Selasa, 23 April 2013

JIKA KATA ALLAH JATUH MAKA JATUH LAH

Calon bebas: Rais Yatim salahkan Najib

Harakahdaily, 23 Apr 2013
KUALA LUMPUR: Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Dr Rais Yatim seolah-olah menyalahkan Perdana Menteri SEmentara Datuk Seri Najib Razak dalam masalah yang timbul dalam pemilihan calon BN kali ini.

Rais (gambar), yang digugurkan daripada menjadi calon di pilihanraya umum ke 13 kali ini memberikan bayangan bahawa penentuan calon tidak dilakukan dengan sistematik dan mengikut lunas yang ditetapkan bagi memastikan mereka betul-betul layak untuk bertanding.

"Dalam menentukan calon mampu menang, pemimpin parti perlu menjelaskan kelayakan calon dan faktor yang perlu dipertimbangkan bukan hanya berdasarkan usia, tetapi juga produktiviti mereka,” kata Rais.

Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan sumber Umno berkata kriteria ‘winnable’ candidate sebenarnya tidak wujud dalam BN.

Katanya, yang ada hanya calon-calon team Kak Ros atau bukan. Kali ini, asalkan calon-calon yang disukai Kak Ros akan dicalonkan sebagai calon BN.

"Jika produktiviti mengatasi usia, sudah jelas apa jawapannya...apa gunanya jika seseorang itu muda tetapi produktiviti dan hasil tidak dapat diperkirakan," rungut Rais lagi, yang dilaporkan sangat kecewa kerana tidak dicalonkan sebagai calon BN dalam pilihanraya umum ke 13.

Rais turut berkata calon mesti ditentukan dengan lebih awal untuk  mengelakkan timbul masalah ketidak puasan pihak tertentu di saat-saat akhir, seperti yang berlaku sekarang.

Semalam, seramai 61 ahli Umno termasuk pemimpin Wanita Umno berpengaruh Datuk Kamilia Ibrahim dan bekas timbalan menteri Datuk Mohd Shariff Omar dipecat serta merta kerana bertanding sebagai calon Bebas.

Perkara itu diputuskan oleh Pengerusi Jawatankuasa Khas Lembaga Disipilin Umno Tan Sri Tengku Ahmad Rithaudeen Tengku Ismail menggunakan fasal 20.10 Perlembagaan Umno.

Fasal itu menyatakan mana-mana anggota Umno yang bertanding sebagai calon bebas akan dipecat daripada parti dan tidak akan diterima keahliannya selama-lamanya.

"Surat-surat pemecatan keahlian telah dihantar kepada mereka yang terlibat," katanya Ahmad Rithaudeen yang dipetik Sinar Harian.

Sebelum ini, Harakahdaily melaporkan sekurang-kurangnya 22 ahli dan pemimpin Umno dipecat kerana bertanding atas tiket bebas.

PRU3: Masa untuk beramal, bukan meramal

Syahir Sulaiman, 23 Apr 2013
Jika sebelum parlimen dibubarkan, semua pantas membawa khabar ramalan, “Esok parlimen dibubarkan!”, kini selepas parlimen dibubarkan, jangkaan “Kita boleh menang!” menjadi ramalan yang kerap diutarakan.

Maka, panjanglah bicara setiap kita untuk meyakinkan keabsahan ramalan, sedangkan kerja dan tugasan masih banyak yang tertangguh untuk dilaksanakan.

Masih terpahat amanat untuk memperteguh amal, sebagaimana yang disampaikan oleh Dato’ Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang kepada petugas pilihanraya PAS di Himpunan Hijau Ke Putrajaya yang berlangsung di Kedah pada Jun 2012 yang lepas, tiada pula disuruh kita meramal:

“SELURUH ahli PAS perlu menjadikan gerakerja dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 sebagai sebahagian daripada jihad dan ibadah, dengan membetulkan niat melaksanakan tugas dengan penuh istiqamah dan iltizam, semata-mata mencapai keredaan Allah;

Persiapkanlah diri dengan kesabaran yang tinggi berdepan pertembungan paling sengit ini, dengan memperkukuhkan jentera parti daripada peringkat pusat sehingga cawangan dan peti undi. Elakkanlah khilaf (yang tidak perlu) dan mengutamakan semangat syura dalam membuat keputusan di setiap peringkat;

Sekiranya PAS dan Pakatan Rakyat diberi kepercayaan memimpin Malaysia, semua rakyat akan dilayan sama adil sebagaimana tuntutan Islam, dan seperti yang dipelajari dari Sirah Rasulullah s.a.w. tidak akan wujud gejala membalas dendam;

Marilah kita, ahli dan penyokong PAS, terus mempereratkan hubungan dengan Allah SWT dengan bermunajat dan bertawakkal kepada-Nya bagi memenuhi ciri-ciri golongan yang mendapat pertolongan Allah SWT;

Saya menyeru ahli PAS mendekati para pegawai kerajaan termasuk ahli-ahli pasukan keselamatan seperti anggota tentera, polis dan Rela. Petugas PAS juga perlu mempertingkatkan akhlak walaupun ketika menghadapi provokasi melampau pihak lawan, agar mereka juga dapat beralih bersama-sama menyokong perjuangan.”


Saranan ini turut diperkukuh oleh Ketua Pemuda, Ustaz Nasrudin Hassan agar jentera Pemuda melaksanakan elemen SMART dalam fasa sebegini kritikal:

“Jentera Pemuda PAS di semua peringkat WAJIB menumpukan semua aktiviti lajnah dan jabatan dalam tempoh kritikal ini untuk memenangi PRU13 dengan melaksanakan Program Berimpak Tinggi yang dapat melonjakkan undi gologan muda dan pengundi baru kepada PAS & Pakatan Rakyat.

Program berimpak tinggi yang saya maksudkan adalah program-program yang memenuhi kehendak kumpulan sasar dan menepati objektif parti, dengan apa yang disimpulkan sebagai S.M.A.R.T, iaitu:

SENTUH - merancakkan program Sentuh Pengundi melalui aktiviti citra anak muda seumpama kegiatan sukan dan rekreasi (futsal, badminton, permotoran, kayuhan basikal, fotografi, kembara), makanan (BBQ santai, sembang teh tarik) dan kebajikan (ziarah kemanusiaan, bantuan bencana);

MAKLUM - melipatgandakan peranan penerangan & maklumat segar kepada kumpulan sasar, samada secara media tradisi (kuliah agama, wayang pacak, ceramah kelompok, ceramah umum) mahupun dengan memaksimakan saluran media baru;

AGENDA - penjelasan setiap satu daripada agenda Anak Muda Berkebajikan dan Manifesto Pakatan Rakyat kepada masyarakat awam;

RIBAT - semua jentera pilihanraya Pemuda di Unit Pengundi Muda (JPRU, JPRD, JPRK, JPRN, JPRP) perlu mantap, bersatu, erat dan tangkas bergerak mengikut perancangan serta strategi yang telah disusun, khususnya aktiviti daftar & semak, jejak & khidmat, serta atur & jemput; dan

TAWAKKAL - mengeratkan Ukhuwwah sesama kita, sentiasa bertemu dalam sesi usrah dan ziarah, terus memperkukuhkan Hablun Minallah (hubungan dengan Allah) sebagai senjata yang akan menguatkan semangat berjuang, tidak mundur, dan memohon pertolongan dari Allah SWT serta bertawakkal kepada-Nya.”

Justeru, janganlah sibuk meramal kalah atau menang, janganlah juga sibuk meramal habuan dan jawatan selepas dikurniakan menang. Semoga Allah membantu kemenangan, yang terbit daripada amal dan keikhlasan. Percayalah, jika PRU13 kita sibuk meramal, pada PRU14 kita pula yang akan diramal.

*Penulis adalah Pengarah Kajian Polisi, Dewan Pemuda PAS Malaysia.

Husam akan hadir majlis anak Kelantan bersama Tok Pa

Harakahdaily, 23 Apr 2013
PUTRAJAYA: Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa yang juga calon PAS bagi kerusi Parlimen Putrajaya, akan hadir dalam satu majlis Kerajaan Pusat bersama anak-anak Kelantan yang diadakan tengahari ini di Dewan Perdana A, Pusat Konvensyen Antarabangsa Putrajaya (PICC), tengahari ini.

Bercakap kepada Harakahdaily, Husam memberitahu majlis makan tengahari tersebut diatur khas oleh kerajaan yang dihoskan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed dan Ketua Setiausaha Negara, Datuk Mohd Ali Hamsa.

"Selaku anak Kelantan, saya akan hadir, insya Allah jika diberi peluang saya akan beramah mesra dengan pegawai-pegawai kerajaan dan anak-anak Kelantan," ujarnya.

[lanjut menyusul]

Tindakan Mat Taib beri masalah kepada BN

Harakahdaily, 23 Apr 2013
KUALA LUMPUR: Tindakan bekas Menteri Besar Selangor Tan Sri Muhammad Muhd Taib menyertai PAS semalam bakal memberi ancaman kepada Umno BN khususnya di Selangor.

Perkara itu diakui seorang lagi bekas Menteri Besar Selangor yang juga pemimpin BN, Dr Mohd Khir Toyo yang mendakwa penyertaan Muhammad itu bakal menjadi penghalang kepada BN untuk menawan semula negeri itu.

“Bergantung kepada pendekatannya. Jika beliau berkempen secara konstruktif dia boleh menimbulkan masalah kepada kami,” katanya dipetik portal The Malaysian Insider.

Semalam, Muhammad yang juga bekas naib presiden Umno itu secara rasmi mengisytiharkan dirinya menyertai PAS dan menyerahkan borang keahliannya kepada Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang pada satu sidang media di Pusat Media PAS di jalan Raja Laut.

Menurut Abdul Hadi, pengisytiharan Muhammad untuk menyertai PAS sengaja dilakukan pada hari ini, iaitu selepas penamaan calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) pada Sabtu lepas bagi mengelakkan daripada timbulnya isu beliau mahu bertanding dan jawatan dalam parti.

Turut hadir pada sidang media itu termasuk Timbalan Mursyidul Am PAS, Datuk Haron Din; Timbalan Presiden, Mohamad Sabu; Naib Presiden, Salahuddin Ayub dan Datuk Mahfuz Omar.

Mengulas lanjut, Mohd Khir berkata, BN harus memberi perhatian khusus berhubung perkembangan terbaru itu kerana pengaruh Muhammmad masih kuat dikalangan orang Melayu Umno itu sendiri.

“Umno-BN harus beri perhatian khusus terutamanya apabila setiap undi penting,” petik portal itu lagi.

Sementara itu, Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz menyifatkan penyertaan Muhammad ke dalam PAS sebagai tepat pada masanya.

Menurut beliau, penyertaan bekas pemimpin tertinggi Umno itu ke dalam PAS memberikan gambaran bahawa Umno bukan lagi parti yang wajar dipilih rakyat.

"Saya kata, dia mari (sertai PAS) lewat. Kalau mari awal, jadi imam lah (calon)," katanya.

Tiga tanda kejatuhan Umno-BN

Syed Abdullah Jamalullail,
Ada tiga kategori tanda-tanda kekuatan Parti Rakyat (PR) yang kini sedang berjuang untuk rakyat, kekayaan negara akan dikembalikan kepada rakyat serta kemudahan dan kebajikan semuanya diberikan untuk rakyat dan itu adalah janji jika sekiranya PR menerajui Putra Jaya.

Tanda pertama ialah apabila terlalu ramai mereka yang 'bersemangat' untuk mendapatkan tempat menjadi calon seolah-olah saperti sudah tahu dan dijangkakan bahawa parti PKR, PAS dan DAP akan mencapai kemenangan besar nanti. Begitu juga yang teringin sangat untuk berbakti kepada rakyat ini bukannya calang-calang orang kerana mereka ini terdiri daripada ahli-ahli profesional dalam bidang masing-masing dan bijakpandai serta bekas-bekas Menteri, Timbalan Menteri, berpangkat Jeneral didalam tentera dan bekas Pegawai Kanan Polis, Pegawai kanan Kerajaan dan termasuk golongan artis yang terkenal juga tidak ketinggalan mahu berbakti untuk negara yang tercinta ini.

Tanda kedua apabila sayap parti Umno yang menjadi tunjang kekuatan parti itu, Pergerakan Wanita Umno seolah-olah sudah berada pada saat-saat genting apabila peneraju utama dan peneraju keduanya mendatangkan masalah kepada Wanita Umno dan dengan sendiri yang liabilitinya sudah tentu kepada Barisan Nasional. Apabila undian kaum wanita ini berpecah dan tidak lagi konsisten maka akan berlakulah apa yang dikatakan gelombang tsunami kedua yang mungkin akan membolehkan pertukaran kuasa diPutra Jaya nanti.

Begitu juga apabila membuat tinjauan kepada pengundi muda didapati rata-rata daripada pengundi baru ini akan menyokong dan menyebelahi PR. Ditambahkan lagi pengundi daripada kaum Cina yang secara senyap-senyap akan memberikan kemenangan kepada parti DAP, PKR dan tanpa prejudis lagi untuk memangkah PAS untuk pastikan semuanya akan berubah.

Melihatkan perkembangan Negeri-Negeri saperti Johor, Negeri Sembilan, Terengganu, Sabah, Perak, Kedah, Pulau Pinang, Selangor dan sudah tentu Kelantan mempunyai potensi negeri-negeri ini akan bersama PR nanti. Ini adalah fakta, bukan auta lagi.

Tanda ketiga apabila didalam manifesto PR ini benar-benar teruja kepada pengundi nanti adalah pertamanya harga minyak akan diturunkan. Tol dilebuhraya akan dihapuskan secara berperingkat dan pinjaman PTPTN juga akan hapuskan – pelajar akan menikmati pendidikan percuma di institut pendidikan tinggi awam, sementara pelajar di institusi swasta turut dibantu.

Gaji kakitangan awam dan gaji minimum pekerja swasta akan disemak semula agar seimbang dengan keperluan semasa dimana harga barangan dan keperluan harian naik mendadak ketika ini. Begitu juga kebajikan untuk rakyat akan ditambah sebaik yang mungkin agar tiada lagi miskin tegar di negara kita ini. Keadaan ini boleh dicapai berdasarkan kestabilan ekonomi di negeri-negeri yang diperintah oleh PR.

Kaedah begini adalah lebih adil untuk rakyat yang diberikan peluang bagi menilaikan kemampuan dan kebolehan sebagaimana berlaku di Amerika Syarikat dan Britain yang mempunyai sistem dua parti - yakni apabila rakyat merasakan perlu diubah sama ada untuk seketika atau beberapa ketika maka mereka menukar 'angin' pula menjadikan sistem dua parti ini persaingan yang sihat dan berdaya maju. Kita kena menerima hakikat bahawa perubahan sebegini mampu untuk memberikan inspirasi dan semangat yang jitu demi memakmurkan negara yang tercinta ini. Biarlah rakyat memilih cita rasa mereka sendiri tanpa ada apa-apa ganguan atau terlalu emosional kerana itu adalah kehendak rakyat dan hak rakyat bagi menentukan masa hadapan mereka sendiri. Jika kita cintakan negara kita dan mahukan rakyat bahagia ialah dengan pilihan melalui peti undi. Jika BN menang Alhamdullillah dan jika PR menang pun Alhamdullillah kerana kedua-duanya untuk Malaysia.

Grafik terbaik Pakatan Rakyat PRU13

http://hijabulcrewz.blogspot.com, 23 Apr 2013

Wallpaper Gambar Grafik Terbaik Pakatan Rakyat Dalam PRU 13

Di sini saya sertakan poster grafik terbaik ciptaan "Pejuang-pejuang Rakyat" dari seluruh negara. Kredit kepada semua designer2 terbabit. ^^













































Tiada ulasan: