Sabtu, 6 November 2010

BAGAIMANA P.RAMLEE DALAM KUBUR....MEREKA MELAKUKAN PERKARA YANG BERTENTANG AGAMA...BERHIBUR TAK IKUT KAEDAH ISLAM...

Satu Indiepretasi: Penghormatan 20 Pemuzik Indie Untuk P. Ramlee

20 pemuzik bebas bergagung tenaga dan kreativiti mengangkat lagu-lagu P. Ramlee menerusi P. Ramlee... Di Mana Kan Ku Cari Ganti: Satu Indiepretasi. - Foto The Star oleh UU BAN

KUALA LUMPUR: Selepas penyanyi Datuk Sheila Majid dan Liza Hanim pernah tampil dengan projek khas yang mengangkat lagu-lagu Seniman Agung Allahyarham Tan Sri P. Ramlee sebelum ini, kini 20 pemuzik bebas tempatan pula bergabung tenaga dan kreativiti bagi menjayakan projek P. Ramlee... Di Mana Kan Ku Cari Ganti: Satu Indiepretasi.

Projek yang memberikan nafas baru kepada 18 lagu popular seniman agung itu dicetuskan oleh stesen radio XFM dengan kerjasama Era fm, Sinar fm dan THR Gegar dengan membariskan pemuzik dan penyanyi generasi muda seperti Azlan & The Typewriter, Yuna, One Buck Short, Sevencollar T-Shirt, Monoloque, Hujan, Meet Uncle Hussain & Hazama, Altimet dan ramai lagi.

Menurut Pengurus Program XFM, Adly Syairi Ramly, projek tersebut dicetuskan oleh pemuzik-pemuzik bebas yang berhasrat untuk menerbitkan lagu-lagu P. Ramlee mengikut susunan dan sentuhan segar berseuaian dengan perkembangan muzik hari ini.

Gabungan pemuzik indie ini adalah bertepatan dengan tema dan konsep stesen radio XFM sendiri yang mengangkat muzik Malaysia oleh anak-anak seni tempatan.

"Usaha ini diusulkan oleh pemuzik-pemuzik indie itu sendiri. Apabila mereka berhasrat untuk memberikan nafas baru kepada lagu-lagu P. Ramlee, sudah tentu kami menyambut baik usaha itu kerana ia boleh disiarkan di stesen XFM dan bersesuaian dengan konsep stesen radio kami.

"Pada awalnya, lagu-lagu nafas baru ini adalah untuk diputarkan di stesen radio XFM saja. Bagaimanapun, ia mendapat sambutan baik daripada pihak Astro. Bermula daripada situ, perancangan ini berkembang menjadi satu projek besar yang turut melibatkan tiga lagi stesen radio lain iaitu Era fm, Sinar fm dan THR Gegar," katanya.

Pengurus Program XFM, Adly Syairi Ramly

Mengulas tentang kemungkinan wujudnya pertikaian daripada peminat muzik yang menyifatkan usaha pemuzik ini akan merosakkan keaslian karya seniman agung itu, Adly berkata, usaha ini bukanlah bertujuan untuk mencemarkan keindahan lagu-lagu P. Ramlee. Sebaliknya ia adalah penterjemahan generasi muda hari ini dalam memartabatkan karya-karya Allahyarham mengikut cara mereka dan peredaran muzik semasa.

"Saya yakin usaha mereka (pemuzik indie) menyuntik nafas baru pada lagu-lagu P. Ramlee ini boleh diterima baik oleh semua golongan. Buktinya, sejak lagu-lagu ini diputarkan di empat stesen radio yang berlainan sasaran audiensnya ini kami mendapat respons yang baik daripada pendengar.

"Kalau ada yang mendakwa usaha ini mencemarkan keaslian lagu-lagu Allahyarham dan tidak boleh diterima oleh pendengar dewasa ternyata dakwaan itu tidak tepat. Lagu-lagu ini juga dimainkan di stesen radio Sinar fm, di mana majoriti pendengarnya adalah golongan dewasa. Setakat ini kami mendapat respons baik daripada pendengar," katanya.

Memandangkan album kompilasi ini diterbitkan dalam bentuk digital secara muat turun, Adly turut ditanya jika pihaknya mempunyai perancangan untuk menerbitkan album tersebut dalam format fizikal.

Yuna memberikan sentuhan baru pada lagu Gelora Jiwa yang dipetik daripada filem Anjuran Nasib (1952).

Jelas Adly, sebagai langkah permulaan album kompilasi itu akan dijual secara digital, bersesuaian dengan trend pasaran album pada hari ini. Bagaimanapun, pihaknya tidak menolak kemungkinan untuk mengeluarkan album itu dalam bentuk fizikal selepas ini.

"Seiring dengan perkembangan era muzik digital pada hari ini, album kompilasi ini boleh dibeli secara muat turun dengan melayari laman sesawang xfm.com.my. Bertepatan dengan sasaran kami untuk mempromosikan lagu-lagu P. Ramlee di kalangan golongan muda jadi pasaran secara digital adalah bertepatan dengan trend hari ini.

"Bagaimanapun, kami juga merancang untuk mengeluarkan album ini dalam bentuk fizikal di masa akan datang. Cuma buat masa ini, kita tidak pasti bila dan ia bergantung kepada sambutan masyarakat terhadap projek ini," katanya.

Setiap muat turun bagi lagu penuh berharga RM5, RM4 untuk nada sebenar dan RM3 untuk nada pemanggil. Sebahagian hasil jualan album kompilasi ini akan disalurkan kepada Tabung Pustaka Peringatan P. Ramlee.

Projek yang julung kali diadakan ini merupakan sebahagian daripada usaha santai stesen radio itu bagi menyokong kempen Di Mana Kan Ku Cari Ganti oleh Astro sepanjang Oktober.

Tiada ulasan: