Rabu, 3 November 2010

MENARIK UNTUK KITA KONGSIKAN....HANYA ALLAH YANG MENENTUKAN...JIKA KITA MOHON HIDAYAH..INSYAALLAH KITA DAPAT MENILAI.....

Kafirkan Tok Guru Nik Aziz: Penulis jawab Mohd Nor Deris



Oleh: Pria Malaya

Berikut adalah jawapan balas penulis terhadap rakaman video Mohd Nor Deris ini..penulis akui awal2, ilmu penulis tidak sehebat ilmu yg ada padanya..tetapi bak kata orang, belajar tinggi-tinggi tidak semestinya cerdik kalau otak dan pemikiran jumud dan sempit...


1. Pemimpin Umno telah mengkafirkan Tok Guru Nik Aziz

Perhatikan pada minit ke-3.38..



Jika diperhati, ungkapan2 seperti inilah yang menjadi modal pemimpin Umno menuduh PAS suatu ketika dahulu telah mengkafirkan Umno...sehingga hari ini, dgn berbekalkan modal ini, umno terus menjaja berita kononnya PAS telah mengkafirkan pemimpin2 Umno..

Kali ini kita lihat pula, apa reaksi mereka apabila pemimpin mereka mengkafirkan Tok Guru Nik Aziz..penulis tunggu jawapan beliau termasuk sesiapa yg ingin pertahankan beliau...


2. Menuduh Pakatan Rakyat hasil gabungan PAS-PKR-DAP sebagi musuh negara dan musuh Islam kerana tidak bersetuju dan berpakat menolak kerajaan Barisan Nasional..(minit 1.30)

Penulis nak tanya..yang pertamanya, beliau ni berpegang (terima) pada demokrasi atau tidak? kalau terima, beliau faham tak apa yg dimaksudkan negara demokrasi?..biar jelas dahulu soal dasar dan prinsip ni...beliau nk persoalkan demokrasi, tapi dalam masa yg sama menyertai parti politik (umno)..mcm mana tu?...

Yang kedua, kononnya pakatan pembangkang yg ada hari ini adalah Pakatan yg memusuhi Islam, pakatan 'kafir' yg memecahbelahkan ummat, dan wajib diperangi..

Penulis nk tanya, semasa PAS bersendirian dahulu, semasa PAS tidak berpakat secara 'rasmi' dengan DAP ketika PRU ke-11 pada tahun 2004 (contohnya), apakah beliau yg juga merupakan bekas Bekas anggota Dewan Ulamak PAS Pusat 1988 telah dan sedia kembali menyokong PAS ketika itu? apakah beliau antara orang pertama yg pertama mempertahankan dasar dan perjuangan PAS sehinga PAS mendapat kemenangan?...tidak..



Maka alasan kononnya gabungan PAS dengan DAP adalah antara punca beliau menentang dan menyerang PAS adalah ALASAN kosong semata-mata...sedangkan matlamat beliau sebenarnya adalah untuk menjatuhkan pembangkang (PAS), dalam masa yang sama memenangkan Umno dan Barisan Nasional..boleh lihat bukti printscreen di bawah dimana beliau telah menuntut PAS dibubarkan dan menyertai Umno...

Kerana itulah penulis berani kata, andai PAS mengambil pendekatan tidak berpakat dengan DAP dan PKR menjelang PRU akn datang, beliau tetap tidak akan menyokong PAS..dan ketika itu PAS langsung tiada kuasa, kerusi yg dipegang PAS terlucut, sementara Umno terus bermaharajela..


3. Mengeluarkan kenyataan sombong dan biadap..

i. "Kehadiran Rombongan Tok Guru di Galas merupakan senjata musuh yang diperalatkan oleh syaitan sedunia terutamanya syaitan Iblis kawan (Tok Guru) Nik Aziz..."(minit 1.54)

ii."(Tok Guru) Nik Aziz datang bukan dalam bentuk yang asal..dia datang seolah-olah dirasuk hantu, dirasuk jin..."(minit 2.12)
Maaf kata..sebijik macam ayah pin dah..

Memang melucukan bila terdengar statement ini dari beliau...sedangkan orang lain termasuk pemimpin Umno yg lain, golongan agamawan yang berlambak di dalam PAS, ulamak2 dan golongan ustaz dan tokoh agama yg lebih hebat dari beliau bersalam dan berjumpa dengan Tok Guru, langsung tak timbul kononnya ada hantu dan syaitan menyerupai Tok Guru..



Malah golongan non-muslim dan artis terharu apabila dapat bersalam dan bertemu dengan Tok Guru..Tok Guru dijadikan icon penyatu dan boleh dijadikan contoh tauladan..boleh lihat contoh di SINI..



Tetapi ntah bagaimana, tiba2 beliau mendakwa wujud syaitan dan jin ketika Tok Guru menghulurkan salam, tangan Tok Guru adalah tangan Syaitan..sungguh hina lagi memalukan tokoh Umno seperti ini..


4. Tidak menyambut salam yang dihulurkan Tok Guru kononnya tangan Tok Guru adalah tangan Syaitan..(minit 2.37)

Maknanya beliau akui beliau telah berpelakuan kurang ajar di dalam rumah orang..kononnya ingin menyatukan umat Islam, kononnya inginkan perpaduan, tapi perangai tidak ubah seperti orang yg tidak pelajari agama..

Tok Guru walau 'tidak gemar' dengan (akhlak dan idelogi) lawannya, tetapi apabila berhadapan secara bersemuka dengan lawannya itu, beliau tetap menunjukkan akhlak yg baik, perwatakan yg baik..

Bukti Tok Guru bukan menghina atau menyerang peribadi (batang tubuh) seseorang, apatah lagi ingin bermusuh (bergaduh) dengan lawannya itu, tetapi hanya tidak gemar terhadap perlakuan dan ideologi (sikap) seseorang lawannya itu..bahkan Mahathir yg menjadi 'musuh' politiknya itu pun disambut baik dan mesra..



(GAMBAR: Mohd Nor Idris memaki rombongan MB Kelantan di rumah bekas Adun Galas)

Berbeza dengan perlakuan pemimpin Umno ini, yg kononnya sudah mengaku pandai tetapi berkelakuan biadap di depan tokoh agama, pulak tu di dalam majlis (rumah) orang..
"Sebaik sahaja Tuan Guru Nik Abdul Aziz tiba, Haji Omar yang berada di dalam rumah keluar menyambut mesra kehadiran Menteri Besar dan rombongannya.

Kemudian tuan rumah mempersilakan Tuan Guru Nik Abdul Aziz masuk dan diikuti anggota rombongan. Bagaimanapun ketika tiba di ruang tamu Nor yang juga bekas pensyarah Akademi Islam Universiti Malaya enggan bersalam dengan Menteri Besar.


(Gambar: Bekas Adun Galas, Haji Omar (baju batek biru) menyambut Nik Aziz dan rombongan dengan mesra tetapi Mohd Nor yang ada di situ memaki orang)

Sebaliknya beliau terus menengking dengan mempersoalkan mengapa PAS berkawan dengan DAP.

“Ana tidak mahu bersalam dengan anta selagi PAS berkawan dengan DAP,” kata Nor dengan suara nyaring.."- Harakahdaily
5. Beliau telah mendakwa kononnya beliau mempunyai ilmu kasyaf..
"Dengan kasyaf saya, tangan dia (tok guru) macam tangan syaitan hulur kepada saya..jadi saya tidak sambut salam dia..saya tidak mahu jamah tangan syaitan.."
Lagi sekali bila penulis terdengar je ucapan ini, terus penulis terfikir, apakah beliau sebenarnya gila isim?..beliau sedar x apa yg diucapkan ni?..siapa beliau nk dakwa beliau punyai kasyaf dan diheboh2kan kpd khalayak?..
"..Walaubagaimana pun, kasyaf yang diberikan oleh Allah adalah boleh jadi kerana Allah menyukai kita, atau juga Allah ingin menguji kita dalam bentuk pemberian kasyaf. Namun kita hendaklah menganggap ia sebagai ujian supaya tidak timbul sifat riak, ujub dan sombong dan diri kita.

Oleh itu, bagi menjaga pemberian Allah, dan bagi menjaga diri dari tercemar dengan sifat mazmumah, para Mukasyafah Haq kebiasaannya akan mematuhi etika seorang kasyaf / etika mukasyafah iaitu:

- Merahsiakan bahawa diri seorang kasyaf- kecuali kepada orang yang paling dipercayai sahaja. Dan jika terbongkar sekalipun bahawa dirinya kasyaf, hanya mendiamkan diri, tidak menjawab “ya” dan tidak menjawab “tidak”.
- Merahsiakan segala keburukan orang yang “terlihat” olehnya- Yakni tidak menceritakan keburukan orang lain. Dengan kata lainnya “menjaga aib orang”.
- Menjaga rahsia alam- iaitu tidak sewenang-wenangnya menceritakan apa yang dilihatnya secara kasyaf dengan sebarangan melainkan kepada orang yang paling dipercayai, atau mereka yang ahli dalam bidang ini sahaja."
Baca seterusnya di SINI..

Harap beliau belajar lagi ilmu2 agama ini..tok guru walau sudah lanjut usianya, tetapi tetap mempelajari dan mengulangi ilmu agama..bayangkan, saban hari Tok guru mengajar dan menyampaikan kuliah dan ceramah agamanya kepada rakyatnya di Kelantan..namun sayang siri ceramah agama (bukan politik) ini tidak disebarkan oleh media kerajaan..kerana itu penyokong fanatik Umno hanya mengenali Tok Guru sebagai 'tokoh politik', tetapi tidak mengenali tok guru sebagi 'tokoh agama'...


6. 'Menentang PAS dan Pakatan Rakyat adalah JIHAD..'

Penulis nak tanya, beliau fahamkah apabila mengeluarkan kenyataan "Gerakan UMNO adalah jihad" sepertimana yang disuarakan dalam rakaman video di atas?..beliau sedarkan parti yg beliau dokong itu bagaimana sifat dan keadaannya?..

Tak lain dah tak bukan, kenyataan kononnya menentang PAS adalah JIHAD bagi penulis tidak ubah sepertimana kenyataan pemimpin wanita Umno Shahrizat Jalil, yg pernah mengishtiharkan JIHAD menantang Anwar dan PKR semasa PRK Permatang Pauh 2008..boleh rujuk di SINI..langsung tidak memberi apa2 makna...

Jika kalian pernah membaca artikel penulis sebelum ini, penulis ada menceritakan bagaimana beliau telah mengihstiharkan JIHAD menentang PAS sehingga mewujudkan derma jihadnya untuk menentang PAS..boleh rujuk artikel penulis dahulu di SINI..printscreen di bawah menjadi bukti..




Ternyata, beliau sememangnya telah 'mengkafirkan' Tok Guru malah PAS itu sendiri dlm sedar, sehingga terdesak melancarkan kutipan jihad menentang PAS..kini, apa reaksi penyokong2 dan pemimpin Umno? apa respon majlis fatwa? sama2 kita tunggu (sehingga kucing bertanduk)..

Untuk yang terakhirnya (terakhir utk kali ini, bukan yg terakhir), penulis mengajak kalian menilai sendiri siapakah sebenarnya insan yg bernama 'Mohd Nor Deris' ini..jangan terkejut jika penulis mengatakan beliau adalah antara pemimpin/penyokong TEGAR/FANATIK Umno...

Beliau pada pandangan penulis tiada bezanya dengan Ali Rustam, Ustaz Firdaus, Jamil Baharom dan lain2 pemimpin dlm Umno....maka tidak pelik sekiranya beliau sanggup menyerang dan mengkafirkan PAS semata2 mahu melihat musuh politiknya itu, iaitu PAS termasuk Pakatan Rakyat musnah dan terkubur...











Klik gambar di atas untuk paparan lebih jelas...selanjutnya, kalian boleh rujuk sendiri di dalam facebook beliau, 'Mohd Nor Deris'..wallahua'lam..

Akhir kalam, penulis akan sentiasa kemaskini entry ini..penulis akan tunggu reaksi Nor Deris terutama dalam isu 'mengkafirkan' ini, termasuk mereka yg ingin mempertahankan pemimpin Umno ini...wallahua'lam..

Bukan Mahathir, bukan Najib: Tuan Guru Nik Aziz adalah "Guru Aku"- Amy Search

"Tok Guru Nik Aziz adalah idola saya" - Amy Seacrh



Oleh: Pria Malaya

Penulis baru pulang dari ceramah Maulidur Rasul yang diadakan di Masjid Kota Damansara..dua orang ahli panel, pertama, Pendakwah bebas, Ustaz Ahmad Dasuki Abdul Rani, dan keduanya Amy Seacrh, penyanyi dan icon rock tanah air..

Majlis dipengerusikan oleh pensyarah kanan UTM, Dr Azhar Yaakob..

Memang menarik isi2 yang dilontarkan oleh kedua-dua ahli panel..terutama penghayatan mengenai junjungan besar nabi kita Muhammad SAW oleh Ust Dasuki..sementara Amy banyak menceritakan pengalaman serta kehidupan beliau dari zaman rockers hinggalah ke saat ini, disamping cabaran dan harapan dari segenap masyarakat terhadap beliau..

Penulis tidak berhajat menceritakan satu persatu apa yg diperkatakan oleh kedua2 ahli panel tersebut yang bagi menulis betul-betul menyentuh hati penulis (kisah mengenai kehidupan Rasulullah SAW)..cuma apa yg ingin dikongsi disini, Amy Serch apabila ditanyakan soalan siapakah idola beliau, beliau dengan yakinnya menyatakan idolanya adalah Tok Guru Nik Aziz, Menteri Besar kelantan merangkap Mursyidul Am PAS...



Menurut beliau, Tok Guru adalah seorang yang a'lim, hidup besederhana, serta wajar dicontohi oleh orang lain..ia mendapat perhatian hadirin termasuklah pengerusi majlis..menurut pengerusi majlis, 'jika penyanyi rock pun hormat Tok Guru, siapalah Ibrahim Ali yang memperlekeh Tok Guru'..begitulah hampir bunyinya..

Sebelum majlis berakhir, seorang lagi artis yang terkenal suatu ketika dahulu, dari kumpulan Rainbow (jika tidak silap penulis) turut sempat 'meluahkan' perasaannya sebelum diberi peluang mengalunkan lagu gubahan beliau sendiri, 'Membangun Bersama Islam'..

Menurut beliau, beliau sangat mengkagumi Tok Guru dan Tok Guru adalah contoh tauladan dan ikutan yang terbaik..menurut beliau lagi, beliau pernah bertemu dengan Tok Guru suatu ketika dahulu dalam keadaan diri yg 'rock' (berpakaian rockers), namun Tok Guru tetap menyambutnya dengan 'terbuka' dan senang hati..

Begitulah sedikit sebanyak yang dapat penulis kongsikan dikesempatan ini..insyallah, berita ini akan di'hebah'kan oleh teman-teman kita yang lain (yg hadir pada malam tadi), termasuklah gambarnya yang lengkap berjubah dan berkopiah putih..wallahua'lam..

Artikel berkaitan:
- Wardina mahukan anaknya mencontohi sifat sederhana Tok Guru (Nik Aziz)

p/s:Ada seorang hamba Allah bertanyakan, apa perlu berlebih2an Amy memuji Tok Guru (jadikan idola)..

Penulis jawab,

"Idola tertinggi beliau tetap pd Rasulullah..n cara beliau 'luahkan perasaan' beliau semalam jelas tidak berlebih2an, tampak ikhlas pengakuannya..n beliau nyatakan demikian krn beliau punyai pengalaman bertemu sendiri dgn Tok Guru..

Seperkara lagi yg lupa penulis ingin beritahu, Tok Guru yg dikatakan idola beliau itu adalah dlm konteks ulamak/ilmuan Islam khususnya dlm negara kita..

Beliau juga ditanya, siapakah idola beliau dlm kontek dunia hiburan, so beliau jawab idolanya adalah M.Nasir n Loloq, coz banyak senikata2 yg berunsur ketuhanan, ketenangan, metafora n sebagainya..

Di akhir majlis, beliau berharap ulamak2/org agama tidak pinggirkan org sepertinya krn ia sebenarnya lebih menjauhkan org2 seperti mereka kpd agama..maka, bimbinglah mereka, dekatilah mereka, sayangilah mereka..itu luahan Amy la sebagai seorang yg mewakili artis..wallahua'lam



"Perjuangan PAS adalah penerusan perjuangan yang dibawa oleh nabi Muhammad SAW"- Yusuf Qardawi



Itulah antara kata-kata yang diucapkan oleh Sheikh Dr Yusof Qaradhawi kepada pimpinan PAS sewaktu Tokoh Maal Hijrah 1431H itu mengunjungi pejabat PAS Pusat untuk pertemuan tertutup dengan pimpinan PAS Pusat.

Banyak lagi pandangan beliau tentang perjuangan Islam di Malaysia, ikuti tulisan sahabat saya Exco Pemuda PAS Pusat, Sdra Abdullah Hj Karim yang turut sama dalam pertemuan tersebut.

"Assalamualaikum,Alhamdulillah, saya berkesempatan hadir dlm pertemuan tertutup pimpinan PAS dengan tokoh ulamak terkemuka Dr Yusuf Qaradhawi (DYQ) di pejabat PAS Jalan Raja Laut, pada hari ahad 20-12-2009 yg lalu. Antara pimpinan yang hadir ialah Presiden Pas, Timbalan Presiden, Setiausaha Agung, AJK-AJK PAS Pusat dan juga wakil dewan-dewan.

Didalam pertemuan lebih sejam itu, DYQ telah memberikan pandangan dan amanat yang cukup berharga yang menyentuh pelbagai perkara. Di bawah saya kemukakan beberapa isi penting ucapan beliau yang sempat saya catitkan :

1) DYQ menegaskan perjuangan gerakan-gerakan Islam seperti PAS adalah penerusan kepada perjuangan yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW. Dalam konteks moden, perjuangan ini adalah mewarisi aliran tajdid yang dipelopori oleh tokoh2 seperti Jamaludin Afghani, Syeikh Muhammad Abdul Wahab, Syeikh Muhammad Abduh dan Syeikh Rashid Ridha. Ianya kemudian dilanjutkan dalam bentuk tanzimi yg lebih tersusun oleh Hassan Al Banna yg mengasaskan gerakan Ikhwan Muslimin.

2) Asas penting kepada gerakan islam ialah sikap wasathiah (wasotho - pertengahan). Dalam soal feqah, sikap wasathiah ini penting untuk menangkis kejumudan dan ketaksuban. Kejumudan dan ketaksuban inilah yg menyebabkan lahirnya taklid. DYQ menyelar golongan muqallidin ini dan menyatakan bahawa sebenarnya taklid ini tidak ada tmpat dlm syariat. Beliau seterusnya berkata bahawa tidak perlu seseorang itu mencapai tahap mujtahid untuk membolehkannya memakai pendapat yg diluar dari mazhabnya. Cukuplah seseorang itu mengetahui dalil atau hujah yg lebih kuat dari pendapat mazhabnya dalam sesuatu perkara bagi membolehkannya memilih yg lain dari mazhabnya.

3) Dalam soal hubungan dengan non muslim, DYQ berfatwa bahawa kita dibolehkan menjawab salam dari non muslim. Meskipun ada khilaf dalam hal menjawab ucapan salam dari non muslim, namun beliau mentarjihkan pandangan yg membolehkan non muslim memberi salam dan menjawab salam mereka. Syeikh mengatakn tidak ada salahnya menjawab salam non muslim yg mana kita mngharapkan dengan jawapn tersebut ianya akan menjadi doa supaya mereka terpaut dgn Islam.

4) Berkaitan soal wahabi pula, DYQ mengatakan golongan wahabi adalah sebahagian dari umat Islam. Dalam banyak hal, DYQ menyatakan bahawa banyak pandangan mereka yg lebih dekat dengan dirinya meskipun ada di kalangan mereka yg taksub dan melemparkan bermacam2 tohmahan terhadap dirinya. DYQ juga menyanjung tokoh2 ulamak yg dilabel wahabi seperti Syeikh Salman Audah dan Syeikh Aidh Abdullah Al Qarni yg dianggap sebagai tokoh yg sederhana.Inilah antara butiran-butiran yg dapat saya catatkan di sini".

Gambar pertemuan itu juga saya lampirkan di sini - Abdullah Karim

Sumber, Mohamad Taufek



Kelantan dan Tok Guru Nik Aziz dari pandangan penulis novel Ketika Cinta Bertasbih

Cerita dari Kelantan
Wednesday, 17 February 2010

Siang itu,14 Februari 2010,saya mendarat di Bandara Kota Bharu, Negeri Kelantan. Saya datang ke Kelantan atas undangan Departemen Penerangan Kerajaan Negeri Kelantan,sebagai pembicara ahli dalam acara talkshow berjudul, Selebriti Sebagai Ikon Masyarakat dalam momen Festival Hiburan Islami.

Juga diundang untuk memberi kuliah umum di Masjid Kerajaan. Tiba di bandara panitia sudah datang menjemput.Mereka terdiri dua orang gadis dan dua orang lelaki. Ramah dan baik. Saya langsung diajak untuk menemui tokoh paling dihormati di Negeri Kelantan, yaitu seorang ulama kharismatik yang juga menjabat sebagai Menteri Besar Kerajaan Negeri Kelantan,yaitu Tuan Guru Dato’ Haji Nik Abdul Aziz Bin Nik Mat.

Di rumah dinas, tempat Menteri Besar biasa menerima tamu, para wartawan dari media cetak dan elektonik telah menunggu.Ternyata di sana sudah datang terlebih dahulu seorang artis dan penyanyi terkemuka Malaysia yang kini setia mengenalkan jilbab, yaitu Wardina Shafiyyah. Tuan Guru Nik Abdul Aziz menyambut dengan senyum yang mengembang.

Kharismanya sebagai seorang ulama tampak jelas.Sayangnya beliau tidak bisa berlama-lama menemani. Sebab saya datang memang terlambat. Saya sampai di Kota Bharu pukul 12 siang lebih,yang semestinya dijadwalkan pukul 11 siang.Penyebab keterlambatan itu adalah pesawat Malaysian Air Lines yang tidak tepat waktu.Semestinya terbang dari KLIA ke Kota Bharu pukul 10.00 ternyata baru terbang pukul 11.20. Saya dijadwalkan bertemu dan berbincang dengan Menteri Besar Tuan Guru Nik Abdul Aziz pukul 11.00,dan beliau ternyata sudah menunggu sejak pukul sebelas.

Beliau pun masih setia menunggu sampai saya datang. Hanya saja tidak bisa berlama-lama menemani,sebab ada tamu lain yang juga harus beliau temui. Sementara beliau menemui tamu yang lain, saya yang baru datang diminta untuk menyantap hidangan makan siang bersama Wardina Shafiyyah dan suaminya.Sebelum makan siang, para wartawan minta konferensi pers.Banyak pertanyaan yang diajukan seputar perkembangan perfilman di Indonesia.

Ada juga yang bertanya tentang proses pembuatan film berkarakter seperti Ketika Cinta Bertasbih dan Ayat Ayat Cinta. Saya sempat menunggu-nunggu adakah wartawan yang akan menanyakan hal berkaitan dengan Manohara. Sebab saya sedang berada di tempat Manohara pernah membuat kisah yang banyak mendapat perhatian di Indonesia.Ternyata tidak ada satu pun yang menyinggung masalah itu.Semuanya fokus menanyakan segala hal yang berkaitan dengan seluk beluk perfilman dan sastra.

Adzan dhuhur berkumandang, Menteri Besar mengajak shalat berjamaah. Saya tidak ikut karena ada bagian dari pakaian saya yang kotor, saya memilih untuk menjama’ shalat dengan jama’ ta`khir.Selesai shalat berjamaah Menteri Besar kembali menemui saya. Kami berbincang- bincang sebentar. Lalu bagian dokumentasi Kerajaan Negeri Kelantan meminta saya berfoto bersama Menteri Besar Tuan Guru Nik Abdul Aziz.

Setelah itu panitia mengajak saya langsung ke acara inti yaitu talk show di KB Mall Kota Bharu Kelantan. Panitia memberi tahu pengunjung telah membludak.Saya meminta pengertian panitia untuk membawa saya ke hotel dulu.Sebab saya baru tiba dari bandara, saya perlu cuci muka dang anti pakaian.

Sebenarnya sejak awal saya ingin ke hotel dulu dan berpakaian lebih rapi ketika bertemu dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz. Tetapi waktu tidak memungkinkan, Tuan Guru sudah lama menunggu. Akhirnya saya ikut saja. Maka ketika saya diajak langsung ke KB Mall, saya minta pengertian panitia. Dan mereka setuju. Saya dibawa ke Kelantan Trade Centre untuk membersihkan badan dan ganti pakaian. Acara talk show di KB Mall berjalan hangat.Pengunjung membludak.

Yang unik adalah background panggung dan hiasan Mall seratus persen bernuansa China. Karena hari itu memang bertepatan tahun baru China. Akan tetapi acara sesungguhnya adalah Festival Hari Hiburan Islam. Dalam acara itu tampak jelas kerinduan masyarakat Malaysia akan hadirnya film-film Islami di Malaysia. Masyarakat Malaysia mengakui dalam hal kreatifitas pembuatan film Islami pun Malaysia masih tertinggal beberapa langkah dari Indonesia.

Mereka takjub dengan yang terjadi di Indonesia.Mereka merindukan adanya audisi pemilihan bintang film yang bermoral seperti yang dilakukan di Indonesia melalui film Ketika Cinta Bertasbih. Hari berikutnya, saya menyempatkan diri melihat rumah kediaman Menteri BEsar sederhana dan paling bersih di Malaysia. Saya memang ingin melihat langsung seperti apa rumah tokoh besar yang namanya tercatat dalam 50 tokoh Islam berpengaruh didunia dan dimuat dalam buku berjudul ”The 500 Most Influential Muslims” yang dieditori oleh Prof. John L Esposito dan Prof Ibrahim Kalin.

Rumah MEnteri BEsar Nik Abdul Aziz memang biasa saja, sama dengan umumnya rakyat Malaysia. Rumah itu ada di samping masjid, berada di komplek lembaga pendidikan yang didirikannya. Tak ada penjaga.Tak ada protokoler.Tak ada polisi yang tampak. Benar-benar biasa.

Siapa pun bisa menemui Menteri BEsar ini jika beliau ada di rumah. Siang itu beliau tidak ada di rumah. Saya memang tidak membuat janji untuk itu. Saya ditemui salah satu putra beliau yang juga bersahaja. Dari cerita orang-orang Kelantan, ternyata Menteri Besar Dato` Nik Abdul Aziz dikenal orang yang sangat dekat dengan segala lapisan masyarakat. Ada kebiasaan unik yang dilakukan pemimpin paling kharismatik di Malaysia ini.

Setiap hari Jumàt, tepatnya setelah shalat shubuh, Menteri Besar yang juga ulama besar ini selalu menyediakan diri menjadi tukang cukur bagi rakyatnya. Maka tak heran, jika setiap hari Jumàt, masyarakat berdatangan shalat shubuh di masjid beliau, dan beliau yang menjadi imam shalat. Selesai shalat shubuh puluhan orang bersiap diri untuk dicukur rambutnya oleh beliau. Dan beliau melakukan hal itu dengan penuh rasa sayang pada rakyatnya.

Kebiasaan beliau yang lain. Selama ada di kantornya,jika bukan untuk urusan Negara maka beliau akan mematikan semua fasilitas yang ada di sana. Misalnya jika dia harus shalat pada waktu malam, karena shalat adalah urusan pribadi dan bukan urusan Negara,dia mematikan lampu dan AC yang ada di ruangannya. Kepribadian ini mengingatkan pada kepribadian Umar bin Abdul Aziz.

Tak heran jika Dato` Nik Abdul Aziz ini,pada tahun 1998 dinobatkan oleh Gerakan Rakyat Anti Korupsi (GERAK) sebagai Menteri Besar - kalau di Indonesia sepadan dengan gubernur- yang memiliki reputasi paling bersih di Malaysia.Anugerah itu diberikan sebagai penghargaan atas usaha beliau menentang gejala bentuk suap dan korupsi selama memerintah Negeri Kelantan selama hampir 18 tahun.

Tiga hari saya berada di Malaysia, dan saya menjumpai betapa cintanya penduduk Kelantan pada Tuan Guru mereka,kepada ulama mereka yang juga menjadi Menteri Besar mereka. Ada kalimat Tuan Guru Dato` Haji Nik Abdul Aziz yang diingat selalu oleh rakyatnya, yaitu, ”Pemimpin yang baik adalah pemimpin yang mampu menyatukan hati banyak orang. Bukan pemimpin yang hanya mampu menggunakan kekuasaannya untuk membatasi ini dan itu.

” Selama tiga hari juga,saya masih penasaran kenapa tidak satu orang pun yang menyinggung Manohara. Akhirnya pada suatu jamuan makan bersama beberapa panita, salah seorang dari mereka menanyakan kasus Manohara. Dia bertanya, apakah citra Kelantan sedemikian buruk di Indonesia. Saya jawab,mungkin iya.Tampak dia agak sedih.

Saya lalu balik bertanya sebenarnya bagaimana masyarakat Kelantan memandang kasus Manohara? Orang itu menjawab,mayoritas masyakarat Kelantan tidak tahu menahu tentang kasus Manohara. Tidak ada beritanya sama sekali di Kelantan.Dan itu juga bukan urusan pihak Kerajaan Negeri Kelantan, tetapi itu urusan dalam rumah tangga Istana Raja. Dia sendiri memandang tidak ada yang bisa dibenarkan dalam kasus Manohara.Menurut dia keduaduanya salah. Dia berkata,”Mereka bertemu secara tidak baik-baik,dan berpisah juga dengan tidak baikbaik.

Itu masalah dua anak kecil yang tidak baik,tetapi disangkutpautkan dengan negara.’ Paling tidak mendengar hal itu, saya telah mengetahui satu sudut pandang masyarakat Kelantan tentang kasus itu. Kenyataan yang saya temui, masyarakat awam Melayu Kelantan sangat menghargai bangsa Indonesia. Dan masih mengakui Indonesia sebagai bangsa besar.

Seorang di antara mereka dengan jujur mengatakan kepada saya, ”Indonesia adalah ikon Islam di Asia Tenggara.Jika Indonesia tegak, maka umat Islam di Asia Tenggara termasuk Malaysia tegak. Jika Indonesia runtuh yang lain juga akan runtuh.”

Habiburrahman El Shirazy
Budayawan Muda, Penulis Novel Ketika Cinta Bertasbih

Sumber: seputar-indonesia.com



TGNA Tersenarai Top 50 Muslim Paling Berpengaruh Di Dunia



The Royal Islamic Strategic Studies Center untuk pertama kalinya menerbitkan buku "The 500 Most Influential Muslims In The World" tahun 2009.

Para tokoh Muslim dari seluruh dunia yang terpilih masuk dalam daftar itu adalah kalangan Muslim yang dianggap memiliki kemampuan untuk mempengaruhi keadaan kemanusian dan mampu membawa perubahan dalam kehidupan ramai orang.

"500 Muslim Paling Berpengaruh di Dunia" sepanjang tahun 2009 itu, dibahagi dalam 15 katagori, antara lain katagori ulama, politik, cendekiawan, perempuan, pemuda, ilmu dan teknologi, media sampai katagori muslim radikal.

Nama tokoh Islam dari Malaysia yang tersenarai ialah Mursyidul Am PAS, TG Nik Abd Aziz Nik Mat yang menduduki tangga ke 42 dari keseluruhan 500 Muslim Yang Berpengaruh.



Tokoh Muslim dunia lainnya yang masuk dalam daftar 50 tokoh peringkat teratas dimulai dengan, Raja Saudi, Abdullah bin Abdul Aziz Al Saud; pemimpin spritual Iran, Syed Ali Khamenei; PM Turki Recep Tayyib Erdogan; Imam Besar Masjid Al-Azhar dan Pimpinan Universitas Al-Azhar, Kairo, Dr Muhammad Sayyid Tantawi; Syaikh Yusuf Al-Qaradawi; Pimpinan Ikhwanul Muslimin Mesir Syaikh Mohammad Mahdi Akef, Sekjen Hizbullah, Syed Hassan Nasrallah dan Pimpinan Hamas, Khaleed Mishal.

Nama Anwar Ibrahim turut disenaraikan di dalam lis 450 "Honourable Mention" di dalam pencapaian di bidang masing-masing dan diantara tokoh Islam yang signifikan di dalam dunia. Nama Anwar Ibrahim tersenarai di bidang politik berserta dengan nama Tun Dr Mahathir Mohammad tetapi nama Mahathir tidak disenaraikan di dalam "Honorable Mention".

Dari kalangan cendekiawan, daripada Malaysia yang tersenarai ialah Prof Emeritus Dato Osman Bakar, Timbalan Naib Chancellor, Universiti Malaya dan Professor Undang-undang Universiti Islam Antarabangsa, Prof. Dr. Mohammad Hashim Kamali.

Mohideen Abdul Kadir, Naib Presiden Persatuan Pengguna Pulau Pinang di dalam kategori Pembangunan sementara Kumpulan Raihan turut tersenarai di dalam katagori Seni dan Budaya.

Dua orang pemimpin SIS yang kerap menimbulkan kontroversi dan pendokong Islam liberal di kalangan feminis, Sharifah Aljeffri dan Zaynah Anwar juga disenaraikan.

Dalam pengantar buku yang diterbitkan untuk membantu dan membuka wawasan tentang pengaruh umat Islam di dunia saat ini dan beragamnya kelompok-kelompok Islam yang ada di seluruh dunia.

Penyusunan buku ini melibatkan pengamat dunia Islam yang namanya sudah dikenal secara meluas di dunia antarabangsa, Profesor John Esposito dan Profesor Ibrahim Kalin sebagai editor utama.

sumber, Kelab Greenboc

[[ Tahniah kepada Tok Guru atas pengiktirafan antara tokoh Islam yang paling berpengaruh di dunia ini..Syabas juga diucapkan kepada saudara Anwar Ibrahim atas anugerah antara tokoh politik Islam yang berpengaruh di rantau ini..mungkin juga ramai yang masih mengingati, Presiden PAS, Tuan Guru Haji Hadi turut pernah tersenarai antara 50 tokoh termasyhur di rautau ini..ianya boleh dirujuk di sini..

Memetik kalam junjungan besar nabi kita, Muhammad S.A.W,"kasihanilah kamu kepada mereka yang berada didunia, nascaya kamu akan dikasihani 'mereka' yang berada di langit"..

Ternyata asakan demi asakan puak-puak 'gerombolan' siang dan malam kepada kalian berdua tidak langsung memberi kesan, malah semakin melonjakkan 'saham' anda di mata rakyat khususnya dimata para muslimin..semoga penganugerahan ini tidak mematah atau mengendurkan perjuangan untuk menegakkan Islam dan islah di muka bumi Malaysia, insyaallah...

Akhir kalam, sesungguhnya kita berjuang dimuka bumi ini bukan bertujuan untuk mengejar penghargaan dan pengiktirafan dari manusia..pengiktirafan didunia bukan bersifat abadi..pengiktirafan dan penganugerahan yang mutlak adalah hak milik Empunya alam, ia adalah sebaik-baik pengiktirafan..akhir kalam, mabruk alaika ya Tuan Guru Nik Aziz....wallahua'lam..

p/s: Boleh dibaca dalam bentuk PDF di sini, atau di sini..]]

Tiada ulasan: