Rabu, 2 Oktober 2013

ADAKAH LELAKI DIBENAR MENYIMPAN RAMBUT MELEPASI BAHU

Audit: Bayar K-Pop RM1.6 juta tidak berhemat

Harakahdaily, 02 Okt 2013



KUALA LUMPUR: Bayaran RM1.6 juta kepada artis K-Pop oleh Kementerian Belia dan Sukan sempena Himpunan Jutaan Belia 2012 yang diadakan pada 23 hingga 27 Mei 2012 di Putrajaya tidak berhemat.

Perkara itu terkandung dalam Laporan Ketua Audit Negara 2012 bagi Aktiviti Kementerian/Jabatan Dan Pengurusan Syarikat Kerajaan Persekutuan Siri 2.

Ia dimuatkan dalam Jadual 16.14 Perbelanjaan Hari Belia Negara 2012 Yang Tidak Dibuat Secara Berhemat.

Pada bahagian catatan mengenai perbelajaan itu dinyatakan ‘perbelanjaan tinggi, tidak selaras dengan peraturan perbelanjaan berhemat’.

11 RUU dalam masa 3 hari tidak munasabah

Muhammad Faizal, 01 Okt 2013
KUALA LUMPUR: Dewan Rakyat kecoh apabila Pakatan Rakyat mempersoalkan kewajaran 11 Rang Undang-undang (RUU) yang akan dibahaskan dalam masa tiga hari.

Ahli Parlimen Gombak, Azmin Ali yang bangkit mempersoalkan tindakan tersebut di bawah peraturan mesyuarat 22(1) yang melihat tempoh tersebut adalah tidak munasabah untuk dibahaskan RUU.

Katanya, tempoh masa perbahasan adalah amat penting untuk memastikan RUU yang dibentangkan lebih berkesan dalam pelaksanaannya.

"Kita melihat tempoh tiga hari untuk membahaskan 11 RUU adalah satu yang tidak munasabah.

"RUU adalah perkara yang amat penting, tempoh masa untuk berbahas perlu diambil kira bagi memastikan setiap kesimpulan diambil lebih berkesan," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen.

Beliau yang kesal dengan kerajaan yang enggan memberi ruang lebih panjang untuk berbahas RUU yang penting terutama melibatkan soal jenayah negara.

"RUU yang cukup penting tetapi kerajaan memandang ringan, hendak diluluskan dalam masa yang singkat.

"Sepatutnya peruntukan masa yang lebih panjang diberikan bagi memastikan apa yang kita bahaskan itu mendapat satu kesimpulan yang terbaik," sambung beliau.

Sementara itu, Speaker Dewan Rakyat, Datuk Ronald Kiandee menolak perkara yang dibangkitkan Ahli Parlimen Gombak dengan menyatakan kerajaan tidak berhasrat untuk menggugurkan mana-mana RUU serta menetapkan tempoh masa setiap perbahasan.

Kelantan cadang tubuh Akademi Seni Islam

Rizal Tahir, 01 Okt 2013


AMPANG: Kerajaan Kelantan bercadang menubuhkan Akademi Seni Islam bagi membantu rakan selebriti mengembangkan bakat masing-masing menurut landasan Islam.

Hasrat itu sebagai suatu penghormatan untuk golongan selebriti dan artis bagi membantu mereka menjadi ikon masyarakat yang bersyariat.

Menteri Besar Kelantan, Ustaz Datuk Ahmad Yakob berkata, penubuhan akademi itu secara langsung akan memberi peluang kepada mereka menggunakan medium hiburan sebagai aktiviti berdakwah dalam seni.

Katanya, hasrat itu juga turut membuktikan kepada umum bahawa Kerajaan Kelantan tidak pernah meminggirkan seni hiburan termasuk golongan artis, sebaliknya akan terus memandu mereka agar sentiasa menjadi ikon yang disayangi masyarakat.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada Majlis Ramah Mesra Kerajaan Kelantan Bersama Selebriti di sebuah hotel,  dekat sini,  Ahad lepas.

Hadir sama  bekas Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Abdullah dan artis Indonesia, Kholidi Masadil Alam atau Mas Azam.

Lebih 30 selebriti dakwah dan artis menjayakan majlis yang julung kalinya  diadakan bagi menghargai golongan itu yang pernah memenuhi undangan Kerajaan Kelantan bermula 2008 hingga 2013.

Bagaimanapun, menurutnya sebelum akademi itu ditubuhkan, kajian  terperinci akan dilakukannya khususnya bagi membincangkan pengisian program.

“Bukan seperti dalam politik, sebaliknya golongan selebriti ini mampu memberikan ketenangan kepada anggota masyarakat,”ujarnya.

Pada masa yang sama, beliau memberitahu Islam sendiri tidak pernah menghalang umatnya berhibur selagi tidak bercanggah dengan syariat.

Katanya, tanggapan segelintir masyarakat bahawa golongan selebriti menyimpang jauh dari jalan dakwah perlu dikikis, sebaliknya mereka berjaya memandu rakyat pada jalan Allah sekiranya golongan artis juga berpandukan syariat.

“Mungkin melalui golongan seni, ahli kebudayaan ini boleh menyampaikan keindahan Islam melalui puisi, syair, nyanyian atau lakonan mereka,” katanya lagi.

Kerajaan tidak bercadang bina universiti di Temerloh

Harakahdaily, 01 Okt 2013
KUALA LUMPUR: Kerajaan memaklumkan bahawa tidak bercadang untuk membina universiti di kawasan Parlimen Temerloh.

Dalam jawapan bertulis kepada soalan Nasruddin Hassan (PAS-Temerloh), Kementerian Pendidikan menyatakan universiti yang ada sekarang ini sudah mencukupi untuk keperluan negara.

"Pihak kementerian berpandangan bahawa jumlah IPTA sedia ada adalah mencukupi untuk menampung keperluan sumber tenaga mahir negara dan fokus kini adalah untuk memperkasa IPTA sedia ada.

"Justeru itu, pihak kementerian belum bercadang untuk menubuhkan IPTA baharu termasuklah di Temerloh," kata kementerian itu.

Kementerian juga turut memaklumkan bahawa, penubuhan sesebuah universiti dirancang dan dilaksanakan setelah mengambil kira pelbagai aspek seperti keperluan guna tenaga negara, keperluan strategik pembangunan negara dan keupayaan pembiayaan kerajaan.

Nasruddin dalam soalan lisan meminta menteri pendidikan menyatakan adakah pihak kerajaan bercadang untuk menubuhkan universiti di Kawasan Parlimen Temerloh.

Semasa kempen PRU13 lalu, pemimpin BN berjanji kepada para pengundi dalam Parlimen Temerloh termasuk empat projek mega iaitu pembinaan jambatan kedua Temerloh, masjid daerah yang baru, Maktab Rendah Sains Mara (MRSM) dan kampus cawangan universiti yang dicadangkan di Lanchang.

PAS mampu pertahan Dun Sungai Limau - Mahfuz

Muhammad Faizal, 01 Okt 2013
KUALA LUMPUR: Pesuruhjaya PAS Kedah, Datuk Mahfuz Omar berkeyakinan dengan kekuatan dan pengaruh yang dibina oleh bekas Adun Sungai Limau, Allahyarham Tan Sri Ustaz Azizan Abdul Razak, PAS mampu mempertahankan kerusi Dun berkenaan pada Pilihan Raya Kecil (PRK) nanti.

Katanya, Ustaz Azizan telah menunjukkan kecemerlangan sejak menjadi Adun tahun 1995 sehingga 2013 dengan mengekalkan kemenangan PAS di kerusi tersebut.

Dalam pada itu, Mahfuz tidak memandang mudah untuk menghadapi Barisan Nasional (BN) apabila melihat faktor-faktor yang dipergunakan oleh parti itu dalam setiap pilihan raya kecil.

"Saya yakin dengan kekuatan yang dilakukan Ustaz Azizan sebelum ini, kecemerlangan yang ditunjukkan membolehkan PAS mengekalkan kemenangan sejak 1995 hingga 2013.

"PAS mampu mempertahankan kerusi tersebut pada PRK kali ini, tetapi dalam masa yang sama ia bukan satu laluan mudah apabila setiap kali berlakunya PRK, BN akan berjanji dengan pelbagai imbuhan kepada pengundi yang boleh mempengaruhi pengundi," jelas beliau pada sidang media di lobi Parlimen, semalam.

Ahli Parlimen Pokok Sena itu berkeyakinan pengundi di Dun Sungai Limau akan tetap bersama PAS untuk memastikan parti itu terus kekal di kerusi tersebut.

Sementara itu, Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS, Dr Mohd Hatta Ramli berkata calon belum diputuskan di peringkat parti dan ia hanya diumumkan apabila hampir hari penamaan calon.

Katanya, calon yang akan dipilih nanti pasti dapat mewarisi kecemerlangan bekas Menteri Besar Kedah sebelum ini.

"Kita akan pastikan calon yang dipilih nanti mempunyai kewibawaan dalam meneruskan tradisi kecemerlangan Ustaz Azizan sepanjang 1995 hingga 2013," kata Ahli Parlimen Kuala Krai itu lagi.

Mukhriz pemimpin pelapis, yang lain hanyalah pelapik

Harakahdaily, 01 Okt 2013
KUALA LUMPUR: Kehadiran Mukhriz Mahathir dalam perebutan jawatan Naib Presiden Umno yang menampakkan satu permainan politik besar sering disebut sekarang.

Bagi penulis blog Aspan Alias, sesiapa sahaja yang membuatkan Mukhriz bertanding jawatan itu mempunyai motif yang sangat besar.

Menurutnya, Mukhriz tidak akan mengambil keputusan untuk bertanding jika tidak digalakkan oleh Dr Mahathir Mohammed.

Pada pandangannya, jika Mahathir cuba mempengaruhi segala-gala tindakan dalam Umno yang melibatkan pemimpin lain tidak ada sebab sesiapa untuk menafikan yang keputusan Mukhriz itu adalah hasil dari keputusan Mahathir sendiri.

“Permainan ini adalah permainan yang sangat mudah untuk di ikuti oleh sesiapa yang mempunyai sedikit sisik politik dalam dirinya. Lain-lain perkataan perebutan ini adalah perebutan diantara Mukhriz dengan mereka yang bertahan dan penyandang pada hari ini,” tulis beliau di dalam blognya semalam.

Baca lagi

Saya taklah bodoh, CGPA 3.85, kata Ahmad Maslan

Harakahdaily, 01 Okt 2013
KUALA LUMPUR: Barangkali kerana tidak dapat menahan dada yang sentiasa membuak-buak berikutan banyak kenyataan dan hujah-hujahnya dipertikaikan, Timbalan Menteri Kewangan, Ahmad Maslan malam tadi menulis di Twitternya "Saya tak lah bodoh sangat. Ijazah pertama di Victoria University Wellington New Zealand. MBA di UKM pelajar terbaik drpd 177. CGPA 3.85".

Bagi penulis Shahbudin Husin, barangkali Ahmad Maslan yang juga Ketua Penerangan Umno merupakan satu-satunya ahli politik di dunia yang terpaksa menunjukkan di mana dia belajar dan pointer yang diperolehinya semata-mata untuk membuktikan beliau seorang yang pandai dan butir-butir kata yang keluar daripada mulutnya bukannya omong kosong tanpa ilmu.

“Selalunya ahli politik akan berhujah dengan fakta dan angka dan apabila hujah itu dipertikaikan, fakta dan angka yang lebih kukuh akan dikeluarkan supaya ia tidak dapat disanggah lagi.

“Tetapi tidak bagi Ahmad Maslan, beliau cuba mematahkan hujah dengan menunjukkan di mana dia belajar dan pointer yang diperolehinya semasa belajar dulu,” tulis beliau di dalam blognya.

Baginya, itu suatu pendekatan baru yang mungkin boleh ditiru ahli politik lain apabila hujah disanggah dan dipangkah.

Baca di sini

Tiada ulasan: