Khamis, 21 Jun 2012

SEMUA BERHARAP KEMENANGAN...BERHARAPLAH DENGAN RAHMAT ALLAH...DENGAN RAHMATNYA KITA MASUK SYURGA....MENANG BIAR DENGAN HAQ@BENAR...MENANG PUN BUKAN BENTUK ISTIDRAJ DARI ALLAH SWT...TARIKH HAJI TAK BOLEH UBAH...TARIKH PILIHANRAYA BOLEH KITA UBAH...FIKIR2LAH KITA NI MAKHLUK...JANGAN BERLAGAK SANGAT...NERAKA TEMPATNYA....


Dr Asri: Pilihan raya waktu haji satu kesalahan

  • Ahmad Fadli KC
  • 8:28AM Jun 21 2012

Mantan Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd Asri Zainal Abidin berpendapat mengadakan pilihan raya umum (PRU) sewaktu musim haji adalah satu kesalahan.

"Mengadakan PRU semasa musim haji seakan-akan sengaja solat di tempat orang lalulintas.

NONE"Kesalahan bukan kepada yang melintas tetapi kepada yang sengaja memilih tempat solat di tempat orang ramai melintas.

"Orang yang sengaja memilih tempat lalulintas itu yang berdosa," katanya kepada Malaysiakini.

Menurutnya lagi, perkara itu sebenarnya pernah diulas ramai ulama, termasuk Ibn Hajar dalam bukunya berjudul Fathul Bari yang mengulas hadis-hadis sahih Bukhari.

Asri juga menggesa agar ulama yang mengkaji perkara itu agar "memahami dan melihat hukum pada dimensi yang lebih luas".

Polemik pilihan raya umum sewaktu musim haji mula timbul apabila Ketua Penerangan PAS, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menyeru anggota parti itu yang terlibat langsung menangguhkan ibadah tersebut jika pilihan raya
berlangsung pada tempoh masa sama.

Mufti Perlis sependapat, S'gor sedikit berbeza

Seruan itu dibuatnya kerana PAS memerlukan ahli-ahlinya untuk
menggerakkan jentera kempen sewaktu pilihan raya.

Turut mengulas perkara itu sebelum ini, Mufti Perlis, Dr Juanda Jaya yang berpendapat pilihan raya pada musim haji tidak wajar kerana ia bakal melemahkan umat Islam.

Menurutnya, langkah itu jika dilaksanakan adalah satu tindakan tidak adil kepada umat Islam dan akan menyebabkan umat Islam lemah dari segi politik.

“Janganlah mewujudkan fitnah dan kekeliruan kepada umat Islam dalam soal ibadat mereka kerana kecelaruan dan perangai kurang cerdik orang politik,” katanya seperti dilapor Sinar Harian.

Sementara itu, Mufti Selangor Datuk Mohd Tamyes Abdul Wahid pula mengambil pendirian sedikit berbeza apabila berpendapat haram bagi mereka yang pertama kali berpeluang menunaikan haji menangguhkannya demi mengundi dalam pilihan raya.

"Bagi mereka yang berniat untuk mengerjakan haji dan ini adalah kali pertama, di mana cukup bekalannya sepanjang berada di sana dan cukup bekalan yang ditinggalkan untuk ahli keluarganya di sini dan aman perjalanannya, maka hukumnya wajib.

“Jika dibatalkan niat itu hanya kerana perkara duniawi... sekiranya dia meninggal dunia sebelum sempat menunaikan haji maka matinya dalam keadaan jahiliah," beliau dipetik sebagai berkata.
AGM MAS hari ini dijangka hangat

  • Hafiz Yatim
  • 6:06AM Jun 21 2012

Mesyuarat agung tahunan Malaysian Airlines System (MAS) hari ini dijangka hangat apabila pemegang saham membangkitkan isu-isu panas berhubung kontroversi yang menyelubungi syarikat penerbangan nasional itu.

Difahamkan beberapa pemegang saham atau proksi mereka akan menyoal pihak pengurusan kanan syarikat itu mengenai kes saman terhadap bekas pengerusi Tan Sri Tajudin Ramli dan kegagalan perjanjian pertukaran saham dengan pesaing utamanya, AirAsia.

NONELebih lebih menarik lagi, difahamkan salah seorang pemegang saham akan diwakili ahli Parlimen Wangsa Maju, Wee Choo Keong (kanan), yang lantang membangkitkan isu-isu yang membabitkan MAS.

Wee banyak menulis mengenai isu-isu tersebut dalam blognya semalam.

Usaha untuk menghubung Wee petang semalam selepas persidangan Dewan Rakyat telah ditangguhkan, tidak berhasil.

Selepas lapan bulan berdepan dengan kemelut dalaman, perjanjian pertukaran saham antara MAS dan AirAsia, telah dibatalkan bulan lepas.

tajudin ramli 1Perjanjian itu bertujuan membantu MAS, yang sedang bergelut

dengan masalah kewangan. Syarikat itu mencatatkan kerugian bersih terbesar pada bulan Mac - RM2.52 bilion - bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2011.

Mengapa Rashdan berhenti?Seorang lagi pemegang saham yang enggan namanya disiarkan berkata, para pemegang saham juga dijangka menuntut penjelasan berhubung peletakan jawatan Mohammed Rashdan Yusuf baru-baru ini sebagai timbalan ketua pegawai eksekutif kumpulan MAS

Rashdan berhenti tidak lama selepas MAS mengumpulkan RM2.5 bilion melalui bon sukuk yang dijamin oleh kerajaan pusat.
'Hanya tiada sijil amalan, bukan tauliah'

  • Zulaika Zulkifli
  • 9:01AM Jun 21 2012

Isu 300 peguam syarie di Pulau Pinang yang didakwa terpaksa menjalankan urusan guaman syariah tanpa tauliah Majlis Agama Islam Pulau Pinang (MAIPP) tidak menimbulkan masalah besar kerana kesemua mereka telah membuat bayaran RM100 bagi memperbaharui sijil pertauliahan, kata Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia, Musa Awang.

Menurut, sijil tauliah atau sijil amalan milik seseorang peguam syarie  perlu diperbaharui setiap tahun.

Bagaimanapun, katanya, apa yang terjadi di Pulau Pinang hanyalah ketiadaan sijil amalan dan bukan tiada pertauliahan.

"Saya ada tanya kawan di Pulau Pinang. Mereka beritahu, bukan 300 peguam syariah tiada tauliah. Tetapi sijil amalan tersebut tiada siapa nak tandatangan. Mereka dah bayar wang untuk perbaharui.

"Saya tak nampak masalah besar sangat. Cuma secara fizikal sijil tak ada. Benda ini masalah dalaman. Saya harap perkara ini dapat diselesaikan segera. Yang penting mereka bayar untuk perbaharui," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.

Selain itu, kata Musa, khidmat guaman masih lagi boleh dijalankan seperti biasa dengan menggunakan slip bayaran yang telah dibuat.

Semalam akhbar Berita Harian melaporkan, seramai 300 peguam syariah di Pulau Pinang terpaksa menjalankan urusan guaman syariah tanpa tauliah MAIPP berikutan perebutan kuasa dalam institusi tertinggi majlis agama Islam negeri.

Akhbar itu melaporkan lagi, perkara yang berlanjutan sejak enam bulan lalu itu disebabkan kegagalan kerajaan DAP Pulau Pinang mengumumkan nama individu yang dipertanggungjawabkan sebagai Yang Dipertua (YDP) secara rasmi.

Selain itu, menurut akhbar itu lagi, 300 permohonan perbaharui surat tauliah yang dikemukakan pengamal undang-undang syariah di negeri tersebut belum lagi ditandatangani.

Sehubungan itu, Musa memberi cadangan supaya pindaan dibuat agar bukan sahaja YDP diberi kebenaran untuk menandatangan sijil amalan tetapi juga Ketua Hakim.

"Seperti yang dilakukan di Selangor, saya harap ada pindaan yang membolehkan Ketua Hakim yang tandatangan surat tersebut berbanding sebelum ini, iaitu YDP," kata Musa lagi.
Anti-BERSIH berkeras mahu berhimpun di stadium

  • Abdul Rahim Sabri
  • 6:31AM Jun 21 2012

Kumpulan anti-BERSIH Majlis Tindakan Peniaga-peniaga Kecil Kuala Lumpur (MTPKL) berkeras untuk mengadakan perhimpunan besar anti gabungan pilihan raya bersih dan adil di stadium.

Bagaimanapun, menurut pengerusinya Datuk Jamal Md Yunus, buat masa ini pihaknya masih menunggu kebenaran daripada pengurusan Stadium Merdeka dan kebenaran pihak polis, yang telah dipohon sejak dua minggu lalu.

"Kita sedang menunggu keputusan pihak stadium dan polis. Tarikhnya mungkin berubah. Saya tidak pasti tarikhnya bila," katanya ketika dihubungi Malaysiakini petang ini.

Jamal berkata, pihaknya sebelum ini bercadang mengadakan perhimpunan di Stadium Bukit Jalil pada 23 Jun akan datang tetapi terpaksa membatalkan hasranya kerana stadium itu dalam proses pengubahsuaian.

Bulan lalu, MTPKL mengadakan perhimpunan yang dinamakan "BERSIH 4.0 Cintakan Negara" di depan rumah Pengerusi Bersama BERSIH, Datuk S Ambiga di Kuala Lumpur, bagaimanapun tanpa membuka gerai jualan seperti dirancang awal.

Mereka juga mencetuskan sensasi media apabila menawarkan pelbagai hadiah mewah, termasuk Lamborghini dan BMW sekiranya laman Facebook mereka mencapai jumlah sasarah peminat tertentu.

Jamal – yang juga pengusaha ikan bakar – berkata, perhimpunan mereka akan dimeriahkan dengan kira-kira 200 gerai jualan yang akan dibuka semasa perhimpunan itu, jika permohonan mereka diluluskan pihak pengurusan stadium.

Sementara itu, Jamal mendakwa kempen maya mereka di Facebook kini menghadapi masalah kerana laman sosial itu digodam sehingga mereka tidak boleh akses.

"Jadi kita himpun tandatangan (secara manual). Peserta yang berjaya akan diberi hadiah cabutan bertuah Lamborgini dan BMW," katanya lagi.
Mari kita tengok siapa yang kena
DR AMINUDIN MANSOR
21 Jun 2012
Menjelang Pilihan Raya ke-13 (PRU13) ramai yang bercita-cita untuk menjadi Yang Berhormat (YB). Baik kalangan mereka yang bergelar YB sekarang ini atau pun yang belum bergelar YB dan berjinak-jinak serta aktif dalam parti.
Mengikut cerita dan khabarnya dari orang yang boleh dipercayai, nama-nama bakal calon dalam PRU13 sudah berada di peringkat akhir. Bagi calon Barisan Nasional (BN) namanama sudah dikemukakan di peringkat negeri ke peringkat pucuk pimpinan.

Manakala bagi parti Pas, Parti keadilan Rakyat (PKR) dan DAP juga nama-nama calon sudah siap di peringkat akhir.
Ada juga kalangan YB yang baru sepenggal mengharapkan mereka dicalonkan lagi bagi penggal kedua, begitu juga mereka yang sudah dua penggal minta dicalonkan bagi penggal ketiga.
Bagi yang sudah tiga penggal menjadi YB adalah bernasib baik sangat jika dicalonkan sekali lagi. Tetapi jika mereka termasuk dalam kategori calon boleh menang kemungkinan akan dicalonkan semula.
Tidak kurang juga ramai yang berdoa dan mengadakan solat hajat untuk memohon kepada ALLAH agar nama mereka dicalonkan semua.
Semuanya sedang berusaha dan berikhtiar untuk menjadi calon. Dan jangan sesekali ada yang pergi berjumpa bomoh atau dukun yang boleh menyebabkan syirik dan menjadi mangsa kepada golongan tersebut.
Bahang dan panasnya PRU13 sudah semakin terasa apabila pemimpin utama BN beberapa kali menjelajah egeri seperti Sarawak, Sabah, Pulau Pinang, Perak dan Selangor.
Itu petanda PRU13 sudah dekat dan orang ramai sudah faham suasana ini terutamanya pengundi. Banyak juga calon yang beralih kawasan iaitu balik negeri. Mari kita tengok siapa yang kena! Banyak juga yang beranganangan untuk menjadi calon dalam
pilihan raya sejak PRU diadakan.
Tetapi nama mereka tak pernah naik dan disebut-sebut pucuk pimpinan. Hal ini menyebabkan ada yang kecewa dan keluar parti.
Janganlah hendaknya perkara ini berulang lagi. Jika nama tidak dicalonkan dan tidak jadi YB jangan kecewa, itu namanya tiada rezeki dan ketentuan ALLAH menetapkan seseorang itu hanya layak menjadi jentera dan pekerja parti.

Jangan pula sampai keluar parti. Berkaitan perasaan kecewa ini, ada juga disebabkan terlalu kecewa akhirnya mensabotaj calon yang bertanding walaupun calon tersebut kawan baik dia dan memang layak berbanding dirinya. Inilah yang menyebabkan berlakunya cah keting yang bermaksud menikam dari belakang.
Di mana-mana kawasan hal ini akan tetap berlaku sama ada kuat atau kurangnya pengaruh mereka yang mensabotaj calon tersebut.
Ada yang menjejaskan calon dan ada juga yang tidak menjejaskan prestasi calon. Jom, mari kita tengok siapa yang kena! Kejayaan seseorang calon sebenarnya terletak daripada sokongan peringkat akar umbi di peringkat cawangan atau ranting lagi.

Sokongannya akan  bertambah kuat apabila dibawa ke peringkat bahagian atau ke peringkat atasan. Kelayakan, perwatakan calon yang mudah mesra dan senang didampingi adalah kategori calon yang boleh menang dengan senang.
Semua perkara ini adalah nilai tambah yang perlu ada pada seseorang calon wakil rakyat yang akan bergelar YB. Jika tidak pengundi akan menolaknya walaupun seseorang itu kacak, muda dan bertenaga.
Sementara itu, apabila menang dalam PRU13, seseorang YB itu janganlah pula berlagak sombong, angkuh dan tidak mahu mendengar masalah rakyat.
Untuk mendapatkan senyuman yang percuma pun payah. Hal inilah yang menyebabkan rakyat dan pengundi akan hilang keyakinan kepada YB baik dari parti mana sekalipun.
*Penulis pengamal media. PhD Persuratan Melayu, UKM.
Kajian CENSE: BN mungkin kekal 137 kerusi parlimen

  • Bernama
  • 2:20PM Jun 20 2012

Barisan Nasional (BN) mungkin mengekalkan 137 kerusi Parlimen yang dikuasainya sekarang dengan margin lima peratus lebih atau kurang, tetapi tidak cukup mencapai majoriti dua pertiga, menurut menurut kajian dan analisis terperinci Centre of Strategic Engagement (CENSE).
  
Kajian terbaru itu menunjukkan masih ramai yang bergantung kepada kekuatan dan organisasi jentera pilihan raya BN.
  
"Berdasarkan sentimen semasa, ramalan CENSE ialah BN mungkin kehilangan 10 kerusi di kawasan pilihan raya yang didominasi kaum Cina di Johor, Sabah dan Sarawak.
  
"Media Cina telah membuat pendirian tegas tentang 'kekejaman polis' ketika BERSIH 3.0 dengan mencetak akhbar dengan warna hitam dan putih, dan menggalakkan wartawan dan mereka yang bersimpati memakai pakaian hitam pada Hari Kebebasan Akhbar Sedunia," katanya.
  
Ia berkata tindakan itu telah meletakkan kerusi Cina di Johor, Sabah dan Sarawak lebih terancam kedudukannya bagi BN.

Sebaliknya, CENSE berkata terdapat peningkatan sokongan pengundi Melayu, kira-kira lapan peratus sejak 2008, yang akan menyaksikan sokongan di kawasan pengundi Melayu dan di kerusi yang didominasi pengundi Melayu dan campuran, terutama bagi Umno.
  
Berikutan itu, parti pembangkang yang mungkin terjejas adalah PKR.

Pusat itu berkata faktor yang mempengaruhi keputusan Pilihan Raya Umum ke-13 termasuk - sentimen, isu, kepimpinan, infrastruktur, logistik, pembiayaan dan jentera kempen, dan kempen juga akan menunjukkan jika jentera BN benar-benar menyesuaikan lanskap baru politik, yang didominasi pembangkang, perang siber.

"Pembangkang tahu cara memainkan sentimen orang ramai dan mengakui kuasa media sosial untuk menyampaikan kepada pengundi muda. BN, sebaliknya, mempunyai kelebihan dengan logistik dan infrastruktur jenteranya, terutama di kawasan luar bandar di Sabah, Sarawak, Pahang dan sebahagian kawasan di Johor," katanya.

Tetapi, BN dilihat memiliki jentera pilihan raya lebih kukuh kerana ia lebih tersusun dan ditadbir oleh andaian yang lebih realistik berbanding 2008.

"Bagaimanapun, apa yang membimbangkan BN kali ini adalah moral yang rendah di kalangan anggota parti dan pekerja di kawasan majoriti pengundi Cina atau di  kerusi campuran di mana pengundi Cina merupakan sebahagian besar pengundi asal," katanya.
  
Sehubungan itu, ia percaya BN cukup realistik untuk menyedari ia tidak boleh merampas Pulau Pinang dan Kelantan daripada pembangkang tetapi berharap untuk mengekalkan Perak serta mengambil semula Kedah dan Selangor. Bagaimanapun, peluang untuk menawan semula Selangor adalah tipis.

Dalam laporan itu, CENSE juga berkata walaupun peralihan pengundi Melayu kepada Umno, tetapi ia masih 50:50. Ini adalah kerana pengagihan kerusi pilihan raya di negara ini yang berdasarkan kaum. Justeru, peningkatan pengundi Melayu akan meningkatkan margin majoriti tetapi ia tidak bermakna lebih banyak kerusi boleh dimenangi.
  
"Dengan alasan sama, lebih ramai pengundi Cina untuk pembangkang juga mempunyai kesan yang terhad kerana ia hanya terbatas di kerusi majoriti Cina seperti Seputeh di Wilayah Persekutuan, Petaling Jaya Utara di Selangor, Kota Kinabalu di Sabah dan Kuching di Sarawak," katanya.
  
"Laporan itu juga menunjukkan cabaran terbesar Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak dalam BN adalah bagaimana untuk menterjemahkan populariti beliau kepada undian untuk Umno dan BN, terutama di kawasan bukan Melayu dan di kawasan bercampur di Perak, Selangor, Johor, Sabah dan Sarawak.
  
Beliau masih memerlukan sokongan kumpulan minoriti untuk parti beliau bagi memastikan keputusan lebih baik berbanding 2008.

CENSE juga berkata berdasarkan kajian mereka selepas perhimpunan BERSIH 3.0 28 April, golongan Melayu telah memberi sokongan kuat kepada Umno, bermakna Umno harus memenangi lebih daripada 79 kerusi dalam pilihan raya akan datang.
  
Analisis daripada penganjuran BERSIH 3.0 juga menyatakan isu kebebasan bersuara dan hak untuk berhimpun akan menjadi sebahagian daripada arus perdana politik manakala kuasa media sosial tidak boleh diperlekehkan dalam mobilisasi khalayak yang besar.
  
Ini tanpa mengira sama ada ia untuk menunjukkan perpaduan tulen atau semata-mata pengalaman kebebasan demokrasi.
  
Kajian CENSE juga menunjukkan sebahagian pengundi Cina kekal tidak terpengaruh dengan Bersih 3.0 berikutan 'kekecewaan' berterusan tentang isu yang telah lama wujud seperti sistem penyampaian yang lemah, tadbir urus dan meritokrasi.
  
BERSIH 3.0 mungkin, pada tahap terbaik telah mempengaruhi pengundi Cina yang tua agar kembali semula kepada BN kerana bimbang potensi berlaku rusuhan dan kekacauan.
  
Laporan itu juga berkata tidak semua golongan kelas pertengahan Melayu bersedia untuk menukar kerajaan dan ini boleh memberi tip undian memihak Umno.

- Bernama
BN boleh menang P Pinang 'dengan majoriti mudah '

  • Susan Loone
  • 3:55PM Jun 20 2012

WAWANCARA Umno Pulau Pinang yakin BN boleh merampas  semula negeri itu dengan majoriti mudah jika parti komponen MCA dan Gerakan dapat menyumbangkan sekurang-kurangnya lapan kerusi dalam pilihan raya umum akan datang.

NONESetiausaha Umno Pulau Pinang, Datuk Azhar Ibrahim berkata
berdasarkan kiraan parti itu, BN mempunyai peluang untuk memenangi Pulau Pinang kerana pentadbiran kerajaan negeri itu yang diterajui DAP selama empat tahun, telah mendedahkan banyak kelemahan.

Azhar - ADUN Penaga dan Ketua Pembangkang DUN negeri - berkata BN kalah teruk dalam pilihan raya umum 2008, dengan Umno hanya memenangi 11 kerusi manakala parti komponen BN yang lain, kalah semua kerusi mereka.

Bercakap dalam wawancara dengan Malaysiakini, beliau berkata, BN percaya kali ini tidak akan seteruk 2008.

Azhar berkata, tinjauan Wanita Umno mendapati parti itu boleh mengekalkan 11 kerusi yang diwakilinya, serta memenangi sekurang-kurangnya dua atau tiga kerusi lagi.

Gerakan dan MCA telah mengakui bahawa calon-calon mereka mungkin tidak dapat memenangi semua kerusi yang ditandingi, tetapi merasakan mereka mempunyai peluang jika mereka mensasarkan kerusi seperti Jawi dan Machang Bubok di tanah besar.

Jawi sebelum ini diwakili oleh Ketua Wanita MCA negeri, Tan Cheng Liang, yang disifatkan oleh Azhar sebagai seorang pemimpin "yang baik dan rajin".

permatang pauh by election bn and pkrMachang Bubok, yang dahulunya diwakili exco Gerakan negeri Toh Kin
Woon, dan kini diwakili oleh Tan Hock Leong dari PKR, yang diserang angin ahmar.

Machang Bubok pula terletak dalam kawasan Parlimen Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Permatang Pauh, tetapi menurut Azhar, kehadiran Ketua Umno Bukit Mertajam, Datuk Musa Sheikh Kadir semakin dirasai di situ.

Umno memberi tumpuan kepada kerusi PKR di Batu Maung, yang diwakili Ahli Exco Kerajaan Negeri, Abdul Malik Abul Kassim, dan Sungai Bakap, yang diwakili oleh Maktar Shapee.

Azhar mendakwa Pakatan Rakyat, khususnya PKR kini dalam "keadaan serabut" dan begitu juga dengan PAS, yang menurutnya, pemimpin parti itu mengeluarkan kenyataan yang berbeza untuk mengelirukan rakyat.

"Satu ketika ia (mengenai mewujudkan) negara Islam, kemudian mengambil pendekatan yang lebih lembut seperti negara kebajikan, tetapi kemudian mereka bercakap tentang hukum hudud. Rakyat (di kawasan luar bandar) sangat keliru," katanya.

"Jika pengerusi DAP Karpal Singh menentang undang-undang hudud, Mursyidul Am PAS hanya berkata ia pendapatnya sendiri. Itulah sebabnya kita katakan PAS jadi kuda tunggangan DAP."


KURNIAAN YANG MENJADI ISTIDRAJ




TAKUTLAH KAMU TERHADAP KURNIAAN ALLAH S.W.T YANG SELALU KAMU PEROLEHI SEDANGKAN KAMU MELANGGAR PERINTAH-NYA, JANGAN SAMPAI KURNIAAN ITU SEMATA-MATA ISTIDRAJ. (FIRMAN ALLAH S.W.T DALAM SURAH AL-A’RAF, AYAT 182): KAMI AKAN BINASAKAN MEREKA PERLAHAN-LAHAN DENGAN JALAN YANG MEREKA TIDAK SEDAR.
Orang kafir, musyrik, ahli maksiat, orang zalim dan lain-lain seumpama mereka, dalam kehidupan dunia ini selalu mendapat berbagai-bagai kemewahan. Merekalah yang memiliki sebahagian besar kekayaan dunia. Mereka juga memiliki ilmu pengetahuan yang menjadikan mereka kuasa besar di dunia. Mereka juga menguasai bidang-bidang sukan, muzik, kesenian dan lain-lain. Kumpulan manusia yang beriman pula terdiri daripada mereka yang lemah, tidak berpendidikan tinggi dan berkedudukan rendah dalam masyarakat. Kemewahan dan kesenangan yang dimiliki oleh mereka yang tidak beriman dan ahli maksiat mempesonakan sebahagian orang-orang Islam yang lemah imam. Mereka tidak dapat membezakan kurniaan yang mengandungi nikmat dan kurniaan yang telah dicabut nikmat daripadanya. Hikmat 75 ini menghuraikan perkara berkaitan kurniaan yang tidak mengandungi nikmat, yang dinamakan istidraj. Istidraj bermakna kurniaan yang dihulur terus menerus kepada ahli maksiat. Kurniaan yang seperti ini membuat ahli maksiat bertambah lalai dan bertambah derhaka kepada Allah s.w.t. Apabila kelalaian dan kederhakaan mereka telah melampaui batas maka Allah s.w.t mendatangkan bala yang besar kepada mereka. Mereka adalah umpama orang yang diangkat ke tempat yang tinggi sambil mereka menganggap pengangkatan itu sebagai satu kemuliaan namun, setelah mereka berada di tempat yang tinggi itu mereka dicampakkan ke bawah. Kejatuhan yang demikian memberi kesakitan yang lebih kuat. Allah s.w.t berfirman:

Kemudian apabila mereka melupakan apa yang telah diperingatkan mereka dengannya, Kami bukakan kepada mereka pintu-pintu segala kemewahan dan kesenangan, sehingga apabila mereka bergembira dan bersukaria dengan segala nikmat yang diberikan kepada mereka, Kami timpakan mereka secara mengejut (dengan bala bencana yang membinasakan), maka mereka pun berputus asa (dari mendapat sebarang pertolongan). ( Ayat 44 : Surah al-An’aam )
Ayat di atas memberi peringatan kepada kita agar jangan terpedaya dengan kurniaan yang terus menerus kita perolehi sedangkan kita terus juga tidak berbuat taat kepada Allah s.w.t, sebaliknya kita asyik dengan kemaksiatan. Sekiranya kurniaan itu turun melalui saluran istidraj, kesudahannya kita akan mengalami kejatuhan dan penderitaan yang amat sangat. Waspadalah!
Allah s.w.t sentiasa mengirimkan peringatan untuk mengajak manusia kembali ke jalan-Nya. Biasanya peringatan yang datang itu membawa bersama-samanya kesusahan yang menekan jiwa manusia agar manusia insaf dan mahu kembali kepada Allah s.w.t dengan merendahkan diri. Di dalam tempoh kemelaratan itu biasanya manusia menjadi insaf dan suka berbakti pada jalan Allah s.w.t. Kemudian Allah s.w.t gantikan kemelaratan dengan kesenangan sebagai ujian untuk mengasingkan yang benar-benar insaf daripada yang pura-pura. Bila kesenangan sudah dirasai kembali orang yang tidak teguh imannya akan kembali kepada kemaksiatan dan kemunkaran. Mereka memberi alasan bahawa kesenangan dan kesusahan adalah lumrah kehidupan sebagaimana yang pernah dirasai oleh nenek moyang mereka yang dahulu, bukan berkait dengan soal beriman atau tidak seseorang itu kepada Allah s.w.t. Mereka kembali lalai dalam arus kesenangan dunia. Ketika mereka sedang asyik leka itulah Tuhan datangkan kebinasaan kepada mereka.
Dan Kami tidak mengutus dalam sesebuah negeri seorang nabi (yang didustakan oleh penduduknya), melainkan Kami timpakan mereka dengan kesusahan (kesempitan hidup) dan penderitaan (penyakit), supaya mereka tunduk merendah diri (insaf). Setelah (mereka tidak juga insaf) Kami gantikan kesusahan itu dengan kesenangan hingga mereka kembang biak (serta senang-lenang) dan berkata (dengan angkuhnya): “Sesungguhnya nenek moyang kita juga pernah merasai kesusahan dan kesenangan (sebagaimana yang kita rasakan)”. Lalu Kami timpakan mereka (dengan azab seksa) secara mengejut, dan mereka tidak menyedarinya. ( Ayat 94 & 95 : Surah al-A’raaf )
Apabila seksaan dan kebinasaan dari Allah s.w.t datang, tidak ada siapa dapat menghalangnya dan tidak ada siapa mampu menanggungnya. Orang yang menerimanya menjadi bingung, tidak tahu berbuat apa-apa.
(Mereka tidak diberitahu akan masa itu) bahkan (yang dijanjikan) itu akan datang kepada mereka secara mengejut, serta terus membingungkan mereka; maka mereka tidak akan terdaya menolaknya, dan tidak akan diberi tempoh bertaubat. ( Ayat 40 : Surah al-Anbiyaa’ )
Sudah banyak kaum-kaum yang dibinasakan Allah s.w.t melalui saluran istidraj. Firaun dan Namrud diberi tempuh yang panjang hidup di dalam kesenangan, kemewahan dan keseronokan. Kemudian Tuhan datangkan azab dengan tiba-tiba. Firaun dibinasakan di dalam laut dan Namrud dibinasakan oleh nyamuk. Qarun juga binasa ketika asyik dengan kekayaan. Begitu juga dengan kaum-kaum Nabi-nabi Nuh dan Luth.
Orang-orang yang beriman sentiasa mengawasi diri mereka agar kesenangan dan kemewahan tidak melalaikan mereka yang boleh menyebabkan mereka jatuh ke dalam suasana istidraj.

Tiada ulasan: