Ahad, 17 Jun 2012

AKHIR ZAMAN DAKWAH...SELAIN ILMU ...HARTA@WANG AMAT DIPERLUKAN...MAKA YANG KAYA SUMBANGLAH...AGAR MENJADI BUKTI KETAQWAAN DIAKHIRAT NANTI....

PAS lancar stesen TV internet, ajak rakyat pilih yang terbaik

Hazayani Zakaria, 17 Jun 2012

(Peserta Himpunan Hijau Selangor 1)

SHAH ALAM: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang hari ini melancarkan stesen TV berasaskan internet dan sekaligus mengajak semua ahlinya bersaing untuk mengajak rakyat memilih pemimpin yang betul.

Pelancaran stesen TV Impian itu dibuat beliau di majlis penutup Himpunan Hijau Menuju Putrajaya 1 peringkat negeri Selangor.

Stesen ini sebuah stesen televisyen internet yang menyediakan lima saluran alternatif untuk dinikmati rakyat Selangor dan lain-lain negeri.

Pengguna hanya perlu membeli dekoder untuk mendapatkan siaran dan tiada bayaran bulanan dikenakan.

TV ini diwujudkan bagi memberi peluang kepada rakyat Selangor untuk mendapat maklumat tepat yang tidak disiarkan media kerajaan.

Bersaing untuk pilih pemimpin yang betul

Menurut Abdul Hadi, PAS bukan parti yang bersaing untuk menonjolkan kehebatan sendiri tetapi bersaing untuk menyedarkan rakyat agar memilih pemimpin yang betul pada pilihan raya umum.

Abdul Hadi Awang berkata, Malaysia sedang menghidapi penyakit 'rakyat diperbodoh' dan menjadi tanggungjawab PAS sebagai parti Islam untuk mengubati penyakit ini.

"Zaman Firaun dahulu, mereka berjaya memperbodoh rakyat. Hanya Firaun yang boleh beri ini, boleh beri itu. Kerajaan lain tidak boleh.

"Rakyat diperbodoh merupakan bencana yang dihadapi dunia Islam," kata beliau ketika berucap pada majlis penutup Himpunan Hijau Menuju Putrajaya Fasa 1 Peringkat Negeri Selangor, di Dewan Jubli Perak, Bangunan SUK, dekat sini petang tadi.

Abdul Hadi juga berkata, PAS tetap memilih demokrasi kerana demokrasi memberi peluang kepada PAS untuk menyampaikan hidayah Allah kepada rakyat.

"PAS mempunyai moral yang tinggi dan diyakini banyak pihak.

"Umno pun puji tapi puji senyap-senyap. Kalau PAS buat salah, masuk muka depan akhbar. Kalau Umno BN buat salah, muka belakang.

"Sebab kalau PAS buat salah nampak pelik sebab pemimpin Islam. Umno kata, takkanlah pemimpin Islam nak buat salah, ini menujukkan mereka pun tahu PAS susah nak buat salah," katanya di hadapan kira-kira 2,000 jentera parti yang hadir.

Ahli Parlimen Marang itu juga mengingatkan jentera berhubung tanggungjawab menjalinkan hubungan baik dengan badan bukan kerajaan (NGO) Islam.

"PAS kena bersatu dengan NGO Islam untuk melawan BN.

"Ada NGO Islam yang berminat dengan politik, ada yang langsung tak minat. Minat atau tidak, kita harap mereka tidak menjadi alat parti politik," katanya.

Sebelum itu, Pengarah Pilihan Raya PAS Pusat, Dr Hatta Ramli membentangkan kertas kerja mengenai maklumat pilihan raya.



Bekas timbalan Syeikh Al-Azhar sokong p'raya di musim haji
11:52AM Jun 17 2012
Bekas timbalan syeikh Universiti Al-Azhar, Syeikh Mahmoud Abdel Ghany Mahmoud Ashour berkata kerajaan tiada halangan untuk mengadakan pilihan raya di musim haji.

Beliau dipetik akhbar Mingguan Malaysia hari ini sebagai berkata, hanya sejumlah kecil rakyat beragama Islam yang menunaikan ibadat tersebut.

Umat Islam juga tidak perlu menangguhkan ibadat haji semata-mata untuk menyertai pilihan raya kerana rukun Islam itu perlu diutamakan, katanya lagi seperti dilaporkan akhbar tersebut.

"Mengerjakan haji sudah menjadi wajib ke atas sesiapa yang mampu maka, dia perlu pergi haji.

"Perjalanan pilihan raya tidak akan terhalang hanya kerana sejumlah kecil yang pergi haji, jadi tidak perlu tangguh atas alasan untuk menyertai pilihan raya.

"Dalam hal ini orang Islam perlu membuat pertimbangan sewajarnya," katanya lagi dalam edisi hujung minggu Utusan Malaysia itu.

Malaysia pada 2011 memperolehi tambahan kuota jemaah sebanyak 2,000 daripada kerajaan Arab Saudi yang membolehkan 28,000 jemaah negara ini menunaikan haji.

Menteri hal ehwal agama, Datuk Seri Jamil Khir Baharom akhir bulan lalu dilaporkan berkata, keputusan sama ada kuota itu akan dikekalkan hanya akan diketahui pada Julai.
Beliau mendakwa kerajaan Arab Saudi sedang menimbangkan untuk mengenakan sekatan atau menggantung jemaah haji dan umrah dari Malaysia.

Beliau mendakwa, kerajaan Arab Saudi bertindak demikian ekoran tindakan sekumpulan individu yang mengadakan perhimpunan BERSIH 3.0 di Mekah dan Madinah pada 26 April lepas.
Sehubungan itu juga, Syeikh Mahmoud Abdel Ghany juga dilaporkan berkata, "Islam tidak membenarkan sebarang bentuk demonstrasi jalanan sehingga mencetuskan keadaan huru-hara dalam negara, sebaliknya ia perlu dilakukan secara aman."

Kenyataan Syeikh Mahmoud Abdel Ghany itu timbul ketika pemimpin Pakatan Rakyat, terutamanya dari PAS, menyatakan kebimbangan sekiranya pilihan raya akan diadakan ketika musim haji.
Naib presidennya, Salahuddin Ayub berkata isu yang dipertikaikan PAS bukan isu menangguhkan haji tetapi isu mengadakan pilihan raya ketika musim haji kerana akan menyukarkan rakyat.
PAS yakin menang lebih banyak kerusi di Johor

  • Abdul Rahim Sabri
  • 5:46PM Jun 17 2012

Perang bendera Naib presiden PAS Salahuddin Ayub berkata "tidak mustahil" Pakatan Rakyat akan memenangi lebih banyak kerusi di negeri Johor dalam pilihan raya akan datang.

perang bendera sungai terap johor 170612Keyakinannya itu diperkuat lagi dengan ketegasannya bahawa beliau tidak pulang untuk bertanding di negeri itu untuk "membunuh diri."

"Tiada kerajaan yang kekal selamanya di muka bumi. Ia adalah urusan Allah. Kita yakin dan percaya untuk berdepan dengan mereka (BN).

"Kita tengok nanti, siapa yang terbunuh dan siapa yang dibunuh. Saya mahu mencipta sejarah baru di negeri Johor," kata MP Kubang Kerian itu lagi dalam ceramah dihadiri 1,000 orang di Ledang pada malam tadi.
Ceramah berkenaan merupakan antara program utama selama dua minggu yang diatur PAS di Johor sempena program Himpunan Hijau peringkat negeri.
Perang bendera

Dua lagi program yang berlangsung semalam ialah majlis jamuan rakat di Tongkang Pechah di Batu Pahat dan di kawasan DUN Jorak di Pagoh.
perang bendera sungai terap johor 170612Kawasan itu merupakan antara 28 hingga 31 kerusi DUN yang dijangka menjadi rebutan PAS di Johor, selain lapan kerusi parlimen.

Kemuncak bagi acara ini ialah perhimpunan besar-besaran yang dijangka berlangsung di sebuah stadium di Johor Baharu pada 29 Jun.
Tarikan utama yang disebut-sebut ialah pengisytiharan rasmi oleh dua orang tokoh yang dikatakan rapat dengan menteri besar Johor untuk menyertai PAS dalam perhimpunan berkenaan.
Keghairahan pemimpin PAS itu dapat difahami apabila meninjau keadaan sekitar kawasan yang didampinginya kali ini.Perang bendera antara BN dan PAS di sepanjang jalan menuju ke kawasan ceramah di Parit 2 di Sagil dan juga lokasi jamuan menggambarkan seolah-olah kempen pilihan raya sudahpun berjalan.
Tawaran Pakatan Rakyat
Dalam ucapannya di ceramah tersebut, Salahuddin membandingkan pengurusan pentadbiran kerajaan Pakatan Rakyat di Pulau Pinang, Kedah, Selangor dan Kelantan dengan apa yang dilakukan oleh kerajaan pusat.
PAS crowd in batu pahat johor 1Ia sebagai menjawab tohmahan pemimpin BN yang mendakwa pemimpin Pakatan Rakyat tidak mempunyai pengalaman untuk mentadbir negara sekiranya menang dalam pilihan raya umum akan datang.

Amalan di negeri tersebut turut dipadankan dengan tawaran Pakatan dalam manifesto mereka untuk negeri Johor, antaranya bekalan air percuma 20 meter padu seluruh rakyat dan mempercepatkan proses pemberian hak milik tanah.

Selain itu, Pakatan turut menawarkan hadiah RM1,000 kepada golongan yang diterima memasuki universiti dan pemberian wang sebanyak RM2,500 kepada waris untuk menguruskan warga emas yang meninggal dunia.
Tambah kerusi

"Kita akui sejak merdeka Umno menjadi pemerintah dan mereka ada pengalaman. Kita tidak ada pengalaman, (tetapi) kita (juga) tidak ada pengalaman rasuah dan penyalahgunaan rasuah," kata Salahuddin lagi dengan mengemukakan contoh dalam Laporan Audit Negara.

perang bendera sungai terap johor 170612Beliau berkata pertambahan kerusi Pakatan tidak mustahil berlaku memandangkan kini Pakatan Rakyat menguasai enam kerusi DUN - dua daripadanya dikuasai PAS iaitu Sungai Abong dan Maharani.
Di Pagoh, parti itu merancang untuk mendekati masyarakat Tiong Hua dan kini berjaya meraih 80 peratus sokongan daripada golongan itu, menurut ahli jawatankuasa PAS kawasan, Azmi Nor.
Pada pilihan raya umum lalu, BN menang di kerusi tersebut dengan majoriti lebih 4,000 undi di mana komposisi pengundi Melayu sebanyak 58 peratus, Cina (36 peratus) dan India 6 peratus.

Begitu juga pandangan pesuruhjaya PAS Johor Datuk Dr Mahfodz Mohamad yang menegaskan PAS negeri berpeluang menguasai beberapa kerusi khususnya di DUN Jorak dalam parlimen yang diwakili Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Dengan sokongan kaum Tiong Hua dan kawasan ini tiada talian hayat iaitu Felda dan Felcra, maka jentera perlu bekerja keras turun padang.

"Kalau Muslimat boleh menang di tempat Umno, di tempat lain, insya-Allah akan menang juga," katanya sewaktu menyampaikan ucapan ringkas dalam satu majlis jamuan.
Tamrin 'serang' Muhyiddin di Pagoh

  • Nigel Aw
  • 4:29PM Jun 17 2012

Penceramah Pakatan Rakyat, Tamrin Ghafar menjadikan Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai sasaran dalam satu ceramah di kawasan parlimen yang diwakili menteri tersebut.

Bercakap kepada kira-kira 300 hadirin dalam majlis minum petang di Sungai Terap, Bukit Pasir, anak kepada timbalan perdana menteri Tun Ghafar Baba itu mengimbau kembali dakwaan yang timbul ketika Muhyiddin menjadi Menteri Besar Johor antara 1986 hingga 1995.

"Adakah awak ingat sewaktu beliau menjadi menteri besar dalam isu ladang Stamford Holdings, kerajaan negeri terpaksa pergi ke mahkamah dan akhirnya diselesaikan di luar mahkamah?

"Siapa yang untung? (Tan Sri) Syed Mokhtar Al-Bukhary. Siapa yang buat dia kaya? Muhyiddin," katanya dalam majlis anjuran PAS Johor di DUN Jorak, dalam parlimen Pagoh semalam.

Tamrin merujuk kepada kes saman ke atas Muhyiddin, ahli perniagaan Datuk Yahya Taib dan Syed Mokhtar yang didakwa berkonspirasi untuk memiliki 6,600 ekar tanah yang dimiliki oleh Stamford Holdings.

Syarikat itu mendakwa telah diugut bahawa, sekiranya ia tidak menyertai usahasama untuk membangunkan tanah tersebut dengan menyerahkan 70 peratus ekuitinya, tanah syarikat itu akan diambil alih oleh kerajaan negeri.

Muhyiddin menafikannya dakwaan tersebut, yang disifatkan sebagai cubaan untuk menjejaskan kredibiliti dan merosakkan imejnya.

Kes tersebut berakhir dengan penyelesaian luar mahkamah di mana kerajaan negeri dan syarikat berkaitan diperintah membayar RM405 juta berbentuk pampasan untuk pengambilan tanah berkenaan.
Ummi Hafilda dakwa ada 'bukti baru'
11:01AM Jun 17 2012
Ahli perniagaan Ummi Hafilda Ali mendakwa telah menyerahkan "bukti baru" berhubung dakwaan mengenai "pemilikan 20 akaun" didakwa milik abangnya Azmin dan juga ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim.

NONEDalam laporan edisi hujung minggu Utusan Malaysia hari ini, Ummi mendakwa bukti tersebut diserahkan kepada pegawai penyiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dalam satu pertemuan Rabu lalu.

Ummi berkata, beliau menyerahkan dokumen tersebut susulan dakwaan bahawa beliau menyimpan bukti tersebut, seperti dilaporkan.

"Ekoran laporan akhbar tersebut, saya difahamkan pengarah siasatan SPRM Datuk Mustafar Ali mengarahkan pegawainya untuk menemui saya pada hari itu juga.

"Pegawai yang saya temui itu memaklumkan SPRM akan membuka semula siasatan berhubung pemilikan akaun Anwar dan abang kandung saya sendiri iaitu Azmin, berdasarkan bukti baru itu," katanya seperti dipetik.

Selain itu, Mingguan Malaysia melalui rencana bertajuk "Mencari relevan isu RM3 bilion" hari ini turut membangkitkan semula akuan bersumpah oleh bekas penolong gabenor Bank Negara Malaysia, Datuk Abdul Murad Khalid berhubung dakwaan mengenai 20 akaun tersebut.

"Dalam akuan berkanun yang diikrarkan di hadapan pesuruhjaya sumpah di Kuala Lumpur pada 26 Oktober 1999 itu, Abdul Murad menyatakan kaun tersebut diuruskan kroni Anwar membabitkan aset, saham dan wang bernilai RM3 bilion.
"Isu saham ini biarpun sudah lebih 13 tahunh berlalu sangat mustahak untuk dibangkitkan semula kerana shingga kini tiada jawapan kukuh diberikan mengenai status kesnya.
"Baik dari segi siasatan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) ketika itu atau jawapan daripada Anwar sendiri, tidak ada sesuatu yang meyakinkan yang membolehkan rakyat membuat kesimpulan ia adalah dakwaan tidak berasas atau sengaja direka-reka," rencana itu dipetik.

Dakwaan berkenaan didapati "tidak berasas" apabila dibawa ke mahkamah pada 11 November 2011.

Bekas pengarah siasatan BPR Abdul Razak Idrus menyatakan perkara itu ketika memberi keterangan dalam perbicaraan pada November 2011 dalam kes saman fitnah RM100 juta yang difailkan oleh Anwar terhadap News Straits Times Press (M) Bhd dan bekas ketua pengarang kumpulannya pada masa itu, Datuk Abdullah Ahmad.

Abdul Razak dalam perbicaraan tersebut berkata BPR telah menyiasat perkara itu ekoran dakwaan yang dibuat dalam akuan bersumpah Abdul Murad.

Katanya, sepasukan pengawai BPR telah ke Singapura dan United Kingdom untuk menyiasat dakwaan tersebut.

"Kami berjumpa dengan Murad dan beberapa saksi di Britain. Tetapi siasatan mendapat 'tiada kes' terhadap Anwar berhubung dakwaan dalam akuan bersumpah Murad," katanya seperti dilaporkan.

Oleh itu, katanya, beliau membuat kesimpulan bahawa dakwaan dalam akuan bersumpah itu adalah tidak berasas dan mengarahkan supaya siasatan ditutup.

Murad menandatangani akuan bersumpah itu pada 20 Oktober 1999 - kira-kira sebulan selepas Anwar ditahan selepas dipecat sebagai timbalan perdana menteri pada awal bulan September tahun berkenaan.
Setpol: Projek dari Geran Selangorku diluluskan penjawat awam
3:41PM Jun 17 2012
Setiausaha politik kepada menteri besar Selangor, Faekah Husin berkata bekas menteri besar Dr Khir Toyo membuat "tuduhan jahat melampau" apabila mendakwa Tan Sri Khalid Ibrahim menggunakan kuasa meluluskan dana Geran Selangorku untuk kepentingan politik.

Jelasnya, geran berjumlah RM300 juta tersebut tidak termasuk dalam perbendaharaan negeri dan tidak memerlukan kelulusan setiausaha kerajaan negeri mahupun pegawai kewangan negeri untuk digunakan.

"Perkara yang sama dilakukan di peringkat kerajaan persekutuan di mana terdapat peruntukan yang dikelola terus dari Jabatan Perdana Menteri di bawah Unit Penyelarasan Pelaksanaan (ICU) dan tidak melalui KSN mahupun Perbendaharaan," katanya.

Bezanya, kelulusan untuk projek tersebut serta sebut harganya dilakukan oleh jawatankuasa pemandu yang tidak berkepentingan, katanya.

Pemberian kontrak pula dibuat oleh pihak berkuasa tempatan (PB) atau pejabat tanah dan daerah (PBT) masing-masing yang mengeluarkan tender terbuka, manakala pelaksanaannya diaudit badan bebas termasuk JKR sebelum bayaran boleh dibuat melalui Perbadanan Menteri Besar, kata Faekah lagi.

"Tidak ada satu projek infrastruktur yang ditentukan oleh menteri besar sebaliknya diluluskan oleh jawatankuasa yang dianggotai pegawai tinggi kerajaan.
"Adakah Dr Khir mahu menidakkan keupayaan dan kepakaran pegawai kerajaan dalam membuat keputusan tentang keutamaan projek?

"Nampaknya beliau masih tidak insaf dengan penghinaan yang beliau lakukan dengan memberi hadiah penyapu kepada pegawai kerajaan dan sekarang mahu mengulanginya dengan tuduhan melulu."
Tambahnya, Dr Khir sepatutnya berasa malu kerana gagal mengutip hutang lapuk kerajaan Selangor - yang kini berjaya dikumpul untuk Geran Selangorku.
"Geran Selangorku adalah hasil kebijaksanaan kerajaan Pakatan Rakyat mengutip hutang lapuk yang sengaja dilupakan Dr Khir semasa pemerintahannya atas sebab-sebab yang beliau dan seluruh kepimpinannya sahaja yang maklum," katanya.

Tiada ulasan: