Selasa, 2 November 2010

MUNGKIN BAPA DE JUGA KOD

Suhaimi Dodayev Al-Islam's Photos - Tazkirah


IBUKU SEORANG PEMBOHONG...
(Gambar Sekadar Hiasan)

Memang Sukar Untuk Orang Lain Percaya,Tetapi Itulah Yang Berlaku...IBUKU Memang Seorang PEMBOHONG!!!...Sepanjang Ingatan Aku Sekurang-Kurangnye Lapan Kali IBUkU Membohongi Aku...Aku Perlu Catatkan Segala PEMBOHONGAN IBUKU Untuk Menjadi Renungan Kite Bersama...

Kisah Ni Bermula Dari Aku Kecil...Aku Lahir Sebagai Anak Lelaki DiDalam Sebuah Keluarga Yang Miskin...Makan Minum Serba Kekurangan...Kami Sering Kelaparan...Ada Kalanye,Selama Beberapa Hari Kami Terpaksa Makan Berlaukkan Seekor Ikan Masin DiKongsi Bersama-Sama...

Sebagai Anak Yang Masih Kecil,Aku Sering Sahaja Merungut...Aku Menangis Mahukan Makanan Yang Lazat2 & Lauk-Pauk Yg Banyak...Tetapi Ibuku Cepat Memujuk Ku...Ketika Makan,IBUKU Sering Memberikan Sebahagian Makanannye Untuk Ku...Sambil Memindahkan Makanannye Ke Mangkuk Ku...
IBUKU Berkata : Makanla Nak...IBU Tak Lapar...
PEMBOHONGAN IBUKU YANG PERTAMA

Ketika Aku Mulai Membesar,IBUKU Yang Gigih Sering Meluahkan Waktu Senggangnye Untuk Pergi Memancing DiTali Air Barhampiran Rumah...Ibu Berharap Dari Ikan Hasil Pancingannye Itu Dapatla Memberi Sedikit Makanan Untuk Membesarkan Kami Adik-Beradik...
Pulang Memangcing IBUKU Memasak Gulai Ikan Yang Segar & Mengundang Selera...Sewaktu Aku Memakan Gulai Ikan Dari Air Tangan IBUKU...IBUKU Duduk DiSamping Kami & Memakan Sisa-Sisa Makanan Kami Yang Masih Ade...
Aku Sedih Melihat IBUKU Seperti Itu...Hatiku Tersentuh...Lalu Dengan Mengunakan Sudu Aku Memberikan Ikan Yg Belom Luak Dari Bahagian Ku Kepada IBUKU...Tetapi IBUKU Menolak...
IBUKU Barkata : Makanla Nak...IBU Tak Suke Makan Ikan...
PEMBOHONGAN IBUKU YANG KEDUA...

Di Usia Awal Remaja...Aku Masuk Sekolah Menengah...IBUKU Pergi Ke kedai Dengan Membawa Sejumlah Ikat Penyapu Lidi & Kueh-Mueh Untuk Menyara Persekolahan Ku,Abang & Kakak...
Suatu Dinihari,Lebih Kurang Pukul 1:30Pagi...Aku Terjaga Dari Tidurku...Aku Melihat IBUKU Sedang Membuat Kueh Dengan Bertemankan Sebuah Pelita DiHadapannya...Beberapa Kali Aku Melihat IBUKU Terhangguk-Hangguk Kerana Terlalu Mengantuk...
Aku Berkata Kepada IBUKU : IBU...Tidurla...Esok Pagi IBU Kene Pergi Ke Kebun Pula...
IBUKU Tersenyum & Berkata : Tidurla Nak...Esok Kamu Nak Sekolah...IBU Baik Aje...IBU Belom Lagi Mengantuk...
PEMBOHONGAN IBUKU YANG KETIGA

Di Hujung Musim Persekolahan,IBUKU Meminta Cuti Kerja Supaya Dapatla Menemani Aku Ke Sekolah Untuk Menduduki Perperiksaan Penting(SPM)...Ketika Hari Sudah Siang...Terik Panas Mentari Mulai Menyinari...IBUKU Terus Besabar Menunggu Ku DiLuar Dewan Perperiksaan...IBUKU Sering Kali Tersenyum & Mulutnye Berkumat-Kamit Berdoa Kepada Ilahi Agar Aku Lulus Ujian Perperiksaan (SPM) Ini Dengan Cemerlang...
Ketika Loceng Berbunyi Menandakan Ujian Sudah Selesai...IBUKU Segera Menyambutku & Menuangkan Kopi Yang Sudah Disiapkan Didalam Botol Yang DiBawanye Dari Rumah...Kopi Yang Kental Itu Tidak Boleh DiBandingkan Dengan Kasih Sayang IBUKU Yang Jauh Lagi Kental....
Melihat Tubuh IBUKU Yang DiBasahi Peluh...Aku Segera Memberi Cawan Ku Itu Untuk IBUKU...& Menyuruh IBUKU Minum...Tetapi IBUKU Cepat-Cepat Menolaknye & IBU KU Berkata : Minumla Nak...IBU Tak Haus...Kamu Tu Yang Kene Minum...Kerana Kamu Nak Periksa Sekejap Lagi...
PEMBOHONGAN IBUKU YANG KE EMPAT

Setelah Pemergian AYAHKU Kerana Sakit Selepas Aku Dilahirkan Berberapa Bulan...IBUKULA Yang Mengambil Tugas Sebagai IBU & AYAH Kepada Kami Sekeluarga...IBUKU Mengambil Upah DiKebun,Membuat Penyapu Lidi & Berjualan Kueh-Mueh Agar Kami Sekeluarga Tidak Kelaparan...
Tetapi Apela Sangat Kudrat Seorg IBU...Kehidupan Keluarga Kami Semakin Sempit & Susah...Melihat Keadaan Keluarga Yang Semakin Parah...Datangla Seorang Pak Cik Yang Baik Hati & Tinggal Berjiran Dengan Kami Datang Untuk Membantu IBUKU...Anehnye...IBUKU Menolak Batuan-Bantuan Itu...
Jiran-Jiran Sering Menasihati IBUKU Supaya Menikah Lagi Agar Ade Seorag Lelaki Yang Akan Menjaga IBUKU & Keluarga Kami...& Mencari Nafkah Untuk Kami Sekeluarga...Tetapi IBUKU Yang Berkeras Hati Tidak Mengendahkan Nasihat Jiran-Jiran...
IBUKU Berkata : Saya Tak Perlukan Cinta Seorang Lelaki & Tidak Memerlukan Lelaki Untuk Menyara Kami Sekeluarga...
PEMBOHONGAN IBUKU YANG KE LIMA

Setelah Kakak & Abang Ku Habis Belajar & Mula Berkerja...IBUKU Sudah Pun Tua...Kakak & Abang Ku Menyuruh IBUKU Supaya Berehat Sahaja DiRumah...Tidak Payahla Lagi Bersusah-Payah Bersengkang Mata Untuk Mencari Duit...Tetapi Ibu Tidak Mahu...IBUKU Lebih Rela Pergi Ke Pasar Setiap Pagi Menjual Sedikit Sayur Untuk Memenuhi Keperluan Hidupnya...
Kakak & Abangku Yang Berkerja Jauh DiKota Besar sering Mengirimkan Wang Untuk Membantu Memenuhi Keperluan IBUKU...Malahan IBUKU Mengirimkan Balik Wang Itu...
& IBUKU Berkata : Janganla Susah-Susah...IBU Ade Duit...Cukup Untuk Makan Minum & Pakai IBU...
PEMBOHONGAN IBUKU YANG KE ENAM

Setelah Aku Tamat Pengajian DiUniversiti...Aku Melanjutkan Perlajaran Ku Ke Peringkat PHD DiLuar Negara...Pengajian Ku Itu DiBiayai Sepenuhnye Oleh Sebuah Syarikat Besar...PHD Aku Itu Aku Sudahi Dengan Cemerlang...Kemudian Aku Aku Pun Berkerja Dengan Syarikat Yang Telah Menaja & Membiayai Pengajian Ku...DiLuar Negara Juga...
Dengan Pendapatan Yang Agak Lumayan...Aku Berhajat Membawa IBUKU Untuk Menikmati Penghujung Hidupnye DiNegara Luar...Pada Pandangan Ku...IBUKU Sudah Puas Bersusah-Payah Untuk Kami Sekeluarga...Hampir Seluruh Hidupnye Habis Dengan Menempuhi Penderitaan Demi Kami Sekeluarga...Elokla Jika DiHari2 Tua IBUKU Dihabiskan Dengan Kecerian & Keindahan Nikmat Allah S.W.T Pula...
Tetapi IBUKU Yang Baik Hati Menolak Pelawaan Ku...IBUKU Yang Tidak Mahu Menyusahkan Anaknye Ini Berkata : Tak Payahla...IBU Tak Biasa Tinggal DiNegara Orang...IBU Lebih Selesa DiSini Nak...
PEMBOHONGAN IBUKU YANG KE TUJUH...

Berberapa Berlalu IBUKU Semakin Tua...Suatu Malam Aku Menerima Berita IBUKU DiSerang Penyakit Kanser...IBUKU Mesti DiRawat & DiBedah Dengan Segera...Aku Yang Ketika Itu Berada Jauh Di Seberang Samudera Terus Segera Pulang Untuk Menjenguk IBUNDAKU Tercinta...
Aku Melihat IBUKU Terbaring Lemah DiKatil Hospital Setelah Menjalani Pembedahan...IBUKU Yang Kelihatan Sangat Tua,Menatap Wajah Ku Dengan Penuh Kerinduan...IBUKU Menghadiahkan Ku Sebuah Senyuman Biarpun Agak Kaku Kerana Menahan Sakit Yang Menjalar DiSetiap Inci Tubuhnya...Aku Dapat Melihat Dengan Jelas Bertapa Penyakit Itu Telah Memamah Tubuh IBUKU Sehingga Menjadi Terlalu Lemah & Kurus...
Aku Menatap Wajah IBUKU Sambil Berlinangan Air Mata...Aku Mencium Tangan IBUKU...Kemudian Aku Kucup Pula Pipi & Dahinye...Di Saat Itula Hati Ku Terlalu Pedih...Sakit Sekali Melihatkan IBUKU Seperti Ini...Tetapi IBUKU Tetap Tersenyum & Berkata : Jangan Menangis Nak...IBU Tak Sakit...
PEBOHONGAN IBUKU YANG KE LAPAN...

Setelah Mengucapkan PEMBOHONGANNYE YANG KE LAPAN Itu...IBUNDAKU Yang Tercinta Menutup Matanya Untuk Kali Yang Terakhik...

Kisah Ini DiPetik Dari Diari Seorang Sahabat Ku...

Anda Bertuah Kerana Masih Mempunyai IBU & AYAH...Anda Boleh Memeluk & Menciomnye...Kalau IBU & AYAH Anda Jauh DiMata...Anda Boleh Menelefonnye Sekarang...& Katakanla...IBU...Saya Sayangkan IBU...AYAH...Saya Sayangkan Ayah...Tetapi Tidak Pade Sahabat Ku...Sehingga Kini Beliau DiBuru Rasa Bersalah Yang Amat Sangat...Kerana Biarpun Biarpun Beliau Mengasihi IBUNye Lebih Dari Segala-Galanye DiDunia Ini...Tetapi Tidak Pernah Sekali Pun Beliau Membisikkan Kata-kata Itu Ke Telinga IBUNye...Sampaila Saat IBUNya Menghembuskan Nafasnya Yang Terakhir...

Dari Aku...MAK...AKU SAYANGKAN MAK...MAAFKAN LA AKU JIKA AKU ADE MENYAKITKAN HATI MAK...HALALKANLA SUSU BADAN MAK KEPADA AKU...HALALKAN LA AKU DUNIA & AKHIRAT...MAK...AKU SANGAT MENYANYANGI MU...

(Maafla...Aku Takde Ayah...So Untuk Ayah Mertua InsyaAllah Coming Soon)...

Sekadar Ingat-Mengigati...Wallahu Wa'alam???...

Tiada ulasan: