Ahad, 7 November 2010

TAK DAPAT KORBAN BINATANG...KORBANLAH HARTA...TENAGA..MASA...ILMU...DLL LAIN UNTUK ALLAH...SEBELUM AJAL MENJEMPUT KITA...BERTAQWALAH...SEDARLAH..

Aidiladha Disambut Pada Rabu, 17 November

KUALA LUMPUR: Umat Islam di Malaysia akan menyambut Hari Raya Korban atau Aidiladha pada hari Rabu, 17 November ini bersamaan 10 Zulhijjah 1431 Hijrah.

Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Engku Tan Sri Ibrahim Engku Ngah mengumumkan tarikh itu hari ini bagi menyempurnakan titah perintah Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin, setelah diperkenankan oleh Raja-Raja Melayu.

"Bagi menyempurnakan titah perintah Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, setelah diperkenankan oleh Duli-Duli Yang Maha Mulia Raja-Raja, dengan ini diisytiharkan bahawa 10 Zulhijah 1431 Hijrah ialah pada 17 Nov 2010 Masehi.

"Oleh yang demikian, Hari Raya Korban (10 Zulhijjah) bagi negeri-negeri di seluruh Malaysia ditetapkan pada hari Rabu, 17 Nov 2010 Masihi," katanya.

Pengumuman itu dibuat menerusi siaran radio dan televisyen. - BERNAMA


Perdana Menteri Arah Semua Agensi Kerajaan Hulur Bantuan Kepada Mangsa Banjir

JITRA: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengarahkan semua agensi kerajaan persekutuan supaya turun segera memberi bantuan kepada mangsa banjir di Kedah dan Perlis.

Beliau berkata bantuan yang diberi tidak boleh bersifat diskriminasi dan mengira fahaman politik, sebaliknya perlu sama rata.

"Saya faham betapa seriusnya keadaan banjir di Kedah dan Perlis dan saya akan buat apa sahaja untuk membantu mangsa banjir," kata Najib semasa dihubungi Setiausaha Politiknya Datuk Shahlan Ismail yang melawat ke Kampung Pulau Timbul dekat sini, Ahad.

Dalam perbualan telefon itu, kata Shahlan, Najib turut bertanyakan tentang situasi banjir yang melanda negeri itu dan berharap agar rakyat bersabar.

Beliau berkata Perdana Menteri, yang sedang menerima rawatan di Hospital Kuala Lumpur, mengucapkan terima kasih kepada rakyat yang sentiasa mendoakan kesejahteraan kesihatannya. - BERNAMA


Najib Bersemangat Tinggi, Semakin Beransur Sembuh: Ketua Pengarah Kesihatan

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razakbersemangat tinggi dan terus menunjukkan tanda-tanda semakin sembuh, kata Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, Sabtu.

Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata kesan lesi akibat cacar air pulih dengan baik dan simptom gastritis telah pun dapat diatasi.

"Beliau kini mengikuti diet biasa," katanya kepada Bernama.

Mohd Ismail berkata Perdana Menteri dijangka dibenarkan keluar dalam beberapa hari lagi.

"Datuk Seri Najib mengucapkan terima kasih kepada pengirim ucap selamat yang mendoakan beliau supaya cepat sembuh," katanya.

Najib dimasukkan ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) sejak Khamis untuk pemeriksaan lanjut selepas beliau mengalami rasa tidak selesa dalam perut.

Sementara itu di HKL, Perdana Menteri yang ditemani isteri Datin Seri Rosmah Mansor menerima kunjungan ibunya Tun Rahah Mohd Noah dan adik beliau Datuk Mohamed Nazim Razak.

Sejak kira-kira 12 tengah hari, beliau turut dikunjungi beberapa menteri Kabinet termasuk Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishamuddin Tun Hussein, Menteri Pembangunan Wanita Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil serta Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Mustapa Mohamed.

Turut melawat beliau ialah Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Jamil Khir Baharom dan Tan Sri Koh Tsu Koon serta Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Raja Nong Chik Raja Zainal Abidin.

Hadir sama Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Abdul Taib Mahmud, Timbalan Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Hassan Malik, Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar, Yang Dipertua Dewan Negara Tan Sri Abu Zahar Ujang serta Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor. - BERNAMA

Tiada ulasan: