Rabu, 2 Oktober 2013

TERENGGANU OH TERENGGANU

Satu Lagi Kejadian Bunuh; Pihak Berkuasa Perlu ‘Serius’


MARANG – Satu lagi pembunuhan telah berlaku dalam tempoh seminggu di negeri ini menolak dakwaan bahawa negeri Terengganu adalah bebas dari masalah jenayah dan perlu diberi perhatia serius oleh pihak keselamatan.
Timbalan Pengarah Majlis Tindaka DUN Pengkalan Berangan Ustaz Sulaiman Sulong berkata, mangsa, Abdul Faiq Manah 20-an, telah meninggal dunia akibat tikaman senjata tajam selepas berlaku satu pergaduahan di Kampung Bukit Parit dekat sini pada malam semalam Isnin 30 September.
“pergaduhan telah berlaku di Bukit Parit, sekitar jam 9.30 mlm tadi, mangsa pergi kerana mahu menolong adikya selepas mendapat tahu adiknya terlibat dalam pergaduhan di sebuah kedai,
“malagnya apabila sampai di lokasi, mangsa telah diitikam dengan senjata tajam. Maklumat terkini dilaprokan, mangsa telah meninggal dunia,”ujarnya.
Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas bertemu dengan ayah mangsa di Balai Polis Marang semalam.
Ustaz Sulaiman menggesa pihak keselamatan dan Jabatan Pelajaran memberikan perhatian serius terhadap masalah moral yang menimpa masyarakat, lebih-lebih lagi mereka yang terlibat masih dalam bangku persekolahan.
“Perkara ini perlu dilihat serius oleh pihak yang berwajib, lebih-lebih lagi melibatkan mereka yang masih lagi berada dibangku persekolahan. Gejala ganas dan jauh dari akhlak Islam ini,
“bukan semata-mata meletakan kesilapan kepada mereka yang terlibat sahaja, tetapi suasana yang mendorong ke arah itu,”jelasya.
Beliau menambah, dalam masa yang sama, masyarakat juga perlu mengambil tanggungjawab bersama untuk menangani masalah tersebut, bukan sahaja melakuka usaha pencegahan tetapi kembali kepada penyelesaian Islam.
“Masyarakat perlu melakukan tuntutan kepada pemerintah untuk kembali kepada solusi yang diperintahkan oleh Allah di dalam al-Quran. Pelaksanaan undang-undang hudud dan qisas bukan sahaja mampu untuk membendung gejala yang seumpama ini,
“bahkan mampu memberi keadilan kepada semua yang terlibat,”katanya.
Beliau merakamkan ucapan takziah kepada keluarga mangsa dan mengharapkan pihak berkuasa dapat menyelesaikan kes tersebut dengan segera.
Pada minggu lalu, seorang pemilik kedai perabot berketurunan Pakistan ditemui mati dibunuh dengan beberapa kesan tikaman di bahagian belakang badannya dalam kejadian di Kampung Padang Nenas di sini, Sabtu 28 September.
Dalam kejadian pukul 12 tengah hari itu, mangsa Hadi Khan Yusof, 55, ditemui mati oleh seorang pemandu lori yang datang untuk menghantar perabot di kedai berkenaan.

Bumbung Luar Pasar Raya Runtuh


KUALA BERANG: Bumbung kaki lima Pasaraya Xiri di Batu 24 Jalan Kuala Berang di sini runtuh akibat angin kencang dan hujan lebat, Selasa.
Kejadian pada pukul 5.20 petang itu turut menyebabkan papan tanda utama pasara raya berkenaan yang terletak di atas bumbung itu runtuh.
Tiada kecederaan dilaporkan, kata Ketua Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Berang Mohd Zazuli Badru.
“Berdasarkan siasatan awal, bumbung bahagian kali lima di luar pasar raya itu yang diperbuat daripada besi sepanjang 65 meter runtuh dipercayai akibat angin kencang dan hujan lebat,” katanya kepada pemberita di sini.
Seorang pekerja di pasar raya itu Yusof Che Ali, 57, berkata ketika kejadian terdapat kira-kira 100 orang termasuk pelanggan, pekerja dan peniaga dalam pasar raya itu.
“Masa tu hujan lebat dan angin kencang, saya dengar bunyi runtuhan di luar dan segera keluar dari pasar raya. Saya nampak bumbung kaki lima sudah runtuh,” katanya. – BERNAMA

Masjid Runtuh; Kerajaan Mesti Bertanggugjawab, Tingkatkan Integriti


KUALA TERENGGANU – Dewan Pemuda PAS Kawasan Kuala Nerus (DPPKN) memandang serius insiden terbaru runtuhnya bumbung di bahagian anjung masjid Kampung Tebauk yang berlaku pada kira-kira jam 4.00 pagi, Ahad 29 September.
Lebih membimbangkan, kejadian tersebut seakan-akan ‘bersiri’ sejak kejadian yang berlaku di masjid Kampung Batu Putih, Kemaman pada tahun 2009 dan kemudian diikuti kejadian yang berlaku di masjid Kampung Binjai Kertas di Hulu Terengganu, pada empat bulan lalu.
Ketuanya Ustaz Hishamudddin Abdul Karim berkata insiden terbaru yang menimpa ‘rumah Allah’ di Kampung Tebauk amat mengejutkan semua pihak dan lapisan masyarakat.
20130929_103209Beliau mempersoalkan dan menggesa kerajaan mendedahkan kepada rakyat, apakah hasil siasatan yang dibuat terhadap dua kejadian ‘masjid runtuh’ sebelum ini.
“DPPKKN merakamkan rasa dukacita atas insiden yang berlaku ini khususnya melibatkan masjid sebagai tempat ibadah ummat Islam. Kami mengharapkan agar insiden seperti ini tidak akan berulang lagi di negeri Terengganu.
“Dalam beberapa insiden keruntuhan bumbung anjung masjid ini, DPPKKN mempersoalkan sejauh mana siasatan yang telah dibuat oleh pihak kerajaan berhubung dengan kedua-dua siri keruntuhan sebelum ini? Ketiga-tiga insiden keruntuhan ini berlaku dalam bentuk yang hampir sama, iaitu keruntuhan bumbung anjung masjid.”ujarnya.
Menurut Hishamuddin, selepas kejadian masjid Kampung Binjai Kertas pada pada 20 Mei 2013 lalu, Menteri Besar Terengganu Dato’ Seri Ahmad Said telah mengeluarkan kenyataan mengarahkan pihak yag berkenaan membuat kajian dan siasatan semua masjid yang baru dibina dan mempuyai rekabentuk yang sama degan masjid terbabit.
Namun setelah lebih tiga bulan berlalu, kata Hishamuddin, tidak ada sebarang pernyataan, samada dari Menteri Besar sendiri atau dari pihak Jabatan Kerja Raya (JKR) berhubung hasil siasatan tersebut.
Justeru, beliau menuntut agar penyiasatan dibuat segera dan kerajaan perlu mengambil tindakan sebelum ada nyawa penduduk yang terkorban akibat sebarang kejadian runtuh.
“DPPKKN turut menuntut agar siasatan yang sama perlu dilakukan ke atas struktur bumbung dan bangunan di masjid-masjid lain di seluruh negeri Terengganu yang telah siap dibina dalam tempoh 2010-2013. Pihak kerajaan tidak perlu menunggu korban nyawa untuk kembali serius menanggani isu ini.
“DPPKKN turut memohon pihak kerajaan mengambil tanggungjawab yang lebih serius untuk mengurus kewangan dan harta benda kerajaan dalam setiap pembangunan,”ujarnya.
Beliau menegaskan, pemuda PAS mengecam sebarang salah guna kuasa dan penyelewengan sekiranya berlaku dan menyeru seluruh pihak memperkukuhkan sikap bertanggungjawab demi amanah yang telah disandang dan membina nilai integriti dengan sebaiknya.

Speaker DUN Terengganu ‘Bias’, Tidak Beri Ruang Kepada Usul ‘Masjid Runtuh’


KUALA TERENGGANU – PAS kesal dengan sikap Yang DiPertua (Speaker) Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu yang bersifat berat sebelah (bias) dalam memberi ruang kepada Ahli Dewan Undagan Negeri (ADUN) menyampaikan suara rakyat dalam sidang DUN yang berlangsung pada Isnin 30 September.
ADUN Teluk Pasu Ustaz Ridzuan Hashim berkata beliau yang bangun terlebih dahulu daripada ADUN Jabi Mohd Iskandar Jaafar pada permulaan sidang DU untuk membawa usul di bawah peraturan Majlis Mesyuarat fasal 30 peraturan-peraturan dan perintah tetap Dewan Undangan negeri Terengganu.
Tetapi, katanya, speaker DUN, Mohd Zubir Embong buat-buat tak nampak dan terus memberikan ruang kepada Iskandar.
“saya bangun dulu…….tapi speaker buat-buat tak nampak dan bila ADUN Jabi bangun, dia (speaker) terus beri ruang kepadanya, saya terus baca usul mohon mencadangkan supaya persidangan ditangguh,
“bagi membolehkan dewan merundingkan isu bumbung dan siling Masjid Kampung Tebauk, Bukit Tunggal yang runtuh awal pagi kelmarin, tetapi pembesar suara saya telah dimatikan,”ujarnya.
Kemudian, ADUN Tepoh, Ustaz Hishamuddin bangun dan bertaya kepada speaker, mengapa tidak memberikan ruang kepada kepada wakil PAS, sedagkan wakil BN (Jabi) bangun kemudian.
ADUN PasTetapi, kata Ustaz Ridzuan, speaker tidak mejawab dan hanya mengarahkan supaya ADUN Tepoh duduk.
Menurutya, pada Persidangan DUN kali pertama bulan Jun lalu, saya juga bangun untuk membawa usul berhubung pembinaan jalan dan jambatan Jeram yang melibatkan perlanggaran hak penduduk Banggol Donas, bertembung dengan ADUN Jabi juga.
“sepatutnya, dulu dah beri ruang kepada ADU Jabi, pada kali ini berilah peluang kepada saya, tapi tindakan spekaer ‘bias’, walaupun itu adalah hak speaker untuk memberikan ruang kepada sesiapa, namun gunakanlah pertimbangan yang adil,”katanya.
sedangkan, katanya lagi, usul yang dibawa oleh ADUN Jabi adalah usul berkaitan dengan ‘Syiah’ bukanlah perkara yang perlu disegerakan.
Berabanding dengan usul masjid Kampug Tebauk yang runtuh, perkara semasa yang perlu disegerakan kerana membabitkan kepeningan awam dan boleh mengancam nyawa rakyat.
Berikut adalah usul yang cuba dikemukakan oleh ADU Teluk Pasu pada sidang DUN;
Usul di bawah peraturan Majlis Mesyuarat fasal 30 peraturan-peraturan dan perintah tetap Dewan Undangan negeri Terengganu.
__________________________________________________________________________________________________________________________
Tuan Yang Di-Pertua,
Adalah saya Ridzuan Hashim, Ahli Dewan Undangan Negeri Teluk Pasu mohon mencadangkan,
“Bahawa persidangan ini hendaklah ditangguh mengikut fasal 30 Peraturan-peraturan Mesyuarat Dewan Undangan Negeri bagi membolehkan dewan yang mulia ini merundingkan isu bumbung dan siling Masjid Kampung Tebauk, Bukit Tunggal yang runtuh awal pagi kelmarin. Insiden yang amat memalukan ini dipercayai berlaku pukul 4 pagi dan melibatkan kira-kira 40 peratus bahagian masjid itu yang siap dibina dua tahun lepas serta melibatkan kos RM6 juta dan boleh memuatkan 1,000 jemaah.
Tuan Yang Di-Pertua,
Isu ini adalah perkara-perkara tertentu kerana telah berlaku suatu tragedi yang amat memalukan kita semua Adun-Adun dan seluruh rakyat di negeri Terengganu. Apa yang berlaku ini adalah jelas ‘salah urus‘ (mis-management) yang melibatkan kontraktor kroni yang tidak bertanggung-jawab dan perkara ini adalah amat dikesali kerana ia mengkhianati amanah seluruh rakyat negeri Terengganu.
Tuan Yang Di-Pertua,
Isu keruntuhan ini bukan laporan pertama mengenai masjid bumbung runtuh di negeri ini. Pada 20 Mei lepas, 12 jemaah masjid yang baru sahaja solat Isyak nyaris maut setelah bumbung hadapan Masjid Kampung Binjai Kertas, Hulu Terengganu runtuh. Pada 3 Okt 2009, bumbung bahagian hadapan Masjid Kampung Batu Putih, Kerteh, Kemaman juga runtuh menyebabkan tiga mangsa cedera.
Selain itu, pada 2 Jun 2009, bumbung Stadium Sultan Mizan Zainal Abidin yang menelan belanja RM292.9 juta telah siap dibina pada Mei 2008 dan digunakan dalam penganjuran Sukan Malaysia turut roboh. Sebahagian struktur bumbung stadium berkenaan sekali lagi roboh pada 20 Feb lepas menyebabkan tiga pekerja parah manakala dua lagi cedera ringan.
Tuan Yang Di-Pertua,
Isunya kenapakah keruntuhan ini begitu mudah boleh berlaku di negeri Terengganu di bawah pentadbiran yang ada sedangkan kita berbelanja beratus-ratus juta ringgit wang rakyat? Apakah kerana ‘kontraktor kroni’ yang tidak berwibawa langsung telah dikurniakan kontrak secara mudah? Dan apakah ada unsur-unsur rasuah dan salahguna kuasa berlaku secara berleluasa di bawah pentadbiran yang ada ini di negeri Darul Iman?
Menteri Besar serta pimpinan kerajaan negeri perlu mengambil tanggungjawab sepenuhnya terhadap tragedi yang amat memalukan ini. Imej Terengganu kini amat tercemar akibat dari pelbagai kejadian keruntuhan yang berlaku sejak kebelakangan ini.
Tuan Yang Di-Pertua,
Perkara ini adalah melibatkan kepentingan orang ramai kerana siri keruntuhan yang berlaku di negeri ini akan menghilangkan lagi keyakinan rakyat Terengganu terhadap pentadbiran serta kredibiliti pemimpin negeri yang ada.
Perkara ini perlu disegerakan kerana ia menyentuh hal masjid yang merupakan tempat ibadat yang suci bagi seluruh umat Islam dan menjadi milik rakyat dan negeri Terengganu yang wajib dipertahankan dengan apa cara sekalipun.
Maka saya berpandangan bahawa usul ini melibatkan perkara tertentu, kepentingan ramai serta perlu disegerakan.
Yang Mengusulkan,
YB Ridzuan Hashim
Ahli Dewan Undangan Negeri Teluk Pasu
Terengganu
30hb September, 2013.

Runtuh: Kerajaan T’ganu tidak ambil pengajaran

Harakahdaily, 01 Okt 2013



KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Kuala Terengganu Datuk Raja Kamarul Baharin berkata, pihak kerajaan sewajarnya mengambil pengajaran daripada siri runtuhan yang berlaku di negeri itu sejak beberapa tahun yang lalu.

Katanya, runtuhan bangunan yang sering berlaku di negeri itu bukan disebabkan masalah teknikal semata-mata, tetapi juga termasuk soal nilai khususnya dalam mengawasi dan memantau projek-projek tersebut.

"Peraturan profesional dan jabatan kawalan ada kalanya tidak diikuti menyebabkan kelonggaran dan kerendahan faktor keselamatan dan mutu binaan," katanya pada sidang media di lobi parlimen hari ini.

Paling ketara katanya dalam isu bumbung Stadium Sultan Mizan yang runtuh pada 2009, di mana jawatankuasa khas ditubuhkan yang diketuai JKR bagi menyiasat punca kejadian itu.

Namun katanya, runtuhan bumbung kedua berlaku lagi pada 2013.

"Jadi kenapa kerajaan tidak amanah dalam menyelamatkan duit rakyat.

"Banyak peraturan dibuat kerajaan tetapi tidak diikut," katanya.

Turut serta pada sidang media itu Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamarudin Jaffar, Ahli Perlimen Kuala Nerus, Dr Mohd Khairuddin Aman Razali dan Adun Batu Buruk, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi.

Tiada ulasan: