Selasa, 2 November 2010

KITA DIPILIH RAKYAT..RAKYAT JANGAN DITIPU DAN ZALIMI...AMIK HAK RAKAYAT SERTA TIPU RAKYAT MASUK NERAKA....

RON 97: 'Tahniah' kerajaan menyusahkan rakyat
Nazri Abdullah

KUALA LUMPUR, 2 Nov: PAS mengucapkan 'tahniah' kepada kerajaan Umno BN di atas keputusan menaikkan 5 sen harga petrol RON 97 bermula tengah malam tadi.

Ketika diminta mengulas perkembangan terbaru itu, Bendahari PAS Pusat, Dr Mohd Hatta Ramli secara sinis turut mengucapkan terima kasih kepada kerajaan kerana sekali lagi menyusahkan rakyat.

"Tahniah, sebab terus menerus buat keputusan yang menyusahkan rakyat," katanya yang juga Ahli Parlimen Kuala Krai.

Harga petrol RON 97 dinaikkan 5 sen lagi mulai hari ini tanpa sebarang pengumuman.

Berikutan itu, harganya kini menjadi RM2.15 seliter.

Bagaimanapun harga pertrol RON 95 dan diesel tidak berubah.

"Nampaknya kerajaan sekali lagi mengambil kesempatan tarik subsidi rakyat, kita tak dengar pun ada kenaikan minyak di pasaran dunia.

"Ini terbukti kerajaan akan terus naikkan harga barang, tak kira waktu pilihan raya atau tidak," katanya.

Datuk Seri Najib Razak dalam Bajet 2011 sebelum ini mengumumkan pembinaan Menara Warisan Merdeka setinggi 100 tingkat bernilai RM5 bilion bagi menarik pelabur dan pelancong.

Bagaimanapun menurut Hatta, dengan keputusan menaikkan harga minyak tersebut, membuktikan bajet yang dibentang mementingkan projek mega dari keperluan rakyat.

"Kita bercakap tentang kedudukan kewangan negara yang mantap, dalam masa sama kerajaan alihkan beban kepada rakyat.

"Saya ingatkan kepada rakyat terutama pengundi Galas dan Batu Sapi bahawa akan ada lagi kenaikan harga barang diumum kerajaan Umno BN selepas ini," katanya yang juga Koordinator Protes.

Timbalan Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan, Datuk Rohani Abdul Karim di Dewan Rakyat hari ini bagaimanapun menjelaskan, kenaikan tersebut adalah biasa kerana harga petrol RON 97 sebelum ini diletakkan dalam apungan dan boleh meningkat mengikut pasaran dunia.


Jika calon BN jatuh laut di Kelantan
Mohd Nasir Awang

Katakanlah kawasan Parlimen Batu Sapi yang sedang berdepan pilihan raya kecil kini letaknya di negeri Kelantan diperintah PAS. Andaikan juga calon mewakili parti pembangkang negeri yang dua kali menerima musibah terjatuh ke laut di sana adalah dari sebuah parti mewakili Barisan Nasional (BN).

Rasanya tidak sukar dibayangkan reaksi dan luahan dukacita bersangatan dari para pemimpin BN di atas kejadian tersebut. Hampir tidak akan ada pemimpin parti itu, kecil mahu pun besar, tua dan muda yang berlumba-lumba mengambil kesempatan menyuarakan kekecewaan mereka.

Tidak cukup dengan para pendokong dan penjuak parti, tokoh-tokoh ternama masyarakat yang kononnya tidak terlibat politik juga ada kemungkinan diminta memberikan pandangan mereka. Akan ada ahli akademik, aktivis sosial dan tokoh masyarakat yang dirakam komentar mereka, terutama dari perspektif keselamatan sosial dan keselesaan hidup rakyat.

Dapat juga diduga bagaimana serius dan berlumba-lumbanya media-media talibarut BN menggemariuhkan insiden calon pembangkang jatuh ke laut itu. Barangkali sudah tersumbat telinga mendengar leteran dan kutukan serta sudah naik berbulu mata kita melihat gelagat melebih-lebih para penjuak dan pengampu BN mengulas insiden itu diulangsiar saban hari oleh media elektronik, cetak dan siber.

PAS selaku parti pemerintah kerajaan negeri dengan mudah dilabelkan gagal melaksanakan pembangunan, sehingga tidak berupaya menjamin keselamatan rakyat. Seperti lazimnya, sorotan dan ulasan mereka akan berpanjangan hari ke hari. Ia diseret berjela-jela dipenuhi berbagai andaian negatif dan analisa berat sebelah.

Bahkan, satu ungkapan wajib yang rasanya tidak akan ketinggalan disebut para pemimpin BN dan pengulas media dalam keadaan itu ialah dakwaan kononnya rakyat amat menyesal memilih PAS sebagai pemerintah. Akan ada juga dakwaan kononnya para pengundi di kawasan Batu Sapi, “Kelantan” sudah serik dengan PAS dan bertekad memilih BN pula dalam pilihan raya Khamis nanti.

Pilihan Raya Kecil Parlimen Batu Sapi, Sabah diadakan ekoran kematian wakil rakyatnya dari BN-PBS, Datuk Edmund Chong Ket Wah, akibat kemalangan jalan raya di Kota Kinabalu, 9 Oktober lalu.

Penamaan calon bagi pilihan raya kecil kawasan berkenaan pada 26 Oktober menyaksikan pertandingan tiga penjuru antara calon-calon BN-PBS, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Maju Sabah (SAPP).

BN diwakili Naib Ketua Wanita PBS, Datin Linda Tsen Thau Lin, yang juga isteri mendiang Edmund. PKR diwakili Ketua Cabang Tuaran, Ansari Abdullah, manakala SAPP diwakili Presidennya, Datuk Yong Teck Lee.

Kebetulannya, pilihan raya berkenaan diadakan serentak dengan Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (Dun) Galas, Kelantan. Justeru, keghairahan BN mengulangi tabiatnya menjaja isu pembangunan sebagai modal kempen kembali menguasai suasana di sana.

Galas, yang baru dua tahun ditawan PAS, didakwa mundur dan tersisih dari arus pembangunan, sepertimana keseluruhan Kelantan juga. Ia dibahasakan kepada kegagalan kerajaan negeri ditadbir PAS memajukan kawasan Hulu Kelantan itu.

Berbagai isu menyentuh kepentingan rakyat dibongkar dan ditonjolkan, terutama oleh media talibarut BN. Dakwaan kononnya kerajaan negeri mengabaikan kepentingan dan keselesan penduduk adalah lumrah.

Itu belum lagi calon BN di Galas terjatuh sungai ketika berkempen ke mana-mana destinasi dalam kawasan berkenaan, sepertimana dialami Ansari di Batu Sapi.

Setakat ini sudah dua kali calon PKR itu mengalami musibah serupa. Kali pertama pada 27 Oktober, apabila jeti diperbuat daripada kayu yang sudah usang di Kampung Api-Api, Pulau Timbang, runtuh secara tiba-tiba.

Ketika kejadian, kira-kira 10 petugas PKR sedang melalui jeti berkenaan. Ansari bersama pengurus kempennya, Oting Enchi dan seorang wartawan sebuah televisyen portal terjatuh ke laut.

Kejadian hampir sama berulang lagi ke atas Ansari dua hari berikutnya. Beliau bersama empat petugas PKR terjatuh ke dalam laut ketika sedang berjalan ke sebuah rumah atas air di Kampung Gas, apabila pelantar pejalan kaki ke rumah tersebut runtuh.

Tidak ada satu pun kenyataan kesal oleh mana-mana pemimpin BN disiarkan media talibarutnya. Jauh sekali untuk mereka, selaku pemerintah kerajaan Pusat dan negeri Sabah, memohon maaf di atas kedaifan prasarana awam di situ.

Sebaliknya, media pro-BN masih sempat mempersenda Ansari dan seolah-olah menggambarkan insiden mencemaskan itu sebagai hanya satu babak menggelikan hati. Sebuah tabloid arus perdana mencatatkan kejadian pertama menimpa Ansari sebagai “alamat buruk buat calon PKR”. Akhbar sama dalam melaporkan kejadian kedua menyifatkan beliau “seolah-olah sudah terkena sumpahan”, apabila sekali lagi terjatuh ke dalam laut.

Pandangan bersifat tahyul dan kurafat itu rupa-rupanya turut dikongsi para pemimpin BN. Dikatakan ada pemimpin BN menuduh Ansari tidak ada ‘feng shui’ atau ditimpa kecelakaan akibat dua kali terjatuh ke laut ketika kempen.

Bagi calon PKR itu, kenyataan sedemikian mencerminkan betapa rendahnya tahap pemikiran pemimpin BN itu yang lebih mementingkan kepercayaan ‘feng shui’ atau tilik nasib berbanding menganggapnya sebagai takdir Allah.

Setakat ini tidak ada pemimpin BN tampil menyatakan simpati. Sebaliknya ada yang tergamak menuduh Ansari mereka-reka cerita insiden tersebut.

“Terjatuh ke dalam laut bukan perkara main-main. Mereka (pemimpin BN) kata saya main-main atau mereka-reka terjatuh ke dalam laut,” media pada Isnin, 1 November, memetik reaksi Ansari.

Usaha mempersenda Ansari turut dibuat media talibarut BN. Bagi menutup kelemahan kerajaan negeri memastikan keselamatan penduduk, ia menyorot komen mereka mengenai kejadian itu.

Penjelasan seorang yang didakwa penduduk Kampung Gas dipetik akhbar tersebut. Katanya, “titi memang kuat... sebelum ini tak pernah goyang. Saya pun harian macam mana Ansari dan kawan dia boleh jatuh”.

Ertinya, media itu berusaha menafikan bahawa insiden itu akibat daripada keadaan pelantar kayu yang uzur dan tidak selamat, sekali gus menolak ia dikaitkan dengan kegagalan kerajaan BN negeri membangunkan kawasan berkenaan.

Sejauh manakah benarnya pelantar itu memang kuat dan insiden itu ada kena-mengena dengan “sumpahan” yang terkena Ansari? Barangkali penjelasan penduduk Kampung Bokara, sebuah kampung atas air seperti Kampung Gas, juga di dalam kawasan Batu Sapi, boleh dijadikan ukuran.

Seorang penduduk jati kampung berkenaan dipetik tabloid harian pada Isnin, 1 November, sebagai mengakui kebanyakan jambatan (pelantar) menghubungkan setiap rumah penduduk sudah reput dan usang serta perlu diganti baru.

Beliau mengakui penduduk tidak mampu membaikinya sendiri berikutan tiada kewangan mencukupi kerana ia memerlukan kos yang tinggi. Justeru beliau mempersoalkan, mengapa kerajaan negeri tidak berbuat sesuatu?

“Rumah saya ada lapan pengundi yang sentiasa menyokong kerajaan (BN), jadi apa salahnya jika mereka (BN) membalas jasa kami selama ini,” katanya, seperti dipetik tabloid berkenaan.

Aduh! Kita percaya, andainya Batu Sapi berada di Kelantan diperintah PAS, nescaya reaksi sebegitu dan yang jauh lebih pedas dari itu akan lebih banyak dapat kita dengar dan baca di media-media arus perdana



Rakyat ada hak tidak pilih BN
Julzaim Juhirin

SANDAKAN, 2 Nov: "Masyarakat di Batu Sapi mesti menolak kerajaan Barisan Nasional kerana gagal menjalankan amanah mereka sebagai pemimpin yang dilantik oleh rakyat," kata Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad.

Beliau berkata demikian ketika memberikan ceramah kelompok di Kampung Cenderamata dekat sini, kelmarin.

Masyarakat di Batu Sapi, katanya perlu faham bahawa membuat perubahan bukanlah satu kesalahan malah ia merupakan hak rakyat untuk memilih siapa yang mereka akan pilih.

"Jika pemimpin Barisan Nasional tidak menjalankan tugas dan amanah yang dipertanggungjawabkan, maka masyarakat di sini berhak untuk tidak memilih mereka pada pilihan raya kali ini," katanya.

Beliau berasa hairan mengapa pengundi masih mengekalkan undi kepada BN sedangkan keadaan pembangunan dan kebajikan rakyat di sini sangat menyedihkan.

Khalid berkata, jika rakyat di Selangor yang sudah pesat membangun dengan segala kemudahan yang ada boleh menukar kerajaan dari BB kepada Pakatan Rakyat, rakyat di Sabah khusunya di Batu Sapi seharusnya sudah lama menolak BN.

Jelas beliau lagi, antara faktor rakyat di Selangor menolak BN pada Pilihanraya Umum 2008 kerana pemimpin-pemimpin mereka mengamalkan rasuah dan penyelewengan.

Seorang bekas Menteri Besar Selangor, katanya, walaupun belum sampai setahun mentadbir tetapi sudah memiliki sebuah rumah yang berharga RM4 juta.

Tambah Khalid, pendapatan royalti minyak Sabah setahun sebanyak RM1 bilion ditambah dengan keluaran hasil balak, gas dan kelapa sawit sepatutnya menjadikan Sabah lebih kaya daripada Selangor.

Tambahnya, tetapi malangnya apa yang berlaku iaitu rakyat Sabah masih di tangga termiskin dalam negara ini.

Selain itu katanya, masyarakat di sini jangan terpedaya dengan fitnah dan tohmahan yang dilakukan oleh BN terhadap 4 buah negeri yang di tadbir oleh Pakatan Rakyat seperti Selangor, Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang.

Walaupun Pakatan Rakyat di Selangor baru memerintah hampir 3 tahun tetapi perubahan begitu jelas telah dillaksanakan berbanding kerajaan BN yang sudah mentadbir selama 50 tahun lebih.

“Dalam jangka masa yang singkat itu, kami (PR) sudah mampu melaksanakan pentadbir dan pengurusan yang terbaik dan mengutamakan kebajikan rakyat Selangor,” ujarnya.

Justeru katanya, masyarakat di sini mesti membuat keputusan yang terbaik demi masa depan generasi yang ada sekarang dengan memberikan undi kepada calon Pakatan Rakyat daripada PKR, Ansari Abdullah pada hari membuang undi 4 November ini



Kemalangan: Penyelesaian Islam
Nasrudin Hassan at Tantawi
1. Mutaakhir ini sungguh ketara berlakunya kemalangan maut dan ngeri dalam negara kita samaada di jalan negeri, persekutuan mahupun lebuh raya utara selatan dan timur barat.

2. Saya mendesak supaya satu Suruhanjaya Khas segera dibentuk oleh Kerajaan bagi menyiasat atau menyelidik fenomena ini untuk satu tindakan berkesan oleh semua pihak berwajib.

3. Kita tidak diajar oleh agama untuk sekadar mengeluh dan kemudiannya menyerahkan kepada takdir apa lagi menyalahkannya. Malah apa yang diajar oleh syariat Islam ialah mengambil langkah berkesan bagi membendung perkara ini dari terus berlaku dengan kaedah umum syara' ialah mencegah lebih baik dari merawat.

4. Selain dari pakar dari pelbagai bidang yang berkaitan, saya juga mengesyorkan agar pakar syariah adalah salah seorang anggota Suruhanjaya Khas yang dibentuk untuk menangani peningkatan ketara indeks kemalangan jalanraya dalam negara kita. Syor ini saya kemukakan kerana syariat Islam mempunyai pandangan yang sangat fundamental untuk mengatasi atau menangani isu ini.

5. Sebahagian dari Maqasid Syariah ialah memelihara nyawa dan harta. Kemalangan jalanraya adalah sebahagian dari peristiwa yang akan mengorbankan harta dan nyawa . Terlalu panjang perbahasannya dalam feqh Islam mengenai kemalangan jalanraya ini termasuklah pemandu atau mereka yang menyebabkan kematian seseorang yang lain dijalanraya boleh disabitkan dengan membunuh secara tidak sengaja. [perbincangan lanjut dalam perkara ini diperlukan oleh pakar syariah]

6. Demikian juga Islam melalui lidah Rasulnya saw mengajar supaya membuang perkara-perkara yang mengganggu di jalanraya adalah perbuatan sedekah. [ertinya ia menjadi tuntutan kepada ummat Islam]. Di jalanraya dan lebuhraya dalam negara kita saya lihat terlalu banyak perkara yang mengganggu yang tidak sepatutnya dibiar berlaku. Antaranya ialah:

> iklan-iklan yang menjolok mata
> tanda arah yang dirosakkan atau rosak lalu mengelirukan
> tanda-tanda isyarat jalan yang dirosakkan atau rosak tapi dibiarkan
> permukaan jalan yang merbahaya seperti licin, pumping, berlubang dsbnya.
> pokok-pokok yang ditanam besar di bahu jalan

[saya harap kerajaan haramkan iklan menjolok mata di simpang jalan, di tepi jalan mahu pun dimana sahaja terutama yang mem"buta"kan mata pemandu lalu mengganggu tumpuan mereka.]

[Kajian-kajian tentangnya telah dilakukan sejak 30 tahun lalu, malah bermula 1950 an. Dapatan kajian konsisten menunjukkan iklan-iklan ini banyak menggangu pemandu di lebuhraya dan jalanraya. Ia menyebabkan Highway Hypnosis (pemandu tidur walaupun matanya celik), satu istilah yang semakin popular dalam kajian tentang kemalangan jalanraya. Berikut dikemukakan satu link tentang artikel journal yang sangat menarik tentang isu ini: http://cogprints.org/3307/1/driverdistractionarticle.pdf. Bukankah perkara ini berkait rapat dengan hadith-hadith Rasulullah saw: Seutama-utama iman ialah mengucap syahadah. Serendah-rendahnya ialah membuang gangguan di jalanan”. (Shaykhayn)]

7. Saya menggesa supaya kerajaan atau pihak berwajib mengambil satu langkah serius untuk memastikan gangguan seperti ini tidak berlaku kerana jelas ia sangat mengundang bahaya dan maut kepada pengguna jalanraya sedang ia boleh dielak sedari awal melalui pemantauan dan tindakan segera pihak berwajib .

8. Saya ambil contoh mudah di atas kelekaan dan ketidakcaknaan pihak berwajib dalam bertindak ialah jalan di Taman Pelindung Perdana Beserah Kuantan . Telah berkali pihak penduduk kampung memohon agar di bina bonggol dari 2 arah bertentangan kerana jalan itu terlalu sibuk dan kenderaan bergerak laju justeru kedudukannya agak menurun bukit , sedang ia berada di kawasan yang padat penempatan . Sehinggalah kelmarin berlaku satu kemalangan yang hampir meragut nyawa seorang kanak - kanak dan juga pemandu kenderaan yang terbabas kerana mengelak kanak - kanak tersebut. Persoalannya , apakah kita selalu mengambil sikap "sudah berlaku kemalangan jiwa baru mahu bertindak?" Islam mengajar bahawa mencegah itu jauh lebih baik dari merawat [dan meratap - saya tambah]

9. Begitu juga dengan sikap pengguna jalanraya yang perlu ditangani secara bijak dan islamik. Bermula dengan doa yang diajar oleh Islam untuk dibaca oleh pemandu dan penumpang sesebuah kenderaan , setiap perjalanan mestilah dilantik ketua rombongan [ justeru ia diajar oleh syara' apabila bermusafir hendaklah bertiga dilantik seorang amir \ ketua ] yang bertanggungjawab menjaga disiplin perjalanan dan penggunaan jalanraya agar tidak memudharat rombongan dan tidak mendatangkan mudharat kepada pengguna jalanraya yang lain .

10. Sebagai contoh mudah , Ketua rombongan ini [dari kalangan penumpang] bertanggungjawab memantau kebajikan rombongan dan juga kedudukan pemandu. Apakah pemandu memandu secara merbahaya, melanggar undang-undang atau mengantuk dll, ketua rombongan berhak mengarahkan pemandu tersebut berhenti.]

11. Jika di atas kapal terbang [walau untuk perjalanan 45 minit] kita begitu berdisiplin, lengkap pula dengan anak-anak kapal dan ketua pramugari yang bukan sahaja memberi khidmat kebajikan kepada penumpang tetapi turut memberi taklimat keselamatan yang lengkap setiap kali penerbangan tanpa jemu. Walau kita berpuluh kali naik kapal terbang, maka berpuluh kalilah kita di minta dengar dan patuh pada taklimat keselamatan itu. Penumpang muslim pula diajar berdoa kepada Allah memohon kesejahteraan dan keselamatan dalam perjalanan pergi dan balik.

12. Kenapa kita tidak boleh meletakkan peraturan dan disiplin sedemikian di darat ke atas pengusaha kenderaan awam samaada milik kerajaan mahupun swasta, sedang kemalangan di darat lebih kerap. Saya menegaskan sekali lagi bahawa perkara seperti ini juga mesti dilakukan pada kenderaan awam di darat seperti bas ekspres, persiaran, sekolah dan sebagainya .

13. Masih banyak faktor lain termasuklah faktor kenderaan itu sendiri supaya satu langkah berkesan turut diambil agar kenderaan berisiko tinggi tidak dipandu dijalanraya sibuk dan juga lebuhraya kerana ia memudharatkan pengguna jalanraya seperti bas terlalu buruk yang mengalami kerosakkan yang terlalu kerap.

14. Akhirnya dalam perbahasan hukum mengenai perkara ini pula, saya lampirkan sebahagian pandangan feqh Islam untuk dinilai dan diambil tindakan oleh pihak berwajib agar indeks kemalangan jalanraya ini sekurang-kurangnya dapat diminimakan.

15. [Lampiran]

1. Jika kemalangan disebabkan kecuaian dan tidak melibatkan kecederaan dan kematian, maka hukumnya ta'zir ke atas pemandu.

2. Jika kemalangan disebabkan kecuaian dan menyebabkan kecederaan atau kematian, maka hukumnya ialah diat yang wajib dibayar oleh pemandu yang cuai kepada mereka yang cedera atau keluarga si mati.

3. Jika kemalangan disebabkan oleh kecuaian pihak kerajaan, seperti lubang jalan yang tidak dibaiki (macam dekat rumah ana yang dah meragut 2 nyawa), atau seumpamanya, maka diyat perlu dibayar oleh kerajaan kepada keluarga mangsa jika melibatkan kematian, atau kepada mangsa jika melibatkan kecederaan.

4. Jika kemalangan tidak disebabkan oleh apa2 kecuaian, maka tidak ada apa2 diyat, tetapi ianya akan dicover oleh harta baitul mal secara optional, bukan compulsary.

Contoh kes, jika seseorang langgar orang mati, maka ia kena bayar diyat kepada keluarga si mati. Namun dalam undang-undang hari ini, yang bersalah itu hanya kena bayar kompaun kepada kerajaan, tapi keluarga mangsa hanya menerima kematian dan kesedihan, bukan apa2 pembelaan atau apa2 pampasan



Melaka Maju: Ali Rustam tipu rakyat?
Sofi Wahab

BUKIT KATIL, 2 Nov: Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd Ali Rustam diminta membuat penjelasan tentang kenyataan Organisation for Economic Cooperation and Development (OECD) yang menafikan badan tersebut mengiktiraf Melaka sebagai negeri maju.

Sebelum ini, kerajaan negeri menjaja nama OECD sebagai badan bebas yang memberikan pengiktirafan bahawa Melaka telah mencapai status negeri maju pada 20 Oktober lalu.

Timbalan Pengerusi Lajnah Penerangan PAS negeri, Yusof Wahab berkata perkara itu adalah serius melibatkan imej kerajaan negeri dan maruah rakyat negeri Melaka.

"Mana mungkin kerajaan negeri mengisytiharkan Melaka negeri maju tanpa black and white dari badan bebas itu, ini dah kira masuk bakul angkat sendiri,” katanya.

Katanya, rakyat negeri Melaka berasa tertipu dengan penafian OECD itu dan kerajaan negeri mesti membuat penjelasan mengenainya.

“Malah pengisytiharannya pula dilakukan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak, apakah kerajaan negeri ingin permainkan dan perbodohkan Perdana Menteri," kata Yusof semasa ditemui di Pusat Aduan Rakyat Dun Bukit Baru, di sini pagi ini.

Yusof juga mencadangkan isu ini dibawa di dalam sidang Dun yang sedang berlangsung sekarang.

"Saya cadangkan satu usul tergempar di bawa ke sidang Dun untuk dibincangkan di kalangan Ahli Dewan dan satu ketetapan mesti diambil oleh Dun untuk mengembalikan maruah dan integriti kerajaan negeri serta rakyat negeri ini.

"Ini bukan isu kecil dan main-main, ia melibatkan maruah dan imej kerajaan serta rakyat," ujar Yusof yang juga merupakan Ketua Penerangan PAS Kawasan Bukit Katil dan Penyelia Dun Bukit Baru.

OECD hari ini mengesahkan bahawa badan tersebut tidak mengiktiraf Melaka sebagai negeri maju sebagaimana yang disiarkan di laman web The Malaysianinsider.

Dalam laporan itu, wakil OECD Jon Hall menjelaskan kepada portal Malaysiainsider melalui email bahawa media mungkin salah faham tentang pengisytiharan status negeri maju.

Beliau menerangkan bahawa OECD tidak mempunyai kuasa atau tidak berautoriti untuk membuat pengisytiharan tersebut.

“OECD tidak pernah memberi pengiktirafan terhadap deklarasi Melaka maju, disebabkan kami tidak landasan yang betul untuk berbuat demikian.

“Sebagaimana saya cuba jelaskan dalam ucapan saya pada Rabu (20 Oktober), di mana tidak definisi rasmi ke atas sebuah negeri maju, jadi OECD tidak berada di kedudukan yang betul untuk menggariskan kriteria negeri maju," katanya.

Hall, yang menguruskan OECD dalam projek global bagi mengukur pembangunan masyarakat menghadiri sambutan pengisytiharan Melaka negeri maju pada 20 Oktober lepas di Stadium Hang Jebat.

Dalam program tersebut Perdana Menteri telah mengisytiharkan Melaka sebagai negeri maju melalui teleconference


Mungkin Ahmad kali pertama ke Galas
Idris Ahmad

Parti Islam Se-Malaysia PAS ingin menjawab cabaran Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahamad Maslan yang mencabar apa yang kerajaan Kelantan buat sepanjang 20 tahun memerintah. PAS ingin memaklumkan kepada Datuk Ahmad Maslan, Kelantan masih lagi di dalam negara Malaysia, bukan berada di bawah negara Mozambique.

Walaupun Kelantan dinafikan dalam konteks federalisme, namun atas kebijaksanaan pemimpin yang bertaqwa dan bertanggungjawab kepada rakyatnya namun Kelantan boleh mentadbir dengan baik walaupun mengalami kekangan kewangan akibat dasar pilih kasih dan pencabulan amalan demokrasi. Buktinya kadar kemiskinan di Kelantan menurun pada 4.1% tahun 2008 berbanding 7.2% pada tahun 2007 dan 10.4% pada 2004. Sedangkan kadar kemiskinan di peringkat negara 3.8% sahaja. Maknanya Kelantan lebih tinggi 0.3% sahaja. Kira ok lah ini.

Kadar kemiskinan tegar di Kelantan hanya 0.6% di mana lebih rendah kadar jumlah kemiskinan tegar peringkat kebangsaan 0.8%. Perkara didedahkan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Senator Tan Sri Nor Mohamed Yakcop ketika rombongan Kelantan berunding mengenai teras asas dan pemulihan projek bagi pelaksanaan RMK10 pada 25 Jan 2010.

Dakwaan Ketua Penerangan Umno tidak ada pembangunan yang PAS laksanakan di Galas, mungkin inilah pertama kali beliau datang ke Galas. Nasib baik ada pilihanraya kecil, kalau tidak Ahmad Maslan tidak tahu di manakah Galas dan Gua Musang. Setakat hari ini tidak ada berita Ahmad Maslan turun menoreh getah seperti di Manek Urai, mungkin selepas ini dia tidur dalam ladang kelapa sawit pula.

Untuk pengetahuan Datuk Ahmad Maslan Gua Musang berubah wajah sejak PAS mentadbir Kelantan 1990. Saya harapkan beliau sedar, ketika beliau jadi Ketua Penerangan Umno, rakyat bukan hidup dalam Gua Tempurung tapi dalam dunia maklumat di hujung jari.

Sepatutnya beliau tidak perlu persoalkan kewibawaan PAS mentadbir Kelantan. Memang sudah terbukti dan teruji serta berjaya melunaskan hutang lapuk zaman Umno sebanyak RM760 juta dan meningkat taraf hidup rakyat menjadi negeri ke 6 miskin, sedangkan Sabah dan Terengganu mengekalkan pingat emas dan perak dari segi kemiskinan walaupun negeri itu ada hasil minyak. Cuba bayangkan kalau Kelantan dapat rayalti minyak, sudah tentu Kelantan akan meninggal jauh negeri di bawah kekuasaan Umno.

Sebelum beliau hendak menuding jari kepada Kelantan, lebih baik beliau menyelesaikan masalah Felda yang memerah keringat orang miskin, majoritnyai Melayu. Cabaran Penegrusi Anak, Saudara Mazlan Aliman untuk berdebat masih tidak tersahut.

Sebelum beliau cabar apa PAS buat 20 tahun di Kelantan, maka pengundi Galas juga hendak tahu ke mana wang Felda telah menguncup daripada RM4.08 bilion (2004) kepada RM1.35 bilion (2009). Wang orang miskin dibelanja untuk mendirikan bangunan RM662 juta, tanam semula RM2 bilion dan yang pelik sekali sebanyak RM253 juta untuk basmi kemiskinan di Sabah. Ke mana pergi wang minyak Sabah, sehingga mengemis dengan Felda. Sedangkan negeri yang banyak rancangan Felda ialah Pahang, Johor,Terengganu, Perak dan Kelantan. Kenapa pula wang itu ditabur ke Sabah?



Tiada ulasan: