Rabu, 23 Oktober 2013

ISTERI KITA TERIMA....TELAH DIBESARKAN OLEH PAK MAK MENTUA KITA...PASTU KITA BUAT MACAM TU...TAK ELOK

Suami baran mahu isteri kembali


REAKSI Muhammad Affandi semalam ketika berjalan keluar dari Mahkamah Majistret Bukit Mertajam atas tuduhan membelasah isterinya.



BUKIT MERTAJAM - Seorang pegawai veterinar yang berdepan hukuman penjara setahun dan denda atas tuduhan membelasah isterinya di dalam lif sebuah hospital Ogos lalu berharap wanita itu berfikir sedalam-dalamnya mengenai hubungan mereka.
Ketika ditemui di luar Mahkamah Majistret di sini selepas selesai prosiding semalam, tertuduh, Muhammad Affandi Ismail, 36, berkata, dia sedia maklum mengenai kenyataan isterinya sebelum ini yang tidak lagi mahu kembali ke pangkuannya.
"Saya berharap perkara itu difikirkan semula. Kalau isteri kata sudah tertutup hatinya, saya minta dia buka mindanya kembali supaya dapat berfikir semula tentang keputusan itu," katanya ringkas kepada pemberita.
Terdahulu, Majistret Ariff Mohamed Sharif menetapkan 21 November depan sebagai tarikh untuk menyambung perbicaraan kerana dokumen kes itu masih belum lengkap.
Mengikut kertas pertuduhan, pegawai veterinar di Jerantut, Pahang itu dituduh menyebabkan kecederaan terhadap isterinya yang merupakan pekerja kilang berusia 36 tahun.
Perbuatan tertuduh tersebut dirakam televisyen litar tertutup (CCTV) di dalam lif Hospital KPJ Bandar Perda dekat sini pada pukul 4 petang.
Dia didakwa mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara setahun atau denda RM2,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Sarjan tentera pukul isteri selepas enggan beri sperma

GEORGE TOWN - Seorang anggota tentera bertindak membelasah isterinya tanpa belas kasihan selepas naik angin apabila didesak memberi sampel spermanya untuk diuji oleh doktor dalam kejadian di tempat letak kereta Hospital Seberang Jaya, Seberang Perai Tengah dekat sini kelmarin.
Kejadian pukul 8 pagi itu berlaku apabila lelaki berusia 42 tahun tersebut bertemu dengan isterinya yang berumur 35 tahun di situ sebelum mereka berselisih faham sehingga bertengkar.
Si isteri merupakan warga Indonesia manakala suaminya merupakan lelaki tempatan. Mereka dalam proses perceraian dan tinggal berasingan sejak beberapa bulan lalu.
Difahamkan, sperma lelaki itu diperlukan untuk membolehkan pasangan terbabit menjalani ujian kesuburan.
Sumber memberitahu, dalam pertengkaran itu, si suami yang berpangkat sarjan dan bertugas di sebuah kem tentera di sini gagal mengawal emosi sebelum bertindak memukul isterinya berkali-kali hingga tersungkur.
"Ekoran itu mata kiri mangsa lebam, hidung berdarah dan sakit seluruh badan akibat dipukul. Wanita tersebut yang tidak berpuas hati kemudian bertindak menendang pintu kereta suaminya hingga lelaki berkenaan naik angin dan mengugut mahu membunuhnya.

Belasah isteri minta ‘benih’

Oleh Hadzlihady Hassan
Seberang Jaya: Berang apabila diminta menyerahkan sperma (air mani) untuk ujian kemandulan, seorang lelaki mengamuk dan membelasah isterinya di kawasan parkir Hospital Seberang Jaya (HSJ), di sini, kelmarin.
Dalam kejadian jam 8 pagi, lelaki terbabit yang juga seorang anggota tentera ‘naik hantu’ sebelum membelasah isterinya hingga cedera di hidung, mata kiri dan seluruh badan.

Menurut sumber, pasangan terbabit dalam proses bercerai dan wanita berusia 35 tahun itu mendakwa suaminya mandul lalu meminta lelaki berusia 42 tahun terbabit menjalani ujian kemandulan.

“Selepas berjanji, mereka bertemu di kawasan parkir HSJ. Bagaimanapun, berlaku perselisihan faham di antara mereka sebelum lelaki terbabit membelasah isterinya.

“Suspek dikatakan berang apabila isterinya mendakwa dia mandul dan memintanya menyerahkan sperma untuk dilakukan ujian oleh pihak hospital,” katanya.

Sumber itu berkata, isteri suspek mahu suaminya menjalani ujian kemandulan kerana jika benar suaminya mandul, ia boleh menjadi alasan kuat untuk dia menuntut cerai.

Menurutnya, tidak cukup dengan membelasah isterinya, suspek turut mengugut mahu membunuh mangsa, menyebabkan wanita itu membuat laporan polis.

“Siasatan mendapati pasangan terbabit sudah tidak tinggal sebumbung sejak beberapa bulan lalu dan mereka tiba di hospital dengan menaiki kereta berasingann.

“Suami mangsa turut membuat laporan polis kerana mendakwa isterinya menendang pintu kereta hingga kemek,” katanya.

Sementara itu, Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Pulau Pinang Asisten Komisioner Nasir Salleh ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan berhubung kejadian itu.

Pegawai TUDM dituduh tumbuk, sepak isteri


MOHAMAD HALIM dituduh mendatangkan kecederaan ke atas isterinya di Mahkamah Majistret Kuantan semalam.



KUANTAN - Seorang pegawai Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) berpangkat kapten dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan mencederakan isterinya di Taman Indera Sempurna di sini pada 28 Julai 2011 lalu.
Mohamad Halim Kasbin, 38, mengaku tidak bersalah atas tuduhan menumbuk dan menyepak Azrina Ahmad, 37, di rumah beralamat No. 19, Lorong IS 71, Taman Indera Sempurna di sini pada pukul 5 petang.
Dia dituduh mengikut Seksyen 323 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara setahun atau denda RM2,000 atau kedua-duanya jika sabit kesalahan. Majistret Jesseca Daimis membenarkan tertuduh diikat jamin RM2,000.
Tertuduh membayar wang tersebut.

Hukum suami pukul isteri menurut Islam

Hukum suami pukul isteri menurut Islam
KUALA LUMPUR: Baru-baru ini sebuah rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang memaparkan seorang suami membelasah isterinya di dalam sebuah lif di sebuah hospital swasta di Bukit Mertajam telah mendapat perhatian banyak pihak.

Rakaman CCTV itu kemudiannya telah dimuat naik dan disebarkan secara meluas dalam laman sosial seperti Facebook dan YouTube.

Insiden malang itu turut diperhatikan dua anak kecil pasangan terbabit yang masing-masing berusia empat dan lima tahun.

Lelaki terbabit telahpun didakwa di mahkamah pada Jumaat namun mengaku tidak bersalah atas tuduhan sengaja menyebabkan kecederaan terhadap isterinya itu.

Ia menimbulkan pelbagai persoalan, termasuk sejauh mana seseorang suami itu dibenarkan memukul isteri dari perspektif Islam.

“Suami tidak boleh memukul isteri. Pukulan yang dibenarkan hanyalah sekadar mendidik sahaja tanpa mencederakan serta tidak menjatuhkan maruah isteri” kata bekas Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Senator, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim ketika diminta mengulas mengenai rakaman tersebut.

Menurut Mashitah, pukulan berbentuk mendidik ini adalah senjata terakhir yang boleh digunakan setelah semua jalan lain gagal iaitu dengan memberikan teguran baik dahulu kepada isteri kemudian memboikot tempat tidur.

Mashitah juga turut memberikan tips bagaimana untuk mengawal dan meluahkan kemarahan kepada suami di luar sana.

“Isteri bukan ‘punching bag’ dan tempat meluah kemarahan. Ketika marah dinasihatkan dalam Islam pertamanya mengubah keadaan posisi diri dulu. Iaitu jika berdiri hendaklah duduk, jika duduk hendaklah berbaring"

Katanya lagi marah itu datang dari syaitan dan hawa nafsu, seorang Islam haruslah beristighfar, ambil wuduk, bersolat dan banyakkan bercakap untuk meredakan kemarahan.

Manakala menurut pendakwah bebas Dr. Fathul Bari Mat Jahya, hukum memukul isteri adalah Harus namun ada cara dan syaratnya.

“Islam membenarkan seorang suami memukul isterinya dengan bersyarat iaitu memukul bertujuan untuk mengajar, pukulan yang tidak meninggalkan kesan dan tidak memukul di muka” kata Fathul.

Fathul turut mengecam tindakan lelaki yang memukul isteri di dalam lif  tersebut yang disifatkan kebinatangan.

“Memukul isteri sedemikian sehingga terdedah aurat isteri, hukumnya Haram. Jelas sekali si suami terlalu mengikut emosi dan bersifat kebinatangan.”

Fathul juga memberi nasihat kepada suami isteri agar sentiasa berkomunikasi  dan berbincang dengan baik dalam apa jua masalah yang mereka hadapi.

“Seorang suami perlu bijak dalam menyelesaikan masalah rumah tangga dan jika tidak ada penyelesaian, berjumpalah dengan orang tengah seperti pakar kaunseling agar permasalahan dapat diselesaikan dengan baik” katanya lagi.

Dalam Islam isteri adalah tanggungjawab seorang suami dan Islam juga mengajar kepada umatnya agar berlemah lembut dan bertimbang rasa di dalam segala hal, terutama sekali di dalam perkara- perkara berhubung dengan rumahtangga.

Beliau turut memetik sabda Rasulullah dalam hadis yang bermaksud :

"Sesempurna iman orang-orang mukmin ialah yang paling baik kelakuannya, dan yang paling lembut terhadap isterinya" Riwayat Imam Al Bukhari dan Muslim.

Beberapa penceramah bebas turut mengulas mengenai hukum suami memukul isteri dan telah dimuatnaik di laman YouTube.





Berita mula diterbitkan pada: Ogos 17, 2013 15:40 (MYT)
Tag: suami pukul isteri, Datuk Dr. Mashitah Ibrahim, Dr. Fathul Bari Mat Jahya


Adakah Islam membenarkan suami memukul isteri?


Assalamualaikum warahmatullah,

Semenjak akhir-akhir ini saya sering ‘terserempak’ membaca dalam akhbar atau terdengar berita di televisyen yang melaporkan keganasan rumahtangga yang dilakukan oleh suami, dengan memukul atau menderakan isterinya. Kebiasaannya, menurut berita yang dilaporkan, suami bertindak memukul isterinya itu seolah-olah dia seperti hilang akal, marah atau berangnya seperti gajah naik minyak lagaknya.

Memang, kes pukul isteri atau keganasan rumahtangga ini bukan berlaku dalam masyarakat kita sahaja. Ia bagaikan sudah menjadi fenomena biasa dalam hampir semua masyarakat, baik orang Barat mahupun orang Timur, baik yang Muslim mahupun yang bukan Muslim. Cuma, di kalangan orang-orang Islam, ada yang tersalah anggap KONONNYA agama membenarkan suami memukul isteri. Ada yang menjadikan ini alasan untuk menghalalkan perbuatan ganas mereka ke atas isteri. Sungguh sadis!

Saya tidak nafikan, memang ada sesetengah suami yang berperangai seperti binatang, kerana memukul isteri kerana perbuatan atau kesalahan yang kecil. Ada juga yang bertindak memukul isteri kerana tidak dapat mengawal sikap panas baran, yang mungkin juga tidak berpunca daripada isteri. Apa-apapun, disebabkan ‘marah’ itu mesti dilepaskan, isteri yang malang pun menjadi mangsa!

Berikut disenaraikan kes-kes keganasan rumahtangga yang sempat disiarkan di LamanSeri :
Ini sebahagian sahaja yang dapat saya cari. Mungkin masih ada entry lama yang malas saya hendak korek. Apa-apapun, anda akan dapat lebih banyak kisah sewaktu dengannya di dada akhbar, hampir setiap hari.

Suami Isteri Harus Sabar

Menurut artikel ‘Halal dan Haram dalam Islam’ tulisan Syekh Muhammad Yusuf Qardhawi [sumber : media.isnet.org], seorang suami harus berlaku sabar terhadap isterinya jika ada sesuatu pelayanan isteri yang kurang menyenangkan, sedang dia telah mengetahui kelemahan isterinya sebagai seorang perempuan di mana dia sebagai manusia biasa juga tidak luput dari kekurangan. Sedang di balik kesalahan dan kekurangan itu, isteri juga mempunyai kebaikan-kebaikan dan kelebihan-kelebihan.

Di dalam salah satu hadisnya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Seorang mukmin (suami) tidak boleh membenci seorang mukminah (isteri), jika dia tidak menyukai lantaran sesuatu perangainya, maka dia akan senang pada perangainya yang lain.” (Hadis riwayat Muslim)

Firman Allah SWT yang bermaksud, “Dan pergaulilah isterimu dengan cara yang baik maka jika kamu tidak menyukainya barangkali sesuatu yang kamu tidak sukainya itu justeru Allah akan menjadikan padanya kebaikan yang sangat banyak.” (Surah an-Nisaa, 19)

Sebagaimana suami disuruh sabar terhadap sesuatu yang tidak disukainya dari isterinya, maka begitu juga seorang isteri diperintah supaya memberi kesenangan kepada suaminya semampu mungkin, dan jangan sampai seorang isteri tidur malam sedang suaminya dalam keadaan marah.

Dalam hadis Nabi dikatakan, “Ada tiga orang yang sembahyangnya itu tidak dapat melebihi kepalanya walaupun hanya sejengkal, iaitu:
1) Seorang laki-laki yang menjadi imam pada suatu kaum sedang kaum itu tidak suka,
2) Seorang perempuan yang tidur malam sedang suaminya murka kepadanya.
3) Dua saudara yang saling bermusuhan.” (Hadis riwayat Ibnu Majah dan Ibnu Hibban)

Ketika Nusyuz dan Bersengketa

Kerana seorang lelaki adalah kepala rumahtangga sebagai konsekuensi yang diperolehnya kerana dialah pembinanya, mempersediakannya, meletakkan rumahtangga ini dalam kehidupan, membayar mahar dan memberi nafkah, maka seorang isteri tidak diperkenankan menentang suami dan lari dari kekuasaan suami. Hal mana akan merosak persekutuan dan akan menggoncangkan bahtera rumahtangga, bahkan mungkin akan menenggelamkannya selama rumahtangga itu tidak ada pengemudinya.

Dan kalau seorang suami menjumpai isterinya ada tanda-tanda nusyuz (derhaka) dan menentangnya; maka dia harus berusaha mengadakan islah dengan sekuat tenaga, diawali dengan kata-kata yang baik, nasihat yang mengesan dan bimbingan yang bijaksana. Kalau cara ini tidak lagi berguna, maka boleh dia tinggalkan dalam tempat tidur sebagai suatu usaha agar instink kewanitaannya itu dapat diajak berbicara. Kiranya dengan demikian dia akan radar dan kejernihan akan kembali. Kalau ini dan itu tidak lagi berguna, maka dicuba untuk disedarkan dengan tangan, tetapi harus dijauhi pukulan yang berbahaya dan muka. Ini suatu ubat mujarab untuk sementara perempuan dalam beberapa hal pada saat-saat tertentu.

Maksud memukul di sini tidak bererti harus dengan cambuk atau kayu, tetapi apa yang dimaksud memukul di sini ialah salah satu macam dari apa yang dikatakan Nabi kepada seorang khadamnya yang tidak menyenangkan pekerjaannya. Nabi mengatakan sebagai berikut, “Andaikata tidak ada qishash (pembalasan) kelak di hari kiamat, niscaya akan kusakiti kamu dengan kayu ini.” (Riwayat Ibnu Saad dalam Thabaqat)

Tetapi Nabi sendiri tidak menyukai lelaki yang suka memukul isterinya. Baginda SAW bersabda sebagai berikut, “Mengapa salah seorang di antara kamu suka memukul isterinya seperti memukul seorang hamba, padahal barangkali dia akan menyetubuhinya di hari lain?!” (Riwayat Anmad, dan dalam Bukhari ada yang mirip dengan itu)

Terhadap orang yang suka memukul isterinya ini, Rasulullah SAW mengatakan, “Kamu tidak jumpai mereka itu sebagai orang yang baik di antara kamu.” (Hadis ini dalam Fathul Bari dihubungkan kepada Ahmad, Abu Daud dan Nasa'i dan disahkan oleh Ibnu Hibban dan Hakim dari jalan Ayyas bin Abdillah bin Abi Dzubab)

Ibnu Hajar berkata: “Dalam sabda Nabi yang mengatakan: orang-orang baik di antara kamu tidak akan memukul ini menunjukkan, bahawa secara garis besar memukul itu dibenarkan, dengan motif demi mendidik jika suami melihat ada sesuatu yang tidak disukai yang seharusnya isteri harus taat. Tetapi jika dirasa cukup dengan ancaman adalah lebih baik.”

Apapun yang mungkin dapat sampai kepada tujuan asal iaitu mendidik, tidak boleh beralih kepada suatu perbuatan, yang berulang-ulang pula. Sebab terjadinya suatu tindakan, boleh menyebabkan kebencian yang justeru bertentangan dengan prinsip bergaul yang baik yang selalu dituntut dalam kehidupan berumahtangga. Kecuali dalam hal yang bersangkutan dengan kemaksiatan kepada Allah.

Imam Nasa'i meriwayatkan dalam bab ini dari Aisyah r.a. sebagai berikut, “Rasulullah SAW tidak pernah memukul isteri maupun khadamnya sama sekali; dan baginda sama sekali tidak pernah memukul dengan tangannya sendiri, melainkan dalam peperangan (sabilillah) atau kerana larangan-larangan Allah dilanggar, maka baginda menghukum kerana Allah.”

Kalau semua ini tidak lagi berguna dan sangat dikhuatirkan akan meluasnya persengketaan antara suami-isteri, maka waktu itu masyarakat Islam dan para cerdik-pandai harus ikut campur untuk mengislahkan, iaitu dengan mengutus seorang hakim dari keluarga lelaki (suami) dan seorang hakim dari keluarga perempuan (isteri) yang baik dan mempunyai kemampuan. Diharapkan dengan niat yang baik demi meluruskan ketidak teraturan dan memperbaiki yang rosak itu, semoga Allah memberikan taufik kepada kedua suami-isteri.

Daraba = pukul? Apa kata Islam dalam perkara ini?

Satu pertanyaan yang mungkin bermain di fikiran kita... “Adakah agama Islam membenarkan suami memukul isteri?” Saya semak laman soal jawab agama kendalian MUiS, menurut laman web itu, katanya : seorang suami dibenarkan membuat tindakan disiplin yang ringan (bukan pukul = bantai = tibai) ke atas isterinya untuk memperbetul kesalahannya.

Saya juga pernah membaca dalam entry Kenapa pukul? Kenapa aniaya?, perkataan ‘daraba’ mungkin tidak bermaksud ‘pukul’ kerana di tempat lain (ayat al-Quran) ia tidak ditafsir sebagai ‘pukul’. Saya tidak tahu, saya kurang arif. Bukan bidang saya dalam tafsir al-Quran. Guru bahasa Arab atau yang berkenaan dalam tafsir al-Quran kena ambil bahagian dalam hal ini.

Menurut UW di al-Falaah :

Ayat al-Quran bukan sembarangan orang boleh tafsir. Ustaz saya cuma ajar terjemah, nahu saraf dan lain-lain. Ustaz sendiri tak berani tafsir sebab bebannya nanti di akhirat tidak tertanggung. Walau apa pun yang kita hendak lakukan dengan al-Quran, baca ayat 1~10 dari surah al-Baqarah. Faham betul-betul... al-Quran tak pernah salah. Ianya kitab yang tidak ada keraguan padanya. Petunjuk bagi orang yang muttakin (bertaqwa). Siapa orang yang muttakin? Ayat 3~4 menerangkan siapa orang bertaqwa. Baca di sini. Jadi kalau kita baca surah dari al-Quran kepada kaki botol, kaki perempuan, kaki judi dan lain-lain lagi, bolehkah al-Quran ini menjadi petunjuk kepada mereka?

Di zaman Rasulullah SAW, wahyu sentiasa turun. Bagi orang beriman, bila turun ayat atau wahyu, merka berkata ‘samiqna wa atoqna’ yang bermaksud, “Kami dengar dan kami taat.” Sebaliknya, orang munafiq pula berkata, ‘samiqna wa asoina’ yang bermaksud “Kami dengar dan kami engkar.” Zaman ini, kita berpandukan riwayat, sejarah sebab turun ayat (asbab an nuzul) untuk menentukan hukum. Malah ramai yang mengambil sesetengah ayat sahaja dan meninggalkan sesetengah yang lain, BUKAN untuk bertaqwa tetapi untuk berkuasa atas kepentingan sendiri. Itulah masalah yang perlu dirungkai.

Walau bagaimanapun, saya suka kongsikan tahu tentang ini kerana hal ini ada dikupas oleh Dr Suriya Osman di Nursyifa.

Petikan sebahagian petikan artikel :

Ayat 34 dari surah an-Nisaa SERING dijadikan HUJAH bagi mereka yang mempertahankan hak lelaki Muslim memukul isteri [NB: tidak kiralah bagi mereka yang beriman mahupun tidak beriman]. Ayat ini telah diterjemahkan begini, “Lelaki adalah pelindung kepada wanita (qawamuna sebab Allah melebihkan setengah mereka dari yang lain dan kerana mereka memberi belanja dari hartanya). Wanita yang baik (qanitat) menjaga dengan baik kehormatannya. Perempuan yang kamu khuatirkan nusyuz maka nasihatkanlah mereka dan pisahkan dari tempat tidur dan pukullah (daraba). Kemudan jika mereka mentaatimu, janganlah kamu mencari jalan untuk menyusahkan mereka.”

Dari ayat ini ramai penafsir mempunyai dua fakta:

1. Suami berhak memberi perintah kepada isteri dan menuntut isteri mengikut perintahnya.
2. Jika isteri tidak patuh, maka suami berhak memaksanya patuh dengan memukulnya.

Jika dilihat pada seluruh ayat yang sebenarnya bermula dengan menyebutkan bahawa lelaki yang bergelar rajul adalah pelindung wanita disebabkan rajul mempunyai kelebihan di atas wanita disebabkan lelaki rajul membelanjakan dari pendapatannya untuk wanita. Ini bererti bukan sebarang lelaki yang mempunyai kelebihan di atas wanita tetapi lelaki yang mempunyai sedikit kelebihan adalah lelaki yang memberi nafkah kepada wanita (isterinya). [NB : Suami yang culas berikan hak isteri maksudnya yang tidak bertanggungjawab dalam nafkah zahir dan batin, BUKAN seorang rajul. Jika suami BUKAN seorang rajul, suami TIADA hak memukul isteri!]

Ayat ini seterusnya membicarakan tentang kehormatan wanita dan kesimpulan perkataan nusyuz adalah bererti wanita yang tidak menjaga kehormatan dirinya dan BUKAN wanita yang tidak dengar kata sebagaimana difaham umum.

Mengikut Dr Nasaruddin Umar, istilah rajul tidak boleh disamakan dengan gender lelaki. Rajul adalah peranan sosial seorang lelaki yang telah mencapai kelebihan dengan menunjukkan ciri-ciri tanggungjawab yang dikaitkan dengan istilah rajul. Ini bererti kanak-kanak lelaki tidak boleh digelar rajul. Begitu juga lelaki yang tidak mempunyai ciri-ciri rajul bukanlah rajul.

Mengikut penafsir mutakkhir, di antaranya, Dr Nasarudin Umar, perkataan ‘daraba’ yang telah ditafsirkan sebagai ‘pukul’ mempunyai lebih dari satu erti. Di antaranya mendidik, memelihara, mencangkul, memberi contoh dan lain-lain. Dr Nasarudin bertanya, mengapa pula harus perkataan ini ditafsirkan dengan ‘memukul’ sedangkan pada lain tempat di dalam al-Quran ia membawa maksud ‘memberi contoh’?

Pemahaman ayat ini secara literal tanpa merujuk kepada amalan Rasulullah SAW dan juga tanpa mentelitikan ayat-ayat lain di dalam al-Quran adalah tidak mengikut lunas-lunas penafsiran. Lebih banyak ayat Quran menyebutkan tentang rahmat, kasih sayang, kesetaraan dan persefahaman di antara pasangan suami isteri.
~ Tamat petikan artikel ~

Apakah yang dimaksudkan dengan ‘pukul’?

Saya masih ingat ketika menghadiri kursus kahwin sekitar tahun 2003. Menurut ustaz yang memberi ceramah, suami boleh memukul isteri yang nusyuz. Walau bagaimanapun, ustaz ada beritahu pukulan yang dibenarkan, TIDAK BOLEH boleh menyakitkan isteri dan ‘alat’ yang dijadikan ‘senjata’ untuk memukul BUKANLAH tangan, tetapi hujung kain yang diikat/simpul. Jika inilah cara ‘pukul’ yang dibenarkan pada pendapat saya yang daif ini, istilah ‘pukul’ mungkin tidak tepat.

Saya cuba juga belek-belek buku ‘Panduan Perkahwinan’ yang dibeli semasa kursus, bab ‘pukul’ tidak ditulis secara lebih mendalam, cuma dikatakan suami dibolehkan memukul isteri yang nusyuz. Hemm... Saya masih belum putus asa dan mencari maksud ‘pukul’ yang dibolehkan dan berikut hasilnya.

Terdapat beberapa hadis yang boleh kita gunakan bagi meneliti maksud ‘pukul’. Menurut hadis yang diriwayatkan oleh Muslim, at-Tirmidzi, Abu Daud, Nasar dan Ibn Majah, ‘pukul’ yang terdapat di dalam ayat tersebut adalah ‘pukul’ yang tidak boleh meninggalkan kesan (ghayr mubarrih). Tabari dan Razi pula meriwayatkan bahawa pukulan tersebut hanyalah satu ‘aksi simbolik’ dan hanya dilakukan dengan berus gigi atau sapu tangan. Imam Shafie juga berpendapat bahawa aksi memukul haruslah dijauhkan sama sekali.

Walau bagaimanapun, tiada satupun riwayat atau ayat al-Quran yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW pernah memukul isteri-isterinya. Malah terdapat banyak riwayat yang menceritakan keprihatinan Baginda dalam perhubungan suami isteri dan sifat kasih sayang Baginda.

Teladan daripada junjungan besar Rasulullah SAW

Kita boleh belajar daripada teladan rumahtangga Rasulullah SAW. Antaranya :
  • Nabi pernah jatuh tersungkur, ditolak isterinya. Isteri itu kemudiannya dimarahi ibunya (mertua Nabi), dengan dijawab Nabi, “Biarlah, dia akan berbuat lebih daripada itu.” Nabi tidak pula bertindak memukul isteri yang menolak Baginda hingga tersungkur.
  • Isteri Nabi pernah tepis pinggan madu yang menghantar makanan kepada Nabi, tapi Nabi tidak rotan tangan isteri yang menolak pinggan. Dendanya cuma menggantikan pinggan yang pecah.
  • Isteri-isteri Nabi pernah bertengkar (gaduh), berbalas-balas kata hingga keluar perkataan kotor, tapi Nabi tidak pula menampar muka isteri. Tidak pula Nabi tempelak isterinya sambil berkata, “Tak soleh guna perkataan kotor.”
  • Nabi pulang lewat dan pintu rumah berkunci dan Nabi tidur di luar rumah. Tidak pula Nabi menghempas-hempas pintu atau mengejutkan isteri supaya buka pintu.
  • Suatu hari Nabi tanya isteri, ada apa-apakah untuk dimakan pada hari itu, tetapi isterinya menjawab tiada apa-apa (untuk dimakan), lalu Nabi beritahu isteri yang baginda akan berpuasa saja. Tak adalah pula Nabi mengamuk-amuk marahkan isteri macam kes suami pukul isteri lambat masak mi maggi....
  • Rasulullah SAW sangat marah tatkala melihat seorang suami sedang memukul isterinya. Rasulullah menegur, “Mengapa engkau memukul isterimu?” Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, “Isteriku sangat keras kepala! Sudah diberi nasihat dia tetap degil juga, jadi aku pukullah dia.” “Aku tidak bertanyakan alasanmu,” sahut Nabi SAW. “Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu?”
Baaaaanyak lagi kisah yang boleh dijadikan teladan. Carilah untuk bacaan sendiri.

Pokoknya, sepanjang pengetahuan saya, Rasulullah SAW tidak pernah memukul isteri-isteri Baginda. Tiada satupun riwayat atau ayat al-Quran yang menyatakan bahawa Rasulullah SAW pernah memukul isteri-isterinya. Malah terdapat banyak riwayat yang menceritakan keprihatinan Baginda dalam perhubungan suami isteri dan sifat kasih sayang Baginda.

Sejarah suami memukul isteri

Diceritakan dalam al-Quran, Nabi Ayub pernah Allah SWT telah berfirman yang bermaksud, “Dan (Kami perintahkan lagi kepadanya): Ambillah dengan tanganmu seikat jerami kemudian pukullah (isterimu) dengannya dan janganlah engkau merosakkan sumpahmu itu. Sesungguhnya Kami mendapati Nabi Ayub itu seorang yang sabar; dia adalah sebaik-baik hamba; sesungguhnya dia sentiasa rujuk kembali (kepada Kami dengan ibadatnya).” (Surah Shaad, 44)

Daripada ayat di atas, dapatlah kita ketahui bahawa Nabi Ayub pernah ‘memukul’ isterinya. Itupun kerana dia telah bersumpah atas nama Allah. Daripada ayat ini juga, dapatlah juga kita ketahui bahawa Nabi Ayub pernah ‘memukul’ isterinya dengan ‘batang jerami’. Itulah satu-satunya ayat yang membenarkan lelaki memukul isterinya, sebuah kisah, dan yang paling penting pukulannya menggunakan ‘batang jerami’ sahaja, bukan tangan, kaki, kayu dan lain-lain lagi.

~ jerami ~ gambar hiasan ~

Dalam satu buku kisah Nabi yang saya baca (terbitan al-Hidayah), ayat di atas menterjemahkannya sebagai ‘segenggam rumput’ atau ‘seikat rumput’ dan bukan ‘batang jerami’. Apa-apapun, kedua-dua ‘senjata’ ini tidak mungkin menyakitkan yang kena pukul, apatah lagi memudaratkan atau mencederakannya. Cuba kita ambil batang jerami atau segenggam/ikat rumput dan pukul diri kita sendiri. Agak-agak kita, apa rasanya?

Kebanyakan suami hari ini, memukul isteri mengikut seruling syaitan, sesedap tangan, sesedap kaki. Adakah mereka mengikut garis panduan bagaimana hendak ‘memukul’ isteri? Itupun kalau perkataan ‘daraba’ = ‘pukul’. Kalau tafsirnya lain? Nasiblah tangan dan kaki itu kena soal di akhirat nanti.

Sebelum pukul, adakah suami menilaikan diri sendiri sama ada dia layak memukul isteri? Sebelum pukul, sudahkah beri isteri nasihat? Adakah suami beri ‘hukuman’ memulau (pisah) tempat tidur? [NB : Hah.. bab pisah tempat tidur ini tak mahu pula. Siap simbah isteri dengan asid lagi sebab isteri tak mahu satu tempat tidur dengan suami.]

Bila kita sebut ‘pukul’, bermakna kena hayun tangan, sedangkan mungkin ‘pukul’ yang dibenarkan hanya dengan pergelangan tangan. Para ulama berpendapat terdapat beberapa syarat ketika mempraktikkan kaedah memukul bagi tujuan mendidik isteri. Bagi suami yang ingin mengajar isterinya, pukulan yang dibolehkan hanya sekadar mengangkat tangan tanpa membuka ketiak dan dilarang sama sekali menampar muka isteri. Pukulan hanya dibolehkan pada bahagian yang terlindung bagi menjaga air muka isteri malahan harga diri suami. Hem... bukan pukul sampai biru situ lebam sana birat sini, ya....

Sesuai dengan rutin kehidupan berumahtangga, selisih faham dan tersilap adalah perkara yang biasa berlaku. Bererti, suami tidak berhak menampar isteri. Suami tidak berhak menumbuk. Suami tidak berhak memukul isteri menggunakan apa juga benda yang boleh mendatangkan kesan sakit yang melampau.

Daripada Abdullah bin Zam’ah berkata, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Jangan memukul salah seorang kamu akan isteri kamu seperti memukul seorang hamba abdi kemudian menjimaknya (i.e. menyetubuhinya) pula pada akhir hari (i.e. malam hari).” (Hadis riwayat Bukhari dalam bab Kitan Nikah)

Dalam hadis yang lain pula, Rasulullah SAW menyebut yang bermaksud, “Tergamakkah seseorang kamu memukul isteri sepertimana memukul seorang hamba abdi, kemudian dia memeluknya pula, tidakkah dia (suami) merasa malu?” (Hadis riwayat Ibnu Saad)

Panduan dalam hadis ini adalah suatu larangan dan satu sindiran yang halus kepada suami yang memukul isterinya. Adalah memalukan suami kalau memukul isterinya kerana sesuatu pada siang harinya dengan pukulan yang berat, dan kemudian ketika tiba malam hari, dia bercengkerama dan bercumbu-cumbuan dengan isterinya untuk menyetubuhinya pula!

Dilarang memukul pada muka (wajah)

Pergaulan Rasulullah SAW dengan isterinya disulami dengan keadilan, makruf dan taqwa, sejajar dengan firman Allah Taala yang bermaksud, “Dan mereka itu (para wanita) mempunyai hak seimbang dengan kewajipannya menurut cara yang patut.” (Surah al-Baqarah ayat 228) dan “Dan bergaullah dengan mereka menurut cara yang patut.” (Surah an-Nisaa’ ayat 19). Sesungguhnya ia adalah keadilan dalam hak dan kewajipan. “Kamu memberi makan kepadanya apa yang kamu makan, memberi pakaian kepadanya sama seperti apa yang kamu pakai, jangan kamu memukul mukanya dan jangan menghinanya, jangan kamu berpisah dengannya kecuali dalam rumahnya sahaja.”

Suami diberi laluan untuk ‘memukul’ isterinya kerana suatu salah laku, tetapi memukul untuk mengajar bukan untuk mencederakan atau memudharatkannya, iaitu dengan meninggalkan bekas pada tubuhnya atau mencacatkan tubuh badannya. Selain itu, suami ditegah memukul isterinya pada bahagian mukanya. Ini berdasarkan satu hadis daripada Abu Hurairah r.a. katanya, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud, “Apabila salah seorang di antara kamu bertengkar dengan saudaranya maka hendaklah dia menghindari dari memukul di bahagian muka.” (Sahih Muslim No 4723)

Pukulan yang tidak wajar

Memukul untuk mengajar atau menghukum lain dari memukul untuk membalas dendam atau ketika marah. Seelok-eloknya memukul atau menghukum JANGANLAH ketika marah. Namun, berapa ramaikah yang mengambil inisiatif mengawal emosi ketika membuat ‘pukulan’?

Daripada Abi Bakrah r.a. katanya : “Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Janganlah kamu memutuskan hukuman di antara dua orang dalam keadaan marah.” (Sahih Muslim hadis no. 3241)

Kalau betul pun isteri itu ‘layak’ dipukul, apa kesalahannya? Sebab tegur suami balik jauh-jauh pagi buta? Sebab isteri tegur suami supaya jangan minum arak? Sebab isteri tegur suami jangan pergi dangdut? Sebab isteri tegur suami jangan berjudi? Sebab isteri tegur suami jangan langgan pelacur? Adakah itu satu kesalahan yang melayakkan isteri dipukul?

Di dalam ayat yang disebut di atas tadi (Surah an-Nisaa' 34), jelas mengatakan ‘pukullah’, JIKA isteri tersebut nusyuz sahaja. Nusyuz bermaksud engkar suruhan suami dan dengan syarat suruhan atau perintah suami tidak melanggar hukum syarak. Ini bermakna, suami tidak berhak memukul isteri yang menasihatinya suaminya ke arah kebaikan. Suami tidak berhak memukul isterinya yang menuntut haknya sebagai isteri dan hak anak-anak.

Pukulan yang bagaimanakah dibenarkan syarak? Tampar? Tempeleng? Tumbuk? Terajang? Sepak? Ganyang? Tibai? Bantai? Hempuk ke dinding atau lantai? Simbah asid? Tetak jari? Bukan sedikit kes keganasan rumahtangga sehingga kes isteri keguguran pun ada! Jangan begitu... Disebabkan terlalu ramai suami yang zalim dan sewenang-wenangnya bertindak melampaui batas, maka sebab itulah ada pula Akta Keganasan Rumahtangga...

INGAT! Nabi pun tak pukul isteri. Yang Nabi buat, deme tak nak ikut. Yang nabi tak buat, itulah yang berlumba-lumba deme buat!

Kesimpulan

Islam mengajar kepada umatnya agar berlemah lembut dan bertimbang rasa di dalam segala hal, terutama sekali di dalam perkara-perkara berhubung dengan rumahtangga (isteri dan anak-anak).

Walaupun Islam membenarkan suami ‘memukul’ isteri, tindakan ini masih tertakluk kepada syarat-syarat yang ketat dan tidak boleh dilakukan sewenang-wenangnya. Secara psikologi, tindakan suami memukul isteri akan meninggalkan kesan luka yang mendalam kepada jiwa isteri [NB : tanpa mengira sama ada pukulan itu ringan atau berat]. Pukulan yang dibenarkan pula hanya harus digunakan di dalam situasi yang keterlaluan dan jika si suami pasti bahawa tindakan tersebut akan memperbaiki keadaan. Jika terdapat kekhuatiran bahawa tindakan tersebut akan memburukkan lagi keadaan atau menyebabkan huru-hara ke atas keluarga, maka tindakan itu harus dijauhi.

Suami wajib menasihati isteri. Sekiranya perkara ini gagal, maka orang tengah harus dilantik untuk cuba membaiki keadaan. Sebaiknya, mereka lantik orang tengah untuk mendamaikan mereka. Islam tidak membenarkan kekerasan dan tidak membiarkannya berlaku. Orang tengah yang dilantik haruslah dipersetujui antara suami isteri dan tidak berat sebelah. Perkara ini juga adalah arahan surah an-Nisaa ayat 35 dan 128.

Sekiranya keharmonian rumahtangga masih belum diperoleh maka suami bolehlah mengasingkan dirinya dari tempat tidur. Perkara ini juga merupakan masa bagi pasangan untuk ‘menyejukkan’ keadaan dan diri masing-masing. Apabila proses yang tersebut telah dituruti oleh suami maka selalunya adalah tidak perlu bagi suami untuk memukul isteri. Ini adalah kerana suami tidak lagi dikuasai dengan perasaan marah dan boleh mengawal dirinya untuk berfikiran rasional.

Dalam entry Kenapa pukul? Kenapa aniaya?, ada yang meninggalkan komen :

Tahukah anda mengapa keganasan dalam rumah tangga harus dihentikan? Selain ianya bertentangan dengan Hak Asasi Manusia, yang paling mengerikan adalah akibat atau dampaknya bagi anak-anak yang dibesarkan dalam lingkungan rumahtangga yang penuh keganasan atau bagi generasi mendatang. Seorang anak perempuan yang dibesarkan dalam lingkup rumah tangga seperti itu atau ia sering melihat ibunya dianiaya atau dipukul, mempunyai potensi 3 kali lebih besar untuk menjadi korban keganasan rumah tangga pada masa dewasanya kelak di banding anak yang dibesarkan dalam lingkungan yang aman. Sedangkan anak lelaki yang dibesarkan dalam lingkup rumahtangga yang penuh dengan keganasan atau sering melihat ayahnya memukul atau menganiaya keluarganya, berpotensi 7 kali lebih besar untuk menjadi pelaku keganasan pada masa dewasanya kelak dibandingkan dengan anak-anak lain yang dibesarkan dalam keluarga yang aman.

Ternyata, anak-anak yang dibesarkan dalam suasana bapa yang suka memukul dan mendera ibu akan meninggalkan kesan terhadap tumbesaran mereka. Ini telahpun dikupas dalam entry Ibu didera beri kesan pada anak dan Rawat segera tekanan perasaan ketika hamil.




Jadi, kalau ada lelaki yang menganggap boleh memukul sesuka hati isterinya sampai luka parah, lebih baik kita jangan berdiam diri. Kita semak balik entry Ulama terkenal Mesir sokong isteri balas pukulan suami. Menurut fatwa yang dikeluarkan ini, katanya, “fatwa memperakui hak wanita melawan balik sekiranya suami bertindak ganas terhadap dirinya”.

Hemmm… cuma, saya tidak tahu bagaimana seorang wanita dapat melawan atau membalas semula pukulan suaminya yang ganas, kecuali mungkin si isteri berbadan lebih tegap atau mempunyai kemahiran seni mempertahan diri. Apa jadinya kalau si isteri balas pukulan si suami lalu mereka saling bertinju atau bergusti? Apakah akan selesai masalah? Mungkinkah si isteri akan jadi lebih teruk lagi dipukul?

Sebagai wanita, si isteri mungkin tidak kuat untuk membalas pukulan sang suami ‘samseng’. Tetapi, banyak tindakan lain yang boleh diambil sebagai isteri yang dianiaya atau dizalimi. Ini termasuk segera membuat laporan kepada pihak polis dan ambil Perintah Perlindungan Mahkamah supaya si suami tidak boleh mendekati isterinya, apalagi memukul atau menderanya. Juga boleh merujuk ke One Stop Crisis Center - OSCC, dan dapatkan bantuan dengan segera.

Pokoknya, kalau anda isteri malang yang dipukul bantai suami, janganlah tunggu lama-lama. Jangan juga tunggu sampai badan anda dibungkus kain kafan! Bertindaklah! Tiada orang yang berhak memukul anda sesuka hati, walau mereka bergelar suami.

Mungkin ada isteri yang takut untuk keluar menuntut keadilan, atas alasan-alasan yang cuma mereka sendiri sahaja yang tahu. Jika masih boleh bersabar, bersabarlah. Mudah-mudahan adalah ganjaran untuk isteri-isteri begini di akhirat kelak. Ya, kita perlu bersyukur, kita ada kampung akhirat. Sesiapa yang tidak diadili di dunia, tunggulah masanya keadilan itu akan dilaksanakan di akhirat. Insya Allah, Allah akan bantu hamba-Nya yang sentiasa mohon pertolongan-Nya.




Mendidik Isteri Cara Rasulullah S.A.W

by admin


Suami sebagai pemimpin rumahtangga semestinya sentiasa kreatif dalam mendidik isteri. Allah SWT bekalkan kepada kaum lelaki kekuatan akal yang rasional, tidak terlalu emosional atau mudah didorong oleh perasaan. Lelaki tidak mudah tersinggung berbanding dengan wanita. Jika kekuatan akal ini dapat dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya, ditambah pula dengan kesabaran serta kekuatan jasmani untuk mencari nafkah keluarga, seorang suami akan menjadi pelindung dan pendidik yang berwibawa.
Firman Allah SWT:
“Lelaki adalah pemimpin (pembela dan pelindung) bagi wanita, kerana Tuhan telah melebihkan yang satu dari yang lainnya, dan kerana suami telah menafkahkan sebahagian daripada hartanya.”
Kebahagiaan rumahtangga dapai diraih apabila suami dapat menggunakan kekuatan akalnya serta kesabaran dalam menghadapi kerenah dan ragam isteri. Secara mudah, bolehlah dikatakan lelaki adalah makhluk akal manakala wanita adalah makhluk rasa. Perasaan wanita terlalu mudah terusik dengan suasana dan keadaan sekeliling. Oleh itu dalam menghadapi wanita, lelaki hendaklah banyak menggunakan daya fikir. Kalau umpamanya isteri sedang berduka, suami perlu merancang untuk mewujudkan perasaan gembira di dada isteri. Di sinilah perlunya strategi dalam mendidik isteri.
Kaum wanita memang dibekalkan dengan sembilan nafsu dan akal berbanding dengan lelaki hanya satu nafsu dan sembilan akal. Nafsu yang dimaksudkan bukanlah nafsu seks semata-mata tetapi nafsu yang menyebabkan seseorang itu mudah hilang sabar, mudah berprasangka, pemarah, pemboros dalam berbelanja, cepat tersinggung dan sebagainya. Pendek kata, hasil dorongan nafsu itulah lahirnya pelbagai perasaan di dada wanita. Sebab itu dikatakan juga bahawa sembilan persepuluh daripada diri wanita itu ialah perasaan dan satu persepuluh saja pertimbangan akal. Atas dasar inilah isteri mesti dipandu atau dibimbing oleh suami agar segala tindak tanduknya tidak melulu ikut perasaan semata-mata.
Sembilan nafsu pada diri wanita boleh menyebabkan kerosakan pada masyarakat dan keruntuhan rumahtangga jika tidak dipagari dengan ilmu syariat. Mahu tidak mahu suami terpaksa mempelajari sedikit sebanyak ilmu untuk menundukkan wanita atau psikologi wanita serta memenuhkan dada dengan ilmu syariat. Barulah nanti dapat menggunakan kebijaksanaan dalam mendidik isteri sekalipun adakalanya menghadapi ragam isteri yang mencabar kesabaran suami.
Kebijaksanaan mesti disertai pula dengan kesabaran. Kedua-duanya mesti ada pada seorang suami. Kesabaran tanpa kebijaksanaan menyebabkan suami menurut saja kemahuan isteri sehingga isteri lupa daratan. Manakala kebijaksanaan tanpa kesabaran akan menyebabkan suami tewas dengan nafsunya sendiri sehingga bertindak ganas dan boleh mencederakan isteri.
Maknanya, tanpa kesabaran seseorang itu hilang pertimbangan akal dan tidak dapat lagi melihat sesuatu persoalan dengan tenang. Jika kesabaran tidak ada pada diri, ia perlu diusahakan melalui latihan berpandukan ilmu tasauf. Contoh bagaimana kesabaran boleh menundukkan nafsu wanita dapat dilihat pada satu kisah seorang perempuan tua yang suka mengganggu Rasulullah SAW.
Tatkala Rasulullah SAW lalu di sebelah rumahnya, perempuan tua itu akan membaling sampah kepada Rasulullah SAW. Adakalanya dia menaburkan sampah dan serpihan kaca di sepanjang jalan yang akan dilalui oleh Rasulullah SAW. Bahkan pernah juga dia membaling najis semasa Baginda lalu di sebelah rumahnya. Namun sedikit pun tidak dipedulikan oleh baginda. Suatu hari Rasulullah SAW rasa pelik kerana perempuan tua itu tidak menghalangi lagi perjalanannya baik dengan serpihan kaca mahupun dengan sampah yang dibalingkan. Apabila pulang dari masjid, baginda bertanya kepada jiran perempuan tersebut. Rupa-rupanya perempuan itu sakit. Lalu Baginda naik ke rumahnya dengan tujuan untuk berziarah. Rasulullah SAW bertanyakan khabar dan tolong memasakkan air untuk perempuan tua itu. Alangkah terkejutnya perempuan tersebut melihat akhlak Baginda yang sanggup menziarahi dan membantunya tatkala dia sedang sakit. Akhirnya dengan sifat sabar, Rasulullah menghadapi kerenah perempuan tua itu, menyebabkan terbuka hatinya untuk mengucap dua kalimah syahadah.
Dalam peristiwa yang lain, pernah Rasulullah SAW melintasi sekumpulan kaum perempuan, lalu Baginda memberi salam. Namun tiada seorang pun yang menjawab salam baginda. Rasulullah SAW memberi salam sekali lagi. Mereka masih diam juga. Akhirnya setelah tiga kali Rasulullah beri salam, barulah mereka menjawab salam baginda. Apabila ditanya mengapa mereka tidak menyahut salam yang pertama dan kedua, mereka menjawab: “Kami sengaja mahu Rasulullah SAW mendoakan untuk kami.”
Begitu Rasulullah SAW mendidik kaum wanita. Walaupun sesekali kesabaran baginda rasanya tercabar, tetapi Baginda masih dapat menunjukkan akhlak yang paling baik. Kadangkala apabila berhadapan dengan kaum perempuan yang pendek akalnya, kaum lelaki mudah naik angin. Memang tidak dinafikan ada masanya perempuan mengambil masa untuk memahami sesuatu perkara. Tetapi kaum lelaki mestilah menyedari hakikat bahawa kaum perempuan memang sediakala lemah pemikirannya. Oleh itu, suami mestilah bersedia untuk mendidik isteri dengan penuh kasih sayang tanpa rasa jemu walaupun mengambil masa yang panjang.
Suatu ketika datang seorang perempuan berjumpa Rasulullah SAW dan bertanya tentang mandi hadas. Rasulullah SAW menjawab:
“Ambillah sepotong kain perca yang sudah dikasturikan lalu berwuduk dengannya.” Perempuan itu terpinga-pinga kerana tidak memahami keterangan Rasulullah. Lantas dia mengulangi lagi pertanyaannya: “Bagaimana saya hendak berwuduk dengan itu?” Sekali lagi Rasulullah mengulangi jawapan baginda. Tetapi perempuan yang bertanya masih belum memahaminya. Lalu Rasulullah SAW meminta kepada Siti Aishah r.a. supaya menerangkan kepada perempuan itu. Maka Siti Aishah pun berkata: “Ambil sepotong kapas yang bersih, lalu letakkan di tempat darah. Jika kapas itu tetap putih tanda haid sudah berhenti.”
Yang dimaksudkan dengan unsur kasih sayang dalam mendidik isteri bukanlah sekadar kata-kata asmara dana atau pujuk rayu. Tetapi ia lebih daripada itu. Sifat dan perwatakan suami itu sendiri hendaklah mempunyai ciri pengasih, sekalipun jika dia seorang pemimpin. Ada waktu-waktu yang tertentu apabila suami bersama isteri, suami hendaklah merendahkan sifat egonya, seperti mana yang dibuat oleh Rasulullah SAW tatkala bersama Siti Aishah.
Sewaktu Rasulullah SAW dinikahkan dengan Siti Aishah, umur baginda 55 tahun manakala Siti Aishah baru enam tahun dan mereka bersama tatkala Siti Aishah berusia sembilan tahun. Semasa melayan Siti Aishah, ada masanya Rasulullah berlagak seperti kawan sepermainan. Siti Aishah diajak berlumba lari. Kadang-kadang Siti Aishah menang dan adakalanya Rasulullah menang. Bermakna sewaktu bersama isteri, adakalanya Rasulullah melayan kehendak isterinya tanpa menjatuhkan martabatnya sebagai seorang suami yang wajib dihormati oleh isteri. Ini menunjukkan bahawa pada masa-masa tertentu suami mesti pandai memikat hati isteri asalkan tidak sampai terlalai hingga menurut saja segala kemahuan isteri.
Di sinilah perlunya ketegasan seorang suami. Tegas dalam syariat dan tegas dalam perjuangan. Tegas tidak pula bermakna kasar atau garang cuma jangan sampai kerana hendak melayan kehendak isteri, syariat dan perjuangan terpaksa diketepikan. Sebagai pemimpin dalam sesebuah rumahtangga, suami berhak untuk mendidik dan menyelesaikan segala kekusutan fikiran isterinya. Oleh kerana wanita seringkali bertindak mengikut perasaannya, maka adakalanya apabila fikiran terganggu, emosinya juga terikut sama. Tatkala itu kalau ada kesalahan suami walaupun kecil akan diungkit-ungkit lebih-lebih lagilah jika kesalahan itu dianggap besar, mulalah meluap-luap perasaan marahnya pada suami.
Memang satu sifat yang agar sukar untuk dikawal ialah tatkala isteri sedang marah. Kadang-kadang dia mengamuk macam ribut taufan lakunya (sebab itu kebanyakan nama ribut diambil dari nama perempuan umpamanya Taufan Lydia, Ariel, Angela dan lain-lain). Bagaimana sepatutnya tindakan suami untuk mententeramkan isteri yang sedang dilanda ribut taufan ini? Seeloknya didiamkan saja dahulu sampai kemarahannya reda kemudian baru diterangkan dengan sejelas-jelasnya setiap perkara yang perlu diterangkan terutama yang menimbulkan prasangka isteri. Mengapa perlu diamkan saja orang yang sedang mengamuk? Kerana tatkala sedang marah syaitan sengaja meluap-luapkan perasaan marahnya. Kalau dijawab, bererti kita sengaja mencari pasal kerana berlawan dengan syaitan. Maka lebih baik didiamkan sahaja sehingga perasaan marahnya kendur.
Ada kalanya demi keharmonian rumahtangga, ada perkara-perkara tertentu yang tidak sepatutnya diketahui oleh isteri. Kalau perlu disembunyikan dari pengetahuan isteri, sembunyikan sungguh-sungguh. Bukanlah untuk menggalakkan suami mengambil kesempatan melakukan perkara yang sumbang dan berbuat dosa di belakang isteri. Tetapi jika perkara yang disembunyikan itu tidak bertentangan dengan syariat, memang ada baiknya disembunyikan. Mungkin ia berhubung dengan suatu perkara yang isteri masih sukar untuk menerimanya. Hal ini pernah berlaku dalam rumahtangga Rasulullah SAW.
Suatu hari isteri-isteri datang menemui Baginda, dan Siti Aishah, yang mewakili mereka semua, bertanya: “Wahai Rasulullah, di antara isteri-isteri Rasulullah,yang manakah yang paling Rasulullah sayangi?” Rasulullah SAW tersenyum mendengar pertanyaan itu. Rasulullah tidak terus menjawabnya. Bahkan Baginda menyuruh kesemua isterinya pulang dahulu dan berjanji akan memberikan jawapannya kemudian. Bagaimana harus dijawab kalau anda ditanya begitu oleh isteri-isteri anda? Memang tidak dinafikan perasaan kasih sayang itu tidak boleh diberi sama adil. Ini diakui oleh Allah SWT. Tetapi suami mestilah pandai memainkan peranannya supaya jangan ada di kalangan isteri-isteri yang tersinggung perasaanya kerana mengetahui suami lebih sayang kepada isteri yang tertentu. Berbalik kepada kisah tadi, maka seperti biasa Rasulullah SAW mendatangi isteri-isterinya mengikut giliran masing-masing. Rasulullah sedikit pun tidak menyebut mengenai persoalan yang dikemukakan itu. Sebaliknya sebelum baginda meninggalkan isterinya, setiap seorang baginda hadiahkan sebentuk cincin dan baginda berpesan agar mereka tidak memberitahu pada isteri-isteri yang lain.
Pada hari yang telah ditetapkan Rasulullah SAW menyuruh isteri-isterinya berkumpul kerana baginda hendak memberi jawapan kepada persoalan yang dikemukakan. Maka berdebar-debarlah hati masing-masing untuk mengetahui siapakah di antara mereka yang paling disayangi oleh Rasulullah. Ada yang terasa pasti jawapannya Siti Aishah kerana beliaulah yang termuda di antara mereka. Tetapi dengan kebijaksanaan Rasulullah SAW, Baginda pun berkata, “Isteri yang paling disayangi ialah mereka yang diberi cincin kepadanya.” Maka tersenyumlah isteri-isteri Rasulullah kerana setiap seorang menyangka dia sahaja yang menerima cincin tersebut. Begitulah sepatutnya tindakan suami, pandai menyelesaikan kekusutan fikiran isteri.
Satu perkara lagi biasanya kaum perempuan suka berleter atau setengah orang kata macam mulut murai. Suami yang bijak akan berdiam dan tidak menjawab leteran isteri. Ini bukan bermakna suami mengalah, tetapi sebagai satu strategi. Ibarat orang sedang sakit gigi. Gigi yang sakit jangan terus dicabut kerana akan bertambah sakitnya. Hendaklah tunggu sehingga sakitnya berkurangan barulah dicabut. Maknanya isteri yang sedang berleter, jangan dinasihati. Hendaklah tunggu keadaannya menjadi kendur, barulah boleh dinasihati. Dan nasihat itu mestilah kena pada tempatnya. Maka barulah diterima dan dirasakan seperti kepala yang disirami embun pagi pada kala panas terik. Rasulullah SAW juga pernah berhadapan dengan kerenah perempuan yang suka berleter. Rasulullah tidak menjawab sepatah pun. Baginda memberi peluang kepada perempuan tersebut meluahkan ketidakpuasan hatinya. Apabila kesemuanya telah diluahkan, barulah baginda memberi penjelasan atau pun memaafkan saja dan melupakan perkara tersebut.
Tidak semua suami memiliki isteri yang banyak kerenah. Beruntunglah suami yang memiliki isteri yang sikapnya terlalu pengasih terhadap suami dan anak-anak. Perempuan begini rela mengorbankan seluruh jiwa dan raganya untuk kebahagiaan suami dan anak-anak. Dia akan bersikap sebagai penghibur, penyayang, pendorong dan pembantu kepada perjuangan suami sekiranya suaminya seorang pejuang atau pendakwah. Isteri begini bukan sahaja tidak membebankan suami dengan masalah-masalahnya, bahkan dia akan berusaha untuk menyelesaikan masalah suaminya. Sabda Rasulullah SAW:
“Barangsiapa memiliki isteri yang solehah, maka sesungguhnya ia telah memiliki separuh dari agamanya.”
Rasulullah SAW juga bersabda yang bermaksud:
“Dunia adalah hiasan dan hiasan yang terbaik ialah memiliki isteri yang solehah.”
Apabila wanita dapat dididik dengan betul, maka ia dapat memberi kebaikan yang besar kerana di tangan wanitalah penentu corak generasi akan datang. Kelembutan dan kehalusan belaian tangan wanita yang solehah boleh membahagiakan seisi alam.

Sumber: http://www.one-ummah.net/


Tiada ulasan: