Selasa, 23 April 2013

JIKA ALLAH TAKDIRKAN KALAH....TERIMALAH...KERANA HASIL KERJA2 YANG LALU YANG KITA DAH BUAT

Fitnah: Kain rentang untuk kelirukan pengundi Cina

Ahmad Danial, 23 Apr 2013
MELAKA: Pesuruhjaya PAS Negeri Melaka, Adly Zahari kesal dengan pemasangan kain rentang oleh pihak yang tidak bertanggungjawab memfitnah PAS.
"PAS Melaka menafi sekeras-kerasnya bahawa kami memasang kain-kain rentang,” ujarnya pada sidang akhbar di Pusat Media Pakatan Rakyat Melaka di Pejabat DAP Melaka, Lorong Pandan di sini hari ini.

Jelasnya, PAS tidak pernah mencetak dan memasang kain rentang seperti ini, ianya merupakan provokasi pihak musuh yang sengaja ingin mengelirukan pengundi terutama pengundi Cina.

"PAS yakin ini adalah kerja-kerja musuh politik kita yang sengaja memfitnah dan jumpa mengelirukan rakyat supaya memandang serong kepada PAS," tambah Adly yang bertanding di N.09 Durian Tunggal.

Calon PAS N.17 Bukit Baru, Dr Khalid Kassim juga kesal kerana Dun Bukit Baru menjadi sasaran utama pemasangan kain-kain rentang provokasi tersebut.

"Petugas-petugas kita menjumpai lebih dari 10 kain rentang seumpama ini dipasang di dalam Dun Bukit Baru.

"Jelas lawan kita semakin terdesak sehingga sanggup memasang kain rentang yang memfitnah PAS,"ujar beliau.

Dr Khalid berkata beliau dan jentera Majlis Tindakan Dun Bukit Baru tidak sedikit pun gentar dan takut dengan tindakan provokasi seumpama itu.

"Kami sudah bersedia untuk berhadapan dengan apa juga kemungkinan. Rakyat semakin hari semakin menerima PAS di Dun Bukit Baru dan kita yakin satu kejutan akan berlaku di sini," tambahnya.

Calon Bebas sokong Pakatan Rakyat - Tamrin

Anis Nazri, 23 Apr 2013
KUALA LUMPUR: Tamrin Ghafar mendakwa rakan-rakannya yang tidak terpilih sebagai calon BN pada PRU13 ini menyatakan sokongan mereka kepada calon Pakatan Rakyat.


"Walaupun saya belum lagi menghubungi mana-mana pihak yang bertanding Bebas ini, tapi ramai lagi rakan yang tidak terpilih sebagai calon sudah menyatakan sokongan mereka secara serius kepada calon Pakatan Rakyat," tegas Tamrin sambil mendakwa masih ramai di pihak akar umbi yang tidak berpuas hati.

Menurut beliau, 61 orang yang menjadi calon bebas dan dipecat dari Umno itu merupakan satu angka yang tinggi, tidak termasuk pihak yang memprotes secara diam dan tidak bertanding sebagai calon Bebas.

Sementara itu, Tamrin menganggap bekas Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Kamilia Ibrahim yang tidak diberikan laluan untuk bertanding kerana sikap Kamilia yang vokal.

"Sewajarnya, tokoh seperti Kamilia perlu diangkat, tapi Umno tidak boleh terima. Beliau seorang yang vokal, dan dikatakan sebagai seorang yang menentang NFC," tegasnya pada sidang media bersama Tan Sri Muhammad Muhd Taib di Pejabat Agung PAS, di sini hari ini.

Tambah beliau, sepatutnya inilah masa terbaik untuk Pengerusi Umno, Datuk Seri Najib Tun Razak mengemukakan calon yang berkelayakan.

Mat Taib dan Tamrin ajak tinggalkan Umno

Anis Nazri, 23 Apr 2013
KUALA LUMPUR: Dua bekas pemimpin Umno yang menyertai PAS hari ini menyeru kepada semua pemimpin Umno yang menjadi calon bebas dan dipecat menyokong Pakatan Rakyat.

(Tan Sri Muhamad dan Tamrin menunjukkan kenyataan bersama mereka kepada media)

Tan Sri Muhamad Haji Mohd Taib dan Tamrin Tun Ghafar dalam sidang medianya hari ini berkata, masa depan sudah tidak ada dalam Umno.

"Dengan corak dan pendekatan politik yang ada, Umno sudah tertinggal di arus perubahan negara dan dunia," kata kenyataan bersama mereka.

Muhamad, bekas Menteri Besar Selangor mengumumkan penyertaannya ke dalam PAS semalam.

Borang permohonan menjadi ahli PAS itu diserahkan kepada Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Ceramah pertama beliau di Dataran Kemerdekaan Shah Alam malam tadi disertai oleh kira-kira 10,000 orang.

Tamrin pula menyertai PAS tahun lalu. Beliau kini menjelajah seluruh negara bagi memujuk semua rakyat khasnya ahli Umno agar meninggal parti itu.


(Orang ramai yang memenuhi Dataran Kemerdekaan Shah Alam mendengar ucapan Tan Sri Muhamad malam tadi)

Mereka berdua hari ini menyeru "semua rakan-rakan yang masih berada dalam Umno, (datanglah) untuk bersama-sama kami membuat perubahan di negara kita yang tercinta ini."

Bagi mereka, tindakan 62 ahli dan pemimpin Umno yang bertindak bertanding sebagai calon bebas membuktikan perkara ini.

Umno pula telah mengumumkan pemecatan mereka sebagai ahli.

"Kami yakin tuan-tuan termasuk dalam golongan yang berani untuk berkata tidak kepada pucuk pimpinan Umno," kata mereka.

Atas nama winnable candidate  (calon boleh menang) semuanya dilakukan.

Yang tidak layak, yang bermasalah dan yang berkepentingan semuanya terpilih kerana kepentingan kumpulan dan pasukan, kata mereka.

"Sehubungan itu, kami dengan rendah hati menyeru semua ahli-ahli Umno khasnya 62 ahli dan pemimpin Umno yang bertanding atas tiket calon bebas, marilah kita berpadu tenaga.

"Kita bersama arus  perubahan untuk masa depan negara yang lebih baik," kata mereka berdua.

Mereka mengajak kesemua bekas pemimpin Umni itu agar "semua bersama memberikan undi kepada calon PAS dan Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum kali ini."

Tamrin dalam sidang media itu pula memaklumkan, beberapa pemimpin tertinggi Umno menghubungi beliau bagi menyatakan keresahan mereka dengan apa yang berlaku dalam Umno sekarang.

Semalam Datuk Seri Rais Yatim turut melahirkan keresahan yang sama.

Rais seolah-olah menyalahkan Perdana Menteri sementara Datuk Seri Najib Razak dalam masalah yang timbul dalam pemilihan calon BN kali ini.

Rais, yang digugurkan daripada menjadi calon di pilihanraya umum ke 13 kali ini memberikan bayangan bahawa penentuan calon tidak dilakukan dengan sistematik dan mengikut lunas yang ditetapkan bagi memastikan mereka betul-betul layak untuk bertanding.

Sokongan masyarakat Cina luar biasa - Dr Rani

Muhammad Faizal, 23 Apr 2013


KLANG: Sokongan masyarakat Cina terhadap Pakatan Rakyat terus meningkat jika dibandingkan pada Pilihan raya Umum ke-12 pada 2008 lalu.

Tinjauan Harakahdaily bersama calon Dun Meru, Dr Abd Rani Osman di sebuah Pasar Cina Jalan Kedah, di sini mendapati masyarakat Cina menyambut baik kedatangan beliau dan menyatakan sokongan secara terbuka.

Dengan menggunakan istilah 'Ini kalilah tukar' laungan tersebut sentiasa kedengaran di sekitar pasar itu setiap kali Dr Abd Rani bertemu peniaga dan juga pengunjung.

Dr Abd Rani yang dalam program bertemu peniaga dari kaum Cina turut mengedar risalah tentang kejayaan Pakatan Rakyat Selangor dan manifesto Pakatan Rakyat. (Gambar atas)

Beliau memberitahu tinjauan yang dilakukan menunjukkan sambutan serta sokongan yang diberikan oleh kaum Cina amat luar biasa jika dibandingkan pada tahun 2008.

Jelasnya lagi, bukan sahaja kaum Cina, sokongan daripada kaum Melayu dan India turut menunjukkan peningkatan.

"Satu suasana yang tidak pernah saya lihat pada kempen 2008 yang mana menunjukkan peningkatan luar biasa diberikan oleh kaum Cina kepada Pakatan Rakyat.

"Mana-mana tempat kita pergi mereka melahirkan sokongan penuh mereka, malah ceramah yang kita adakan mereka hadir dan tunggu sehingga habis program, ini satu perkembangan yang menarik," jelasnya.

Tambahnya lagi, walaupun terdapat kain rentang mahupun risalah yang diedarkan oleh individu tidak bertanggungjawab mengenai dirinya, perkara itu ditolak oleh pengundi Meru yang telah lama mengenali beliau.

Sementara itu, Tan Ou Kok, 66, memberitahu beliau akan terus memberi sokongan kepada PAS kerana sifat peribadi yang ditunjukkan oleh PAS dan calonnya berbeza dengan Barisan Nasional.

"Saya akan terus menyokong PAS dan Pakatan Rakyat kerana bagi saya PAS amat baik dan boleh dipercayai, ini amat berbeza dengan Barisan Nasional.

"Saya pasti orang Cina akan terus menyokong PAS untuk buat perubahan, kita sokongan janji manifesto Pakatan Rakyat yang membela rakyat," kata beliau.

Dalam pada itu Dr Abd Rani yakin masyarakat Meru akan terus memberi sokongan kepadanya bagi terus mempertahankan kerusi Dun Meru yang dimenangi beliau pada PRU12 lalu.

Realiti yang amat menggerunkan Umno

http://bloglist-malaysia.blogspot.com, 23 Apr 2013
























Penduduk Baram masih menanti BN tepati janji

Jofri Jaraiee, 23 Apr 2013
Menurut laporan sebuah akhbar tempatan baru-baru ini lebih daripada 6,000 anggota masyarakat Orang Ulu dari lebih 350 rumah panjang di Tinjar, Baram pasti akan menikmati jalan yang baik apabila jalanraya yang bernilai RM101 juta sepanjang 35.7 kilometer siap pada tahun 2013 dalam kawasan tersebut.
Keratan akhbar “The Borneo Post” bertarikh 10hb Januari 2009 dengan tajuk “RM150 million allocated for Lapok road: Lihan” juga dirujuk.

Jalan Lapok dari Beluru Bakong ke Tinjar yang dinaiktaraf telah digunakan sejak tahun lapan puluhan lagi.

Keadaan jalan ini masih tidak banyak berubah dan masih dalam keadaan teruk seperti beberapa tahun yang lalu. Inilah satu-satunya cara perhubungan dan pengangkutan darat untuk masyarakat di Ulu Baram ke bandar-bandar di Sarawak.

Sudah bertahun-tahun keadaan jalan ini berlumpur, banyak lubang sebesar periuk dan mudah ditenggelami air semasa musim hujan.  Jalanraya rosak akibat kenderaan berat yang berulang-alik membawa barang muatan yang melebihi had yang dibenarkan.

Laporan Ketua Audit Negara yang dikeluarkan baru-baru ini di parlimen mendapati projek membina dan menaik taraf jalan luar bandar di negeri Sarawak bermasalah malahan terdapat juga projek yang disifatkan sebagai “projek sakit” dan perlu diberikan perhatian.

Laporan itu juga mendapati projek pembinaan jalan yang telah siap tidak mengikut spesifikasi kontrak dan kualiti pembinaan jalan, keselamatan dan keselesaan jalan tidak memuaskan pengguna jalan raya hasil daripada maklum balas yang diperoleh dari orang ramai.

Menurut laporan tersebut lagi, “kebanyakkan projek yang tidak mengikut piawaian tersebut telah menimbulkan pelbagai masalah seperti jalan terlalu berbukit, turapan bitumen nipis, jalan tidak rata, jalan cepat rosak dan berlubang.”

Sejak dua tahun kebelakangan ini, jalanraya ini telah menjalani kerja-kerja naik taraf yang dilakukan oleh beberapa kontraktor. Walaupun terdapat juga sebahagian jalanraya tersebut sudah dibaikpulih tetapi masih banyak lagi yang masih dalam keadaan yang tidak sesuai untuk pengguna jalanraya. Terdapat banyak jalan yang sempit dengan selekoh tajam dan laluan lorong kecil di sepanjang jalan dimana ianya licin, beralun, curam, banjir dan lubang periuk besar.

Walau bagaimanapun, perkembangannya agak perlahan dengan banyak halangan yang lain datang / timbul di sepanjang jalan di mana ianya sangat berbahaya kepada pengguna jalanraya sekiranya mereka tidak berhati-hati.

Penduduk harap kerajaan menepati janji

Menurut penduduk Baram yang tinggal di Ulu Baram, mereka amat menghargai usaha yang dibuat oleh pihak kerajaan untuk menaik taraf jalan tersebut tetapi mereka mahu jalan tersebut siap secepat mungkin dan ini akan mempercepatkan perjalanan mereka yang memakan masa berjam-jam untuk sampai ke bandaraya Miri umpamanya.

Mereka mahu jalan raya tersebut siap secepat mungkin tanpa ada halangan-halangan baru yang diwujudkan, mereka mahu halangan tersebut dapat dikurangkan jika boleh atau perlu dihapuskan segera. Mereka sudah terlalu lama menderita akibat menggunakan jalan yang teruk selama ini. Janji mesti ditepati.

Kita menggesa agar pihak berkuasa dan mereka yang berkenaan segera membina dan memperbaiki jalan raya tersebut untuk kemudahan penduduk Baram. Kerjasama dengan pihak yang berkenaan sangat dihargai.

Penulis ialah Yang Dipertua PAS Miri, Sarawak.

Tiada ulasan: