Khamis, 11 Mac 2010

BANYAK TOKOH..KENAPA RASULLULLAH SAW JADI SASARAN.....DOAKAN BIAR ALLAH BALAS SETIMPAL DENGA KEJAHATANNYA

3 akhbar Sweden hina Rasulullah


2010/03/11

Sokong buat lakaran seperti anjing selepas pelukis karikatur diancam bunuh

STOCKHOLM: Sekurang-kurangnya tiga akhbar Sweden semalam menyiarkan kartun menghina Nabi Muhammad dengan membuat lakaran tubuh rasul seperti anjing selepas pihak berkuasa dakwaan menggagalkan komplot untuk membunuh pelukis karikatur itu didedahkan di Ireland.

Kartun yang mencetuskan kontroversi terbaru itu dibuat oleh pelukis Sweden Lars Vilks dan disiarkan oleh akhbar Dagens Nyheter, Expressen serta Sydsvenska Dagbladet.

Vilks berdepan beberapa ancaman bunuh sejak lukisan itu kali pertama dicetak akhbar Sweden pada 2007, setahun selepas kartun berasingan Nabi Muhammad disiarkan akhbar Denmark Jyllands Posten mencetuskan bantahan negara Islam. al-Qaeda meletakkan ganjaran AS$100,000 (RM332,300) terhadap kematiannya.

Pihak berkuasa Ireland berkata, mereka menahan empat lelaki dan tiga wanita disyaki terbabit dalam satu komplot dakwaan membunuh Vilks.

Sydsvenska Dagbladet berkata ia mencetak lukisan itu sebagai sebahagian liputan beritanya mengenai komplot terhadap pelukis itu. Expressen pula memberitahu, ia menerbitkannya kerana ada nilai berita selain mengambil pendirian kebebasan bersuara.

Dagens Nyheter dalam ruangan lidah pengarangnya berkata: "Vilks tidak berdiri sendiri dalam konflik ini. Satu ugutan ke atasnya, dalam jangka panjang, juga menjadi ancaman ke atas semua warga Sweden."

Undang-undang Islam secara umum melarang mana-mana gambaran nabi, walaupun amat disanjungi namun bimbang ia boleh menyebabkan pemujaan.
Vilks berkata, dia tidak pasti sama ada untuk mengambil serius mengenai komplot itu.

"Saya tidak mahu memandang serius sehingga bukti berada di depan mata. Saya pasti mereka semua mempunyai perancangan, namun persoalannya setakat mana mereka mahu melakukannya," katanya ketika dihubungi menerusi telefon.

Vilks juga berpendapat, tidak mustahil dia juga menjadi sasaran seorang wanita Amerika Syarikat yang dituduh pihak berkuasa negara itu merekrut pejuang jihad secara online.

Colleen R LaRose digelar 'JihadJane' dikatakan berbincang perancangan yang didakwa itu dengan sekurang-kurangnya seorang suspek yang ditahan di Ireland, menurut seorang pegawai Amerika.

Polis keselamatan Sweden, SAPO, enggan mengulas sama ada kes di Ireland dan Amerika ada perkaitan dengan Vilks. - AP


LAGI



Akhbar Sweden siar kartun hina Nabi

STOCKHOLM - Akhbar Sweden, Dagens Nyheter semalam sekali lagi mengundang kemarahan umat Islam apabila menyiarkan semula kartun menghina Nabi Muhammad.

Dagens Nyheter mendakwa menerbitkan kartun itu sebagai tanda sokongan kepada artis, Lar Vilks yang menjadi sasaran bunuh oleh beberapa penganut Islam di Ireland baru-baru ini.

"Lar Vilks tidak sendirian dalam konflik ini. Ancaman terhadapnya adalah ancaman ke atas semua rakyat Sweden," lapor Dagens Nyheter.

Kelmarin, polis Ireland menangkap tujuh penganut Islam kerana disyaki merancang membunuh Vilks berikutan penyiaran kartun berkenaan.

Tiada ulasan: