Selasa, 15 Oktober 2013

TERLIBAT DENGAN RASUAH MACAM MENEMPAH NERAKA...KEMUDIAN MENYOKONG PEMIMPIN YANG TERLIBAT RASUAH...MAKA HARU LAH JADINYA

Politik penaungan punca Umno terus berkuasa

Aslani M, 14 Okt 2013
KOTA BHARU: Amalan politik penaungan yang menjadi pegangan Umno membolehkan parti itu terus menguasai pentadbiran negara sejak merdeka sehingga sekarang.

Penganalisis politik dari UKM, Prof Madya Datuk Dr Muhamad Agus Yusof berkata, politik penaungan menggunakan sepenuhnya kuasa wang bagi menguasai rakyat.

“Kerana amalan penaungan menyebabkan Umno terus boleh berkuasa di negara ini,” katanya pada program Sembang Politik anjuran sebuah NGO di sini malam tadi.

Turut bertindak sebagai penalis Prof Dr Abu Hassan Hasbullah dari UMK, manakala anggota parlimen Kubang Kerian, Ahmad Baihaki Atiqullah bertindak sebagai moderator.

Program itu merupakan penampilan pertama Dr Abu Hassan sejak bertugas sebagai dekan di UMK Kampus Bachok.

Sebelum itu seorang peserta memberitahu beliau bimbang budaya mengumpankan rakyat dengan pelbagai bantuan termasuk BR1M bagi membolehkan parti terbabit kekal di tampuk kuasa.

Menurutnya, semasa belajar di peringkat menengah di United Kingdom pelajar diberi kebebasan memilih politik mana yang mereka sukai, sedangkan situasi berkenaan tidak wujud di Malaysia.

Dr Agus juga berkata, Akta Pencegahan Jenayah (PCA) 2013 yang dilulus di parlimen baru-baru ini perlu kepada ruang perbincangan lebih luas lagi.

Katanya, kerajaan hendaklah memberi jaminan akta itu digubal bukan untuk menahan sewenang-wenangnya pemimpin parti pembangkang.

“Dari segi prinsip memang saya bersetuju namun bukan menggunakan undang-undang tersebut bagi menahan pemimpin yang mempunyai pandangan berbeza dengan kerajaan.

“Ruang perbincangan hendaklah diteruskan bagi memastikan undang-undang tersebut benar-benar digunakan bagi membendung jenayah,” ujarnya.

Menjawab soalan kemungkinan berulang peristiwa penolakan Menteri Besar, Datuk Mohamad Nasir ekoran tercetus isu gadaian kawasan balak di hulu Kelantan, Agus memberitahu situasi sekarang sangat berbeza.

Dr Abu Hassan pula berharap pemimpin kerajaan negeri memberi perhatian terhadap pandangan-pandangan dilontar ahli-ahli akademik biar pun dimuat dalam laman facebook.

Khutbah Hari Raya Haji Presiden PAS

Presiden PAS, 14 Okt 2013
Wahai hamba-hamba Allah! Bertakwalah kepada Allah (dengan mengikut segala perintah dan meninggalkan segala larangan-Nya), maka sesungguhnya berjayalah orang-orang bertakwa.

Muslimin dan muslimat yang dikasihi!

Hari ini kita menyambut Hari Raya bersempena dengan ibadah Haji dan Korban yang telah diasaskan oleh Nabi Ibrahim a.s dengan perintah Allah. Ia menunjukkan betapa besar dan pentingnya kedua-dua ibadah ini di sisi Allah dan betapa besar fadhilatnya serta banyak hikmah dan pengajarannya

Muat turun teks lengkap Khutbah Iduladha 1434H oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang di sini.

Pertahan kemenangan tradisi Dun Sungai Limau

Harakahdaily, 15 Okt 2013
KUALA LUMPUR: Aidil Adha kali ini disambut dalam suasana parti berhadapan dengan pilihanraya kecil Sungai Limau, yang tentunya menjadi fokus bagi mempertahankan kemenangan tradisi di Dun tersebut.

“Aidil Adha menuntut pengorbanan setiap dari kita bagi menzahirkan ketaatan kepada Allah, tegas Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Katanya, pengorbanan dengan simbolik penyembelihan binatang korban adalah menifestasi ketaatan kepada Allah dan kesediaan kita sebagai hamba bagi mematuhi perintah Allah.

Jelasnya, pengorbanan harta adalah latihan diri ke arah pengorbanan diri dan nyawa demi mendaulatkan agama Allah.

Beliau berkata, perjuangan bagi menegakkan keadilan dan kemakmuran berteraskan amar ma'ruf nahi munkar (al`amru bil-ma'ruf wannahyu'anil-mun'kar) menuntut pengorbanan besar rakyat negara ini.

“Dalam menghadapi kemelut kegawatan ekonomi, sosial, kepimpinan dan nilai sejagat, kita perlu meningkatkan gerakerja, memantapkan organisasi serta meningkatkan daya juang bagi melakukan perubahan besar ke arah sebuah negara yang baik serta mendapat pengampunan Allah (بلدة طيبة ورب غفور),” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau menambah, sejarah lampau perjuangan umat berhadapan pemerintah yang zalim dan kesediaan bangkit menegur pemimpin adalah diiktiraf oleh Islam, sepertimana sabda Rasulullah s.a.w: "Seafdal-afdal jihad engkau bercakap kalimah yang benar di hadapan pemerintah yang zalim.”

Jelas beliau lagi, jihad dalam erti kata kesanggupan berkorban segala kepentingan peribadi yang sementara demi mendapatkan keredhaan Allah dan kebahagiaan di akhirat.

Menurutnya, jihad dengan makna kesediaan melakukan pengorbanan masa, tenaga, wang ringgit bahkan nyawa, merupakan kemuncak bagi tarbiah membetulkan penyelewengan dalam masyarakat.

Tambah beliau, tentulah pengorbanan ini jauh lebih besar berbanding penyembelihan binatang korban untuk disumbangkan kepada fakir miskin.

“Sehubungan itu, marilah kita tingkatkan pengorbanan dalam diri, keluarga, masyarakat demi mendaulatkan agama Allah.

“Perjuangan kita masih jauh, dan ia menuntut agar setiap ahli menjadi mata rantai dalam perjuangan suci ini, memelihara hubungan dengan Allah, memantapkan jamaah, memperkukuhkan ukuhwah di kalangan kita.

“Sempena Aidil Adha kali ini, marilah kita laungkan kalimah tauhid sebagai lambang penyatuan ummah ini.

“Selamat menyambut Aidil Adha. Sehingga bertemu di Sungai Limau insya Allah,” ujarnya lagi.

Rakyat lihat rasuah macam dengar alunan muzik

Mohd Sabri Said, 15 Okt 2013


Mohamad bersalaman dengan para jamaah selepas selesai solat hari raya.

TASEK GELUGOR: Umat Islam hari ini melihat rasuah, penyelewengan kerajaan, penindasan terhadap rakyat tidak ubah seperti mendengar alunan muzik
di corong radio.

Demikian intipati khubah Aidil Adha yang disampaikan oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu di Surau Kampung Baru, Tasek Gelugor pagi tadi.

Menurutnya lagi, walaupun mengetahui indeks rasuah di Malaysia meningkat rakyat tidak mempedulikannya malahan terus memberikan mandat Kerajaan Barisan Nasional (BN) memerintah.

Tabiat tersebut katanya, macam dengar lagu atau muzik pada mulanya sedap dan terikut mendendangkanya tetapi apabila agak lama sudah muak.

Tetapi, katanya apabila muncul lagu baru lagu lama terus dilupakan.

"Tabiat rakyat Malaysia terutamanya umat Islam bagaikan dengar irama lagu bila muncul lagu baru ramai yang minat tetapi bila dah lama masing-masing buat tak tahu," tegasnya.

Contohnya apa yang dedahkan oleh Ketua Audit Negara baru-baru ini bahawa Kementerian Dalam Negeri menghadapi masalah kehilangan senjata api seperti pistol, gari, teropong dan paling mengejutkan apabila pernah berlaku kehilangan enjin jet.

Paling baru, tambah beliau ialah pembiayaan kerajaan terhadap program Hari Belia Negara 2012 yang membayar artis K-Pop dengan kos RM1.6 juta.

"Sepatutnya umat Islam mempedulikan isu ini dengan menghukum kerajaan yang sengaja menyalahgunakan kuasa yang ada,” ujarnya. 

KPN tidak profesional, macam pemimpin Umno

Harakahdaily, 15 Okt 2013
KUALA LUMPUR: Cabaran yang dibuat Tan Sri Khalid Abu Bakar yang mencabar Ahli Parlimen Padang Serai, N.Surendran supaya turut menyertai operasi pasukan polis untuk menggempur penjenayah berbahaya adalah suatu tindakan yang tidak profesional dan tidak sepatutnya dilakukan oleh seorang yang bertaraf Ketua Polis Negara (KPN).

“Sebagai seorang penjawat awam, Khalid seharusnya bersikap matang dan terbuka terhadap sebarang kritikan yang dibuat ke atas pasukan polis yang berada di bawah kendaliannya,” ujar Pengarah Jabatan Undang-Undang & Hak Asasi Manusia (Juham) Dewan Pemuda PAS Malaysia, Ahmad Zamri As’ad Khuzaimi dalam satu kenyataan.
.
Katanya, adalah menjadi tanggungjawab seorang Ahli Parlimen seperti Surendran untuk membangkitkan isu yang berkait dengan kepentingan umum apatah lagi yang membabitkan soal nyawa dan keselamatan rakyat.

“Dalam hal ini, kami tidak langung mempersoalkan tugas hakiki polis menjaga keselamatan negara. Tetapi apabila Menteri Dalam Negeri yang bertanggungjawab ke atas PDRM iaitu Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi menyebut dengan jelas bahawa polis akan mengamalkan polisi menembak terlebih dahulu (shoot first) terhadap suspek penjenayah.

“Ini adalah suatu yang perkara yang menakutkan dan turut memungkinkan mereka yang tidak bersalah akan menjadi mangsa di hujung senjata pasukan polis,” katanya lagi.

Maka, menurut beliau rakyat Malaysia apatah lagi seorang Ahli Parlimen berhak untuk mempersoalkan ‘arahan’ yang diberi Menteri Dalam Negeri tersebut.

Tambahan pula, jelasnya Perkara 5(1) Perlembagaan Persekutan memperuntukkan bahawa tidak ada seorang pun yang boleh diambil nyawanya dan kebebasan dirinya kecuali mengikut undang-undang.

Beliau menjelaskan, polisi shoot first, investigate later yang dilaungkan Menteri Dalam Negeri adalah sangat bercanggah dengan peruntukan Perlembagaan Persekutuan selaku undang-undang tertinggi negara.

Oleh yang demikian, katanya Ketua Polis Negara tidak perlu ‘melompat’ dengan membuat cabaran kebudak-budakan seperti itu.

Katanya, kebimbangan rakyat yang disuarakan Surendran sewajibnya ditangani dengan professional dan matang.

Tambahnya, tindakan Khalid itu sebenarnya saling tak tumpah dengan perangai tidak matang pemimpin-pemimpin Umno setiap kali mereka berdepan dengan kritikan dan persoalan rakyat.

“Tak lama dulu ada menteri dari Umno yang mencabar rakyat yang tidak setuju dengan sistem pendidikan yang diamalkan di Malaysia supaya berhijrah ke negara lain,” ujarnya.

Penyakit yang sama, katanya nampaknya berjangkit pula dengan Ketua Polis Negara.

“Namun kita harus sedar menteri tersebut adalah ahli politik, tapi Tan Sri Khalid adalah penjawat awam yang sepatutnya berfikir dan bertindak melangkaui soal politik,” katanya.

Justeru, kata beliau Juham dengan ini mengecam kenyataan Menteri Dalam Negeri dan juga cabaran yang dibuat oleh Ketua Polis Negara terhadap Surendran.

Katanya lagi, kerajaan dan PDRM khususnya, harus lebih professional dan mendengar apa yang dibimbangi rakyat.

Beliau menambah, PDRM tidak perlu bersikap seperti ahli-ahli politik Umno agar PDRM benar-benar menjadi sebuah pasukan polis yang dihormati rakyat, efektif dan meletakkan kepentingan negara sebagai keutamaan.

Tiada ulasan: