Jumaat, 2 Mac 2012

TAK AUDIT..ATAU TERLEPAS...AKHIRAT MEREKA TAK LEPAS...HUKUMAN JUGA TAK LEPAS...YANG LAKU RUGI..YANG DIBAIKOT UNTUNG...ITULAH DUNIA...ALLAH TAHU SAPE KALANGAN MEREKA YANG PALING JAHAT...PALING PENIPU...PALING PEMBELIT...PALING TAK BOLEH PAKAI....

Siasat juga semua Tun, kata Dr Mahathir
Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini mencadangkan sebarang siasatan audit berhubung kerugian dana awam semasa pemerintahan 22 tahunnya, mesti juga membabitkan siasatan ke atas semua mereka yang bergelar Tun, atau bekas perdana menteri.

"Bukan sahaja saya... semua Tun mesti diaudit. Begitu juga dengan anak-anak dan cucu-cicit mereka," bidas beliau semasa sidang akhbar selepas menerima kunjungan rombongan Majlis Bekas Wakil Rakyat Malaysia (MUBARAK) di Yayasan Kepimpinan Perdana di Putrajaya hari ini.

Dr Mahathir berkata demikian sebagai mengulas desakan pemimpin supremo DAP Lim Kit Siang yang menuntut audit dijalankan berhubung kerugian hampir RM100 bilion dana awam yang didakwa Lim berlaku sepanjang tempoh Mahathir menjadi perdana menteri.
Lim - dalam satu kenyataan 24 Februari lalu - berkata langkah itu perlu kerana pentadbiran sekarang "nampaknya seperti tidak mengambil sebarang pengajaran (daripada skandal lalu)".

NONELim berkata, rakyat Malaysia terkejut dan marah dengan komen sinis Dr Mahathir (kanan) yang menjustifikasikan tindakan kerajaan menyelamatkan MAS yang mengakibatkan kerugian dana awam, atas alasan terdapat kes yang lebih teruk daripada itu selepas beliau (Dr Mahathir) bersara.

Lim menyifatkan alasan Dr Mahathir sebelum ini untuk menerangkan tindakan menyelamat MAS membabitkan RM1.8 bilion sewaktu pentadbirannya sebagai "logik sesat".
Ditanya mengenai keputusan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memberikan kuasa kepada Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendapatkan dokumen pengisytiharan harta anggota pentadbiran kerajaan termasuk menteri dan keluarga mereka, Mahathtir menyambut baik perkara itu.

"Baguslah. Dulu ahli kabinet isytihar aset dekat saya, dulu semua orang kena.

"Jadi tak tahulah dulu barangkali semua miskin belaka kerana tidak ada yang memiliki aset berlebihan, melainkan Tun Daim Zainuddin, semasa dia sertai kabinet dia sudah jadi jutawan, jadi banyaklah duit dia," katanya.
Kit Siang: Tiba masa audit penuh kerugian Mahathir
DAP menggesa supaya dilakukan audit penuh terhadap kerugian akibat skandal kewangan yang didakwa berlaku sewaktu pentadbiran bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang - dalam satu kenyataan semalam - berkata langkah itu perlu kerana pentadbiran sekarang "nampaknya seperti tidak mengambil sebarang pengajaran daripada (skandal yang lalu)".

NONEKatanya, rakyat Malaysia terkejut dan marah dengan komen sinis Dr Mahathir (kanan) yang menjustifikasikan tindakan kerajaan menyelamatkan MAS yang mengakibatkan kerugian dana awam, atas alasan terdapat kes yang lebih teruk daripada itu selepas beliau (Dr Mahathir) bersara.

Lim (kanan) menyifatkan alasan Mahathir semalam untuk menerangkan tindakan menyelamat MAS membabitkan RM1.8 bilion sewaktu pentadbirannya sebagao "logik sesat".

Bekas perdana menteri itu membidaskan pihak media yang menurutnya hanya memberi tumpuan kepada perkara itu, sedang orang lain, contohnya pengganti beliau, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, juga kerugian sejumlah besar wang awam.

Lim menganggap penyelesaian antara bekas pengerusi MAS, Tan Sri Tajudin Ramli dan pihak pengurusan Danaharta Nasional Bhd, sebagai kesinambungan contoh yang dibuat oleh Dr Mahathir, dan berkata sudah tiba masa untuk menyiasatnya.
Oleh itu, katanya, sudah tiba masanya untuk melakukan audit penuh kerugian RM100 bilion dalam skandal-skandal kewangan selama 22 tahun Tun Dr Mahathir menjadi perdana menteri,  "terutama apabila kerajaan Najib nampaknya seperti tidak mengambil sebarang pengajaran daripadanya."
Dr M: Teruskan projek jambatan monorel Putrajaya
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mahu kerajaan meneruskan projek Jambatan Gantung Putrajaya yang dihentikan pada 2004.
  
Beliau berkata projek itu perlu diteruskan kerana pusat pentadbiran Persekutuan tersebut kini berdepan masalah kesesakan lalu intas, terutama sebelah pagi dan petang pada waktu puncak.
  
Dr Mahathir berkata 'hanya sedikit sahaja lagi kerja' yang perlu dilakukan bagi menyiapkan projek itu kerana kerangka asasnya, iaitu jambatan gantung dan terowong untuk monorel, telah ada.
  
"Saya tak rasa kos (menyiapkan monorel dan jambatan gantung) akan menjadi begitu tinggi jika kerajaan sanggup menyediakan sejumlah dana sebagai bantuan, sektor swasta pasti akan tertarik untuk melakukannya.
  
"Mungkin juga operasi dan penyiapannya boleh diswastakan," katanya kepada pemberita selepas majlis penyampaian hadiah Pertandingan Rekaan Seni Bina Putrajaya Holdings di Putrajaya semalam.

Beliau berkata jika sektor swasta terpaksa membina dan mengendalikan projek itu, ia akan menjadi mahal serta tidak menguntungkan.

Mengenai Putrajaya, Dr Mahathir mencadangkan beberapa elemen baru disuntik bagi memastikan pusat pentadbiran itu, terutama Putrajaya Boulevard akan lebih meriah pada waktu malam.
  
"Pejabat kementerian di Putrajaya Boulevard ditutup pada pukul 5 atau 6 petang dan selepas itu, tempat tersebut mati meskipun amat cantik dengan cahaya lampu.
  
"Jika anda berhasrat menghidupkan Putrajaya Boulevard, maka anda perlu mempunyai pembangunan komersial," katanya.
  
Dr Mahathir mencadangkan tingkat bawah pejabat kementerian diubahsuai menjadi kedai dan tempat pejalan kaki bagi menarik pengunjung.
  
"Jadikan ia mudah untuk menjalankan perniagaan dan orang ramai akan membanjiri kawasan itu serta menghidupkan Putrajaya Boulevard," katanya.

Putrajaya, yang diilhamkan Dr Mahathir, menjadi Wilayah Persekutuan ketiga Malaysia selepas Kuala Lumpur dan Labuan pada 2001.
  
Terdahulu, Dr Mahathir menyampaikan hadiah kepada pemenang Pertandingan Rekaan Seni Bina Putrajaya Holdings.
  
Sejumlah 96 pelajar dan graduan Fakulti Senibina, Perancangan dan Ukur Universiti Teknologi Mara (UiTM) mengambil bahagian dalam pertandingan yang bertujuan mempromosi elemen rekaan berasaskan kehijauan dalam perancangan bandar serta menggalakkan kreativiti di bidang rekaan seni bina selain mendapat idea daripada generasi muda dalam mewujudkan kerancakan dalam bandar.
  
Ahmad Askaree Dzharuddin, pemenang konsep terbaik bagi 'rumah mampu milik

alternatif' membawa pulang wang tunai RM7,000 manakala Tengku Inda Syazwi Tengku Zubir dan Anwar Fader memenangi tempat kedua serta ketiga, masing-masing menerima hadiah RM5,000 dan RM3,000.

- Bernama
Proton rugi RM84j dalam suku ketiga 2011
Kerugian pracukai syarikat pembuat kereta negara, Proton Holdings Bhd telah meningkat kepada RM84.054 juta untuk suku ketiga berakhir 31 Dis, 2011 berbanding kerugian pracukai RM51.535 juta dalam tempoh yang sama 2010.
  
Dalam satu kenyataan, syarikat berkata prestasi yang lemah itu adalah disebabkan penurunan dalam jualan akhir tahun yang menyaksikan pelarasan jumlah pengeluaran dalam usaha untuk menguruskan kos dengan lebih baik.

Pendapatan merosot kepada RM1.432 bilion daripada RM1.833 bilion sebelumnya.
  
Sementara itu, pendapatan untuk sembilan bulan pertama turut susut kepada  RM5.92 bilion daripada RM6.36 bilion sementara kerugian sebelum cukai ialah RM36.530 juta berbanding keuntungan pracukai RM134.3 juta yang dicatatkan dalam tempoh kewangan yang sama sebelumnya.
  
Pengerusi kumpulan Datuk Seri Mohd Nadzmi Mohd Salleh berkata keuntungan yang rendah itu dikaitkan sebahagian besarnya kepada pendapatan yang lemah yang dicatatkan daripada jualan domestik.
  
Bagaimananpun, kesan kurang memberangsangkan daripada pendapatan yang rendah itu telah ditampung oleh penurunan dalam overhed pembuatan dan perbelanjaan pentadbiran yang rendah yang ditanggung dalam tempoh kewangan yang sama, kata beliau.
  
"Selain daripada itu, keputusan itu turut terjejas oleh jumlah jualan yang rendah kereta-kereta Lotus di Eropah pada suku yang lepas," tambah beliau.
  
Mohd Nadzmi juga berkata yang penangguhan pelancaran model terbaru Proton turut menjejaskan unjuran jualan.
  
"Bagaimanapun, penangguhan itu perlu bagi memastikan semua isu dapat ditangani dan pengguna akan mendapat yang terbaik daripada model itu," katamya.
  
Menurut Persatuan Automotif Malaysia, jumlah jualan kenderaan susut 25 peratus kepada 40,948 unit pada bulan Januari daripada 54,781 unit dalam tempoh yang sama 2010 ekoran syarat kelulusan pinjaman sewa beli yang ketat, bulan kerja yang lebih singkat dan kesan daripada bencana banjir di Thailand.  
  
Mohd Nadzmi berkata berikutan prestasi lembap industri berkenaan, Proton menjangkakan tempoh yang mencabar ke hadapan dengan jumlah jualan yang rendah selepas Bank Negara baru-baru ini mengekalkan yang ia tidak akan menyemak kembali atau menyelaraskan garis panduan pinjaman baru.
  
Mengenai strategi peluasannya di persada global, beliau berkata kumpulan itu pada masa ini sedang memuktamadkan rancangan untuk mengeksport unit CBU pemanduan sebelah kiri model-model yang dipasang di China ke pasaran sasaran terpilih.
  
Selain itu, PROTON Iran, yang merupakan anak syarikat 100 peratus kumpulan, baru-baru ini telah dilancarkan dengan objektif memenuhi permintaan selepas jualan pengguna-pengguna sedia ada, kataya.
  
"Langkah seterusnya ialah untuk memulakan jualan kereta di Iran sekali lagi menggunakan CBU pemanduan kiri.
  
Selepas kejayaan membuka bilik pameran pertama Proton Platinum di Medan, Sumatera, jenama kereta negara itu akan membuka satu lagi bilik pameran Platinum di Jakarta Barat untuk menyokong permintaan yang kian meningkat di pasaran Indonesia.
  
Bergerak ke hadapan, kumpulan itu akan terus meninjau lebih banyak peluang untuk meningkatkan dan menjana pendapatan daripada perniagaan lain, terutamanya menerusi perkhidmatan selepas jualan dan alat ganti.

Setakat 31 Disember 2011, imbangan bank tunai Proton ialah pada RM1.18 billion.

- Bernama
MAS alami kerugian bersih RM2.52 bilion
Malaysian Airline System Bhd (MAS) mencatat kerugian bersih RM2.52 bilion hasil daripada RM13.9 bilion perolehan bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2011.
  
Bagi tempoh suku keempat, syarikat penerbangan negara itu merekodkan RM1.28 bilion kerugian bersih, hasil pusing ganti sebanyak RM3.68 bilion, kata Ketua Pegawai Eksekutifnya Ahmad Jauhari Yahya.

Beliau berkata kerugian kumpulan bagi tahun 2011 menunjukkan pentingnya syarikat penerbangan itu segera melaksanakan usaha untuk mengekang "kerugian" itu.
  
"Ini termasuk penempatan semula petugas, meningkatkan produktiviti, kecekapan dan kawalan kos dan membuat kajian selanjutnya.
  
"Kami juga melaksanakan strategi pemasaran dan jualan agresif," katanya dalam sidang media di Petaling Jaya hari ini.
  
Ahmad Jauhari berkata prestasi setahun penuh kumpulan itu terjejas teruk akibat peningkatan 21 peratus perbelanjaan berjumlah RM16.2 bilion, berbanding  RM13.41 bilion pada 2010.

Beliau berkata perbelanjaan tinggi itu disebabkan oleh peningkatan 33 peratus kos bahan api sebanyak RM5.85 bilion dan peningkatan 15 peratus perbelanjaan bukan minyak sebanyak RM10.43 bilion.

Peningkatan perbelanjaan bukan bahan api itu sebahagian besarnya disebabkan peruntukan berjumlah RM1.09 bilion yang dibuat pada suku keempat untuk pelupusan saham, penyerahan semula pesawat dan kekurangan pesawat kargo.
  
Ahmad Jauhari berkata akaun bagi tahun dalam kajian memperakui peruntukan dan kos operasi yang semakin meningkat, yang walaupun sukar, memberikan pendekatan hoslitik organisasi dan pengetahuan penuh kedudukan sebenar syarikat.
  
Bagi setahun penuh, Malaysia Airlines menyaksikan peningkatan kapasiti (tempat duduk setiap kilometer) sebanyak tujuh peratus, trafik penumpang meningkat lima peratus, namun faktor kerusi yang rendah berkurangan kepada 75 peratus.
  
Beliau berkata perolehan dan purata tambang bagi semua kelas menunjukkan peningkatan sepanjang tahun, terutama kabin depan.
  
Bagaimanapun terdapat penurunan keseluruhan faktor kerusi memandangkan syarikat penerbangan itu berusaha untuk mendapatkan pulangan yang lebih baik.
  
Mengikut asas prestasi serantau, perkhidmatan domestik dan jarak pendek, perkhidmatan sesama Asean menjadi pasaran utama syarikat itu, dengan segmen berkenaan melaporkan pertumbuhan positif mengikut sukuan selain mengikut asas setahun setakat ini, katanya.
  
Sementara itu, bahagian kargo mengalami penurunan, selari dengan penurunan industri berkenaan di dunia.
  
Perolehan susut 14 peratus, kapasiti susut sembilan peratus manakala hasil pulangan dua peratus.
  
Ahmad Jauhari juga berkata MASkargo mencatat kerugian sebelum cukai sebanyak RM19 juta pada 2011 berbanding keuntungan RM141 juta pada tahun sebelumnya ekoran kos bahan api yang tinggi dan kekurangan barisan pesawat A330.

- Bernama
Untung pracukai Utusan meningkat kepada RM17.33j
Untung pracukai Utusan Melayu (M) Bhd untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2011, meningkat kepada RM17.33 juta daripada RM4.77 juta dalam tempoh yang sama 2010.
  
Pendapatan menambah kepada RM366.16 juta daripada RM341.39 juta sebelumnya, katanya dalam kenyataan kepada Bursa Malaysia hari ini.
  
Utusan berkata keputusan yang menggalakkan itu dirangsang oleh pendapatan pengiklanan yang tinggi, perolehan daripada pelupusan anak syarikat dan sumbangan oleh syarikat sekutu.
  
Untuk suku keempat berakhir 31 Disember 2011, untung pracukainya, bagaimanapun, jatuh kepada RM12.37 juta daripada RM15.46 juta dalam suku yang sama 2010.
  
Pendapatan mengukuh kepada RM99.41 juta daripada RM94.78 juta sebelumnya.

Bergerak ke hadapan, Utusan berkata 2012 akan terus mencatatkan cabaran ekoran saingan sengit untuk penguasaan pasaran perbelanjaan iklan di kalangan semua media.
  
Bagaimanapun, Utusan menjangkakan pertumbuhan yang positif dalam keluaran dalam negara kasar dan perbelanjaan pengiklanan keseluruhan akan menyediakan peluang untuk kumpulan untuk pendapatan pengiklanan.

"Akhbar kompak kami, Kosmo dijangka berkembang positif dari segi pengedaran dan pendapatan iklan. Pengedarannya meningkat 15 peratus tahun lepas.
  
"Harga Kosmo telah naik sebanyak 20 sen dan untuk edisi Ahad sebanyak 30 sen sejak Januari tahun ini, sebahagiannya untuk menampung kesan kos operasi yang tinggi pada 2012," katanya.

- Bernama
MP Sabak Bernam didapati bersalah buat tuntutan palsu
Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini mendapati Ahli Parlimen Sabak Bernam,  Datuk Abdul Rahman Bakri, bersalah atas lapan tuduhan membuat tuntutan palsu berjumlah RM80,000.

NONEHakim Azhaniz Teh Azman Teh membuat keputusan itu selepas mendapati pihak pembelaan gagal menimbulkan keraguan terhadap kes pendakwa.
Abdul Rahman, 47, dari Umno dituduh membuat lapan tuntutan palsu dengan nilai RM10,000 setiap satu yang berjumlah RM80,000 daripada peruntukan kawasannya berhubung majlis yang tidak pernah dijalankan.

Dia dituduh membuat tuntutan itu di antara 21 Januari dan 4 Februari 2008 ketika menjadi ADUN Sungai Ayer Tawar.
Sementara itu, pembantu beliau Mohd Rusli Busro, yang didakwa bersubahat dalam membuat tuntutan palsu juga didapati bersalah.

Abdul Rahman didakwa mengikut Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan menghadapi hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda lima kali nilai suapan. [Baca berita penuh]
Sementara itu, Bernama melaporkan tuntutan itu membabitkan pembelian hadiah, cenderamata dan jamuan Program Motivasi Pelajar di Peringkat Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Air Tawar; Program Mesra Rakyat dan Hari Keluarga di Dewan Simpang 4 Bagan Nakhoda Omar (BNO); Program Forum Perdana Peringkat Mukim BNO; Program Mesra Rakyat dan Sambutan Maulud Nabi dan Program Mesra Rakyat Hari Keluarga Guru Kemas.
 
Abdul Rahman didakwa melakukan semua perbuatan itu di Pejabat Daerah Sabak Bernam.
Bagi setiap pertuduhan, Abdul Rahman didakwa mengikut Seksyen 11(c) Akta Pencegahan Rasuah 1997 dan boleh dihukum mengikut Seksyen 16 akta sama.
 
Ia memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, mana yang lebih tinggi, jika sabit kesalahan.

Sementara itu, dalam prosiding yang sama, pembantu kepada Abdul Rahman - Rosli Busro, 44 - didapati bersalah atas tuduhan bersubahat dengan Abdul Rahman melakukan kesemua kesalahan itu.

Hakim turut membenarkan permohonan peguambela kedua-dua tertuduh, Affifuddin Hafifi dan Lim Kon Keen untuk menangguhkan pelaksanaan hukuman terhadap anak guam mereka sehingga esok pagi di mahkamah sama.
 
Kedua-dua peguam itu berkata mereka perlukan masa untuk persediaan mitigasi.
 
Pendakwaan dikendalikan Timbalan Pendakwa Raya dari Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Abdul Razak Musa.
 
Seramai 39 saksi pendakwaan dan dua saksi pembelaan dipanggil memberikan keterangan sepanjang perbicaraan kes itu.
Felda bayar RM1.6 juta untuk bekal vitamin jemaah haji
Tindakan Yayasan Felda yang menganugerahkan projek RM1.59 juta kepada sebuah syarikat farmaseutikal bagi membekalkan multivitamin melalui rundingan terus pada Ogos lalu, tidak menyenangkan Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak).

NONE"Kontrak untuk CCM Pharmaceuticals Sdn Bhd adalah untuk membekalkan multivitamin kepada 27900 jemaah haji yang berlepas pada bulan September (tahun lalu)," kata Mazlan Aliman (kiri), yang menerajui NGO berkaitan PAS itu.

Pemberian kontrak jutaan ringgit tanpa proses tender, kata Mazlan, bercanggahan dengan semangat tadbir urus yang baik.

Mazlan membayangkan kemungkinan bahawa kontrak itu disalurkan kepada "syarikat kroni", dan menuntut bahawa Pengerusi Lembaga Kemajuan Tanah Persekutuan (Felda) Tan Sri Isa Samad memberi penjelasan berhubung pemilihan syarikat berkenaan.

Menurut dokumen yang dibekalkan kepada wartawan hari ini, CCM Pharmaceuticals, sebuah syarikat berkaitan kerajaan, digambarkan sebagai pengeluar unggul barangan halal dalam industri farmaseutikal.

isa samad interview 150509Antaranya, syarikat itu mendapat kontrak membekalkan vitamin berjenama Proviton dan Flavettes bebas gula 500g pada harga RM57 setiap orang dan dengan jumlah bil sehingga RM1,590,300.

"Kami mahu Isa (kiri) jelaskan mengapa kontrak diberikan menerusi rundingan terus dan mengapa syarikat ini dipilih," kata Mazlan kepada pemberita di ibu pejabat PAS di Kuala Lumpur hari ini.

"Saya syaki bahawa kos multivitamin yang dibekalkan sebenarnya kurang daripada yang sepatutnya."
Bangkai ayam di pintu pagar pusat khidmat Anwar
Bangkai seekor ayam ditemui digantung di pintu pagar pusat khidmat Ahli Parlimen Permatang Pauh, Datuk Seri Anwar Ibrahim di Jalan Tenggiri, Seberang Jaya di Butterworth hari ini.
  
Petugas pusat khidmat itu, Fathilullail Jaafar Sidek berkata beliau menemui bangkai berkenaan pada jam 10 pagi ini ketika baru sampai di pejabat.
  
"Bangkai ayam itu ada kesan darah dan sebelah kakinya dipotong," katanya kepada pemberita di Butterworth hari ini.
  
Fathilullail berkata bangkai ayam itu dipercayai diletakkan di situ antara jam 3 pagi dan 10 pagi ini kerana beliau berada dalam pusat khidmat sehingga pukul 3 pagi tadi.
  
Beliau telah membuat laporan di Ibupejabat Polis Seberang Perai Tengah.

- Bernama

Tiada ulasan: