Selasa, 22 Oktober 2013

BAGAIMANA TARIKH LUPUT KITA....DALAM RASHIA ALLAH OLEH ITU JADIKAN DIRI KITA TAQWA...INSYAALLAH

Ustaz Hadi, 66 – Antara ombak dan perjuangan

Abd Shukur Harun, 22 Okt 2013
Secara kebetulan Ahad lalu saya turut menyaksikan dua acara sederhana menyambut hari ulang tahun kelahiran ke-66, Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang. Siangnya di majlis penutup Konvensyen Tanah dan malamnya pada akhir Majlis Dialog Antara Budayawan dan Pimpinan PAS anjuran Lajnah Kebudayaan dan Kesenian PAS Pusat, di sebuah hotel di Shah Alam juga.

Walaupun sihat tetapi beliau kelihatan letih kerana memenuhi jadual kerja yang padat setiap hari sebagai pemimpin utama PAS. Beliau telah menghabiskan masanya lebih setengah abad dalam perjuangan Islam. Bermula sebagai pemimpin pelajar Islam di Timur Tengah, kemudian dengan Abim di Terengganu, seterusnya melangkah jauh melibatkan dirinya sepenuh dengan PAS.

Pada 1976, setelah tamat belajar di Madinah dan Mesir dan pulang ke tanah air beliau dilantik menjadi Ketua Pemuda PAS Terengganu serta Exco Dewan Pemuda PAS Pusat. Pada tahun 1977 dipilih menjadi Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat dan kemudiannya disahkan ke jawatan tersebut pada tahun 1980. Kemudian beliau memegang jawatan Timbalan Presiden PAS setelah Datuk Fadzil Mohd Noor (Almarhum) dipilih menjadi Presiden PAS.

Ustaz Hadi telah dilantik sebagai pemangku Presiden pada Jun 2002, ekoran Datuk Fadzil menjalani pembedahan pintasan pembuluh jantung yang kemudian meninggal dunia beberapa hari kemudian. Ustaz Hadi dipilih sebagai Presiden PAS pada pemilihan dalam Muktamar Agung ke-49 PAS 2003 hinggalah sekarang.

Beliau dilahirkan di Marang, Terengganu, sebuah perkampungan nelayan dan sebab itu beliau kenal benar dengan desir ombak dan gelombang, perahu nelayan. Apabila ada kekosongan waktu, Ustaz Hadi pergi ke laut memancing ikan justeru itu sebahagian dari dunianya. Demikianlah laut, kehidupan dan perjuangan mewarnai penghidupan pemimpin ini.

Pada Muktamar PAS ke-59 November ini di Shah Alam, tokoh ini dijangka akan dipilih semula sebagai Presiden dan tentunya ini menggambarkan keunggulannya sebagai pemimpin politik Islam di Malaysia. Menyerlahkan kemampuannya sebagai pemimpin yang amat istiqamah dan turut serta menyambung perjuangan menggerakkan PAS dari parti kampung yang miskin menjadi parti arus perdana yang dihormati oleh kawan dan lawan.

Ustaz Hadi meneruskan legasi pemimpin terdahulu, Tuan Guru Haji Yusuf Rawa, seorang profesional dan ulama, yang meneroka ruang berinteraksi dengan parti politik lain, tetapi bukan dengan parti nasionalis sekular Umno. Kemudian beliau berada di sisi kepimpinan Almarhum Ustaz Fadzil Mohd Noor yang membawa gagasan mengulamakan profesional dan memprofesionalkan ulama.

Tentulah pengalamanya berada di bawah dua Presiden yang berwibawa itu sangat berguna untuknya meneruskan perubahan dalam PAS. Maka itu, menurut pengamatan saya, Ustaz Hadi seorang pemimpin yang sangat memahami realiti dinamika politik masyarakat majmuk yang melatari negara ini.

Walaupun beliau biasanya berjubah dan bersarban, tetapi beliau sentiasa berada di tengah gelombang rakyat. Berdemonstrasi bersama rakyat menuntut keadilan, menentang kezaliman dan memulihkan demokrasi, pilihan raya yang telus dan bebas. Mercik peluh dijubah dan sekujur tubuhnya dibakar matahari ketika menyertai pelbagai himpunan rakyat. Beliau tidak sekadar berdakwah dan menyampaikan kuliah serta mengeluarkan fatwa, tetapi juga berada di tengah gelombang rakyat, sama-sama mengharungi perjuangan getir mereka.

Saya masih ingat, ada peserta di perhimpunan rakyat di Kuala Lumpur beberapa tahun lalu yang menitiskan air mata menyaksikan bagaimana Ustaz Hadi bersama rakan-rakan yang lain ditahan dan diangkut ke dalam trak polis dalam satu peristiwa perhimpunan rakyat. Peristiwa ini sangat besar ertinya, bahawa seorang ulama, pemimpin politik Islam sanggup menghadapi situasi yang demikian rupa.

Inilah sebuah contoh terbaik bagaimana seorang pemimpin parti Islam bukan sekedar berceramah dan memberi kuliah – amar makruf nahi munkar – serta memberi fatwa itu dan ini, tetapi sanggup dibakar matahari dengan peluh sekujur tubuh bersama rakyat, berdepan dengan semburan gas pemedih mata dan pelbagai ancaman.

Maknanya jika sesiapapun yang mahu memimpin parti Islam seperti PAS, mestilah bersedia menanggung risiko yang tinggi, justeru jihad itu sangat mahal harganya. Mereka bukan saja diperlukan berilmu dan bersemangat tetapi sanggup berdepan dengan cabaran berat. Kemampuan ini telah ditunjukkan oleh Ustaz Hadi Awang.

Beliau kelihatan lancar dan tidak kaku menghadapi perubahan dan berjaya memperkukuh dalaman PAS, mengharmonikan pelbagai aliran pemikiran yang ada dalam kalangan pendukung PAS yang berjumlah lebih sejuta orang itu.

Memang ada ketikanya pemerhati luar, malah ada dalam kalangan sesetengah ahli PAS sendiri, mulanya bimbang malah cemas apabila pihak media musuh musuh melontarkan suasana ‘krisis palsu’ ke dalam jamaah PAS. Umpamanya, isu kononnya ada pemimpin PAS dituduh  terlibat Syiah, isu ulama profesional, isu Kalimah Allah dan lain-lain.

Di sini terserlah keupayaan Ustaz Hadi yang dengan tenang mengendurkan isu ini hingga kelihatan tidak lagi menjadi ancaman kepada parti, walaupun media musuh akan meneruskan serangan kepada PAS dalam pelbagai isu, bentuk dan cara yang  berlainan.

Di bawah pimpinan Ustaz Hadi, PAS melangkah jauh ke depan sebagai parti politik terpandang, memberi sumbangan penting kepada Pakatan Rakyat untuk menjadi parti gabungan yang mampu melakukan perubahan untuk rakyat dan negara.

Bagaimanapun beliau tidak keseorangan dalam pemimpin parti politik arus perdana ini ke arah perubahan yang diperlukan oleh rakyat. Saf pimpinan yang akan dipilih di Muktamar PAS November ini tentunya gabungan paling terbaik daripada sekian ramai yang terbaik. Mereka ini saya percaya, mampu menolong Datuk Seri Presiden menjadikan PAS sebagai parti yang gagah dan dominan di negara ini.

Oleh itu ketika  beliau diraikan di dua majlis hari jadinya Ahad lalu itu, saya yakin semua mendoakannya supaya diberikan kesihatan yang baik oleh Allah SWT untuk meneruskan perjungan. Para jemaah masih memerlukan kepimpinannya justeru beliau pemimpin yang hidup dan mengalir.

Muhyiddin kata BN dan PAS sama saja...jadi undilah PAS

http://darisungaiderhaka.blogspot.com, 22 Okt 2013

BN dan PAS sama saja kata Muhyiddin.. jadi undilah PAS!!


Dulu dia kata PAS parti ajaran sesat.. sekarang dia kata Umno dan Pas banyak persamaan kerana asas perjuangannya tidak banyak berbeza pulak dah..

Oleh kerana Muhyiddin dah kata UMNO dan PAS sama saja, oleh itu para pengundi BN di DUN Sungai Limau bolehlah mengundi PAS pada PRK akan datang ini.. sebab tak ada bezanya..

Tapi para pengundi yang dah undi PAS pada PRU13 lalu teruskan mengundi PAS kerana PAS tidak pernah meletakkan perjuangannya sama dengan apa yang diperjuangkan UMNO/BN...

Baca lagi

Hazizul Hakim menang cipta logo Muktamar PAS ke-59

Harakahdaily, 22 Okt 2013


KUALA LUMPUR: Pertandingan mencipta logo Muktamar Tahunan PAS ke-59 mendapat sambutan penyertaan di luar jangkaan.

Setiausaha penganjur, Shuhaimi Embong memberitahu pihak jawatankuasa terpaksa melakukan beberapa saringan dan mengambil masa hampir sebulan untuk menilai setiap penyertaan sebelum keputusan pemenang dapat diumumkan.

“Terdapat seramai 117 peserta yang hantar penyertaan. Hanya 114 sahaja yang dikira sah dan terdapat 3 peserta lagi peserta diterima melewati jam 12 malam pada 25 September 2013  selepas penyertaan ditutup tak diambil kira penyertaannya,” katanya yang juga Pengarah IT PAS Pusat.

Katanya, setelah 3 pusingan saringan dilakukan oleh jawatankuasa teknikal dan jawatankuasa pemilih pertandingan logo telah berpuas hati untuk memutuskan Hazizul Hakim Mohd Jais sebagai pemenang dalam mesyuarat panitia induk malam tadi.

Sementara itu, jawatankuasa juga bersetuju untuk memberikan saguhati kepada 10, iaitu tambahan daripada 5 yang disebutkan sebelum ini.

“Pihak urusetia akan menghubungi pemenang dan 10 penerima saguhati setelah beberapa urusan teknikal berhubung kelulusan hadiah pertandingan ini diselesaikan oleh pihak penganjur,” katanya kepada Harakahdaily.

Hadiah kepada pemenang, iaitu wang tunai berjumlah RM2,000 dan 10 pemenang sagu hati akan disampaikan pada hari pertama Muktamar PAS ke-59 pada 22 November nanti di Shah Alam.

PR boleh jimatkan 10% perbelanjaan mengurus

Harakahdaily, 22 Okt 2013
KUALA LUMPUR: Selepas pembentangan Belanjawan Alternaif 2014 semalam oleh pucuk pempinan Pakatan Rakyat (PR), mungkin masih ada pihak termasuk pakar ekonomi yang meragui bahawa bajet defisit 3.2% daripada KDNK dan juga penurunan perbelanjaan mengurus sebanyak 10% boleh dicapai.

Matlamat ini boleh dicapai dengan mengurangkan ketirisan dan pembaziran duit yang dikenalpastikan dalam Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2012 dan juga menghapuskan program yang tidak efektik dan memakan belanjaan yang besar.

Demikian dinyatakan oleh Ahli Parlimen Serdang, Dr. Ong Kian Ming, Raja Datuk Kamarul Bahrin Shah (Kuala Terengganu) dan Dr. Azman Ismail (Kuala Kedah) dalam kenyataan media mereka, hari ini.

Berikut ialah kenyataan penuh.


Selepas pembentangan Belanjawan Alternaif 2014 semalam oleh pucuk pempinan Pakatan Rakyat, mungkin masih ada pihak termasuk pakar ekonomi yang meragui bahawa bajet defisit 3.2% daripada KDNK dan juga penurunan perbelanjaan mengurus sebanyak 10% boleh dicapai. Matlamat ini boleh dicapai dengan mengurangkan ketirisan dan pembaziran duit yang dikenalpastikan dalam Laporan Ketua Audit Negara (LKAN) 2012 dan juga menghapuskan program yang tidak efektik dan memakan belanjaan yang besar. Contoh-contoh untuk tiga kementerian diberikan di sini.

Kementerian Pertahanan

Perbelanjaan Mengurus untuk Kementerian Pertahanan adalah RM11.97 billion untuk tahun 2013 (tidak termasuk bajet tambahan). Mengikut Anggaran Bajet 2013, Program Latihan Khidmat Negara menggunakan perbelanjaan sebanyak RM712 juta. Sebagai bandingan, bajet seluruh Kementerian Belia dan Sukan (KBS) 2012 adalah hanya RM738 juta. Jadi satu program – PLKN – memakan bajet yang lebih kurang sama dengan satu Kementerian. Program ini patut ditangguhkan dan dikaji semula.

Mengikut LKAN 2012, 30 Kontrak Rangsum Kering bagi Tentera Laut Diraja Malaysia yang berjumlah RM48 juta hanya berilai RM13.5 juta ataupun 28% daripada nilai keseluruhan. Penjimatan sebanyak RM34.5 juta boleh diperolehi untuk satu kontrak ini sahaja.

Perbelanjaan mengurus boleh dikurangkan sebanyak RM746.5 juta ataupun 6.2% daripada jumlah perbelanjaan mengurus Kementerian Pertahanan untuk tahun 2013.

Kementerian Pendidikan

Perbelanjaan Mengurus untuk Kementerian Pelajaran adalah RM36.6 billion untuk tahun 2013 (tidak termasuk bajet tambahan)

LKAN 2012 melaporkan pengurusan perkhidmatan kawalan keselematan di sekolah yang melibatkan pembarizan wang yang besar. Dianggarkan RM1.6b daripada RM2.02 kontrak pengurusan ini dibazirkan.

LKAN 2012 juga melaporkan berlakunya pembaziran dalam kontrak pengurusan perkhidmatan kebersihan bagunan dan kawasan di sekolah di mana jadual pekerja kebersihan tidak tetap dan rekod tidak disimpan dan ini membolehkan segelintir syarikat yang mengambil kesempatan dengan baucer bayaran elaun masa tambahan. Dianggarkan RM500 juta telah dibazirkan di atas perkara ini.

LKAN 2012 juga melaporkan kegagalan Program 1 Susu Malaysia yang diberi peruntukkan sebanyak RM170 juta tetapi hanya mencapai 40% daripada sasaran oleh kerana susu dihantar lewat dan juga dihentikan apabila 175 kes keracunan berlaku pada tahun 2011 dan 2012. Program ini tidak membawa apa-apa manfaat kepada pelajar dari segi kesihatan dan boleh dihapuskan.

116,399 Chromebooks telah dibeli sebagai sebahagian daripada program “1 Student 1 Device” dengan harga RM1,255 untuk setiap Chromebook berbanding dengan harga pasaran RM988. Ini bermakna penjimatan sebanyak RM31 boleh diperolehi jikalau peralatan ini dibeli daripada pasaran terbuka.

RM27 juta telah dibelanjakan untuk program diploma sukan yang dijalankan oleh United States Sports Academy. Jikalau program ini dijalankan di IPTA, penjimatan sebanyak RM21 boleh diperolehi.

RM270 juta telah dibelanjakan untuk 3 syarikat juru unding latihan Bahasa Inggeris dimana 360 ‘mentor’ telah diupah untuk meningkatkat taraf pengajaran BI di sekolah rendah. Program ini boleh digantikan dengan program yang lebih ‘kos-efektif’.

Nilai kontrak-kontrak ini berjumlah RM2.5billion ataupun 6.5% daripada jumlah perbelanjaan mengurus Kementerian Pelajaran untuk tahun 2013.

Kementerian Kerja Raja

Perbelanjaan Mengurus untuk Kementerian Kerja Raya adalah RM2.4 billion untuk tahun 2013 (tidak termasuk bajet tambahan).

Dari 2010 hingga 2012, Projek Mansuh sebanyak 83 projek dianggarkan berjumlah RM 2.2 billion. Kerugian dianggarkan sebanyak RM 1.1 billion atau 50% daripada nilai asal disebabkan oleh kelemahan pemantauan projek dan kegagalan menuntut balik bayaran daripada kontraktor.

Penjimatan daripada hanya satu perkara boleh mengurangkan perbelanjaan mengurus untuk Kementerian Kerja Raya sebanyak 4.5%.

Rumusan

Ini adalah segelintir sahaja daripada program dan aktiviti yang dijalankan oleh kementerian-kementerian ini yang melibatkan pembaziran dan juga program yang kurang efektif. Walaupun program yang disenaraikan di atas bukan banyak, tetapi kos penjimatan sudah begitu ketara.

Pakatan Rakyat yakin bahawa dengan kajian dan penilaian yang komprehensif di setiap kementerian, penjimatan perbelanjaan mengurus sebanyak 10% pasti dapat dicapai.

PAS gesa tubuh JK Khas teliti belanja pertahanan

Hazayani Zakaria, 22 Okt 2013
KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat mencadangkan penubuhan satu Jawatankuasa Khas Pilihan Parlimen berhubung urusan pertahanan negara.

Ahli Parlimen Tumpat Datuk Kamarudin Jaffar berkata, jawatankuasa tersebut penting memandangkan Laporan Ketua Audit Negara 2012 menunjukkan Kementerian Pertahanan melakukan pembaziran.

"Jawatankuasa ini akan dianggotai semua pihak di Dewan Rakyat sama ada kerajaan atau pembangkang bagi meneliti perbelanjaan yang dikeluarkan dan bakal digunakan berkenaan hal ehwal pertahanan," kata beliau pada sidang media sewaktu pengumuman Belanjawan Pakatan Rakyat 2014 di Bangunan Parlimen semalam.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat itu turut berkata, Pakatan Rakyat juga mencadangkan Skim Insurans Petani, Nelayan dan Penternak (SIPNP) diwujudkan dengan peruntukan sebanyak RM30 juta.

Skim ini untuk memberi perlindungan komprehensif kepada golongan luar bandar yang mempunyai pelbagai masalah, selain kejadian luar jangka seperti musim tengkujuh dan kemarau.

Ia meliputi pembiayaan antara kerajaan dengan nelayan dan petani yang dianggarkan mampu memberi manfaat kepada lebih 700,000 orang.

Selain itu, turut dicadangkan program khas kepada Orang Kurang Upaya (OKU) yang berpendapatan bawah RM1,200 sebulan bagi meringankan beban mereka.

Luput: Jangan harapkan pengguna semak tong gas

Harakahdaily, 22 Okt 2013


TEMERLOH: Tahukah anda tong gas memasak 14 kg yang menjadi peralatan wajib dalam setiap dapur boleh meletup dan terbakar jika tidak dijaga dengan rapi?

Tong gas sebenarnya mempunyai tarikh luput (rujuk gambar untuk melihat bagaimana untuk menentukan tarikh luputnya).

Cara bagaimana memeriksa selinder gas LPG:

Di salah satu sisi selinder gas expiry date akan dikodkan secara alpha-numerical seperti berikut:

A , B , C atau D diikuti dua digit, contohnya D06.

Huruf bermaksud suku ke berapa dalam satu tahun -

A utk March (Suku pertama),

B utk June (Suku kedua),

C utk Sept (Suku ketiga), &

D utk December (Suku keempat).

2 digit itu pula menunjukkan sehingga tahun berapa selinder itu selamat digunakan

Jadi D06 bermaksud selamat digunakan sehingga December 2006.

Namun bagi Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, adalah lebih baik kerajaan membuat penguatkuasaan untuk memastikan penggunaan tong gas yang selamat kepada pengguna, bukan hanya meminta pengguna membuat semakan.

“Kita perlu sedar sebahagian pengguna adalah orang-orang tua yang tiada kemahiran dan pengetahuan tentang tarikh luput dan kualiti tong gas yang dihantar dan sebahagian pengguna tidak ambil kisah hal tersebut,” kata beliau kepada Harakahdaily.

Jesteru itu, katanya kerajaan tidak sepatutnya membiarkan pengguna berada dalam keadaan berisiko apabila tong gas yang tamat tempohnya dan kurang berkualiti turut digunakan oleh syarikat pengeluar.

“Penguatkuasaan mesti dijalankan di syarikat pembekal,” cadang Pesuruhjaya PAS Pahang itu.

Pada Jun lalu, seorang pekerja penyelenggaraan di restoran di hadapan Plaza Low Yat, Mohd Fauzi Harun, 33, meninggal dunia selepas empat hari bertarung nyawa akibat melecur 88 peratus terkena letupan gas akibat tong gas bocor.

Menurut ibu saudaranya Mariam Harun berdasarkan cerita rakan sekerja arwah, sebelum kejadian, pihak pembekal tong gas menghantar enam tong di restoran itu.

“Namun, pekerja mengesan ada kebocoran pada salah satu tong itu dan memaklumkan kepada pengurus restoran.

“Mangsa meluru naik untuk memeriksa kebocoran gas berkenaan. Namun, secara tiba-tiba berlaku letupan sebelum pekerja dan pelanggan restoran melihat mangsa berlari turun dalam keadaan badannya sudah hitam kerana melecur,” katanya yang dipetik Harian Metro.

Pada 2011, seorang suri rumah dilaporkan maut akibat melecur teruk manakala suaminya cedera di bahagian tangan dan kaki selepas tong gas di rumah mereka di tingkat 15, Projek Perumahan Rakyat (PPR) Desa Rejang, Setapak Jaya meletup.

Tiada ulasan: