Rabu, 27 Jun 2012

KENA LAYAN BERSIH NI...SEBAB MEREKA RAKYAT MALAYSIA...IA BUKAN RAKYAT THAI ATAU RAKYAT DILANGIT...YANG DIMINTA ITU PERLU DAN MUNASABAH...

Malaysia tolak label 'demokrat palsu' pada PM
4:51PM Jun 26 2012  
Kementerian Luar sedih dengan artikel dalam akhbar Kanada yang mengkategorikan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sebagai "demokrat palsu", dengan meletakkannya sebaris dengan autokrat lain dunia.

Tulisan itu, bertajuk "A 21st-century checklist of the new autocrats" disiarkan pada 8 Jun oleh The Globe and Mail.

NONEIa ditulis oleh ketua biro Beijing Mark Mackinnon, pemenang anugerah kewartawanan yang sudah mewawancara sebahagian pemimpin paling kontroversi dan terkemuka di seluruh dunia.

Antara mereka, ketua pembangkang Burma Aung San Suu Kyi, bekas pimimpin Soviet Mikhail Gorbachev, bekas perdana menteri Thailand Thaksin Shinawatra, Presiden Israel Shimon Peres dan Raja Abdullah daripada Jordan.

Dalam artikelnya, Mackinnon mengelaskan autokrat dalam empat kategori - demokrat palsu, egois gila, populis ganas dan kapitalis tanpa perasaan.

Najib dimasukkan dalam kategori pertama bersama Presiden Rusia Vladimir Putin, Presiden Palestin Mahmoud Abbas, Presiden Algeria Abdelaziz Bouteflika, perdana Menteri Ethiopia eles Zenawi dan Perdana Menteri Kambodia Hun Sen.

Bekas pemimpin yang pernah dikelaskan dalam kategori itu bekas presiden Yugoslavia Slobodan Milosevic dan bekas presiden Mesir Hosni Mubarak.

Mackinnon menulis, pemimpin ini "mengadakan pilihan raya tetapi tiada hasrat memberikan kuasa" dan "penentang politik seriusnya dipenjara dan parti mereka diharamkan atas alasan teknikal".
Kassim Ahmad: Tarik larangan buku 'anti-Hadis'
  • Fathi Aris Omar & Jimadie Shah Othman
  • 11:25AM Jun 26 2012
 
WAWANCARA Selepas 26 tahun, penulis dan sarjana kontroversi Kassim Ahmad menuntut kerajaan menarik balik pengharaman bukunya Hadis: Satu Penilaian Semula yang dicop pelbagai pihak memprogandakan ajaran anti-Hadis.

Yakin penerimaan masyarakat sudah berubah, Kassim - tokoh kiri selepas kemerdekaan - mendedahkan, beliau sudah mengutus sepucuk surat rasmi kepada Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein untuk tujuan itu tiga bulan lalu.

NONE"Tiga bulan lepas saya tulis surat kepada Hishammuddin. Saya kata keadaan kini sudah mula berubah banyak.

"Kerajaan kita pun sekarang sudah hapuskan ISA dan beberapa undang-undang darurat. (Jadi) patutlah pengharaman buku ini ditarik balik," katanya.

Bekas presiden Parti Sosialis Rakyat Malaysia (PSRM) itu pada 1986 mencetuskan kegemparan apabila tampil dengan Hadis: Satu Penilaian Semula yang amat kritikal terhadap Hadis - sumber hukum kedua tertinggi dalam Islam selepas al-Quran.

Selepas perdebatan demi perdebatan dengan sarjana dan NGO Islam, termasuk di media, kerajaan pada Julai 1986 mengharamkan buku itu manakala Majlis Fatwa Kebangsaan mendakwa ia mengandungi fahaman bertentangan dengan akidah.

Buku itu, antaranya didakwa terpengaruh dengan saintis Mesir yang berhijrah ke Amerika Syarikat Dr Rashad Khalifa (gambar terjemahan al-Quran oleh Rashad di bawah) yang dibunuh pada 1990 selepas mengaku sebagai rasul.

Bukan itu sahaja, sebuah lagi bukunya Dilema Umat Islam-Antara Hadis dan al-Quran menerima nasib sama.

Dr M terima, Anwar pernah setuju

Usaha Kassim menerbitkan al-Quran terjemahan sendiri berjudul Bacaan (juga diharamkan pada 1995) bersama sahabatnya, seorang warganegara Singapura Osman Ali, juga menimbulkan keresahan banyak pihak.

Kassim bagaimanapun menafikan bersikap anti-Hadis tetapi kritikal kepadanya serta menerima kira-kira 40 peratus hadis yang diriwayatkan, yang dianggapnya tidak bertentangan dengan al-Quran.

NONEKetika diwawancara Malaysiakini di kediamannya di Kulim, Kassim berkata, surat yang dihantar melalui pos berdaftar kepada Hishammuddin itu bagaimanapun belum berbalas.

"Dia mesti (tarik balik). Sebab sekarang ini pun banyak orang sudah balik kepada al-Quran. Tinggal lagi dia (kerajaan) tak iktiraflah," katanya yakin ketika ditanya sama ada harapan supaya buku itu beredar semula dalam pasaran masih menyala.

Seolah masih segar dalam ingatan, Kassim berkata, dalam tempoh 26 tahun sejak buku itu diterbitkan, pelbagai pihak perlahan-lahan berubah dan menerima pandangannya, termasuklah bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Malah, ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim juga pada mulanya didakwa bersetuju dengan buku itu "secara prinsip" sebelum berubah pendirian kemudiannya.

NONEMenurut Kassim, setiausaha Anwar pernah memberitahunya "kami bersetuju dengan kamu secara prinsip, tetapi berbeza secara taktikal" tetapi selepas buku itu hangat diperdebatkan, beliau difahamkan Anwar berpakat dengan "ulama" untuk menekannnya.

Mengulas penerimaan terhadap gagasannya itu, anak kelahiran Kedah itu berkata, terdapat seorang iman Masjid Keling di negeri itu yang dikenali sebagai "Bukhari" amat menghormati pandangannya selepas buku itu diterbitkan.

Allahyarham Imam Bukhari, tambah Kassim, malah mencadangkan kepada orang ramai untuk mendalami ideanya yang kritikal terhadap Hadis dalam buku Hadis: Satu Penilaian Semula.

"Ada seorang cikgu daripada Sabah jumpa Imam Bukhari di Mekah. Dia (Bukhari) kata, hang nak tau pasal Islam hang pi jumpa Kassim Ahmad. Dia (guru itu) betul mai pada saya, (kira-kira) sepuluh hingga 15 tahun lalu," katanya.

Mohon ITBM terjemah buku baru
Walaupun sering menjadi mangsa tekanan pihak berkuasa, Kassim - bekas anggota Umno - tetap menulis tanpa menghiraukan semua itu.

NONEKini, ketika umur senjanya di angka 79 tahun, beliau turut membentangkan pandangan-pandangannya di media sosial yang digemari orang muda, termasuk blog dan Facebook.

Buku terbarunya Islamic Renaissance (kanan) keluaran penerbit Amerika Syarikat Branbowpress dilancarkan di Kuala Lumpur pada Februari lalu.

Kassim, yang selalu bersikap positif, bagaimanapun mahukan bukunya dicapai banyak pihak, mendedahkan beliau sudah memohon agensi kerajaan Institut Terjemahan dan Buku Malaysia (ITBM) dua minggu lalu supaya menterjemah buku itu.

Menurutnya, pengantar Islamic Renaissance dalam bahasa Melayu akan ditulis oleh pemerhati politik dan aktivis Dr Chandra Muzaffar, yang juga sahabat lamanya.

Buku baru kira-kira 250 halaman itu antaranya menegaskan pandangannya yang kritikal terhadap hadis menggunakan method saintifik, termasuk teori "Kod 19" yang dipelopori Rashad.

Teori itu antaranya berpendapat jumlah perkataan dalam al-Quran disusun berdasarkan 19 perkataan atau gandaannya dengan tepat.

azlanIslamic Renaissance juga turut menyentuh perkembangan semasa politik, antaranya dengan beranggapan PAS yang "konservatif", DAP yang "didominasi Cina" PRK yang "Machiavellian"
tidak akan dapat menyelamatkan kepimpinan Melayu di negara ini.

Selain tulisan berbentuk sastera dan sejarah Melayu, buku-buku lain Kassim berkaitan agama dan perjalanan rohaninya termasuk Hadis: Jawapan Kepada Pengkritik, Mencari Jalan Pulang Daripada Sosialisme kepada Islam dan Universiti Kedua.

Dan seperti biasa, Kassim terus menunggu jawapannya dalam perpustakaan kecil rumahnya di Kulim - sebuah bandar kecil di Utara Semenanjung Malaysia.
Demo bertembung di Kota Bharu, peserta cedera
  • Koh Jun Lin & Aidila Razak
  • 4:32PM Jun 26 2012
 
Seorang penulis blog Khairul Nizam Abdul Ghani adalah antara individu yang mengalami kecederaan dalam pertembungan dua kumpulan yang mengadakan perhimpunan serentak di Kota Bharu hari ini.

Khairul yang merupakan pengendali blog adukataruna.blogspot.com berkata, beliau menerima tiga jahitan di kepala ekoran kecederaan yang dialaminya.

NONEKatanya, beliau yang menyertai perhimpunan 'Pra-Himpunan Royalti Menjunjung Titah Tuanku Sultan Kelantan' itu dipukul oleh sekumpulan 15 orang yang disyakinya sebagai anggota Pemuda Umno.

Khairul Nizam yang merupakan pegawai media dan penganjur perhimpunan itu berkata, beliau tidak dapat memastikan berapa orang yang cedera, namun menyatakan sekurang-kurangnya empat laporan polis telah dibuat.

Sementara itu, Ketua Polis Kelantan Datuk Jalaluddin Abdul Rahman ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan berlaku insiden tumbuk-menumbuk dalam kejadian di hadapan Kota Darul Naim itu.
Bagaimanapun beliau menafikan menerima sebarang laporan polis.
"Tiada laporan polis yang dibuat tapi polis akan buat laporan polis dan akan buat tangkapan dalam masa terdekat, kerana kita boleh kenal pasti mereka yang terlibat," katanya.
'Nak berdebat ke tak nak?' tanya Anwar pada PM
  • Zulaikha Zulkifli
  • 7:47AM Jun 26 2012
 
Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi dengan sinis mempersoalkan sama ada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak ingin berdebat dengannya atau tidak.

NONEAnwar berkata, kenyataan Najib sebelum ini yang mengatakan debat bukan satu budaya, juga merupakan helah untuk mengelak berdebat dengan beliau.

"Dia nak debat ke tak nak? Dia anjurkan debat di seluruh sekolah. Hadiah (yang diperolehi ialah piala) perdana menteri. Di sekolah minta anak-anak untuk berdebat. Hadiahnya (piala) perdana menteri. Tapi perdana menteri kata bukan budaya. Habis yang diajar di sekolah itu apa?

"Itu cuma helah nak elak untuk berdebat," kata Anwar ketika ditemui pemberita selepas menyampaikan pidato aspresiasi di majlis pelancaran dan diskusi buku Islam dan Melayu: Martabat Umat dan Daulat Rakyat malam tadi.

Majlis pelancaran dan diskusi buku hasil tulisan Datuk Dr Siddiq Fadzil itu juga turut dihadiri Presiden PKR, Datin Seri Wan Azizah Wan Ismail dan anaknya yang juga Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar serta Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali.

Jumaat lalu, Najib terus mengelak apabila ditanya mengenai cabaran yang dikemukakan Anwar untuk mengadakan debat.

Katanya, debat tidak semestinya dilihat sebagai satu budaya tetapi mesti dilihat mengikut kepada keadaan.

Sementara itu, ketika ditanya mengenai kenyataan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar yang mengatakan perbahasan di Parlimen ada unsur perdebatan, Anwar menafikan perkara tersebut.

"Debat... bila Datuk Najib datang? nak debat atau tidak. Bagi alasan Parlimen ada debat. Tak ada.

"Kedua ini bukan budaya Melayu. Maki orang, pukul orang, bunuh, hina itu budaya Melayu ke? Guna media untuk aibkan orang itu budaya Melayu?" soal Anwar.

Dalam pada itu, mengulas mengenai kemenangan pemimpin baru Mesir, Mohamed Morsi, Anwar berkata, perkara tersebut membuktikan bahawa suara rakyat harus dihormati.

Menurut Anwar, presiden Mesir yang baru itu telah menghadapi pelbagai tuduhan tetapi masih ada kekuatan dan sambutan dari rakyat negara itu.

"Rakyat Mesir dah buat keputusan. Ini tunjukkan bahawa suara rakyat harus dihormati. Beliau telah dipenjara dan dihina dengan pelbagai tuduhan tetapi masih lagi ada kekuatan dan mendapat sambutan rakyat," kata Anwar.

Ketika mengulas kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai usaha menjatuhkan kerajaan ala 'Arab Spring' tidak seharusnya berlaku di negara ini, Anwar berkata, mantan perdana menteri itu masih mewakili zaman lampau.

Sambil menyifatkan bapa pemodenan itu mewakili pandangan bekas presiden Mesir, Hosni Mubarak, Anwar berkata, Mahathir masih lagi merasai kehilangan Hosni.

"Mahathir mewakili zaman lampau dan mewakili pandangan Husni Mubarak. Jadi kawan kita Tun Mahathir masih rasa kehilangan Hosni sedangkan rakyat Mesir bergembira," kata Anwar.
Tujuh lagi tahanan ISA sertai mogok lapar
6:55PM Jun 26 2012  
Tujuh lagi tahanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) telah menyertai mogok lapar untuk menuntut pembebasan awal, kata Gerakan Anti-ISA (GMI) hari ini.

"Kami mempunyai maklumat bahawa mereka yang menyertai mogok tersebut ialah dua rakyat Malaysia, empat warga Sri Lanka dan
seorang rakyat India, menjadikan jumlahnya kini sembilan orang," kata anggota urusetia GMI, Syukri Razab.

NONEMereka menyertai Fadzullah Abdul Razak dan Razali Kassan yang telah memulakan mogok lapar mereka Khamis lalu.

Dalam satu kenyataan, Syukri berkata kedua-duanya dilaporkan dalam keadaan lemah kerana mereka hanya minum air sejak enam hari lalu.

Fadzullah menyertai mogok lapar itu bulan lalu untuk menuntut kebebasan, bersama dengan sekumpulan tahanan, yang sebahagian mereka berpuasa selama seminggu.

Tahanan tersebut menghentikan mogok lapar mereka apabila delegasi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) melawat pusat tahanan apabila diberitahu mengenainya.

Suhakam kini sedang berbincang dengan Kementerian Dalam Negeri mengenai status tahanan tersebut.
Lelaki dihukum mati bunuh wanita enggan kahwininya
6:00PM Jun 26 2012  
Seorang tukang masak dijatuhi hukuman gantung sampai mati oleh Mahkamah Tinggi Alor Star hari ini selepas didapati bersalah membunuh seorang wanita yang enggan berkahwin dengannya tahun lepas.

Othman A. Aziz, 61, dijatuhkan hukuman itu selepas Pesuruhjaya Kehakiman Mohd Zaki Abdul Wahab mendapati pihak pendakwaan berjaya menimbulkan keraguan yang munasabah terhadap kes itu.

Dalam penghakimannya, Mohd Zaki berkata berdasarkan keterangan pakar patologi, terdapat 26 luka tikaman dan empat luka hirisan pada bahagian dada dan belakang mangsa.
  
"Luka tikaman itu menembusi organ dalaman si mati dan tertuduh mempunyai niat untuk membunuh si mati. Jadi mahkamah tiada pilihan lain selain menjatuhkan hukuman mati terhadap tertuduh mengikut peruntukan undang-undang iaitu Seksyen 302 Kanun Keseksaan," katanya.

Mengikut pertuduhan, Othman didakwa membunuh Ratna Sufizzahriyanti Omar, 23, di dalam sebuah bilik bernombor G 12 di rumah nombor 1926H, Taman Mahkota, Jalan Stadium di Alor Star antara pukul 8.45 malam 2 Mei 2011 hingga 12.45 pagi 3 Mei 2011.

Pendakwaan dikemukakan mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

Othman yang merupakan bapa kepada dua orang anak dalam rayuannya memohon maaf kepada isteri dan anak-anaknya serta keluarga mangsa.
  
"Saya mohon mahkamah pertimbangkan rayuan kes saya dan saya insaf dengan apa yang telah terjadi. Saya juga mohon agar mahkamah mempertimbangkan supaya saya boleh menjalani hukuman penjara di Selangor kerana keluarga saya berada di sana," katanya.
  
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya Wan Nor Hasnita Wan Daud manakala tertuduh diwakili peguam A. J. Surinarayanan.

- Bernama
Wanita dibakar teman lelaki meninggal dunia
5:53PM Jun 26 2012  
Wanita yang parah dibakar teman lelakinya selepas bertengkar di sebuah rumah di flat Taman Segar, Cheras, Jumaat lepas, meninggal dunia hari ini.
  
Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur ACP Khairi Ahrasa berkata wanita berusia 23 tahun itu meninggal dunia pukul 12.50 tengah hari di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) selepas melecur teruk 90 peratus.
  
"Sehubungan itu, polis menahan reman teman lelakinya berusia 35 tahun itu sehingga Jumaat (29 Jun) untuk disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh," katanya dalam sidang akhbar hari ini.
  
Teman lelaki wanita itu, yang ditahan pada hari kejadian, turut melecur di tangan dan dirawat di PPUKM.
  
Kejadian pada jam 3 pagi itu disedari jiran mangsa setelah mendengar jeritannya sebelum mendapati ruang tamu rumah berkenaan musnah terbakar.

- Bernama
Hakim tanya mengapa k'jaan 'layan' permintaan BERSIH
  • Kow Gah Chie
  • 8:44PM Jun 26 2012
 
Seorang peguam kanan persekutuan 'dihujani soalan' dari Hakim Mahkamah Tinggi hari ini apabila beliau tidak dapat menyatakan dengan jelas pendirian kerajaan terhadap Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH).

NONEHakim Mahkamah Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas, Datuk
Rohana Yusof kelihatan keliru dengan perintah Menteri Dalam Negeri mengisytiharkan BERSIH sebagai pertubuhan haram pada 1 Julai 2011, tetapi membenarkan perhimpunan duduk bantah BERSIH 3.0 pada 28 April tahun ini.

Rohana bertanya mengapa kerajaan "melayan" permintaan BERSIH untuk menganjurkan perhimpunan tersebut.

Jawapan yang diberikan oleh Peguam Persekutuan Azizan Md Arshad adalah kerajaan membenarkan BERSIH 3.0 kerana Akta Perhimpunan Aman telah dikuatkuasakan.
 
Katanya, pengharaman BERSIH tidak ditarik balik dan skop arahan yang dikeluarkan tahun lalu itu termasuk BERSIH 2.0, BERSIH 3.0 dan semua aktivitinya.

Hakim Rohana yang kelihatan tidak puashati dengan jawapan tersebut, bertanya jika menteri dalam negeri mengharamkan BERSIH dan semua aktivitinya, bagaimana pula menteri mengiktiraf perhimpunan BERSIH 3.0 di bawah undang-undang lain.

Beliau seterusnya memetik Parti Komunis Malaya (PKM) sebagai contoh dan bertanya sama ada pertubuhan yang diharamkan itu boleh memohon untuk mengadakan perhimpunan di bawah akta yang sama.

"Bolehkah (setiausaha agung PKM) Chin Peng memohon untuk mengadakan perhimpunan atas kapasiti peribadinya?" soal Tommy Thomas, peguam utama yang mewakili Pengerusi Bersama BERSIH, Datuk S Ambiga dan 14 yang lain.

perak state govt crisis 030309 tommy thomasTommy (kiri), dalam hujahnya mendakwa BERSIH adalah sebuah pertubuhan yang tidak diperbadankan yang mana diiktiraf oleh Common Law, dan tidak terletak di bawah bidang kuasa Akta Pertubuhan.

"Oleh itu, apabila menteri yang digunakan Seksyen 5 Akta Pertubuhan Akta untuk mengisytiharkan BERSIH 2.0 sebagai pertubuhan haram, ini adalah ultra vires," katanya.

Tommy juga berkata BERSIH telah dinafikan hak untuk didengar  sebelum perintah itu dikeluarkan, dan ini bertentangan dengan keadilan asasi.

Azizan menyangkal bahawa Akta Pertubuhan tidak menyatakan hak untuk didengar apabila menteri membuat keputusan.

Beliau juga berkata orang yang tepat untuk membuat keputusan mengenai isu-isu berkaitan keselamatan negara dan ketenteraman awam adalah Menteri Dalam Negeri, dan mahkamah tidak boleh mempersoalkan keputusan itu.

Tiada ulasan: