Jumaat, 22 Jun 2012

DIDUNIA KITA ADA KUASA SEKUMIN DAH GAH SEMACAM...TOLAKLAH...BERANI KERANA BENAR...TAKUT KERANA SALAH...AKHIRAT ALLAH NAK JUMPA TAK BOLEH TOLAK...SABIT MENIPU...NERAKALAH TEMPATNYA BAGI YANG TERLIBAT MENIPU SERTA KUNCU2NYA SEKALI...

Cikgu Mala nafi masuk Umno, sedia saman blogger

Hazayani Zakaria, 22 Jun 2012
KUALA LUMPUR: Bekas calon PAS Dun Tenang, Normala Sudirman hari ini menafikan fitnah penulis blog kononnya beliau menyertai Umno.

Fitnah melalui blog Penaksj.wordpress.com yang itu bertajuk "PAS Johor punca Cikgu Normala berniat serah keahlian masuk Umno" disebarkan bermula kelmarin.

Tulisan tersebut mendakwa Cikgu Mala mempunyai masalah kewangan selepas tewas pada pilihan raya kecil Dun Tenang pada 2010.

Bercakap pada sidang media di Ibu Pejabat PAS, Jalan Raja Laut tengahari tadi, Normala atau lebih dikenali sebagai Cikgu Mala berkata, beliau tidak teragak-agak untuk mengambil tindakan undang-undang sekiranya fitnah itu diteruskan.

"Saya akan teruskan saman sekiranya perkara ini (fitnah) terus dipanjangkan dan menuntut penulis tersebut membuat permohonan maaf," kata beliau yang juga ahli jawatankuasa Dewan Muslimat PAS Pusat.

Cikgu Mala juga menegaskan, beliau akan terus berjuang dalam PAS dan mendapat sokongan padu daripada suami, keluarga dan parti sendiri.

"Saya mendapat sokongan padu dari suami, keluarga dan jemaah sendiri dan InsyaAllah saya tak akan bertindak keluar parti," tegasnya.

Sementara itu, Ketua Muslimat, Siti Zailah Mohd Yusof menyifatkan fitnah tersebut sebagai tindakan terdesak pihak tertentu untuk mengalih perhatian rakyat daripada isu-isu utama negara.

"Umno BN masih lagi guna fitnah dan dakyah kotor untuk mengalih perhatian rakyat daripada isu rasuah dan sebagainya.

Turut bersama pada sidang media tersebut ialah Timbalan Ketua DMPP, Dr Siti Mariah Mahmud, Naib Ketua, Senator Mumtaz Md Nawi dan Ketua Penerangan, Aiman Athirah Al Jundi.

Atucara Himpunan Hijau & Xpresi Anak Muda P.Pinang

Harakahdaily, 22 Jun 2012
PULAU PINANG: Program Himpunan Hijau dan Xpresi Anak Muda P.Pinang di Padang Hj Ahmad Badawi, Bagan, Butterworth Ahad ini akan bermula seawal jam 4 petang.

Antara pimpinan utama yang akan menghadiri dan menyampaikan amanat pada program itu nanti adalah Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Presiden Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Berikut adalah atucara penuh program:

4 Petang

Ketibaan Konvoi Motorsikal Berkuasa Tinggi
Pertunjukan Tarian Singa & Gendang Cina
Pertunjukan Silambam & Gendang India
Solat Asar Berjamaah
Pertunjukan Seni Silat (Gayung Pusaka)
Pelancaran Kelab Pemuda Dewan Himpunan Penyokong PAS (P.Pinang)
Ucapan Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia
Persembahan Zuar XPDC
Persembahan UNIC
Live bersama Tn Guru Nik Aziz

7.30 Malam

Solat Maghrib Berjamaah
Munajat bersama ulama
Solat Isya Berjamaah

9.15 Malam

Aluan Pengacara Majlis
Ucapan Ust Mohd Yusni Md Piah, Ketua Dewan Pemuda PAS P.Pinang
Ucapan YB Dato' Ust Mohd Salleh Man, Pesuruhjaya PAS P.Pinang
Ucapan Sdr Hu Pang Chow, Pengerusi Dewan Himpunan PAS Pusat
Ucapan Ust Syed Abdul Qader Al-Jufree, EXCO Dwn Pemuda PAS Malaysia
Ucapan Sdr Mazlan Aliman, AJK PAS Pusat
Ucapan Ust Dr. Khairuddin Aman Razali At-Takiri, Setiausaha Dwn Ulama PAS Pusat
Ucapan Ust Nasruddin Hassan Tantawi, Ketua Pemuda PAS Malaysia
Live bersama Dato' Seri Tn Guru Hj Abdul Hadi Awang, Presiden PAS.

Acara Selingan

Persembahan Boria P.Pinang
Nyanyian Lagu Rasmi PAS, Negaraku & lagu Negeri P.Pinang
Gimik Pelancaran Dana Kompleks PAS P.Pinang
Gimik Pelancaran Buku
Pelancaran Derma

PAS cabar pemimpin Umno tunai haji tahun ini

Basiron Wahab, 22 Jun 2012
TEMERLOH: Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man mencabar pimpinan Umno pergi menunaikan haji pada tahun ini jika mereka yakin pilihan raya tidak diberlaku dalam tempoh itu..

Katanya, ekoran kenyataanya meminta calon PAS serta jentera menangguhkan hasrat untuk menunaikan haji pada tahun ini, beliau telah diserang oleh pemimpin Umno serta kuncu-kuncunya.

“Saya cabar semua pemimpin Umno yang terlibat dengan pilihan raya supaya menunaikan  haji kesemuanya jika Perdana Menteri tiada berhasrat untuk mengadakan pilihan raya pada musim haji,” tegasnya ketika berucap di Dataran Kerdau malam tadi.

Jelas beliau, ibadah haji ini boleh ditangguhkan atas sebab tertentu malah Rasulullah sendiri menunaikan haji pada tahun ke 10 hijrah sedangkan perintah haji turun pada tahun ke-6 hijrah.

Menurutnya, ada diantara kenyataan pemimpin Umno itu tersasar dan  ada yang menyatakan dosa mereka yang menangguhkan haji akan ditanggong oleh Tuan Ibrahim.

Mengimbau sejarah  tahun 1985, apabila Tun Mahthir mengadakan pilihan raya pada musim haji, ada seorang pemimpin Umno yang terpaksa pulang ketanah air walaupun dia sudah berada di Mekah.

“Kenapa pemimpin Umno tidak mempersoalkanya berbanding kenyataanya baru-baru ini,”soal beliau.

Menurut beliau, pemimpin tidak sepatutnya meletakkan rakyat dalam keadaan serba salah dan ini berpunca daripada kegagalan perdana menteri memuktamadkan tarikh pilihan raya lebih awal bagi memudahkan rakyat membuat perancangan untuk menunaikan ibadah haji.
Khairy: SPR wajar daftar pemilih secara automatik

21 Jun 2012
Khairy Jamaluddin
Khairy Jamaluddin
PUTRAJAYA - Pergerakan Pemuda Umno mencadangkan supaya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) melaksanakan pendaftaran pemilih secara automatik bagi rakyat Malaysia yang telah mencapai umur 21 tahun.

Ketuanya, Khairy Jamaluddin berkata, langkah itu penting kerana sebilangan besar rakyat masih tidak menunjukkan minat atau mengambil inisiatif untuk mendaftarkan diri sebagai pemilih, meskipun pelbagai usaha telah diambil.

"Kita tidak boleh memaksa...jadi masalah ini tidak akan wujud sekiranya sistem pendaftaran pemilih secara automatik dilaksanakan," katanya kepada pemberita selepas menghadiri forum bertajuk 'Righs vs Security: To Strike A Balance' sempena seminar kebebasan berhimpun di sini hari ini.

Khairy berkata demikian ketika mengulas kenyataan Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof bahawa kira-kira tiga juta rakyat Malaysia yang layak mengundi masih belum berdaftar sebagai pemilih.

Golongan ini masih berpeluang mengundi sekiranya mendaftar sebelum 30 Jun ini andainya Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 diadakan selepas Ogos ini.

Khairy berkata, Pemuda Umno berjaya mendaftar seramai 150,000 pemilih baharu melalui pelbagai program di seluruh negara sehingga awal bulan ini.

Cadangan melaksanakan proses pendaftaran pemilih secara automatik telah beberapa kali dibangkitkan oleh pelbagai pihak namum SPR belum bercadang untuk melaksanakannya.

SPR sebelum ini menjelaskan cadangan itu boleh menimbulkan beberapa kesulitan kepada pemilih itu ekoran sebahagian besar rakyat Malaysia pada masa ini tidak tinggal di alamat yang tercatat dalam kad pengenalan mereka. - Bernama

Daftar pemilih: SPR tolak jumpa Pakatan Rakyat

Anis Nazri, 22 Jun 2012
KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menolak untuk bertemu dengan Pakatan Rakyat bagi membincangkan isu-isu berkaitan pilihan raya.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, berkata Pakatan Rakyat menerima surat jawapan daripada SPR pada 14 Jun lalu, yang menyatakan ketidaksediaan badan itu bertemu Pakatan Rakyat, pada Selasa, 19 Jun lalu.

"Kita serah surat untuk bertemu SPR pada 12 Jun, dan mereka jawab 14 Jun.  Mereka menolak untuk bertemu kita buat masa ini," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily, hari ini.

Bagaimanapun, tambah beliau SPR dalam surat tersebut menyatakan kesediaan untuk menjemput Pakatan Rakyat dalam siri taklimat dan penerangan mengenai pilihan raya pada satu tarikh yang akan ditetapkan.

Pertemuan yang sepatutnya diadakan Selasa, 19 Jun lalu, ditolak SPR dengan alasan badan itu sedang dalam rangka mengaturkan siri pertemuan dengan wakil-wakil politik.

Ditanya tentang kesediaan Pakatan Rakyat untuk menerima jemputan tersebut, Mustafa berkata Pakatan Rakyat mengharapkan satu pertemuan khusus di antara SPR dn Pakatan Rakyat, tanpa penglibatan parti-parti politik lain.

"SPR mengatakan akan adakan taklimat kepada semua parti-parti politik.  Baguslah.  Tapi kami harapkan satu pertemuan yang lebih khusus antara SPR dan Pakatan Rakyat kerana ingin berbincang secara khusus dan serius berkaitan isu pilihan raya," tegas beliau lagi.

Jelas Mustafa, pertemuan secara khusus lebih membuka ruang untuk berbincang secara mendalam dan menepati maksud perbincangan tersebut.

"Jika dengan penglibatan ramai-ramai ini, biasanya ia hanya berbentuk taklimat.  Tidak dapat berbincang secara mendalam dan sudah tentu tidak mencapai maksudnya.  Jadi, kita harapkan akan ada satu pertemuan khusus dengan Pakatan Rakyat selepas itu," kata beliau.

Bagaimanapun, Pakatan Rakyat bersedia menemui SPR untuk taklimat tersebut, dan dalam masa sama meminta untuk diadakan pertemuan tanpa membabitkan parti-parti politik lain.

Selain Mustafa, Ketua Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dr. Hatta Mohd Ramli, juga merupakan wakil daripada PAS untuk pertemuan tersebut.

Manakala, Naib Presiden PKR, Mohd Azmin Ali dan Fuziah Salleh mewakili PKR, dan Tai Kok Wai dan Anthony Loke mewakili DAP.

Benarlah ungkapan Tun Ghafar Baba pada Umno

Mohd Sabri Said, 22 Jun 2012
TASEK GELUGOR: Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu berkata, apa yang pernah dinyatakan oleh bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Ghafar Baba kepada Umno kini menjadi kenyataan.

Menurutnya, Tun Ghafar selepas bersara sering berkata bahawa 'Umno nampak saja besar macam gajah tapi kakinya lembik macam plastik' dan kini benar-benar terjadi apabila parti itu rosak akibat perbuatan pemimpin mereka sendiri.

"Kini apa yang dikatakan oleh Tun Ghafar Baba sudah jadi kenyataan. Umno nampak gah kerana adanya media dan wang ringgit tetapi pada hakikatnya parti itu menuju keruntuhan akibat perbuatan kepimpinan mereka sendiri, " terangnya.

Beliau berkata demikian ketika berucap di ceramah perdana anjuran PAS Kawasan Tasek Gelugor di Padang Awam, Kampung Jarak Atas semalam.

Menurut Mohamad, beliau masih ingat lagi perkataan tersebut, disebut berulang kali oleh Tun Ghafar semasa beliau dan Ahli Jawatankuasa PAS ketika itu, Haji Subky Latif menziarahinya yang terlantar sakit.

Kejatuhan Umno juga jelas Mohamad bakal disumbang oleh sikap pemimpin generasi baru parti itu yang dilihat sudah terpesong matlamat perjuangan mereka berbanding generasi terdahulu.

Sebab itu katanya, ramai dikalangan vateran Umno kini sudah sedar dan keluar dari Umno kerana kecewa dengan sikap pemimpin yang baru yang lebih mementingkan kedudukan berbanding kebajikan rakyat.

"Ramai dalam Umno sudah terpesong perjuangan bukan seperti orang veteran.

"Ramai yang tidak tahu perit getir perjuangan yang diterokai, tahu-tahu sudah pegang jawatan yang di dalamnya kantong besar. Apa lagi berebutlah mereka mendapatkanya, " katanya.

Namun, beliau tetap memberi peringatan kepada selruh jentera Pakatan Rakyat agar tidak mengambil sikap selesa walaupun Umno diibarat gajah berkaki plastik.

"Macam Tun Ghafar kata, istilah gajah yang ditujukan kepada Umno nyata besar tapi ingat kaki dia plastik.

"Jadi kita kena ambil api dan layangkan kepada kaki plastik tersebut tentu jadi lembut dan akhirnya gajah yang besar rebah ke bumi," katanya.

Umat ISLAM Akan Masuk NERAKA ?

OPINI | 16 September 2011 | 21:24 bermanfaat

13161829221212914699

Banyak di antara kita yang salah presepsi bahwa neraka itu hanya untuk orang-orang kafir dan munafik. Ada pula yang lebih keliru lagi menyangka “Hidup ini hanya sekali”, Akhirat adalah urusan nanti. Akibatnya, kita merasa tenang-tenang saja setelah menjadi Muslim secara formal.

“Dan tidak ada seorang pun di antara kamu yang tidak mendatanginya (neraka). Hal itu bagi Rabbmu adalah suatu ketentuan yang sudah ditetapkan. Kemudian Kami akan menyelamatkan orang-orang yang bertakwa dan membiarkan orang-orang zhalim di dalam (neraka) dalam keadaan berlutut.” (Qs Maryam/19: 71-72)
Ayat ini (ayat pertama) merupakan kabar berita dari Allâh Ta’ala kepada seluruh makhluk, baik orang-orang yang shaleh ataupun durhaka, Mukminin maupun orang kafir. Setiap orang akan mendatangi neraka. Ini sudah menjadi ketentuan Allâh Ta’ala dan janji-Nya kepada para hamba-Nya. Tidak ada keraguan tentang terjadinya peristiwa itu dan Allâh Ta’ala pasti akan merealisasikannya.
Semua orang akan melewati shirâth (jembatan) sesuai dengan kadar amal shalehnya. Jembatan ini terbentang di atas permukaan neraka Jahannam. Allâh Ta’ala menyelamatkan orang-orang yang bertakwa kepada-Nya sesuai dengan amal mereka. Amal shaleh akan sangat berpengaruh dalam proses melewati shirâth. Semakin banyak amal shaleh seseorang di dunia, maka ia akan semakin cepat menyeberanginya. baca juga disini
Ada 2 macam keadaan Penghuni NERAKA.
1. Penghuni yang KEKAL ABADI, mereka adalah Orang KAFIR, dan MUSRYIK (Menyekutukan peribadatan kepada ALLOH dengan makhuknya)
“Adapun orang-orang kafir dan mendustakan ayat-ayat Kami, mereka itu penghuni neraka, mereka kekal di dalamnya” (QS. Al Baqarah: 39)
2. Hanya Sementara saja, mereka adalah Orang Muslim yang berdosa-dosa besar yang setelah ditimbang di mizan, dosa masih lebih banyak dengan kebaikannya serta tidak diampuni ALLOH, maka akan dimasukkan ke neraka dan setelah bersih, maka dia akan keluar dengan syafaat orang-orang yang memohonkan syafaat atau karena rahmat Allah semata.
Dari Abu Sa’id Al-Khudri, dia berkata,“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ‘Adapun penduduk neraka yang mereka menjadi penduduknya, maka mereka tidak akan mati di dalam neraka dan tidak akan hidup. Tetapi orang-orang yang tertimpa siksa neraka dengan sebab dosa-dosa mereka, maka Dia (Allah) akan mematikan mereka. Sehingga apabila mereka telah menjadi arang, diberi izin mendapatkan syafaat. Maka, mereka didatangkan dalam keadaan kelompok-kelompok yang berserakan. Lalu mereka ditebarkan di sungai-sungai surga, kemudian dikatakan, ‘Wahai penduduk surga tuangkan (air) kepada mereka!’ Maka, merekapun tumbuh sebagaimana tumbuhnya bijian yang ada pada tanah yang dibawa aliran air.’”
[H.R. Muslim no: 185; dan lainnya. Lihat takhrij-nya di dalam Silsilah Ash-Shahihah, no. 1551]
Jadi berdasarkan penjelasan diatas, sangat memungkinkan Umat Islam akan masuk NERAKA..!!!
jika mereka tidak hati-hati menjaga diri dari syirik, bid’ah dan maksiat selama hidup di dunia. Dan ini tidak mudah banyak sekali jalan yang akan menggelincirkan kita ke NERAKA, sungguh mungkin kita bisa sabar dengan penderitaan di dunia, namun kelak di neraka kita tidak akan sabar dengan adzabNya yang pedih. Walaupun nanti kita ke SURGA (inipun juga belum pasti) apakah mau kita di adzab di Neraka dahulu….yang 1 hari di akhirat seperti 50.000 tahun didunia.??? dan adzab penghuni neraka yang paling ringan pada hari Kiamat adalah, seseorang diletakkan dua buah bara di tengah-tengah kedua telapak kakinya, (lalu) mendidihlah otaknya disebabkan dua bara itu….
Realita ini yang jarang diperhatikan kaum muslimin, mereka pikir hanya sekedar mengaku islam, syahadat sudah cukup , Mereka merasa sudah cukup tahu Islam dengan hafal 5 Rukun Islam dan 6 Rukun Iman, dan bisa dijamin masuk SURGA. Lebih celaka lagi, berbagai dosa dan maksiatpun dilakukan tanpa malu pada Allah Ta’ala, berbagai kemaksiatan rutin dikerjakan, HALAL-HARAM sama saja enaknya, mau dosa kecil-besar yang penting happy, Waktu mereka habis untuk mengejar dunia, mereka rela bangun pagi, banting tulang-peras keringat,begadang lembur semalam suntuk, selesai S1, lanjut lagi S2, cari beasiswa ke luar negeri untuk S3, Sedangkan jika urusan akhirat mereka hanya, “ Ya saya terserah yang diatas, jika diberi Hidayah insyaAllah saya akan berjilbab, saya akan meninggalkan riba, saya akan meninggalkan judi dsb.
“Mereka hanya mengetahui yang lahir (saja) dari kehidupan dunia, sedang mereka tentang (kehidupan) akhirat adalah lalai” [Ar-Rum : 7]
Perlu kita ketahui bahwa formalitas keislaman dan keimanan sama sekali tidak akan menolong kita di akhirat nanti jika kita tidak melaksanakan konsekuensi-konsekuensi keislaman dan keimanan itu secara baik dan utuh.
Disini saya akan sebutkan beberapa jalan yang akan menggelincirkan kita masuk NERAKA.
Sebab Pertama, adalah Dosa yang membuat seseorang keluar dari ISLAM, dan KEKAL di Neraka, Wal iyadzubillah
Allah ta’ala berfirman (yang artinya), “Barangsiapa diantara kalian yang murtad dari agamanya kemudian mati dalam keadaan kafir maka mereka itulah orang-orang yang terhapus amalannya di dunia dan akhirat. Dan mereka itulah penghuni neraka. Mereka kekal berada di dalamnya.” (QS. al-Baqarah : 217)
Berikut ini sepuluh perkara yang digolongkan sebagai pembatal keislaman. Walaupun sebenarnya pembatal keislaman itu tidak terbatas pada sepuluh perkara ini saja. Hanya saja sepuluh perkara ini merupakan pokok-pokoknya, yaitu:
[1] Melakukan kemusyrikan dalam beribadah kepada Allah. Yaitu menujukan salah satu bentuk ibadah kepada selain Allah. Allah ta’ala berfirman (yang artinya), “Barang siapa yang mempersekutukan Allah maka sungguh Allah haramkan atasnya surga, dan tempat kembalinya adalah neraka…” (QS. al-Ma’idah: 72).
[2] Mengangkat perantara dalam beribadah kepada Allah yang dijadikan sebagai tujuan permohonan/doa dan tempat meminta syafa’at selain Allah.
[3] Tidak meyakini kafirnya orang musyrik, meragukan kekafiran mereka, atau bahkan membenarkan keyakinan mereka.
[4] Keyakinan bahwa ada petunjuk dan hukum selain tuntunan Nabi yang lebih sempurna dan lebih baik daripada petunjuk dan hukum beliau shallallahu ‘alaihi wa sallam.
[5] Membenci ajaran Rasul, meskipun dia juga ikut melakukan ajaran itu.
[6] Mengolok-olok ajaran agama Islam, pahala atau siksa.
[7] Sihir.
[8] Membantu kaum Kafir dalam menghancurkan umat Islam.
[9] Keyakinan bahwa sebagian orang boleh tidak mengikuti syari’at Nabi Muhammadshallallahu ‘alaihi wa sallam dengan menganalogikannya dengan Nabi Khidr bersama Nabi Musa ‘alaihimas salam.
[10] Berpaling total dari agama, tidak mau mempelajari maupun mengamalkannya
Baca Penjelasannya disini
Sebab Kedua, Melakukan Dosa-Dosa Besar
Allah ta’ala berfirman (yang artinya), “Jika kalian menjauhi dosa-dosa besar yang dilarang kepada kalian, niscaya Kami akan menghapuskan dari kalian dosa-dosa kalian dan Kami akan memasukkan kalian ke dalam tempat yang mulia” (QS. An-Nisaa’ : 31).
Adz-Dzahabi rahimahullah berkata, “Dengan dalil yang tegas ini Allah menjamin bagi orang yang menjauhi dosa-dosa besar bahwa Allah pasti akan memasukkan mereka ke dalam surga.”
Pengertian dosa besar adalah segala perbuatan yang pelakunya diancam dengan api neraka, laknat atau murka Allah di akherat atau mendapatkan hukuman had di dunia. Sebagian ulama menambahkan perbuatan yang nabi meniadakan iman dari pelakunya, atau nabi mengataan ‘bukan golongan kami’ atau nabi berlepas diri dari pelakunya.
Diantara Dosa-dosa besar tersebut adalah;
Orang yang memakan RIBA.
Dari Jabir, beliau mengatakan, “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melaknat pemakan riba, korban riba, pencatat, dan saksinya. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ‘Mereka itu dosanya sama.’” (Hr. Muslim, no. 4177)
Dalam hadits ini, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melaknat semua pihak yang terlibat dalam transaksi riba. Bahkan, beliau tegaskan bahwa mereka semua itu menanggung dosa yang sama. Jika pencatat transaksi dan saksi dalam transaksi riba dosanya sama dengan dosa pemakan riba, lalu bagaimana lagi dengan orang yang mengurusi kegiatan riba, atau bahkan dengan sengaja menyebarkan dan memasang iklan di berbagai media untuk mengajak orang agar melakukan riba!
Judi, Minum Khamr ( termasuk ROKOK, Ganja, Heroin dan yang sejenis)
“Sesungguhnya (minuman) khamar, berjudi, berhala, mengundi nasib dengan anak panah adalah perbuatan keji, termasuk perbuatan syaitan, maka jauhilah perbuatan-perbuatan itu agar kamu mendapat keberuntungan.” (QS: Al Maidah: 90).
Zina
“Artinya : Dan janganlah kamu mendekati zina, karena sesungguhnya zina itu adalah faahisah (perbuatan yang keji) dan seburuk-buruk jalan (yang ditempuh oleh seseorang)” [Al-Israa : 32]
Ghulul (korupsi)
“Barangsiapa yang kami tugaskan dengan suatu pekerjaan, lalu kami tetapkan imbalan (gaji) untuknya, maka apa yang dia ambil di luar itu adalah harta ghulul (korupsi)”.[HR Abu Dawud no. 2943]
“Barangsiapa berpisah ruh dari jasadnya (mati) dalam keadaan terbebas dari tiga perkara, maka ia (dijamin) masuk surga. Yaitu kesombongan, ghulul (korupsi) dan hutang”. [HR Ahmad, no. 21291; at Tirmidzi, no. 1572]
Meninggalkan Sholat
“Apakah yang memasukkan kamu ke dalam Neraka Saqar?” (42) Mereka menjawab: “Kami dahulu tidak termasuk orang-orang yang menegakkan shalat (43) dan kami tidak (pula) memberi makan orang miskin, (44) dan adalah kami membicarakan yang bathil, bersama dengan orang-orang yang membicarakannya, (45) dan adalah kami mendustakan hari pembalasan,(46) hingga datang kepada kami kematian”.(47) (Q.S. Al-Muddats-tsir (74) : 42 – 47)
Sihir, Dukun, Paranormal
Dari Abu Hurairah, dari Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam , beliau bersabda, “Jauhilah tujuh (dosa) yang membinasakan!” Mereka (para sahabat) bertanya, “Wahai Rasulullah, apakah itu?” Beliau menjawab, “Syirik kepada Allah; sihir; membunuh jiwa yang Allah haramkan kecuali dengan haq; memakan riba; memakan harta anak yatim; berpaling dari perang yang berkecamuk; menuduh zina terhadap wanita-wanita merdeka yang menjaga kehormatan, yang beriman, dan yang bersih dari zina.” (Hadits Shahih Riwayat Bukhari, no. 3456; Muslim, no. 2669)
Membunuh
“Dan barang siapa yang membunuh seorang Mu’min dengan sengaja, maka balasannya ialah Jahannam, kekal ia di dalamnya dan Allah murka kepadanya, dan mengutukinya serta menyediakan azab yang besar baginya.” (93) (Q.S. Annur (24) : 93)
Durhaka kepada Orangtua
“Dosa besar itu adalah syirik kepada Allah, durhaka kepada kedua orang tua, membunuh jiwa seseorang, dan sumpah palsu” [HR. Al-Bukhari]
Memakan Harta anak yatim
“Sesungguhnya orang-orang yang memakan harta anak yatim secara zalim, sebenarnya mereka itu menelan api sepenuh perutnya dan mereka akan masuk ke dalam api yang menyala-nyala (neraka).” (Qs. an-Nisa’: 10). Dalam ayat ini ada ancaman neraka bagi orang yang memakan harta anak yatim sehingga perbuatan ini hukumnya dosa besar.
Dan masih banyak lagi misal, mengurangi timbangan, suap- uang sogok, pungli, berdusta, saksi palsu, Liwath (homo/maho, lesbi), tidak membayar zakat, memakan yang haram, tabarruj (pamer kecantikan), tidak memakai jilbab, lalai dalam sholat, riya, mendengarkan musik, menghalangi dakwah dsb…
Tentunya kita mengidam-idamkan masuk surga tanpa harus masuk neraka.

Tapi bagaimana caranya? Sempurnakan Tauhid !


Agar masuk surga tanpa hisab, syarat yang harus dipenuhi adalah membersihkan tauhid dari noda-noda syirik, bid’ah, dan maksiat.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ketika beliau menerangkan hakikat hak Allah kepada shahabat Muadz bin Jabal radhiyallahu ‘anhu, “Sesungguhnya hak Allah yang wajib dipenuhi hambanya adalah hendaklah mereka beribadah kepada Allah semata dan tidak berbuat kesyirikan sedikit pun, dan hak hamba yang akan dipenuhi oleh Allah, adalah Allah tidak akan mengadzab orang-orang yang tidak berbuat kesyirikan[ HR. Bukhori, no.2856]

Semoga Kita diselamatkan dari Adzab Neraka dan dimasukkan ke SurgaNYA. Amin
Do’a ini amat baik untuk dihafal, berisi permintaan agar dimasukkan ke surga dan dilindungi dari neraka.
اللَّهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ الْجَنَّةَ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْهَا مِنْ قَوْلٍ أَوْ عَمَلٍ وَأَسْأَلُكَ أَنْ تَجْعَلَ كُلَّ قَضَاءٍ قَضَيْتَهُ لِى خَيْرًا
Allahumma inni as-alukal jannah, wa maa qorroba ilaihaa min qoulin aw ‘amal, wa a’udzu bika minan naari wa maa qorroba ilaiha min qoulin aw ‘amal, wa as-aluka an taj’ala kulla qodho-in qodhoitahu lii khoiroo
(Ya Allah, aku meminta surga pada-Mu serta perkataan atau amal yang mengantarkan padanya. Ya Allah, aku berlindung pada-Mu dari neraka serta perkataan atau amal yang mengantarkan padanya. Ya Allah, jadikanlah setiap takdir yang Engkau peruntukkan untukku adalah baik)
[ HR. Ibnu Majah no. 3846]
Wallahu’alam


HAL YANG MENYEBABKAN MANUSIA MASUK NERAKA

OLEH Fadhil ZA


Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahanam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai.
(Al-A’raaf 179)

Dalam surat Al-A’raaf ayat 179 ini Allah menjelaskan bahwa ada beberapa hal yang menyebabkan manusia dan jin terjerumus masuk kedalam neraka jahanam, antara lain :
  1. Mereka mempunyai hati namun tidak digunakannya untuk memahami ayat-ayat Allah
  2. Mereka mempunyai mata namun tidak dipergunakannya untuk melihat tanda kekuasaan Allah
  3. Mereka mempunyai telinga namun tidak digunakannya untuk mendengarkan nasehat dan ayat-ayat Allah.
Keadaan mereka tersebut diatas bagaikan binatang ternak bahkan lebih sesat lagi dari itu,dan mereka termasuk kedalam kelompok orang yang lalai.
Hati yang sakit
Hati manusia ada yang sehat bercahaya menerangi kehidupan diri dan lingkungannya dan ada pula yang sakit dan gelap serta merongrong kehidupan diri dan lingkungannya. Hati yang sehat dipenuhi dengan rasa Iman, takwa, tawakkal, sabar, dan sangat cinta mendengarkan nasehat dan ayat Qur’an, membawa rahmat dan manfaat bagi diri dan lingkungannya.
Hati yang sakit dan gelap dipenuhi rasa takut, cemas,kecewa, dendam, benci, sombong, ria, suka dipuji, tamak, cinta dunia dan lain sebagainya. Orang yang ada penyakit dalam hatinya merasa benar sendiri, dan sulit menerima nasehat saran atau kritik dari orang lain. Mereka enggan untuk sujud dan tunduk pada Allah. Seluruh usaha dan kegiatannya hanya ditujukan untuk meraih kehidupan dunia, mereka mengabdi pada kepentingan syahwatnya. Mereka berusaha memuaskan kebutuhan syahwat dan nafsunya dengan berbagai cara, tidak peduli halal dan haram. Inilah orang yang telah ditutup hatinya oleh Allah dengan pernyataannya dalam surat Al Baqarah ayat 7 dan Jatsiyah ayat 23 :
Allah telah mengunci-mati hati dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka ditutup. Dan bagi mereka siksa yang amat berat. (Al Baqarah 7)
Maka pernahkah kamu melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya, dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya dan Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya dan meletakkan tutupan atas penglihatannya? Maka siapakah yang akan memberinya petunjuk sesudah Allah (membiarkannya sesat). Maka mengapa kamu tidak mengambil pelajaran?
(Al Jatsiyah 23)
Peliharalah hati dari berbagai penyakit yang dapat membutakan hati dari menerima kebenaran. Hati yang dipenuhi penyakit hanya akan mendorong seseorang untuk mengerjakan perbuatan keji dan mungkar yang akan nmenjerumuskannya kedalam api neraka jahannam yang panas membakar.
Mata yang buta
Orang yang buta mata hatinya tidak mampu melihat tanda tanda kekuasaan dan kebesaran Allah yang banyak bertebaran dilangit dan bumi ini. Kalau diperhatikan sebenarnya pada penciptaan langit dan bumi serta tumbuh2an dan hewan yang terdapat didarat, laut maupun angkasa serta pada diri manusia sediri, terdapat tanda tanda kekuasaan dan kebesaran Allah bagi orang yang mau mengambil pelajaran. Namun sedikit sekali orang yang mampu melihat tanda kebesaran Allah tersebut, walaupun matanya sehat, tidak buta dan dapat melihat dengan jelas. Mereka hanya mampu melihat benda disekitarnya dengan jelas, namun tidak mampu melihat tanda kebesaran Allah yang ada pada benda tersebut. Kalau mereka mampu memanfaatkan matanya dengan benar mereka akan dapat melihat tanda kebesaran Allah pada sesuatu yang mereka lihat itu.
Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang-orang yang berakal, (Ali Imran 190)
Namun sayang sebagian besar manusia tidak mampu mengambil pelajaran dari berbagai kejadian yang mereka lihat dan alami. Berbagai kejadian yang mereka alami dan lihat berlalu begitu saja. Mereka menganggap itu sebagai hukum alam, suatu kejadian atau materi hadir dalam kehidupan mereka dari tiada menjadi ada, dan kembali menjadi tiada hanya karena suatu proses alami saja. Kita hidup, mati kemudian berlalu begitu saja , tidak ada lagi kehidupan sesudah mati, semua itu terjadi karena proses alam.
Fikiran, cita cita dan usaha mereka seluruhnya ditujukan hanya untuk kehidupan dunia. Mereka menghalalkan segala cara untuk mendapatkan apa yang diinginkan, tidak peduli halal dan haram. Mereka tidak paham kalau kehidupan ini ada yang memiliki dan mengaturnya,sikap ini menggiring mereka untuk maasuk kedalam api neraka jahannam yang panas membakar.
Telinga yang tuli
Sebagian manusia ada yang telinga batinnya tuli, mereka lebih tertarik mendengar musik, cerita gosip, berbagai berita dan kejadian didunia yang menarik hati. Mereka tidak tertarik untuk mendengar nasehat, kajian agama, ataupun ayat-ayat Qur’an. Mereka terlalu asyik dengan kehidupan dunia, enggan mendengar lantunan ayat Qur’an yang menasehati atau kajian tentang Iman, Tauhid, kebesaran Allah, kehidupan akhirat yang banyak diperdengarkan melalui media radio, televisi maupun ceramah umum. Mereka lebih suka mendengar suara musik, nyanyian, berita politik dan kejadian dari segala penjuru dunia.
Hati yang penuh penyakit, mata hati yang buta, telinga batin yang tuli menyebabkan mereka hidup bagai binatang ternak, yang tujuan hidupnya hanya untuk makan minum, tidur dan mendapatkan kesenangan dunia. Seluruh usahanya hanya ditujukan untuk kehidupan dunia, mereka lalai dari mempersiapkan diri untuk kehidupan akhirat, itulah yang menyebabkan mereka terjerumus kedalam jurang neraka yang dalam. Bersihkan hati dari berbagai penyakit, latih mata dan telinga untuk memahami tanda kebesaran Allah dialam ini. Insya Allah selamat hidup didunia dan akhirat.

Tiada ulasan: