Khamis, 1 Januari 2015

JANGAN PEMBAYAR ZAKAT@PERNIAGA DLL TAK BAYAR ZAKAT....SEBAB SIBUK PAKAI KERETA MEWAH/RUMAH MEWAH...ORANG BERDOSA TAK BERTAUBAT LEBIH2 YANG BUAT DOSA BESAR...TUNGGU BALA ALLAH SWT

Rezeki terpijak selepas banjir besar
  • Orang ramai memenuhi kawasan semak yang dinaiki air disebabkan banjir untuk menangkap ikan. Orang ramai memenuhi kawasan semak yang dinaiki air disebabkan banjir untuk menangkap ikan.
1 / 1
PASIR MAS - Musibah banjir luar biasa yang melanda jajahan ini menyebabkan penduduk mengalami kerugian apabila rumah mereka ditenggelami air.

Namun disebalik musibah itu, banjir memberikan rezeki terpijak kepada penduduk tempatan yang mengambil kesempatan untuk menjala ikan sebaik sahaja air mulai surut.

Tinjauan Sinar Harian di Kampung Gaung, Tendong mendapati, puluhan penduduk sibuk menangkap ikan yang dikatakan terlepas dari sangkar berhampiran menggunakan jala di kawasan semak yang dinaiki air akibat banjir.

Situasi itu seolah-olah pesta menangkap ikan yang kebiasaan dilakukan penduduk setempat ketika musim kemarau.

Seorang penduduk, Mohd Shaubari Mohd Radzi, 31, berkata, dia keluar menangkap ikan sejak awal pagi sebaik sahaja banjir mulai surut.

“Alhamdulillah banyak juga rezeki yang diperoleh hari ini. Kebanyakan ikan ini adalah jenis patin dan ia dipercayai terlepas daripada sangkar milik seorang penternak,” katanya.

Mohd Shaubari berkata,, kebanyakan ikan yang ditangkap seberat tiga hingga empat kilogram setiap seekor.

Katanya, ikan yang ditangkapnya itu akan dijual dan selebihnya dijadikan lauk.

“Saya tahu kawasan ini ada ikan selepas melihat orang ramai berkumpul dan menangkap ikan. Saya pun turut singgah untuk mencuba nasib,” katanya.

Seorang lagi penduduk, Mohd Zul Amini Mohd Zakaria berkata, walaupun masih berduka namun ia sedikit terubat dengan rezeki yang diperoleh itu.

Katanya, hasil jualan ikan akan digunakan untuk perbelanjaan harian selepas rumahnya ditenggelami banjir.
Pelajar trauma dakwa dicabul
  • - Gambar Hiasan - Gambar Hiasan
1 / 1
KOTA TINGGI – Seorang pelajar perempuan berusia 19 tahun trauma selepas mendakwa dicabul tenaga pengajarnya di dalam rumah warden, minggu lalu.

Bapa saudara mangsa mahu dikenali sebagai Zali, 40, berkata, anak saudaranya telah membuat satu laporan berkaitan kejadian di balai polis berhampiran.

Menurutnya, kejadian berlaku apabila anak saudaranya merupakan pelajar di pusat pengajian itu telah disuruh tenaga pengajar terbabit untuk membersihkan rumah warden.

“Anak saudara saya memberitahu sebelum ini tenaga pengajar itu pernah cuba melakukan perkara itu kepada dirinya dan pelajar lain, namun tidak berjaya.

“Sebagai seorang tenaga pengajar yang diberi amanah menyampaikan ilmu, tak wajar dia melakukan perkara ini pada anak muridnya,” katanya.
Tambahnya lagi, dia terkilan ketika kejadian, merupakan hari terakhir anak saudaranya di pusat pengajian itu.

“Kejadian ini pasti menjadi detik hitam hidupnya. Ia menyebabkan anak saudara saya kini trauma. Apa yang kami harapkan agar individu bertanggungjawab dapat diberkas dan dikenakan hukuman setimpal,” katanya lagi.

Dalam pada itu, Ketua Polis Daerah Kota Tinggi, Superintendan Rahmat Othman ketika dihubungi berkata, hasil siasatan pada 30 Disember jam 4.15 petang, suspek berjaya ditahan.
“Kes disiasat di bawah seksyen 354 Kanun Keseksaan kerana menggunakan kekerasan jenayah dengan niat hendak mencabul kehormatan.

“Jika sabit kesalahan boleh dihukum penjara hingga 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua daripada seksaan itu,” katanya.




Pesawat tuu sesattt laaa gileww..... lma2 nnt dye blkkk laaa...
P/s: suhhh pesawat tu pkaii Waze...
GEMPAR...!!! Najib Razak ada di M'sia skrg, TETAPI pesawat eksekutif mewah Kerajaan (9M-NAA) berulang-alik 2 kali antara Los Angeles - Indianapolis TANPA NAJIB !!!!
SIAPA SEBENARNYA di dlm pesawat tersebut ??
Harap pihak berwajib dapat siasat...
[ FAKTA ] : Yang HANYA LAYAK guna jet tersebut adalah YDP Agong, PM & TPM sahaja..
Like · ·
PUBLISHED: Dec 30, 2014 07:00am
UPDATED: Dec 29, 2014 09:12pm

Harus memberi zakat kepada mangsa banjir

mufti
Dr Zulkifli berkata bencana menyebabkan mangsa mengalami kemusnahan harta benda dan memerlukan bantuan serta terpaksa berhutang sama ada untuk diri mereka atau keluarga mereka.

KUALA LUMPUR, 30 Disember:
Mufti Wilayah Persekutuan, Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri berpendapat hukum memberikan zakat kepada mangsa bencana alam seperti banjir dan seumpama dengannya adalah harus.
Kata Zulkifli, terdapat lapan golongan yang layak untuk menerima bantuan zakat iaitu orang fakir, orang miskin, pengutip zakat, muallaf (orang yang memeluk Islam dari agama lain), hamba yang merdeka, orang yang berhutang, orang yang membelanjakan harta ke jalan Allah, dan musafir dalam perjalanan.
Menurut Zulkifli, sebahagian ulama berpendapat bencana telah menyebabkan mangsa mengalami kemusnahan harta benda dan memerlukan bantuan serta terpaksa berhutang sama ada untuk diri mereka atau keluarga mereka.
Justeru itu, kata Zulkifli kebanyakan ulama memasukkan golongan seperti ini dalam asnaf al-gharimin iaitu orang yang berhutang dan sebahagian ulama mensyaratkan jenis hutang ini adalah yang bersifat darurat dan keperluan dan bukan untuk kemewahan atau berfoya-foya.
“Beberapa ulama telah memberi fatwa antaranya Dr. Yusuf al-Qaradhawi yang berkata beliau khususkan yang mengenai sifat al-gharimin bagi golongan yang terkena bencana alam sehingga binasa harta bendanya dan terpaksa kepada berhutang maka hukumnya dibolehkan.
“Begitu juga dengan Dr. Husamuddin bin Musa ‘Iffanah, Profesor Fiqh dan Usul dari Universiti al-Quds, Palestin yang menyatakan hukumnya adalah harus diberikan kepada golongan seperti ini.
“Oleh kerana itulah kami menyatakan bahawa harus diberi zakat kepada golongan yang terkena mudarat atau bencana sama ada banjir besar, puting beliung, tanah runtuh, gempa bumi dan lain-lain yang menyebabkan rumah mereka musnah, tanaman mereka binasa, dan tidak ada lagi apa-apa yang mereka miliki,” katanya dipetik di laman web rasmi Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Mengenai soal pembahagian zakat, beliau mencadangkan supaya ia diberi kepada Baitulmal
Baitulmal kemudian akan bertindak mengenalpasti golongan yang benar-benar terdesak dan memerlukan bantuan dengan membuat anggaran kerosakan yang ditanggung dan juga keperluan yang dihajatinya.
“Ini kerana, jika diberi secara langsung dengan kuantiti yang banyak, dibimbangi sebahagian sahaja yang memperolehnya sedangkan sebahagian yang lain tidak mendapat walaupun sedikit.
“Justeru, pasti rasa tidak selesa akan terwujud pada kebanyakan golongan yang ditimpa bencana yang tidak dapat apa-apa bantuan atau bantuan yang tidak mencukupi.
“Baitulmal hendaklah menggerakkan tenaganya dengan seupaya mungkin bagi menyelesaikan kemelut tersebut dengan secepat mungkin kerana keperluan untuk hidup adalah bersifat segera,” ujarnya.





 

Apabila Laut Di Korea Selatan Ini Terbelah 2, Ramai Yang Teruja!

Bagi mereka yang pernah membaca kisah di zaman Nabi Musa, pasti tahu tentang kisah laut terbelah 2 sewaktu Nabi Musa melarikan diri dari Firaun dan tenteranya.
Bagaimana jika kami katakan  laut terbelah 2 ini wujud di Korea Selatan?
Ya, fenomena laut terbelah 2 ini berlaku di Pulau Jindo, Korea Selatan. Ia dikatakan berpunca dari pertembungan mendadak arus air pasang dan air surut hingga menyebabkan paras air turun hingga 7 meter dari paras asal!
jindo-festival-korea-selatan-11
Apabila fenomena ini berlaku, satu laluan sepanjang 3 km terbentuk dari Hoedong hingga ke Pulau Modo. Selain dari itu, laluan juga terbentuk sejauh hingga 40 km ke 60 km menghubungkan Pulau Jindo dan pulau-pulau lain di sekitarnya.
jindo-festival-korea-selatan-2
Fenomena ini berlaku 3 kali setahun iaitu antara bulan Mac hingga Julai. Disebabkan sambutan hangat oleh penduduk tempatan dan pelancong asing terhadap fenomen ini, kerajaan Korea Selatan telah mengambil inisiatif menganjurkan “Jindo Yeongdeung Festival”.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
jindo festival korea selatan
jindo-festival-korea-selatan-8
Dianggarkan hampir 1 juta warga tempatan dan pelancong asing membanjiri festival ini setiap kali ia di anjurkan.
jindo-festival-korea-selatan-3
Selain dari untuk melihat fenomen ini, ada juga di kalangan pengunjung mengambil peluang mengutip kerang dan rumpai laut.
jindo-festival-korea-selatan-7
jindo-festival-korea-selatan-4
jindo-festival-korea-selatan-9
Wah! Rasa teruja pula nak ke Korea Selatan! Tapi sebelum tu kami nak ingatkan – fenomena laut terbelah 2 ini hanya berlaku selama 1 jam saja sehari, antara jam 5 ke 6 petang. Jadi jika anda bercadang mahu ke festival ini pastikan anda tidak terperangkap pula sebab sejam tu tak lama ;)
jindo-festival-korea-selatan-5
Sumber : ok2.photoshelter.com, DrifitngFocus.com, Visit Korea.or.kr

Bencana Akhir Zaman Terjadi Jika 15 Perkara Ini Sudah Dilakukan

Kamis 28 Rabiulawal 1435 / 30 Januari 2014 13:15


pernikahan-gay-banjir140119b
PENJELASAN Rasulullah SAW mengenai bencana sering dikaitkan dengan pra-kondisi sebelum terjadinya bencana tersebut. Hadist riwayat Imam Atturmudzi, dan yang menghimpun hadis ini adalah ulama Alwalial annajdwi yang menghimpun 40 hadis yang menerangkan tentang bencana. Ketika dia metafsirkan hadis ini beliau memberi judul “Lima Kedurhakaan / Kemaksiatan yang Dapat Menyebabkan Datangnya Bencana.”
Dari Ibnu Ali bin Abi Thalib berkata, bahwa Rasulullah telah bersabda : “Bilamana umatku telah mengerjakan 15 perkara ini, maka bala bencana pasti akan turun menimpa mereka.” Sahabat bertanya., “Apa 15 perkara itu ya Rasulullah?” Rasulullah bersabda, “Bala akan datang bilamana :


1. Harta Negara hanya beredar (dipegang) di kalangan orang-orang tertentu.
2. Apabila amanah telah dijadikan sumber keuntungan.
3. Apabila zakat dijadikan hutang.
4. Bala akan datang bilamana suami menurut kemauan isteri.
5. Anak durhaka terhadap ibunya.
6. Sedangkan ia berbuat baik kepada teman sebayanya (pada kehidupan keluarga)
7. Menjauhkan diri dari ayahnya.
8. Suara-suara ditinggikan di dalam masjid
9. Pemimpin suatu kaum adalah orang yang terhina diantara mereka.(banyaknya pemimpin yang dipilih dari golonganya sendiri dengan dalih kebenaran menurut golongan mereka sendiri).
10. Seseorang dimuliakan karena ditakuti kejahatannya.
11. Khamer / arak (minuman beralkohol) sudah diminum segala tempat.
12. Kain sutra banyak digunakan oleh kaum laki-laki.
13. Penyanyi disanjung-sanjung.
14. Musik banyak dimainkan.
15. Generasi akhir umat ini melaknat / menyalahkan generasi pertama yakni para sahabat radiallahu anhum ajmain.


Akhir dari sabda Rasulallah SAW adalah : “Maka hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi atau mereka dirubah menjadi mahluk yang lain apabila mereka telah melakukan 15 perkara tersebut.” [Rayhan]
bloggers & facebookers yang bangang duk jaja gambar yang tiada kaitan dengan banjir di kelantan manakala ramai juga yang sudi dibangangkan oleh facebookers & bloggers yg sedia bangang terutama Srikandi Malaya ..
Gambar yang tersebar bahawa rumah mangsa banjir di Kelantan musnah punca di langgar kayu balak yang galak dijaja di media sosial sebenarnya ciptaan & rekaan FITNAH facebookers & bloggers yang BANGANG...
Like · ·
 
 




Selasa, 30 Disember 2014 Sejak bila Isteri PM boleh guna Jet Rasmi tanpa kehadiran PM? soal Blogger UMNO Hebat betul Najib.. pergi makan angin sambil bermain Golf dengan Obama di Hawaii gunakan jet lain.. balik pula menggunakan jet lain kedua-duanya milik Kerajaan yang kos operasinya ditanggung oleh rakyat.. Gambar di atas ialah jet yang digunakan untuk membawa pulang Najib setelah beliau terpaksa membatalkan cutinya setelah teruk menerima kecaman dari rakyat bukan macai.. ianya adalah milik TUDM. dari jenis Boeing 737-700 Manakala gambar di bawah pula ialah gambar jet yang digunakan oleh Najib sekeluarga untuk pergi makan angin ianya adalah pesawat Airbus A319 9M-NAA. Persoalannya ialah kenapa Najib pulang dengan jet yang lain tetapi dalam masa yang sama jet yang membawa keluarganya tidak pulang? Persoalan ini dibangkitkan oleh Ketua Penerangan AMK Pusat Saya berasa dukacita dengan keadaan banjir yang makin mudarat di Kelantan, Terengganu, Pahang, Perak, Johor dan Selangor. Sebagai wakil rakyat dari kawasan Semambu, Pahang yang turut dilanda banjir, saya bersama krew bantuan bertungkus-lumus melaksanakan yang terbaik untuk membantu meringankan beban mangsa-mangsa banjir. Di samping itu saya juga tertarik dengan cara kepulangan Perdana Menteri Dato' Seri Najib dari Hawaii ke Kelantan dua hari lepas. Beliau dilaporkan bermain golf dengan Presiden Amerika Syarikat Barack Obama dengan Jet Kerajaan rasmi (Nama Kapal: 9M-NAA) sebelum kembali untuk meninjau keadaan banjir. Beliau tidak pulang ke Malaysia dengan Jet yang sama, tetapi dengan Jet VIP Angkatan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) (Nama Kapal: M53-01). Pada masa yang sama, Jet Kerajaan Rasmi 9M-NAA pula menerbang ke arah bertentangan dan mendarat di Indianapolis, Amerika Syarikat sehingga sekarang. Ini menimbulkan pelbagai persoalan. Saya bagi pihak Angkatan Muda Keadilan (AMK) ingin mendapatkan kepastian berikut: 1. Mengapakah Jet Rasmi Kerajaan 9M-NAA tidak membawa pulang Najib secara langsung, tetapi perlu menggunakan jet TUDM yang pastinya memperuntukkan lebihan kos? 2. Mengapakah Jet Rasmi Kerajaan 9M-NAA berterbang ke arah timur dan mendarat di Indianapolis? 3. Siapakah yang menggunakan jet rasmi kerajaan tersebut? Sementara semua pihak bersungguh-sungguh membantu mangsa banjir yang sudahpun mencecah 225 ribu orang, saya rasa Perdana Menteri perlu memberikan penjelasan atas penggunaan jet rasmi kerajaan tersebut bagi meredakan keraguan rakyat. Lee Chean Chung ADUN Semambu Ketua Penerangan Angkatan Muda KEADILAN (AMK) Pusat Nak tunggu Najib jawab.. tunggulah sampai 'Babi boleh terbang'.. Bagaimanapun persoalan Ketua Penerangan AMK itu dijawab oleh Blogger UMNO dan beliau juga mempersoalkan sejak bila Isteri Perdana Menteri berhak menggunakan Jet Rasmi Kerajaan tanpa kehadiran Perdana Menteri? Yup. The official jet took Rosmah and her gang to Indianapolis. Last reports say the official jet was still there in Indianapolis. So the First Lady of Malaysia did not bother coming home to meet the flood victims. But she has an office in the PMO called 'Office of the First Lady'?? Najib returned home to KL first on a commercial flight. Tukar baju, tukar flight and flew back from KL to Kota Bharu. Everyone thought that Najib had flown directly from Hawaii to Kota Bharu. I thought the same. Rupanya we have been had. Here is that Malaysiakini report : http://s.m5.malaysiakini.com/news/284757.html. I have truncated it. PM puts flood victims before family 4:00PM Dec 28, 2014 -His family (Rosmah) was sad to see him leave Hawaii (Rosmah still in US) -Najib decided to put his vacation aside my family was sad that I had to leave them (Rosmah still on holiday) -Najib came under fire playing golf in Hawaii as flood worsened. -Najib had cut short his holiday and returned to the country yesterday. However he appears to have taken a different plane from the government jet that had ferried him to Hawaii.That carrier went the opposite direction to Los Angeles before ending up in Indianapolis, Indiana, where it has remained till now, according to data on flight tracking website Flightradar24. Upon his arrival, Najib's first stop was in Kota Bharu, Kelantan Read carefully folks : However he appears to have taken a different plane from the government jet that had ferried him to Hawaii.That carrier went the opposite direction to Los Angeles before ending up in Indianapolis, Indiana, where it has remained till now, according to data on flight tracking website Flightradar24. So this is what has been really going on. I believe the Malaysian taxpayer has provided the Prime Minister an official jet (more than one) so that the PM can attend to important matters of State, including returning home as quickly as he can to oversee relief efforts during natural disasters. (OK lah if the PM wants to use it for his holiday - I dont mind.) But it looks like the PM left the official jet for his wife's personal use to continue her holiday in Indianapolis. Then the PM spent even more taxpayers money to take a commercial flight back home to Malaysia. Pasal apa bayar duit dua kali? Since when does the PM's wife have the right to use the official jet for her private holiday - without the PM? If she has an "Office of the First Lady of Malaysia" in the PMO with a full budget and staffing then why not the First Lady also cancel her holiday and return home to be with the flood victims? If the PM is going to use commercial flights then why the need for official jets? Berbagai persoalan lagi dibangkitkan oleh Blogger UMNO itu.. sepenuhnya silalah baca di ( SINI) Posted & copy by RAKYAT MARHAEN at 12/30/2014 06:36:00 PTG E-melkan IniBlogThis!Kongsi ke TwitterKongsi ke Facebook

Copy and WIN : http://bit.ly/copy_win

Tiada ulasan: