Selasa, 29 Oktober 2013

MACAM TAK SAKIT.....MACAM TAK MATI....MACAM ADA KEKEBALAN...SEDAR2LAH KITA MAKHLUK

Jenayah dah macam filem koboi

Syed Abdullah Syed Osman ,
Nampaknya rakyat Malaysia mesti menghadapi dugaan dan terpaksa mengharungi semuanya itu jika ingin teruskan hidup. Mahu tidak mahu kena nekad menempuhnya.

Apabila kita keluar sahaja dari, rumah bermakna kita akan menghadapi berbagai risiko yang membahayakan diri.

Pertama apabila kita terlibat dengan kemalangan jalan raya. Walaupun kita membawa kereta dengan cermat tetapi disebabkan pemandu lain yang tidak berkhemah dan tidak bertanggungjawab itu terbabas atau  melanggar kereta kita – kita turut menjadi mangsa. Tidak cukup dengan itu apabila berlaku sesuatu kemalangan pun ada juga jenis manusia yang mengambil kesempatan yang mencuri barang berharga mangsa termasuk beg duit yang mangsa bawa bersama. Itu belum lagi adanya sindiket sengaja melanggar keenderaan dan apabila kita keluar dari kereta kita dirompak pula.

Kedua, kita berhadapan dengan risiko rompakan dan ragut barangan walaupun kita berhati-hati tetapi jenayah ini tetap berlaku. Peragut yang kejam itu akan meragut hingga tergamak menendang atau mencederakan mangsa walaupun mereka telah dapat apa yang mereka idamkan.

Ketiga, rasanya kita saperti berada didalam filem klasik 'cowboy' atau filem gengstar Mafia pula apabila sedang duduk sedap bersantai berbual dengan kawan di restoran mamak atau gerai tiba-tiba ada orang menembak ke arah kita tanpa sebab. Yang menyedihkan sasaran bukanlah kepada kita tetapi muka kita ada iras-iras yang hendak dibunuh itu oleh pembunuh umpahan maka kita jadi mangsa tanpa sebab.

Keempat, penculikan terutama sekali kanak-kanak begitu menakutkan. Jikia kita lalai sedikit ketika membawa anak-anak berjalan-jalan, bersantai atau sedang membeli belah boleh mengundangkan padah.

Kelima kecurian keenderaan terutama sekali kereta dan motosikal begitu menjadi-jadi hinggakan ada yang meletakkan keenderaan mereka di perkarangan rumah pun boleh lesap keesokan harinya.

Keenam,apabila kita keluar dari rumah kita juga terdedah dengan sindiket ilmu pukau walaupun ada yang tidak begitu percaya tetapi apabila sudah terkena barulah tersedar duit di dalam bank dan barang kemas boleh lesap kesemuanya dalam sekelip mata sahaja saperti pertunjukan silap mata pula. Apabila terkena pukau bukan sahaja barang yang hilang tetapi kalau silap haribulan maruah diri pun boleh hilang juga apabila dirogol secara 'rela paksa'.

Akhir sekali sekarang ini bukan sahaja bahang bahaya diluar rumah tetapi di dalam rumah kita sendiri pun sudah rasa tidak begitu selamat lagi apabila perompak dapat masuk ke dalam rumah dengan mengugut seisi rumah untuk menyerahkan segala barangan berharga. Ada juga perompak yang ganas mencederakan dahulu mangsa sebelum betanyakan harta benda di mana disimpankan.

Yang tidak sedapnya ialah ada pendatang asing yang datang ke negara ini semata-mata untuk berkerja sebagai peompak dan penyamun profesional dan apabila sudah cukup pendapatan rompakan mereka itu mereka akan kembali kenegara asal mereka. Mengapa mudahnya mereka masuk ke negara ini untuk merompak sedangkan di negara-negara lain tidak pula mereka berani sebegitu rupa?

Bajet Belanjawan Negara 2014 telah memperuntukkan berbilion-bilon ringgit semata-mata untuk pasukan Keselamatan bagi mengatasi jenayah yang semakin meruncingkan dinegara kita ini. Tetapi jika sekiranya jenayah masih tidak dapat ditangani dan bertambah buruk lagi sebaik-baiknya kita laksanakanlah Kanun Jenayah Syariah - kerana hanya hukum Islam sahaja yang paling tepat dan berkesan untuk mengatasi segala kemelut yang kita hadapi. Hal ini kerana Allah memberi jaminan jika kita ikut peraturan dan ajaran Islam sepenuhnya maka perlindungan Allah akan terserlah.

Mesir gugur juara kung fu dunia kerana sokong Morsi

http://www.wasukalu.com, 29 Okt 2013

Juara Kung Fu Dunia digugurkan daripada team Mesir kerana sokong Morsi

Kementerian Sukan Mesir telah memutuskan untuk mengharamkan juara Kung Fu Dunia, Mohammad Yousuf daripada mewakili Mesir dalam saingan antarabangsa seterusnya.

Keputusan itu dibuat apabila beliau membuat isyarat empat jari yang melambangkan sokongan untuk Rabaa Al-Adawiyya semasa menerima pingat emas pada Kejohanan Dunia di Saint Petersburg, Rusia pada hari Jumaat.

Mohammad Yousuf mempamer simbol 4Rabia
Dengan memakai simbol T-shirt yang tertera lambang Rabaa Al Adawiyya ', juara Kung Fu itu memberi isyarat jelas menyokong dan bersimpati kepada demonstran pro-Morsi yang meninggal dunia semasa operasi ketenteraan pada bulan ogos lalu.

Juara Kung Fu itu memenangi pertandingan Sanda akhir menentang peserta Iran Arman Paziari dengan skor 0/2.

Persatuan Kung Fu Mesir berkata Yusuf akan disiasat dengan segera kerana Persatuan tidak mahu mencampur-adukkan sukan dengan politik memandangkan kegawatan politik semasa Mesir.

Hebat, kubu kuat Aspirasi 22 tahun di UUM runtuh

http://kachipemas.blogspot.com, 29 Okt 2013

Hebat !!! Kubu Kuat "ASPIRASI" SELAMA 22 TAHUN DI UUM "RUNTUH" DITANGAN PRO-M, I!!!

PRK : KUBU KUAT "ASPIRASI" SELAMA 22 TAHUN DI UUM "RUNTUH" DITANGAN PRO-M, MALAM INI!!!

LISTEN, LISTEN, LISTEN!!! Kejutan Berlaku Di PRK UUM Yang Terkenal Dengan Kubu Kuat "Aspirasinya" Apabila "Kalah Banyak Kerusi" Malam Ini Setelah Tranformasi Mahasiswa Universiti Utara Malaysia (PRO-MAHASISWA) Memenangi 14 Kerusi (Termasuk 5 Kerusi Umum Dari 8 Kerusi,). Dan Yang Paling Menggembirakan, Tokoh Pelajar "LISTEN" Yang Pernah Menciptakan Fenomena Tempohari, Miss BAWANi Turut Memenangi Kerusi Umum Yang Dipertandingkan... Tahniah Buat Siswa UUM Yang Berani Membuat "Perubahan"... ::.kikiki.::

BERIKUT KEPUTUSAN RASMI PILIHANRAYA KAMPUS UNIVERSITI UTARA MALAYSIA SESI 2013/2014

KERUSI UMUM

TRANSFORMASI MAHASISWA (PRO-MAHASISWA) : MENANG 5 KERUSI
PERUBAHAN UUM (ASPIRASI) : MENANG 2 KERUSI
BEBAS : 1 KERUSI

KERUSI PUSAT PENGAJIAN

TRANSFORMASI MAHASISWA (PRO-MAHASISWA) : MENANG 7 KERUSI
PERUBAHAN UUM (ASPIRASI) : MENANG 3 KERUSI

KESELURUHAN :

TRANSFORMASI MAHASISWA (PRO-MAHASISWA) : MENANG 12 KERUSI
PERUBAHAN UUM (ASPIRASI) : MENANG 5 KERUSI
BEBAS : 1 KERUSI

Kita hendak tengok jerung mana yang didakwa

http://komentarkini.blogspot.com, 28 Okt 2013
Kebanyakan rakyat Malaysia merungut tidak berpuas dengan bidang tugas Suruhjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) untuk mendakwa jerung yang terbabit dengan rasuah.

Sejarah telah membuktikan hanya bilis bilis sahaja yang didakwa dan dijatuhkan hukuman manakala jerung jerung ada yang didakwa tetapi dibebaskan. Ini menunjukkan jerung bebas melaku rasuah kerana kebanyakannya tidak dapat didakwa. Jika didakwa pun mereka dibebaskan atas alasan tidak cukup bukti dan tiada kes yang membolehkan mereka dijatuhkan hukuman.


Rupa-rupanya tiada peruntukkan undang undang untuk mendakwa dan menghukum jerung. Hal ini telah dijelaskan oleh Tan Sri Abu Kassim Mohamad Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia dalam satu kenyataan baru-baru ini.

Kenyataan itu berbunyi: “dengan adanya undang undang baru itu, SPRM akan dapat mendakwa individu yang membelakangkan kepentingan awam sehingga menyebabkan kerugian berjuta juta ringgit kepada rakyat”.

Sah undang-undang SPRM sebelum ini tidak cukup peruntukkannya untuk mendakwa dan menghukum jerung jerung yang terbabit dengan rasuah.
Dan sahlah undang undang lama hanya diperuntukkan untuk mendakwa dan menghukum bilis bilis sahaja punca munculnya ketidakpuasan hati rakyat berterusan.

Oleh itu, kita hendak tengok siapakah jerung yang akan didakwa dan dihukum dek adanya undang-undang baru sepertimana yang dinyatakan oleh Tan Sri Abu Kassim Mohamad tempoh hari.

Maka sama-samalah kita tunggu siapakah jerung pertama yang akan didakwa dan dihukum kerana Laporan Audit Negara terang-terangan menyatakan sejak dulu lagi ada individu jerung yang terbabit dengan rasuah tetapi tidak pernah didakwa dan dihukum.
Muhyiddin minta maaf jika hina keluarga Azizan
 
VIDEO l 5:43 minit
Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, beliau meminta maaf sekiranya beliau menghina keluarga bekas menteri besar Tan Sri Azizan Abdul Razak dalam ucapannya di Sungai Limau pada hari Sabtu lalu.

Katanya, beliau telah meneliti rakaman ucapannya dan berpendapat bahawa ucapan itu tidak bersifat menghina kerana beliau hanya membincangkan mengenai Bajet 2014 yang diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

azlanKatanya, beliau berharap agar keluarga Azizan, yang berpengaruh besar di kawasan DUN Sungai Limau, akan memaafkannya dan melupakan kejadian tersebut.

"Bukan tujuan saya untuk orang kata mencemarkan nama baik Allahyarham atau merendah-rendahkanny atau memperkecilkannya.
"Tapi apapun saya sebutkan sebagai manusia, kalau kenyataan itu disalah atfsirkan atau menyinggung perasaan keluarga, saya minta maaf kalau silap salah tapi tujuannya tak begitu," katanya.

Muhyiddin ketika ditemui pemberita di Bukit Choras, Sungai Limau juga berharap agar insiden berkenaan tidak akan terus digunakan sebagai bahan kempen untuk pilihan raya kecil tersebut.

Beliau turut meminta agar kenyataannya yang dirakam dalam video tersebut disemak semula.
"Pegawai saya pun mengesahkan nada saya pun bukan macam orang kata itu," katanya.
NONEBeliau mendakwa, perkara sebaliknya berlaku apabila kenyataannya dilaporkan dalam satu portal berita.
Perkara itu menyebabkan naib presiden PAS Datuk Mahfuz Omar menuntut beliau agar meminta maaf.
Keluarga Allahyarham juga semalam menuntut beliau meminta maaf atas kenyataannya pada hari Sabtu lalu.
Anak kelima Azizan, Mohd Rafi'ie Azizan, 32 tahun pada sidang media di pusat operasi PAS semalam berkata anggota keluarga mereka begitu terguris hati dengan kenyataan Muhyiddin itu.
"Air mata kami sekeluarga belum kering mengenangkan Allahyarham ayahanda dan kerinduan kami kepada ayahanda masih menyelubungi setiap detik yang kami lalui," Rafi'ie.

Muhyiddin pada hari Sabtu lalu mempertahankan pengurangan subsidi gula sebanyak 34 sen yang diumumkan kerajaan dalam pembentangan Bajet 2014.

Menurutnya, ia dilakukan untuk manfaat orang ramai dan hadirin yang hadir perlu mengambil iktibar daripada penyakit kencing manis yang dideritai Azizan.

Azizan terpaksa menjalani pembedahan memotong kedua-dua belah kakinya akibat komplikasi penyakit kencing manis.

Pilihan raya kecil tersebut diadakan susulan kekosongan kerusi selepas Azizan yang juga penyandang kerusi DUN Sungai Limau meninggal dunia pada 26 September lalu.

Ustaz Azhar Idrus baru pulang dari Mekah

http://kachipemas.blogspot.com, 28 Okt 2013

Gambar Terkini Ustaz Azhar Idrus Baru Pulang Dari Mekah...Alhamdulillah Big Boh Dah Pulang

UAI disambut oleh anak-anaknya

UAI dibawa keluar menaiki buggy

UAI di airport
UAI memakai serban,,.Assalamualaikum Big Boh

Kegusaran Sg. Limau: MB ku bertindak begini

http://sedakasejahtera.blogspot.com, 28 Okt 2013

Kegusaran Terlampau!!! PRK N20 Sg. Limau: MB Ku Bertindak Begini.. Jom Terjah!!!

2:53 AM No comments

YAN: Kerajaan negeri mengumumkan tiada cuti umum pada hari mengundi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Limau pada 4 November ini.



Perkara itu diumumkan oleh Menteri Besar Kedah, Datuk Mukhriz Mahathir pada sidang media selepas merasmikan Jentera Puteri di Sungai Limau Dalam di sini, sebentar tadi.


Bagaimanapun, Mukhriz berkata, Kerajaan negeri akan memberikan pelepasan khas kepada pengundi DUN Sungai Limau untuk membuang undi sebelum mula bekerja.


"Kita akan bagi pelepasan khas kepada pengundi supaya mereka boleh mengundi pada sebelah pagi dan masuk kerja selepas itu. Ini bagi memastikan proses membuang undi berjalan dengan lancar," katanya.


Tiada ulasan: