Ahad, 28 April 2013

JANGAN JADI PARTI JAHAT@ORANG JAHAT...SATU KETIKA HUKUMAN ALLAH AKN SAMPAI JUA...AGAK2 SAPE BOLEH MENANGKIS HUKUMAN ALLAH ITU....KENTUT PUN TAK BOLEH TAHAN ...APATAH LAGI BERAK

Apa jadi jentera BN Kuala Kangsar, Najib kena turun

Muhammad Faeez Azahar, 27 Apr 2013
IPOH: Kehadiran Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak ke kawasan Parlimen Kuala Kangsar semalam telah membuktikan jentera BN di situ bermasalah.

Ini berikutan tindakan bekas Naib Ketua Wanita Umno Malaysia, Datuk Kamilia Ibrahim bertanding atas tiket bebas dan keluar parti serta meletak semua jawatan yang disandang kerana kecewa tindakan Umno yang membelakangi suara wanita.

Koordinator Jawatankuasa Strategik dan Isu, Dr Raja Ahmad Iskandar berkata, disebabkan itu Najib terpaksa mengadakan kunjungan mengejut ke Kuala Kangsar dalam siri jelajah beberapa kawasan di Perak walaupun pada awalnya parlimen itu tiada dalam jadual jelajahnya.

Menurutnya, Najib mengakui tindakan mengejut Kamilia itu telah memberi kesan besar kepada Umno khususnya di Kuala Kangsar menyebabkan jentera BN di situ mempunyai masalah.

“Pada asalnya jadual Najib di Perak tiada di Kuala Kangsar tetapi sehari sebelum itu dalam keadaan tergesa-gesa Najib umumkan akan turun singgah di situ.

“Najib sedar tindakan Kamilia itu memberi kesan besar kepada BN dan kerana itu beliau terpaksa turun ke Kuala Kangsar bagi memujuk jentera BN yang ketika ini sangat bermasalah,” katanya dalam sidang media di Pejabat PAS Perak, dekat sini, hari ini.

Hadir sama ahli jawatankuasanya, Salman Saleh, Zamri Ibrahim dan Safarizal Saleh.

Mengulas lanjut, Yang Dipertua PAS Kuala Kangsar itu menjelaskan, Ketua Wanita Umno Malaysia, Datuk Seri Shahrizat Jalil juga telah turun ke Kuala Kangsar beberapa hari lalu dengan tujuan untuk memujuk ahli serta jentera wanita Umno untuk menerima kenyataan dan keputusan yang dibuat oleh parti.

Kata beliau dalam pertemuan itu, terdapat beberapa ‘babak sedih’ berlaku apabila ada yang menangis kemungkinan disebabkan tindakan Umno khususnya Najib yang membelakangi serta mengkhianati suara wanita akar umbi.

“Kami mendapat maklumat, Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula akan turun ke parlimen itu serta beberapa pimpinan lain termasuk dari kalangan badan bukan kerajaan (NGO),” katanya lagi.

Kata Raja Iskandar, hasil daripada pemerhatian pihaknya, terbukti BN khususnya jentera wanita masih lumpuh dan tidak bergerak walaupun sudah masuk minggu kedua hari berkempen.

Kata beliau, banyak bilik gerakan juga telah ditutup kemungkinan protes terhadap tindakan BN yang membelakangi suara akar umbi khususnya wanita.

PAS Perak katanya melihat suasana tersebut membuktikan BN sangat terkesan dengan tindakan Kamilia.

“Beliau (Kamilia) berkempen setiap masa dengan jenteranya khususnya ahli keluarnya dan sikap tabah serta semangatnya ternyata memberi kesan kepada orang Umno itu sendiri khususnya wanita yang bersimpati dengannya.

“Beliau juga telah mengadakan pertemuan dengan ahli wanita Umno yang menyokong beliau,” jelasnya lagi.

Tegasnya, PAS Perak melihat akan berlaku saingat sengit antara calon PAS iaitu Drs Khalil Idham Lim dengan Kamilia, bukannya dengan calon BN pada pilihanraya kali ini.

Penuh orang dalam ceramah Sayangi Selangor

Omak Kau, 28 Apr 2013



Hello Noh Omar, ceramah siapa yang tidak mendapat sambutan?

Inilah realiti diakar umbi negeri Selangor....Dimana-mana saja ceramah anjuran UMNO/BN terutamanya rakan paling UMNO kasih,hormat dan rapat MCA, sudah pasti tiada sambutan langsung.

Rakaman gambar atas ceramah anjuran UMNO di Puchong.. Bawah ceramah anjuran MCA.

Jelas rakaman gambar-gambar di petik ketika waktu puncak...Cukup banyak kerusi yang masih kosong tidak berpenghuni...Yang hadir pun terutamanya ceramah anjuran UMNO ialah para petugas.


Klik untuk lihat laporan penuh blogger ini.


PAS Kedah kerja keras, BN tak mengalah'

Sekalipun mensasarkan kemenangan 20 daripada 24 kerusi yang ditandinginya, PAS Kedah perlu bekerja lebih keras memandangkan BN dilihat tidak mengalah untuk merampas semula negeri ini, kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Kedah Datuk Phahrolrazi Zawawi.

Beliau melihat bahawa BN kini menggunakan seluruh kekuatan mereka termasuk menggunakan khidmat mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan agensi di bawah kerajaan pusat.

"Apabila BN masih lagi memegang tampuk di Putrajaya, mereka rasa masih lagi ada kekuatan untuk ambil semula Kedah... Jadi mereka merasakan mempunyai peluang untuk ambil alih (pentadbiran Kedah). Saya lihat mereka tidak mengalah.

"Kita mengambil sikap 'underdog'. Kita juga tidak boleh terlalu yakin. Kita perlu bekerja keras dan tidak boleh ambil sambil lewa. BN menggerakkan sudah pasti menggerakkan seluruh kekuatan sebab mereka kalah," katanya ketika ditemui Malaysiakini, malam Sabtu lalu.

Menurutnya lagi, BN turut meletakkan harapan untuk memenangi sekurang-kurangnya majoriti mudah 19 daripada 36 kerusi DUN memandangkan kekalahan tipis di lima kerusi ditandingi mereka.

BN menang 14 kerusi DUN dalam pilihan raya umum ke-12 pada 2008.

"Tetapi ada kerusi yang BN menang juga dengan majoriti tipis juga. Tidak hanya di sebelah kita sahaja. Jadi kedua-duanya (PAS dan BN) ada peluang masing-masing. Pakatan Rakyat bertarung dengan keyakinan (tinggi)," katanya.

Beliau yang akan mempertahankan kerusi DUN Pengkalan Kundor berkata tidak mustahil Pakatan Rakyat mendapat mandat dua pertiga – sekurang-kurangnya 24 kerusi DUN – dalam pilihan raya umum kali ini apabila kemenangan turut disumbang oleh PKR dan DAP.

PKR kali ini bertanding 10 kerusi DUN manakala DAP bertanding dua kerusi iaitu di Derga dan Kota Darulaman.

Penilaian beliau itu berdasarkan kepada perkembangan semasa khususnya lonjakan sambutan masyarakat kaum Cina kepada Pakatan Rakyat yang menurutnya "mahukan perubahan dan menyatakan sokongan secara terbuka" kepada Pakatan.

Menurutnya, pada 2008 masyarakat Cina memberi sokongan sekitar 50 peratus, tetapi menjelang pilihan raya umum kali ini, tambahnya sokongan itu meningkat antara 20 hingga 30 peratus.

"Indikasinya melalui perjumpaan dengan mereka (Cina), kumpulan NGO bukan (kaum) Cina yang menyatakan sokongan kepada kita. Ini petunjuk yang ada.

"Kita mengadakan pertemuan dengan Dewan Perhimpunan Cina (yang mana) memainkan peranan yang lebih tersusun dan menjadi jambatan dengan kerajaan," katanya.

Mengulas cakap-cakap sesetengah pengundi Cina khususnya di kalangan komuniti peniaga di negeri itu akan mengundi BN di peringkat DUN tetapi menyokong Pakatan di parlimen, Phahrolrazi mengakui beliau ada mendengar perkara itu.

Yang dipertua PAS Kuala Kedah itu juga berkata perkara tersebut timbul ekoran wujudnya rasa tidak berpuas hati dengan perjalanan pentadbiran kerajaan negeri dan beliau menyifatnya sebagai khabar angin sahaja.

"Itu khabar angin yang saya dengar. Tetapi bila adanya gelombang perubahan yang hendak dibuat, bila parlimen dibubar, dan dah nak masuk pilihan raya, nampak mereka masih lagi berpegang kepada gelombang nak buat perubahan.

"Jadi isu itu nampak (kelemahan pentadbiran) dilitupi oleh gelombang tadi... (Mereka) lebih berkehendak kepada 'kami mahu berubah'. Itu gelombang yang besar daripada (isu) tadi," katanya.
Pembunuhan ala mafia bawa mesej besar
NURUL FATIHAH SULAINI
28 April 2013
Mohd Azmi Abdul Hamid
Mohd Azmi Abdul Hamid
ALOR SETAR - Pembunuhan nekad ala mafia di lokasi pusat pentadbiran negara Putrajaya membawa mesej yang besar mengenai tahap keselamatan serta jenayah di negara ini.

Presiden Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim) Mohd Azmi Abdul Hamid, insiden yang membabitkan Timbalan Ketua Pengarah Kastam (Perkastaman/Cukai Dalam Negeri), Datuk Shaharuddin Ibrahim, 58, mati ditembak sangat mengejut serta menyedihkan.

Menurutnya, walaupun negara ini sering disebut sebagai negara selamat namun tidak hanya boleh diyakini dengan retorik semata-mata.

“Ini bukan pertama kali pembunuhan seperti itu dilakukan. Jika statistik dikatakan menurun namun tidak dapat dinafikan jenayah berat seperti membunuh tetap tidak menurun.

“Cara membunuh nekad di hari dan waktu kerja dengan suspek hanya membonceng motosikal bermakna sudah wujud ala mafia bertapak di negara ini,” katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Sambil mengutuk keras pembunuhan itu, beliau berharap individu terbabit dibawa ke pengadilan.

“Penyiasatan terperinci tidak boleh dilengahkan lagi, walaupun setakat ini belum ada bukti motif pembunuhan ditemui. Namun jika tidak diambil tindakan segera kami bimbang soal keselamatan di negara ini.

"Tahap keselamatan sosial negara juga perlu dinilai semula,” katanya.

SMS lucah, Fuziah buat laporan polis
ERMA YUSNIDA JUSOH
28 April 2013
SMS lucah, Fuziah buat laporan polis
Fuziah menunjukkan salah satu SMS ugutan yang diterimanya.
KUANTAN - Naib Presiden PKR, Fuziah Salleh membuat laporan polis semalam kerana mendakwa sering menerima khidmat pesanan ringkas (SMS) berbaur lucah dan ugutan sejak tahun lalu.

Beliau yang juga calon PKR di Parlimen Kuantan, mengakui mengalami trauma apabila kerap menerima SMS daripada individu yang didakwanya seorang wartawan sebuah stesen televisyen.

Menurutnya, beliau mula mendapat SMS lucah tersebut sejak Jun 2012, namun kebelakangan ini gangguan itu semakin menjadi-jadi sehingga menimbulkan kebimbangan.

“Saya menerima empat SMS daripada nombor telefon yang sama, manakala satu SMS daripada nombor berbeza dan yang terbaru, awal pagi semalam.

“SMS  itu mengandungi kata-kata lucah dan ugutan menyebabkan saya sebagai seorang wanita rasa malu dan terhina,” katanya kepada pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kuantan (IPD), semalam.

Fuziah  tidak menolak kemungkinan bahawa pihak yang mengganggu dirinya itu sengaja menimbulkan provokasi.

“Sebelum ini, saya biarkan sahaja perkara ini dan menganggapnya sebagai senario politik, tetapi kebelakangan ini semakin teruk menyebabkan saya perlu ambil tindakan tegas.

“Hal ini tidak sepatutnya berlaku dan saya anggap ini adalah politik kotor yang diamalkan pihak tidak bermoral,” katanya.

Beliau berkata, laporan polis yang dibuat bagi menjamin keselamatan dirinya dan memohon perlindungan daripada pihak berkuasa.

“Kesemua nombor tersebut telah diserahkan kepada polis dan berharap siasatan dapat dijalankan dengan mengenal pasti dalang yang bertanggungjawab membuat gangguan ini,” katanya.

'Giant Killer': Jangan pandang remeh calon bukan pilihan
Wartawan Sinar Harian
28 April 2013
PRU13
CALON bukan pilihan atau calon ‘underdog’ pastinya akan muncul dalam setiap pilihan raya termasuk dalam saingan Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) yang berlangsung sekarang.

Kebanyakan dari mereka perlu berhadapan dengan calon ‘heavyweight’ tidak kira dari Barisan Nasional (BN) mahupun Pakatan Rakyat (PR).

Namun apa yang membezakan calon-calon bukan pilihan ini adalah kemampuan mereka untuk menggugat calon pilihan dan menjadi calon ‘Giant Killer’.

Pertembungan ini pastinya menarik perhatian semua pihak mengetahui keputusan sebenar pada hari pengundi 5 Mei ini.

Antara calon bukan pilihan yang dimaksudkan adalah calon Parlimen Permatang Pauh, Dr Mazlan Ismail yang bakal mencabar Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Calon BN ini tampil dengan rekod yang baik dan pandai menggunakan sepenuhnya reputasi dan prestasi semasa kerajaan BN untuk menarik perhatian pengundi.

PR juga mempunyai calon bukan pilihan yang perlu diambil perhatian seperti Fariz Musa yang akan menentang satu lawan satu dengan Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak di kerusi Parlimen Pekan.

Fariz merupakan ahli Majlis Pimpinan Pusat PKR dan penyelaras pilihan raya PKR Parlimen Pekan.

Calon bukan pilihan tidak wajar dipandang remeh oleh parti lawan kerana sejarah menunjukkan ramai pemimpin besar politik negara kalah mengejut dengan calon bukan pilihan ini.

Sebagai contoh pada pilihan raya umum 2008, Nurul Izzah Anwar telah berjaya mengalahkan penyandang Parlimen Lembah Pantai, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dengan majoriti yang agak besar.

Nurul Izzah yang mewakili PKR memperolehi 21,728 undi berbanding Shahrizat yang hanya mendapat 18,833 undi, majoriti yang diperolehi oleh Nurul Izzah adalah 2,895 undi.

Sedangkan, pada Pilihan Raya Umum ke-11 (PRU11), Shahrizat menang besar di kerusi tersebut dengan majoriti 15,288 undi.

Selain itu, Parlimen Sungai Siput yang diwakili oleh bekas Presiden MIC, Datuk Seri S Samy Vellu juga kalah kepada Michael Jeyakumar Devaraj yang bertanding atas tiket PKR walaupun, Samy Vellu merupakan penyandang kerusi itu selama lapan penggal.

Oleh yang demikian, kesemua pemimpin utama parti yang berhadapan dengan calon bukan pilihan tidak wajar berpuas hati dengan kemenangan pada pilihan raya terdahulu.

Sebaliknya, gerak kerja menemui pengundi perlu terus dijalankan di saat-saat akhir tempoh berkempen pada PRU13 ini.

Bagi calon bukan pilihan pula, kejutan mampu dilakukan namun, ianya memerlukan bantuan pelbagai faktor termasuk bagaimana untuk menawan hati pengundi dalam tempoh berkempen yang disediakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Calon bukan pilihan perlu menyesuaikan diri dengan situasi semasa termasuk perlu pandai menilai sesuatu isu politik yang mampu memberi kebaikan kepada imej beliau di mata pengundi.

Penganalisis politik, Prof Madya Dr Samsul Adabi Mamat berpendapat, calon bukan pilihan boleh melakukan kejutan jika wujud gelombang perubahan politik seperti yang berlaku pada 2008.

Pensyarah Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) itu berkata, faktor gelombang ini akan mampu melonjak  calon bukan pilihan untuk menjadi ‘Giant Killer’.

“Namun, saya melihat pada ketika ini, gelombang itu tidak berlaku, keadaan politik negara kembali tenang. Ini disebabkan rakyat sudah mula faham dan mempunyai pendirian masing-masing, berhubung parti manakah yang mahu diundi.

"Namun, kita tidak tahu di saat-saat akhir kempen ini apa yang akan berlaku, dalam politik apa pun boleh terjadi,” katanya kepada Sinar Harian.

Menurutnya, sekiranya tiada gelombang, calon bukan pilihan sukar untuk menggugat calon nama besar kepada kurangnya pengaruh dan sokongan di kalangan pengundi.


Muhyiddin ikrar pertahan sekolah Cina di Kedah

Timbalan pengerusi BN Tan Sri Muhyiddin Yassin dalam kempennya di Kedah pada malam tadi menumpukan usaha untuk meraih sokongan pengundi Cina dengan memberi jaminan bahawa BN tidak tidak akan menutup sekolah Cina di negeri tersebut.
Tegasnya, kerajaan BN tidak pernah berhasrat untuk menutup sekolah Cina sekalipun bilangan muridnya sedikit memandangkan permintaan ibu bapa yang mahu pelajaran untuk anak-anak mereka di satu-satu kawasan.

Keadaan itu berbeza dengan prestasi yang ditunjukkan Pakatan Rakyat dalam membantu golongan Cina, katanya.

"Saya mahu tanya orang Cina di Kedah. Apa Azizan buat untuk orang Cina di Kedah. Kamu beritahu sama saya. Berapa banyak kuil dan sekolah Cina bantu, kasi tahu sama saya.

"Kamu beritahu sama saya apa ekonomi dan pelabur yang dia bawa? Mana sekolah sekolah Cina dia buat, kuil Cina dia bagi?... Tak ada, jadi kenapa kamu mahu mengubah (kerajaan pusat)?," soalnya.

Oleh yang demikian, pengundi Cina tidak wajar mengubah kerajaan BN yang selama ini berkhidmat dan menjaga kebajikan institusi pendidikan mereka, katanya.

Malah kerajaan persekutuan juga memberi perhatian terhadap kira-kira 1,300 sekolah jenis kebangsaan Cina dan 600 buah sekolah jenis kebangsaan Tamil termasuk untuk membayar gaji guru yang mencecah lebih RM2 bilion setahun.

Muhyiddin juga mengambil peluang untuk mengumumkan bahawa sumbangan kerajaan persekutuan sebanyak RM5.1 juta kepada lebih 90 buah sekolah jenis kebangsaan cina dan sekolah persendirian, telah diluluskan sebelum tarikh pilihan raya diumumkan lagi.

"(Jadi) apa pasal mahu ubah (kerajaan pusat). Kenapa perlu ubah... Ada kamu mempunyai alasan sebenar untuk membuat perubahan. Kita (BN) berkhidmat kepada negara ini dengan baik. Dahulu kita tidak maju seperti ini. Waktu dulu kita susah, cari makan pun susah.

"Sekarang kita sudah menjadi negara maju... Kita tidak ada gaduh, tidak ada perang, aman dan selamat kerana kerajaan BN mencari jalan untuk hidup sama-sama.

"Sebab itu, kita BN, bukan Pakatan Rakyat" katanya dalam majlis makan malam 'Sentuhan Kasih' di Sekolah Menengah Keat Hwa (persendirian).

Kira-kira 1,600 hadirin yang terdiri lembaga pengelola sekolah jenis kebangsaan cina, sekolah cina persendirian, persatuan guru dan ibu bapa, serta guru-guru di negeri itu.

Sehubungan itu, beliau - yang juga timbalan presiden Umno - berharap supaya kaum Cina supaya memberi sokongan kepada BN dan mengembalikan pentadbiran kerajaan negeri kepada parti itu pada pilihan raya umum nanti.

"Jangan beri terus kepada PAS, beri kepada BN... Orang Cina akan lihat, dalam tempoh satu atau dua tahun, dengan perdana menteri dan saya bantu, Kedah kita akan tunjukkan (pentadbiran) lebih baik daripada PAS Kedah.

"Dia tak tahu buat kerja. Kasi sokong kuat-kuat pada BN," katanya yang juga timbalan presiden Umno.

Akhbar Umno bagi percuma pun tak laku

Omak Kau, 28 Apr 2013



Rakaman gambar di snap ketika jam hampir 1.00 tengah hari 26hb April 2013 dimana longgokkan akhbar milik UMNO Berita Harian dan NSTP tidak terusik walaupun diberikan secara percuma kepada rakyat.

Begitu sekali rakyat layan akhbar-akhbar milik UMNO ni... Tidak dilayan kerana isi kandungannya hampir 100% fitnah terhadap Pakatan Rakyat dan kepimpinannya...Ada orang memberitahu bahawa isi kandungan yang terdapat dalam Berita Harian kadangkala lebih teruk tipu dan fitnahnya dari Utusan.

Umno BN guna dewan UTM untuk program parti

Harakahdaily, 27 Apr 2013
KUALA LUMPUR: Umno BN hari ini dikesan menyalahgunakan harta awam untuk mengadakan program parti mereka.

Umno Bahagian Setiawangsa mengadakan kursus  Polling Agent dan Counting Agent (PACA) di Dewan Besar Universiti Teknologi Malaysia (UTM) Jalan Semarak, dekat sini pagi tadi.

Program setengah hari itu dihadiri kira-kira 300 PACA dari Umno, MCA dan MIC Setiawangsa.

Majlis penutupnya dirasmikan oleh calon BN Setiawangsa, Datuk Ahmad Fauzi Zahari.

Turut hadir ialah Timbalan Pengerusi BN  Setiawangsa merangkap Timbalan Ketua Bahagian Umno Setiawangsa Datuk Abdul Halim Samad.

Penggunaan dewan UTM dalam waktu tempoh kempen Pilihan Raya Umum Ke-13 ini dilihat bercanggah dengan kenyataan yang pernah dikeluarkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

SPR sebelum ini menegaskan tindakan kerajaan sementara yang menggunakan harta awam dan kerajaan tidak melanggar undang-undang selagi belum masuk tempoh berkempen yang sebenar.

Namun penggunaan harta awam tidak lagi boleh digunakan sewenang-wenangnya selepas bermulanya tempoh kempen.

Sebelum ini juga, Kumpulan Bekas-bekas Pesuruhjaya Suhakam (Proham) tutut berpandangan penggunaan harta kerajaan untuk kepentingan politik perlu dihentikan oleh kerajaan sementara.

Menurut mereka, adalah menjadi tanggungjawab moral bagi parti politik untuk tidak menggunakan harta kerajaan biarpun tiada undang-undang jelas yang menghalang penggunaan tersebut.

Umno 2013 bakal alami nasib MCA 2008

KPRU, 27 Apr 2013
Badan Pemikir Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) meramalkan, UMNO akan kehilangan banyak kerusi parlimen yang dipertandingkan pada 5 Mei 2013 sepertimana MCA kehilangan kerusinya pada 8 Mac 2008.

KPRU membuat ramalan ini berdasarkan beberapa faktor utama. Faktor pertama berkait rapat dengan kejatuhan populariti Presiden Barisan Nasional (BN) Datuk Seri Najib Tun Razak berbanding peningkatan populariti pemimpin Pakatan Rakyat (PR) Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Suatu tinjauan oleh Pusat Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti (Umcedel) telah menemui kadar kelayakan Najib untuk memangku jawatan sebagai Perdana Menteri semakin berkurangan di mana hanya 39 peratus para respondan percaya Najib layak untuk menjadi Perdana Menteri berbanding Anwar Ibrahim yang meraih 43 peratus kepercayaan para respondan. Ini adalah pengurangan sebanyak 4 peratus daripada tinjauan yang dilakukan pada awal tahun 2013. Ini adalah seiringan dengan peningkatan dalam kepercayan PR untuk menjadi kerajaan baru pasca Pilihan Raya Umum Ketigabelas (PRU13).

Sepertimana MCA kehilangan sokongannya secara signifikan pada tahun 2008, UMNO kini kehilangan sokongan secara signifikan. Kerana itu, strategi kempen BN bergantung kepada seorang manusia bernama Najib yang dipaparkan sebagai pemimpin baik, biarpun beliau tak berani berdepan dengan Anwar Ibrahim di pentas yang sama dan berbahas dengan Anwar Ibrahim mengenai dasar dan manifesto masing-masing sambil disiarkan secara langsung melalui televisyen.  

Faktor kedua adalah dasar 1Malaysia gagal untuk menaik taraf hidup rakyat Malaysia. Najib mengumumkan bahawa kadar kemiskinan negara telah jatuh kepada 1.7 peratus sahaja. Walhal ianya dijangka angka sebenar kadar kemiskinan dalam Malaysia sebenarnya mencapai sebanyak 19 peratus mengambil kira kadar pendapatan isu rumah kerajaan dan Laporan Tinjauan Kemudahan Asas 2009 yang diambil oleh Jabatan Perangkaan Malaysia. Pada masa yang sama, kerajaan BN terpaksa membelanjakan hampir RM3 bilion bagi pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysa (BR1M). Begitu juga 60 peratus penjawat awam tidak mampu dari segi kewangan untuk membeli rumah serta kegagalan Skim Rumah Pertamaku untuk membantu warga muda untuk membeli rumah.

Jenama 1Malaysia juga dapat dilihat sebagai kegagalan Najib apabila kira-kira 250 buah Kedai Rakyat 1Malaysia (KR1M) telah dibuka seluruh negara untuk membantu memberikan barangan murah kepada rakyat Malaysia. Najib merancangan untuk membuka lagi 57 kedai KR1M seluruh negara. Ini bermakna rakyat Malaysia tidak mempunyai kemampuan dari segi kewangan untuk membeli barangan berkualiti pada harga yang berpatutan kerana kerajaan BN terpaksa membuka kedai runcit yang menjual barangan murah pada harga yang lebih murah dari pasar raya seperti Giant, Aeon dan 99 Speedmart.

Faktor ketiga adalah insan bergelar Anwar Ibrahim yang mempunyai reputasi yang lebih positif berbanding Najib khususnya dari segi keupayaan tadbir urus kewangan negara dan penggubalan dasar baru yang dapat membawa pembaharuan seiring dengan tuntutan sezaman.

Pada tahun 2007, hutang negara adalah sebanyak RM267 bilion. Pada 2013, hutang negara telah melonjak kepada RM502 bilion. Ketika Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan, kadar defisit negara telah diubah menjadi kadar surplus dengan tahun 1998, sebelum Anwar Ibrahim dipecat, Malaysia mencapai surplus sebanyak 2.4 peratus. Keadaan surplus ini terus menjadi deifisit sejurus selepas Anwar dipecat. Ini berbanding dengan kadar defisit di bawah Najib yang melonjak kepada 5.4 peratus pada tahun 2010 di bawah pentadbiran Najib.

Dari segi tenaga kerja pula, Najib juga gagal untuk menaikkan jumlah tenaga kerja mahir dalam negara memandangkan 80 peratus tenaga kerja dalam negara hanya mempunyai lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Berbanding dengan reputasi Najib, reputasi Anwar Ibrahim lebih positif di mata orang awam. Contoh keadaan ini adalah kaum India tidak mempunyai sebarang minat terhadap soal peribadi Anwar dan melihat skandal seks terhadap Anwar hanya sebagai taktik kotor politik UMNO. Berbalik kepada reputasi Najib pula, tindakan kerajaan di sebalik nama Pejabat Pendakwa Raya, perbicaraan liwat terhadap Anwar sebenarnya mencemari reputasi Najib dan pentadbiran beliau sebagai taktik kotor politik murahan.

Bukan sahaja kaum India mengambil keputusan tidak mempedulikan kehidupan peribadi Anwar Ibrahim, malah menurut tinjauan yang dibuat oleh UMCEDEL, 54 peratus responden kaum Melayu setuju Anwar lebih layak menjadi Perdana Menteri berbanding Najib yang hanya meraih sokongan sebanyak 28 peratus.

Faktor keempat yang akan mempengaruhi keputusan di PRU13 ini adalah dasar Najib yang dilihat sebagai lemah dan tidak berpendirian tetap. Ini mengikut 10 kes dasar ‘flip-flop’ yang pernah dilaporkan oleh KPRU yang berlaku di bawah pentadbiran Najib. Antara 10 kes tersebut adalah terdiri daripada dasar ‘flip-flop’ Lynas, kegagalan pertukaran saham Malaysia Airlines dan Air Asia sehingga kepada pembatalan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) selepas penentangan oleh para penjawat awam.

Kegagalan Najib untuk berpendirian tegas kepada dasar-dasar negara yang mempengaruhi kehidupan harian menunjukkan beliau tidak mempunyai keupayaan untuk membawa Malaysia kepada arah sebuah negara maju yang berpendapatan tinggi. Ianya juga memberi gambaran bahawa Najib tidak mempunyai kebijaksanaan untuk memutuskan dasar yang paling efektif demi rakyat tanpa mengayakan kroni-kroni beliau.

Faktor kelima adalah skandal-skandal yang kembali menghantui Najib dan pentadbiran beliau. Antara skandal-skandal yang kembali menghantui Najib adalah skandal Scorpene, Altantuya, kritikan terhadap tindakan melampau ke atas para peserta perhimpinan Bersih 2.0 dan 3.0, skandal National Feedlot Center (NFC), kegagalan pentadbiran Najib mengendalikan pencerobohan Lahad Datu dengan pantas dan efektif, skandal perbicaraan liwat terhadap Anwar Ibrahim, skandal kroni AES, skandal kroni emel 1Malaysia, skandal kotor melibatkan Ketua Menteri Sarawak dan keluarganya serta kegagalan Najib untuk mengambil tindakan terhadap Ketua Menteri Sarawak, kegagalan Najib untuk mengambil tindakan terhadap skandal yang melibatkan Menteri di Pejabat Perdana Menteri Nazri Aziz, skandal melibatkan isteri beliau, Datin Paduka Seri Rosmah binti Mansor dan cincin bernilai RM24 juta, skandal perkauman Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysa, (Perkasa) yang mendapat perlindungan dan kelulusan pentabiran Najib dan yang terkini, kegagalan pentadbiran Najib menangani masalah keganasan politik yang kian berleluasa dan semakin bahaya.

Ekoran skandal-skandal ini, rakyat mendapat gambaran bahawa soal rasuah yang kononnya giat dibanteras oleh Najib sebenarnya, sebaliknya digalakkan oleh Najib. Ianya kelihatan seperti Najib lebih rela melindungi kroni-kroninya dari membantu rakyat keluar dari belenggu hutang dan kemiskinan.

Keadaan ini lebih jelas dengan rujukan dibuat kepada tinjauan yang dibuat oleh badan bukan kerajaan, Merdeka Center yang memetakan peratus sokongan terhadap Najib semenjak beliau memegang jawatan sebagai Perdana Menter sehingga tahun 2013.
v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}
Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:"Times New Roman"; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
v\:* {behavior:url(#default#VML);} o\:* {behavior:url(#default#VML);} w\:* {behavior:url(#default#VML);} .shape {behavior:url(#default#VML);}
Graf dipetik dari Merdeka Center

Graf 1 menunjukkan sejak April 2012, kepercayaan orang awam terhadap prestasi sebagai Perdana Menteri kian berkurang dan ini dibalas dengan peningkatan peratus dalam kadar tidak puas hati orang awam terhadap prestasi Najib sebagai Perdana Menteri. Penurunan kepercayaan kepada prestasi Najib bermula pada Disember 2011 di mana sokongan 71 peratus telah mengalami kejatuhan berterusan sehingga Januari 2013 di mana sokongan tersebut adalah sebanyak 61 peratus. Manakal perasaan tidak puas hati pula kian menunjukkan peningkata bermula Mei 2012 dari 23 peratus meningkat kepada 32 peratus pada Januari 2013.

PRU13 melihatkan Najib sudah semakin tidak releven di mata rakyat Malaysia berdasarkan kelima-lima faktor yang telah disebutkan di atas. Kelima-lima faktor ini akan mempengaruhi keputusan PRU13 ini di mana ianya akan menjadi penentu hala tuju rakyat sama ada untuk memilih PR atau BN sebagai kerajaan baru untuk lima tahun akan datang. Dan mengikut maklumat di atas, peluang untuk PR memenangi PRU13 adalah lebih cerah daripada BN.

Apa jadi jentera BN Kuala Kangsar, Najib kena turun

Muhammad Faeez Azahar, 27 Apr 2013
IPOH: Kehadiran Pengerusi BN, Datuk Seri Najib Tun Razak ke kawasan Parlimen Kuala Kangsar semalam telah membuktikan jentera BN di situ bermasalah.

Ini berikutan tindakan bekas Naib Ketua Wanita Umno Malaysia, Datuk Kamilia Ibrahim bertanding atas tiket bebas dan keluar parti serta meletak semua jawatan yang disandang kerana kecewa tindakan Umno yang membelakangi suara wanita.

Koordinator Jawatankuasa Strategik dan Isu, Dr Raja Ahmad Iskandar berkata, disebabkan itu Najib terpaksa mengadakan kunjungan mengejut ke Kuala Kangsar dalam siri jelajah beberapa kawasan di Perak walaupun pada awalnya parlimen itu tiada dalam jadual jelajahnya.

Menurutnya, Najib mengakui tindakan mengejut Kamilia itu telah memberi kesan besar kepada Umno khususnya di Kuala Kangsar menyebabkan jentera BN di situ mempunyai masalah.

“Pada asalnya jadual Najib di Perak tiada di Kuala Kangsar tetapi sehari sebelum itu dalam keadaan tergesa-gesa Najib umumkan akan turun singgah di situ.

“Najib sedar tindakan Kamilia itu memberi kesan besar kepada BN dan kerana itu beliau terpaksa turun ke Kuala Kangsar bagi memujuk jentera BN yang ketika ini sangat bermasalah,” katanya dalam sidang media di Pejabat PAS Perak, dekat sini, hari ini.

Hadir sama ahli jawatankuasanya, Salman Saleh, Zamri Ibrahim dan Safarizal Saleh.

Mengulas lanjut, Yang Dipertua PAS Kuala Kangsar itu menjelaskan, Ketua Wanita Umno Malaysia, Datuk Seri Shahrizat Jalil juga telah turun ke Kuala Kangsar beberapa hari lalu dengan tujuan untuk memujuk ahli serta jentera wanita Umno untuk menerima kenyataan dan keputusan yang dibuat oleh parti.

Kata beliau dalam pertemuan itu, terdapat beberapa ‘babak sedih’ berlaku apabila ada yang menangis kemungkinan disebabkan tindakan Umno khususnya Najib yang membelakangi serta mengkhianati suara wanita akar umbi.

“Kami mendapat maklumat, Timbalan Presiden Umno, Tan Sri Muhyiddin Yassin pula akan turun ke parlimen itu serta beberapa pimpinan lain termasuk dari kalangan badan bukan kerajaan (NGO),” katanya lagi.

Kata Raja Iskandar, hasil daripada pemerhatian pihaknya, terbukti BN khususnya jentera wanita masih lumpuh dan tidak bergerak walaupun sudah masuk minggu kedua hari berkempen.

Kata beliau, banyak bilik gerakan juga telah ditutup kemungkinan protes terhadap tindakan BN yang membelakangi suara akar umbi khususnya wanita.

PAS Perak katanya melihat suasana tersebut membuktikan BN sangat terkesan dengan tindakan Kamilia.

“Beliau (Kamilia) berkempen setiap masa dengan jenteranya khususnya ahli keluarnya dan sikap tabah serta semangatnya ternyata memberi kesan kepada orang Umno itu sendiri khususnya wanita yang bersimpati dengannya.

“Beliau juga telah mengadakan pertemuan dengan ahli wanita Umno yang menyokong beliau,” jelasnya lagi.

Tegasnya, PAS Perak melihat akan berlaku saingat sengit antara calon PAS iaitu Drs Khalil Idham Lim dengan Kamilia, bukannya dengan calon BN pada pilihanraya kali ini.


PECAH BERITA! HAMBAR! Hanya 1 ribu Saja Hadir Ceramah PR di Persint 19 Semalam!


 Putrajaya - from Profesor @erapasca photos
di anggarkan seramai 15 orang saja hadir dalam ceramah Pakatan Rakyat di persint 19 
malam tadi, kehadiran yang amat menghampakan ini adalah kerana ramai tidak tahu 
di manakah persint 19 itu berbanding persint 9,
saksikan beberapa keping gambar yang sempat di rakam. anggaran adalah 20 ribu.

Perbandingan ceramah CheDet+KuNan vs HusamMusa+UAI
ceramah pakatan rakyat di putrajaya malam tadi menyaksikan motor lebih banyak dari 
kehadiran ceramah mahathir di persint 9.
SEBENTAR LAGI KAMI AKAN BAWAKAN KEPADA ANDA GAMBAR 
GAMBAR CERAMAH MAHATHIR DARI BN DI PUTRAJAYA PERSINT 
9 SEMALAM. kahkahkah

Tiada ulasan: