Sabtu, 6 November 2010

BILA KITA BERMEWAH ...KURANG BERZUHUD....TEKTIK SAMA...DENGAN PIHAK LAWAN...TERSIRAT ALLAH SAJA YANG TAHU....

Apa jadi jika PAS menang di Galas
Pemuda Bulatan

Saya terpanggil untuk menulis di sini, apa akan terjadi jika PAS menang di Galas dalam PRK pada 4 Nov 2010?

Jawapannya, sudah tentulah SPR akan membatalkan kemenangan PAS di Galas kerana dakwaan PAS menyogok pengundi-pengundi dengan duit RM200, RM250 atau RM300 samada untuk "mileage claim" atau wang zakat.

Akan tetapi jika Umno yang menang (dan sudahpun memenanginya), maka adakah SPR akan membatalkan kemenangan Umno BN itu?

SPR mestilah bersikap profesional dan adil dalam menjalankan tugasnya sebagai sebuah suruhanjaya bebas sesuai dengan perlembagaan negara, bukanlah menjadi ejen Umno/BN yang suka-suka sahaja untuk menggubal undang-undang atau menguatkuasakan peraturan-peraturan tertentu untuk sesuatu PRK tertentu sahaja dan tidak pula dikuatkuasakan kepada PRK yang lainnya.

Sebagai contoh, masih ingatkah kita tentang satu PRK yang lepas yang mana SPR telah menguatkuasakan dengan keras peraturan tidak membenarkan anak-anak muda untuk membawa bendera parti secara berkonvoi dengan motosikal? Mengapa larangan itu dibuat? Jawapannya adalah mudah, kerana pada waktu itu kebanyakan anak-anak muda yang berkonvoi itu menyokong parti dari Pakatan Rakyat, maka dengan cara menguatkuasakan undang-undang itu sahajalah Umno BN dapat menyekat 'perang psikologi' dari PR itu dengan berkesan.

Walhal pada PRK di Batu Sapi misalnya (seperti yang dilihat di dalam media TV juga), secara terang-terangan dilihat beberapa anak muda berkonvoi motosikal sambil membawa bendera BN maka mengapa pula SPR berdiam diri sahaja? Ini kerana BN suka perkara itu berlaku dan tiada apa-apa yang SPR perlu lakukan untuk menghentikan perbuatan itu. Maka dengan mudah sekali bolehlah kita simpulkan bahawa, SPR ini hanyalah umpama sebuah ejen BN dan bolehlah juga dikatakan sebagai sebuah sayap dalam Umno seperti mana juga Pemuda Umno, Wanita Umno, Puteri Umno, dan SPR Umno.

Rakyat perlulah membuat tekanan keras kepada SPR supaya menguatkuasakan keperluan untuk pilihanraya yang lebih telus, akauntabiliti dan adil. Menyalit dakwat pada jari selepas mengundi sememangnya adalah WAJIB untuk dilaksanakan untuk merealisasikan proses pilihanraya yang benar-benar boleh dipercayai. Mengapa Umno BN perlu takut akan peraturan ini? Hanya kerana mereka boleh terus dengan agenda 'pengundi-pengundi hantu' mereka untuk terus memenangi pilihanraya-pilihanraya akan datang?

Sogokan-sogokan menjelang pilihanraya dalam apa sahaja bentuk seperti projek-projek, bantuan atau wang kepada para pengundi perlulah diHARAMkan sama sekali oleh mana-mana parti sekalipun kerana ternyata inilah yang menjadi talian hayat Umno/BN selama ini untuk memenangi sesuatu PRK atau PRU. Jika PAS menyogok seperti yang didakwa (yang jumlahnya tidaklah sebanyak mana berbanding sogokan Umno/BN) maka SPR cepat benar mengeluarkan kenyataan untuk menguatkuasakan undang-undang itu. Jika Umno/BN yang buat (walaupun berjuta-juta atau berbilion-bilion wang yang telah dibelanjakan dalam PRK / PRU tersebut adalah wang Kerajaan/RAKYAT juga), maka SPR hanya berdiam diri. Wajarkah keadaan ini terjadi?


Pemuda Bulatan,

Puchong.

* Tulisan di atas adalah pandangan peribadi penulis dan tidak mewakili pendirian Harakahdaily.net. Harakahdaily.net tidak bertanggungjawab terhadap sebarang implikasi daripada tulisan berkenaan.



Galas, Batu Sapi loceng amaran bangkit PRU 13
Ustaz Idris Ahmad

Parti Islam Se-Malaysia mengangap kekalahan PAS di Dun Galas dan PKR di Parlimen Batu Sapi sebagai satu loceng amaran untuk terus bangkit dan muhasabah terhadap kerja parti bagi menghadapi pilihan raya umum ke-13 (PRU 13).

PAS menerima kekalahan di Galas sebagai satu adat perlawanan. Pilihan raya kecil Galas dan Batu Sapi merupakan satu siri pilihan raya yang menampakkan ketempangan demokrasi dan pencabulan media terhadap PAS dan Pakatan Rakyat.

Keputusan di Galas bukan satu yang mengejutkan kerana, sebelum ini pilihan raya kecil Manek Urai yang merupakan kubu kuat PAS pun, hampir PAS tewas dengan majoriti 65 sahaja. Begitu juga sebelumnya ketika PRK Pengkalan Pasir merupakan kubu kuat PAS tewas dan dapat tawan kembali dalam PRU 12.

Insya Allah, PAS akan membuat muhasabah ke dalam dengan melihat masalah-masalah yang perlu diperbaiki. Sebagai sebuah parti Islam, kekalahan ini akan memberi satu pengajaran yang berguna, kerana setiap musibah ada hikmahnya.

Kemungkinan Allah tidak mahu kita leka dengan kemenangan cemerlang PRU 12 sehingga menimpa kekalahan yang mengejutkan dalam PRU 13.

Kekalahan PAS di Galas, bukan bererti kita menjadi malas untuk berjuang, sebaliknya kita mesti bersemangat untuk menggalas amanah ummah di negara ini untuk menggantikan Umno sebagai wadah perjuangan orang Melayu di negara ini. PAS tidak akan membiarkan rakyat menjadi mangsa kezaliman Umno terhadap rakyat sehingga kualiti hidup rakyat semakin teruk.

Kenaikan harga barang, jenayah bunuh meningkat, perzinaan dan buang bayi meningkat. PAS mesti berusaha untuk bekerja dengan lebih kuat. Kita perlu sekat kemenangan mereka, dengan kita mesti bekerja kuat untuk menangkis fitnah dan menerangkan wadah perjuangan kepada masyarakat.

Sudah cukup mandat yang mereka perolehi selama 53 tahun menyebabkan anak cucu kita terutamanya yang akan menanggung beban.

Kegigihan PAS dan rakan-rakan dalam Pakatan Rakyat yang bekerja dalam pilihan raya tanpa diupah adalah merupakan satu kekuatan, berbanding dengan Umno. Mereka hanya menumpang tuah jentera kerajaan, jika diharapkan jentera Umno maka sudah lama Umno akan berkubur


PRK Galas, Batu Sapi bukti Pakatan teguh
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Nov: Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, pilihan raya kecil Galas dan Batu Sapi telah membuktikan kepada rakyat keteguhan Pakatan Rakyat dalam berhadapan dengan usaha musuh hendak memecahbelahkan Pakatan.

“Kekalahan bukan bermakna perjuangan kita suatu yang tidak benar, sebaliknya lawan kita menguasai segala jentera kerajaan dan berjaya memanipulasi keadaan sehingga mereka beroleh kemenangan.

“Walaupun kita menghadapi kekalahan di kedua kerusi ini, namun ia tidak mematahkan semangat untuk terus berjuang menentang kebatilan BN di masa hadapan,” ujar Presiden PAS itu dalam satu kenyataan, hari ini.

Berikut kenyataan beliau.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada semua jentera PAS di semua peringkat, ahli-ahli yang membantu daripada segi tenaga dan wang ringgit dalam menghadapi pilihan raya kecil Dun Galas dan Parlimen Batu Sapi.

Begitu juga dengan jentera Pakatan Rakyat, DAP dan PKR yang tidak penat membantu dalam keadaan kita berhadapan serangan dahsyat jentera lawan.

Walaupun kita menghadapi kekalahan di kedua kerusi ini, namun ia tidak mematahkan semangat untuk terus berjuang menentang kebatilan BN di masa hadapan.

Apapun pilihan raya ini telah membuktikan kepada rakyat keteguhan Pakatan Rakyat dalam berhadapan dengan usaha musuh hendak memecahbelahkan Pakatan.

Kekalahan bukan bermakna perjuangan kita suatu yang tidak benar, sebaliknya lawan kita menguasai segala jentera kerajaan dan berjaya memanipulasi keadaan sehingga mereka beroleh kemenangan.

Namun kita tidak menolak untuk mengkaji segala kelemahan di pihak kita yang perlu diberi perhatian. Semoga ia akan menjadi lonjakan kepada kita bagi berhadapan dengan pilihan raya lebih besar tidak lama lagi.

Sekali lagi saya mengucapkan jutaan terima kasih kepada seluruh jentera PAS dan Pakatan Rakyat, para penyumbang wang ringgit dan tenaga, pengundi-pengundi yang setia mengundi Pakatan, semoga usaha tuan-tuan akan diberkati Allah SWT.

Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang,

Presiden PAS.


Pemuda PAS atur jadual bantu mangsa banjir
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Nov: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) menubuhkan Sekretariat Bantuan Mangsa Banjir melihat perkembangan banjir yang semakin teruk di Kedah dan Perlis.

Ketuanya, Nasrudin Hassan berkata, sekretariat itu diketuai oleh Khairul Faizi Ahmad Kamil merangkap Setiausaha Dewan Pemuda PAS Pusat yang boleh dihubungi di talian 019-7701830.

Katanya, arahan bertindak telah dikeluarkan dan misi bantuan telah digerakkan di mana pada hari ini untuk tindakan segera dengan menghantar tenaga sukarelawan dari DPP Negeri Perak ke Kedah dan DPP Pulau Pinang ke Perlis.

Bilik Gerakan Banjir DPP Negeri Kedah di Kompleks PAS Negeri Kedah Batu 9. Tel: 019 470 4740 Ust Mad Ya/013 407 4295 Ust Ezzat Syauqi.

Bilik Gerakan Banjir DPP Negeri Perlis di Kompleks Tarbiyyah PAS Perlis MADI Jejawi Dalam. Tel: 019 457 4652 Ust Yaakob/013 420 3344 Ust Yusaini]

Sementara negeri-negeri lain dibahagi kepada jadual gerak kerja seperti berikut:

Syif Pertama: Bantuan tenaga manusia untuk tujuan membantu mangsa dan memindahkan mereka ke tempat yang selamat serta membekalkan air, makanan dan keperluan asas di pusat pemindahan – untuk keperluan spesifik dan berkesan, ketua kontijen DPP negeri diminta hubungi terus Ketua DPP Perlis, Ust Ya’kub: 019 457 4652 dan Ketua DPP Kedah, Ust Mad Ya: 019 470 4740]

6 Nov ke Kedah [2/3 hari]

Kelantan, Terengganu, Pahang dan Johor.

6 Nov ke Perlis . [2/3 hari]

Selangor, Wilayah dan Melaka

Syif Kedua: Jika banjir belum surut, maka bentuk bantuan sama seperti syif pertama , cuma tukar atau tambah tenaga manusia. Namun jika banjir telah surut maka bentuk bantuan ialah membantu mangsa membersih kediaman mereka serta membersihkan masjid dan tempat awam dsbnya.

9 Nov ke Kedah [2/3 hari]

Negeri Sembilan, Johor, Pahang, Terengganu, Perak dan Kelantan

9 Nov ke Perlis [2/3 hari]

Selangor, Wilayah, Melaka dan Pulau Pinang.


Galas tidak patah semangat pejuang PAS
Ali Hashim

JERAI, 5 Nov: Pengarah Pilihan raya Pemuda PAS Pusat, Mohd Firdaus Jaafar berkata, kekalahan PAS di Galas dalam pilihan raya kecil (PRK) semalam tidak akan mematahkan semangat juang yang ada pada semua pejuang dan penyokong parti serta Pakatan Rakyat.

Ketika dihubungi, beliau berkata PAS tidak pernah melakukan kesalahan seperti amalan rasuah, salah guna kuasa dan penyalahgunaan media sebelah pihak sepertimana yang menjadi amalan Barisan Nasional (BN) bagi memenangkan mereka.

"Dalam negara ini jelas terbukti rakyat dipengaruhi oleh media pro BN secara berleluasa tanpa memberi ruang langsung kepada parti lawan, sedangkan amalan demokrasi mereka war-warkan dengan begitu lantang.

"Janji projek masih lagi menjadi gula-gula dan manisan untuk meraih undi. Namun begitu kita dalam PAS mempunyai semangat juang untuk terus bangkit bagi menghadapi pilihan raya umum yang lebih besar selepas ini," katanya lagi.

Tambahnya lagi, Kerajaan Negeri Kelantan perlu meneruskan agenda yang telah lama diamalkan sebagai sebuah negeri yang berkebajikan dan bukannya seperti BN yang hanya berkebajikan apabila menjelangnya pilihan raya sahaja.

Beliau yang merupakan Ahli Parlimen Jerai juga menyatakan tiada kekecewaan dalam perjuangan untuk mencari mardatillah.

Manakala Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang, Rosidi Hussain pula berpandangan terdapat hikmah di sebalik keputusan yang diterima semalam.

"Kekalahan ini bukan bererti kita kecundang untuk seterusnya. Ia memerlukan kita bermuhasabah untuk melihat kepincangan yang ada bagi memastikan kemenangan sebenar dalam PRU yang akan datang.

"Adalah tidak mustahil kemanisan gula-gula BN yang ditaburkan menjelang PRK tersebut telah memenangkan mereka di samping serangan yang menggunakan media berat sebelah dalam negara ini sejak sekian lama," ujarnya lagi.

Beliau yang juga merupakan Yang Dipertua PAS Kepala Batas turut berkata, kekalahan itu bukan sebagai penamat kepada perjuangan PAS bagi mengambil alih tampuk pemerintahan negara menjelang PRU akan datang bersama-sama dalam Pakatan Rakyat.

PRK Galas menyaksikan calon BN, Abd Aziz Yusoff meraih 5,324 undi manakala calon PAS, Dr Zulkefli Mohamed mendapat 4,134 undi



Isu tanah antara faktor PAS terjejas di Galas
Hafiz Irwan

GUA MUSANG, 5 Nov: PAS melihat masalah tanah antara faktor utama menyebabkan parti itu gagal mempertahankan Dun Galas pada pilihan raya kecil semalam.

Pengarah Jabatan Pilihan Raya PAS Pusat, Datuk Abdul Halim Abdul Rahman berkata, masalah tanah masih menjadi rungutan sebahagian rakyat dan mereka juga terpengaruh dengan dakyah yang disebarkan pihak lawan.

“Usaha kerajaan negeri menyelesaikan masalah tanah tidak difahami mereka. Sedangkan usaha ke arah menyelesaikan hak milik sedang dilakukan dan tentunya mengambil masa untuk diselesaikan.

“Keadaan menjadi tambah keliru kerana ada pihak membangkitkan pelbagai isu mengenai tanah biar pun penjelasannya mengenainya sudah diberi kerajaan negeri,” katanya di sini, malam tadi.

Selain itu juga faktor beberapa agensi kerajaan termasuk Jabatan Hal Ehwal Orang Asli (JHEOA), tentera dan Rela yang berkampung di penempatan Orang Asal sejak 15 Oktober lalu menyebabkan pergerakan penduduk tempatan terbatas.

Malah katanya, agensi kerajaan pusat terbabit mengawal ketat pergerakan pihak lain yang memasuki penempatan berkenaan.

Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob sebelum ini memberitahu ketika kerajaan negeri menganjurkan program penyampaian surat peserta penempatan berkelompok kepada penduduk Orang Asal, agensi kerajaan terbabit membawa keluar sebahagian penduduk mengelakkan mereka hadir ke program terbabit.

Abdul Halim yang juga anggota parlimen Pengkalan Chepa berkata, kemerosotan juga berlaku terhadap pengundi Cina terutamanya di saluran pengundi muda.

Bagaimanapun katanya, pengundi di saluran satu dan dua masih kekal bersama PAS.

Manakala pengundi atas pagar pula dilihat lebih cenderung kepada BN sehingga menyebabkan banyak undi PAS terjejas.

“Isu pembangunan Ladang Rakyat juga menjadi isu di kalangan rakyat di mana ramai yang masih keliru,” katanya


Tiada ulasan: