Kenyataan jelitawan Nora Danish bahawa banglo RM 7.2 juta yang dibeli oleh anak menteri pelancongan bukan untuk dirinya membuka ruang kepada pihak berkuasa untuk menyiasat perkara itu, kata NGO Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM).

SAMM merujuk kepada kenyataan Nora Danish kepada "Zass", sisipan hiburan akhbar Sinar Harian semalam.

NONESeniwati berstatus ibu tunggal dengan seorang anak itu dipetik sebagai berkata bahawa banglo itu bukan dibeli untuk dirinya sebaliknya untuk ibu kepada Nedim, anak kepada Datuk Seri Nazri Aziz.

"Dengan pengakuan ini juga, SAMM menggesa pihak SPRM dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN) agar bersedia untuk membuka fail siasatan ke atas anak Nazri Aziz," kata Pengarah Propaganda SAMM Edy Noor Reduan.

Menurut Edy, terdapat beberapa persoalan sekitar pembelian banglo itu yang sehingga kini masih belum terjawab.

Antaranya berhubung kemampuan pembelinya membeli rumah dengan harga sedemikian, peratusan wang tunai yang digunakan dalam pembelian itu, serta prosedur kelulusan pembelian banglo tersebut oleh pihak bank.

Menurutnya lagi, SAMM bersedia bekerjasama dan menyerahkan dokumen-dokumen berkaitan pembelian banglo itu kepada LHDN dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Ambiga: Keluar BN kalau masih ada kehormatan
4:35PM Okt 8 2013
Pengerusi bersama BERSIH Datuk S Ambiga berkata, MCA dan MICA patut keluar BN sekiranya masih mempunyai harga diri.

"Selepas mendengar kenyataan menteri dalam negeri saya benar-benar ingin tahu apa yang MCA dan MIC lakukan dalam BN.

"Tolonglah ada sedikit kehormatan diri dan keluar!" katanya.

zahid hamidi malacca melaka 061011Pengamal undang-undang itu juga menyindir perdana menteri yang menurutnya sibuk memberitahu rakyat luar negara bahawa beliau seorang yang moderat dan mengambil berat kaum bukan Melayu.

"PM kita tiada masa untuk menegur menterinya yang menyeleweng," tulis Ambiga di laman blog mikro Twitter.

Beliau merujuk kepada kenyataan kontroversi Zahid berhubung dasar "tembak dulu" terhadap suspek sebelum ini.

Dalam sebuah program di Melaka Sabtu lalu, Zahid antaranya berkata, mangsa-mangsa rompakan kebanyakannya orang Melayu dan langkah terbaik dengan tidak berkompromi dan "tembak dulu" jika terdapat bukti.

"Jangan ada lagi amaran kepada mereka, kita dapat bukti kita tembak dulu," katanya.
Ketua pembangkang Melaka letak jawatan

Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Duyong daripada DAP Goh Leong San hari ini meletakkan jawatan ketua pembangkang negeri.

Ini ekoran kekesalannya terhadap tindakan rakan-rakan dalam parti yang mempersoalkan pujiannya terhadap Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Idris Haron baru-baru ini.

dap melaka chief goh leong san speechWakil rakyat yang dikatakan tidak berpuas hati itu ialah Khoo Poay Tiong (Ayer Keroh) dan Lai Kuen Ban (Kota Laksamana).

Goh mendakwa situasi memaksanya meletakkan jawatan kerana tidak lagi dapat mewakili pembangkang.

ADUN Duyong itu mendakwa, dua wakil rakyat itu - yang beliau tidak menamakannya - berpunca daripada ucapan usul terima kasih kepada Yang Dipertua Negeri Melaka dalam Dewan Undangan Negeri (DUN).

Berita Harian pada 3 Oktober lalu antaranya melaporkan Goh sebagai berkata, Goh, ADUN Duyong sejak 1995 itu menyifatkan Idris berpengetahuan luas, banyak membaca dan sistematik.

Katanya, Idris yang juga Ahli Majlis Tertinggi dan pengerusi UMNO Melaka mempunyai misi amat jelas membangunkan rakyat dan negeri itu selaras dengan wawasan Melaka Maju Fasa Kedua.

"Di Dewan yang mulia ini, saya memuji kebijaksanaan dan kematangan Ketua Menteri baru yang dapat menerima pandangan dan cadangan pihak kerajaan atau pembangkang.

"Dengan kefasihan berbahasa Inggeris, Arab dan Jepun, saya penuh yakin Melaka di bawah kepemimpinan Idris akan mencapai wawasannya tercapai," Goh dipetik sebagai berkata.

Ketua whip ikuti langkah
Sementara itu, dalam perkembangan terbaru, ADUN Bachang Lim Jak Wong turut meletakkan jawatan sebagai ketua whip pembangkang sebagai tanda sokongan terhadap langkah Goh.

Lim menjelaskan, beliau juga tidak dapat bekerjasasama dengan ADUN DAP lain.