Jumaat, 18 November 2011

NAFI ...TIPU...BIASALAH ..NAK HIDUP...ADAKAH DIAKHIRAT NAK NAFI DAN TIPU JUGA KE...KALAU JENIS OTAK BEKU...BEKU JUGA...

Projek lembu: PKR tuntut k'jaan dedah kertas kabinet
Pengarah strategi PKR Rafizi Ramli hari ini menuntut kerajaan supaya mendedahkan kertas mesyuarat jemaah menteri berhubung keputusan kerajaan menganugerahkan projek lembu fidlot kontroversi kepada keluarga menteri pembangunan wanita, Datuk Seri Shahrizat Jalil.

Rafizi berkata, perkara itu perlu dijelaskan untuk memastikan sejauh mana penglibatan Shahrizat dalam proses menganugerahkan projek berkenaan kepada syarikat National Feedlot Corporation Sdn Bhd yang diketuai sumai menteri berkenaan, Datuk Seri Mohammad Salleh Ismail.

NONE"Dalam kes ini ada terlalu banyak proses buat keputusan di peringkat kabinet, di peringkat kementerian pertanian.

"Keputusan dibuat antara tahun 2006 hingga 2008 termasuk juga pinjaman RM250 juta, semua ini melibatkan kertas kabinet.

"Jadi soalan kami, berapa luaskan penglibatan Datuk Seri Shahrizat Jalil dalam proses membuat keputusan itu?," soalnya dalam sidang media di ibu pejabat PKR petang ini.

Katanya lagi, langkah kerajaan untuk mendedahkan kertas berkenaan merupakan satu permulaan baik, apatah lagi apabila Mohamad Salleh sendiri, selaku pengerusi eksekutif NFC, mengakui bahawa pinjaman berkenaan diluluskan tanpa sebarang jadual pinjaman.

Satu unsur rasuah

Rafizi berkata demikian ketika mengulas penjelasan yang diberikan Mohamad Salleh berhubung jumlah kerugian yang ditanggung syarikat berkenaan sebelum ini, seperti dilaporkan akhbar Berita Harian hari ini.

Dalam penjelasannya, Mohamad Salleh berkata, dakwaan bahawa kerajaan melupuskan pinjaman berkenaan kerana kerugian yang dialami NFC merupakan "rumusan tidak matang."

Sebaliknya, Mohamad Salleh berkata perjanjian pinjaman berkenaan tidak menyatakan jadual pembayaran balik, dan syarikat itu pula masih dibenarkan membuat bayaran balik dalam tempoh tertentu.

pakatan rakyat convoy visit national feedlot corporation 031111 abbatoirMaka, NFC tidak melanggar perjanjian pinjaman berkenaan, kata Mohamad Salleh lagi seperti dilaporkan.

Mengulas lanjut, Rafizi berkata pengakuan Mohamad Salleh bahawa pinjaman kepada NFC itu dibuat tanpa jadual bayaran balik juga merupakan satu unsur rasuah dan perlu disiasat kerajaan.

Tambahnya, siasatan juga perlu dilakukan ke atas pengakuan Mohamad Salleh bahawa syarikat itu diberikan projek berkenaan walau tidak mempunyai pengalaman untuk menjalankan projek berimpak tinggi itu, seperti dilaporkan akhbar New Straits Times hari ini.

"Kalau proses telus digunakan, syarikat ini tidak dapat projek ini. Dia tidak layak dan tidak ada pengalaman," kata Rafizi lagi.

Tambahnya, PKR juga akan membuat laporan kepada SPRM, susulan kepada laporan yang dibuat sebelum ini berhubung pembelian kondominium mewah oleh satu lagi syarikat milik keluarga menteri berkenaan.


'Dakwaan murtad kerana Injil tenaga solar hina Islam'

Kenyataan exco kerajaan negeri Selangor, Datuk Hasan Ali bahawa umat Islam di negara ini boleh dimurtadkan dengan menggunakan sejenis radio rakaman menggunakan tenaga solar yang dimuatkan dengan cerita-cerita Kristian atau disebut ‘Solar Powered Handheld Talking Bible’ sebagai menghina, kata bekas Mufti Perlis, Profesor Madya Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

NONE“Saya rasa kenyataan itu satu penghinaan kepada masyarakat Islam di Malaysia dan boleh menjadi satu tindakan kempen tidak langsung tentang 'the power of reading the Bible' seperti yang ditonjolkan oleh sesetengah pihak.

“Bagi saya, maaf terpaksa katakan bahawa kenyataan itu juga sesuatu yang amat tidak wajar bagi seorang exco kerajaan yang hidup di zaman teknologi. Hari ini segala bacaan samada al-Quran ataupun Bible boleh di dapati di internet. Pelbagai peralatan, samada komputer ataupun selainnya boleh melakukan 'download' semua bacaan ini.

“Tidak perlu untuk bersembunyi mendapat atau mendengarnya. Bagi saya, kenyataan beliau tanpa disedari boleh menjadi kempen mendengar Bible yang sebelum ini tidak ramai yang mengambil kisah. Itu pun bukan satu kesalahan. Dunia tidak tertutup.” kata Dr Asri dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.

azlanMenurut bekas mufti itu, di Malaysia, al-Quran dikumandangkan di pembesar suara, TV, radio, dan majlis-majlis kerajaan tetapi tidak pula dihebohkan kononnya masyarakat bukan muslim telah memeluk Islam kerana terdengar bacaan al-Quran setiap hari.

Kebenaran hakiki

“Tiba-tiba dihebohkan kononnya ada yang masuk Kristian kerana mendapat alat kecil yang membaca Bible. Alangkah hinanya umat Islam dan agamanya. Seakan-akan orang Islam yang sekian lama mendengar al-Quran, terus berubah kerana terdengar atau mendengar bacaan Bible.

NONE“Tindakan ini seakan kuasa ataupun pengaruh Bible mengatasi al-Quran,” kata Dr Asri.

Menurut beliau lagi, setiap orang yang mendengar dan menilai akan dapat menemui kebenaran yang hakiki. Justeru, peranan golongan agama di era ini, katanya, bukan menghalang tetapi berhujah dan menerangkan apa yang diyakini secara matang.

Semalam, dalam jawapannya di Dewan Undangan Negeri Selangor, Hasan berkata Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) telah mengesan lapan cara yang dilakukan oleh pihak Kristian bagi mendakyahkan orang Islam.

Selain menggunakan alatan canggih itu, menurut Hasan (bawah, kanan), pihak Kristian juga menubuhkan pelbagai pertubuhan kebajikan atau persatuan bagi tujuan memberi bantuan berbentuk kewangan terhadap mereka yang mempunyai kesempitan hidup seperti ibu tunggal, orang miskin dan warga emas.

pkr taman ehsan selayang ceramah 020810 hasan ali“Jika benar seperti yang didakwa, ada pihak Kristian yang menyebarkan alatan itu secara percuma dan bantuan lain lagi kepada saudara-saudara muslim kita, maka saya mencadangkan beliau kena mengerahkan JAIS membuat kerja yang lebih bermanfaat .

“Ini boleh dilakukan dengan menyebarkan secara percuma alatan yang sama atau lebih canggih yang mengandungi ayat al-Quran dan terjemahannya. Juga mengandungi ucapan-ucapan dakwah kepada Islam secara hikmah dan bijaksana,” katanya.

Mendapat tauliah

Dr Asri juga meminta JAIS supaya memastikan dulu bahawa “alat itu 'mendapat tauliah' supaya alat itu tidak ditangkap atau dirampas”.

Walaupun tidak menyebutnya secara langsung, beliau dipercayai merujuk keputusan JAIS yang mensyaratkan mana-mana pihak yang ingin menyampaikan ceramah agama atau tazkirah di semua 2,081 surau dan 380 masjid di seluruh Selangor, perlu mendapat tauliah jabatan itu, terlebih dahulu.

NONESebelum ini, beberapa pemimimpin dan tokoh agama menghadapi masalah dan dihadapkan ke mahkamah kerana mengajar agama Islam tanpa tauliah. Mereka termasuk Dr Asri sendiri.

Pemimpin PAS lain seperti Mursyidul Amnya, Datuk Nik Aziz Nik Mat, pesuruhjaya PAS Selangor Datuk Abdul Rani Osman, ahli parlimen Shah Alam, Khalid Samad dan terbaru pengacara dan penulis lirik terkenal Bob Lokman juga dilarang berceramah.

Dr Asri dalam kenyataannya juga mengingatkan mana-mana pihak yang mendakwa bahawa sejumlah besar umat Islam di negara ini murtad adalah memalukan umat itu sendiri dan perlu bertanggungjawab terhadap kenyataan mereka itu.

Himpun placards“Sesetengah pihak menyebut ratusan ribu, ada yang menyebut puluhan ribu, ada yang menyebut beribu-ribu. Harap nama-nama mereka dapat diserah kepada pihak-pihak yang dapat mengkaji punca untuk mengatasi masalah.

“Janganlah ia hanya satu dakwaan kosong yang tiada bukti yang diyakini, ataupun memang wujud tetapi tidak berani didedahkan kerana mereka tahu mungkin kesalahannya akan balik kepada pihak berkuasa yang menguruskan urusan agama itu sendiri,” katanya.

Perlekehkan umat

Menurut Dr Asri, beliau bimbang usaha mempertahankan Islam secara membuta-tuli itu secara tidak langsung boleh memperlekehkan umat dan agama Islam sendiri tanpa sedar.

azlan"Mungkin kita ingin menutup kelemahan kita dengan menudingkan jari kepada pihak lain. Itu bukan tindakan yang baik bagi pihak yang berkuasa.

"Memalukan, umat yang majoriti sering menampilkan diri sebagai tertindas oleh agama yang minoriti. Padahal jika kita benar-benar menggerakkan kemampuan yang ada dalam kalangan Islam di Malaysia, banyak yang boleh dilakukan," katanya.

Beliau berkata cara dan gaya mempertahankan Islam para era ini memerlukan pendekatan yang lebih bersifat semasa dan berkesan.

"Malangnya hal ini tidak berlaku. Menyedihkan. Orang lain tertawakan cara kita, maka jangan hairan jika ada muslim juga yang bertambah keliru.

azlan"Mungkin yang hendak masuk Islam menjadi terbantut, yang lemah iman tergugat. Maka jangan hairan jika benar ada yang murtad atau yang baru masuk ingin keluar semula.

"Siapakah punca langsung dan tidak langsung? Berhati-hati dalam

Muhyiddin tolak krtikan ke atas projek lembu

Kerajaan tidak akan termakan dengan cerita-cerita yang dibuat oleh
pembangkang kononnya projek ternakan lembu Perbadanan Fidlot Kebangsaan (NFC) telah menyalahgunakan dana kerajaan, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Tegasnya, kerajaan memang menyedari fakta yang sebenar mengenai isu berkenaan.

NONE"Itu terserah kepada rakyat untuk menerimanya. NFC telah menjelaskan dan menjawab satu persatu perkara berbangkit dan penjelasan juga telah dibuat oleh Pengerusi Eksekutifnya," katanya kepada pemberita selepas perasmian Hari Unesco Malaysia di Kuala Lumpur hari ini.

Ditanya mengenai siasatan yang dijalankan ke atas NFC oleh pihak berkuasa, beliau berkata: "Terserah kepada pihak berkuasa kalau ada investigation."

NFC, yang telah dilantik untuk menguruskan projek perladangan ternakan lembu secara besar-besaran dan kemudahan pengeluaran daging lembu, terbabit dalam kontroversi selepas PKR mendakwa syarikat itu telah membelanjakan wang pinjaman mudah RM181 juta yang dibekalkan oleh kerajaan bagi memulakan projek itu.

isu ini," akhiri kenyataannya itu.


Ezam nafi keluar PKR demi wang, jawatan

Bekas Ketua Pemuda PKR Senator Ezam Mohd Nor menafikan beliau bertindak keluar parti sebelum ini demi wang, seperti dikaitkan veteran parti itu Dr Syed Husin Ali dalam memoir terbarunya.

Sambil menyindir "tidak mahu bertengkar dengan orang tua", Ezam menjelaskan, penglibatannya hanya dalam 'syarikat' kecil Gerak Agenda Sdn Bhd untuk memerangi rasuah memberi kesimpulan sebaliknya.

ezam mohd noor at mca function"Dan pada tahun 2007 itu jugalah saya sebagai ketua 'syarikat' yang dikenali sebagai GERAK itu telah menetang ketua BPR (Badan Pencegah Rasuah) ketika itu sehingga dia terpaksa lepaskan jawatannya.

"Kaji juga kenyataan-kenyataan saya dan GERAK selepas tarikh 13 Mei yang disebut Dr Syed. Kesemua kenyataan menentang dan mendesak kerajaan atas nama rasuah.

"Bagaimana orang yang dikatakan keluar parti untuk dapat wang/ jawatan pengarah syarikat besar boleh membuat serangan kepada kerajaan yang memerintah, khususnya ketua BPR?" kata Ezam.

Dr Syed Husin menulis dalam bab "Alasan Ezam keluar parti" dalam memoirnya, Ezam pernah memberitahunya sebulan sebelum meletakkan jawatan bahawa beliau kesempitan wang dan malu kerana bergantung kepada pendapatan isteri.

Beliau juga didakwa berkata "kena cari peluang" mendapatkan satu dua jawatan pengarah dan perkara itu hanya boleh menjadi kenyataan jika ada bukti beliau sudah meninggalkan parti.

'Isterinya ada deria keenam'

Dalam reaksinya kepada Malaysiakini hari ini, Ezam yang kini bergiat dalam BN berkata, perbualannya seperti dirakam semula Dr Syed dalam Memoir Perjuangan Politik bukan dalam konteks keluar parti.

Sebaliknya, kata Ezam, beliau ketika itu menceritakan kesusahannya, antaranya kerana tidak mempunyai kerja, sebagai respons kepada "kekecewaan" Dr Syed Husin dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Presiden PKR Azmin Ali yang didakwa mewah.
NONE
"Pada ketika itulah saya kongsi dengannya bahawa saya memang susah. Selama berjuang bergantung gaji tetap isteri dan usahaniaga di Indonesia yang pada masa itu kebetulan sedang merosot dan ditutup.

"Justeru cerita saya susah padanya dalam konteks itu," kata senator BN itu menjawab dakwaan Syed Husin Ali yang juga senator Pakatan Rakyat.

Ezam berkata, kerana hormatkan Dr Syed Husin, beliau banyak menghabiskan masa minum teh bersamanya dan melayan "kekecewaannya disisih Anwar dan Azmin" walaupun menjadi timbalan presiden ketika itu.

Justeru, kata Ezam lagi, beliau hairan mengapa Dr Syed Husin sanggup memulatbelitkan konteks sebenar perbualan mereka.

"Apakah Dr Syed Husin seorang pejuang sudah berubah menjadi Anwar seorang haiwan politik seperti yang dipercayai oleh isteri Dr Syed yang dikongsi olehnya kepada saya pada masa itu juga.

"Dan Dr Syed sendiri mengaku isterinya ada sixth sense (deria keenam) untuk kenal orang dan (dia) tidak selesa Dr Syed bersama Anwar. Mungkin tulisan Dr syed ini bukti telahan isterinya betul. Dr Syed sudah berubah kerana bersama Anwar," katanya.


Zul Noordin pula didakwa minta RM60,000
Veteran PKR Dr Syed Husin Ali mendakwa, beliau pernah diberitahu bahawa Naib Presiden kumpulan pendesak Melayu PERKASA Datuk Zulkifli Noordin pernah meminta RM60,000 untuk mengosongkan kerusinya bagi membolehkan Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding.

NONEDr Syed Husin berkata, ia berlaku apabila Anwar pada mulanya dirancangkan parti bertanding di kerusi Kulim-Bandar Baharu yang disandang Zulkilfi, ketika itu masih bersama PKR.

"Aku diberitahu mula-mula Zulkifli bersetuju berundur dengan syarat beliau dibayar oleh parti, khabarnya sebanyak RM60,000, walaupun aku tidak dapat memastikan jumlah sebenar," dedahnya dalam memoirnya yang baru dilancarkan.

Tempoh sekatan Anwar bertanding tamat pada 14 April 2008. Anwar kemudiannya bertanding di kerusi Permatang Pauh yang dikosongkan Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Ismail yang juga isterinya.

Buku Memoir Perjuangan Politik juga mendedahkan, selepas Umno menarik balik kes kegagalan menyerahkan laporan perbelanjaan dalam pilihan raya sebelumnya, Zulkifli kemudiannya menukar fikiran.

NONE"Tidak dapatlah Anwar bertanding di Bandar Baru Kulim," tulis bekas timbalan presiden PKR itu.

Zulkifli, kini anggota parlimen bebas, kemudian sering memburukkan parti dan Anwar dalam tulisan blog yang mendapat liputan meluas, yang kemudian mengheretnya ke jawatankuasa disiplin PKR, dakwa Dr Syed Husin.

"Akhirnya beliau disingkirkan daripada parti. Tohmahan dan fitnah beliau semakin meningkat," coret Dr Syed Husin.

"Terutama sekali selepas beliau dan seorang lagi yang keluar parti, Datuk Zahrin (Hashim), dibawa oleh PM Najib ke Amerika Syarikat. Mengikut Zulkifli mereka berbincang tiap-tiap tiap-tiap malam dengan PM."

Malaysiakini telah menghubungi Zulkifli dan masih menunggu komennya berhubung dakwaan itu.
Memoir Syed Husin: Ezam keluar parti kerana wang
Memetik perbualan sepanjang hasil kerjaya politiknya, timbalan presiden PKR menerusi bukunya - Memoir Perjuangan Politik - Syed Husin Ali menceritakan babak-babak yang menyaksikan bekas ketua pemuda parti itu, Ezam Mohd Noor berpaling tadah.

ezam mohd noor at mca functionDalam bab yang dinamakannya, ‘Alasan Ezam keluar parti’ - ahli politik veteran itu berkata, Ezam pernah memberitahunya sebulan sebelum meletakkan jawatan bahawa beliau kesempitan wang dan malu kerana terpaksa bergantung kepada pendapatan isterinya.

“Doktor, sekarang ini saya tiada pekerjaan dan tidak ada sumber pendapatan. Pendapatan saya sebanyak US$3,000 sebulan di Indonesia sebagai pengarah sudah terhenti sejak syarikat itu tutup.

“Sekarang saya terpaksa bergantung hanya kepada pendapatan isterti saja. Malulah, walaupun gajinya besar juga, kira-kira RM8,000. Saya kena cari peluang untuk mendapatkan satu dua jawatan pengarah. Ini boleh hanya jika ada bukti saya sudah meninggalkan parti,” tulisnya dalam buku itu.

Menurut Syed Husin pendedahan itu dibuat oleh Ezam selepas beliau meminta penjelasan berhubung khabar angin bahawa ketua pemuda PKR itu telah mengemukakan surat peletakan jawatan kepada setiausaha PKR Selangor.

NONE"Doktor. Saya berhenti. Sekarang ini musuh saya bukan lagi Azmin. Musuh saya ialah Anwar. Percayalah saya akan melakukan apa saja untuk memusnahkannya,” Ezam didakwa berkata.

Menceritakan reaksinya, Syed Husin berkata beliau tertanya-tanya jika Ezam yang sekarang ini telah dilantik sebagai senator oleh BN sudah berjaya "dibeli oleh pemimpin Umno".

"Aku teringatkan surat daripada Hishammuddin Rais semasa beliau dalam tahanan dulu.

“Aku terperanjat besar. Aku masih tidak faham mengapa Ezam begitu berterus terang sekali,” tulis Syed Husin lagi.

Bagi pemimpin veteran itu, tindakan Ezam cukup mengecewakannya.

“Aku beranggapan beliau mempunyai potensi untuk memainkan peranan penting dalam parti. Bahkanterlintas juga dalam dalam fikiranku bahawa mungkin beliau boleh dipromosikan untuk menjadi salah seorang calon timbalan presiden pada masa akan datang,” katanya.

MP dakwa wang bantuan disalur ketua bahagian Umno

Ketua wanita PKR, Zuraida Kamaruddin mendakwa, sekumpulan pelajar sekolah di dalam kawasannya telah menerima wang bantuan daripada ketua Umno bahagian Ampang Datuk Ismail Kijo.

Sedangkan, wang bantuan itu RM100 itu sepatutnya diserahkan oleh menteri atau kakitangan kerajaan, katanya dalam satu sidang media di ibu pejabat PKR hari ini.

NONEBeliau mendakwa, seramai kira-kira 100 orang pelajar sekolah rendah itu telah dibawa ke Bangunan Umno Ampang di untuk menerima wang bantuan berkenaan, pagi ini.

Zuraida juga mendakwa, beliau mengetahui perkara itu setelah dihubungi oleh ibu bapa yang marah dengan kejadian berkenaan.

"Ibu bapa rasa marah kerana disuruh ke pejabat Umno untuk dapatkan wang ini," katanya lagi dalam sidang media berkenaan.

Beliau turut menunjukkan kepada wartawan beberapa keping gambar yang didakwa dirakam dalam majlis berkenaan, termasuk satu foto yang menunjukkan seorang lelaki yang didakwa sebagai Ismail.

Dalam foto kabur berkenaan, lelaki yang didakwa sebagai Ismail itu kelihatan sedang menyampaikan satu objek kepada seorang individu lain.

Latar di belakang pentas majlis berkenaan diterakan dengan tulisan "Hari Anugerah Kecemerlangan 2011."

Wang bantuan RM100 itu diumumkan kerajaan dalam pembentangan Bajet 2012 bulan lalu.

Kebetulan, kata Ismail

Sementara itu, Ismail ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan acara itu tetapi menurutnya ia berlaku secara kebetulan sahaja.

"Program ini dah lama dirancang dan kebetulan sekolah nak beri wang RM100. Jadi guru besar minta lakukan (kedua-dua program) bersama," katanya.

Katanya, program itu juga dilakukan di bangunan Umno kerana keadaan dewan sekolah yang teruk dan panas.

Justeru, tambahnya, bagi keselesaan ibu bapa pihak sekolah menyewa bangunan itu dengan harga RM400.

Tiada ulasan: