Khamis, 10 Oktober 2013

BUATLAH APA KITA SUKA KETIKA KITA BERKUASA....BILA MATI TUNGGULAH HUKUMAN ATAS PERBUATAN DIDUNIA


PKR: Zahid perlu asas pengetahuan undang-undang

VIDEO | 1:39 mins

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini membidas Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Zahid Hamidi berhubung kenyataan 'tembak dulu' terhadap penjenayah.

NONEAnwar berkata kenyataan yang disifatkan "tiada ruang perbincangan" terpakai hanya kepada penjenayah yang mengugut anggota keselamatan dengan menggunakan senjata seperti M-16.

Bercakap dalam sidang media di Petaling Jaya, ketua pembangkang itu berkata Zahid membuat kenyataan keras dan Zahid yang juga ahli parlimen Bagan Datoh memerlukan latihan asas undang-undang jenayah dengan kadar segera.
'Bagaimana dengan hak polis dan mangsa jenayah?'
3:09PM Okt 9 2013
Selepas menjadi sasaran kecaman berhubung kenyataannya, Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mempersoalkan mengapa pengkritik beliau tidak mempertahankan hak mereka yang menjadi mangsa penjenayah.

azlan"Mana hak asasi untuk polis dan mangsa rompak, tembak dan bunuh.
Kenapa pejuang hak asasi tidakpun membela? Hak asasi hanya untuk penjenayah?" tanya Zahid dalam tweetnya.

Tweet tersebut nampaknya tidak merujuk kepada apa-apa yang khusus, tetapi dibuat ekoran kecaman hebat terhadapnya selepas laporan Malaysiakini yang berdasarkan rakaman ucapannya yang bocor.

Zahid berdiam diri sejak laporan-laporan tersebut disiarkan pada pada hari Isnin.

Beliau didedahkan sebagai membiarkan amalan menembak penjenayah yang disyaki, daripada menangkap mereka.

NONEAntara mereka yang ditembak mati dalam beberapa tahun kebelakangan ini termasuklah remaja 14 tahun Aminulrasyid Amzah. Semuanya dituduh menyerang polis sebelum ditembak mati.

Kemudian ketua polis Selangor yang kini menjadi Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mendakwa Aminulrasyid cuba merempuh polis dan dibawa sebilah parang dalam kereta yang dipandunya.

Sementara itu, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Shahidan Kassim yang turut berada di majlis ketika Zahid membuat ucapan kontroversi itu, berkata adalah "tidak beretika" untuk melaporkan berkaitan satu majlis tertutup.
Lebih 240 ketua rumah panjang pro-SPDP dipecat?

Sejumlah tuai rumah (ketua rumah panjang) dan ketua kampung di kawasan Parlimen Baram mengadu bahawa lebih 240 daripada mereka telah diberi surat menyatakan bahawa pelantikan mereka telah tamat.

Surat kepada pemimpin masyarakat berkenaan - ramai daripadanya bukan hanya dilantik secara tradisional sebagai ketua tetapi juga telah berkhidmat di rumah panjang dan kampung masing-masing sejak 20 tahun lalu - dikeluarkan oleh Pejabat Daerah Marudi.

Mereka berkata surat itu ditandatangani oleh Joseph Belayong, bekas pegawai daerah Marudi yang telah berpindah ke Kementerian Pembangunan Tanah Sarawak.

Surat itu yang dikeluarkan tidak lama selepas pilihan raya parlimen 5 Mei lalu, telah mencetuskan kepercayaan meluas bahawa ketua rumah panjang dan ketua kampung terbabit, telah "dihukum".

NONEIa kerana mereka menjadi penyokong Parti Demokratik Progresif
Sarawak (SPDP) dan menyokong calon pembangkang Roland Engan, atau kerana menentang cadangan pembinaan empangan Baram.

Lebih 40 daripada mereka adalah dari kawasan pilihan raya negeri Marudi, manakala kira-kira 200 yang lain adalah dari kawasan pilihan raya negeri Telang Usan .

Beberapa ketua rumah panjang yang dihubungi Malaysiakini berkata, penamatan semua pelantikan mereka pada masa yang hampir sama, akan mengganggu pentadbiran rumah panjang dan kampung-kampung serta menjejaskan kepentingan dan kebajikan penduduk rumah panjang, yang memerlukan perkhidmatan tuai rumah tuai mereka.

Polis dedah suspek dalang kes bunuh pengasas Ambank

Polis hari ini mendedahkan nama dan gambar lelaki disyaki dalang kes pembunuhan pengasas kumpulan perbankan Arab-Malaysian (Ambank) Hussain Ahmad Najadi, yang dipercayai meninggalkan negara selepas kejadian pembunuhan itu.
  
Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohmad Salleh berkata lelaki tempatan itu, Lim Yuen Soo, 53, beralamat terakhir di No. 9, Jalan Bayu Segar 3, Bayu Segar, Cheras, Kuala Lumpur, juga merupakan majikan suspek utama kes itu.
  
Beliau berkata orang ramai yang mengenali Lim diminta tampil membantu siasatan dan menurutnya polis turut meminta bantuan Interpol di Australia bagi menangkapnya untuk dibawa balik ke Malaysia dan dihadapkan ke mahkamah.
  
"Lelaki ini sebenarnya terlibat dalam perniagaan pusat hiburan dan merupakan pemilik beberapa kawasan parkir di ibu negara," katanya kepada pemberita di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kuala Lumpur (IPKKL) di ibunegara hari ini.
  
Pada 1 Oktober lepas, Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Datuk Ku Chin Wah berkata lelaki terbabit dipercayai melarikan diri ke Australia selepas pembunuhan itu.
  
Pada 22 September lepas, suspek utama kes itu ditahan bersama-sama dua rakannya dalam serbuan 12.30 tengah malam di sebuah rumah di Taiping, Perak, dan pada 3 Oktober lepas dia dihadapkan ke Mahkamah Majistret atas tuduhan membunuh.
  
Hussain, 75, maut manakala isterinya cedera parah akibat ditembak dari jarak dekat di kawasan parkir kereta sejurus keluar dari Tokong Kuan Yin di Lorong Ceylon di ibunegara pada 29 Julai lepas.
  
Mohmad berkata usaha mencari senjata api yang digunakan dalam pembunuhan Hussain masih diteruskan.
  
"Kami masih meneruskan pencarian senjata itu, bukan perkara yang mudah untuk mencari senjata yang kecil di lombong yang agak besar itu. Tapi kita akan tetap teruskan dengan kemampuan penyelam-penyelam yang polis ada untuk kita terus mencari," katanya.
  
Pada 30 September lepas, polis  menjalankan operasi mencari pistol yang diguna dalam pembunuhan Hussain yang telah dibuang di kawasan Tasik Mines bersebelahan Lebuhraya Besraya.  
 
- Bernama

Mufti Sabah diheret ke mahkamah adat
11:58AM Okt 9 2013
Pemimpin Kadazan, melalui Persatuan Kadazan Sabah (KSS) memfailkan saman malu terhadap Mufti Bungsu Aziz Jafaar atas kerana didakwa menyifatkan kaum itu sebagai "bangsa yang dicipta".

Saman malu itu difailkan oleh Timbalan Presiden KSS Sylvester Disimondi mahkamah daerah Penampang semalam selepas kenyataan Bungsu itu menimbulkan kemarahan mereka, lapor The Star.

NONE"Perasaan dan maruah kami terguris dan tidak boleh diubati jika tidak diselesaikan di mahkamah adat.

"Mufti Bungsu oleh itu diperlukan menganjurkan pendamaian kepada masyarakat Kadazan selaras dengan undang-undang adat," beliau dipetik sebagai berkata kepada pemberita.

Bungsu diwajibkan hadir di mahkamah adat itu dalam tempoh 21 hari selepas saman difailkan. Kegagalan berbuat demikian boleh menyebabkan waran tangkap dikeluarkan terhadapnya.

Bungsu, berketurunan Brunei-Suluk, belum dilapor memberikan sebarang penjelasan berhubung kenyataannya itu.

Bungsu pada 28 September lepas dilapor berkata, untuk penyatuan Islam, suku kaum seperti Kadazan, Murut dan Dusun perlu 'dimelayukan' sebagai satu rumpun Melayu, seperti di semenanjung.

Abim: Jangan emosianal
Sementara itu, di sebalik kritikan terhadapnya, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim) Sabah hari ini tampil menyeru cadangan Bungsu ditangani dengan matang dan tidak emosional.

Dalam kenyataan bersamanya dengan Wadah Pencerdasan Umat (WADAH) Sabah, NGO itu bimbang melihat fenomena kritikan dikeluarkan semata-mata bersandarkan sumber kedua dan ketiga.
NONE"Adalah kurang bijak dan matang untuk kita terus menerus mengeluarkan pandangan dan kritikan balas tanpa melihat teks asal perbincangan simposium dan konteks serta mauduk pandangan ini diutarakan," kata Yang Dipertua Abim Sabah Dr Abdullah Bade (kiri) dan Pengerusi WADAH Sabah Abdul Manap Mahmud.

Malah, menurut mereka, pandangan Bungsu itu bersifat peribadi dan tidak menjadi fatwa yang wajib dilaksanakan.

Menyentuh isu itu, mereka bagaimanapun berpandangan, kurang wajar memaksakan pemakaian Melayu kepada suku-suku di Sabah yang mempunyai kebudayaan tersendiri sejak turun temurun.
Manakala gabungan NGO Islam Sabah (Concern) pula menyuarakan kebimbangannya terhadap kritikan menggunakan perkataan kesat dalam isu itu yang boleh menimbulkan pergeseran antara kaum dan agama.

Justeru, mereka menggesa Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) memantau perkembangan itu dengan segera.

Berkaitan:'Kami Muslim... dan masih Dusun'
LGE: 29 kenderaan polis juga turut ke laut?
8:57PM Okt 9 2013
dikemaskini Selain menyentuh tentang kehilangan senjata, seorang pemimpin pembangkang dengan sinis turut membangkitkan tentang kehilangan kenderaan polis.

Merujuk kepada kenyataan ketua polis negara bahawa senjata polis yang hilang mungkin jatuh ke laut, Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng tertanya-tanya sama ada kenderaan polis yang hilang pun jatuh ke laut.

"Adakah 29 buah kenderaan polis itu juga turut ke laut perginya?" tanya lim dalam satu kenyataan.

NONEKatanya, Ketua Audit Negara, Tan Sri Ambrin Buang (kanan) menegaskan
bahawa beliau tidak mendapat sebarang jawapan daripada pihak polis mengenai peralatannya yang hilang.

Laporan audit mendedahkan bahawa polis telah kehilangan 44 senjatapi, 29 kenderaan, 26 walkie talkie, 22 radio dan peralatan lain berjumlah RM1.3 juta.

Lim berkata, menurut Ambrin, setakat ini, orang awam dimaklumkan oleh ketua polis negara dan menteri dalam negeri bahawa senjata api yang hilang itu berkemungkinan jatuh ke dalam laut.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sebelum ini telah mendakwa bahawa beliau telah menjelaskan perkara itu kepada Jabatan Audit, tetapi ini tidak dimasukkan dalam laporan itu.

Rakyat, dakwa Lim, lebih yakin bahawa ketua audit negara telah bercakap benar manakala Ahmad Zahid dan Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek tidak bercakap benar.

Sehubungan itu, kata pemimpin DAP itu, kedua-dua menteri berkenaan patut meminta maaf.

NONEBeralih kepada Ahmad Shabery (kiri), Lim bertanya: "Bagaimana beliau
sanggup berbohong bahawa ada pihak swasta yang menaja RM1.6 juta yang dibayar oleh Kementerian Belia dan Sukan untuk membawa tiga kumpulan K-Pop untuk sambutan Hari Belia, sedangkan Tan Sri Ambrin memberitahu bahawa pegawai kementerian pun tidak menafikan bahawa wang tersebut datang daripada peruntukan kerajaan?"

Ahmad Shabery mengetuai Kementerian Belia dan Sukan ketika itu dan kini merupakan menteri komunikasi dan multimedia.

Menteri itu memberitahu Malaysiakini hari ini bahawa beliau bersedia memberi penjelasan kepada Jawatankuasa Kira-kira Awam (PAC) mengenai isu itu dan bersedia ia disiarkan secara langsung.

Menurut Lim lagi, jika Ahmad Zahid dan Ahmad Shabery tidak memohon maaf, maka Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mestilah bertindak "sekiranya beliau mahu mengekalkan sebarang sisa keyakinan awam terhadap kejujuran, kemahiran dan profesionalisme menteri-menterinya".

[Baca berita penuh]
1. IGP: Boleh jadi senjata api jatuh dalam laut
2. Polis hilang senjata api, gari
3. Isu K-Pop: Shabery mahu jumpa PAC
4. Amrin: Belanja K-Pop dari kantung kerajaan
5. Shabery: Jabatan Audit culas dalam laporan K-Pop
6. Khairy: Ya, kementerian bayar K-Pop RM1.6 juta
7. K'jaan bayar RM1.6j untuk K-Pop hari belia
Masjid kita kaku, tak mesra pengunjung

ULASAN Islam adalah gabungan kekuatan keruhanian dan kebendaan. Ia bukan agama kerahiban yang hanya duduk bersila berzikir dan melupakan tanggungjawab menjadi khalifah atas muka bumi ini.
Juga, bukan agama yang memisahkan dunia dan akhirat, sehingga kegiatan dunia dibicara atau dilaksanakan dalam rupa yang berasingan dengan akhirat. Tidak, sama sekali tidak!

Fungsi masjid

Masjid adalah pusat umat Islam. Masjid dalam Islam mestilah melambangkan kesyumulan atau keluasan Islam itu sendiri. Masjid mesti berfungsi untuk membangunkan umat di sudut kerohanian dan fizikalnya.

Memasuki masjid bererti melangkah ke kawasan yang melambangkan ketulusan, kemesraan, kerahmatan dan kesyumulan agama ini.

Sebab itu, umat Islam dalam kesibukan urusan kehidupan, mereka diperintahkan singgah lima kali saban hari di masjid demi mengambil tenaga meneruskan agenda perjuangan sebagai khalifah yang memimpin dunia ini.

Maka muncullah dalam diri setiap individu muslim satu kekuatan yang luar biasa. Ia adalah gabungan antara unsur langit dan bumi, atau kerohanian dan kebendaan.

NONEKata Dr Yusuf al-Qaradawi:

"Dengan menunaikan solat berjemaah di masjid sebanyak lima kali sehari, menjadikan masjid suatu tempat yang penting dalam Islam dan kehidupan muslimin. Masjid bukannya tempat bertapa untuk golongan pendeta (yang hanya menumpukan kepada ibadah khusus), atau sudut untuk golongan menganggur, bukan juga tempat ibadat golongan darwis (ahli pertapaan)."

Dalam Islam tiada pendetaan atau pertapaan. Rasulullah SAW bersabda kepada Abu Zar yang bermaksud:

"Kewajiban kepadamu adalah jihad kerana itulah adalah pertapaan umatku." (Ibn Hibban dan al-Hakim - hadis hasan)
Al-Qaradawi juga menyebut:

"Masjid Nabi itu adalah madrasah dakwah, demikian juga ianya adalah pejabat negara Islam. Padanya Nabi memberikan kerja bagi yang menganggur, ilmu kepada yang jahil, pertolongan kepada yang fakir, memandu urusan kesihatan dan kemasyarakatan, menyebarkan berita yang penting untuk umat, bertemu dengan para diplomat asing, mengatur tentera di medan perang juga menghantar pendakwah dan perwakilan untuk perdamaian."

(Al-Qaradawi, Al-`Ibadah fi al-Islam, " ms 233, Beirut: Muassasah al-Risalah)
Kata seorang tokoh Islam yang terkenal di masa ini, Dr `Imad ad-Din Khalil dalam karyanya Dirasah fi al-Sirah ketika mengulas tentang fungsi masjid yang diasaskan oleh Rasulullah S.A.W.

"Masjid bukannya tempat ibadat dan solat semata-mata, bahkan kedudukannya sama seperti kedudukan Islam itu sendiri, mencakupi berbagai sudut al-din, politik dan kemasyarakatan." (ms 149 Beirut: Dar al-Nafais)

Gagal berfungsi

Malangnya, masjid-masjid kita kebanyakannya masih gagal berfungsi sedemikian rupa. Di sudut kerahmatan dan kemasyarakatan umpamanya, banyak masjid kita masih tidak mesra remaja dan kanak-kanak. Golongan ini sentiasa rasa kurang selesa atau bimbang dengan layanan orang-orang masjid kepada mereka.

NONETakut-takut dimarahi jika tersilap. Jika tidak pun, mereka kurang diberi layanan yang sewajarnya. Lebih teruk lagi ada masjid yang membuat penempatan khas untuk kanak-kanak ketika solat. Mereka dijarak jauhkan dari saf orang dewasa. Kadang kala jauhnya itu pula diselang beberapa saf.

Ditulis pula satu papan tanda ‘saf kanak-kanak'. Ini semua berpunca dari "khurafat" yang disandar kepada fekah kononnya jika kanak-kanak belum berkhatan bersentuhan dengan orang dewasa maka batallah solat.

Sebabnya di bawah ‘kulit' kanak-kanak itu ada najis kerana belum bersunat. Cubalah tanya orang-orang tua, atau ustaz yang mengajar sedemikian rupa, apakah dalam perut orang dewasa tidak ada najis?

Atau apakah jika seseorang ada nanah di bawah kulitnya, maka solatnya tidak sahnya?

Saf kanak-Kanak

Lebih lucu dari itu ada yang menyatakan boleh menyebabkan terbatalnya keseluruhan saf kerana 'jangkitan sentuhan' kanak-kanak.

Fatwa seperti ini sebenarnya terpinggir dari penghujahan dalil dan kewarasan akal.

Ketika Ibn Abbas masih kanak-kanak, Rasulullah SAW bersolat dan memegang telinga atau kepala Ibn Abbas agar bersolat di tepi baginda.

Kata Ibn ‘Abbas:

NONE"...Rasulullah bangun bersolat malam aku turut serta bersamanya. Aku berdiri di sebelah kiri baginda. Baginda memegang kepalaku lalu menjadikan aku berada di sebelah kanan baginda." (Riwayat al-Bukhari).

Dalam hadis Anas yang bermaksud:

"...Rasulullah berdiri untuk solat. Aku bersaf dengan seorang budak yatim di belakang baginda. Sementara wanita tua berada di belakang kami." (Riwayat al-Bukhari)

Adapun hadis riwayat Ahmad dan Abu Daud yang menyatakan Rasulullah SAW menjadikan saf lelaki dewasa di hadapan kanak-kanak, hadis itu daif dari segi sanadnya.

Kata al-Syeikh Nasir al-Din al-Albani:

"Adapun menjadikan saf kanak-kanak di belakang lelaki, aku tidak dapati melainkan hadis yang daif ini sahaja. Ia tidak dapat dijadikan hujah.

"Tidak mengapa kanak-kanak berdiri dalam saf sebelah lelaki dewasa jika saf masih luas. Solat anak yatim bersama Anas di belakang Rasulullah SAW menjadi hujah dalam masalah ini." (Al-Albani, Tamam al-Minah, 284, Riyadh: Dar al-Rayah)

Layanan buruk

Hasil lain dari kecelaruan ini, ada orang dewasa yang sanggup menarik kanak-kanak yang sedang bersolat keluar dari saf kerana dia nak masuk saf. Kemudian disuruh budak itu ke saf belakang.
Akhlak buruk ini menjadikan kanak-kanak berjiwa lemah ketika berada di masjid.

Sementara orang dewasa yang lewat datang dan menarik kanak-kanak keluar itu pula terbiasa dengan sikap buruk sebagai seorang yang datang lewat lalu merampas tempat orang yang lebih awal.

NONEAda juga pihak masjid tidak suka kanak-kanak terlalu ramai ke masjid. Bimbang nanti mengganggu keheningan jamaah.

Dukacita sikap yang demikian tersimpan dalam perasaan sesetengah orang. Ini kerana sesetengah kita lebih ingin jaga warna kapet baru dari berkempen mendapat jamaah baru.

Dalam hadis Nabi SAW, baginda bersabda yang bermaksud:

"Aku mendirikan solat (sebagai imam) dan aku berhasrat ingin memanjangkannya. Tiba-tiba aku mendengar tangisan bayi, maka aku menyegerakan solatku kerana aku tidak suka membebankan ibunya". (Riwayat al-Bukhari)

Lihatlah sikap mesra pelanggan yang ditunjukkan oleh baginda. Maka tidak hairan, masjid di zaman menjadi tempat terpautnya hati setiap generasi. Hadis ini juga memberi maksud imam mesti meringankan solatnya, jika makmum ramai yang bertugas di belakangnya.

Demikianlah Nabi SAW menjaga perasaan ahli jamaahnya. Adapun kita, jika ada anak yang menangis, ibunya pasti dipandang sinis.

Maka jangan hairan jika kanak-kanak atau remaja merasai lebih diberi layanan mesra ketika berada di pusat-pusat hiburan, dibandingkan jika berada di masjid.

Kemudian kita ‘bising' apabila generasi muda tidak minat dengan masjid, atau tidak selesa di masjid.

Pemikiran sekular

Di sudut kesyumulan Islam, pemikiran ‘sekular' masih terpalit baunya dalam gaya fikir kebanyakan kita. Pengajaran di masjid masih terikat dengan beberapa mata pelajaran tertentu sahaja, yang dianggap hanya itulah yang berkait dengan agama. Selainnya, tidak diberi ruang di dalam masjid.

Maka hanya tauhid, fekah, tafsir, tasauf dan seumpamanya diajar di masjid. Itupun sebahagiannya masih lagi menggunakan pendekatan lama seakan pendengarnya datang dari beberapa kurun yang lepas.

NONESoalannya, mengapa tidak mata pelajaran akademik moden seperti sains, matematik, geografi juga diajar dalam masjid-masjid? Tidakkah agama itu merangkumi dunia dan akhirat. Jika ustaz fekah boleh mengajar dalam masjid, mengapa ‘ustaz' sains tidak?

Fekah berkhidmat untuk umat dalam amalan mereka. Tanpa mengetahui sains juga, banyak fatwa moden tidak dapat dirumuskan!. Tidakkah generasi kita yang mempelajari sains dengan penuh keimanan boleh menjadi benteng kepada umat?.

Fungsi masjid sepatutnya lebih luas. Kata ‘Aisyah RA:

"Suatu hari Rasulullah SAW berada di pintu bilikku, ketika itu orang-orang Habsyah sedang bermain di dalam masjid. Baginda melindungiku dengan selindangnya, aku pula melihat kepada permainan mereka." (Riwayat al-Bukhari)

Dalam riwayat lain disebut permainan tersebut ialah permainan senjata. Sikap tidak membantah Nabi SAW terhadap permainan mereka menunjukkan perbuatan Habsyah mengadakan permainan senjata dalam masjid adalah sesuatu yang diizinkan.

Demikian juga baginda tidak membantah ‘Aisyah melihat mereka, menunjukkan wanita boleh melihat pertunjukan permainan yang dilakukan oleh lelaki. Ini semua menunjukkan bahawa masjid pada zaman Nabi SAW tidak kaku seperti kita.

Akademik di masjid

Justeru, jika masjid memperuntukan kelas-kelas akademik percuma, maka para pelajar kita akan terasa kesyumulan agama ini.

Di samping untuk peperiksaan, ia mendidik mereka lebih berdisplin dan ingatkan Allah mengenai ilmu yang dipelajari. Ia mampu menjadikan guru yang mengajar lebih mengingati Allah mengenai tanggungjawab dan kaitannya dengan Islam.

Ini kerana semuanya beroperasi dalam masjid. Jika kelas-kelas tambahan percuma dalam pelajaran-pelajaran tersebut diberikan oleh masjid dan di dalam masjid pula, maka anak-anak akan dihantar oleh ibubapa ke masjid.

Lalu hati mereka dan ibu bapa mereka akan dekat dengan masjid dan sentiasa mengenang masjid. Waktu solat, mereka akan bersolat. Jika mereka ingin melakukan sesuatu yang salah, mereka teringat mereka berada dalam masjid. Maka makmurlah masjid dan berfungsilah peranannya.

Jika tiada ruang antara maghrib dan isyak kerana kuliah-kuliah agama yang formal. Masjid kita masih banyak waktu kosong antara Zohor dan Asar dan antara Asar dan Maghrib.
Duit masjid yang ditabungkan orang itu, bukan sekadar untuk dipaparkan di papan kenyataan tentang peningkatan jumlahnya. Sebaliknya untuk dibuktikan fungsinya dalam membangunkan Islam yang syumul ini.

Pusat kempen kebaikan

Banyak aktiviti masyarakat muslim sepatutnya masjid menjadi pusatnya. Kempen penjagaan alam sekitar, kempen hak-hak wanita, kempen pembinaan ekonomi muslim dan berbagai lagi patutnya dikepalai oleh pihak masjid.

Anak makmun atau jemaah yang mempunyai berbagai kegiatan dan aktiviti boleh memanfaatkan masjid.

Selagi tidak bercanggah dengan syarak, masjid boleh dijadikan penggerak kepada sebarang aktiviti yang bersifat umat dan membantu membangunkan tamadun umat. Ahli jawatankuasa masjid pula jangan jadikan masjid sebagai syarikat sendirian berhad. Masjid untuk semua.

Dr Mustafa as-Siba`i dalam menyebut pembinaan Masjid Nabawi serta fungsi masjid berkata:
"Apabila Rasulullah SAW sampai ke Madinah, maka kerjanya yang pertama ialah membina padanya masjid. Ini menunjukkan kepentingan masjid dalam Islam... Apatah lagi bagi masjid itu mesej kemasyarakatan dan kerohanian yang besar kedudukannya dalam kehidupan muslimin. Masjidlah yang menyatupadukan mereka, mendidik jiwa, menyedarkan hati dan akal, menyelesaikan masalah dan di masjidlah dizahirkan kekuatan dan prinsip mereka. Sejarah masjid dalam Islam telah membuktikan bahawa daripada masjid bergeraknya tentera Islam memenuhi bumi dengan hidayah Allah. Daripada masjid juga diutuskan obor cahaya dan hidayah untuk muslimin dan selain mereka.

"Di masjidlah bermula subur dan berkembangnya benih ketamadunan Islam. Tidaklah Abu Bakar, Umar, Uthman, Ali, Khalid, Sa`ad, Abu `Ubaidah dan seumpama mereka, yang merupakan tokoh-tokoh agung sejarah Islam melainkan para penuntut di madrasah Muhammadiyyah (sekolah Rasulullah s.a.w) yang bertempat di Masjid Nabawi... Jadikanlah masjid kembali sebagai tempat utama dalam semua institusi kemasyarakatan kita, adikanlah masjid kembali memainkan peranannya dalam mentarbiah manusia, melahirkan tokoh, membaiki kerosakan masyarakat, memerangi kemunkaran dan membina masyarakat atas asas taqwa dan keredhaan Allah." (Al-Siba'i, Al-Sirah an-Nabawiyyah: Durus wa `Ibar, m.s. 74-75 Jordan: al-Maktab al-Islami)

Kualiti

Kuliah-kuliah di masjid juga mestilah ditingkatkan ke tahap yang sesuai dengan perkembangan masyarakat kita. Fekah yang payah dan menyusah hendaklah dihindari. Jadikanlah Islam itu mudah dan praktikal. Bersesuaian dengan nas-nas Islam yang bersifat demikian.

Demikian pengajaran dalam masjid mesti memberi kesan kepada kehidupan insan yang ke masjid. Jangan ustaz asyik membahaskan tentang bermacam pembahagian air dengan berbagai pecahannya yang bukan-bukan, sehingga berbulan masih tajuk mengenai air itu dan ini. Belum pun masuk tajuk solat dan seterusnya.

Malangnya dalam masa yang sama tandas atau bilik air masjid dipenuhi dengan bau dan kekotoran yang tidak melambangkan kebersihan dalam Islam. Islam bukan sahaja menyuruh kita bersih ketika dalam solat, namun juga di luar solat.

Demikian juga isi pengajaran hendaklah dalam bentuk yang menarik generasi baru. Saingan luar masjid yang menarik manusia moden terlalu. Pusat-pusat hiburan yang lain menggamit generasi muda. Kempen-kempen ke masjid mestilah segar dan baru. Untuk itu, kita perlukan pihak pengurusan yang segar dan mampu membawa manusia ke masjid.

Jika yang sedia ada tidak mampu maka, mereka perlu membina peningkatan diri, atau 'menarik diri'. Pihak yang kerajaan amanahkan untuk memantau dan membina kekuatan masjid juga mesti segar megar. Jika tidak mampu, mungkin mereka kenalah segera tukar. Jika tidak, ia secara tidak langsung menghalang orang datang ke masjid.

Firman Allah dalam Surah al-Baqarah ayat 114 yang bermaksud:

"Dan siapakah yang lebih zalim dari mereka yang menghalangi masjid-masjid Allah untuk disebutkan nama Allah di dalamnya, dan ia berusaha pula untuk meruntuhkan masjid-masjid itu? Mereka yang demikian, tidak sepatutnya masuk ke dalam masjid-masjid itu melainkan dalam keadaan mereka yang takutkan Allah. Mereka (dengan perbuatan itu) akan beroleh kehinaan di dunia, dan di akhirat kelak mereka mendapat azab seksa yang amat besar".

Kita mungkin tidak menghalang manusia mendekati masjid. Namun tindakan yang tidak seimbang dengan fungsi masjid menjadikan manusia terhalang secara tidak langsung kerana kita. Generasi muda pelapis pembinaan tamadun umat. Jumlah mereka mesti lebih ramai di masjid dari di pusat-pusat ‘lamunan'. Jangan sampai masjid kita hanya jadi kelab orang pencen sahaja. Sedangkan orang muda berkelab di tempat lain.

Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin adalah bekas mufti Perlis.

Tiada ulasan: