Sabtu, 2 Jun 2012

GENGGAMAN SEMANGAT SERTA ILMU TU YANG PENTING...DIIRING DENGAN NIAT YANG IKHLAS...BUKAN BERJUANG KERANA PANGKAT SERTA KUASA....SEBAB NAFSU SERTA SYAITAN SUKA MENUNJUK2 SERTA BERMEGAH2...DAN SUKA DISANJUNG@PUJA...JAGALAH TIPU DAYA SYAITAN....

Genggam warna ini ke Putrajaya

Mohd Sabri Said, 02 Jun 2012


(Nasrudin berucap kepada peserta perhimpunan ketika hujan renyai-renyai)

ALOR SETAR: Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nasrudin Hasan Tantawi mengajak seluruh ahli PAS supaya genggamkan bendera hijau dan tunjukan kepada Umno dan Barisan Nasional (BN) bahawa warna ini akan menyuluh jalan ke Putrajaya bersama dengan Pakatan Rakyat.

Perbuatan itu bukan untuk mengatakan keangkuhan sebaliknya ingin membuktikan kepada masyarakat awam bahawa PAS bukan bercakap kosong untuk menawan pusat pentadbiran kerajaan.

Ujarnya lagi, keupayaan PAS nyata terbukti dengan kesungguhan para pemimpinya yang inginkan kuasa bagi mengembangkan peranan dakwah yang selama ini dipandang kecil oleh Umno yang kononya parti melayu Islam terbesar di dunia.


(Nasrudin yang tiba dengan membonceng superbike dari Masjid Perwaja, Gurun)

"Tunjukan kepada rakyat dan Umno serta BN bahawa warna ini akan bersama mendaki Putrajaya selepas Pilihanraya Umum ke 13 kelak.  Masa untuk Umno menunjukan taring tiada lagi, " jelasnya ketika berucap sempena pentas pemuda di Stadium Darul Aman, Alor Setar, Kedah.

Jelas beliau lagi, kata-kata ini adalah laungan terakhir sebelum memecut ke garisan kemenangan.  Biar apapun halangan yang ada warna hijau tetap melanda kerana cahaya yang menanti adalah cahaya kebenaran.

"Jangan pandang kanan atau kiri, tetapi halakan fokus terus ke arah sasaran kerana kerja berfokus merupakan bola yang boleh menyumbat ke gol.

"Usah bercakap soal remeh atau bercakaran berkaitan persoalan yang kecil yang akhirnya boleh melemahkan ikatan perpaduan yang kita jalingkan.  Biarkan Umno melaungkan irama yang merosakan partinya bersendirian kita jangan sekali-kali menyahut kerana sahutan kita bermakna kemenangan bagi Umno dan BN, " katanya di hadapan puluhan ribu orang hadirin yang berada di padang yang berair.

(Ustaz Azhar ceramah menjadi acara kemuncak petang semalam)

Ahli PAS dan penyokong tegar pastikan mahukan nama PAS bergema di dunia global maka kerja yang penting ialah usaha memenangkan kerusi PAS yang ditandingi serta Dewan Undangan Negeri (Dun) yang diwakili oleh Parti Keadilan Rakyat (KeAdiLan) dan Parti Tindakan Demokratik (DAP).

Kedatangan ahli tanpa di upah dengan wang ringgit di Perhimpunan Hijau Menuju Putrajaya pada 1 Jun 2012 adalah sejarah untuk membuktikan kesungguhan PAS untuk berkuasa di Malaysia.

Anak muda hari ini terutamanya masyarakat bukan Islam tidak lagi gerun dengan PAS yang dulunya dianggap parti pelampau dan perkauman.  Tetapi, kini semua tanpa batasan perkauman tidak lagi bimbang dengan kemunculan PAS sebagai parti yang mampu mengetuai pergerakan ke Putrajaya.

"Mereka telah tahu keindahan Islam yang ditunjukan oleh PAS maka tidak hairanlah bergondong-gondong mereka menyertai Dewan Perhimpunan Penyokong PAS.  Apa yang diusikan oleh Umno dan BN dulunya dianggap satu penipuan, " tegasnya lantang.

Turut berucap di majlis berkenaan ialah bekas Menteri Besar Perak, Ir Nizar Jamaludin, bekas pencipta lagu, Bob Lokman, Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat, Ustaz Nik Abduh Nik Aziz dan Dr Mariah Mahmud yang
mewakili Dewan Muslimat PAS Pusat.

(Maskot Pasti, Hadi dan Huda menarik perhatian)


Sebelum itu beliau diarak ke stadium dengan konvoi 200 motosikal dari Masjid Perwaja Gurun.

Bob Lokman turut memeriahkan suasana di ketika stadium berhujan. Turut berucap adalah Timbalan Ketua Pemuda, Ustaz Nik Abdub Nik Aziz dan Naib Ketua, Raja Ahmad AlHiss.

Kedatangan maskot Pasti Hadi dan Huda menarik perhatian ramai di samping pelancaran buku Siapa Sesat yang ditulis Ketua Pemuda PAS Marang, Khalil Abdul Hadi juga mendapat perhatian sepanjang Expresi Anak Muda ini.

Namun kemuncak perhimpunan adalah ceramah oleh ustaz selebriti, Ustaz Azhar Idrus yang hampir memenuhkan stadium ini jika tidak hujan.

Jika PAS ke Putrajaya, jangan tinggalkan artis - Aishah

Hazayani Zakaria, 02 Jun 2012
ALOR SETAR: Penyanyi popular tahun 90-an, Aishah yang menyertai PAS baru-baru ini meletakkan harapan kepada parti itu terus mendekati dan membimbing golongan artis.

Aishah atau nama sebenarnya Wan Aishah Wan Ariffin (gambar) berkata, PAS harus memberi pencerahan kepada golongan artis untuk menggunakan medium hiburan sebagai  dakwah kepada masyarakat.

"Bila PAS sampai Putrajaya, jangan lupakan artis di sini.

"Saya menyeru PAS bersabar dalam  mentarbiyah golongan artis, bimbinglah kami untuk selamat di dunia dan akhirat," kata Aishah dalam nada sebak di hadapan lebih 50,000 yang hadir di Himpunan Hijau Menuju Putrajaya di Stadium Darul Aman, dekat sini malam tadi.

Aishah yang pernah popular dengan lagu Janji Manismu dan Bahtera Merdeka juga yakin artis memainkan peranan yang besar untuk menarik masyarakat khususnya golongan muda mencintai Islam.

"Ceramah beri pandangan dari sudut intelek, muzik pula beri pandangan tentang perasaan.

"Golongan artis ada peranan mereka dalam menyampaikan, cuma cara penyampaian kadang-kadang membuatkan kita jauh dari Islam.

"Kita kena ramaikan ustaz dan ilmuan yg boleh bangunkan bidang seni supaya semua artis dapat berkarya berdasarkan al Quran dan hadis," katanya.

Aishah juga berkata, tindakan PAS memberikan peluang kepada golongan artis sepertinya untuk sama-sama berada di pentas ceramah membuktikan parti itu adalah untuk semua masyarakat.

"25 tahun saya berada di pentas hiburan. Malam ini saya sangat terharu diberi peluang berada di pentas PAS  dan membuktikan PAS for everyone," katanya disambut laungan takbir dan sorakan semangat hadirin sambil mengibarkan bendera PAS di segenap ruang stadium.

Selain beliau, seorang lagi selebriti TV Al Hijrah yang memeluk Islam beberapa tahun lalu turut bersama-sama di pentas PAS malam tadi.

Muhamad Zaid yang berasal dari Sarawak  bertekad mahu menjadi salah seorang yang memperjuangkan Islam.

"Saya datang sini ada matlamat iaitu untuk menjadi salah seorang pejuang Islam," katanya sambil mengucapkan terima kasih kepada PAS kerana memberi ruang kepadanya dalam himpunan tersebut.

Himpunan malam tadi turut diserikan dengan kehadiran Sasterawan Negara, Datuk A. Samad Said.

Kemunculan beliau mendeklamasi puisi 'Anak Muda Garang' diiringi sorakan semangat anak muda yang memenuhi stadium.

Padang becak akibat hujan lebat pada sebelah petang langsung tidak menjadi halangan untuk orang ramai duduk di atas rumput sepanjang himpunan berlangsung.

Kalau Rais Yatim kira, mahu 12,000 sahaja hadir

Nazri Abdullah, 02 Jun 2012

ALOR SETAR: Sasterawan Negara Datuk A Samad Said yakin kehadiran pada Himpunan Hijau ke Putrajaya di Stadium Darul Aman malam tadi mencecah 100,000 orang.

Bagaimanapun katanya, jika Menteri Penerangan, Komunikasi Dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim yang mengiranya, jumlahnya mungkin hanya belasan ribu sahaja.

"Saya berasa gerun malam ini. Satunya kerana duduk disebelah bekas pegawai polis (Datuk Fauzi Shaari) dan satu lagi berada di hadapan anda yang begini ramai.

"Saya yakin ini sampai 100,000. Kalau menteri Rais Yatim kira, barangkali ini hanya 12,000 sahaja," katanya sinis disambut ketawa oleh hadirin.

Beliau berkata demikian dalam ucapan ringkasnya sebelum mendeklamasikan puisi khas kepada anak muda di pentas utama Himpunan Hijau ke Putrajaya malam tadi.

Sebelum ini, Rais Yatim dianggap banyak pihak sebagai 'membuat lawak bodoh' apabila mendakwa hanya 22,270 orang sahaja yang menyertai himpunan Bersih 3.0 pada 28 April lalu.

Sedangkan rakaman gambar dan video menunjukkan kehadiran pada himpunan itu tidak kurang dari 200,000 orang.

Sementara itu Pak Samad yang juga Pengerusi Bersama Bersih 3.0 turut turut membakar semangat anak muda dengan puisinya.

Antara lain katanya, anak muda adalah harapan untuk melakukan perubahan.

"Anak-anak muda inilah yang akan berjalan ke Putrajaya.

"Pergi berjalan sebagai generasi yang gagah," katanya.

Bekas KSU Tanah dan Koperasi sertai PAS

Harakahdaily, 01 Jun 2012

(Datuk  Profesor Dr Nik Zain pengibar bendera PAS yang terbaru)

ALOR SETAR: Bekas Ketua Setiausaha Kementerian Tanah dan Pembangunan Koperasi, Datuk Profesor Dr Nik Zain Nik Yusof menyerahkan borang menyertai PAS.

Penyertaan beliau menyertai PAS menambahkan lagi bilangan tokoh-tokoh pentadbir dan teknokrat yang menyertai parti Islam itu menjelang pilihan raya umum ke 13.

Nik Zain adalah KSU sejak 1998 hingga 2002 di KTDPK. Beliau menyerahkan borang menyertai PAS kepada Presiden Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di depan lebih 100,000 ahli dan penyokong PAS di Stadium Darul Aman.

Sebelum ini, Pengarah Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Fauzi Shaari menyertai PAS.

Kedua-dua mereka berjanji akan menghabiskan sisa umur mereka untuk perjuangan Islam.

Puluhan ribu sudah penuhi Stadium Darul Aman

Harakahdaily, 01 Jun 2012

ALOR SETAR: Stadium Darul Aman, Alor Setar yang merupakan venue Himpunan Hijau ke Putrajaya malam ini sudah dipenuhi puluhan ribu rakyat yang hadir sejak jam 4 petang tadi.

Bukan sahaja bahagian tempat duduk berbumbung yang dipenuhi, malah kawasan padang juga penuh dengan orang-ramai yang mula mencari tempat duduk untuk mendengar ucapan pemimpin PAS malam nanti.


Biarpun hujan lebat turun sekitar jam 4.30 petang hingga 5.30 petang tadi, ianya tidak mematahkan semangat orang ramai untuk hadir ke himpunan penuh bersejarah ini.

Malah mereka langsung tidak berganjak biarpun hujan lebat membasahi mereka.

Di luar stadium pula, keadaan jalan penuh sesak dengan kahadiran orang ramai dari seluruh negara yang sedang menuju ke stadium.

Tidak kurang juga kenderaan yang meletakkan kereta kiri dan kanan jalan.

Walaubagaimanapun pihak polis sejak dari tengah hari menjaga lalu lintas memastikan laluan lancar dan memudahkan orang ramai menuju ke stadium.

Difahamkan kesesakan bermula dari pintu masuk plaza tol Alor Setar Utara lagi sehingga ke stadium.

Kehadiran yang ramai bermula petang tadi bukan kerana adanya konsert K-Pop artis Korea, ataupun penari berpakaian seksi dari Jepun, tetapi hanya baru kerana kehadiran pendakwah tersohor Ustaz Azhar Idrus yang merasmi pentas program malam ini dengan kuliahnya.

Malam ini pula akan berlangsung solat hajat dan munajat perdana sejurus selesai solat Maghrib sebelum acara kemuncak ceramah oleh pimpinan utama PAS termasuk presiden Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz.

Sukar untuk dianggar berapa jumlah sebenar kehadiran pada waktu ini.

Cukuplah gambar-gambar ini memberi gambaran sebenar kepada pembaca Harakahdaily.

Takbir anak muda bergema di Stadium Darul Aman

Zulkifli Sulong, 01 Jun 2012

ALOR SETAR: Stadium Darul Aman yang biasanya bergemuruh dengan sorakan hari ini bergema dengan takbir membesarkan nama Allah apabila lebih 100,000 ahli dan penyokong PAS berhimpun di situ.

Majlis yang bermula dengan suasana suram apabila hujan lebat melanda bandar Alor Setar bertukar menjadi ceria sebaik sahaja penceramah selebriti  Ustaz Azhar Idrus memulakan ceramahnya.

Stadium yang mempunyai 44,000 tempat duduk dan 60,000 kapasiti padang dan trek itu mula penuh apabila Ustaz Azhar memulakan ceramahnya kerana hujan mula reda.

Di samping orang ramai yang memenuhi stadium tidak kurang juga yang bersesak-sesak di luar dan juga yang terperangkap di jalan raya.

"Biasanya bila keluar simpang Alor Setar Utara dari lebuh raya, kita perlukan  lima ke 10 minit sahaja tetapi saya perlukan 45 minit untuk sampai ke sini," beritahu Ustaz Azhar ketika memulakan ceramahnya.

Ceramah beliau yang berjalan kira-kira 45 minit itu sememangnya dinantikan oleh penduduk utara semenanjung yang selama ini mengenali beliau melalui videonya dalam youtube.

"Mereka bawa K-Pop untuk menarik anak muda, kita bawa ulama ke sini," kata Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasruddin Hassan yanga berucap sebelum Ustaz Azhar.

Ustaz Azhar dalam caramahnya juga menyentuh isu K-Pop dalam ceramahnya.

Minggu lalu sepatutnya beliau berceramah di PICC Putraya namun dbatalkan di saat akhir apabila ceramah beliau bertembung dengan persembahan K-Pop di Hari Belia Negara 2012 di sana.

"Sepatutnya saya kuliah di PICC minggu lalu tetapi kerana bertembung degan K-Pop kuliah saya yang dibatalkan," kata Ustaz Azhar Idrus.

Selain ceramah Ustaz Azhar, majlis yag dinamakan Ekspresi Anak Muda itu turut diserikan dengan pelbagai ucapan yang semuana berjalan dalam hujan.

Nasruddin sendiri sekali lagi mendeklamasikan sajaknya yang sebelum ini dibacakan di majlis Taklimat sempena perhimpunan in pagi tadi.

Bekas MB Perak, Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaludin juga turut berucap yang memberikan semangat kepada anak muda dengan mengajakan mereka bersama-sama ke Putrajaya.

Malam ini, pampinan utama PAS akan memberikan ucapan masing-masing dan dijangka beberapa kejutan akan dibuat yang berupa pengumuman penyertaan beberapa tokoh menyertai PAS.

Realiti Malaysia PM perlu Melayu Islam

Nazri Abdullah, 01 Jun 2012
ALOR SETAR: PAS memegang asas bahawa Perdana Menteri bagi sebuah negara yang mengamalkan demokrasi adalah ditentukan berdasarkan kaum yang paling besar dan pengaruh di negara itu.

Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, begitu juga di Malaysia, di mana realitinya Melayu Islam adalah kaum terbesar.

"Mengikut kaedah politik yang berasaskan demokrasi, kepimpinan hendaklah dari kaum yang paling besar berpengaruh.

"Sehingga kini semua kaum di Malaysia menerima hakikat bahawa Melayu Islam adalah kaum terbesar," katanya pada sidang media di Kompleks PAS Kedah di sini tengah hari tadi.

Turut serta pada sidang media itu, Menteri Besar Kedah Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar dan Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab soalan wartawan yang menanyakan pendirian PAS berhubung isu yang dimomokkan Umno kononnya DAP mahu menjadi Perdana Menteri jika Pakatan Rakyat mengambil alih pemerintahan negara.

"Lim Guan Eng sendiri pernah menyatakan yang dia mahupun DAP tiada hasrat nak jadi perdana menteri.

"Dia tahu realiti Malaysia bahawa orang Melayu paling besar," celah Mustafa Ali.

"Kita dah sepakat dalam mesyuarat majlis Pakatan bahawa perdana menteri adalah Melayu Islam asalkan bukan Umno BN," tambah Mahfuz pula.

Mengulas lanjut, Tuan Guru Abdul Hadi sekali lagi menegaskan bahawa PAS dan Pakatan Rakyat akan menjunjung apa yang termaktub perlembagaan negara.

Perkara itu katanya telah dipersetujui bersama dalam resolusi Pakatan Rakyat.

Ianya termasuk soal Islam sebagai agama persekutuan, hak bumiputera, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan serta raja sebagai ketua negara.

Terdahulu beliau menyampaikan amanat presiden sempena Himpunan Hijau ke Putrajaya yang berlangsung di sini hari ini.

Mengulas pemilihan Kedah sebagai tuan rumah program ini Abdul Hadi berkata ianya kerana Kedah adalah paling ramai ahli PAS dan antara negeri yang mahu dipertahankan PAS pada PRU 13 akan datang selain negeri-negeri lain.

Saman Khalid: Mahkamah tolak permohonan Hamidah

Harakahdaily, 01 Jun 2012
SHAH ALAM: Hakim Mahkamah Tinggi Shah Alam, Datuk Zainal Azman Abd Aziz hari ini menolak dengan kos permohonan Datuk Hamidah Othman bagi membatalkan writ saman yang difailkan oleh Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad (gambar).


Pada sekitar bulan Januari 2010 Hamidah telah melalui blognya http://hamidahosman.blogspot.com di bawah artikel bertajuk 'umat islam perlu bersatu' telah antara lain menulis tentang Khalid Samad dan menyiarkan gambar superimpose yang menunjukkan Khalid Samad berpakaian seperti seorang bishop Kristian.

Khalid telah memfailkan writ saman pada 22 Disember 2011 ke atas Hamidah kerana mendakwa artikel tersebut telah memfitnah beliau.


Pada 20 Februari 2012 Hamidah telah membuat permohonan bagi membatalkan saman Khalid dengan alasan kes tersebut sepatutnya dibicarakan di Mahkamah Syariah di bawah artikel 121 ( 1A ) Perlembagaan Persekutuan namun mahkamah telah menolak alasan Hamidah dan memerintahkan kes tersebut di mahkamah sivil.

Hakim juga mengarahkan Hamidah membayar kos RM4,000 kepada Khalid Samad.

Khalid diwakili oleh Mohamed Hanipa Maidin dan Azhana Mohd Khairudin manakala Hamidah pula diwakili oleh Datuk Hafarizam.

Dialog dengan Umno tunggu dulu - Presiden PAS

Nazri Abdullah, 01 Jun 2012

ALOR SETAR: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, PAS bersedia untuk berdialog dengan mana-mana kumpulan Islam yang menjadikan al-Quran, Hadis, Ijma' dan Qias sebagai sumber perjuangan.

Bagaimanapun, kepada kumpulan yang mengaku Islam tetapi tidak menjadikan al-Quran dan hadis sebagai panduan perjuangan, beliau secara sinis berkata 'tunggu dulu'.

"Saya ulangi PAS sedia berdialog dengan kumpulan Islam yang menjadikan al Quran, Hadis, Ijma' dan qias sebagai rujukan.

"Kumpulan yang mengaku Islam, tapi tidak jadikan al Quran, Hadis, ijma' dan qias sebagai rujukan, tunggu dulu. Lebih-lebih lagi yang sudah berkuasa lebih 50 tahun," katanya disambut laungan takbir hadirin.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan amanat presiden di dewan Datuk Fadzil Noor Kompleks PAS Kedah sempena Himpunan Hijau Ke Putrajaya hari ini.

Menurutnya, Umno walaupun sudah 50 tahun memegang tampuk kepimpinan, masih lagi gagal untuk menjelaskan Islam sebenar kepada rakyat kerana dasarnya yang mengambil fahaman kebangsaan.

Beliau mengulas polemik yang dimainkan Umno berhubung dialog kedua-dua parti itu yang ditimbulkan semula sejak beberapa minggu lalu.

Berucap di hadapan kira-kira 2,000 pemimpin PAS dari pelbagai peringkat, beliau juga memberitahu, PAS bersedia menggantikan Umno menjadi parti teras Melayu Islam dan pada masa sama tidak mengabaikan kaum lain.

Malah katanya, konsep negara berkebajikan yang ditawar PAS mampu memberi keadilan bukan sahaja kepada manusia pelbagai kaum malah juga kepada alam sekitar.

"Wawasan kita berbeza dengan wawasan 2020, wawasan kita dari dunia hingga ke akhirat.

"Sebab itu negara berkebajikan PAS sangat digeruni Umno kerana ia akan memberi keadilan kepada semua," katanya.

Sementara itu, semua pimpinan PAS dari Ahli Majlis Syura sehingga pimpinan parti peringkat kawasan hadir dalam program tertutup amanat khas presiden pagi ini.

Selepas program ini, program Xpresi Anak Muda dan Himpunan Hijau Ke Putrajaya akan berlangsung di Stadium Darul Aman dari jam 4 petang hingga 12 malam ini.

Tiada ulasan: