Rabu, 21 Januari 2015

JANGAN KITA MENGUNDANG BALA DARI ALLAH SWT.....












AS Akan Kirim 400 Tentara Untuk Melatih Milisi Syi’ah di Suriah Guna Melawan IS

AS Akan Kirim 400 Tentara Untuk Melatih Milisi Syi’ah di Suriah Guna Melawan IS
WASHINGTON (Panjimas.com) – Pemerintah Amerika Serikat (AS) dalam waktu dekat ini akan mengirimkan 400 tentara untuk membantu para pemberontak dan milisi Syi’ah di Suriah dalam rangka melawan dan memerangi Daulah Islamiyyah/Islamic State (IS).
“Program ini adalah langkah penting untuk mempersiapakan pelatihan terhadap warga Suriah,”ujar Juru Bicara Pentagon, Elissa Smith, pada Jum’at (16/1/2015) seperti dilansir Reuters.
Pentagon tidak memberikan keterangan lebih rinci mengenai wilayah Suriah yang akan dijadikan tempat latihan, dan tentara dari divisi mana yang akan mendapatkan penugasan ini. Selain itu, kabar yang ada menyebutkan jika pemberontak dari kalangan sekuler juga akan mendapatkan pelatihan tersebut.
Pogram pelatihan ini merupakan kebijakan Presiden AS, Barack Obama. Dia menginginkan agar pasukan lokal yang harus berperang melawan IS melalui darat. Sedangkan AS akan membantu milisi Syi’ah dan pemberontak sekuler menyerang IS melalui serangan udara dan pelatihan militer.
Pentagon memperkirakan 5.000 orang akan ikut dalam gelombang pertama pelatihan ini. Selanjutnya Pentagon menargetkan sebanyak 15.000 orang bergabung sehingga bisa merebut kembali wilayah yang dikuasai oleh IS.
Namun disisi lain, Kongres AS mengkritik kebijakan ini. Mereka mempertanyakan kebijakan Obama yang justru melatih pihak pemberontak, dan bukan pasukan pemerintah Syi’ah Suriah. Kebijakan ini dikhawatirkan akan mempertajam dan memperumit perang dan konflik di Suriah. [Muhajir/okz]



Mengenal 5 Anak Iblis dan Tugas Laknat Mereka

Assalamu'alaikum sahabat Voa Islam,
Ternyata iblis itu mempunyai lima anak yang masing-masing anak diberi tugas tersendiri dan tak disadari karena bisikan Iblis itulah diantara kita yang terjerumus maksiat, zina dan mudah marah, bisa jadi karena provokasi para anak iblis ini. 
Iblis, seperti yang diketahui adalah termasuk bangsa Jin, yang berarti “yang tersembunyi”. Dan diciptakan dari api. Yang telah hidup jauh sebelum manusia diciptakan. Iblis nama asalnya Azazil, karena hidup dan dipelihara di lingkungan para malaikat, jadilah Azazil “ hampir mendekati “ perilaku malaikat.
Bahkan karena ilmu dan kesalehannya, Azazil dijadikan sebagai tetua di lingkungan para malaikat.

Pada langit pertama iblis disebut sebagai al-Abid (ahli ibadah)
Pada langit yang keduanya disebut az-Zahid ( ahli zuhud )
Pada langit ketiga, namanya disebut al-Arif ( Yang Bijaksana )
Pada langit keempat, namanya adalah al-Wali.
Pada langit kelima, namanya disebut at-Taqi.
Pada langit keenam namanya disebut al-Kazin.
Pada langit ketujuh namanya disebut Azazil.

Namun karena “ nutfah yang jelek “ dan kesombongan ketika menolak pada saat diperintahkan “ bersujud “ pada Adam, jadilah ia sebagai Iblis, sebagaimana yang tertulis dalam Lauh Mahfuds.

Dan Allah SWT merubah sosoknya. Muka yang pada asalnya yang indah cemerlang dirubah seperti wajah kera. Kepalanya seperti kepala unta, dadanya seperti daging yang menonjol di atas punggung, Kedua matanya terbelah pada sepanjang permukaan wajahnya. Lubang hidungnya terbuka seperti cerek, kedua bibirnya seperti bibir lembu, taringnya keluar seperti taring babi hutan dan janggut terdapat sebanyak tujuh helai.
Namun meskipun tubuhnya berekor dan tergolong pendek sekitar 140 – 160 cm, Iblis mempunyai kemampuan merubah bentuk sesuai yang dikehendakinya.

Kerajaan Iblis

Tidak seperti bangsa Jin lainnya yang biasanya hidup di tempat-tempat kotoran, selokan, sumur tua, kamar mandi, sunagi-sungai, pulau kosong sampai kamar-kamar yang kosong, Iblis sebagai sang raja diraja setan, mempunyai dan hidup pada banyak istana yang dipunyainya. Sangat besar dan sebagiannya terbuat dari kristal.

Telah diriwayatkan bahwa, ketika dalam suatu perjalanan pengikut Dzu Al Qarnain sampai pada suatu tempat yang banyak airnya dan tampak satu pulau di kejauhan.

Mereka melihat suatu kaum yang berkepala anjing, taringnya keluar dari mulut mereka, seperti nyala api. Dari kejauhan pula mereka melihat sebuah istana yang terbuat dari kristal yang sangat terang.
Ketika Dzu Al-Qarnain bermaksud menaklukkan mereka, Bahram sang filosof melarangnya. Karena barang siapa masuk ke dalam istana, mereka akan tertidur dan tidak akan pernah bangun lagi.
Karena itu adalah salah satu istana Iblis.

Namun dari satu buah istanalah, yang menjadi markas besarnya, Iblis mengendalikan seluruh kegiatan pasukannya.

Dan markasnya ada di sebuah tempat, di kedalaman samudera. Di
Dua lautan mengalir, dan kemudian bertemu. Antara keduanya ada batas yang tidak dilampaui oleh masing-masing(segitiga bermuda?).

Sebagaimana seorang raja yang mempunyai kerajaan yang sangat besar, Iblis dibantu menteri-menteri, pemerintahan dan kantor-kantor yang besar.
Diantara wakil-wakil Iblis yang utama adalah :

1) Tsabar
Dia adalah pembawa musibah yang diperintahkan untuk merusak, menyobek saku saat manusia berduka, menampar pipi-pipi mereka dan ucapan-ucapa jahiliah yang keluar dari mulut mereka ketika bersedih atau dalam musibah.

Setan dari bangsa jin yang bertugas mendatangi orang-orang yang kesusahan dan tertimpa musibah, agar berkeluh kesah, mencaci maki dan berputus asa.

2) Dasim
Setan yang selalu berusaha mencerai beraikan ikatan perkawinan. Dia adalah anak kesayangan Iblis. Tugasnya menyusup ke dalam diri seseorang tatkala menemui keluarganya, lalu dia menampakkan cela mereka di matanya (dihadapanya) sehingga membuat orang itu marah-marah. 

3) Al A’war
Dia adalah pembawa zina!!! Anak iblis bernawa A'war-lah yang menyuruh manusia untuk melakukan perbuatan zina, maksiat dan cenderung kepada hal-hal yang menjurus ketertarikan seksual baik pada lawan jenis maupun sejenis. Dan ketika banyak manusia itu berzina dan bermaksiat lalu dengan bangganya mengagungkan / menganggapnya bagus dan sesuai dengan perkembangan zaman moderen. Maka pahamilah, sesungguhnya yang membisikan mereka adalah A'war.
Setan yang bertugas spesialis untuk urusan perzinaan. Yang memperindah bagian bawah tubuh wanita ketika mereka keluar rumah dan bertanggung jawab terhadap dekadensi moral.
4) Miswath
Setan yang bertugas menciptakan kebohongan, besar atau kecil. Fitnah, isu, desas-desus dan gosip. Dia adalah pembawa dusta, yang mendengar sesuatu lalu dia mendatangi seseorang dan mengabarinya apa yang didengarnya. Lalu orang itu menemui orang-orang seraya berkata, "Aku telah melihat seseorang yang masih kuingat wajahnya tetapi aku tidak tahu namanya, dia berkata kepadaku begini dan begitu"

5) Zaknabur
Setan yang bergentayangan di pasar, mengobarkan caci maki dan permusuhan, perselisihan dan bunuh membunuh. Dia adalah penguasa pasar yang mengibarkan benderanya dipasar-pasar (baik pasar tradisional ataupun mall-mall dikota besar)

Musuh dan Kelemahan Iblis
Dari segenap kemampuan dan kekuatan beserta pasukannya, dari bangsa jin atau manusia, hanya satu musuh dan kelemahan iblis. Tidak ada yang tidak bisa dikuasai Iblis kecuali manusia yang beriman dan bertakwa pada Allah SWT, dengan sebenar-benar iman dan takwa

Dari Mukhallad bin Al-Husain, dia berkata " Tidaklah Alloh memerintahkan hamba kepada sesuatu, melainkan iblis menghambatnya dengan dua perkara, dan dia tidak peduli dengan yang mana dia akan berhasil mempengaruhinya, entah dengan sikap berlebih-lebihan, entah dengan sikap meremehkan." Maka waspadalah wahai kawan-kawan muda VOA akan tipu daya anak-anak iblis yang tanpa kita sadari telah menipu kita untuk beribadah kepada Alloh, merekalah yang terus menerus membisikan kepada telinga kita dan seakan terus "teringiang-ngiang" suaranya di kepala dan benak kita. [ibnuljauzy/adivammar/voa-islam.com]

Notis daftar GST secara paksaan keluar hujung Jan
1 / 1
KUALA LUMPUR - Jabatan Kastam akan mengenakan kompaun maksimum sebanyak RM15,000 kepada syarikat dan peniaga menerusi pendaftaran Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) secara paksaan berikutan kegagalan mereka berbuat demikian pada tempoh ditetapkan.
Ketua Pengarahnya, Datuk Seri Khazali Ahmad berkata notis pendaftaran paksaan itu akan dikeluarkan pada akhir bulan ini.
Setakat ini dianggarkan lebih 300,000 syarikat dan peniaga berpendapatan melebihi RM500,000 gagal mendaftar di bawah GST.
Sehubungan itu, beliau menggesa mana-mana peniaga atau syarikat yang masih belum mendaftar agar segera berbuat demikian sebelum pelaksanaan pendaftaran secara paksaan.
"Kompaun minimum sebanyak RM2,000 akan dikenakan bermula hari ini kepada mereka yang gagal mendaftar pada tarikh ditetapkan. Tambahan nilai kompaun sebanyak RM150 bagi setiap hari yang lewat akan turut dikenakan," katanya.
Beliau berkata, demikian kepada wartawan pada seminar GST: Pemangkin Ke Arah Negara Maju, di sini, hari ini.
Seminar anjuran Chartered Tax Institute of Malaysia itu dirasmikan oleh Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah.
Pendaftaran GST bermula sejak Jun 2014 dan tamat pada akhir tahun lepas.
Sejumlah 304,344 syarikat dan peniaga berdaftar bagi GST sehingga hari ini. - Bernama




Bapa kembar siam tetap tolak tawaran LZS

pada 20-01-2015 10:01 
Post Pic
PETALING JAYA: Rosli Abdul Rahim, bapa kepada pasangan kembar siam, Ahmad dan Muhammad, tetap menolak tawaran Lembaga Zakat Selangor (LZS) untuk memberi bantuan zakat kategori asnaf fakir dan miskin kepada keluarganya.
Menurut lelaki berusia 44 tahun itu, tawaran tersebut ditolak bukan kerana 'sombong' tetapi merasakan lebih ramai lagi keluarga yang layak menerima bantuan itu berbanding mereka.
"Saya tak nak terima bantuan itu (asnaf fakir miskin)... bukan saya sombong tapi saya rasa ada yang lebih susah daripada kami. Berikanlah kepada mereka yang lebih memerlukan," katanya kepada mStar Online.
Tawaran yang pernah diberikan LZS kepadanya sebelum ini juga ditolak dengan alasan sama, malahan tambah Rosli, beliau tidak mahu ia disalahguna untuk perkara yang tidak sepatutnya.
"Wang zakat ini membabitkan urusan kita dengan Allah, jadi ia tidak boleh digunakan sesuka hati. Lebih baik saya terima bantuan yang sememangnya diperlukan oleh kedua-dua anak saya itu sahaja," katanya.
Jelas Rosli, beliau masih lagi mampu menyara makan dan minum keluarga besarnya itu menggunakan kudrat yang masih kuat sehingga hari ini.
"Saya masih boleh menyara keluarga. Syukur kerana saya masih diberi kesihatan yang baik. Sekiranya saya sakit, itu lain ceritalah," katanya.
Ahmad dan Muhammad bakal menduduki peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia hujung tahun ini dan bersekolah di Tingkatan Lima SMK USJ 23, Subang Jaya. 
Justeru, Rosli tetap dengan keputusan untuk hanya menerima bantuan zakat mengikut asnaf gharimin bagi menampung perbelanjaan bulanan membeli lampin pakai buang dan beg najis dua anak istimewanya itu.
"Saya hanya akan terima bantuan untuk perubatan dan keperluan anak saya sahaja. Bantuan ini (asnaf gharimin) pun saya rasakan sudah cukup untuk membantu along dan angah (Ahmad dan Muhammad)," katanya.
Baru-baru ini, LZS mengulangi tawaran pemberian bantuan zakat fakir dan miskin untuk dipertimbangkan semula bapa remaja istimewa itu.
Sebelum ini, pasangan adik-beradik itu layak menerima bantuan zakat kategori asnaf gharimin selama dua tahun iaitu pada 2013 dan 2014, bagaimanapun ia tidak dituntut kerana prosesnya yang tidak begitu 'mesra' pelanggan.
 

SUBHANALLAH!!! Video Bukti Rakaman Suara Terakhir Pilot MH17 Mula Tersebar

SUBHANALLAH!!! Video Bukti Rakaman Suara Terakhir Pilot MH17 Mula Tersebar





Di ambil dari FB Mohd Azahar Zanudin

#Bukti rakaman suara terakhir pilot MH17 dengan atc Ukraine atc Russia waktu : 13.22pm adalah sama waktu rakaman FDR jet pejuang su25 Ukraine ekor no 08 : 13.23pm beberapa saat sebelum tembak mati semua penumpang MH17. Jika BUK Russia tembak MH17 didakwa media Barat dimana bukti saintifik data BUK sila buktikan ?...



sila lihat Video di Bawah.. jika Video tidak dapat di mainkan, sila click SINI------ Kaki Viral






“Dua Desa Dibakar, 3.000 Muslim Uighur Dibunuh, 500 Keluarga Lari ke Turki”


Turki-500 keluarga Uyghur telah mengungsi di Kayseri, Turki. Mereka melarikan diri dari kebiadaban penguasa Cina-jpeg.image
Sekitar 500 keluarga Muslim Uighur mengungsi ke Kayseri, Turki, menyelamatkan diri dari kebiadaban penguasa Cina. Tampak 4 anak Muslim Uighur di Kayseri, Turki
TURKI (SALAM-ONLINE): Sebanyak 500 keluarga Muslim Uighur sedang berupaya mengungsi ke Turki. “Mereka melarikan diri dan tertangkap di Thailand. Saat ini ada 367 orang, dan masih banyak lagi yang akan tertangkap,” ungkap Wakil Presiden Kongres Uighur Dunia dan Ketua Solidaritas Turki Asia Timur, Sayyid Tumturk, seperti dikutip Worldbulletin, Kamis (15/1).
Menurut Tumturk, orang-orang Uighur mencoba mencari jalan ke Keysari, Turki. Ia memperkirakan jumlah Muslim Uighur yang akan mengungsi akan meningkat. Sayyid Tumturk mengatakan, 500 keluarga Muslim Uighur melarikan diri ke Turki karena di negerinya mereka ditindas, mendapat perlakuan biadab, disiksa, ditangkap, dibunuh, dan dilarang shalat dan puasa.
Mereka yang berhasil lolos, lari ke Kayseri, Turki. Ada 500 keluarga Muslim yang hijrah ke Turki. Di Turki mereka mendapat pelayanan dan perlindungan.
“Orang-orang Uighur yang tersisa ditempatkan dan dibantu kebutuhan mereka di Turki,” kata Sayyid Tumturk. Ia mengungkap, rezim komunis Cina, menerapkan “kebijakan” melarang puasa. Pada hari pertama Ramadhan tahun lalu di Turkistan Timur, di Yarkent, dua desa dibakar dan 3.000 Muslim dibunuh.
“Kemudian sebanyak 27 Muslim di Turkistan Timur itu dijatuhi hukuman mati. Namun tidak ada satu suara pun dari dunia,” ungkap Sayyid Tumturk.
Tumturk mengatakan, dunia sepi, tak ada yang mempedulikan Muslim Uighur. Tak ada yang mengangkat masalah yang menimpa Muslim di Turkistan Timur atas pengekangan, penangkapan, penyiksaan dan pembunuhan yang dilakukan oleh penguasa Cina tersebut. Tak ada PBB, organisasi internasional, lembaga HAM internasional, dan sebagainya. “Dunia hening,” katanya.
“Jenggot, jilbab, dan semua simbol Islam dianggap sebagai elemen ‘teroris’. Shalat, puasa, pendidikan (sekolah Islam, red) masuk dalam lingkup ‘terorisme’. Xinjiang seperti sebuah penjara udara terbuka,” beber Tumturk.
Ia menuturkan, kini ratusan Muslim dari negeri Cina itu, berlindung di Turki. “Di Kayseri, Turki, kami menyediakan lingkungan yang hangat dan damai untuk anak-anak mereka. Kami sediakan tempat tinggal, makanan, pakaian dan kebutuhan mereka sehari-hari. Kami berterima kasih kepada semua orang yang terlibat membantu, yaitu negara, pemerintah Turki, gubernur, walikota dan LSM,” ujarnya. (worldbulletin/salam)

Parlemen Xinjiang China Resmi Haramkan Hijab, dan Simbol Islam

Islamedia.co -  Parlemen Provinsi Xinjiang, Negara Komunis China bagian barat telah mengeluarkan peraturan untuk melarang penggunaan burqa bagi perempuan di depan umum. 

Provinsi Xinjiang merupakan propinsi bagian barat RRC yang kaya sumber daya alam dan dihuni oleh warga kebangsaan Turki dan Muslim Uighur. Gelombang kedatangan etnis China Han, kelompok etnik dominan di negara itu yang ditengarai merupakan bagian dari Ras Yahudi dari Suku ke-13 yang hilang, selama beberapa dekade terakhir telah memicu ketegangan antaretnis. Namun pemerintah RRC malah menyalahkan kaum Muslimin di wilayah ini dan menindasnya dengan kejam.

Media setempat pemerintah melaporkan pada Agustus tahun lalu, kota lain di Xinjiang, Karamay, juga telah melarang orang memakai gaya pakaian Islam dan berjenggot besar untuk naik bus umum selama acara olahraga yang dilaksanakan di ibukota provinsi.

Pemkot Karamay menargetkan warga yang mengenakan kerudung, jenggot besar, serta tiga jenis gaun Islam, termasuk dengan simbol bintang dan bulan sabit. Puluhan stasiun bus di kota itu juga dijaga oleh petugas keamanan untuk melakukan pemeriksaan dan melaporkan pelanggar ke polisi.[eramuslim/islamedia]



Luahan Isteri Berusia Suami Nikahi Orang Gaji Yang Masih Hot Dan Bergetah


SEORANG pembaca setia ruangan Pengakuan, yang cuma membahasakan diri sebagai Rafidah baru-baru ini telah mengirimkan sepucuk surat dan menceritakan pula kisah pengakuannya, mungkin kerana sudah tidak tahan menyimpan kisahnya itu seorang diri.

“Saya berumur awal 50-an dan mempunyai tiga orang anak yang telah dewasa. Seorang daripada anak saya menuntut di Amerika Syarikat (AS) dan setelah tamat pengajian, dia bekerja di sana. Dia kemudian berkahwin dengan teman sekerjanya yang merupakan warga tempatan dan seterusnya menetap di sana. Mereka telah pun mempunyai seorang anak lelaki yang kini berumur dua tahun.

“Dua orang lagi anak saya juga telah bekerja. Bagaimanapun, mereka tidak tinggal bersama saya dan menyewa rumah lain kerana tempat mereka bekerja jauh dengan rumah saya.
Advertisement

“Saya berasal daripada keluarga berada dan disegani. Saya berkahwin dengan seorang juruterbang. Rumah tangga kami bahagia seperti juga rumah tangga pasangan lain yang anak-anak mereka sudah membesar.

“Bagaimanapun saya tidak menyangka bahawa saya sebenarnya mempunyai musuh dalam selimut yang juga tinggal di dalam rumah saya yang makan minumnya kami yang berikan.

“Saya mempunyai seorang pembantu rumah berasal dari Acheh, Indonesia. Namanya Desi. Dia berumur lewat 20-an. Desi masih belum berumah tangga dan ketika kisah yang ingin saya cerita ini berlaku, dia baru tiga tahun bekerja dengan saya.

“Desi memiliki paras wajah yang menyenangkan mata memandang. Tutur katanya juga lemah lembut. Dia seorang yang rajin, tidak tinggal sembahyang, dan boleh memasak pelbagai jenis masakan.

“Sebenarnya Desi merupakan mahasiswa sebuah universiti di Jakarta. Disebabkan kemiskinan dan setelah keluarganya terlibat dalam tsunami di Acheh kira-kira 10 tahun lalu, dia merantau ke Malaysia dan bekerja sebagai pembantu rumah,” cerita Rafidah.


 Sambungnya lagi, segalanya berjalan dengan baik di dalam rumahnya. Suaminya jarang berada di rumah kerana bertugas. Tinggal dia bersama Desi yang menjadi teman bercakap.

Dua minggu sekali, dua anaknya akan pulang ke rumah. Kebiasaannya mereka akan makan bersama di rumah atau keluar makan di restoran yang menjadi kesukaan anaknya. Jika keluar, mereka akan membawa Desi sekali.

Menurut Rafidah, jika suaminya pulang daripada bertugas, biasanya dia akan bercuti selama tiga atau empat hari. Suaminya lebih suka duduk di rumah daripada keluar dan Desi yang akan menyiapkan segala makan minumnya.

Hubungan mereka nampak biasa sahaja dan tidak terlihat kemesraan yang melebihi batasan.

Menurut Rafidah lagi, dia sendiri tidak menyedari bila dan bagaimana hubungan mesra di antara suaminya dan Desi terjalin.

Suatu hari semasa mengeluarkan pakaian suaminya dari beg kerana dia baharu balik daripada bertugas di luar negara, Rafidah terjumpa satu surat yang nampak agak pelik.

Dia membuka surat tersebut dan sebenarnya adalah surat nikah. Di dalamnya tercatat nama suaminya dan nama Desi. Pernikahan mereka telah dilangsungkan di kampung Desi di Acheh.

Rafidah bertanya kepada suaminya mengenai perkara tersebut. Dia mengakui bahawa telah bernikah dengan Desi sejak enam bulan lalu.

Mengingatkan tarikh tersebut baharu dia teringat bahawa Desi ada bercuti dan katanya mahu pulang ke kampung kerana kakaknya berkahwin.

Dia bertanya pula kepada Desi dan Desi hanya tunduk. Setelah didesak, Desi mengaku dan meminta maaf daripadanya.

Rafidah terduduk. Dia rasa seperti batu besar menghempap kepalanya. Dia tidak terkata apa-apa, hanya menangis dan berulang kali bertanya mengapa suaminya dan Desi sampai hati berbuat demikian padanya. Namun kedua-duanya mendiamkan diri.

Oleh kerana tidak boleh menerima hakikat bahawa suaminya berkahwin dengan pembantu rumah, Rafidah meminta cerai.

Kini selepas hampir setahun berlalu, Rafidah tinggal seorang diri di rumahnya. Anak-anak pula semakin jarang pulang ke rumah. Kadang-kadang bagi menghiburkan hati, dia akan pergi ke rumah jiran yang rapat dengannya untuk berbual dan minum teh.

Ada ketikanya pula dia akan keluar tanpa arah tujuan dengan menaiki bas. Dia akan keluar pagi dan pulang pada waktu petang. Sebenarnya tiada tempat yang dituju cuma dia mahu bersiar-siar menenangkan fikiran yang kusut.

Pernah satu hari ketika sedang berada di dalam bas, dia terlihat kereta bekas suaminya sedang berhenti di lampu isyarat. Di tempat duduk penumpang dilihatnya Desi sedang memangku seorang bayi yang berumur lebih kurang lapan bulan.

Semakin hancur luluh hatinya. Bekas suaminya dilihat amat bahagia dan sesekali mencuit anaknya. Air matanya segera mengalir dan cepat-cepat dilap dengan kertas tisu. Tanya hatinya, mengapa dia harus melihat semua itu.

Walaupun dia sedar bahawa dia telah bercerai dengan suaminya, naluri hatinya masih sedih apabila melihat kemesraan di antara bekas suaminya dan isteri baharunya.

Bekas suaminya pula langsung tidak pernah hendak bertanya khabar mengenai dirinya atau anak-anak. Anak sulungnya ada juga mengajaknya untuk tinggal bersamanya di AS namun dia enggan.

Kasihan membaca surat Rafidah. Dia keseorangan dan fikirannya terganggu mengingatkan apa yang terjadi kepada dirinya. Kemungkinan juga dia akan mengalami masalah kemurungan dan jika tidak dirawat keadaannya mungkin akan menjadi parah.

Kepada jiran-jiran, adik beradik dan saudara-maranya, rajin-rajinlah bertanya khabar kepadanya dan jika ada masa, menziarahinya supaya dia berasa terhibur.
KONGSI KEPADA RAKAN

Tiada ulasan: