Sabtu, 5 Oktober 2013

YANG PENTING KITA KENA PILIH KERAJAAN YANG AMANAH DAN BERTANGGUNG JAWAB BUKAN PEMIMPIN2 YANG TERLALU CINTAKAN DUNIA

Kementerian umum tarikh pilihan raya kampus

Harakahdaily, 04 Okt 2013


PUTRAJAYA: Gabungan Mahasiswa Islam Se-Malaysia (Gamis) dan Pro-M Nasional menghantar memorandum kepada Kementerian Pendidikan Malaysia, semalam menuntut tarikh pilihan raya kampus (PRK) dan pilihanraya kampus yang adil dan bersih.

Pengerusi Pro-M Nasional, Edikoup Lakip Sediyanto dalam kenyataannya menyebut mereka hanya diberikan ruang hanya empat orang sahaja untuk bertemu wakil KPM, Abdul Hadi Omar yang merupakan Setiausaha politik Menteri Pendidikan II, Datuk Seri Idris Jusoh walaupun yang hadir bersama dalam rombongan tersebut lebih 30 orang mahasiswa dari pelbagai kampus.

“Memorandum yang dihantar kepada KPM hari ini mengandungi 6 tuntutan, ia termasuklah pertama iaitu penetapan tarikh PRK, kebebasan berkempen, mahasiswa terlibat dalam jawatankuasa PRK,” katanya.

Selain itu, kata beliau pihaknya menuntut juga pemantauan dari badan pemantau bebas, sistem pengundian telus dan akhir sekali ialah peruntukan dana khas calon.

“Sudah saban tahun kita menghantar tuntutan kita kepada KPM untuk penambahbaikan dalam sistem pilihanraya kampus, dan terima kasih KPM kerana memberi respons lansung terhadap tuntutan penetapan tarikh PRK pada kali ini, namun dalam tuntutan yang lain kita mengharapkan ia dilayan dengan rasa tanggungjawab,” kata wakil Gamis, Farhannaim.

“Selepas apa yang telah diumumkan oleh wakil KPM tadi berkaitan tarikh PRK, kita sangat kesal kepada pihak universiti kerana dalam keadaan tarikh yang sudah ada di atas kertas tapi sehingga sekarang universiti tidak mengumumkan tarikh tersebut secara umum kepada mahasiswa,” kata Ketua Pro-M Universiti Malaya, Abdul Muqit.

Tarikh PRK yang diumumkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia semalam seperti berikut:

23 Oktober: UM, UKM, UPNM
24 Oktober: USM, UNIMAS, UMS, USIM
29 Oktober: UUM
30 Oktober: UIAM
21 November: UNISZA
27 November: UPM, UTM, UMT, UTHM, UITM, UNIMAP, UMK, UTEM, UMP
28 November: UPSI

Walaubagaimanapun ia masih tertakluk kepada perubahan universiti sekiranya ada, tetapi semuanya mesti diselesaikan sebelum berakhir November.

TG Nik Aziz nasihat jemaah haji gandakan ibadat

Rizal Tahir, 04 Okt 2013
KOTA BHARU: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengingatkan jemaah haji supaya melakukan ibadat berganda sebagaimana berada di Makkah walaupun selepas pulang nanti.

Katanya, dengan amalan sedemikian harta yang dibelanjakan untuk menunaikan ibadat haji akan lebih bermakna serta tidak sia-sia.

“Apa yang berlaku kebanyakannya di Makkah ketika menunaikan ibadat haji banyak amalan dilakukan sama ada wajib atau sunat,” ujarnya.

Bagaimanapun, katanya sebaik sahaja pulang ke tanah air beberapa hari kemudian, kegiatan lama seperti tinggal solat, tidak bayar hutang dan lain-lain diamalkan semula.

Beliau berkata demikian ketika merakamkan ucapan selamat jalan kepada jemaah haji di pejabat Institut Pemikiran Tok Guru, di Kota Darulnaim.

Menurutnya, sekiranya di Makkah jemaah haji melontar untuk menghalau syaitan, apabila pulang nanti mereka juga perlu berbuat demikian.

“Kerana hidup kita tidak akan dapat lari dari Allah dan akhirat nanti kita perlu mempersiapkan diri kita ke arah itu, kerana ke mana arah tuju kehidupan kita selepas itu kita tidak tahu sama ada, syurga atau neraka.

“Lagipun apabila seseorang itu pergi untuk menunaikan ibadat hajat, belum pasti mereka akan  pulang atau tidak ke tanah air sendiri,” ujarnya.

Bagi mengelakkan berlakunya perkara yang tidak diingini berulang, beliau turut mengingatkan umat Islam yang ingin mengerjakan haji supaya mempelajari agama lebih mendalam.

“Pada masa yang sama amalkan sebelum kita bersiap sedia untuk mengerjakan ibadat haji agar kita tidak mengulangi kesilapan atau dosa yang kita sering lakukan setiap hari,” ujarnya.

Sehubungan itu, beliau juga mengucapkan selamat menunaikan ibadat haji kepada umat Islam di seluruh negara.

“Semoga mendapat keberkatan serta haji yang sempurna,” ujarnya lagi.

Tasik bijih: Kelantan akan ambil tindakan

Salmah Mat Husain, 04 Okt 2013
KOTA BHARU: Kerajaan Kelantan tidak teragak-agak akan mengambil sebarang tindakan tegas terhadap pihak bertanggungjawab sehingga menyebabkan berlakunya tasik bijih di kawasan lebih 40 hektar kebun getah milik penduduk di Lubok Setol, Rantau Panjang.

Menteri Besar Kelantan, Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata, bagi menyelesaikan perkara itu, pihaknya telah mengarahkan PTG supaya membuat semakan segera berhubung perkara itu.

Beliau berkata demikian kepada media di sini, kelmarin.

Ahmad berkata demikian ketika diminta mengulas berhubung kejadian hampir 50 petani dan pemilik tanah di kawaan tersebut hilang punca pendapatan berikutan kejadian banjir lumpur bijih.

Mereka mendakwa ianya berpunca daripada limpahan air dari tapak melombong bijih sebagaimana yang disiarkan oleh sebuah akhbar harian.

Jelas Ahmad lagi, kerajaan negeri telah mengambil tindakan serta merta dengan meminta PTG membuat semakan terhadap apa yang berlaku di Lubuk Setol.

“Memang kita boleh bekukan dari memberi kebenaran melombong buat sementara, bagaimanapun kita siasat dulu perkara itu secara terperinci dan kita harap PTG menyiasat seberapa segera,” ujarnya.

Beliau seterusnya memberitahu, sekiranya syarikat berkenaan didapati punca berlakunya banjir bijih sebagaimana yang dimaksudkan, tindakan akan diambil ke atasnya.

“Ini kerana ianya telah menjejaskan penduduk sekitar bahkan mereka mengalami pelbagai masalah terutama terjejas dari pendapatan apabila tidak lagi mampu mencari rezeki di kebun getah masing-masing,” ujarnya.
Jangan cakap lagi tentang kehilangan senjata polis!

VIDEO | 5.18 mins
dikemaskini Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi hari ini mempertahankan integriti pasukan polis dan mengatakan bahawa kehilangan senjata polis bukan disebabkan oleh pecah amanah, penyelewangan atau unsur rasuah.
Sebaliknya, kata beliau, kehilangan itu antaranya disebabkan kecuaian atau kelemahan ketika operasi dijalankan.
Beliau kemudian melarang perbincangan lanjut mengenai perkara itu dan berkata "tiada lagi" soalan dari Malaysiakini.
Ditanya mengenai senjata RM1.3 juta senjata polis yang hilang seperti yang dalam Laporan Ketua Audit Negara 2012, Zahid berkata beliau positif bahawa tiada motif tidak baik dikaitkan dengan kehilangan tersebut.
ahmad zahid warn malaysiakini 041013"Mengenai laporan audit tentang kehilangan 1.3 juta senjata di PDRM, saya tahu kehilangan itu bukan disebabkan  oleh pecah amanah, bukan disebabkan penyelewangan, bukan disebabkan unsur rasuah.
"Kehilangan antaranya disebabkan kecuaian atau kelemahan ketika operasi dijalankan," katanya kepada pemberita.
Zahid berkata beliau telah membuat susulan terhadap laporan audit itu dengan meminta ketua polis negara menyediakan prosedur operasi standard (SOP) dan mengenakan surcaj ke atas anggota yang terlibat.
Beliau berharap laporan audit tahun depan tidak akan mengandungi laporan seperti kehilangan senjata kerana beliau tidak mahu "imej polis tercemar oleh laporan Ketua Audit Negara".

Katanya, kini semakin ramai yang mempercayai pihak polis, sambil menambah bahawa pasukan itu telah memperlihatkan integriti yang tinggi.

Zahid memberi amaran kepada Malaysiakini supaya melaporkan dengan tepat apa yang dicakapkannya.
"Malaysiakini, you tulis itu macam ar, betul-betul ah, jangan tulis lain...," tegasnya.
Beliau juga meminta Malaysiakini supaya tidak lagi bertanya sebarang soalan susulan mengenai kehilangan senjata itu.
"You pun tulis tak betul. Tak mau layanlah Malaysiakini. You tulis semua tak baik tentang saya, tentang KDN, patut you tak payah datang sinilah, malulah datang," katanya lagi.

 

Panel SPRM gesa tubuh JK khas kaji laporan audit
6:51PM Okt 4 2013
Panel bawah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menggesa ketua setiausaha negara (KSN) menubuhkan jawatankuasa khas bagi mengkaji Laporan Ketua Audit Negara 2012 dan membuat cadangan konkrit bagi mengatasi sebarang kelemahan dengan serta-merta.

"Pada waktu yang sama, panel menggesa kerajaan-kerajaan negeri dan syarikat-syarikat kerajaan mengambil tindakan segera bagi menangani semua kelemahan yang ada," kata Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah (PPPR) Datuk Johan Jaaffar.

NONEDalam kenyataannya hari ini, Johan berkata, pihaknya mengambil serius kelemahan yang didedahkan, yang bukan sahaja membolehkan salah guna kuasa dan rasuah tetapi menjejaskan sistem penyampaian kerajaan.

"Pada waktu yang sama, panel mengambil serius kecuaian sistem kawalan dan penjagaan hingga membolehkan peralatan dan barangan (termasuk yang boleh membahayakan seperti senjata api) hilang daripada simpanan.

"Panel juga mengambil serius kurangnya pengawasan ke atas pembekal dan kontraktor hingga berlaku mutu kerja yang tidak memuaskan," katanya.

PPPR juga menyatakan kekesalannya kerana terdapat kelemahan dan kesilapan yang sama berulang walaupun telah didedahkan dalam laporan tahunan sebelum ini.

Internet M'sia masih 'separuh bebas'
4:34PM Okt 4 2013
Malaysia jatuh satu mata dalam tinjauan kebebasan Internet global berbanding tahun lalu, dan kekal "separuh bebas", menurut kajian Freedom House yang berpangkalan di Washington, Amerika Syarikat.

Malaysia mendapat 44 daripada 100 mata, dengan 0 mewakili paling bebas dan 100 paling tidak bebas. Tahun lalu Malaysia mendapat 43 mata.

NONEAntara semua negara di Asia, hanya Jepun dan Filipina disenaraikan dalam kategori bebas.

Kajian itu menyebut Malaysia mengawal kandungan politik, sosial dan agama.

Ia juga mendapati, manipulasi perbincangan atas talian oleh pengulas prokerajaan antara penyebab kejatuhan kedudukan Malaysia.

Penyebab lain termasuk penangkapan penulis blog dan serangan teknikal terhadap pengkritik kerajaan.

Sementara penembusan Internet pula didapati sebanyak 66 peratus daripada keseluruhan 29 juta rakyatnya dan kebebasan akhbar tidak bebas.

Freedom House menjalankan tinjauan di 60 negara di seluruh dunia.

Kos sewaan pesawat VVIP RM80.53 juta
11:28AM Okt 4 2013
Isu kerajaan berbelanja lebih untuk menyenggara pesawat perdana menteri tidak timbul kerana pesawat itu bukan sahaja dikhususkan untuk kegunaan perdana menteri.

NONEMenteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Shahidan Kassim (kiri) berkata negara memiliki tujuh jet eksekutif untuk digunakan oleh Yang di-Pertuan Agong, Timbalan Yang di-Pertuan Agong, perdana menteri dan timbalan perdana menteri bagi memastikan urusan rasmi negara berjalan lancar.

"Penyenggaraan dibuat oleh syarikat-syarikat yang ditentukan. Kalau kita tidak senggara, akan bahaya kerana ini adalah soal keselamatan pemimpin negara.

"Kosnya juga berdasarkan kepada harga yang ditentukan pihak penyenggara," katanya kepada pemberita di lobi Parlimen di Kuala Lumpur semalam.

Terdahulu Anggota Parlimen Taiping Nga Kor Ming mengadakan sidang akhbar untuk mengulas jawapan bertulis yang diterima daripada Shahidan mengenai perkara itu.

Dalam jawapan bertulis itu, Shahidan berkata kerajaan membelanjakan USD25.2 juta (RM80.53 juta) untuk kos sewaan, RM16.515 juta untuk kos penyenggaraan dan RM3.32 juta untuk kos penambahbaikan pesawat VVIP dari tahun 2010 hingga 2012.

Perbelanjaan itu melibatkan rutin berjadual mengikut peraturan dan spesifikasi yang ditetapkan Jabatan Penerbangan Awam Malaysia, katanya.

Shahidan berkata jika perdana menteri menggunakan penerbangan biasa, beliau akan mengambil lebih masa untuk tiba ke sesuatu destinasi, berbanding jet eksekutif.

Mengenai pilihan raya kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau pada 4 Nov ini, Shahidan yang juga Pengerusi Badan Perhubungan Umno Perlis, berkata Umno Perlis akan menggerakkan 2,000 anggota untuk membantu pilihan raya kecil itu bagi memastikan kemenangan calon Barisan Nasional.

- Bernama

Tiada ulasan: