Sabtu, 19 Oktober 2013

KELIRU ITU MUNGKIN BELAJAR TAK CUKUP HABIS....ILMU ALLAH SANGAT LUAS DAN ADA YANG TAK DIAJAR OLEH ALLAH KEPADA MANUSIA...ITU PUN MANUSIA NAK BERLAGAK SOMBONG

Sahabatku, perjuangan bukan hanya...

., 18 Okt 2013

1. Perjuangan bukan hanya buah fikir yang dilontar menerusi medium wacana.

2. Perjuangan bukan hanya lantunan suara tinggi yang dilambung menerusi pembesar suara.

3. Perjuangan bukan hanya tegang urat leher mempertahankan hujah yang dipamer menerusi medan debat.

4. Perjuangan bukan hanya silang lengan membentuk ribat yang disusun gagah menerusi demonstrasi.

5. Perjuangan bukan hanya tinggi rating dan hit viewer yang dihasilkan menerusi facebook dan twitter.

6. Perjuangan bukan hanya membalut tubuh dengan pakaian hebat yang diimejkan menerusi jubah serban atau kemeja bertali leher.

7. Perjuangan bukan hanya meriwayatkan ilmu yang diungkap menerusi kuliah, forum dan usrah.

8. Perjuangan bukan hanya seni berpencak di pentas politik menerusi penyertaan dalam pilihan raya, penampilan dan kenyataan media mengupas isu.

9. Perjuangan bukan hanya bergaya hebat memimpin jentera dan jamaah yang ditunjuk menerusi jawatan yang disandang.

10. Perjuangan bukan hanya merekodkan pelbagai aktiviti yang dianjur menerusi laporan muktamar tahunan.

Tetapi... perjuangan itu adalah merangkumi semua perkara tersebut dan ia diterjemah dalam diari rutin harian, justeru perjuangan juga adalah pelaksanaan kata-kata.

Nasrudin bin Hassan
Ketua DPPM

Ibu bapa Hindu bantah korban lembu di sekolah
 
Tindakan sebuah sekolah di Kuala Lumpur menyembelih lembu korban di perkarangan kawasannya semasa waktu sekolah semalam mendapat bantahan daripada ibu bapa bukan Islam.

Memetik anaknya, S Dineswary memberitahu Malaysiakini, upacara itu dilakukan pada waktu pagi sebelum kenduri sempena sambutan hari raya Aidiladha.

"Ia tidak sepatutnya berlaku kerana ini sekolah kebangsaan, bukan sekolah agama. Itu sebabnya kami terkejut kerana terdapat murid Hindu dan Cina di situ.

"Ia bukan hanya isu agama, tetapi juga kerana terdapat kanak-kanak di sekitarnya. Mungkin ada yang tertekan dengan pembunuhan itu," katanya ketika dihubungi.

Lembu dianggap haiwan suci bagi penganut Hindu. Malaysiakini tidak menamakan sekolah itu sementara menunggu respons daripada sekolah.

Sementara itu, di Internet pula tersebar meluas rakaman perbualan seorang pemanggil dengan guru besar berhubung kejadian hampir sama.

Dalam perbualan hampir 10 minit itu, pemanggil yang memperkenalkan dirinya sebagai "Saravanan" mempersoalkan tindakan sebuah sekolah melaksanakan acara itu kerana terdapat murid Islam di situ.

Dia juga menyoal sama ada tindakan itu bertepatan dengan peraturan Kementerian Pendidikan Malaysia.

Mungkin kebetulan, seorang pembaca Malaysiakini yang memperkenalkan dirinya sebagai "Saravanan Forever" turut mendakwa banyak insiden seperti itu berlaku di seluruh negara pada sambutan Aidiladha.

"Di Malaysia, sekolah kebangsaan, di mana kanak-kanak pelbagai kaum belajar dan kita patut hormat semua bangsa dan agama," tulisnya lagi.
Jakim: Tolak hak asasi yang bercanggah Islam
6:27PM Okt 18 2013  
Orang Islam perlu menolak hak asasi manusia yang bercanggah dengan ajaran Islam, seru Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dalam teks khutbah yang diedarkan ke masjid-masjid di Wilayah Persekutuan hari ini.

Dalam khutbah yang sama, Jakim turut menggesa agar tindakan tegas dikenakan terhadap penyokong hak asasi yang "mencemar dan menghina agama Islam".

Jakim merujuk kepada Comango, gabungan NGO Malaysia yang menyerahkan laporan kepada Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) sebelum sesi Penilaian Berkala Sejagat (UPR) rekod hak asasi Malaysia Khamis depan.

friday prayer with imam giving the khutbah 070205"Berdasarkan kepada maklumat yang diterima terdapat beberapa laporan yang dihantar secara berasingan kepada majlis tersebut oleh gabungan lebih 54 NGO dari negara ini atas nama Comango yang ternyata jelas akan menggugat kedaulatan Islam di negara ini," khutbah itu dipetik.

Comango dalam sidang medianya semalam menafikan dakwaan yang laporannya kepada PBB akan memperkecilkan kedudukan Islam di negara ini.

Dalam khutbah sama, Jakim menegaskan kumpulan pejuang hak asasi yang sama berjuang untuk golongan lesbian, gay, biseksual, transeksual dan mak nyah yang perlakuannya dianggap menyimpang daripada Islam.

"Persoalan besar sekali lagi timbul ialah apakah yang menyebabkan gejala negatif seumpama ini terus berlaku?

"Mimbar yang mulia ini ingin menyatakan bahawa inilah propaganda fahaman pluralisme agama yang semakin hari makin berkembang berlaku di negara ini.

"Ingatlah bahawa dalam Islam, setiap insan tidak memiliki kebebasan mutlak," khutbah itu dipetik.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom, sebelum ini menggesa solat hajat diadakan di masjid dan surau seluruh negara sepanjang sesi UPR itu.
NGO beri amaran pada mubaligh Kristian
7:30PM Okt 18 2013  
Ikatan Muslimin Malaysia (ISMA) memberi amaran kepada kumpulan mubaligh Kristian tertentu agar tidak cuba mengeruhkan hubungan di antara Sabah, Sarawak dan semenanjung Malaysia susulan pengharaman kalimah 'Allah' dalam penerbitan The Herald.

Presiden ISMA, Abdullah Zaik Abdul Rahman menggesa bumiputera Sabah dan Sarawak agar tidak terpengaruh dengan dakyah kumpulan terbabit.

abdullah zaik pembela seminar on islam under seige"Justeru, kita perlu persoalkan adakah golongan itu mendokong kontrak sosial sebagaimana yang termaktub dalam perlembagaan negara?

"Atau mereka ada agenda lain melangkaui perkara tersebut?" soalnya dalam kenyataan beliau.

ISMA sebelum ini mengumumkan yang mana-mana individu yang tidak bersetuju dengan pengharaman penggunaan kalimah 'Allah' oleh penganut Kristian agar meninggalkan Malaysia.

Bagaimana pun, beberapa penduduk Sabah dan Sarawak memahamkan pengumuman itu sebagai satu seruan agar Sabah dan Sarawak berpisah dari Malaysia.

Abdullah Zaik menafikan perkara itu dan menyalahkan kumpulan mubaligh tertentu yang didakwanya menyebarkan salah faham tersebut.

"Saya tidak berkata sedemikian. Sebaliknya saya menyeru kepada kerukunan hidup bernegara berasaskan penerimaan terhadap asas-asas kenegaran seperti yang termaktub dalam perlembagaan.

"Antaranya Islam sebagai agama persekutuan, menjamin hak kepentingan Melayu dan bumiputera di Sabah dan Sarawak dan juga sultan sebagai ketua negara dan negeri yang juga merupakan ketua agama Islam di negeri dan Wilayah Persekutuan," katanya.

Pemimpin Kristian di Sabah dan Sarawak yang telah lama menggunakan kalimah 'Allah' sebagai ganti nama Tuhan menuduh kerajaan Persekutuan masuk campur ke dalam urusan negeri itu.

Susulan itu, kerajaan Persekutuan mengumumkan kalimah 'Allah' masih boleh digunakan di Kristian di Sabah dan Sarawak.

Bagaimana pun, tindakan kerajaan menimbulkan persoalan sama ada kerajaan boleh menggunakan dua set undang-undang - satu untuk Sabah dan Sarawak dan satu lagi untuk semenanjung Malaysia - susulan keputusan mahkamah yang dirayu oleh kerajaan sendiri sebelum ini.
Anak saya bukan orang pilihan, keluh Mahathir
 
Sehari sebelum pemilihan Majlis Tertinggi Umno esok, bekas presiden Tun Dr Mahathir Mohamad sudah mengagak nasib anaknya Mukhriz, yang bersaing untuk kerusi naib presiden, mungkin tidak terpilih.
"Ini saya dapati dalam sejarah Umno perwakilan pilih calon yang dianggap kehendak presiden. Orang yang lawan saya tak boleh menang.
NONE"Peluangnya (Mukhriz) 50-50, atau mungkin kurang dari 50 peratus. Dia bukan orang pilihan... orang ramai tidak suka perubahan," katanya kepada pemberita.
Sebelum ini dalam ucapannya di acara Dewan Perniagaan Melayu, presiden Umno paling lama itu mengakui bahawa dalam pemilihan Umno, wang ringgit memainkan peranan.

"Korupsi berleluasa. Letih sebab duit banyak turun. Tak turun duit, tak dipilih," jawabnya kepada soalan daripada hadirin.

Mengulas lanjut dalam sidang media, Dr Mahathir berkata, walaupun perwakilan berjumlah 150,000 orang, "ada sesetengah pihak yang mampu (memberikan wang)". Baca berita penuh]
Dr Mahathir juga ditanya mengenai isu penggunaan kalimah 'Allah' oleh bukan Islam ekoran keputusan Mahkamah Rayuan mengenainya Isnin lalu.
Beliau berkata, bukan Islam bertegas mengenai penggunaan kalimah Allah di Semenanjung Malaysia, mewujudkan ketegangan antara agama, kerana bukan Islam di Semenanjung tidak secara tradisinya menggunakan kalimah tersebut.
"Dulu pendapat kita, kalau sudah guna kita tak larang. Yang nak bawa ke semenanjung buat apa. Tak pernah guna pun," tegasnya.
'Akhirnya kita hidup dalam kerukunan palsu'
11:09AM Okt 19 2013  
Pemerintah tiada keazaman politik yang kuat untuk menyemai kerukunan antara agama dan bangsa sehingga kes yang berpotensi mencetuskan pergaduhan sentiasa berulang, Ketua Pemuda PAS Johor.

"Akhirnya, rakyat pelbagai agama dan bangsa di Malaysia hidup dalam 'kerukunan palsu'," kata Suhaizan Kaiat.

"Dibelakangnya tersimpan seribu satu sangkaan buruk, prejudis, kebencian dan permusuhan yang disembunyikan."

Beliau merujuk rakaman ketidakpuasan hati seorang pemanggil Hindu dengan guru besar di sebuah dekat ibu negara yang mempertikaikan tindakan sekolah melakukan melakukan upacara korban lembu di sekolah.

Rakaman itu kini tersebar meluas di Internet. Malaysiakini tidak mendedahkan nama sekolah itu buat masa ini sementara menunggu reaksinya terlebih dahulu.

Dalam kenyataanya semalam, Suhaizan berkata, isu itu bukan sahaja sering timbul, bahkan perbincangan sihat juga lazimnya dilihat sebagai 'ancaman' kepada agama dan bangsa lain.

"Persoalannya, bilakah ini semua akan berakhir? Kitalah rakyat Malaysia yang perlu melakukan perubahan ini bersama," katanya.

Suhaizan justeru mencadangkan dialog antara agama melibatkan cendekiawan dan tokoh masing-masing berteraskan prinsip "saling mengenal" dalam Islam.

Jika itu berlaku, tambahnya, rakyat Malaysia bakal menyaksikan kerencaman di tanah air ini dapat diurus dengan penuh damai.

"Bahkan, perbezaan yang ada antara kita dapat diterima dengan akal yang rasional dan lapang dada. Sesuai dengan ungkapan, kita boleh bersetuju untuk tidak bersetuju," katanya.

Bukan ke Kristian yang sepatutnya keliru?

Tuan Ibrahim Tuan Man, 18 Okt 2013
PAS ingin pertegaskan bahawa kalimah Allah adalah nama yang khas bagi Allah yang bermaksud hanya Dia sahaja Allah yang berhak disembah.

Kalimah ini tidak boleh diterjemahkan dengan mana-mana bahasa di dunia.

Selain itu, PAS berpendapat bahawa mengelak kekeliruan di kalangan penganut agama adalah tanggungjawab semua pihak.

Sehubungan itu, PAS bersetuju agar semua pihak mengelak berlakunya kekeliruan tersebut. Semua pihak tentu bersetuju sekiranya ada penggunaan nama Allah yang boleh mengelirukan penganut agama, ia mestilah dielak.

Persoalannya apakah benar ianya menimbulkan kekeliruan?

Apa yang menarik ialah pada dakwaan sesetengah pihak semata-mata untuk menakut-nakutkan orang Melayu bahawa jika para penganut Kristian guna nama Allah, ada orang Islam yang terasa keliru. Bukankah, sepatutnya kekeliruan tersebut berlaku di kalangan masyarakat Kristian?

Kebimbangan kerajaan bahawa ianya boleh mengelirukan umat Islam mencerminkan kegagalan kerajaan meningkatkan kefahaman Islam di kalangan umat Islam.

Marilah kita bincang secara ilmiah mengenai isu kalimah Allah di kalangan pimpinan agama dan politik agar keharmonian masyarakat dapat dipelihara.

Penyelesaian menyeluruh mesti dicari untuk membendung perkara ini daripada diambil kesempatan oleh mana-mana pelampau agama dan bangsa untuk memecahkan perpaduan antara rakyat Malaysia demi tujuan politik semata-mata.

Diharap puak-puak pelampau ini sedar bahawa ada alasan yang diberikan mereka kononnya untuk mempertahankan nama Allah telah sebaliknya mencemarkan nama baik Islam, umat Islam dan juga Allah kerana ia tidak dibuat berdasarkan kajian ilmiah yang cukup.

Senyum

Kenyataan Presiden PAS



Post by Suara Rakyat.





Suara Rakyat
Political Organization · 16,940 Likes
Rakaman ucapan penjelasan mengenai isu kalimah Allah oleh Dato' Tuan Ibrahim Bin Tuan Man, Ketua Penerangan PAS Pusat di PUTIK Pengkalan Chepa, Kelantan.
Yang Jelas LESEN PERCETAKKAN BIBLE DLM BAHASA MELAYU TELAH DIKELUARKAN KDN!!! Patut lah pemimpin UMNO pakat diam membisu...geng otak karat biru pula yang duk kalut ribut FITNAH PIHAK PAS dengan spin sana sini demi mempertahankan kebatilan UMNO......

Tiada ulasan: