Khamis, 13 November 2014

KIAMAT KECIL KITA IALAH MATI




8:37PM - 12 Nov 2014

Lagi puting beliung di Kedah, 20 rumah rosak

Sekurang-kurangnya 20 buah rumah dan empat rumah kedai di Kampung Sungai Nonang, Simpang Empat Kangkung dekat Alor Setar rosak akibat dilanda puting beliung petang tadi.
  
Kejadian kira-kira 2.45 petang itu turut melibatkan sebuah kandang kambing.
  
Penolong Pengarah Bahagian Siasatan, Jabatan Bomba dan Penyelamat Kedah Mohamad Yunus Abu berkata pihaknya menerima panggilan kejadian itu kira-kira 3 petang dan menggerakkan anggota ke tempat kejadian.
  
"Kami dapati lima buah rumah rosak teruk. Tiada penduduk yang mengalami kecederaan. Cuma ada beberapa penduduk yang trauma dengan kejadian itu," katanya ketika ditemui di tempat kejadian hari ini.
  
Katanya akibat kejadian itu sebuah kereta jenis Proton Wira tersangkut pada sebatang pokok mangga pada ketinggian satu meter akibat diterbangkan pusaran angin itu.

Beliau berkata 12 anggotanya dikerahkan ke tempat kejadian bagi melakukan kerja memotong pokok yang tumbang dan membantu mangsa kejadian.
  
Pusaran angin yang dipercayai datang dari arah sawah di kampung tersebut (dari arah utara) berlaku dalam tempoh 10 minit mengejutkan penduduk kampung yang ketika itu sedang beristirahat di rumah.
  
Difahamkan, mangsa-mangsa kejadian puting beliung itu ketika ini menumpang di rumah saudara mereka sementara menanti bantuan daripada pihak-pihak berkaitan.
  
Tinjauan Bernama mendapati selain Jabatan Bomba dan Penyelamat, anggota Jabatan Pertahanan Awam turut menjalankan kerja-kerja memotong pokok-pokok yang tumbang.
  
Kejadian hari ini merupakan kes keempat membabitkan puting beliung yang dilaporkan berlaku di Kedah dalam masa tidak sampai sebulan.

Kes pertama berlaku di Kampung Alor Besar, Pendang pada 14 Okt yang menyebabkan 11 buah rumah dan sebuah sekolah rosak teruk.
  
Kes kedua berlaku pada 31 Okt di lima kawasan di daerah Kota Setar iaitu Kampung Mergong Hilir, Kampung Batin, Kampung Sungai Baru, Taman Inang dan Taman Mergong Jaya yang menyebabkan kerosakan teruk pada 71 buah rumah dan sebuah klinik desa.
  
Pada 2 Nov lepas, sekurang-kurangnya 13 buah rumah di Taman Wira Mergong di sini mengalami kerosakan setelah dilanda angin kencang dan pusaran kecil puting beliung.
  
-Bernama
Kereta terbakar langgar tong gas terabur di jalan
  • Anggota bomba bertungkus-lumus memadamkan kebakaran dua buah kereta selepas melanggar tong gas yang bertaburan di atas jalan di KM 257, Lebuhraya Utara Selatan arah selatan, pagi tadi. Anggota bomba bertungkus-lumus memadamkan kebakaran dua buah kereta selepas melanggar tong gas yang bertaburan di atas jalan di KM 257, Lebuhraya Utara Selatan arah selatan, pagi tadi.
1 / 1
KUALA KANGSAR - Dua buah kereta terbakar selepas melanggar tong gas yang bertaburan di atas jalan di KM 257, Lebuhraya Utara Selatan arah selatan, pagi tadi.

Kejadian kira-kira jam 9.20 pagi itu dipercayai berpunca daripada sebuah lori membawa muatan gas LPG yang terbabas di laluan bertentangan dan menyebabkan tong gas berterabur di atas jalan.

Insiden itu menyebabkan laluan di kedua-dua arah terpaksa ditutup bagi mengelakkan kejadian lebih buruk berlaku.

Ketua Operasi dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Kangsar, Shamsuddin Abdul Karim memaklumkan pihaknya menerima laporan kejadian pada jam 9.22 pagi.

"Sebaik tiba di lokasi kejadian, kita melihat sebuah lori membawa gas LPG terbalik dan tong gas tercampak ke atas jalan.

"Dua buah kereta juga sedang terbakar pada masa itu dan kita segera melakukan operasi pemadaman," katanya ketika dihubungi.

Tak guna jadi negara pendapatan tinggi kalau rakyat tak mampu beli rumah, kata Daim

Bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin mengkritik Putrajaya yang menginginkan status negara berpendapatan tinggit tetapi rakyat sendiri tidak mampu membeli rumah. – Gambar The Malaysia Insider oleh Afif Raiezal, 11 November, 2014.Bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin mengkritik Putrajaya yang menginginkan status negara berpendapatan tinggit tetapi rakyat sendiri tidak mampu membeli rumah. – Gambar The Malaysia Insider oleh Afif Raiezal, 11 November, 2014.Bekas Menteri Kewangan, Tun Daim Zainuddin membidas usaha Putrajaya ke arah menjadi sebuah negara berpendapatan tinggi sehingga mengabaikan kedudukan ekonomi majoriti rakyat.
Beliau mengkritik pentadbiran Datuk Seri Najib Razak yang bercita-cita mahu menjadikan Malaysia negara berpendapatan tinggi tetapi dalam masa sama, rakyatnya masih tidak mampu memiliki sebuah rumah sendiri.
"Tidak ada maknanya kerajaan mendabik dada mengatakan kita sedang menuju ke arah negara berpendapatan tinggi jika masih ramai rakyat tidak mampu memiliki sebuah rumah biasa," katanya hari ini.
Beliau berkata demikian semasa merasmikan buku berjudul “The Colour of Inequality” di Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam (Istac), Kuala Lumpur hari ini.
Lebih membimbangkan Daim adalah hartanah kini sukar untuk dimiliki khususnya mereka yang berumur bawah 40 tahun kerana nilai yang melambung naik akibat spekulasi.
"Hakmilik hartanah antara yang membimbangkan di kalangan rakyat Malaysia, khususnya mereka bawah umur 40 tahun, berdepan kesukaran untuk memiliki aset penting ini.
"Perumahan menjadi kelas aset kewangan, malah ia menjadi alat spekulasi daripada menjadi tempat untuk kita tinggal," katanya.
Daim menegaskan rakyat Malaysia masih tidak mencapai tahap pendapatan yang baik dan ramai yang masih berpendapatan di bawah tahap kemiskinan.
"Tiada maknanya kita ke arah negara berpendapatan tinggi, pada ketika rakyat, anak-anak kita, jiran dan rakan kita masih berpendapatan bawah tahap kemiskinan," katanya.
Walaupun negara memiliki pengguna barangan mewah terbesar di rantau Asia, Daim berkata masih ramai rakyat yang masih terpaksa bergelut dengan kehidupan.
"Masih ramai pakcik dan makcik di kampung dan bandar yang masih bergelut untuk mendapat sesuap nasi dan menghantar anak mereka ke sekolah setiap hari."
Pentadbiran Najib menyasarkan negara beralih kepada ekonomi berpendapatan tinggi menjelang 2020.
Bagaimanapun, usaha tersebut dilihat tidak memberi gambaran sebenar terhadap situasi kewangan dan ekonomi rakyat Malaysia, malah satu kajian bersama Universiti Malaya dan Institut Penyelidikan Khazanah mendapati jurang semakin melebar di kalangan rakyat Malaysia dari segi pendapatan dan pemilikan rumah.
Menurut data daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja, dana persaraan terbesar di Malaysia, pekali Gini daripada akaun simpanan meningkat daripada 0,643 pada 2004 kepada 0.661 pada 2013.
Gaji pekerja berumur 26-35 juga berkembang pada kadar lebih perlahan daripada 2004 hingga 2013, dan tertinggal di belakang pendapatan yang berumur 40 tahun ke atas, kata mereka.
Sementara itu dalam sektor awam, pangkat pengurus dan profesional berkembang lebih cepat secara tidak seimbang sejak 1999 hingga 2012, menurut kompilasi mereka daripada Senarai Pekerjaan Kementerian dan Jabatan dalam Anggaran Belanjawan Persekutuan.
Kaji selidik itu juga mengatakan pekali Gini Malaysia berkaitan hartanah kediaman dijual tahun meningkat daripada 0.51 pada 1996 kepada 0.53 pada 2011, menurut perkiraan mereka berdasarkan data daripada Napic.
"Nilai harta yang dibeli pembeli atasan berkembang lebih cepat daripada harta yang dibeli pembeli ‘low-end’ sepanjang tahun," kata kajian tersebut.
Bahagian daripada jumlah nilai harta dengan bahagian bawah 20% dari 2006 hingga 2011 kekal tidak berubah pada 5%, manakala 10% menikmati pertumbuhan daripada 35% kepada 40% dalam tempoh yang sama, menurut data. – 11 November, 2014.

 

Mantan Mufti Mesir: Tiga Pertanda Kiamat Besar Sudah Tampak

mesir-ali-gomaa
SatuIslam.com, Kairo – Mantan Mufti Mesir Dr. Ali Gomaa dalam sebuah acara televisi menyatakan bahwa ada tiga pertanda dimulainya kiamat besar, dan semua pertanda itu sekarang sudah tampak dan terjadi.
Sebagaimana dilaporkan oleh berbagai media Arab, termasuk Albadee.net, Sabtu (1/10), Ali Gomaa mengatakan bahwa pertanda pertama ialah kekeringan di daerah Nakhl Baisan di Syam (Palestina) yang diduduki Israel, pertanda kedua ialah surutnya Danau Tiberias.
Menurut Gomaa, Danau Tiberias telah surut hingga batas yang mengancam kaum Zionis Israel dengan bencana “kehausan” sehingga mereka berusaha masuk ke wilayah Lebanon selatan untuk membuat waduk dari air Sungai Litani yang terletak di Lembah Bekaa, Lebanon selatan.
Sedangkan pertanda ketiga, lanjut Gomaa, ialah surutnya mata air Zaghar yang terletak di sebuah desa di dekat Laut Mati di Jordania. Menurut Gomaa, mata air itu sekarang sudah menyurut.
Mengenai berbagai terjadinya kiamat kecil, mantan mufti Mesir ini juga mengatakan bahwa semua pertanda itu berkenaan dengan merebaknya mafsadat atau kerusakan di muka bumi, yakni sesuatu yang buruk dan bejat namun diterima dan di anggap sebagai sesuatu yang lumrah di tengah umat manusia. (li)
 

[SUBHANALLAH] BERHALA TERTINGGI DI DUNIA - DUBAI


Aiii...malam ni aku xnak cerita pasal adobe atau pun tentang cinta tetapi malam ni aku nak tunjukkan sesuatu kat korang.Mybe korang boleh lihat dengan jelas sekarang tentang kedatangan hari kiamat.Takut bila kita menghitung semua tanda2x hari kiamat yang makin hampir, salah satunya manusia berlumba2x membina bangunan y tinggi2x serta mengejar kemodenan dengan pantas.Kemodenan adalah satu kemajuan yang memamg lumrah dalam dunia kita sekarang ni.bermacam2x kita lihat bangunan y tinggi2x, sesuatu negara yang pesat membangun sekarang ni adalah Dubai, pada asalnya aku sangat kagum dengan perubahan Dubai y amat ketara, dengan bangunanya y tertinggi di dunia, dengan pulau buatan yang mengubah peta dunia, dengan tempat membeli belah y terbesar di dunia, semuanya Dubai kuasai sekarang ni.Selepas ini ada pembangunan lagi di Dubai, bangunan yang lebih tinggi dari Burj Khalifa.Dalam kemodenan di Dubai ni ada satu part yang aku tak suka pasai pembangunan diorang.Kalau korang nak tahu apa yang membuatkan aku tibe2x beralih hati terhadap Dubai ini adalah tentang berhala yang tertinggi di Dubai.Aku sekarang tak nak cerita panjang.Apa yg aku nampak & aku bace korang boleh saksikan sekali dengan paparan gambar di bawah ni.Sekian









Tiada ulasan: