Jumaat, 9 Januari 2015

KEGAWATAN KITA MENGHADAPI BANJIR....JUGA TSUNAMI DLL...MAKA LAGI GAWAT KITA BILA BERADA DI PADANG MAHSYAR NANTI











Banjir: Ikut arahan pihak berkuasa
  • Banjir
1 / 1
KOTA BHARU - Taburan hujan yang tidak menentu di Kelantan sejak beberapa hari lalu menyebabkan paras air sungai-sungai utama mencatatkan peningkatan di sekitar negeri ini.

Walaupun keadaan terbabit dilaporkan masih dalam keadaan normal namun penduduk dinasihatkan supaya sentiasa berwaspada dan bersedia mengikut arahan pihak berkuasa jika diarahkan berpindah.

Sehingga jam 6 petang semalam, portal Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS), Sungai Galas di Gua Musang mencatatkan menurun berbanding semalam iaitu bacaan 80.43 iaitu melebihi paras normal iaitu 80.00 berbanding 80.76 kelmarin dan situasi yang sama berlaku di Sungai Lebir di Kuala Koh, Gua Musang mencatatkan bacaan menurun iaitu 62.45 berbanding kelmarin 62.52 iaitu melebihi paras normal 62.00.

Kuala Krai turut tidak terkecuali iaitu Sungai Lebir di Tualang mencatatkan bacaan 21.92 melebihi paras normal 23.00 dan Sungai Kelantan jajahan yang sama mencatatkan 22.36 melebihi paras berjaga-jaga 20.00.

Sementara itu, di jajahan Tanah Merah, Sungai Kelantan di Kusial mencatatkan bacaan menaik iaitu 13.30 berbanding semalam 11.85 iaitu menghampiri paras amaran 14.00 dan Sungai Golok di Jenob pula mencatatkan bacaan menurun iaitu 21.04 berbanding 22.71 kelmarin melebihi berjaga-jaga 21.50.

Jajahan Pasir Mas pula di Sungai Kelantan di Air Mulih pula mencatatkan bacaan menaik iaitu 5.16 berbanding 4.88 kelmarin iaitu melebihi paras normal 1.00 dan Sungai Golok di Rantau Panjang pula mencatat 8.83 menghampiri paras bahaya 9.00 berbanding 7.78, kelmarin.

Selain itu, empat jajahan lain turut sama terlibat dalam kenaikan air tersebut iaitu Kota Bharu, Sungai Kelantan di Jeti Kastam mencatatkan bacaan menaik iaitu 2.12 berbanding kelmarin 1.03 melebihi paras normal 1.00, manakala Jeli, Sungai Pergau di Air Bol mencatatkan bacaan menurun 68.05 berbanding 70.38 melebihi paras normal 70.00.

Dua jajahan lain ialah Pasir Putih dan Tumpat iaitu di Sungai Semerak mencatatkan bacaan menurun iaitu 0.16 berbanding kelmarin 0.64 melebihi paras normal 0.40 dan Sungai Golok di Kuala Jambu pula tidak berubah iaitu 1.45 melebihi paras normal 0.70.

Sementara itu, dalam perkembangan yang sama, Jabatan Meteorologi Malaysia melalui laman web rasminya turut mengeluarkan amaran angin kencang dan laut bergelora kategori kedua dengan kelajuan 50-60 kilometer per jam dengan ombak mencapai ketinggian sehingga 4.5 meter dijangka berlaku di kawasan perairan beberapa negeri.

Di antara negeri yang terlibat ialah Terengganu, Kelantan, Pahang, Johor Timur, Sarawak, Sabah dan Wilayah Persekutuan Labuan dan keadaan tersebut dijangka berterusan sehingga Ahad, 11 Januari ini.

Keadaan angin kencang dan laut bergelora ini berbahaya kepada semua aktiviti perkapalan dan pantai termasuk menangkap ikan dan perkhidmatan feri.
Selain daripada itu, kawasan pantai di Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor Timur terdedah kepada kejadian kenaikan paras air laut sehingga hari ini. 

11:00AM - 9 Jan 2015

Kemaman kembali dilanda banjir


Daerah Kemaman, Terengganu kembali dilanda banjir dengan tiga pusat pemindahan dibuka untuk menempatkan 125 mangsa daripada 37 keluarga malam tadi.

Perkembangan terbaharu itu, bagaimanapun tidak meningkatkan bilangan mangsa banjir yang turut melibatkan Pahang, Kelantan dan Perak kerana jumlahnya menurun iaitu 21,491 orang berbanding 21,938 petang semalam.

Di Terengganu, jurucakap Majlis Keselamatan Negara (MKN) Terengganu berkata 125 penduduk yang terjejas banjir di Kemaman, ditempatkan di Balai Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Padang Kubu, Berek Pegawai Ladang Sungai Mas dan Masjid Lama Padang Kubu.

Difahamkan banjir kembali melanda kawasan rendah di Kemaman, berikutan hujan lebat yang turun di pedalaman dan ditambah air laut pasang.

Di Pahang, jumlah mangsa turun sedikit kepada 14,494 orang di 61 pusat pemindahan dalam lima daerah berbanding 14,612 orang petang tadi.

Jurucakap Bilik Gerakan Banjir Ibu Pejabat Polis Kontinjen Pahang berkata daerah Pekan menempatkan mangsa pemindahan paling ramai iaitu 9,783 orang diikuti Maran (2,618), Kuantan (1,012), Temerloh (913) dan Bera (168).

Daerah Raub kembali dilanda banjir apabila dua jalan utama dinaiki air menyebabkan laluan di Kilometer 1 Jalan Felda Kerau berhampiran projek Universiti Teknologi Mara (UiTM) ditutup kepada semua kenderaan selepas air naik di atas jalan setinggi satu meter sejauh 300 meter.

Kilometer 39 Jalan Bentong-Raub pula hanya boleh dilalui kenderaan berat selepas air naik setinggi 0.35 meter sepanjang 500 meter.

Bagaimanapun tiada mangsa yang dipindahkan ke pusat pemindahan di daerah berkenaan.
     
Penurunan turut dicatatkan di KELANTAN     yang merekodkan 2,749 mangsa di 27 pusat pemindahan berbanding 3,203 mangsa di 32 pusat pemindahan petang tadi.

Jurucakap MKN Kelantan berkata mangsa banjir itu berada di jajahan Kuala Krai (1,399), Gua Musang (1,157), Tanah Merah (93) dan Machang (100). 

Di Perak, jumlah mangsa banjir tidak menunjukkan perubahan iaitu 4,123 mangsa daripada 1,116 keluarga di 21 pusat pemindahan di lima daerah.

Jurucakap Majlis Keselamatan Negara (MKN) Perak berkata bilangan mangsa di Perak Tengah ialah 3,158 orang, Hulu Perak (454), Hilir Perak (296), Manjung (160) dan Kuala Kangsar (55).

- Bernama









11:40AM - 9 Jan 2015

IGP: Memang ada orang M'sia anggotai 14K


Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar sekali lagi mengeluarkan penafian secara halus kepada peguam kanan, Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah berhubung tuduhan mengenai individu digelar raja judi, Paul Phua.

Khalid tetap enggan mengulas mengenai kenyataan terbaru Shafee, namun dilihat mempertahankan hasil siasatan polis ke atas Phua.

"Saya hanya boleh tekankan bahawa 14K (satu kumpulan jenayah terancang antarabangsa) tidak wujud di sini, ada rakyat Malaysia di luar negara yang diketahui sebagai anggota kongsi gelap ini.

"Bagaimana orang mahu tafsir kenyataan itu terpulang pada mereka.

"Tapi sebelum saya kata sebelum ini, saya tidak akan komen lebih lanjut kerana ia akan menjejaskan prosiding mahkamah di Amerika Syarikat,” katanya dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.

Khalid diminta mengulas kenyataan Shafee pada Rabu lalu yang menunjukkan bahawa polis bertindak dengan salah kerana mengaitkan anak guamnya dengan 14K – memandangkan kongsi gelap itu tidak wujud di Malaysia.

Individu digelar raja judi itu serta anaknya menghadapi tuduhan menjalankan operasi perjudian haram di Las Vegas pada tahun lalu.

Pihak berkuasa AS menuduh Phua menganggotai kongsi gelap berpengkalan di Hong Kong itu berdasarkan maklumat yang menurut mereka dibekalkan oleh PDRM.

Shafee telahpun menafikan laporan Malaysiakini, yang memetik sumber polis, bahawa siasatan pasukan itu ke atas Phua tidak salah.

Dalam menafikan laporan tersebut, Shafee berkata beliau “berpegang kepada apa yang disebut IGP”.

Kenyataan itu menimbulkan lebih banyak persoalan kerana ketua polis itu tetap berdiam diri dalam kes tersebut.

08 Januari 2015


PUNCA RINGGIT JATUH LEBIH RM3.58 BERBANDING US$ TERBONGKAR!!!

The Edge 1MDB Malaysia
1MDB : Pinjaman Hutang RM2 Bilion (US$RM563 Juta) Antara Punca Masalah Ekonomi & Ringgit Malaysia 2015 Jatuh Lebih RM3.50++




1MDB : Pinjaman Hutang RM2 Bilion (US$RM563 Juta) Antara Punca Masalah Ekonomi & Ringgit Malaysia 2015 Jatuh Lebih RM3.50++ :

 Ketua Pegawai Eksekutif CEO 1MDB bekas ahli perbankan dari Malaysia yang berpangkalan di Abu Dhabi, Arul Kanda Kandasamy yang telah mengantikan CEO 1MDB sebelum ini iaitu Mohd. Hazem Abdul Rahman tampil memberikan kenyataan yang mana 1MDB adalah peminjam yang bertanggungjawab dan tidak pernah gagal membuat bayaran pinjaman seperti yang dijanjikan. Malangnya…..

Malangnya, kata-katanya tidak diyakini melihatkan laporan berita portal berita perniagaan The Edge dan juga penyedia laporan berita terkemuka dunia Reuters apabila menyediakan laporan berita seperti di bawah ini :


Laporan Berita The Edge Financial Daily & Reuters : 1MDB Gagal Bayar Pinjaman


Reuter 1MDB Malaysia

Nah…membaca laporan berita Reuters, 1MDb sekarang ini diberikan lanjutan untuk membuat bayaran dan menjelaskan pinjaman sejumlah RM2,000,000,000 (RM2 bilion) setelah 2 kali gagar membayar pinjaman tersebut. Inilah beban besar yang terpaksa ditanggung oleh bank-bank seperti Maybank dan RHB Bank. Senarai pemberi pinjaman daripada jumlah Rm2 bilion itu :

Maybank 58.99% daripada RM2 billion
RHB has 32.41%
Alliance Investment Bank Bhd (4.06%)
Malaysia Building Society Bhd (3.24%)
Hwang DBS Investment Bhd (1.29%)
CIMB?


Hari ini sudah 8 Januari 2015 bersamaan hari Khamis. Tinggal 23 hari sahaja lagi. Pejam celik pejam celik sudah menginjak ke 30 Januari 2015.

Persoalannya di mana dan bagaimana 1MDB boleh mendapatkan RM2 bilion dalam masa 23 hari daripada sekarang?

Apa akibat dan natijahnya jikalau pinjaman RM2 bilion masih tidak mampu dijelaskan?

Dan apa yang akan terjadi apabila 1MDB “jatuh”?


Saham Maybank akan jatuh
Semua stesen janakuasa yang dimiliki oleh 1MDB akan diambilalih
Tarif elektrik akan naik untuk menampung beban hutang
Kerajaan Malaysia terpaksa membayar balik hutang tersebut dengan mengeluarkan suarat sokongan

Kerajaan Malaysia akan mengeluar bon berdaulat yang bakal menjatuhkan lagi nilai matawang ringgit Malaysia ke paras terendah

Laporan Berita The Edge Finnacial Daily yang berkongsi pandangan pakar ekonomi yang bertugas di firma penyelidikan yang disokong bank-bank tempatan mengatakan :
Kesan Pinjaman Hutang 1MDB Kepada Negara Malaysia?

BACA SINI : Pelaburan 1MDB Catat Kerugian RM668.55 Juta. Tanggung Hutang RM41 Bilion. Mahathir Tempelak, 1MDB Bazirkan Wang Negara!

Punca kejatuhan ringgit Malaysia sehingga serendah RM3.56-Rm3.58 untuk setiap Dolar Amerika bukan sahaja disebabkan faktor terbesar iaitu kejatuhan harga minyak dunia, kebimbangan defisit berkembar yang dialami negara


1MDB telah turut dikatakan mempengaruhi kejatuhan ringgit Malaysia ke tahap melebihi RM3.50



Dan selain pakar ekonomi yang tidak mahu diedahkan namanya di akhbar berita The Edge, semakan Berita Semasa terhadap laporan Berita perniagaan Bloomberg seorang lagi pakar ekonomi di Barclays, Rahul Bajoria turut mengatakan masalah ekonomi negara yang berlaku sekarang ini telah diburukkan lagi oleh 1Malaysia Development Berhad (1MDB) gara-gara gagal menjelaskan hutang bernilai US$500 juta pada bulan Disember 2014.

Manakala Jonathan Cavenagh, yang merupakan pakar strategis kanan tukaran asing di Westpac Banking Corporation, Singapore mengatakan kejatuhan harga minyak telah teruk mencederakan ekonomi Malaysia. Kegagalan pembayaran pinjman 1MDB memburukan lagi keadaan
P/S : 3 CEO dalam dua tahun? Hebat….

PP/S : Ada yang tertanya-tanya mengapa dan kenapa tidak 1MDB membuat hutang dengan CIMB? Berita Semasa pasti ada yang tahu jawapannya, sebab…..

~SUMBER
Penjawat awam diberi kelonggaran cuti
  • Banjir
1 / 2
DUNGUN - Penjawat awam yang tidak dapat memulakan tugas apabila turut terperangkap di kawasan dilanda banjir baru-baru ini diberi kelonggaran untuk mengambil cuti bencana.

Ketua Pengarah Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA), Tan Sri Mohamad Zabidi Zainal berkata pihaknya sedang mengemas kini bilangan sebenar penjawat awam yang menghadapi masalah itu.

"Kita maklum ada ramai penjawat awam yang pulang ke kampung untuk bercuti dan tidak boleh kembali bertugas mengikut jadual kerana laluan ditenggelami air, malah ada yang turut menjadi mangsa banjir.

"Mereka perlu memaklumkan keadaan itu kepada ketua jabatan dan perlu bertugas seperti biasa apabila keadaan mengizinkan, manakala bagi penjawat awam yang menyertai misi bantuan kemanusiaan pasca banjir, JPA memberikan mereka cuti khas," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan sumbangan dan cek faedah terbitan kepada keluarga Allahyarham Mohmad Yusof Awang Noh di Kampung Durian Mentangau di sini hari ini.

Di majlis itu, Mohamad Zabidi turut menyampaikan bantuan kewangan dan barangan keperluan asas hasil sumbangan sukarelawan JPA4U kepada keluarga tersebut.

Allahyarham Mohmad Yusof yang bekerja sebagai tukang kebun di Sekolah Kebangsaan Durian Mentangau meninggal dunia pada 1 Januari lalu ketika sedang membersihkan sekolah yang terjejas banjir akhir tahun lalu.

Dalam rangka lawatan kerjanya ke Terengganu hari ini, Mohamad Zabidi turut menziarahi dua keluarga penjawat awam yang terkorban ketika bencana banjir baru-baru ini iaitu Allahyarhamah Norhayati Sulong di Taman Geliga Intan dan Allahyarham Mat Zaik Mohd Yusof di Felda Seberang Tayor, Kemaman.

“JPA melalui Pasukan Intervensi Krisis Malaysia (MCIT) turut menyediakan pegawai psikologi untuk memberi khidmat kaunseling di kalangan mangsa, keluarga dan petugas yang menghadapi bencana banjir,” katanya. - Bernama






Tuesday, April 8, 2014


Tips Uruskan 4 Anak Di Awal Pagi Tanpa Maid

Menguruskan anak di awal pagi dan dalam masa yang sama perlu uruskan diri adalah tidak mudah. Ia memerlukan kekuatan fizikal dan mental supaya kita dan anak sama-sama terurus walaupun di awal pagi, pada masa yang singkat. Kita juga tidak perlu berpatah balik ke rumah kerana tertinggal barang dan menjejaskan prestasi kerja.

Mood pagi untuk bekerja juga penting. Mengurus anak dan diri sendiri dengan baik boleh membantu kita lebih fokus dan bersemangat untuk pergi kerja dengan baik.

Tips yang tidak seberapa ini adalah mengikut pengalaman saya sendiri yang mempunyai 4 anak lelaki yang masih kecil dan tidak mempunyai pembantu, malahan suami saya terpaksa pergi kerja pada awal pagi, segala urusan anak perlu saya uruskan sendiri tanpa pembantu.

Antara tips yang membantu saya:

1) Bereskan pada waktu malam
Segala urusan beg sekolah dan beg-beg anak sebaiknya disiapkan pada waktu malam. Biasanya, saya ajar anak yang dah bersekolah untuk kemas beg mereka sendiri. Beg-beg itu pula diletakkan di depan pintu supaya senang nak capai esoknya. Baju-baju sekolah mereka pun perlu siap digosok pada malam hari supaya tak kelam kabut pada waktu pagi.



2) Bangun awal pagi.
Dengan bangun awal pagi, kita ada lebih banyak masa untuk uruskan banyak benda. Biasa juga berlaku sesuatu yang unexpected, seperti anak muntah dan anak membuang air serta perlu di cuci. Ia ambil masa kita sebab dalam masa yang sama, kita juga perlu bersiap. So, bila ada lebih masa, kita boleh hadapi unexpected things lebih mudah.



3) Tenang-tenang aja
Berhadapan dengan anak-anak kecil, banyak perkara yang menguji perasaan biasa berlaku. Mereka mengamuk di awal pagi, mereka inginkan itu ini yang tidak dapat ditunaikan pada waktu itu, tantrum yang sangat menguji perasaan. Huh. Ibu-ibu yang ada pengalaman dengan anak kecil pasti memahami.

Tips saya, kita jangan stress dan tenang-tenang aje menghadapinya. Kalau anak saya mengamuk, saya biarkan aja untuk 5 - 10 minit dan kemudian saya akan pujuk. Bertindak tegas dengan mereka tetapi tidak marah-marah dan meninggi suara. Jika tidak, mood kita akan terjejas. Memang payah, perlukan latihan dan kekuatan mental yang tinggi.




4) Delegasi kerja urusan sendiri
Bagi saya yang tiada pembantu, segala urusan menggosok baju saya 'delegasi'kan ke kedai dobi, kerana walaupun weekend, saya masih lagi tidak sempat meluang masa untuk menggosok baju.

Ibu-ibu yang mempunyai masa boleh siapkan gosok baju sendiri pada hari weekend untuk seminggu hari bekerja. Selain menjimatkan masa, ia juga menjimatkan elektrik jika gosok baju sekali gus untuk seminggu. Urusan ini sangat ambil masa jika kita perlu membuatnya di awal pagi selain menguruskan anak.




5) Mohon bantuan anak
Anak yang berumur 5 tahun ke atas sudah pandai uruskan diri mereka sendiri serba sedikit. Menyiapkan beg sendiri, menolong mengangkat beg adik, membantu mengemas katil boleh dilakukan jika kita tolong ajar dan tunjukkan. Mereka akan jadi lebih bertanggungjawab dan berdikari selain memudahkan kerja kita di rumah. Ia perlu di ajar pada awal usia mereka kerana jika mereka tidak biasa melakukannya, mereka tidak mudah untuk lakukan biasa dah capai umur 10 tahun ke atas.



6) Kekuatan Spiritual dan Mental
Ini tips paling penting, apa-apa yang kita lakukan akan mudah jika kita fikir kita boleh lakukan. Pergantungan kepada Allah paling penting untuk elak stress. Mohon bantuan kepada yang Maha Menguruskan setiap perkara di dunia ini adalah tips TERBAIK yang saya pernah dapat. Kuatkan mental dengan mengulang ayat "Saya Ibu yang Hebat, semua cabaran adalah cabaran kecil dan mudah sahaja bagi saya"

Ulang 5 kali terutama ketika menghadapi waktu-waktu sukar setiap pagi. Satu lagi tips, tukarkan perkataan "MASALAH" dengan "CABARAN". Perkataan "Masalah" menjadikan kita lemah, perkataan CABARAN menjadikan kita lebih HEBAT dan akan cuba mengatasinya, bukan mengeluh menghadapinya. 
Meletup selepas dibaiki juruelektrik
  • Rumah dan kereta jenis Toyota Vios yang musnah teruk akibat kebakaran di Jalan Gagah, Kampung Paya, kelmarin. Rumah dan kereta jenis Toyota Vios yang musnah teruk akibat kebakaran di Jalan Gagah, Kampung Paya, kelmarin.
1 / 2
JOHOR BAHRU - Penghuni sebuah kediaman di Jalan Gagah, Kampung Sri Paya, di sini, berputih mata apabila terpaksa menanggung kerugian besar selepas rumah didiami hangus dalam kebakaran hingga turut memusnahkan sebuah kereta jenis Toyota Vios dan sebuah motosikal, kelmarin.

Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Johor Bahru, P Khrishnan berkata, pihaknya menerima panggilan kecemasan berhubung kebakaran itu pada jam 4.30 petang dan bergegas ke lokasi bersama 17 anggota.

“Setibanya di lokasi, kami mendapati sebuah rumah separuh kekal berukuran 20x30 kaki persegi telah terbakar sepenuhnya dan kebakaran turut menyebabkan sebuah kereta musnah,” katanya.

Sementara itu, pemilik kediaman yang enggan dikenali berkata, kejadian dipercayai berpunca daripada litar pintas berikutan rumah berkenaan yang disewakannya mengalami masalah terputus bekalan elektrik kira-kira dua jam sebelum itu.

“Penyewa memberitahu, mereka terputus bekalan elektrik di rumah berkenaan, jadi saya memanggil juruelektrik untuk memeriksa dan membaiki kerosakan.

“Selepas kerosakan dibaiki saya keluar untuk ke bank tetapi tidak lama selepas itu dihubungi semula oleh penyewa yang memberitahu berlaku letupan di rumah itu,” katanya.

Jelasnya, dia segera pulang selepas menerima panggilan dan terlihat asap keluar dari rumah itu sebelum api mulai marak dan membakar keseluruhan kediaman berkenaan.

Katanya, api marak dengan cepat sehingga kereta dan motosikal milik seorang lagi penyewa yang ketika itu tiada di rumah tidak sempat dialihkan.

“Kami kerugian kira-kira RM100,000 membabitkan kerosakan rumah serta kenderaan milik penyewa,” katanya.



 



12:11PM - 9 Jan 2015

Banjir: Pencawang elektrik dihanyutkan air


Tenaga Nasional Berhad (TNB) berkata ia menghadapi cabaran getir dalam usaha memulihkan bekalan elektrik ke kawasan Kuala Krai berikutan arus Sungai Kelantan yang deras di Kampung Raba.

Syarikat pembekal tenaga itu berkata ia kini giat menjalankan kerja membaik pulih talian atas merentasi Sungai Kelantan yang menghubungkan Kuala Krai dan Dabong merangkumi enam pencawang elektrik.

Pengurus Besar Kanan (Operasi-Wilayah 2) Bahagian Pembahagian TNB, Abdul Aziz Abdul Majid berkata 51 daripada 62 pencawang yang masih dipotong bekalan di Kelantan terdapat di Kuala Krai.

Sepuluh lagi pencawang terletak di Gua Musang dan satu di Jeli.

"Enam pencawang elektrik di Kuala Krai telah musnah dihanyutkan air dan kerja membangunkannya semula akan mengambil sedikit masa," katanya dalam kenyataan.

Jumlah pencawang elektrik yang belum dipulihkan di Pahang menurun kepada 33 berbanding 585 pencawang yang dipotong ketika banjir manakala di Perak, hanya tujuh daripada 88 pencawang yang dipotong bekalan semasa banjir, masih belum dipulihkan.

- Bernama




BANJIR: Dua jalan utama di Raub tutup

Oleh Syazwan Msar

am@hmetro.com.my

Kuantan: Hujan lebat sepanjang hari di Raub menyebabkan dua jalan utama di kawasan berkenaan ditutup kepada kenderaan ringan kira-kira jam 6.40 petang tadi.
Pegawai Perhubungan Awam Jabatan Bomba Dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Pahang Anuar Hassan berkata, dua jalan terbabit adalah Jalan Bentong-Kota Bharu dan Jalan FELDA Krau-Raub, berhampiran tapak projek Universiti Teknologi Mara(UiTM), di sini, selepas dinaiki air kira-kira 300 milimeter (mm).
"Jalan berkenaan dinaiki air sepanjang 300 dan 1,000 meter menyebabkan ditutup serta merta kepada kenderaan ringan petang tadi.
"Namun, setakat ini tiada mangsa banjir dipindah dan pasukan penyelamat diletakkan dalam keadaan berjaga-jaga bagi mengelak kejadian tidak diingini berlaku," katanya.
Artikel ini disiarkan pada : Khamis, 8 January 2015 @ 10:34 PM
JALAN Bentong ke Kota Bharu berhampiran Bandar Raub dinaiki air sepanjang 800 meter dan tidak boleh dilalui kenderaan ringan. FOTO ihsan

Tiada ulasan: