Selasa, 6 Mac 2012

LECEHLAH SEBULAN DAH NAMPAK...BEGITU RENDAH MUTUNYA...AGAKNYA IMAN LEBIH MUDAH ROBOH KERANA WANITA...HARTA..TAHTA@KUASA

Bangunan baru UPSI: Tidak sampai sebulan siling dah runtuh

Milosuam, 06 Mac 2012

MINGGU lalu, ReJaM© ke Ibu Pejabat Polis Daerah Tanjung Malim, Perak ketika 7 orang mahasiswa termasuk seorang aktivis dipanggil untuk sesi kawad cam rujuk sini [KeadilanKini].

Mereka diarahkan ke balai polis untuk membantu siasatan melalui pengecaman saksi-saksi polis bagi mengenalpasti individu-individu yang menyertai himpunan kebebasan akademik malam tahun baru 2012 yang lalu.

Antara yang turut dipanggil ialah saudara Hilman Idham, pegawai khas Timbalan Presiden KEADILAN, Azmin Ali yang juga bekas ahli jawatan kuasa Soladiriti Mahasiswa Malaysia (lima dari kiri dalam gambar).



Buat pengetahuan sahabat pembaca, IPD Tanjung Malim terletak tidak sampai 200 meter dari Kampus Induk Universiti Pendidikan Sultan Idris, UPSI. Atau lebih mudah, ia hanya berdepan dengan pintu masuk utama UPSI.

Semasa berada di sana, ReJaM© dihampiri oleh seorang pelajar UPSI yang menjelaskan bahawa sebuah lagi kampus UPSI yang baru dibina sudah siap diduduki.

Kampus baru itu terletak barangkali sekitar 2 kilometer dari kampus induk yang lama. Baru tidak sampai sebulan para pelajar dan staff mula mendudukinya. ReJaM© turut ke sana.

Apa yang cukup memeranjatkan, pelajar ini memberitahu bahawa siling bangunan baru ini sudah ada yang runtuh kerana bocor ditimpa air ketika hujan lebat.

Pelajar ini turut memaklumkan bahawa sudah banyak aduan dan rungutan namun tiada apa-apa perubahan dilihat. Tiada sebarang tindakan diambil.

Memandangkan hari sudah agak petang, ReJaM© tidak sempat untuk meninjau kesemua lokasi siling yang dikatakan runtuh itu, namun sempat mengambil gambar salah sebuah lokasi yang dimaksudkan iaitu di bilik salah seorang pensyarah.



Difahamkan, mereka juga mengalami masaalah penghawa dingin, di mana hanya satu alat kawalan yang terpaksa dikongsi dalam satu bangunan menjadikan mereka terpaksa berlari dari satu aras ke satu aras untuk mendapatkan alat kawalan penghawa dingin.

Semasa keluar dari kampus baru itu, ReJaM© terpandang satu papan tanda tentang maklumat projek yang dijalankan di kawasan tersebut. Di sana tertulis "Satu lagi projek kerajaan Barisan Nasional"

Dalam hati ReJaM© berbisik "padanlah tak sampai sebulan siling dah runtuh". Serta merta juga ReJaM© teringat kisah stadium yang baru dibina di Terengganu runtuh sebelum sempat digunakan.




ReJaM© "Petanda bahawa Barisan Nasional dah nak runtuh..."

Tolak debat: Saifudin Abdullah perlekeh Najib

Harakahdaily, 06 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 6 Mac: Tindakan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak menolak debat dengan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim diperlekehkan oleh Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Saifudin Abdullah.

Saifudin memberikan 10 sebab dan alasan kenapa cabaran debat ini perlu diterima oleh Najib demi untuk kebaikan negara ini.

Saifudin berkata demikian dalam tulisannya sebagaimana yang disiarkan dalam akhbar Sinar Harian.

Bekas Pendebat Terbaik Piala Perdana Menteri dalam tahun 1980an ini berkata, debat baik untuk demokrasi.

"Ia peluang untuk mencetuskan idea yang bernas dan mempertahankannya dengan cerdas. Rakyat akan menilai.

"Namun, terdapat mereka yang menolak debat. Tidak mengapa jika tidak ingin berdebat kerana itu pilihan masing-masing, tetapi usahlah menolaknya bulat-bulat," kata beliau dalam tulisan itu.

Malam tadi Buletin Utama TV3 di awal beritanya melaporkan Najib sedia berdebat untuk perkara-perkara kepentingan negara.

Namun di pertengahan siaran berita itu, TV3 memohon maaf kerana yang dimaksudkan Perdana Menteri adalah beliau sedia berbincang bukannya berdebat.

Semalam, firma kajian pendapat Merdeka Centre melaporkan, majoriti anak muda negara ini mahukan debat antara Najib dan Anwar.

Golongan paling tinggi menyokong menurut kajian itu adalah golongan muda yang berumur 21 hingga 30 tahun iaitu sebayak 67 peratus.

Mereka masing-masing mahu melihat kedua-dua tokoh politik tanah air itu mengutarakan 'idea dan dasar' masing-masing kepada rakyat.

Berikut adalah hujjah Saifudin iaitu 10 alasan yang menolak debat dan jawapan terhadapnya sebagaimana yang disiarkan dalam akhbar itu.


Alasan 1: Tiada apa hendak didebatkan.

Jawapan 1: Takkanlah tokoh politik tidak punya idea. Banyak perlu didebatkan, contohnya dalam bidang politik apakah politik baru, transformasi politik, inovasi demokrasi dan pemikiran politik progresif untuk masa depan? Bidang-bidang lain juga ada isu yang wajar didebatkan.

Alasan 2: Tidak perlu debat, ucapan mencukupi.

Jawapan 2: Ramai boleh berucap. Adakalanya teks ucapan disediakan orang lain dan yang menyampaikannya tidak fahampun kandungannya. Kekurangan ucapan ialah idea itu tidak dapat diuji kebenaran dan kekuatannya. Sebaliknya, melalui debat, pendebat bukan sahaja perlu menyampaikannya, tetapi lebih penting lagi perlu mempertahankannya.

Alasan 3: Ia lebih banyak keburukan daripada kebaikan.

Jawapan 3: Ia menimbulkan keburukan jika tidak dilaksanakan dengan bijaksana. Sebenarnya, ia lebih banyak kebaikan sebab itu ia sebahagian daripada pendekatan dakwah Islamiah, iaitu seperti yang dicatat dalam al-Nahl:125, “...berdebatlah dengan mereka dengan cara yang terbaik”.

Alasan 4: Ia menyebabkan lawan memanipulasi masalah kita.

Jawapan 4: Pertama, siapa suruh mendebatkan masalah kita? Kedua, memang kerja lawan memanipulasi kita, tidak kira diadakan debat ataupun tidak, dan ketiga, debat adalah gelanggang untuk menunjukkan kebaikan kita.

Alasan 5: Tidak perlu ikut format debat pemilihan Presiden Amerika Syarikat.

Jawapan 5: Siapa kata mesti ikut format itu? Terdapat banyak format debat. Peserta boleh menentukan formatnya.

Alasan 6: Rakyat belum bersedia.
Jawapan 6: Rakyat telah lama bersedia. Rakyat inginkan keterbukaan dan ketelusan, pemimpin yang berilmu dan artikulatif, yang punya pendirian serta pandangan, dan bukannya sekadar pandai mengampu dan meraih undi semata-mata. Soalnya ialah adakah tokoh politik telah bersedia?

Alasan 7: Debat bukanlah jawapan kepada masalah negara. Apa yang penting ialah usaha membangun negara.
Jawapan 7: Siapa kata debat adalah jawapannya? Ia adalah satu daripada jalan terbaik untuk mendapatkan jawapannya.

Alasan 8: Kita perlu pemimpin yang pandai bekerja dan bukannya hanya pandai berdebat.

Jawapan 8: Siapa kata kita hendak pemimpin yang hanya pandai berdebat? Adakah pemimpin yang pandai berdebat tidak pandai bekerja? Adakah pemimpin yang tidak berdebat semestinya pandai bekerja? Pandangan ini adalah pelarian daripada realiti bahawa antara kualiti pemimpin yang baik ialah kebolehannya berhujah. Kerana ia mencerminkan pemikirannya yang rasional dan kritis. Bukankah lebih baik memiliki pemimpin yang pandai kedua-duanya, iaitu berhujah dan bekerja?

Alasan 9: Debat di dewan legislatif memadai.

Jawapan 9: Agenda dewan legislatif mengehadkan peluang untuk debat yang sepatutnya. Lagipun, dunia demokrasi hari ini tidak terhad kepada dewan legislatif semata-mata.

Alasan 10: Debat bukan budaya kita.
Jawapan 10: Kalau begitu, tidak perlulah mengamalkan demokrasi!

Nobat pemerintahan Islam di Kedah – Dewan Ulamak

Harakahdaily, 06 Mac 2012

KUALA LUMPUR, 6 Mac: Dewan Ulamak PAS Pusat mengucapkan tahniah kepada semua pihak yang akur dengan keputusan PAS Pusat untuk mengekalkan Datuk Seri Diraja Ustaz Azizan Abdul Razak sebagai Menteri Besar Kedah dan Datuk Ir Phahrolrazi Zawawi dan Datuk Dr Ismail Salleh sebagai Exco.

Sehubungan itu, ketuanya, Datuk Harun Taib (gambar) menggesa semua pihak selepas ini menghalakan segenap usaha dan tenaga yang ada untuk meneruskan perjuangan menobatkan pemerintahan Islam di Kedah Darul Aman dengan mengamalkan konsep ukhuwwah, persepakatan dan musyawarah dalam semua urusan.

Beliau yang juga Adun Manir, Terengganu menyatakan demikian dalam satu kenyataan ringkas sebagai respons kepada keputusan PAS Pusat berhubung isu pelantikan Exco Kerajaan Kedah yang melibatkan Phahrolrazi dan Ismail.

Semalam, kedua-dua exco itu akur dengan keputusan PAS Pusat untuk menerima semula jawatan berkenaan.
Sila berundur secara terhormat
ALAUDIN MA
6 Mac 2012
Tengku Razaleigh Hamzah
GUA MUSANG - Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah yang disifatkan `barah’ dalam Umno kerana banyak mengeluarkan kenyataan yang bertentangan dengan prinsip perjuangan parti itu dinasihatkan berundur secara terhormat.

Ini bagi mengelakkan pemimpin yang menerajui 37 tahun Umno Bahagian Gua Musang itu menanggung malu akibat digugurkan daripada senarai calon Barisan Nasional (BN) bagi kerusi tersebut pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) tidak lama lagi.

Keputusan itu dicapai dalam perjumpaan antara 16 pemimpin akar umbi Umno Bahagian Gua Musang yang mengadakan mesyuarat tergempar di Bandar Baru, di sini, pagi semalam.

Majlis perjumpaan yang dipenge­rusikan Ketua Umno Cawangan Bandar Lama, Ab Wahab Yunus itu turut dihadiri tiga Ahli Jawatankuasa Umno Bahagian Gua Musang, enam ketua cawangan, wakil peneroka Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) dan Felda.

Kebanyakan mere­ka menyuarakan su­dah sampai masanya ba­gi pemimpin paling lama berkhidmat di Parlimen Gua Musang itu bersara daripada parti dan memberi laluan pula kepada pemimpin mu­da sebagai usaha mentransformasikan perjuangan parti berkenaan di peringkat bahagian terbabit.

Perjumpaan diadakan bagi memperbetulkan kenyataan pemim­pin itu yang disiarkan dalam kebanya­kan media berhubung langkahnya untuk bertanding sebagai calon Bebas jika tidak dicalonkan BN pada PRU13 nanti.

Ab Wahab berkata, Tengku Ra­zaleigh semakin hilang pengaruhnya yang bukan sahaja di peringkat pusat, tetapi di bahagian itu apabila tidak mempunyai pendirian dalam perjuangan parti Umno serta BN.

Beliau berkata, kumpulannya terpaksa memberanikan diri membuat pendirian lebih tegas dengan mendesak Tengku Razaleigh berundur lebih awal kerana zaman sekarang bukan lagi sepadan dengan jiwa pemimpin veteran.

“Beliau dalam Umno pun banyak mengeluarkan berita-berita yang sensitif dengan perjuangan Umno dan seolah-olah lebih mirip kepada pembangkang, oleh itu adalah lebih baik dia berterus terang dengan pendirian sebenar.

“Kita sebagai pemimpin peringkat akar umbi kadang-kala malu dan sedih dengan kenyataan yang dikeluarkan Tengku Razaleigh kerana lebih banyak memihak kepada pembangkang termasuk isu royalti minyak serta penyenaraian Felda di Bursa Malaysia,” katanya.

Sementara itu, AJK Umno bahagian, Ab Aziz Mohamad, pula berkata, Tengku Razaleigh juga sejak kebelakangan ini berjuang lebih mementingkan peribadinya yang ingin merebut jawatan pemimpin tertinggi kerajaan dan Umno.

Beliau berkata, pemimpin itu langsung tidak mengambil kisah masalah yang dihadapi rakyat termasuk juga peneroka Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar yang dijanjikan untuk lupus hutan, namun sampai sekarang gagal dilaksanakan.

“Ini telah membuktikan kepada kita bahawa Tengku Razaliegh bukan lagi pemimpin yang harus kita puja seperti sebelum ini dan saya minta beliau berundurlah secara terhormat dan memberi laluan pula kepada pemimpin muda yang lebih berwibawa,” katanya.

Ketua Umno Cawangan Kampung Panggong Lalat, Ab Karim Mat Diah berkata, mungkin Tengku Razaleigh yang terlalu ghairah kemenangannya selama ini disebabkan rakyat memujanya.

“Sekarang bukan lagi untuk kita memuja atau menyanjung tinggi pemimpin tersebut berikutan dia langsung tidak menghomrmati pemimpin lain di peringkat tertinggi hingga kerap kali menteri yang datang ke kawasan ini tidak menyambut bersama,” katanya.
Pemuda Pas dakwa Najib tak ikhlas minta maaf
NURUL NADIA MOHD KAMARUZAMAN
5 Mac 2012
Nasrudin Hassan
KUALA LUMPUR - Dewan Pemuda Pas Pusat mempertikai keikhlasan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak memohon maaf kepada rakyat atas kesilapan Umno dan rakan komponennya pada masa-masa lalu sehingga membawa prestasi buruk Barisan Nasional (BN) dalam Pilihan Raya Umum ke-12 empat tahun lalu.
Ketuanya, Nasrudin Hassan Tantawi berkata, tindakan Najib meminta maaf seolah-olah mengakui bahawa salah laku Umno selama ini adalah benar dan terbuti dakwaan Pas dan Pakatan Rakyat (PR) bukan fitnah.
Ketika mengadakan lawatan ke Kedah Sabtu lalu, Najib Razak membuat kenyataan memohon maaf secara terbuka dan berjanji akan memperbetulkan kesilapan-kesilapan lalu yang membawa kepada kehilangan banyak kerusi dan berjanji akan membetulkannya dengan memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat.  Najib yang juga Pengerusi BN melahirkan pandangan yang sama ketika mengadakan kunjungan ke Selangor awal minggu lalu.
"Selalunya orang minta maaf ni sebab salah. Justeru memang benarlah Umno salah dan gagal mentadbir negara.
"Selama ini kata Pas dan PKR fitnah dan sebagainya. Kenapa pula tiba-tiba sanggup turun padang menyatakan hasrat mereka memohon maaf kepada rakyat," kata Nasrudin kepada Sinar Harian Online.
Beliau berkata, kenyataan maaf tidak memadai kerana jika benar-benar memohon maaf, Umno perlu pulangkan hak rakyat yang mereka ambil selama ini, bukan sekadar cakap kosong.
"Dalam Islam, perbuatan memohon maaf kepada manusia bermaksud perlu pulangkan apa yang mereka ambil.
"Justeru, Umno kena beri semula apa yang mereka rampas, sebagai contohnya royalti minyak,  bayaran pampasan kepada mangsa ISA.
"Kalau kata Umno memohon maaf tanpa bersebab, itu maksudnya buang tabiat namanya." katanya.
Nasrudin berkata, tindakan Umno memohon maaf adalah disebabkan terdesak dan merasakan Pilihan Raya Umum ke-13 ini terlalu sukar untuk mereka mengekalkan kedudukan seperti sekarang.
"Saya dapat rasa Umno berasa terancam pilihan raya kali ini sukar untuk mereka menang, sebab itu sanggup memohon maaf berulang kali kepada rakyat yang lebih 20 billion ini. Tidakkah itu satu perbuatan luar biasa Umno," katanya.

Tiada ulasan: