Selasa, 6 Mac 2012

KUASA YANG ADA...PERLU ADA BUDIBICARA...GOPOH GAPAH...GILA KUASA...TUNJUK KUASA...PADAH SENDIRI TANGGUNG....

Orang ramai marah polis 'tendang' motosikal remaja
Kurang dua hari disiarkan, gambar seorang anggota polis yang didakwa menendang seorang penunggang motosikal semasa sekatan jalan raya sehingga menyebabkan remaja berusia 14 tahun itu mengalami kecederaan teruk telah dikongsi oleh tidak kurang 10,000 warga maya.

NONEGambar-gambar yang dimuat-naik itu menunjukkan seorang anggota polis berpangkat koperal yang memakai jaket hijau kuning serta bercermin mata gelap hitam dan remaja yang terlentang selepas terjatuh itu menimbulkan kemarahan warga maya yang membidas apa yang disifatkan mereka sebagai keganasan polis.

Kejadian pada Sabtu lalu dikatakan berlaku di Taman Tangkak Jaya, Ledang, Johor, dan telah  dilaporkan dalam akhbar-akhbar Cina, dengan beberapa daripada mereka menyiarkan cerita itu di muka depan akhbar mereka.

Menurut akhbar Kwong Wah Jit Poh, penunggang motosikal itu yang dikenali sebagai Lim Hup Hwang menunggang motosikal tanpa memakai topi keledar pada sekitar jam 5:50 petang apabila beliau melalui sekatan jalan itu.

Ketika cuba menghentikan Lim, anggota polis berkenaan menendang motosikalnya menyebabkan remaja jatuh itu melanggar pembahagi jalan lalu terjatuh.

NONELim kemudiannya dikejarkan ke Hospital Tangkak sebelum dipindahkan ke sebuah hospital swasta di Melaka akibat kecederaan teruk pada kepala, telinga kanan, leher, kaki dan bahagian lain di badannya.

"Ini anggota polis itu! Hanya kerana adik saya tidak memakai topi keledar, dia menendang motosikalnya. Kenapa dia berbuat demikian kepada adik saya yang berusia 14 tahun apabila dia hanya boleh mengeluarkan saman?" soal kakak Lim di posting Facebook posting yang turut memaparkan gambar polis yang sedang bertugas itu.

"Adik saya koma. Beliau mengalami pembekuan darah di lehernya yang terseliuh. Pendarahan juga dilaporkan pada bahagian kepala dan di telinga. Beliau juga terpaksa menerima jahitan untuk kecederaan di seluruh badannya!"

Isu Kedah: Bukti PAS mampu tadbir negara

Harakahdaily, 06 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 6 Mac: PAS Wilayah Persekutuan (PAS WP) merasa bersyukur kerana pimpinan PAS Pusat mengambil langkah berkesan dengan menyelesaikan permasalahan yang berlaku di Kedah dengan cepat.


“PAS WP merasakan keputusan yang dibuat oleh kepemimpinan PAS Pusat adalah suatu keputusan yang terbaik dan menguntungkan semua pihak,” kata ketua penerangannya, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz.

Bagi PAS WP, katanya apa yang berlaku di Kedah  adalah umpama perselisihan faham yang berlaku dalam sebuah keluarga.

Baginya, PAS Pusat ibarat ayah yang berjaya mendamaikan persengketaan antara adik beradik.

“Penyelesaian konflik ini menunjukkan PAS sememangnya matang dan mampu untuk mentadbir kerajaan apabila berjaya mencapai kata sepakat dengan kerukunan dan penuh adab,” ujarnya sebagai respons kepada tindakan dua Exco Kerajaan Kedah, Datuk Phahrolrazi Zawawi dan Dr Ismail Salleh yang menerima kembali jawatan itu sebagaimana diputuskan PAS Pusat, semalam.

Beliau menambah, rakyat melihat pemimpin PAS mampu duduk semeja, bersikap berlapang dada dalam menangani sesuatu konflik yang berlaku.

Katanya, konflik yang berlaku adalah suatu perkara biasa yang dihadapi oleh mana-mana organisasi.

Apa yang penting, tambahnya bagaimana penyelesaian dapat dibuat bagi mengatasi konflik yang berlaku dan PAS membuktikan mampu menyelesaikan konflik itu dengan baik.

Sesungguhnya, tegas beliau pemimpin PAS membuktikan mereka tidak berebutkan jawatan, pangkat, harta atau kedudukan seperti yang ditohmah oleh sesetengah pihak.

Pemimpin PAS juga, jelasnya tidak meletakkan kepentingan peribadi melebihi kepentingan jemaah sepertimana yang berlaku kepada pemimpin parti-parti politik lainnya.

“PAS WP percaya, isu ini mampu mengeratkan pertautan ukhwah serta semangat juang di kalangan ahli dan jentera parti di Kedah bahkan di seluruh negara serta mampu mengukuhkan lagi kedudukan PAS Kedah di bawah kepemimpinan YAB Datuk Seri Azizan Abdul Razak,” katanya lagi.

Justeru, katanya PAS WP mengharapkan jentera PAS di semua peringkat menumpukan perhatian kepada Pilihanraya Umum ke 13 yang akan diadakan pada bila-bila masa dan mengenepikan sebarang permasalahan yang berlaku di peringkat dalaman.

Skandal: Kenapa Najib kekal pemimpin 'recycle'?

Salmiyah Harun, 06 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 6 Mac: Datuk Seri Najib Tun Razak harus membuat keputusan tegas terhadap kedudukan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil selaku senator kerana menteri itu sudah menjadi liabiliti kepada kerajaan hari ini.

Ketua Muslimat PAS Siti Zailah Mohd Yusoff (gambar) berkata, Najib Tun Razak tidak perlu teragak-agak untuk tidak menyambung perkhidmatan selaku senator yang dipegang oleh Shahrizat sejak 9 April 2009.

Malah katanya, jika benar Najib mahu merealisasikan dasar membasmi rasuah dan ketirisan di samping mengetengahkan kepimpinan berintegriti, inilah peluang yang terbaik untuk Najib.

"Perdana Menteri harus mengambil peluang terhadap sikap terbuka yang ditunjukkan Shahrizat demi masa depan negara apatah lagi realiti yang ditunjukkan rakyat pada hari ini," katanya kepada Harakahdaily.

Bagaimanapun, katanya jika Shahrizat masih dikekalkan selepas ini, rakyat akan melihat kerajaan seolah-olah sudah ketandusan pemimpin.

"Sudah tidak ada pemimpin lain yang berwibawa, walaupun terlibat dengan skandal rasuah masih mendapat tempat. Pemimpin 'recycle'," katanya yang juga Ahli Parlimen Rantau Panjang.

Siti Zailah menyanjungi keterbukaan Shahrizat yang menyedari realiti hari ini walaupun pada awalnya beliau enggan meletakkan jawatan ekoran keterlibatannya dalam dakwaan penyelewengan Perbadanan Fidlot Nasional (NFC).

Ramai pihak mengkritik Shahrizat ekoran skandal itu termasuklah kritikan ahli-ahli biasa parlimen dalam partinya sendiri.

Terdahulu, Shahrizat menyerahkan kedudukan beliau sebagai Senator kepada Perdana Menteri, Najib Tun Razak untuk membuat keputusan.

Tempoh perkhidmatannya selaku senator akan berakhir bulan depan. Masa depan ketua Wanita Umno ini bergantung kepada keputusan Najib.

NFC menjadi berita hangat apabila termasuk dalam Laporan Tahunan Ketua Audit Negara 2010, dan terus menjadi topik kontroversi apabila ianya dikaitkan dengan Shahrizat dan keluarganya.

K’jaan PR bersih, siasat ‘terjun ikut tangga’

Khairil Abdul Rahim, 06 Mac 2012
TEMERLOH, 6 Mac: Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang yakin rakyat bijak membuat penilaian untuk memilih kerajaan pada pilihan raya umum (PRU) akan datang setelah melihat perbandingan antara kerajaan Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR).
Katanya, walaupun PR hanya mentadbir di empat buah negeri namun rakyat dapat melihat dengan jelas prestasi yang ditunjukkan seperti diakui Ketua Audit Negara dalam laporannya.

(Gambar: Tuan Guru Abdul Hadi melancarkan montaj Pelancaran Dana PRU 13 PAS Pahang.)

Tambahnya, ini dapat dibandingkan dengan kerajaan BN yang terdedah satu demi satu penyelewengan, salah guna kuasa, salah tadbir urus dan rasuah.

“Semua kerajaan PR bersih, percayalah kalau ada sedikit rasuah dapat dihidu, kita percaya pihak berkuasa akan ‘terjun ikut tangga’ untuk datang menyiasat.

“Tapi apa yang diketahui umum keadaan ekonomi dan sosial negeri-negeri yang ditadbir PR terus berkembang dan dipuji audit negara.

“Jadi ini membuktikan kerajaan PR bersih, justeru kita percaya rakyat semakin matang dapat membezakan untuk membuat pilihan pada PRU akan datang,” katanya yang juga Ahli Parlimen Marang.

Tuan Guru Abdul Hadi berkata demikian dalam ceramahnya pada program Munajat Menuju Kemenangan & Pelancaran Dana PRU di Darul Amin Sungai Gau di sini, kelmarin.

Selain Abdul Hadi turut berceramah ialah Pesuruhjaya PAS Pahang yang juga Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mat Akin dan Pengerusi DAP Pahang, Leong Ngah Ngah.

Abdul Hadi sebelum itu melancarkan gimik montaj Dana PRU PAS Pahang disaksikan kira-kira 8,000 yang hadir.

Sebanyak RM70,000 berjaya dikutip dalam majlis itu saja daripada sumbangan para dermawan dan PAS kawasan-kawasan untuk tabung PRU.

Pada sebelah petangnya Abdul Hadi sempat menyampaikan amanat khas kepada jentera pilihan raya PAS Pahang disusuli Solat Maghrib di dataran terbuka, Solat Hajat, zikir taubat dan munajat sehingga Solat Isyak.

Dalam pada itu Abdul Hadi yang baru pulang dari lawatan kerja ke Eropah menceritakan, ketika sesi dialog di Bosnia beliau ditanya bagaimana menguruskan ahli-ahli PAS yang mempunyai label tertentu seperti Erdogan, Erbakan atau mempunyai kecenderungan Revolusi Iran, Parti Keadilan Mesir dan sebagainya.

“Saya jawap orang-orang muda biasa mudah terpengaruh dengan perkembangan Islam di seluruh dunia. Saya kata, orang-orang PAS boleh melihat perkembangan di negara-negara lain secara positif tetapi mestilah terjemahkan perjuangan itu bersesuaian dengan perjuangan Islam di negara ini,” jelasnya.

Mengenai PRU, Abdul Hadi berkata PAS akan meletakkan calon bukan Islam di kawasan majoriti bukan Melayu dan perkara tersebut telahpun dibahas oleh Majlis Syura Ulamak.

“PR boleh mendukung semua bangsa selaras dengan keadilan Islam itu sendiri. Sudah tentu berbeza dengan parti-parti dalam BN yang diwujudkan berdasarkan bangsa sehingga memainkan isu perkauman apabila berdepan dengan bangsa masing-masing untuk menarik undi memenangi pilihan raya,” jelasnya.

Tuan Ibrahim pula dalam ucapannya sebelum itu mengecam tindakan kerajaan yang baru mahu mencari tempat pelupusan sisa  prosesan nadir bumi Lynas sedangkan lesen operasi telah dikeluarkan.

Beliau mengulas lapran akhbar harian semalam yang memetik kenyataan Perdana Menteri Najib Tun Razak akan mencari lokasi jauh dan selamat untuk pelupusan sisa kilang Lynas.

“Saya cadangkan hantar saja sisa itu ke Pekan (kawasan parlimen Najib) dan kalau penduduk marah katakan tak bahaya,” katanya sambil disambut ketawa orang ramai.

Tambahnya, dalam masa dua tahun saja kilang Lynas akan menghasilkan 1.6 juta meter padu sisa jadi mana tempat yang nak dikambuskan dan berapa ribu lori yang diperlukan untuk pengangkutan.

Dalam pada itu Leong Ngah Ngah yang berceramah kemudian kesal dengan MCA yang tidak henti-henti memainkan isu perkauman dengan mengulang-ulang cerita di Perak yang mana DAP yang banyak kerusi tetapi PAS yang menjadi Menteri Besar.

“Mereka bukan tidak tahu bahawa telah menjadi undang-undang tubuh negeri tersebut Menteri Besarnya mesti Melayu.

“Kita percaya Umno yang minta MCA mainkan isu perkauman. Nampaknya DAP lebih faham politik baru dan kehendak generasi sekarang dan MCA terus ketinggalan sejak berkawan dengan Umno,” sindirnya.

Leong yang baru pulang dari Medan berkata, beliau melancung  ke sana dengan harga tiket 10 sen iaitu yang ditempahnya 8 bulan lalu melalui Air Asia.

“Jadi saya hairan bagaimana MAS sebuah syarikat kerajaan boleh rugi jutaan ringgit sedangkan Air Asia yang bagi tiket 10 sen pun boleh untung.

“Ini hanya simbolik menggambarkan kerajaan BN lemah dalam pentadbiran dan ekonomi sebab itulah hutang Malaysia sekarang mencecah RM450 bilion,” katanya.

Potensi PAS Tanjong dan Zahari Hasib

Ahmad Lutfi Othman, 06 Mac 2012
Sewaktu BN nampak ghairah mahu menawan kembali negeri-negeri yang dikuasai Pakatan Rakyat dalam pilihan raya umum akan datang,  tidak ramai penganalisis politik -- malah strategis Umno sendiri -- yang meletakkan Pulau Pinang sebagai sasaran utama untuk direbut.

Mungkin target Selangor dan Kedah dijangka lebih realistik berbanding Pulau Pinang dan juga Kelantan. Negeri termaju itu sememangnya begitu diidamkan Najib Razak, apatah lagi beliau Pengerusi Perhubungan Umno Negeri, manakala pergolakan dalaman PAS di Jelapang Padi dilihat mencerahkan lagi peluang.

Bagaimanapun, di Pulau Pinang, sementalahan pula  ketika umum melihat kecenderungan majoriti pengundi bukan Melayu, khususnya masyarakat Tionghua, untuk terus menolak BN, dan mungkin dalam skala lebih besar berbanding PRU12, maka ia pastinya tambah menyukarkan BN.


Dalam masa sama, Gerakan yang menerajui kerajaan Pulau Pinang selama 40 tahun, langsung tidak menunjukkan petanda pemulihan, selain ketandusan pemimpin berpotensi-berbakat untuk menampilkan cabaran bermakna kepada Ketua Menteri Lim Guan Eng.

Presidennya, Dr Koh Tsu Koon, yang kalah teruk di kerusi Parlimen Batu Kawan kepada calon DAP, Dr P Ramasamy, bukan saja ditolak rakyat Pulau Pinang malah diperkecil-kecilkankan oleh rakan-rakan dalam parti sendiri. Malah, kemungkinan  beliau sendiri tidak bertanding dalam PRU13.

Begitulah juga dengan nasib malang MCA, yang bertambah parah dan tiada petunjuk akan disokong pengundi pulau mutiara ini.

Empat tahun lalu, DAP mencatatkan kejayaan gemilang di Pulau Pinang -- satu kejutan gelombang yang turut melanda Perak, Selangor dan Negeri Sembilan apabila hampir semua calonnya menang -- dan menobatkannya sebagai peneraju kerajaan negeri. Semua calonnya, iaitu tujuh di kerusi Parlimen dan 19 Dun bukan saja berjaya, tetapi merekodkan majoriti undi yang besar.

KeADILan meraih empat kerusi Parlimen dan sembilan Dun, manakala PAS, yang bertanding dua kawasan Parlimen dan lima Dun, hanya dapat mempertahankan kerusi tunggalnya, melalui wakilnya, Allahyarham Hamdan Abd Rahman, iaitu Dun Permatang Pasir (kini disandang Ustaz Salleh Man, Pesuruhjaya PAS Negeri selepas pilihan raya kecil pada 26 Ogos 2009).

Percaturan politik Pulau Pinang tidak pernah sunyi daripada isu-isu kemunduran masyarakat Melayu. Seperti jenaka seorang tokoh PAS, "kalau semua kertas kerja yang membincangkan masalah Melayu Pulau Pinang dibuang ke laut, ia boleh membentuk sebuah pulau disebabkan begitu banyak dokumen tersebut".

Media yang diperalatkan Umno, seperti Utusan Malaysia dan TV3, memang cuba menimbulkan pelbagai isu kontroversi, terutama mengada-adakan cerita tentang apa yang didakwa diskriminasi kerajaan negeri terhadap orang Melayu, sekali gus memberi gambaran PAS tidak lebih daripada melukut di tepi gantang, malah diperkudakan DAP. (Saya masih merasakan wakil DAP dan PAS, masing-masing perlu dilantik sebagai Exco Kerajaan Kedah dan Kerajaan Pulau Pinang).

Di atas isu sama, kita pernah dipaparkan dengan siri demonstrasi hampir setiap minggu di sekitar Komtar bagi menentang kerajaan negeri, yang didakwa menindas orang Melayu. Sentimen perkauman cuba diapi-apikan. Ditonjolkan seolah-olah kerajaan yang diterajui DAP itu bersikap kasar dan keras dengan orang Melayu tetapi banyak bertolak ansur dengan golongan Cina.

Bagaimanapun, jika kita sempat turun ke Tanjong, untuk meninjau realiti politik di sana secara lebih dekat, gembar-gembur itu ternyata tidak berasas. Kepemimpinan Guan Eng ternyata disenangi ramai; agak sukar kita mendengar persepsi negatif tentang pentadbirannya. Namun, tentulah ia tidak sunyi daripada kesilapan yang perlu ditegur.

Selain sikapnya yang segera turun padang untuk menyelesaikan masalah rakyat, dengan beberapa insentif program sosial mengurangkan beban rakyat, beliau memperkenalkan juga langkah pembaharuan, di antaranya keperluan perisytiharan harta, lanjutan daripada urus tadbir cekap, akauntabiliti dan telus (CAT),  prinsip asas dalam pentadbiran kewangan negeri, selain penekananan kepada sistem tender terbuka.

Kesederhanaannya menggunakan dana awam, termasuk tidak memanfaatkan keistimewaan beliau sebagai Ketua Menteri, mendapat pujian ramai. Misalnya, beliau lebih selesa menggunakan pesawat tambang murah. Saya pernah menemuramahnya di LCTT, Sepang, di celah-celah kesibukan penumpang menunggu jadual penerbangan AirAsia.

Setiausaha Politiknya, Zairil Khir Johari juga pernah membuat kenyataan akhbar bahawa apa-apa hadiah atau sumbangan semasa hari jadi Guan Eng tidak akan diterima. Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, juga agak kerap merujuk pemerintahan Guan Eng jika beliau membincangkan isu integriti dan antirasuah.

Kenyataan Guan Eng yang mahu meneladani Khalifah Umar Abdul Aziz menunjukkan beliau serius dengan komitmen untuk membelanjakan wang awam secara berhemat, mengelak pembaziran, telus dan memastikan rakyat mendapat yang terbaik daripada khazanah hasil negeri.

Dalam kunjungan ke Kepala Batas, semasa menghadiri seminar kewartawanan media baru, 25 Februari lalu, saya berbicara tentang kedudukan strategik PAS di Pulau Pinang, yang mesti diperkukuhkan, terutama menjelang PRU13.


Ditemani Anuar Hashim, pegawai khas penerangan di Pejabat Ketua Menteri, saya sempat menyapa Guan Eng sewaktu beliau bergegas untuk menyampaikan bantuan ke kampung-kampung sekitar yang dilanda ribut.

Semasa jurufoto mahu merakamkan sudut menarik Guan Eng di hadapan pejabat daerah, saya perhatikan beliau berlari-lari anak, menarik Yang Dipertua PAS Kepala Batas,  Rosidi Hussain, yang juga Penyelaras Kadun Penaga, untuk bergambar bersamanya.

Cerita Ketua Menteri yang mengambil berat penampilan pemimpin-pemimpin PAS, terutama dalam majlis rasmi kerajaan, sudah lama saya dengar. Ustaz Salleh juga pernah mengesahkannya. Guan Eng tidak mahu PAS dilihat terpinggir atau terasing.

Justeru, ramai mengharapkan kehadiran wakil-wakil PAS dalam setiap sektor kerajaan negeri, termasuk PBT dan Majlis Agama, memberi impak berkesan. "Wakil kita harus bekerja lebih efisyen dan berkualiti, selari dengan budaya kerja Ketua Menteri sendiri, yang nampak pantas tak terkejar," kata seorang PAS, sambil ketawa kecil.

Sebelum itu, semasa saya makan tengahari dengan Rosidi, di Hotel Seri Malaysia, Kepala Batas, beliau banyak menekankan perlunya PAS Pulau Pinang berusaha lebih gigih untuk menambahkan bilangan kerusi Dun dalam PRU13.

Tentulah tidak mudah berdepan Umno, yang masih berbekalkan dua kerusi Parlimen dan 11 Dun, apatah lagi disokong politik wang yang masih berleluasa.

"Saya akui kerusi Parlimen Kepala Batas, yang diwakili Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Nor Mohamed Yakcob di Tasek Gelugor agak sukar direbut, tapi untuk empat kerusi Dun lagi, kita berpeluang," akui Rosidi.

Bagaimanapun, beliau tetap yakin, sekiranya PAS mengemukakan calon berwibawa dan disenangi pengundi, apatah lagi jika Abdullah mungkin tidak bertanding lagi kali ini, potensi PAS untuk dua kerusi Parlimen itu masih terbuka.

Selain Permatang Pasir yang dimenangi dengan majoriti 5,433 undi, PAS kalah di Dun Penaga (dengan majoriti undi calon BN 1,231), Permatang Berangan (1,985 undi), Sungai Dua (535), dan Bayang Lepas (399).

"Kesepakatan kerajaan Pakatan Rakyat akan nampak bertambah mantap jika PAS menang lebih banyak kerusi dan ada wakilnya dalam Exco. Serentak dengan itu, tohmahan bahawa masyarakat Melayu diabai kerajaan negeri mudah ditangkis," kata seorang bekas wartawan Bernama yang lama bertugas di Pulau Pinang.

"Saya pasti, Ketua Menteri pun lebih suka jika lebih ramai wakil PAS dalam sidang Dun nanti," tambahnya.

Saya mengakui, tanpa membuktikan terlebih dahulu keupayaan  untuk menambat hati pengundi, kedudukan PAS dalam kerajaan negeri sukar diperkukuhkan. Lebih mustahak, selepas diberikan kepercayaan, amanah itu mesti digalas penuh dedikasi dan dilaksanakan dengan cemerlang.

Belum terlambat untuk menilai kembali perancangan strategik menguasai empat Dun, selain mempertahankan Permatang Pasir. Jumlah sasaran yang kecil tetapi praktikal itu sebenarnya mempunyai implikasi besar bukan saja dalam landskap politik Pulau Pinang tetapi negara keseluruhannya.

PAS mesti menunjukkan ia "rakan kongsi" yang proaktif dan boleh dipercayai, termasuk di negeri-negeri tertentu seumpama Pulau Pinang. Dalam waktu suntuk ini, saya bersetuju dengan pandangan Rosidi, iaitu faktor calon memainkan peranan yang cukup besar dan PAS mesti serius mencari tokoh-tokoh berkelayakan.

Dalam pada itu, semasa merasmikan seminar kewartawanan media baru berdepan PRU13 di Pongsu Seribu, Timbalan Pesuruhjaya, Ustaz Khalid Man membangkitkan isu menarik berkaitan Nor Yakcob yang telah dilupakan.

Beliau merujuk kepada kes penahanan bekas Setiausaha Politik Nor, Hasbie Satar oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM). Ketika itu Nor merupakan Menteri Kewangan II, yang dilihat begitu berpengaruh dan dekat dengan khazanah kekayaan negara.

Dalam usia 30-an, Hasbie mengumpulkan kekayaan luar biasa termasuk longgokan wang tunai jutaan ringgit yang ditemui di rumahnya. Beliau turut memiliki beberapa kereta mewah dan rumah agam.

"Isu ini mesti ditimbulkan semula, banyak misteri di sebaliknya yang harus dibongkar. Tentulah segalanya berkaitan rasuah," kata Khalid.

Justeru, saya berkira-kira untuk menelanjangkan kembali isu ini, bukan difaktorkan oleh cabaran Nor Mohamed Yackob kepada PAS di Tasek Gelugor, tetapi bagi merakyatkan persoalan berkaitan rasuah dan salahguna kuasa.

II.

Berita kematian penyair Zahari Hasib, 65, cukup mengejutkan. Sebaik sampai di ofis, pagi Isnin 27 Februari, saya dimaklumkan bahawa Zahari meninggal dunia pada Ahad malam.

Masih terngiang-ngiang suara serak-garaunya. Lebih kurang 10 jam sebelum rohnya berpisah daripada jasad, Zahari menghubungi saya. Seperti biasa, setiap kali puisinya disiarkan, beliau pasti menelefon saya, sekadar mengucapkan ucapan terima kasih. Dan kelaziman ini juga dilakukan kepada rakan-rakan di media lain.

Sebelumnya, Rabu, 22 Februari, rupanya Zahari singgah ke pejabat Harakah, dari Teluk Intan, menitipkan berbelas-belas paket kecil gula-gula dan beberapa plastik buah lai. Dan itu merupakan tradisinya sejak puluhan tahun bila turun ke Kuala Lumpur.

Zahari tidak memaklumkan kedatangannya lebih awal. Saya ketika itu di Kompleks Mahkamah, Jalan Duta, mengikuti kes perbicaraan Himpunan Mansuh ISA. Tanpa sempat saya menghubunginya, beliau terlebih dahulu menelefon: "Saudara Lutfi, sudah terima buah lai?"

Sesungguhnya saya amat meminati puisi Zahari. Mudah dan bersahaja. Senang diikuti oleh sesiapa saja. Benar, cukup puas menikmatinya. Isu-isu yang ditampilkannya menyentuh kehidupan rakyat biasa.

Saya sendiri mengendalikan sajak-sajak yang dihantarnya. Tetapi saya lebih suka kepada rangkap akhir setiap puisinya. Ada kejutan yang membahagiakan.

Saya tidak akan lupa -- setiap kali puisinya tersiar, pasti akan disusuli kad terima kasih. Masya Allah, beliau begitu menghargai orang lain.

Ucapan terakhir dalam kadnya: "Terima kasih dan terima kasih dan terima kasih Sdr Ahmad Lutfi Othman. Hidup Ahmad Lutfi, hidup Harakah!"

Untuk Harakah kali ini, kami siarkan lima puisinya. Saya pernah memintanya menulis tentang mahasiswa. Agak lambat Zahari menyiapkannya. Mungkin beliau agak tertekan dengan permintaan saya itu.

Hasilnya saya tidak menemui kejutan yang saya tunggu pada rangkap terakhir setiap karyanya.

Ya ... Sememangnya penyair tidak boleh 'dipaksa', 'kan?

Innalillahiwainnailaihirojiun. Alfatihah.

Berikut adalah puisi-puisi berkaca Almarhum Zahari itu:

Terima Kasih

Terima kasih kepada pagi
yang menantang angin lembut
segar serta nyaman


terima kasih kepada mentari
yang membawa sinar terang
lagi indah

terima kasih kepada sihat
yang tak menjadikan aku sakit
hingga boleh membaca
serta mencatat ilham
untuk menulis beberapa buah puisi

terima kasih
dan kesyukuranku pada Tuhan
kerana telah membenarkan aku
hidup sehari lagi
pada hari ini!



Catatan Dalam Bas

Sukar sekali
mahu jadi orang baik
dan bersopan

sebab kuala lumpur
seolah-olah mengajar kita
supaya bertindak bengis
kasar dan ganas

lalu di dalam bas ini
tidak ada lagi persaudaraan
atau timbang rasa

maka amat payah
untuk menemui mereka yang sudi
hendak meluangkan tempat duduk
bagi seorang buta
anak sekolah
atau ibu sarat mengandung


Cermin Muka


Cermin muka ini
tak pernah menyatakan bohong
pada tiap masa
ia menunjukkan yang benar selalu

ia menampakkan wajah
rambut
telinga
mata
serta bulu hidung

maka seperti pada tiap hari
kita bersolek dan bersikat di sini
untuk pada lahirnya akan
kelihatan cemas bersih serta
cantik

tetapi apakah
begitu juga hati yang di dalam?



Seorang Anak Muda

Seorang anak muda
yang gila dan melarat
rupanya masih ada tuah
sebab telah diterima
menjadi tamu
untuk makan bersama orang banyak
dan suatu majlis perkahwinan
di flat kami

sesudah kenyang
dia bangun beredar
lalu diarak pula
oleh ramai kanak-kanak
sambil ada yang bertepuk
dan menyanyi

maka dengan megah
dia pun berjalan di hadapan
sambil mengangkat kedua tanganya
dengan nyaring dia menjerit
undilah aku!
undilah aku!
saya ini calon pemimpin masa depan
kalau nati saya menag
nescaya
aku kuturunkan sewa rumah tuan-tuan!



Panggung Anniversary

Ketika bertanya isteriku
bagaimana panggung aniversary
pada malam itu?

aku cuma menjawab pendek:
keadaannya macam selalu
yang ramai datang orang Melayu
menggendong kekasih
anak serta cucu

nasiblah hujan lebat malam itu
kuranglah untung
si Cina cincau dan air tebu!

ZAHARI HASIB
Teluk Intan, Perak

Kedah: Tolak mereka yang menangguk di air keruh

Harakahdaily, 05 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 5 Mac: Teras Pengupayaaan Melayu (Teras) mengucapkan tahniah kepada Kerajaan Kedah di bawah kepimpinan Datuk Seri Ustaz Azizan Razak (gambar) yang berjaya keluar dari kemelut kepimpinan yang telah berakhir dengan permuafakatan  positif dan baik melalui keputusan kolektif di bawah kepimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Presidennnya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, khilaf kepimpinan adalah suatu yang lazim dalam mana-mana organisasi.

"Hanya kematangan dan hati yang ikhlas untuk bertanggungjawab langsung kepada Allah ketika menerajui organisasi dan kerajaan negeri, akan menelurkan kejernihan yang  cemerlang," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata, episod kekhilafan antara pemimpin yang berakhir itu seharusnya menambahkan tekad dan iltizam untuk kembali memperkukuhkan saf dengan lebih ampuh dan utuh.

Katanya, sesungguhnya rakyat akan terus memerhati gelagat kepimpinan kerajaan mana-mana gabungan parti politik.

Justeru, katanya tidak seharusnya diperkecilkan atau meremehkan arus rakyat yang akan sentiasa siap membuat perubahan apabila keyakinan dan kepercayaan rakyat terhakis.

Lebih berat lagi, ujarnya kepimpinan seharusnya lebih rasa takut dan gerun dengan persoalan yang bakal dilontarkan bila mana berhadapan dengan Allah SWT nanti ketika mana amanah dikhianati.

"Inilah rumusan yang sepatutnya dijadi ‘ibrah yang penting untuk semua yang terlibat dengan kepimpinan agar sentiasa mawas  dan sedar diri," katanya lagi.

Tambahnya, Teras sangat mengharapkan di saat rakyat meletakkan keyakinan bahawa sudah tiba masanya mandat memerintah diserahkan kepada mereka yang berjiwa Islam, kerja keras untuk menunjukkan hasil bahawa memang tawaran Islam jauh lebih ulung berbanding kerajaan yang berteraskan dasar asobiyyah dan sekularisme, hendaklah dizahirkan.

Kini, ujarnya lagi seluruh tenaga harus kembali kepada menentukan mandat rakyat disempurnakan dan amanah Allah ditunaikan.

"Tolak mereka yang cuba meraih kesempatan untuk menangguk di air yang keruh, semua aktivis Islam seharusnya kembali bermuhasabah dan siap mentarbiyyah diri dengan lebih intensif dengan kesedaran tinggi bahawa mehnah dan fitnah dalam perjuangan tidak mengenal sama ada seseorang itu menjadi aktor senior mahpun aktivis muda," katanya.

Sehubungan itu, tambahnya Teras menyeru semua yang terlibat dalam episod kekhilafahan di kalangan kepimpinan negeri Kedah bersedia meletak ketepi segala persengketaan dan kembali mengukuh khittah perjuangan dengan istiqamah.

"Cukup rakyat telah meneliti kepincangan pemerintah yang sudah terlajak tua memerintah negara ini.

"Jika rakyat dikecewakan lagi dengan retorika perjuangan atas nama Islam tetapi gagal mencari jalan persepakatan, tidak ada yang seharus dipersalahkan selain diri sendiri," ujarnya.

Perspektif pemimpin PAS dalam perbedaan pendapat

05 Mac 2012
Kolum Kesatuan Fikrah adalah wadah untuk rakyat memperlihatkan kepelbagaian idea daripada lapisan-lapisan pemimpin PAS, dari yang veteran ke pemuda dalam isu-isu hangat yang membelungi negara kini.
Mewakili PAS Pusat ialah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu dan Ketua Penerangan PAS Pusat Ustaz Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, suara ulama diwakili oleh Ketua Penerangan Dewan Ulama Ustaz Nik Muhammad Zawawi bin Hj Salleh manakala suara pemuda diwakili Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Hassan at-Tantawi. Minggu ini Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar turut bersama untuk menyumbangkan idea dan pendapat beliau di ruang maya ini.

Jika anda mempunyai sebarang soalan yang ingin ditanyakan kepada Abang Mat, Ustaz Tuan, Datuk Mahfuz, Ustaz Nik Zawawi dan Ustaz Nasrudin, sila email kepada hdaily.kesatuan.fikrah@gmail.com

Minggu ini, mereka berlima berbicara dengan soalan berikut:

Apakah faktor utama ramai manusia yang gagal memanfaatkan perbezaan pendapat sebagai satu benda yang positif?
Apakah yang PAS perlu buat dalam menguruskan perbedaan pendapat dalam parti supaya tidak diambil kesempatan oleh musuh untuk melaga-lagakan ahli, pemimpin dan memecahbelahkan parti?



Abang Mat




Kalau tiada perbezaan pendapat, maka masyarakat akan dipimpin oleh diktator. Itu sebabnya perbedaan pendapat ini penting.

Sebagai contoh, ketika menentukan tempat peperangan dalam perang Badar dan Uhud pun, para sahabat berbeza pendapat. Namun apabila keputusan dicapai, mereka bersatu dan mendokongnya.

Begitu juga PAS sebagai jamaah Islam, apabila sesuatu keputusan dicapai, semua ahli dan pimpinan harus mengikut keputusan tersebut walaupun hati kita kadang-kala tidak bersetuju dengan keputusan tersebut.





Perbezaan pendapat adah perkara lumrah dalam kehidupan, bahkan dua insan suami isteri pun sering bercanggah pandangan. Namun perbezaan pendapat adalah rahmat, bukan sesuatui yang negatif selama mana ianya diurus dengan penuh berhemah dan mengikut adab-adab ikhtilaf, yakni berbeza pendapat.

Antara adab yang perlu dijaga ialah menghargai perbezaan pendapat kerana ianya sememang bermanfaat untuk membuka ruang lebih luas dan mendedah kepada banyak pilihan.

Kedua, kita harus berlapang dada dengan perbezaan pandangan.

Ketiga, kita harus sentiasa baik sangka dengan cadangan yang berbeza.

Keempat, ianya bukan perkara prinsip, kerana apa yang menjadi pertikaian hanyalah perkara ranting, bukannya prinsip.

Kelima, berlapang dada apabila berdepan dengan hujah lebih kukuh dan kuat.

Keenam, kita harus bersyukur apabila pandangan ditolak kerana kita tidak lagi menanggung dosa seandainya cadangan tersebut menjadi perkara yg tidak baik.

Ketujuh, kita tidak boleh memaksa orang lain menerima pandangan kita, bahkan istiqfar andainya cadangan diterima.

Kelapan, kita mesti senantiasa mengharapkan keredhaan Allah kerana bilamana perbedaan pendapat tidak dijaga dg baik, ia akan berlaku salah faham, perbalahan, perpecahan dan lebih teruk lagi kehancuran.

Dalam PAS, selain mengingatkan ahli dan pimpinan kepada adab ikhtilaf, maka mereka mesti memahami bahawa seandainya bukan dasar parti, boleh berbeza pandangan.

Kalau arahan dan keputusan sudah dibuat, maka hendaklah diterima walau tak bersetuju sekalipun. Konsep wala' pada pimpinan adalah asas berjamaah. Setiap ahli kena patuh pada keputusan, dan sentiasa mengadakan perbincangan, mesyuarat dan pertemuan kerana ia adalah jalan kepada penyatuan fikrah jamaah.
Ustaz Tuan





Datuk Mahfuz

Perbedaan pendapat ialah sesuatu yang diiktiraf Islam. Ia sebenarnya adalah satu rahmat yang bertujuan untuk menggalakkan pertumbuhan daya fikir manusia, mencari penemuan, idea-idea yang baik yang menjurus kepada keharmonian kehidupan.

Namun begitu, soal emosi mesti diketepikan dalam soal memberi pendapat. Perbedaan pendapat sama sekali tidak boleh bertolak dari sudut emosi kerana ia akan mengabaikan soal hujah dan kebenaran semata-mata untuk menolak hujah lawan.

Dalam perbedaan pendapat, penghujahan mestilah berdasarkan kajian mendalam dan daya intelektual dan bukannya untuk tujuan perbalahan dan perkelahian .

Akan tetapi, luahan perbedaan pendapat mestilah juga bertempat pada ruang lingkup yang tertentu, dan ia seharusnya mengelak daripada menimbulkan kekecohan dan kekacauan dalam organisasi.

Selain itu, faktor keperluan dan masa dan juga topik juga memainkan peranan penting dalam perbedaan pendapat. Perbedaan pendapat yang tiada keperluan pada sesuatu masa tidak seharusnya ditimbulkan sehingga mengakibatkan sesuatu organisasi mengabaikan keperluan semasa yang lebih penting.

Luahan perbedaan pendapat di luar ruang lingkup sesuatu organisasi, terutamanya untuk parti politik, yang melibatkan emosi tanpa daya fikir yang tinggi haruslah dielakkan.

Dalam menangani hal perbedaan pendapat, semua yang memberikan pendapat mesti menerima hakikat yang apa yang dihujahkan tidak semestinya betul dan baik. Kita kena terima bahawa ada orang yang lebih baik, dan kita tidak boleh memaksa orang lain untuk menerima pandangan kita.

Merendahkan ego dalam hal perbedaan pendapat juga penting, dan semua yang memberi pendapat harus mempunyai sifat tersebut.





Perbezaan pendapat adalah suatu yang rutin di kalangan manusia. Faktor mudah ialah kerana perbezaan latar belakang pengajian,  ilmu, pengalaman, usia dan sebagainya.

Persoalan di sini ialah bagaimana kita mengurus perbezaan pandangan atau pendapat. Justeru kita sekali-kali tidak boleh mengelak daripada menghadapi situasi pendapat yang berbeza dalam sesuatu perkara.

Asas yang mesti dimiliki oleh semua dalam mengurus perbezaan pendapat ini ialah :

a. Lapang dada dan tenang aqal.
b. Jangan angkuh dan ego
c. Rasa hormat pada orang lain
d. Idea berasaskan hujah bukan sentimen

Tanpa 4 asas ini, perbedaan akan dibaca sebagai pertelingkahan dan permusuhan, jika tidak diselia akan menelurkan kebencian yang sukar dirawat.

PAS mempunyai mesyuarat di segenap lapisan organ parti sebagai satu mekanisme untuk menyelaraskan kepelbagaian pandangan dan pendapat.

Saluran ini wajib dimanafaatkan untuk melontar dan mencerna pendapat tersebut terutama pada pendapat yang tidak boleh mewakili peribadi seperti pendapat yang berkait polisi dan prinsip parti.

Perbezaan masih boleh diurus, diseragam dan diselaraskan agar tidak runcing dan melagakan antara satu sama lain. Sebagai sebuah Jamaah Islam, semua anggotanya samaada pimpinan atau ahli biasa telah diajar disiplin membuat keputusan. Antaranya Firman Allah swt yang bermaksud :

"Urusan mereka adalah mesyuarat dikalangan mereka."

Apa yang sering berlaku ialah masaalah sikap bukan masalah mekanisme. Saya berpendapat sikap yang perlu milik dan sikap yang perlu ubah mesti dikenal pasti terlebih dahulu untuk menghadapi perbedaan pendapat dengan lebih matang.

Ustaz Nasrudin




Ustaz Nik Zawawi

Ramai yang gagal dalam perkara ini disebabkan ceteknya ilmu dan tidak mengikuti percaturan politik semasa. PAS sentiasa mentarbiah ahli dengan ilmu agama dan ilmu politik islam di mana perbedaan pendapat boleh diterima dengan hati terbuka sebagai satu benda yang lumrah dan baik untuk jamaah.

PAS juga perlu mendidik ahli agar memahami mana tempat yang boleh Khilaf dan mana yang tak boleh untuk mengurangkan konflik hanya kerana perbezaan pendapat, yang sepatutnya digunakan untuk menguatkan jamaah dan bukan sebaliknya.

Tiada ulasan: