Isnin, 10 November 2014

JANGAN SAMPAI KITA DILAKNAT ALLAH...WALAUPUN NAMPAK OK JER ATAU SELESA DENGAN KEDUDUKAN KITA


Transgender: Tidak Guna Menang Di Mahkamah Tetapi Dilaknat Allah

Pandangan: Ustaz Fathul Bari Mat Jahya

Allah laknat Transgender.

Banyak amaran Allah dan Rasul ke atas golongan ini. Diharap mereka dapat berfikir berulang kali sebelum mengorak langkah seterusnya dengan menghalalkan pelbagai lagi kemungkaran.

Pengamal undang-undang yang pakar disaran mendepani isu ini supaya kesucian agama dapat dijaga dari tangan-tangan yang cuba manipulasi undang-undang bagi menghalalkan kebatilan.

Saya yakin usaha anda pasti akan ada ganjaran dari Allah kerana menjaga agama dari kemungkaran seperti ini. InsyaAllah

“Rasulullah shallallahu‘alaihiwasallam melaknat lelaki yang menyerupai wanita dan wanita yang menyerupai lelaki.” (HR Bukhari No. 5435)

“Barangsiapa mendapati orang yang melakukan perbuatan seperti yang dilakukan kaum Luth (liwat), maka bunuhlah si pelaku dan yang diperlakukan.” (HR Ibnu Majah No. 2561, dinilai sahih oleh Syaikh Al-Albani)

‘Sesungguhnya kalian telah melakukan al-fahisyah (perkara yang sangat jijik), yang belum pernah dilakukan seorang pun di alam ini.”




Sumber mynewshub.cc

Transgender: Perlembagaan tak harus langgar hukum Allah, kata mufti Perak


Mufti Perak Tan Sri Dr Harussani Zakaria berkata walaupun kebebasan dijamin dalam Perlembagaan, tetapi tidak sampai melanggar hukum yang wujud dalam agama. – Gambar fail The Malaysian Insider, 8 November, 2014. Mufti Perak Tan Sri Dr Harussani Zakaria berkata walaupun kebebasan dijamin dalam Perlembagaan, tetapi tidak sampai melanggar hukum yang wujud dalam agama. – Gambar fail The Malaysian Insider, 8 November, 2014. Kebebasan di dalam Perlembagaan tidak harus disalah tafsir sehingga menjejaskan dan mengakibatkan pelanggaran hukum-hakam Islam, kata Tan Sri Dr Harussani Zakaria.
Mufti Perak itu berkata Islam jelas melarang lelaki berpakaian seperti wanita atau perlakuan sebaliknya kerana tingkah laku sedemikian akan mengundang kemurkaan Allah.
"Walaupun ada kebebasan dalam Perlembagaan, tetapi tidak sampai melanggar hukum yang wujud dalam agama.
"Sebagai contoh, kebebasan bersuara tidak begitu bebas sekali sehingga boleh mencaci raja dan sebagainya. Begitu juga pakaian yang tidak senonoh boleh ditangkap dari segi undang-undang,” katanya ketika dihubungi The Malaysian Insider.
Harussani berkata demikian ketika diminta mengulas tiga lelaki transgender yang berjaya dalam rayuannya meletakkan enakmen agama Islam Negeri Sembilan menghalang lelaki Islam berpakaian dan berkelakuan seperti wanita tidak berperlembagaan.
Semalam, panel tiga hakim Mahkamah Rayuan diketuai Datuk Mohd Hishamuddin Mohd Yunus berkata, Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah melanggar Artikel 5, 8, 9, dan 10 Perlembagaan Persekutuan.
Hakim berkata Perlembagaan diwujudkan bagi melindungi minoriti dari kezaliman majoriti selain mendapati hakim Mahkamah Tinggi membuat kenyataan dan dapatan yang bertentangan dengan bukti dan dicemari prasangka peribadi yang tidak saintifik.
Harussani berkata, lelaki yang mengenakan pakaian wanita dan sebaliknya bukan sahaja mencemarkan akhlak Islam tetapi mengundang laknat Allah.
Katanya, Islam sudah menetapkan garis panduan dan batasan yang jelas kepada semua umat Islam, namun jika terdapat set perundangan lain, maka akan menimbulkan kekeliruan.
"Ia bertentangan dengan agama. Ini negara Islam, salahlah mereka sebab ia berkaitan akhlak. Dalam Islam, nabi katakan 'dilaknat Allah orang lelaki memakai pakaian perempuan atau perempuan berpakaian lelaki.’ Ini hukum Allah.
"Tidak boleh dari segi akhlak kerana Islam agama bagi negara ini. (Kita sudah) ada hukum agama, tiba-tiba tidak sah macam mana?” katanya.
Beliau berkata, lelaki yang meniru pakaian wanita atau sebaliknya adalah satu penipuan di kalangan masyarakat dan perbuatan sedemikan sangat dipandang serius dalam Islam.
Katanya, apa yang dibimbangi adalah keingkaran terhadap larangan Allah boleh menyebabkan seseorang itu terkeluar daripada Islam.
"Lelaki pakai perempuan tidak senonoh. Ini satu penipuan. ‎Begitu juga perempuan memakai pakaian lelaki, satu perkara yang tidak baik. Salah dari hukum agama.
"Kita orang Islam menghalalkan perkara yang diharamkan Allah bererti kita keluar dari agama. Itu bahayanya. Memang serius dalam Islam. Dilaknat Allah. Itu hadis sahih."
Peguam tiga pemohon berkenaaan, Aston Paiva Phillip berkata pemohon ingin diakui sebagai wanita dan berada dalam pakaian perempuan adalah manifestasi dari Gender Identity Disorder (GID).
Katanya, kajian perubatan menunjukkan golongan ini ingin menjadi perempuan sejak zaman kanak-kanak mereka.
Paiva berkata, ini bukan pilihan anak guamnya dan GID akan kekal dalam diri mereka sehingga ke akhir hayat.
"Menurut pakar psikiatri, mereka sebenarnya berjiwa perempuan, terperangkap dalam tubuh lelaki lalu mereka berpakaian perempuan.
"Kenapa hukum mereka untuk sesuatu yang mereka tidak pilih dan tidak boleh ubah," katanya ketika penghujahan.
Harussani berkata, tidak ada lelaki yang dilahirkan berjiwa perempuan dan kenyataan sedemikian hanyalah satu bentuk rekaan.
"Tidak ada lelaki jiwa perempuan. Ini satu rekaan saja. Saya sudah pernah berdialog, berjumpa pakar. Sebenarnya itu hanya perasaan yang tumbuh kerana ibu bapa layan seperti perempuan atau adik beradik mereka ramai yang perempuan,” katanya kepada The Malaysian Insider.
Beliau berkata berdasarkan rekod, kebanyakan yang terlibat dalam transgender akan mengalami penyesalan di akhir kehidupan mereka.
Katanya, Islam tidak mengiktiraf perbuatan sedemikian dan hukumnya adalah haram melibatkan diri dalam aktiviti berkenaan.
"Ada beberapa puluh orang yang dah dipotong zakar, buat ‘lubang’, menyesal kerana akhirnya tidak boleh pakai. Tidak ada peranan apa-apa.
"‎Saya diberitahu ketika berdialog ada beberapa orang yang menyesal datang yang minta 'ukur' balik, hendk ukur macam mana ‘batang’ sudah dipotong.
“Mengubah hukum Tuhan, haram. ‎Islam tidak iktiraf langsung mak nyah,” katanya.
Hakim Mahkamah Rayuan semalam berkata, keputusan mahkamah sebelum ini tidak memberi keadilan kepada tiga lelaki berkenaan kerana mereka menghidap GID.
Katanya, terdapat kesilapan di pihak hakim sebelum ini apabila tidak mengambil kira bukti perubatan yang tidak disangkal di hadapannya.
"Kes ini tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan homoseksual. Kes ini mengenai lelaki Islam dengan keadaan perubatan yang dikenali sebagai GID.
"Kami ingin menjelaskan sama ada Seksyen 66 selaras dengan ajaran Islam atau tidak bukan satu isu dalam kes ini," kata hakim.
Para pemohon, Muhammad Juzaili Mohd Khamis, Shukor Jani dan Wan Kay Yusof Wan Ismail yang merupakan wanita transgender ditangkap beberapa kali kerana melanggar enakmen negeri.
Mereka akhirnya memfailkan semakan kehakiman untuk mengisytiharkan tidak berperlembagaan sebuah fatwa syariah yang melarang lelaki daripada "memakai pakaian perempuan" atau "menyamar sebagai seorang wanita" di Negeri Sembilan.
Mahkamah Tinggi pada Oktober 2012 memutuskan mereka perlu mematuhi undang-undang kerana mereka Muslim dan dilahirkan lelaki.
Di bawah Seksyen 66 Akta Jenayah Syariah Negeri Sembilan 1992, mereka yang disabitkan berpakaian silang jantina boleh dihukum sehingga enam bulan penjara, denda maksimum RM1,000 atau kedua-duanya. – 8 November, 2014.

Lebih Dari 15.000 Jihadis Dari 80 Negara Berhasil Hijrah Dan Menjadi Warga Khilafah Islamiyyah

Written By canang on Sabtu, 8 November 2014 | 11/08/2014 09:33:00 PTG

Lebih Dari 15.000 Jihadis Dari
80 Negara Berhasil Hijrah Dan
Menjadi Warga Khilafah
Islamiyyah
Tsarnaev untuk Al-Mustaqbal Channel
Sebuah laporan PBB telah memperingatkan bahwa sebanyak 15.000 jihadis dari hampir 80 negara yang berbeda membanjiri tanah Irak dan Suriah untuk memperjuangkan proyek Islamic State di kawasan ini, seperti dikutip oleh christianpost. Laporan yang diperoleh The Guardian, beberapa negara yang awalnya tidak tersebar paham jihadis, kini timbul paham jihadis di negara-negara yang sebelumnya tidak terkena dampak Jihad Global. Kerajaan Inggris Raya,Perancis, Russia dan Irlandia mencoba untuk membendung arus ini di negara mereka masing-masing. Perancis dan
Inggris berusaha untuk mengawasi warganya yang hendak ke Suriah untuk bergabung dengan Islamic State. Jumlah 15.000 jihadis belum termasuk kelompok-kelompok mujahidin yang berbai’at kepada Islamic State, jika ditambah dengan kelompok tersebut maka jumlah warga Khilafah lebih banyak lagi. Terlebih ketika dua kelompok besar di Afrika yang telah menggabungkan diri mereka ke Islamic State, seperti Boko Haram di Nigeria dan Ansar Al Syariah Libya. Maka Islamic State telah memiliki wilayah di Afrika dari tangan kelompok-kelompok tersebut.

Dunia

14 Ribu Lebih Muslim Rohingya Segera Diusir dari Myanmar

Sabtu 15 Muharram 1436 / 8 November 2014 03:20


rohmyan 14 Ribu Lebih Muslim Rohingya Segera Diusir dari Myanmar
SALAH satu Lembaga HAM Internasional dikabarkan telah menyatakan bahwa ribuan Muslim Rohingya, dipaksa untuk meninggalkan Myanmar dalam tiga minggu terakhir. Pengusiran ini terjadi akibat rencana konroversial pemerintah yang baru.
Menurut rencana, Rakhine Action, telah disahkan oleh pemerintah Myanmar baru-baru ini. Akibatnya lebih dari satu juta Muslim Rohingya akan menghadapi pengusiran, kecuali mereka dapat membuktikan keluarga mereka telah tinggal di negara itu selama lebih dari 60 tahun.
“Dalam tiga minggu terakhir saja, 14.500 orang Rohingya telah berlayar dari pantai negara bagian Rakhine ke Thailand, dengan tujuan akhir mencapai Malaysia,” kata Arakan Project, sebuah kelompok yang memantau pengungsi Rohingya, PressTV melaporkan pada Jumat (7/11/2014).
kaum Rohingya juga bisa menghadapi penahanan tanpa batas waktu di bawah rencana yang mengharuskan mereka untuk menerima pembersihan etnis, dan mendaftar sebagai Bengali atau ditahan.
Human Rights Watch telah mendesak masyarakat internasional untuk menekan pemerintah Myanmar untuk membatalkan keputusan tersebut. [sm/islampos/pt]

Sharing:

Mubaligh SIS Style
LikeLike · ·
:00PM - 9 Nov 2014

Pluralisme agama: Mencari Pencerahan?


Polemik ‘pluralisme agama’ kembali mengambil ruang utama diskusi awam. Kali ini pastinya lebih sengit dan ganas. Sebabnya? Kali ini sebuah NGO, Sisters in Islam (SIS) telah mencabar fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Agama Islam Selangor (MAIS).

Lebih menarik kerana sekumpulan ahli Parlimen PAS masuk gelanggang wacana ini seawal mulanya. Ahli-ahli yang berhormat PAS ini tegasn mengingatkan MAIS supaya jangan drastik membuat ‘fatwa’ khasnya yang menghukum orang persendirian atau organisasi sebagai ‘sesat dan menyeleweng’ daripada agama Islam. Umum tidak memahami dan masih kebingungan apa itu pluralisme agama.

Justeru kerana istilah dan konsep pluralisme agama ini rumit, ilmiah dan tidak mudah untuk ditanggapi golongan awam, maka ia sangat memerlukan penelitian dan pencerahan.

(Sengaja tidak saya tambah perbahasan fahaman liberalisme dalam penulisan kali ini).

Sangat malang kalau ia disilap faham. Lebih malang lagi kalau ia secara mudah-mudah digunakan sebagai satu senjata atau bogeyman untuk menjatuhkan lawan dengan menghukum mereka sebagai pengamal atau memiliki unsur-unsur fahaman pluralisme agama.

Tidak perlu penulis bariskan mereka yang turut jadi mangsa serangan ini. Penulis juga salah seorang mangsa kegiatan ini. Amat pelik kerana serangan datang dari dalam partinya sendiri.

Untuk ingatan umum, bukan sahaja Datuk Seri Anwar Ibrahim dikecam kerana dikatakan menyebarkan fahaman pluralisme agama, malah Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat juga tidak terlepas daripada kritikan kerana menghadiri acara rasmi di kuil Buddha di Kelantan.

Melengkapkan contoh, sebuah forum ilmuwan Islam sedikit waktu dahulu, mengingatkan semua pemimpin Muslim, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, supaya tidak menghadiri majlis perayaan agama lain, dengan alasan ia menjejaskan Akidah.

Jom cuba kita fahami perkara yang 'fundamental' dahulu. Saya akan cuba memudahkan wacana ini.

Pertikaian semantik

Benar, pluralisme agama bukanlah satu istilah yang hanya bermaksud ‘kepelbagaian agama’ atau disebut sebagai religious pluralism. Konsep ini tidak hanya sekadar meraikan wujudnya pelbagai agama dalam laluan sejarah pengalaman tamadun manusia. Pertikaian bukan hanya bersifat semantik.

Meneliti perkembangan fahaman ini, kita akan menemui hakikat bahawa pluralisme agama adalah sebuah ‘isme’, sebuah ‘‘ideologi’ dan sebuah falsafah yang mendalam dan mempunyai pelbagai doktrin, epistemologi dan ‘naratif’ tersendiri serta implikasi kefahaman ke atas ‘penganutnya’.

Sesuai dengan kedudukannya sebagai sebuah ‘isme’ atau ideologi yang punya asas falsafahnya, pluralisme agama telah tampil dalam sejarah persis satu ‘agama baru’ dan mempunyai ‘prophet’ atau ‘ahli-ahli falsafah’ mereka seperti Ernst Troeltsch (1865-19230), Arnold Toynbee (1889-1975), Wilfred Carnwell Smith (1916-2000). Antara ahli falsafah kontemporarinya ialah Prof John Harwood Hick yang baru meninggal (1922-2012).

Secara mudah dan tegasnya, mengikut fahaman mereka ‘semua agama adalah sama, sekali gus menafikan hak dan tuntutan setiap agama akan kebenaran hakiki agama mereka, sehingga meletakkan semua agama sifatnya nisbi (relatif), tidak sempurna, terbatas dan merupakan satu sisi pandang terhadap Kebenaran Agung.

(All religions are equal, simultaneously denouncing and undermining the claim to absolute truth of all religions on the world stage. It has 'relativised' all truth claims and has equated all religions to be essentially and relatively the same limited, partial and incomplete, one way of looking at something.)

Lantas pluralisme agama mengisytiharkan ‘persamaan agama’ dan ‘semua agama sebagai jalan-jalan kepada kemuncak yang sama.(All the paths lead to the summit – John Hick).

Inilah doktrin utama yang ‘fundamental’ serta ‘cardinal’ dalam fahaman pluralisme agama. Nah, di sini letak tunggak pemikiran ‘persamaan agama’ John Hick yang mengiktiraf bahawa dakwaan semua agama ada sama.

Sesungguhnya, ‘persamaan agama’ lantas ‘pluralisme agama’ pada hakikatnya dan mengikut pandangan ahli agama adalah falsafah yang sebenar-benarnya ‘merosakkan dan mendobrak agama itu sendiri’!

Di saat ini, saya tampilkan penegasan kedudukan Islam dan implikasinya dalam isu yang dipolemikkan ini.

Sesungguhnya Islam bukan sahaja mengisytiharkan penerimaan akan kewujudan pelbagai agama tetapi ‘mengiktiraf dan meraikan’ ‘perbezaan agama’ tanpa ‘mengurangkan’ dan menafikan hak mereka kepada dakwaan eksklusif mereka meskipun bertentangan dengan ajaran dan prinsip Islam.

(Islam recognises 'religious plurality' and accords respect for all religions as 'fully others' without reduction, relativisation and deconstruction.)

Toleransi Islam

Pengiktirafan ‘perbezaan agama’ itu lantas menampilkan sikap ‘tasamuh’ (toleransi) Islam serta bersedia mengizinkan penganut agama lain tertakluk kepada hukum dan prinsip undang-undang agama mereka.

(Islam acknowledges the 'plurality' of religion and allows the adherents of all religions the plurality of laws to govern their lives within the aegis of their religious belief and precepts.)

Sesungguhnya Islam mengiktiraf ‘religious plurality’ dan bukan ‘religious pluralism’ sebagai satu ‘sunnahtullah’ dalam kejadian seluruh mahkluk Allah SWT. Secara umum hakikat itu termaktub dan tersimpul dalam firman Allah SWT:

“Sesungguhnya Kami telah mengutus pada setiap umat seorang rasul dengan perintah: Sembahlah Allah dan jauhilah taghut (yang selain dari Allah). Maka di kalangan mereka ada yang diberi hidayah dan ada yang berhak ditimpa kesesatan… (Al-Nahl:36).
Sekali lagi pengiktirafan ‘pluraliti agama’ ini tersirat secara lebih tegas dalam firman Allah dalam Surah Al-Maidah: 48.

Ayat ini sangat jelas maksudnya dan tidak perlu ditafsirkan lagi.
“Sekiranya Allah menghendaki nescaya Dia jadikan kamu satu (yang bersatu dalam agama yang satu), tetapi Dia hendak menguji kamu (dalam menjalankan) apa yang telah disampaikan kepada kamu.”

Lebih jelas lagi adalah pengisytiharan yang Allah SWT abadikan dalam surah Al-Kaafirun (109:6).

Penegasan itu dinyatakan melalui ayat “lakum diinukum waliyadiin (untuk kamu agamamu dan untuk kami agama kami”.

Bukan terima agama lain

Pengisytiharan perbezaan agama sangat jelas terpapar dalam ayat ini bagi memperkukuhkan fahaman “religious plurality” yang ‘bukan dan tidak’ bermaksud menerima pula segala kepercayaan agama lain. Ini sangat penting!

Bagi umat Islam, pastinya keyakinan dan iktikad kita bahawa Islam adalah agama yang benar di sisi Allah seperti ditegaskan:

“Sesungguhnya, agama cara hidup di sisi ialah Islam.” (Ali Imran:19).

Namun umat Islam wajar diingatkan bahawa begitu juga keyakinan dari sisi pandang penganut agama lain sama ada yang bersifat agama samawi (langit) atau pun bukan Samawi.

Dari sisi pandang mereka, agama merekalah yang benar dan betul. Masakan mereka akan menganut agama tersebut kalau mereka percaya bahawa Islamlah agama yang paling benar.

Mengungkap apa yang disebut oleh Thomas Lee (MYSinchew.com) bahawa setiap penganut agama Kristian menyakini dan mendakwa agama mereka sebagai penyelamat manusia dan tidak ada penyelamat lain selain melalui al-Masih Isa, seperti ditegaskan dalam Bible:

“Lord Jesus Christ is the 'the way, the truth, and the life' and "no one comes to the Father (God) except through me (Jesus).” (John 14:6).

Dalam menggarap pertikaian ‘puraliti agama atau kepelbagaian perbezaan agama’, Islam tidak pula merumuskan dan mendamaikan perbezaan ini dengan menyamakan semua tuntutan kebenaran agama.

Penegasannya adalah untuk mengizinkan semua agama membuat dakwaan dan tuntutan mereka masing-masing dan tidak perlu dinisbah, dikurangkan atau dirungkaikan (deconstruction) kerana tidak diizinkan menyamakan agama sama sekali.

Maka bertolak dan bertitik punca dari pemahaman konsep ini, wacana di ruang umum tidak lagi wajar berkisar tentang agama siapa atau yang mana yang lebih ‘superior’ dan penganut agama mana dan siapa yang akan ke syurga dan siapa pula yang disumbat ke neraka.

Isu teologi yang sangat emotif itu wajar dikekang dan dihadkan dalam ruang iktikad dan keyakinan serta pencerahan penganut masing-masing.

Akidah terbit dari kerelaan

Meneruskan debat antara agama ke garis teologi yang mendalam itu pasti akan mencetuskan satu pertentangan dan perang besar. Ia pasti akan bersifat ‘kalah-menang’ atau ‘zero-sum’, dan pastinya agresif, dan ‘destruktif’.

Sebaliknya dialog dan wacana yang wajar adalah berganjak kepada satu garis dan paradigma yang lebih bersifat konstruktif dan positif dalam menentukan sumbangan agama masing-masing dalam membangunkan kemuliaan kehidupan, kemakmuran negara dan kesejahteraan rakyat. Itulah wacana dan agenda yang harus menjadi tawaran yang dipelopori oleh pendukung “political Islam”.

Advokasi inilah yang mesti digarap dengan pendekatan yang persuasive, inklusif, ‘prudent-bijak’ serta ditala dalam ‘konteks’ demografi serta kerencaman realiti politik negara masing-masing.

Demi keharmonian perhubungan antara agama maka wacana ‘pluraliti agama’ memperkukuhkan sendi-sendi pembinaan kembali negara. Sekali gus ia memaknakan erti kedamaian perhubungan antara agama dan peranan agama secara positif dan langsung dalam kehidupan serta tata-kelola bermasyarakat dan bernegara.

Tentunya ia mampu menangkis sifat pegangan sempit serta melampau. Ia memaparkan sifat “wasatiyyah” atau kesederhanaan yang sebenarnya dalam Islam.

Kembali kepada tajuk asal kita, maka adalah sangat wajar bagi pihak MAIS dan badan-badan seumpamanya, dalam pendekatan dan semangat dakwah Islamiah untuk mewujudkan keterlibatan dengan mana-mana badan yang dikesani atau didakwa telah ‘menyimpang’ dari anutan Islam yang sebenarnya.

Cara dialog atau hiwar dan wacana adalah jalan terbaik dalam menyelesaikan isu-isu pemikiran dan keyakinan agar benar-benar pemurnian pegangan akidah umat dapat diperkukuhkan.

Bukankah anutan akidah dan amalan Islam itu mesti terbit dari kerelaan dan keredaan dan bukan paksaan dan tekanan?



DR DZULKEFLY AHMAD, pengarah eksekutif Pusat Penyelidikan PAS.
Lima suspek militan ISIS pulang ke Malaysia, tiga ditahan
pada 08-11-2014 06:11 
Post Pic
KUALA LUMPUR: Lima suspek yang didakwa mempunyai kaitan dengan kumpulan militan Negara Islam dan Syria (ISIS) telah kembali ke Malaysia sementara tiga daripada mereka telah ditahan , menutup laporan sebuah akhbar.  
Menurut laporan New Straits Times (NST), Mohamad Fauzi, atau lebih dikenali sebagai Abu Dayyan merupakan salah seorang daripada individu yang ditahan. 
Akhbar itu menggambarkan beliau sebagai seorang yang mempunyai 'lebih daripada satu personaliti'.
Sebelum pulang pada 27 Oktober, Abu Dayyan telah memasuki Syria bersama dengan seorang lagi seorang rakyat Malaysia yang hanya dikenali sebagai Abu Naeem, yang didakwa sebagai 'komander kepada semua operasi' dalam satu video propaganda oleh ISIS, lapor NST. 
Menurut laporan itu, lokasi di mana militan yang pulang itu berada masih kabur. 
Bagaimanapun, sumber dilaporkan berkata mereka berada di bawah pengawasan pihak polis. 

Tiada ulasan: