Sabtu, 8 November 2014

DENGARLAH PESANAN USTAZ NI/VIDEO...BILA TUNJUK DAN MEGAH AURAT/KECANTIKAN/KEHESEMAN/KEALIMAN/BERPANGKAT DLL SEBENAR UNTUK MENGUTIP/MENGUMPUL DOSA....JANGAN TERPERANGKAP DENGAN IBLIS/SYAITAN

Keputusan Mahkamah Rayuan mengejutkan umat Islam


mengejutkan umat Islam
Kuala Lumpur – Keputusan Mahkamah Rayuan, semalam yang mengisytiharkan ketetapan Undang-Undang Syariah Negeri Sembilan bahawa lelaki Islam berpakaian seperti wanita adalah perbuatan jenayah sebagai tidak sah mengejutkan umat Islam dan dikhuatiri seolah-olah mengiktiraf golongan itu di Malaysia.
Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) Musa Awang berkata, keputusan Mahkamah Rayuan itu memberi peluang kepada golongan transgender lain yang dihukum mengikut enakmen sama untuk mencabar keputusan itu di mahkamah.
“Kita khuatir kesan kepada orang Islam keseluruhan kerana keputusan itu seolah-olah mengiktiraf transgender dan diberi hak untuk mengamalkan apa yg mereka percaya betul sedangkan peruntukan Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah (Negeri Sembilan) 1992 itu diluluskan oleh dewan undang-undang negeri berdasarkan kajian yang mendalam serta mendapatkan pandangan ulama dan ahli akademik.
“Faktor kedua ialah kesan kepada undang-undang itu sendiri kerana Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan diguna pakai sejak 1992 dan tidak pernah dipertikaikan,” katanya kepada Harian Metro di sini, semalam.
Menurutnya, enakmen itu diluluskan berdasarkan Jadual 9 Senarai 2 Perlembagaan Persekutuan yang memberi kuasa kepada negeri untuk mengadakan peruntukan dan hukuman bagi kesalahan yang berkaitan rukun Islam.
“Malah, peruntukan yang sama juga terdapat di kebanyakan negeri lain iaitu larangan kepada lelaki Islam berpakaian wanita di tempat awam, dengan keputusan mahkamah ini dibimbangi makin ramai transgender akan menjadikan kes ini sebagai rujukan di mahkamah di masa depan.
“PGSM meminta Majlis Agama Islam Negeri Sembilan (MAINS) serta kerajaan negeri untuk mengemukakan rayuan ke Mahkamah Persekutuan bagi memutuskan isu Perlembagaan itu,” katanya, lapor Hmetro.
Selepas ini apa pula... puak mana pula nak menuntut ???
SIS ?
Gay ?
Persatuan Melayu Murtad ?
Sex Bebas ?

Jangan takut.....! Kerana Perlembagaan Toghut membela anda !
Anda pasti menang.....dan Islam akan terlingkup !
Ini Zaman dimana kejahatan, kefasikan, toghut memenangi ke semua peperangan...
Begitu juga, parti yg berlandaskan dajjaal, kuffaar menang dlm perjuangan mereka
Bila Islam akan menang ?
Tunggu saat dan tikanya... para pejuang sedang usahakan.... para pendokong Islam sedang lahir.... sedang membesar....
Selepas pondan puak lesbian akan memperjuang hak mereka di mahkamah Malaysia pulak lepas ni. ....makin ramai dan menjadi jadi puak lesbian atau pengkid sekarang ini.....hadoyyyyy ...loya tekak den menengok perangai puak ni..
Siap bermesra di khalayak umum lagi....
Ini terjadi dizaman pemerintahan jahiliah moden umno.....ini fakta bukan auta.
Selepas pondan puak lesbian akan memperjuang hak mereka di mahkamah Malaysia pulak lepas ni. ....makin ramai dan menjadi jadi puak lesbian atau pengkid sekarang ini.....hadoyyyyy ...loya tekak den menengok perangai puak ni..
Siap bermesra di khalayak umum lagi....

Ini terjadi dizaman pemerintahan jahiliah moden umno.....ini fakta bukan auta.
LikeLike · ·


UMNO Khianati Peneroka FELDA – Pelawa Syarikat Yahudi, Louis Dreyfus Memiliki Saham FGVH?



Perjanjian antara Felda dengan Louis Dreyfus sebuah syarikat antarabangsa yang dikuasai keluarga Yahudi
Setelah negara digemparkan oleh Umno/BN apabila terbongkarnya kisah bahawa sebahagian besar ekspot minyak kelapa sawit negara dihantar ke Israel, kini Najib dan Isa Samad pula mempelawa syarikat Yahudi memiliki saham FGV (Felda Global Venture)?
Najib telah mengumumkan pemilikan  saham2 FGV seperti berikut:
Awam 73 juta saham (2% daripada FGVH) Pelabur institusi (KWSP, PNB, Tabung Haji, Louis Dreyfus) 1.5 bilion saham (41% daripada FGVH) Pekerja FELDA 109 juta saham (3% daripada FGVH) Peneroka FELDA 91 juta saham (2.5% daripada FGVH) Pelabur Bumiputera yang diluluskan MITI 420 juta saham (11.5% daripada FGVH)
Louis Dreyfus yang disebut diatas adalah sebuah syarikat gergasi Yahudi yang berpusat di negara Switzerland. Louis Dreyfus Global mempunyai pejabat dilebih 300 buah negara diseluruh dunia.  maklumat lanjut sila klik disini
Sekali lagi peneroka ‘dianjingkan’ oleh Umno/BN apabila Felda dilibatkan dengan syarikat yahudi.
Umno selalu  menuduh  Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim mempunyai hubungan dengan Yahudi dan akan pertahankan negara Israel tetapi bagaimana pula dengan Umno yang sekarang ini berbaik dan mempelawa syarikat yahudi memiliki saham FGVH yang diusahakan oleh orang melayu Islam yang tidak mahu apa2 hubungan dengan negara Israel atau mana2 syarikat yahudi?
Penerokaan, pengurusan dan perusahaan FELDA adalah dimiliki hampir keseluruhannya oleh orang2 melayu beragama Islam dan sepatutnya Najib dan Isa Samad tidak mempelawa syarikat yahudi mengambil bahagian dalam penyenaraian FGVH ke Bursa Saham kerana ia bertentangan dengan kehendak peneroka.
Peneroka Felda hanya diperuntukkan 2.5% dari jumlah pegangan saham sementara kakitangan Felda pula hanyalah 3%. Selebihnya melibatkan badan-badan lain yang dijemput masuk oleh Tan Sri Isa Samad, termasuklah Louis Dreyfus sebuah syarikat antarabangsa yang dikuasai keluarga Yahudi.
Peneroka hanya boleh memiliki 2.5 peratus saham FGVH sementara syarikat yahudi Louis Dreyfus boleh memiliki jauh lebih banyak saham dari itu!
Kroni Umno pula akan memiliki 11 peratus melalui peruntukkan saham bumiputera kepada MITI!
Dengan hanya memperuntukkan 2.5 peratus saham FGV kepada peneroka, Najib dan Isa Samad secara tidak langsung sedang memberi isyarat kepada peneroka bahawa mereka tidak memepunyai apa2 kuasa dalam menentukan halatuju Felda!
Apakah peneroka Felda akan terus membenarkan Umno/BN membinasakan masa depan anda dimana setiap langkah yang diambil rejim Umno mengarah kegelapan masa depan Felda!
petikan dari freemalaysiatoday:
Kontroversi penyenaraian Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH) semakin hangat apabila PKR mendakwa para peneroka hanya diberi peruntukan sebanyak 91 juta saham atau 2.5% dari jumlah keseluruhan saham di bawah Tawaran Awam Permulaan (IPO – Initial Public Offering).
Data dari Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (Miti) mengesahkan sebahagian besar jumlah saham akan dibolot oleh kroni Umno, yang diistilahkan sebagai “pelabur-pelabur bumiputera yang diiktiraf Miti”.  Mereka diberi peruntukan sebanyak 420 juta saham atau 11.5% dari jumlah saham.
Ketua biro perdagangan dan pelaburan parti itu Wong Chen semalam mendedahkan bahawa para pelabur yang dimaksudkan ialah mereka yang mempunyai hubungan rapat dengan kerajaan Barisan Nasional.
Prospektus FGVH menunjukkan peruntukan 2.5% untuk 112,635 peneroka itu sebenarnya adalah kurang dari peruntukan saham untuk para pekerja Felda sendiri. Para pekerja Felda diberi peruntukan sebanyak 109 juta saham atau 3% dari jumlah keseluruhan IPO.
Kenapa para peneroka mendapat jumlah saham yang kurang berbanding dengan peruntukan saham bagi golongan pekerja di Felda yang seramai 3,835 orang itu adalah sesuatu yang sukar dijelaskan.
Jika diandaikan kesemua saham dibeli maka setiap peneroka hanya mendapat 810 saham sedangkan setiap pekerja Felda mendapat sebanyak 28,368 saham.
Berbalik kepada janji yang dibuat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di mana dalam ucapannya beliau sering mencanangkan bahawa kerajaan pimpinannya sangat mengambil berat tentang hal ehwal kebajikan para peneroka.
“Hanya BN sahaja yang mampu membela nasih para peneroka,” begitulah apa yang sering beliau laung-laungkan di mana sahaja beliau pergi bagi menjustifikasikan niatnya untuk mengapong saham FGVH di Bursa Malaysia.
Kroni Umno untung besar
Keadaan ini menjelaskan kepada kita bahawa tokoh-tokoh korporat dan kroni Umno akan mengaut faedah dan keuntungan yang besar hasil dari titik peluh para peneroka.
Mereka ini tidak perlu berusaha untuk meneroka, meratakan tanah dan menanam tanaman, kalau dulu getah dan sekarang kelapa sawit.
Mereka juga tidak perlu menunggu masa kira-kira tujuh tahun untuk menuaikan hasil seperti peneroka yang berhempas pulas untuk mengerjakannya selama 10 hingga 20 tahun dan lebih.
Dengan kekuatan wang ringgit yang mereka miliki mereka boleh membeli seberapa banyak jumlah saham yang mereka ingini apabila terapong di Bursa Malaysia nanti.
Benarkah Najib prihatin dengan nasib para peneroka atau Najib mempunyai kepentingan lain sehingga membuka ruang kepada golongan kaya untuk menambah kekayaan mereka.
Data dari Miti juga mendedahkan bahawa sebanyak 1.5 bilion saham FGVH iaitu setinggi 41% diperuntukan kepada para pelabur gergasi termasuk syarikat komoditi Peranchis, Louis Dreyfus milik keluarga Yahudi.
Akhbar mingguan bisnes dan pelaburan, The Edge juga menyebut tentang syarikat Yahudi ini di mana Louis Dreyfus akan menerima 4.9 peratus kepentingan dalam FGVH.
Ini mengesahkan kebimbangan kita bahawa berkemungkinan FGVH pada suatu hari nanti, akan jatuh ke tangan Yahudi berdasarkan kekuatan kewangan dan pengaruh mereka di pasaran antarabangsa.
Peruntukan 4.9 peratus ini bermakna syarikat Yahudi itu mendapat peruntukan saham lebih daripada keseluruhan jumlah 112,635 peneroka di negara ini yang hanya mendapat peruntukan sebanyak 2.5 peratus.
Dengan kepintaran mereka dalam selok belok permainan saham dan ditambah dengan kekuatan kewangan yang mereka miliki, maka tidak mustahil syarikat seperti Louis Dreyfus boleh menambah pegangan sahamnya dalam FGVH.
Mereka bebas untuk membeli lebih banyak saham dalam pasaran terbuka, apabila saham FGVH diapongkan nanti.
Walaupun kerajaan menjanjikan bahawa kepentingan majoriti FGVH tetap kekal di tangan para pelabur tempatan, bumiputera dan syarikat-syarikat berkaitan kerajaan tetapi ianya tidak semudah itu.
Melihat kepada saham MAS yang kini jatuh ke paras serendah RM1.08 sesaham yang ditutup semalam, yakinkah kita bahawa kerajaan BN mampu memelihara dan mengawal saham FGVH dari jatuh kepada pelabur-pelabur asing?
Prospektus FGVH dijangka diedarkan Khamis ini dan permohonan sahamnya akan ditutup 10 hari atau dua minggu selepas itu.
-sarong lama
Dewan Muslimat Pas Baling added 5 new photos.
10 hrs ·
Sebagai pemimpin kita haruslah mendekati dan memahami anak muda kerana merakalah yang akan menyambung perjuangan kita dan didiklah mereka dengan sebaiknya.
Aktiviti GEN3 kawasan Baling.
Perbincangan isu semasa
Perkongsian ilmu
Bertukar-tukar idea,pendapat dan pandangan
  • 30 people like this.
    Zie ZianaPejuang Tegar (PAKATAN RAKYAT)

    BILA TERLALU GHAIRAH INI LAH JADINYA!-KISAH BENAR


    Ini adalah kisah benar dimana seorang jururawat telah di perkosa oleh seorang pemandu di dalam kereta ambulan.biasanya ambulan tempat orang cedera atau mati tapi ini tempat untuk mergl.akibat sudah terlalu ghairah,pemandu ban ambulan telah terpancut air selepas hanya dua kali henjut!!??..haha.. lawak pun ada… baca kisah di bawah ini…

    Pemandu Perkosa Jururawat Dalam Ambulans, 2 Kali Henjut Jerr
    Makluman kes pemandu ambulans rgl jururawat Hospital Mersing

    Peg. Penyiasat: Insp Jeven Sindam

    Mersing Rpt: 4222/14.

    Sek.376 KK

    Pengadu: Nurxxxxx bte Abdullah (31 thn)
    Alamat: Mersing Johor.
    Pekerjaan: Jururawat Hospital Mersing

    Fakta Kejadian:

    Pada 04/09/14 jam lebih kurang 0045 hrs semasa pengadu bertolak dari Hospital Sultan Ismail dan berada dlm perjalanan pulang ke Hospital Mersing, pengadu duduk bahagian tempat duduk belakang dan seorang lagi pembantu bernama Hamizan duduk di tempat duduk hadapan bersama pemandu ambulans bernama Zailani.

    Sampai sahaja di Hospital Mersing, Hamizan pun terus masuk ke dalam wad kecemasan manakala pengadu pula mengemaskan barang utk di bawa turun dari ambulans.

    Sudah menjadi prosedur di mana pemandu ambulans akan meminta pengadu utk tandatangan buku penggunaan ambulans. Zailani menyuruh pengadu duduk di depan utk tandatangan buku penggunaan ambulans. Pengadu kata sekejap lagi kerana pengadu nak kemas brg lagi. Pengadu kemudian tandatangan dan mengemas semula brg tetapi Zailani suruh pengadu biarkan sahaja dan Zailani menawarkan utk menghantar pengadu ke wad 4.

    Pengadu tolak pelawaan Zailani dan meneruskan mengemas brg. Kerana terlalu penat,pengadu terlelap dlm ambulans dan apabila terjaga pengadu dapati ambulans telah berada di blkg asrama hospital.

    Pengadu cuba buka pintu ambulans tetapi pintu dlm keadaan berkunci. Keadaan yg gelap menyukarkan pengadu mencari sesuatu utk membuka pintu ambulans.

    Tanpa pengadu sedari Zailani telah berada di blkg pengadu dan Zailani terus memeluk pengadu dan mencium mulut pengadu. Zailani terus baringkan pengadu dan menyelak baju pengadu dan menghisap buah dada pengadu.

    Zailani cuba membuka seluar pengadu dan berlaku pergelutan dan akhirnya Zailani berjaya membuka seluar pengadu dan menjilat kemaluan pengadu.

    Zailani kemudian membuka seluar dan memasukkan kemaluannya ke dlm kemaluan pengadu. Lebih kurang 2 kali Zailani henjut, Zailani memancutkan air mani di atas perut pengadu.

    Butir-butir tangkapan:
    Nama: Zxxxxxx bin Zainal
    Umur:31 thn
    Alamat: Mersing Johor.
    Kerja: Pemandu ambulans

    Butir-butir rampasan:
    1. Barang: 1 helai Seluar panjang kerja warna coklat.
    Tempat dijumpai: dalam bilik rumah No. 18 Berek Hospital Mersing.

    2. Barang: 1 helai seluar dalam warna maroon jenama Alain Delon.

    3. Barang: 1 helai jaket warna hitam tertera nama “Zailani”
    Tempat dijumpai: dlm bilik pemandu ambulans Hospital Mersing.

    4. Barang: 1 helai baju t-shirt berwarna kuning.
    Tempat dijumpai: dlm bilik pemandu Hospital Mersing.

    Tindakan:
    Permohonan tahanan reman akan dipohon selama 7 hari bermula 10/09/2014 sehingga 16/09/2014.sumber-wangolds.com
    (Dibaca Sebanyak 1 kali, 1 Baca Hari Ini)
    2 hrs ·
    Yang mane sejuk mata memandang?
    A atau B?


INILAH SEBAB DAGING ANJING DIHARAMKAN DLM AGAMA ISLAM.

Hikmah mengapa daging anjing diharamkan
Setiap yang Allah perintahkan atau larang pasti terdapat hikmah atasnya. Jika Allah mengharamkan sesuatu pasti terdapat keburukan di dalamnya, jika Allah menghalalkan sesuatu pasti ada kebaikan di dalamnya untuk kebaikan hidup manusia di bumi ini.

Prof. Thabârah dalam kitab Rûh ad-Dîn al-Islâmi menyatakan, “Di antara hukum Islam bagi perlindungan badan adalah penetapan najisnya anjing. Ini adalah mu’jizat ilmiyah yang dimiliki Islam yang mendahului kedoktoran modern. Kedoktoran modern menetapkan bahwa anjing menyebarkan banyak penyakit kepada manusia, karena anjing mengandung cacing pita yang menularkannya kepada manusia dan menjadi sebab manusia terjangkit penyakit yang berbahaya, bisa sampai mematikan. Sudah ditetapkan bahwa seluruh anjing tidak lepas dari cacing pita sehingga wajib menjauhkannya dari semua yang berhubungan dengan makanan dan minuman manusia. [Taudhîhul-Ahkam, Syaikh Ali Bassâm, 1/137].

Benarlah sabda Rasulullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam:

Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, Rasulullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.
إِذَا وَلَغَ الْكَلْبُ فِي إِنَاءِ أَحَدِ كُم فَلْيُرِقْهُ ثُمَّ لِيَغْسِلْهُ سَبْعَ مِرَارٍ
Bila seekor anjing minum dari wadah milik kalian, maka tumpahkanlah, lalu cucilah 7 kali. [HR al-Bukhâri no 418, Muslim no. 422.]

Dalam riwayat lain:

طَهُروْرُ إِنَاَءِ أَحَدِكُمْ إذَا وَلَغَ فِيْهِ الْكَلْبُ أَنْ يَغْسِلَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ اُوْلاَهُنَّ بِالتُّرَابِ
Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu bahwa Rasulullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, ” Sucinya bejana kalian yang dimasuki mulut anjing adalah dengan mencucinya 7 kali, salah satunya dengan tanah” [HR Muslim no. 420 dan Ahmad 2/427]

مَنِ اقْتَنَى كَمبًا إِلاَّ كَلْبَ مَا شِيَةٍ أَوْ كَلْبَ صَيْدٍ نَقَصَ مِنْ عَمَلِهِ كُلَّ يَوْمِ قِيْرَاطُ

Barangsiapa memelihara anjing selain anjing untuk menjaga binatang ternak dan anjing untuk berburu, maka amalannya berkurang setiap harinya sebanyak satu qirâth (satu qirâth adalah sebesar gunung Uhud).” [HR. Muslim no. 2941].

Juga sabda beliau Shallallahu ‘alaihi wa sallam :
أَيُّمَا أَهلِ دَارٍ اتَّخَذُواكَلْبُا إِلاَّ كَلْب مَا شِيَةٍ أَوْ كَلبَ صَا ئِدٍ نَقَصَ مِنْ عَمَلِهِمْ كُلَّ يَوْمٍ قِيْرَاطَانِ

Penghuni rumah mana saja yang memelihara anjing selain anjing untuk menjaga binatang ternak atau anjing untuk berburu, maka amalannya berkurang setiap harinya sebanyak dua qirâth.[HR. Muslim no. 2945].

Demikian juga Rasulullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda.
مَنْ أَمْسَكَ كَلْبًا فَإِنَّهُ يَنْقُصُ كُلَّ يَوْمٍ مِنْ عَمَلِهِ قِيْرَاطُ إِلاَّ كَلْبَ حَرْثٍ اَوْ مَا شِيَةٍ

Barangsiapa memelihara anjing, maka amalan shalehnya akan berkurang setiap harinya sebesar satu qirâth, selain anjing untuk menjaga tanaman atau hewan ternak. [HR Muslim no. 2949].

Dari Abu Mas’ûd Radhiyallahu ‘anhu beliau berkata:
أَنَّ رَسُو لَاللَّهِ صَلَى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَم نَهَى عَنْ ثَمَنِ الْكَلْبِ وَمَهْرِ الْبَغِيِّ وَحُلوَانِ الْكَا هِنِ

Rasulullâh Shallallahu ‘alaihi wa sallam melarang hasil penjualan anjing, mahar (hasil) pelacur, dan upah dukun. [Diriwayatkan oleh Imam, Ahmad 4/118-119, 120, al-Bukhâri 7/28 dan Muslim no. 1567.]
Hadits Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu yang berbunyi, bahwasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam telah bersabda:
كُلُّ ذِينَابٍ مِنْ السِّبَاعِ فَأَكْلُهُ حَرَامُ

Semua yang memiliki gigi taring dari hewan buas maka memakannya haram. [HR Muslim 1933]
Meskipun demikian, bukan berarti apa yang Allah ciptakan adalah sia-sia atau tidak ada manfaatnya. Karena Allah menciptakan alam semesta ini dengan tujuan yang haq (benar), dan Allah hendak menguji dari hamba-hambaNya siapa yang terbaik perbuatannya, dan Allah menguji siapa yang benar-benar beriman dan siapa yang masih ragu-ragu.

Lalu apa manfaat anjing? binatang yang satu ini dapat dimanfaatkan untuk menjaga hewan ternak atau juga bisa dijadikan hewan pemburu. Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
مَنِ اقْتَنَى كَلْبًا إِلاَّ كَلْبَ مَاشِيَةٍ أَوْ كَلْبَ صَيْدٍ نَقَصَ مِنْ عَمَلِهِ كُلَّ يَوْمٍ قِيرَاطٌ

“Barangsiapa memelihara anjing selain anjing untuk menjaga binatang ternak dan anjing untuk berburu, maka amalannya berkurang setiap harinya sebanyak satu qiroth (satu qiroth adalah sebesar gunung uhud).” [HR. Muslim]. ‘Abdullah mengatakan bahwa Abu Hurairah juga mengatakan, “Atau anjing untuk menjaga tanaman.“

Jadi anjing dapat dimanfaatkan untuk menjaga binatang ternak dan khusus untuk berburu setelah dilatih terlebih dahulu. ”Jika kamu melepas anjingmu, maka sebutlah asma’ Allah atasnya (Bissmillah), maka jika anjing itu menangkap untuk kamu dan kamu dapati dia masih hidup, maka sembelihlah.” [HR. Bukhari dan Muslim]

*Keterangan foto: Cacing-cacing pita kotor nan mematikan di celah daging anjing
Wallahu a’lam bishshawab
10:14AM - 8 Nov 2014

Pondok terakhir di Kg Chubadak Tambahan


Tempat tinggal Wahidah Salleh, 72, kini hanyalah sebuah pondok beratap kanvas dengan dinding papan lapis dan berlantaikan kayu reja.

Ketika ditemui Malaysiakini, nenek kepada lapan orang cucu yang lebih mesra disapa dengan panggilan Opah sedang memasak sendirian di sudut pondok yang dijadikan dapur.

Lauk yang dimasaknya cukup sederhana – ikan goreng dan sayur tumis. Di luar, raungan jentolak yang meratakan tanah di belakang pondoknya memecah keheningan.

Jentera berkenaan pada 28 Oktober lalu meranapkan rumahnya yang didiami sejak 45 tahun lalu, serta lapan lagi rumah lain di Kampung Chubadak Tambahan.

Musim hujan yang melanda ceruk Kuala Lumpur itu membawa kebimbangan baru bagi Opah.

“Tanah makin rata, khemah ini banyak barang dan Opah takut ular masuk,” katanya memulakan bicara.

Selain dapur, ruang seluas kira-kira 30 meter persegi itu memuatkan televisyen, tempat tidur serta barangan yang sempat diselamatkan dari rumah asalnya.

Opah berkata, beliau akan terus mendiami tempat itu sehingga tamat tempoh 15 hari sementara menunggu keputusan permohonan bagi mendapatkan pampasan yang lebih setimpal.

Sambil tangannya menumbuk sambal, Opah menceritakan semula saat beliau memulakan hidup baru bersama suaminya, Halim Hamid di Kampung Chubadak Tambahan.

Dalam keadaan pondok serba daif itu, dua orang cucunya, Natasha Norman dan Atikah Azmi yang masing-masing berusia 13 tahun setia menemani dan mendengar cerita neneknya.

Kawasan kampung yang terletak kira-kira 10 km dari pusat bandar itu baru saja dibuka selepas tragedi 13 Mei baru saja berakhir di Kuala Lumpur pada waktu itu.

Katanya, rumah itu dibeli oleh suaminya yang menyara keluarga dengan memandu teksi di ibu kota.

Tunggu pampasan setimpal

Untuk menampung kos perbelanjaan, Opah turut mengajar anak-anak kampung itu membaca al-Quran.

“Tapi kerana pada ketika itu umur Opah sudah 60 tahun, pejabat pendidikan tidak benarkan Opah mengajar lagi kerana Opah mengajar di rumah, bukan di sekolah,” ujarnya.

Di tanah itulah juga beliau membesarkan empat orang anaknya, kata Opah yang mengimbau kembali kenangan hidupnya di pinggir kota itu.

“Tanah ini sungguh bermakna, seminggu selepas bernikah suami bawa Opah tinggal di sini.

“Opah besarkan anak-anak sehingga mereka berjaya di tanah ini. Jadi opah banyak kenangan di sini, hari ini mereka robohkan rumah Opah.

“Opah sedih tapi Opah mesti lawan,” ujarnya dengan tenang, sebelum meminta diri untuk solat Zohor.

Beliau menerima surat daripada pemaju yang memberi kelonggaran kepada penduduk terlibat untuk terus tinggal di tanah itu untuk tempoh sehingga 20 November.

“Orang bagi kita pilihan jadi kita pilih dan Opah pilih untuk terus tinggal di sini.

“Biarlah orang lain nak pindah tapi tanah ini Opah sayang, selagi tidak dapat pampasan yang sewajarnya Opah akan terus di sini, biarlah apa orang nak cakap,” katanya.

Lapan lagi pemilik rumah lain sudahpun berpindah selepas menerima surat tawaran pemaju, katanya.

Anak kelahiran Lenggong, Perak ini kecewa kerana pampasan yang ditawarkan itu dilihatnya tidak adil dan berat sebelah.

“Opah hairan, kenapa ada yang dapat pampasan RM70,000 ada juga yang RM80,000 tapi Opah dahulu hanya ditawarkan pampasan RM7,500.

“Tak masuk akal, jadi beri pampasan yang sesuai buat Opah, barulah Opah pindah,” katanya lagi sambil melipat kain telekungnya.

Anggota penduduk kampung membentuk Gerakan Rakyat Bela Kampung Chubadak Tambahan (BELA) dan membuat bantahan di pejabat pemaju pada 31 Oktober lalu.

Susulan itu, syarikat pemaju, Melati Ehsan Group bersetuju memberi ganti dalam bentuk rumah kos rendah yang akan dibina di Kampung Chubadak.

Bagaimanapun, Opah tetap menuntut agar bayaran pampasan setimpal diberikan termasuk kos perpindahan dan bayaran sewa rumah sementara di PPR Batu Muda.

Pemaju juga bersetuju untuk tidak menuntut kos mahkamah dan bayaran ke atas kes yang dimenangi oleh pihak pemaju berhubung pemilikan ke atas tanah di Kampung Chubadak Tambahan.

Meskipun ia khabar yang cukup menggembirakan, namun masih tergambar kesedihan di wajah Opah Wahidah.

Gaya hidupnya akan berubah. Rumah barunya tidak lagi berhalaman tetapi hanya salah satu daripada petak konkrit rumah pangsa, puluhan lapis tingginya.

Beliau tidak akan dibenarkan membela haiwan ternakan, seperti di Kampung Chubadak Tambahan yang dicintainya.

“Opah sukalah dapat rumah baru tapi di sini tempat Opah, nanti kalau Opah dah pindah dekat PPR macam mana nak bawa semua barang Opah?

“Kalau ada ayam bolehlah Opah sembelih buat makan sekarang sebelum Opah berpindah kerumah baru.

“Orang dekat PPR itu mesti tidak suka kalau Opah bawa binatang, itu lihat kucing Opah baru beranak malam tadi,” katanya.

Sambil makan bersama wartawan, Opah Wahidah menjengah keluar melihat cucunya Natasya dan Atikah yang asyik menikmati makan tengahari di luar pondok.

Di langit, awan gelap bergumpalan, tanda hujan lebat akan turun. Opah Wahidah membetulkan duduknya sambil mengirim pesan pada kumpulan anak muda yang turut berdemo di Sentul, Jumaat lalu.

“Jangan patah semangat. Berjuang jangan kira umur, Opah sudah 72 tahun tapi Opah tak akan bagi peluang untuk orang ambil kesempatan,” katanya lagi.

Di luar pondok daif itu, hujan mulai turun membasahi tanah kesayangannya.

(3 Foto ) Aksi ghairah pasangan dalam LRT dirakam

hasim 11:53

Seorang pelayar web stomp, Farhanah telah merakamkan aksi ghairah sepasang 
kekasih di dalam keretapi dan berkongsi foto tersebut di dalam web berkenaan. Aksi 
ghairah terlampau berlaku dalam keadaan yang amat memalukan dengan pasangan lelaki 
meramas payudara teman wanitanya sambil bercumbuan.

Farhanah menulis:

"Saya lihat pasangan ini berkelakuan tidak senonoh.

"Mereka terus melakukannya walaupun menyedari perlakuan tersebut disedari ramai 
penumpang lain.

Saturday, 8 November 2014 2 FOTO YANG MENYENTUH KALBU ... SUASANA BEGINILAH INILAH YANG KITA MAUKAN. Seorang lelaki berketurunan India yang menunggang motorsikal telah dilanggar oleh sebuah van dan mengalami kecederaan. Beberapa orang pengguna jalan raya lain berhenti tetapi sekadar melihat keadaan mangsa. Dua wanita berbangsa Cina ini berhenti dan terus beri pertolongan cemas. Contohilah sikap yang mulia ini dan terima kasih kepada yang membantu. ... suatu sikap yang mulia tanpa ada sifat main wayang tinggi tetapi terbit dari lubuk hati yang suci murni. Menghulurkan bantuan dengan cukup ikhlas dan pantas tanpa bersifat rasis dan memilih bulu. Juataan tahniah dan terima kasih dari kami rakyat Malaysia yang menyokong keharmonian dan ketenteraman dalam negara. Kejadian berlaku di Lebuh AMJ dari Sg. Petai ke Tesco Cheng, Melaka

Make money by Copying: http://bit.ly/copy_win

4 Foto fesyen artis wanita baru paling mengejutkan di ASK 2014

hasim 08:19

Anugerah Skrin 2014 telah pun melabuhkan tirainya malam tadi pada jam 9.00 malam, 
di mana hampir kesemua artis tanah air telah datang dengan gaya dan style yang lain 
macam,

Anugerah skrin 2014 telah mempertaruhkan 31 kategori yang merangkumi drama, filem, 
penerbitan dalaman dan teknikal.

Anugerah skrin ASK 2014 ini adalah kali yang ke-15.anugerah skrin 2014 merupakan 
antara majlis terunggul di dalam lipatan sejarah industri tanah air yang sentiasa ditunggu-tunggu penganjurannya saban tahun kerana cetusan konsep dan identiti yang berlainan. 

Tahun ini, ASK 2014 telah memilih tema elegan dan klasik sebagai konsep keseluruhan
untuk persembahan malam nanti - MYINFO4U.



Tiada ulasan: