Rabu, 30 Oktober 2013

AL KISAH....HANYA ALLAH YANG TAHU....HANYA ALLAH MAMPU MENGHUKUMNYA

Guard Rompak & Bunuh - Kenyataan Bercanggah Antara KDN & PPKKM, Kenapa @Zahid_Hamidi Hanya Membisu ?

Sungguh menghairankan bilamana warga asing yang mempunyai kad pengenalan palsu boleh diterima berkerja dengan syarikat kawalan keselamatan bahkan turut diberikan senjata api. Isu ini merujuk kepada kejadian pengawal keselamatan menembak mati pegawai operasi Ambank di Jalan USJ Central 2, Subang Jaya, kelmarin.
Sebelum itu dapat dirujuk dua kenyataan yang dibuat oleh pihak berkaitan berhubung isu tersebut antaranya Kementerian Dalam Negeri (KDN) menerusi Timbalan Ketua Setiausaha Kanan (Keselamatan) KDN Datuk Alwi Ibrahim sebagai,

"Kementerian mendapati syarikat kawalan keselamatan itu mempunyai lesen untuk menggaji pengawal keselamatan yang menggunakan senjata api tetapi pengawal keselamatan (suspek) itu tidak ada lesen membawa senjata api.

Kemudian kenyataan daripada Presiden Persatuan Perkhidmatan Kawalan Keselamatan Malaysia, Datuk Shaheen Mirza Habib yang seolah-olah menafikan kenyataan yang dibuat oleh KDN sekaligus merasakan mustahil seorang pengawal keselamatan tanpa senjata mempunyai rekod jenayah, apatah lagi pengawal keselamatan yang bersenjata, kerana menurut beliau,
"Kawalan Prima told us the suspect has a gun licence,"

"You need to go through two rounds of police vetting before the KDN (home ministry) issues you a gun licence,"

To become an unarmed security guard, a person needs to go through police vetting to check for criminal records.

"It is impossible to have someone convicted for criminal offences to work as security guard.", "Kawalan Prima told us the suspect has a gun licence," - 

Melihat kepada kedua-dua kenyataan diatas ia menimbulkan pelbagai spekulasi, pihak KDN khasnya perlu lebih telus dalam merungkaikan beberapa perkara yang berbangkit, ini penting bagi mengelakkan KDN dilihat lebih rela menjadi kambing hitam kepada syarikat milik kroni.
AmBank merupakan sebuah institusi kewangan yang besar, agak tidak munasabah jika AmBank menggunakan perkhidmatan keselamatan dari syarikat-syarikat kecil seperti syarikat Kawalan Prima.
Menteri bertanggungjawab takkan diam jer?, bukankah sebelum pemilihan lalu Menteri berkenaan sangat popular dan dilihat sentiasa memberikan kenyataan panas lagi berkeyakinan ???,takkan kenyataan 'haprak' macam ni jer yang mampu dibuat selepas pemilihan ?
Soalnya sekarang bukan bersifat individu, ia melibatkan KDN, tak kiralah lesen tu diluluskan masa siapa jadi Menteri, pokok pangkalnya adalah KDN dan Menteri sebelum tu pun dari kerajaan BN bukan kerajaan PR, kalau Datuk Mukhriz bolehlah bagi jawapan macam tu kerana sebelum ni Kedah diperintah oleh Pas.
Respon berlepas tangan sebegini sangat tidak wajar dikeluarkan oleh seorang Menteri yang baru saja dijulang rakyat, takkan Menteri tak marah bila syarikat keselamatan menggajikan serta memberi senjata api kepada penjenayah ? Ini kes yang serius, disebabkan ke'bengonggan' syarikat keselamatan, seorang ibu kepada dua anak mati ditembak kejam.
Namun takkanlah dalam isu tragis ini respon Menteri  hanya semudah "Lesen security diberi lama sebelum saya di KDN", atau KDN hanya bertindak menyatakan membatalkan lesen syarikat berkenaan, berbaloikah tindakan itu dengan kesalahan syarikat tersebut ? Mampukah tindakan itu memberi pengajaran kepada syarikat-syarikat lain ?
Sebelum terbongkarnya perkara sebenar bersabit isu tersebut, sejuknya hati melihat ketulenan ihsan seorang pemimpin Umno terhadap anak mangsa, tidak sekadar popular dan ihsan sebelum pemilihan atau PRU semata-mata, malah keikhlasan yang sejati itu adalah sepanjang masa. Anda Mampu Mengubahnya.

Rakan Pembunuh Kejam AmBank Beraksi Ganas, Acu Senjata Api Tepat Ke Muka! @Zahid_Hamidi

Benarkah negara kita aman dan selamat ? Kebimbangan masyarakat terhadap penjenayah berlesen kian ketara, ia susulan dari kejadian rompak dan bunuh yang dilakukan oleh pengawal keselamatan keatas pegawai bank beberapa hari lalu.

Untuk makluman, ketika meninjau latarbelakang dan sikap rakan-rakan sejawatan suspek menerusi aktiviti dilaman Facebook, didapati kebanyakkan dari mereka mempunyai banyak persamaan dengan suspek, baik dari segi mentaliti dan juga tingkah laku.

Oleh demikian sebagai mengambil langkah berhati-hati, diharapkan pihak yang bertanggungjawab  memberi perhatian khusus supaya insiden sama tidak akan berulang lagi.

Setakat ini lebih 8 buah syarikat yang menggajikan warga asing sebagai pengawal keselamatan sedang diteliti, namun nama-nama syarikat akan didedahkan setelah maklumat lengkap diperolehi bagi memudahkan pihak berwajib untuk menjalankan siasatan.

Syarikat kawalan keselamatan tidak sepatutnya bersikap acuh tidak acuh dan mementingkan keuntungan semata-mata, soal keselamatan perlu diambil kira, lesen yang diluluskan oleh KDN bertujuan 'kawalan keselamatan' bukannya membekal penjenayah warga asing untuk merompak dan membunuh rakyat tempatan.

Apa yang dilihat berlaku hari ini adalah syarikat kawalan keselamatan seolah-olah memberi lesen, latihan dan senjata api kepada penjenayah. Lihat gambar diatas menunjukkan seorang pengawal keselamatan sedang membiasakan dirinya memegang senjata api dan mengacukan tepat kearah muka rakannya. Lokasi tersebut di TNB Pelabuhan Klang.

Persoalannya apakah tidak ada langsung pemantauan dari pihak syarikat keatas tindak tanduk pengawal keselamatan yang ditugaskan ? Adakah senjata api boleh dipegang main sesuka hati ?  Bukankah kecuaian seperti ini membuka peluang kepada warga asing melakukan jenayah ?
Selain beraksi dengan senjata, pengawal keselamatan warga Indon ini gemar melaram sebagai seorang pegawai dan bergaya elit, gambar berkenaan seterusnya dimuatnaik menerusi Facebook dan mendapat pelbagai reaksi dari rakan-rakan sekampung mereka yang berada di Indonesia.
Mereka juga dilihat turut tidak suka memakai uniform seorang pengawal keselamatan, tidak pasti apa tujuannya, kemungkinan tujuan mereka untuk bermegah dengan rakan sekampung dan menyembunyikan pekerjaan sebagai pengawal keselamatan.

Kerana kalau diimbas kembali gambar-gambar yang dimuatnaik oleh suspek pembunuhan di Facebook, hampir kesemua gambar 'pembunuh' itu bergaya  elit, penampilan pembunuh bagaikan seorang eksekutif atau anak Menteri Datuk Seri Nazri Aziz.

Kesimpulannya, 'senjata api' dan 'gaya elit', perkaitan itu boleh mendorong kepada kelakuan jenayah, ia disebabkan rasa megah apabila disanjung dengan gayanya yang elit, sedangkan hakikat sebenar mereka hanyalah sebagai seorang pengawal keselamatan yang sudah pasti tidak mampu untuk bergaya sedemikian.

Status FB terakhir pembunuh dan seorang wanita yang dipercayai isterinya. 
Justeru bagaimana mereka ingin berdepan dengan rakan-rakan apabila mereka balik kekampung ? Sedangkan rakan-rakan mengetahui diri mereka yang elit, takkan nak balik kampung pakai barang pasar malam ? Mereka terpaksa mengekalkan penampilan 'branded' dan mewah itu .

Untuk mengekalkannya mereka tak mampu, mereka akan cari jalan pintas, dan peluang yang dibuka oleh syarikat keselamatan yaitu menerima mereka kerja dengan kad pengenalan palsu dan memberi senjata api akan dimanfaatkan sebaik mungkin.

Natijahnya, seorang pegawai bank mati ditembak kejam, pembunuh adalah seorang pengawal keselamatan, pembunuh berjaya membawa lari wang sebanyak RM450,000. Anak kecil menjadi yatim, mungkin sesekali bertanya dimana ibu ? Kenapa ibu tak pulang lagi ? Apa yang hendak dijawab kepada anak kecil yang belum mengerti ?

Lima hari selepas kejadian pembunuh masih lagi gagal ditahan, faktor itu menjadi motivasi kepada rakan pembunuh, risiko berulangnya tragedi rompakkan bunuh ini terlalu besar. Apa tindakkan pihak yang berkuasa ? Bagaimana dengan syarikat keselamatan ? Nak tunggu berapa ramai lagi yang akan menjadi mangsa ? Bertindak biar tegas !!!

 
Dibawah juga adalah rakan Facebook kepada pembunuh, no I/C yang tertera di kad berkenaan tidak ada dalam rekod rekod SPR, nama yang digunakan di Facebook ialah Joemar Omar, berasal dari Denpasar, Bali, Indonesia, terakhir aktif di FB pada 23 Oktober 2013. Mohon pihak KDN siasat, jika no I/C berkenaan palsu, bermakna........Anda Mampu Mengubahnya.

"RM100 Sebulan Bayar Polis Jaga Kita"? Kata Rakan Pembunuh Kejam AmBank @Zahid_Hamidi @KBAB51

Rakan kepada pembunuh kejam Ambank, Mahesa Birawa (gambar) dalam status Facebook mendakwa pada 23 Oktober 2013 dia dihubungi oleh Polis DiRaja Malaysia dan meminta duit daripadanya.

Katanya, "Kita bayar RM100 setiap bulan", lokasinya di Shah Alam, sila rujuk lampiran perbualan dibawah.
Waduh-waduh, bapak Menterinya sedang sibuk dengan Ops Cantas, pak polisi pula sibuk juga dengan Ops Pau, gini bisa gawat dong, memalukan Pak Menteri gitu !!!.

Perkara ini harus disiasat, tindakan tegas perlu diambil keatas anggota polis yang cuba mendajalkan negara kepada pendatang haram.

Sedarkah ! tindakan anggota polis yang melindungi pendatang haram boleh mendatangkan kemudaratan yang besar kepada rakyat dan negara.

Kegagalan pihak polis setakat ini untuk menahan pembunuh kejam Ambank juga berpunca dari kelakuan seperti itu, siapa yang harus bertanggungjawab dalam perkara ini ? Perlulah juga Pak Menteri melancarkan Ops Cantas keatas anggota polis berkenaan. Anda Mampu Mengubahnya.

Pembunuh Kejam AmBank Beruniform Syarikat 'Kawalan Prima' Lengkap Bersenjata

Suspek pembunuhan kejam lengkap bersenjata dan memakai uniform yang tertera nama syarikat yaitu 'Kawalan Prima', dengan itu pastikan syarikat 'Kawalan Prima' dibungkus berkuatkuasa serta merta sebagai pengajaran kepada syarikat lain, hukuman yang setimpal kepada pemilik syarikat juga perlu ditimbang.

Kalau syarikat ini syarikat bumiputra, harus diingat! yang jadi mangsa dan yang menderita juga adalah bumiputra, nyawa insan jauh lebih berharga dari syarikat cacar marba seperti itu, pembunuh yang celaka ni pun pastikan sebelum mampus dihempas sedasyat-dasyatnya.

Sama-sama kita sedekahkan Al-Fatihah buat arwah, InsyaAllah keluarga arwah akan mendapat keadilan moga tabah menghadapi ujian. Anda Mampu Mengubahnya.

Tiada ulasan: