Selasa, 2 November 2010

NI BUKAN BALASAN RAKYAT..JIKA BERLAKU APA2....TAPI BALASAN ALLAH...JANGAN SEKALI2 KITA KURANG AJAR PADA ALLAH...KERANA ALLAH KITA HIDUP DIDUNIA INI...

Selepas jumpa Clinton, M'sia ikrar keadilan bagi Anwar
Nov 2, 10 6:53pm

Menteri Luar, Datuk Seri Anifah Aman hari ini selepas perbincangan dengan Setiausaha Negara Amerika Syarikat, Hillary Clinton berikrar bahawa Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan mendapat perbicaraan yang adil berhubung dakwaan kes liwat yang dihadapinya.

NONE"Adalah menjadi kepentingan saya dan negara untuk memastikan Anwar dapat perbicaraan yang adil,” kata Anifah ketika persidangan akhbar bersama, - merujuk terhadap dakwaan yang dikenakan ke atas Anwar yang boleh menyaksikan beliau dihumban ke penjara sehingga 20 tahun.

Anwar, bekas timbalan perdana menteri dipecat dan dipenjarakan atas beberapa dakwaan seks dan rasuah sedekad yang lalu berkata beliau sekali lagi menjadi mangsa konspirasi politik dan melahirkan kebimbangan tidak mendapat keadilan sewajarnya berhubung dakwaan terbaru dengan seorang lagi pembantunya.

Pakatan pembangkang yang diterajuinya membuat kejutan pada pilihan raya umum 2008 lalu dengan menafikan kerajaan BN kemenangan dua pertiga di Dewan Rakyat, - sesuatu yang tidak diduga sejak BN memerintah negara ini lebih separuh abad.

NONEAnwar, yang didakwa mengadakan perhubungan sejenis dengan pembantunya berkata semua tuduhan yang dilemparkan itu bertujuan menamatkan kerjaya politiknya dan melemahkan Pakatan Rakyat.

Badan Hak Asasai Manusia menggesa Malaysia menggugurkan dakwaan ke atas Anwar dan membidas kes itu sebagai "charade of justice," atau 'keadilan kepura-puraan' dan Amerika Syarikat telah memberi amaran bahawa ia sedang memerhati dengan teliti peristiwa berkenaan.

Meliwat walaupun di kalangan golongan dewasa atas dasar kerelaan kedua-dua pihak adalah satu kesalahan jenayah di Malaysia.

Perbicaraan Anwar bermula pada Februari lalu tetapi tergendala akibat penangguhan dan tidak mencapai banyak kemajuan



PAS bantah penjumlahan 4 peti undi Orang Asli
Salhan K Ahmad
Nov 2, 10
7:29pm


PAS akan menghantar notis bantahan berhubung proses penjumlahan undi bagi empat kawasan mengundi Orang Asli dalam pilihan raya kecil DUN Galas.

Pengarah pilihan raya PAS negeri Abdul Fatah Haron berkata, proses berkenaan dicurigai kerana ia hanya akan dikira di pusat penjumlahan.

Amalan sebelum ini adalah mengira undi berkenaan di pusat mengundi masing-masing, katanya.

Jelasnya, ejen calon tidak dapat mengikuti helikopter yang membawa peti peti undi dari empat pusat mengundi Orang Asli - di Belatim, Balar, Bihai dan Hau.

"Kita ragui keselamatan peti undi ini kerana (ejen parti) tidak dapat ikuti bersama (dalam helikopter tersebut)," katanya.

Ketika ditanya, beliau berkata PAS mengambil masa yang lama untuk membuat bantahan kerana perlu meneliti peruntukan undang-undang yang ada.

"Memang ada fakta untuk kita bantah. Kita akan bawa ke mahkamah.

"Peguam kita sedang buat persiapan terakhir. Esok pagi kita akan faks surat (bantahan)," katanya lagi dalam sidang media lewat petang ini di markas jentera PAS di Gua Musang.

SPR menetapkan untuk membawa peti undi di empat pusat mengundi berkenaan dengan dua perjalanan selepas tamat tempoh mengundi.

Perjalanan pertama akan membawa peti undi dari Balai Rawatan JHEOA Pos Belatim dan SK Bihai ke pusat penjumlahan di Dewan Sivik.

Perjalanan kedua helikopter berkenaan pula akan membawa dua lagi peti dari Dewan TBK Ladoi dan SK Balar


Mahkamah perintah Khir Toyo beri jawapan
Nov 2, 10 7:21pm

Mahkamah Tinggi Sivil Shah Alam hari ini memerintahkan bekas menteri besar Selangor Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo untuk memfailkan jawapannya 3 Disember ini berhubung samannya terhadap ADUN Sekinchan Ng Suee Lim.

Pada 25 Oktober tahun ini, Mahkamah Tinggi mengeluarkan surat tunjuk sebab kepada Mohamad Khir untuk menjelaskan kenapa samannya ke atas Ng tidak perlu dibatalkan kerana pihaknya tidak mengambil sebarang tindakan selepas Ng memfailkan pernyataan pembelaannya sejak 26 Mac lalu.

Peguam bela Ng, M Manoharan memberitahu pemberita di luar mahkamah bahawa Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi Mankiranjit Kaur telah mengarahkan peguam Mohamad Khir, M.Athimulan untuk memfailkan jawapan balas Mohamad Khir itu pada 3 Disember, tahun ini.

Mohd Khir tidak hadir di mahkamah tetapi Ng berada di mahkamah bersama Manoharan untuk pengurusan kes yang dijadualkan hari ini.

Manoharan juga berkata pada tarikh itu, hakim dijangka membuat keputusan sama ada untuk meneruskan perbicaraan berhubung saman sivil ke atas anak guamnya atau tidak.

Pada 7 Januari, Mohamad Khir menyaman Ng kerana memfitnah beliau dengan menyatakan bahawa bekas menteri besar itu memiliki sebuah rumah agam di Seksyen 7 di sini yang di luar kemampuannya.

- Bernama



Karpal desak Azhar Ibrahim didakwa ikut Akta Hasutan
S Pathmawathy
Nov 2, 10
7:38pm


Ahli parlimen veteran, Karpal Singh mahu ketua pembangkang Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim diheret ke mahkamah atas tuduhan menghasut berhubung kenyataan yang dibuatnya pada 6 Mei lalu.

Semalam, DUN Pulau Pinang menggantung Azhar untuk selama enam bulan.

Menurut Karpal, perkara yang diutarakan oleh Azhar serius dan membawa implikasi negatif terhadap perhubungan kaum di Malaysia walaupun Azhar menarik balik kenyataannya itu.

"Perlembagaaan Persekutuan dan semua perlembagaan negeri di Malaysia dipinda selepas peristiwa 13 Mei 1969 untuk sebarang hasutan dibolehkan dibawa kepada pertuduhan jenayah walaupun diutarakan dalam prosiding parlimen atau DUN," katanya pada sidang media di Dewan Rakyat hari ini.

Azhar dilaporkan berkata mahu pihak tentera mengambil alih tugas polis dan mengatakan benci kepada orang Melayu bererti benci orang Islam.

Menurut Karpal kes pendakwaan kata-kata berbaur hasutan di parlimen pernah berlaku sebelum ini dan agak hairan mengapa DUN Pulau Pinang tidak membuat laporan polis berkenaan isu ini.

"Saya agak terkejut DUN Pulau Pinang tidak merujuk perkara ini dalam bentuk laporan polis untuk tindakan diambil terhadap.

"Tahun 1982, seorang ahli parlimen disabit kesalahan kerana mengutarakan perkataan berunsur hasutan dalam prosiding parlimen. Ahli Parlimen tersebut, Mark Koding didapati melanggar seksyen 3(1)(b) akta hasutan kerana meminta pindaan perlembagaan dan penarikan pindaan artikel 152 Perlembagaan Persekutuan," kata beliau.

Karpal juga pernah dihadapkan dengan tuduhan di bawah akta Hasutan tahun lalu kerana membuat kenyataan Sultan Perak harus dibawa ke mahkamah kerana peranan yang dibawa baginda ketika tumbangnya kerajaan Pakatan Rakyat Perak pada tahun 2009.

Justeru beliau meminta Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng membuat laporan polis ke atas Azhar (atas, pertama dari kiri).

"Azhar tidak boleh dibenarkan terlepas hanya dengan digantung enam bulan.

"Peguam Negara, sebagai Pendakwaraya bertanggungjawab untuk bertindak tanpa takut atau pilih kasih demi kebaikan awam," sarannya



SDO mengaku peruntukan diberi kepada ketua Umno bahagian
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 2 Nov: "Sory YB! Kita beri kepada Ketua Bahagian Umno. Ini arahan yang kita terima." Ini adalah jawapan Pegawai Pembangunan Negeri (SDO) Wilayah Persekutuan kepada anggota Parlimen Titiwangsa, Dr Lo' Lo' Mohd Ghazali.

Jawapan ini diberikan beliau ketika Dr Lo' Lo' (gambar) bersemuka dengannya dan bertanya, "Siapa yang menghabiskan peruntukan untuk saya selaku anggota Parlimen Titiwangsa?"

Kedua-duanya bertemu dalam majlis taklimat tentang program e-Kasih di bangunan Parlimen tidak lama dahulu.

Perkara ini diceritakan oleh Dr Lo' Lo' dalam satu kenyataan yang dibuat kepada Harakahdaily baru-baru ini.

Beliau mengulas tindakan kerajaan BN tidak menyalurkan peruntukan RM1.5 juta untuk setiap kawasan Parlimen kepada para ahli Parlimen Pakatan Rakyat.

Ia hanya diberikan kepada anggota Parlimen BN dan ditempat yang BN kalah, peruntukan itu diberikan kepada ketua bahagian Umno.

"Namun dasar Umno/BN yang kolot dan takut berhadapan secara profesional di padang yang sama rata menyebabkan peruntukan tersebut masuk kantung ketua bahagian Umno," kata Lo' Lo'.

Namun begitu, katanya, semua 10 anggota Parlimen Pakatan di Kuala Lumpur telah berjaya menunjukkan politik baru yang tidak berdasarkan perkauman tetapi berdasarkan keperluan dan keutamaan.

"Kita layan rakyat sama sahaja, tanpa mengira warna kulit," cerita Lo' Lo' dalam kenyataan ketika mempertikaikan ucapan Pemangku Ketua Umno Bahagian Titiwangsa yang berkata, Umno tidak memerlukan undi Cina dan India.

Bagi beliau, kenyataan Datuk Johari Ghani itu umpama terlajak perahu boleh ditarik balik, terlajak kata buruk padahnya.

Bagi beliau, Datuk Johari telah menunjukkan warna sebenar Umno.

"Mereka hanya perlukan undi orang Cina, orang India dan bukan Melayu secara am. Bila perkiraan matematik mereka menunjukkan Umno akan selamat dengan sokongan orang Melayu, mereka tidak segan silu menyebut tidak akan sembah orang Cina dan India.

"Alhamdulillah mereka tak sembah orang bukan Melayu untuk undi. Jika tidak berat kes sebab kita orang Islam sepatutnya sembah Allah bukan sembah orang atau kaum lain," peringat Lo' Lo' dalam kenyataannya.

Lo ' Lo' sekali lagi memperingatkan, rakyat di kawasan beliau sangat memerlukan pertolongan dan Umno jelas telah membiarkan mereka selama ini.

"Bayangkan di Titiwangsa ni sahaja seramai 700 ibu tunggal yang sepatutnya layak dapat bantuan, hanya 67 orang sahaja yang ada dalam senarai Jabatan Kebajikan Masyarakat.

"Apa wakil rakyat dulu buat? Itu baru isu ibu tunggal, belum lagi isu OKU, pesakit kronik, warga emas, pesakit mental dll," katanya.

Selain itu, beliau juga kesal dengan sikap Dewan Bandaraya Kuala Lumpur yang tidak mengambil berat isu pendatang asing yang berniaga memenuhi kawasan Chow Kit yang terletak dalam kawasan Parlimen beliau.

"Belum lagi cerita Chow Kit yang telah dijajah oleh PATI. Bagaimana gerai-gerai PATI boleh dibina atas kaki lima? Bila minta DBKL bertindak, jawapannya gerai-gerai itu kepunyaan orang tempatan yang merupakan ahli/ajk beberapa persatuan peniaga.

"Siapakah ahli/ajk persatuan ini? Sebahagian besar merupakan ajk cawangan Umno yang berselerak. Rupanya yang menggadai Chow Kit bukan Lim Kit Siang atau Lim Guan Eng dari DAP tetapi Umno sendiri," tempelak beliau.

Kerana pelbagai isu itulah, kata Lo' Lo', apabila beliau membuka pusat perkhidmatan, berduyun-duyun yang datang meminta bantuan dan perkhidmatan dari pejabat beliau yang terletak di Kampung Baru.

"Bila saya buka pusat khidmat di Jalan Raja Muda Musa Kampung Baru, berduyun-duyunlah orang yang datang. Orang Melayu, Cina, India, Sikh silih berganti datang.

"Semuanya kita layan dan lakukan apa yang termampu. Yang tidak mampu ialah bagi duit sebab memang tak ada duit. Kalau ada beras, staf saya akan beri beras kepada yang memerlukan. Penagih dadah pun ramai datang," cerita Dr Lo' Lo' lagi.

Beliau sekali lagi menempelak Datuk Johari yang berkata sudah membuka pusat khidmat Umno di Desa Pandan yang lebih canggih dari pusat khidmat beliau.

"Duit kita dia dah rembat. Cuba bagi RM1.5 juta kepada anggota Parlimen yang dipilih oleh rakyat uruskan, alamat sakitlah mereka. Kita akan beri kepada rakyat secara langsung dan telus," kata beliau lagi




Tiada ulasan: