Sabtu, 16 Jun 2012

BILA ALLAH NAK HUKUM DIDUNIA...KITA TAK BOLEH LARI...ALLAH MAHA BESAR...ALLAH MAHA AGONG....ALLAH MAHA ADIL...

سُوۡرَةُ الفَاتِحَة
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (١)
ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣) مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٤) إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥) ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٦) صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ (٧)
Surah Al-Fatiha
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani (1)
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (2) Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang Memelihara dan Mentadbirkan sekalian alam. (3) Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani. (4) Yang Menguasai pemerintahan hari Pembalasan (hari akhirat). (5) Engkaulah sahaja (Ya Allah) Yang Kami sembah dan kepada Engkaulah sahaja kami memohon pertolongan. (6) Tunjukilah kami jalan yang lurus. Iaitu jalan orang-orang yang Engkau telah kurniakan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) orang-orang yang Engkau telah murkai dan bukan pula (jalan) orang-orang yang sesat. (7) 
 
 
 
Mahkamah Perancis sepina orang kanan Razak Baginda
  • Hazlan Zakaria
  • 12:48PM Jun 16 2012
 
Sepina pertama untuk mendapatkan testimoni dalam siasatan di Perancis berhubung dakwaan sogokan terhadap seorang tokoh politik Malaysia berkaitan pembelian dua kapal selam Scorpene pada 2002, telah diserahkan malam tadi, demikian menurut Suaram.

suaram scorpene case fundraising dinner 160612 cynthia gabriel 1"Ketika kita sedang duduk di meja makan malam pada saat ini, satu
sepina kini dalam perjalanan ke rumah Encik Jalbir Singh Chahl," umum Penyelaras Suaram, Cynthia Gabriel (kanan) yang menerajui kes tersebut untuk NGO hak asasi manusia itu.

Bercakap di majlis makan malam bagi mengumpul dana bagi projek mereka 'Ops Scorpene', Gabriel berkata Jasbir adalah orang kanan Abdul Razak Baginda di Perimekar - syarikat yang bertindak sebagai orang tengah bagi perolehan kapal selam tersebut, di mana lebih RM500 juta "komisen" didakwa telah disalurkan.
Khairy perlu satu penggal lagi jadi Ketua Pemuda
  • Zulaikha Zulkifli
  • 2:48PM Jun 16 2012
 
Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar berkata, beliau memerlukan satu penggal lagi untuk memimpin sayap parti itu sebelum berfikir untuk bertanding bagi jawatan lain dalam parti.

Beliau berkata, tugas membawa transformasi kepada Pemuda tidak cukup hanya satu penggal.

"Saya perlu satu lagi penggal untuk transformasi pada Pemuda Umno dan Barisan Nasional (BN). Kita tak nak persoal tentang naib presiden lagi atau apa-apa. Saya cuma akan duduk di Pemuda Umno.

khairy jamaluddin at bn youth volunteers 2"Sebab saya rasa kalau betul-betul dapat membuat perubahan pada Pemuda, bukan setakat program, tetapi mentaliti dan budaya yang ada dalam Pemuda Umno dan BN.

"Kalau orang tanya, adakah saya berjaya sebagai ketua pemuda, saya akan jawab baru 50 peratus... dari segi budaya, sikap dan mentaliti masih lagi belum mencapai kejayaan 100 peratus," katanya.

Khairy menegaskan demikian ketika menjawab pertanyaan salah seorang hadirin sesi pertemuan ahli Parlimen Rembau itu dengan pengikut Twitternya malam tadi di sebuah restoran di Kuala Lumpur.

Dalam sesi pertemuan yang dihadiri kira-kira 50 orang itu, Khairy juga ditanya mengenai kemungkinan bertanding di Kepala Batas, Pulau Pinang dalam pilihan raya umum akan datang.

Menjawab pertanyaan itu, Khairy berkata, beliau akan tetap bertanding di Rembau kerana tidak mahu menjadi calon 'payung terjun'.

"Kepala Batas mahukan calon tempatan. Saya bukan orang Kepala Batas. Saya kahwin dengan anak orang Kepala Batas," kata Khairy ketawa sambil menambah, adalah tidak adil sekiranya beliau bertanding di kawasan yang tidak ada kaitan dengan dirinya.

Jelasnya, untuk bertanding di sesebuah kawasan, adalah lebih elok sekiranya orang tempatan dan yang telah bekerja lama di tempat itu untuk bertanding.

"Kalau ada permintaan untuk ke tempat lain, saya rela tak bertanding. Bagi saya tak adil. Saya tak ada kena mengena dengan tempat lain. Mereka ada orang tempatan, orang lama yang buat kerja di situ. Saya tak nak ada calon payung terjun. Punca kita kalah di sesetengah tempat ialah ada calon payung terjun ini," kata Khairy.

Sementara itu, pada sesi kira-kira selama 1 jam 40 minit itu, Khairy turut ditanya mengenai hubungannya yang dikatakan rapat dan menyokong Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Dengan nada tegas dan menyeloroh, Khairy berkata, beliau sehingga hari ini tidak pernah menyukai Ketua Pembangkang itu.

Katanya lagi, beliau tidak pernah sekalipun mencium tangan Anwar sebaliknya, katanya, terdapat pemimpin lain dalam Umno yang pernah mencium tangan penasihat PKR itu sehingga ke tahap 'telan cincin'.

"Saya tak pernah ubah pendirian saya tentang Permatang Pauh (Anwar). Dari dulu sampai sekarang saya tak suka Datuk Seri Anwar. Kalau ada orang cakap saya dulu sokong Anwar, tunjuk bukti.

"Ramai kata saya sokong Anwar Ibrahim. Saya tak pernah cium tangan Anwar Ibrahim. Saya tak pernah cium tangan Anwar sampai tahap nak telan cincin. Ada ramai pemimpin Umno lain termasuk yang ada di kabinet yang pernah 'telan cincin' Anwar Ibrahim.

"Kalau nak kata yang sokong Anwar Ibrahim tu, ramai pemimpin senior dalam Umno yang banyak sokong Anwar dulu... Ada pemimpin Umno yang masih lagi dalam kepimpinan tertinggi Umno yang pernah cium tangan Anwar Ibrahim. Saya tak pernah cium tangan dia," tegas Khairy disambut tepukan hadirin.
NGO: 'Reformasi' SPR lonjak kos pilihan raya
  • Nigel Aw
  • 1:11PM Jun 16 2012
 
Pindaan Akta Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012 telah ditarik balik secara mengejut ekoran bantahan dan rasa tidak puas hati terhadap pindaan yang dilihat menghalang fungsi pemerhati pilihan raya, tetapi beberapa pihak berkata ada lagi perkara yang telah terlepas pandang.

Ketua kumpulan pendidikan pilihan raya - Tindak Malaysia - Wong Piang Yow berkata ini dapat dilihat dalam lima pindaan terhadap Peraturan Pilihan Raya yang dimulakan sejak Jun tahun lepas manakala yang lain termasuk perubahan prosedur yang mungkin tidak memerlukan pengubahsuaian undang-undang.

Beberapa perubahan adalah positif, seperti penggunaan dakwat kekal, pemansuhan tempoh tiga hari untuk calon menarik diri bagi mencegah rasuah yang mendorong mereka berbuat demikian pada saat-saat akhir dan pembaikan kecil kepada borang pilihan raya.

indelible ink psc 291211Bagaimanapun, satu kebimbangan yang serius, kata Wong, ialah
perubahan prosedur yang memperkenalkan kerani keempat di tempat mengundi, yang ditugaskan untuk memastikan kertas undi dimasukkan dengan betul ke dalam peti undi.

Ini, katanya, akan menaikkan kos pilihan raya pada sekurang-kurangnya RM7 juta, sambil menegaskan bahawa perbelanjaan pilihan raya di negara ini adalah salah satu yang tertinggi di dunia.

"Kita membelanjakan RM172 juta dalam pilihan raya umum lepas, iaitu hampir RM15 (AS$5) bagi setiap pengundi yang layak.
Jika dibandingkan, katanya, di Amerika Syarikat kosnya adalah antara AS$1 kepada AS$3, Australia sekitar AS$3, India dan Pakistan kira-kira AS$1," katanya.

Negara yang mengatasi Malaysia dalam kos pilihan raya ialah Afghanistan tetapi, katanya, ia adalah sebuah negara yang dilanda peperangan.

Menurutnya lagi, berdasarkan kepada latihan pendidikan pengundi yang dikendalikannya, dua orang kerani sudah lebih daripada memadai.
Ini, kata Wong, akan bermakna tambahan 25,000 petugas pilihan raya yang akan layak menjadi pengundi pos.

"Walaupun kita sedang berusaha untuk mengurangkan undi pos kerana rakyat tidak mempercayanya, kini mereka (Suruhanjaya Pilihan Raya) mahu meningkatkan bilangannya," katanya. 
Kedutaan M'sia sedia bantu keluarga dua lelaki ditahan KPK
10:48AM Jun 16 2012  
Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta bersedia untuk membantu pihak keluarga dua lelaki Malaysia yang kini ditahan oleh Suruhanjaya Pembanterasan Rasuah Indonesia (KPK) di Jakarta, dalam urusan mendapatkan khidmat peguam dan mengaturkan pertemuan dengan tahanan itu.
  
Duta Besar Malaysia ke Indonesia Datuk Syed Munshe Afdzaruddin Syed Hassan berkata semalam pihak KPK memberi jaminan akan bekerjasama sepenuhnya untuk memberi akses konsular kepada para pegawai kedutaan itu untuk bertemu kedua-dua tahanan itu apabila tiba masanya.

Syed Munshe Afdzaruddin berkata beliau telah meminta pegawai perhubungan polis, PDRM di kedutaan besar itu, menghubungi dan memaklumkan kepada para anggota keluarga tahanan itu mengenai status penahanan mereka.

KPK pada masa ini menempatkan seorang daripada lelaki itu di sel tahanan Polis Metrojaya, di Jakarta Pusat, manakala seorang lagi di sel tahanan polis Jakarta Timur.
  
Adalah difahamkan bahawa seorang daripada lelaki Malaysia itu tinggal di Seksyen 19, Shah Alam, Selangor manakala seorang lagi di Pangsapuri Bangsar Utama, Kuala Lumpur.
  
Semalam, KPK menetapkan kedua-dua lelaki itu sebagai suspek dengan tuduhan mengikut Fasal 21 Undang-undang Jenayah Rasuah Indonesia, yang lebih dikenali di Indonesia dengan nama singkatan Tipikor, kerana menghalang siasatan kes rasuah terhadap suspek Neneng Sri Wahyuni, yang diburu oleh KPK sejak 2011.

Kedua-dua lelaki itu ditangkap oleh KPK di dua lokasi di Jakarta pada Rabu, seorang daripadanya di sebuah hotel dan seorang lagi ketika sedang menuju ke sebuah penjara di sini di mana suami Neneng, Muhammad Nazaruddin, sedang menjalani hukuman.
  
Neneng pula ditangkap di rumahnya di Pejaten, Jakarta Selatan sebaik tiba dengan sebuah teksi dari Lapangan Terbang Antarabangsa Soekarno Hatta di Jakarta pada hari yang sama.
  
Kedua-dua lelaki Malaysia itu disyaki membantu Neneng melarikan dirinya dan tinggal di Malaysia untuk mengelak daripada menghadapi proses undang-undang Indonesia.
  
Timbalan Ketua KPK Bambang Widjojanto dalam sidang akhbarnya di Jakarta pada Rabu berkata sebelum penangkapan dibuat, KPK mendapat maklumat bahawa Neneng akan berlepas dari Kuala Lumpur pada Selasa malam dan bermalam di Batam, Indonesia, sebelum meneruskan perjalanan pulang ke Jakarta dengan menaiki pesawat.
  
Muhammad Nazaruddin, yang juga bekas bendahari Parti Demokrat ditahan di Colombia pada Ogos tahun lepas dan dibawa ke sini atas dakwaan rasuah.

Pasangan suami isteri itu disyaki terbabit dalam skandal rasuah berprofil tinggi melibatkan jutaan ringgit dalam projek Janakuasa Elektrik Tenaga Suria (PLTS) di bawah Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi antara 2008 dan Ogos 2011.

- Bernama
Jerebu: 7 kawasan catat IPU tidak sihat di S'gor, WP
10:53AM Jun 16 2012  
Tujuh kawasan mencatat bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) tidak sihat di seluruh Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sehingga jam 7 pagi ini berbanding tiga kawasan semalam.

Tujuh kawasan yang mencatat IPU tertinggi ialah Pelabuhan Klang (144), Shah Alam (129), Petaling Jaya (127), Banting (117), Kuala Selangor (101) di Selangor serta Cheras (129) dan Batu Muda di Kuala Lumpur (127).

Sebanyak 33 kawasan di seluruh negara pula mencatat bacaan IPU sederhana dari 51 buah stesen pengawasan kualiti udara Jabatan Alam Sekitar (JAS) manakala 10 lagi kawasan mencatat bacaan IPU baik.

Menurut lamanweb Jabatan Alam Sekitar, www.doe.gov.my, tiada kawasan di negara ini yang mencatat bacaan sangat tidak baik dan berbahaya.

IPU pada tahap antara 0 dan 50 merupakan bacaan baik, sederhana (51-100), tidak sihat (101-200), sangat tidak sihat (201-300) dan berbahaya (lebih 301).

Kemerosotan kualiti udara yang sedang dialami di Lembah Klang ketika ini adalah disebabkan pencemaran jerebu merentas sempadan dari Sumatera, Indonesia.

Sementara itu, Jabatan Meterologi Malaysia meramalkan tiada hujan di seluruh negara pada pagi ini.
  
Namun, beberapa negeri di Semenanjung, Sabah dan Sarawak diramal hujan petang ini.
  
Menurut laman sesawang jabatan itu, Malaysia kini dilanda Monsun Barat Daya, yang menyebabkan keadaan cuaca panas dan kering, dan keadaan ini dijangka berterusan sehingga September.

- Bernama
Antara ratu dan rakyat
  • Dr Mohd Asri Zainul Abidin
  • 11:03AM Jun 1 2012
 
Sambutan Diamond Jubilee sempena 60 tahun pemerintahan Queen Elizabeth II yang menaiki tahta sejak 1952 akan berlangsung UK beberapa hari lagi.

Dikatakan beberapa negara yang masih mendaulatkan monarki British itu seperti Australia, Kanada, New Zealand dan lain-lain akan turut menyambutnya.

Di UK, sambutan kelihatan agak besar. Masih nampak perasaan sayang rakyat pada ratu.

NONESaya sendiri merasakan, jika saya rakyat British yang asal, tentu saya juga akan berbangga dengan sumbangan yang pernah diberikan oleh keluarga diraja British itu.

Di samping pelbagai sudut yang dikritik, British pernah menjadi empayar yang begitu hebat dan luas sehingga disebut "the Sun never sets on the British empire".

Sebahagian kekayaan dan kemakmuran yang dirasai oleh rakyat British hari ini hasil usaha ‘penjajahan' yang dilakukan oleh keluarga diraja British, sama ada secara langsung ataupun tidak.

Di sudut itu, keluarga diraja British memang menyumbang untuk negaranya. Ia bukan keluarga diraja yang hanya menghisap hasil rakyat dan meminta mereka disanjung tanpa satu catatan sejarah yang boleh dibanggakan.

Mereka menjajah, ya! Itu suatu yang negatif bagi kita yang dijajah. Namun, untuk negaranya mereka telah membawa kekayaan pulang hasil ‘perahan' negara lain. Maka, keluarga diraja British adalah keluarga yang berjasa dan mencatatkan sejarah.

Sekalipun sebagai penjajah, mereka bukan keluarga diraja yang menjemput penjajah sehingga sanggup menyerah tanah dan rakyat untuk kepentingan diri, tetapi mereka menakluki negara lain dan membawa hasilnya ke Britain kembali.

Kritikan
Pun begitu sambutan Diamond Jubilee yang akan berlangsung itu tidak sunyi dari kritikan. Akhbar dan orang ramai ada yang memprotes sambutan tersebut sebagai membazir wang negara dalam keadaan ekonomi Eropah yang tidak stabil sekarang.

Ada yang membuat undian pendapat apakah sambutan itu membazir ataupun tidak. Ada pula yang mengira kos kerugian cuti disebabkan sambutan tersebut.

Hasrat Queen untuk mendapat hadiah sebuah kapal persiaran daripada kerajaan sempena Jubilee ini pun telah ditolak apabila tinjauan menunjukkan 64 peratus rakyat tidak bersetuju.

Demikian ramai juga yang mengkritik sambutan Jubilee ini disebabkan antara jemputan Queen ialah raja-raja yang dianggap tidak demokratik dan zalim dari pelbagai negara. Kritikan ditujukan kepada Queen sebagai tidak sensitif dengan isu kemanusiaan.

NONEApapun, kami di sini akan dapat cuti. Segala kritikan dan sokongan kepada Queen adalah asam garam kehidupan mereka di sini yang menghormati hak rakyat dalam bersuara. Setuju ataupun tidak satu hal.

Namun memberikan ruang rakyat bersuara adalah tanda pemerintah yang demokratik dan menghormati rakyat. Rakyat tidak dianggap derhaka hanya dengan memberikan pendapat yang berbeza.

Hanya kelompok ‘jakun' yang cuba hidup dalam dalam kalangan manusia berakal sahaja yang menganggap memberi pendapat itu satu jenayah, sekalipun ia tidak diikuti dengan aktiviti yang mengancam dan merosakkan keselamatan rakyat.

Ya, sudah pasti ada peraturan dan adabnya dalam setiap perkara. Namun hak bersuara tidak boleh dinafikan. Kita patut ‘tabik' kepada monarki British di ‘sudut itu'. Mungkin perkembangan politik British juga tidak memberikan mereka pilihan melainkan demikian.

Saya rasa itulah salah satu sebab monarki British itu masih disayangi dan rakyat merasakan mereka patut terus berada di situ.

Isu Malaysia
Saya terlambat ikuti perkembangan isu di Malaysia. Saya dimaklumkan bahawa ada isu tentang istana tertentu membida nombor kereta sehingga lebih RM 500,000.

Saya juga dimaklumkan bahawa ada yang telah kritik isu ini. Saya tidak tahu pendetilan isu tersebut. Saya tidak tahu siapa yang patut dipersoalkan.

Cuma, apabila ada yang bertanya dalam Twitter, saya jawab secara umum bahawa ‘JIKA' golongan istana tidak boleh dipertikaikan bererti rakyat telah mempertuhankan mereka.

Ini kerana hanya Tuhan sahaja yang tidak boleh dipertikaikan oleh manusia. Saya tweet hal itu secara umum tanpa ditujukan khusus kepada sesiapa.

azlanAda yang cuba menjadikan tweet itu khusus kepada isu berkenaan. Sebenarnya tidak. Ada pula yang menyunting rakaman ucapan saya dalam isu lain yang dah lama semasa saya masih di Malaysia, lalu dikaitkan dengan isu berkenaan.

Itu pun tidak betul. Saya tidak tujukan kepada peribadi, tetapi kaedah yang umum. Saya juga setuju, menegur pemerintah ataupun raja dalam isu peribadi memerlukan bahasa yang sesuai dan berkesan. Kritikan hendak membina (constructive criticism). Namun hak menegur tetap ada.

Saya mungkin tidak bersetuju dengan isi sesuatu kritikan. Bahkan saya mungkin menentang pengkritik itu sendiri dalam isu-isu yang lain.

Namun saya berpegang bahawa seseorang rakyat itu selagi dia menggunakan bahasa yang wajar dan hujah yang betul, tidak wajar untuk dia dihukum kerana mengkritik.

Mana-mana pihak yang menghalang orang mengkritik golongan bangsawan sekalipun dengan bahasa yang betul, adalah golongan feudal yang tidak wajar menguasai politik masa kini.

Adakah sesiapa dalam kalangan pemerintah kita yang lebih mulia, hebat dan gagah dari Saidina ‘Umar bin al-Khattab? Beliau pernah ditegur, namun beliau tidak menghukum pengkritiknya.

Khalifah Umar bin al-Khattab suatu hari pernah membahagi-bahagikan kepada rakyatnya pakaian lalu beliau naik ke atas mimbar dan berkata: "Wahai manusia dengarlah!"
Tiba-tiba bangun Salman al-Farisi berkata: "Kami tidak mahu dengar."
Lantas Umar bertanya: "Kenapa wahai Salman?"
Jawabnya: Engkau berikan kami semua seorang sehelai, sedangkan engkau memakai dua helai."
Kata ‘Umar: "Jangan tergesa-gesa wahai Salman."

Lalu Umar memanggil anaknya Abd Allah.

Kata Umar: Aku menyerumu dengan nama Allah, bukankah pakaian yang aku pakai ini adalah peruntukanmu yang engkau berikan padaku."

Jawabnya: Ya!
Maka kata Salman: "Sekarang kami akan dengar". (Ibn Qutaibah, ‘Uyun al-Akhbar, 1/55).
Tiada hukuman pun, sedangkan itu ‘Umar bin al-Khattab. Apakah kita merasakan bahawa ada pihak yang lebih mulia dari Nabi SAW dan para al-khulafa ar-Rasyidin.

Nabi SAW sendiri pernah dipersoalkan beberapa tindakan baginda seperti tentang isi perjanjian Hudaibiah yang baginda meterai.

Baginda tidak menghukum pengkritik. Sedangkan baginda seorang nabi. Siapakah yang merasakan lebih mulia dari baginda?

Ulama
Ulama mestilah bersikap seperti tokoh ilmuan agung mazhab al-Shafie iaitu al-Imam al-Nawawi (meninggal 676H). Saya telah petik kisah beliau dalam artikel saya semasa saya masih menjadi mufti Perlis.

Saya ketika itu mengkritik kenaikan harga barang. Artikel itu disiarkan oleh akhbar Mingguan Malaysia. Saya petik kisah al-Imam al-Nawawi r.h (631-676H) yang diminta oleh raja pada zamannya al-Malik al-Zahir untuk memberikan fatwa bagi mengharuskan raja mengambil harta rakyat untuk digunakan memerangi musuh yang mengancam negara iaitu tentera Tatar.

Tujuan itu pada zahirnya baik kerana mempertahankan negara dari ancaman musuh. Harta itu pun hendak digunakan untuk keperluan jihad. Namun ramai ulama yang telah dibunuh ketika itu kerana enggan mengeluarkan fatwa berkenaan.

azlanAl-Nawawi juga enggan menulis surat sokongan terhadap tindakan Raja Zahir itu sekalipun beliau tahu pengambilan harta itu untuk kepentingan negara juga.

Apabila Raja bertanya kepada beliau mengapa beliau enggan menyokong? Beliau menjawab:

"Setahu saya engkau dahulunya seorang hamba, tidak mempunyai harta. Kemudian Allah memberikan kurniaan kepadamu lalu diangkat engkau menjadi seorang raja. Aku dengar engkau memiliki seribu hamba lelaki yang setiap mereka memiliki tali pinggang daripada emas.

"Engkau juga ada memiliki dua ratus hamba perempuan, dan setiap mereka memiliki seberkas perhiasan. Jika engkau belanjakan itu semua, sehingga hamba-hamba lelakimu hanya memakai tali pinggang kain, dan hamba-hamba perempuanmu hanya memakai baju tanpa perhiasan, juga Baitul Mal sudah tiada simpanan wang, harta dan tanah lagi, maka aku akan fatwakan untukmu keharusan mengambil harta rakyat itu.

"Sesungguhnya yang menolong jihad dan selainnya ialah penyerahan diri kepada Allah dan mengikut jalan Nabi-Nya SAW. (lihat: ‘Abd al-Ghani al-Daqar, al-Imam al-Nawawi, 144-145, Damsyik: Dar al-Qalam).

Inilah tokoh Mazhab al-Shafi'i yang sangat hebat dari segi ilmu dan akhlak. Di Malaysia, ada yang fanatik mazhab. Pantang dengar orang tidak berpegang dengan mazhab Shafie yang "dia faham", terus hendak diadukan kepada sultan dan raja.

Malang sekali, sikap dan budi tokoh-tokoh mazhab itu tidak diteladani. Kita tidak meminta pemerintah supaya jadi seperti ‘Umar bin ‘Abd al-‘Aziz. Kita minta jangan buat sesuatu yang menimbul persoalan dan kegelisahan rakyat.

Kita ingin sayangkan pemerintah kita dengan ikhlas. Pihak istana akan lebih dihormati dan disayangi jika mereka mengikut perkembangan dan perasaan rakyat.

Hari ini dunia terbuka. Memaksa orang suka hanya membakar rasa kebencian. Namun, akhlak yang baik, teladan yang bagus dan kehidupan yang jujur akan menjadikan sesebuah institusi itu bertambah dekat di hati dan jiwa rakyat.

NONEPROF MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN bekas mufti Perlis dan kini zamil di Universiti Oxford. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmi Malaysiakini.


Mana 'Talking Quran' kita?
  • Dr Mohd Asri Zainul Abidin
  • 1:13PM Jun 10 2012
 
Saya sering juga menghadiri program-program yang dianjurkan oleh pelbagai gereja di persekitaran tempat tinggal saya di Bandar Oxford ini. Saya ingin melihat dan mendengar cara mereka.

church christian in kuala lumpur 1Ternyata gereja itu telah jauh berubah dari apa yang tercatat dalam sejarah mereka. Dahulunya, hukuman dan penyeksaan ke atas mereka yang dianggap tidak sealiran menjadi amalan gereja.

Betapa ramai yang dibakar hidup-hidup, diseksa dengan dengan pelbagai seksaan yang kejam, dimalukan dan pelbagai lagi penindasan. Kesemuanya atas nama Jesus.

Bukan sedikit Yahudi dan Muslim yang dibunuh di Eropah dengan cara yang begitu dahsyat. Bahkan bukan sedikit golongan pembaharuan Kristian sendiri yang berbeza mazhab seperti Protestan yang dibakar hidup-hidup.

Bumi Oxford turut menyaksikan kekejaman itu dalam sejarahnya. Betapa ramai juga saintis yang dibakar dan dibunuh. Kesemuanya atas nama Tuhan.

Kononnya mereka menghukum penentang Tuhan, ataupun yang berbeza dengan Tuhan yang ditafsirkan oleh mereka.
Berubah

Hari ini, pendekatan gereja sudah jauh berubah. Sangat lunak. Sekularisasi yang memisahkan agama dari kuasa politik telah membawa gereja kepada keadaan yang lebih tabii dan rasional.

Bicaranya penuh dengan keterbukaan dan kasih sayang. Mereka sering mengulangi ayat bahawa kita hanya ingin berkongsi pendapat, dan menyebarkan mesej yang baik. Kita tidak ingin memaksa orang lain menjadi kristian tetapi ingin berkongsi dengan mereka.

Bertukar pandangan tentang Tuhan dan berkongsi isu-isu kemanusiaan. Di Gereja St Aldates diperuntukkan pagi Hari Selasa ‘Prayer for the Muslim World'.

Juga, banyak pula aktiviti gereja yang menarik untuk pelbagai pihak. Kelas tarian, kelas bahasa Inggeris, sejarah, lawatan dan perjumpaan mingguan. Ramai orang dari pelbagai agama hadir untuk bersosial.

NONETiada penekanan untuk menerima agama Kristian, sebaliknya sekadar memberikan khidmat. Ramai mereka yang mengendalikan program itu sendiri tidak mendalam dari segi ilmu teologi itu sendiri.

Banyak persoalan yang ditanya, sukar gagal dijawab dengan jawapan yang memuaskan. Namun, walaupun mereka tidak menawan dengan hujah, tetapi dengan menambat hati dan jiwa.

Banyak aktiviti kebajikan yang mereka lakukan di seluruh dunia menarik perhatian manusia.

Saya melihat ramai sekali orang-orang Cina yang terlibat dengan pelbagai aktiviti gereja di sini dan di seluruh UK. Ramai yang menjadi petugas dan pendakwah. Mereka sangat aktif.

Bahkan ada gereja yang memberikan tumpuan khas untuk mereka. Saya percaya bahawa ajaran Kristian akan mendapat tempat di hati rakyat China. Bahkan tidak mustahil satu hari China akan menjadi negara yang terbesar penduduk Kristiannya.

Dalam adat dunia, sesiapa yang bekerja dia mendapat hasilnya. Demikianlah pihak gereja. Mereka amat bijak apabila melihat perkembangan China hari ini.

Mereka mengambil peluang yang ada. Jika masa depan China seperti yang diramalkan, sekali lagi Kristian berada di puncak.

Malang

Malang sekali umat Islam. Agama yang dianugerahkan Allah sebagai rahmat untuk sekalian alam tidak disebarkan dengan kesungguhan. Jika disebarkan pun, ramai yang menggunakan pendekatan yang salah.

islam religion muslim 1Orang Islam bukan tidak ada wang. Namun mereka telah bazirkan kepada perkara-perkara yang tidak kena tempatnya. Pergilah lihat kepada surau-surau yang dibina oleh jabatan-jabatan agama untuk Orang Asli di Malaysia, sebahagiannya menjadi tempat binatang-binatang bersolat.

Tiada petugas yang menjaga. Bukan sahaja kebajikan Orang Asli, tetapi surau yang dibelanjakan oleh wang zakat itu pun dibiarkan begitu sahaja. Jangan tanya kosnya yang mungkin melebihi harga patut.

Namun jika kita ke kawasan pedalaman Thailand umpamanya, kita akan dapati ramai pendakwah muda Kristian yang berasal dari Barat yang sanggup tinggal beberapa tahun untuk menyebarkan agama mereka.

Saya pernah melihat mereka ketika suatu masa dahulu saya menyertai aktiviti dakwah kawasan pedalaman Thailand.

Akal Dan Jiwa


Islam agama yang berbicara kepada akal dan jiwa manusia. Nas-nas Islam berhujah dengan akal manusia, dan dalam masa yang sama memujuk mereka. Inilah asas pendekatan dakwah Islam.

Islam tidak pernah kenal kegiatan ganas dalam dakwah, sama ada pada tindakan ataupun perkataan yang jelek. Allah mengarahkan Muslim. dalam firman-Nya (maksudnya):

"Dan berbicaralah kepada manusia dengan baik" (Surah al-Baqarah 83).

Ayat ini menyatakan "berbicaralah kepada manusia" bukan sekadar berbicara kepada orang Muslim sahaja.

Dalam Tafsir at-Tabari, ketika mengulas ayat ini dinukilkan kata-kata Hasan al-Basri: "Maksud ayat ini; perkataan yang lunak, adab yang baik, akhlak yang mulia."

Banyak nas al-Quran dan hadis yang mengajar kita untuk melakukan pendekatan yang lunak dalam menyeru orang lain kepada kebenaran. Bukan melalui paksaan. Bukan dengan kekerasan. Bukan dengan cercaan.

azlanFirman Allah (maksudnya): "Dan jika seseorang dari kalangan musyrikin (polytheist) meminta perlindungan kepadamu, maka berilah perlindungan kepadanya sehingga dia sempat mendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudian hantarlah dia ke tempat yang aman. Yang demikian itu (perintah tersebut) kerana mereka itu kaum yang tidak mengetahui (hakikat Islam)." (Surah at-Taubah, ayat 6).

Dalam ayat di atas golongan bukan Islam yang meminta bantuan dilindungi dan dihantar ke tempat yang aman sekalipun mereka enggan menerima Islam setelah mendengar hujah yang benar.

Dalam Surah al-Nisa, ayat 36, Allah berfirman (maksudnya): "Dan hendaklah kamu berbuat baik kepada kedua ibu bapa, dan kaum kerabat, dan anak-anak yatim, dan orang-orang miskin, dan jiran tetangga yang dekat, dan jiran tetangga yang jauh, dan rakan sejawat, dan orang musafir yang terlantar, dan juga hamba yang kamu miliki. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang-orang yang sombong takbur dan membangga-banggakan diri".

Kata at-Tabari: "Maksud al-jar bil-janb dalam ayat ini ialah jiran yang jauh dan asing. Ia merangkumi Muslim, musyrik (polytheist) Yahudi dan Kristian."

Mazhab yang empat bersepakat bahawa harus kita Muslim mengucapkan takziah kepada non-Muslim.

Ibn Qudamah dalam al-Mughni menyebut bahawa antara ucapan Muslim apabila memberikan takziah kepada Non-muslim ialah:
"Moga Allah memberikan ganti musibah yang menimpamu dengan yang terbaik dalam kalangan keluargamu."

Politik

Hubungan indah yang Islam gariskan antara Muslim dan Non-Muslim telah bertukar menjadi isu politik dalam banyak keadaan.

Ajaran-ajaran agama ini yang dibuat oleh sesetengah pihak hanya memilih nas-nas yang ungkapkan oleh al-Quran dan hadis dalam suasana peperangan tapi cuba dilaksanakan dalam suasana aman dan manusia mencapai tahap perubahan yang seperti ini.

azlanSedangkan nas semasa aman dan nas semasa perang tidak sama. Hasilnya, ramai bukan Muslim gagal melihat wajah Islam yang asal. Allah yang Maha Rahmat itu sering dilukis dalam gambaran Allah yang maha bengis.

Jika gereja berubah daripada negatif kepada positif, kita juga patut kepada kepada positif yang jelas termaktub dalam nas-nas kita.

Isu hubungan Muslim dan Non-muslim kadang-kala dimainkan oleh mereka yang berkepentingan politik.

Kerja Muslim sepatutnya berdakwah dan berdiolag dengan cara yang baik, bertukar menjadi bercoleteh dan merepek dalam perkara yang selekeh.

Kita asyik merungut dakwah orang, kita tidak buat dakwah kita. Kita bising ‘Talking Bible' orang lain, kita tidak sediakan pun ‘Talking Quran' kita.

Hari ini dunia persaingan. Pasaran dakwah dan pemikiran sangat terbuka. Ia boleh sampai kepada manusia melalui pelbagai cara. Jika kita hendak menawan manusia, tawanlah akal dan jiwanya.

Maka, nanti ajaran ini akan meresap ke dalam dirinya. Namun, sekarang berleter sebab orang berdakwah ataupun berkempen, tidak akan memberi apa-apa kekuatan untuk orang menerima kita.

NONEPROF MADYA DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN bekas mufti Perlis dan kini zamil di Universiti Oxford. Artikel ini pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya melambangkan pendirian rasmiMalaysiakini.


Tiada ulasan: