Ahad, 6 November 2011

ISLAM SURUH KITA BERSEDERHANA...YANG MENYATUKAN UMAT IALAH AKIDAH...AGAMA BENAR AKAN DIKETAHUI DIAKHIRAT..ELOK KITA KAJI SEMUA AGAMA MANA YANG BENAR...PILIH SAJA YANG BENAR....KITA KAN BIJAK...DAN ADA MASA MENGKAJI PERKARA2 LEBIH SUSAH....TAK KAN TAK DE MASA UNTUK MENGKAJI SEMUA AGAMA...JIKA KITA BIJAK...KITA TENTU TAHU YANG MANA BENAR DAN YANG MANA SALAH....JANGAN KITA MENYESAL KEMUDIAN HARI.....


Aidiladha disambut sederhana di seluruh negara

Aidiladha hari ini disambut seluruh masyarakat Islam secara sederhana dan dalam keadaan berjaga-jaga bagi menghadapi kemungkinan banjir ekoran keadaan cuaca yang diramalkan tidak menentu di kebanyakan negeri.

Biarpun kedatangan Hari Raya Korban tetap diraikan, beberapa negeri di utara tanah air yang sebelum ini dilanda cuaca buruk tetap berwaspada berikutan hujan yang diramal turun di sebelah petang.

Bagaimanapun, cuaca baik di kebanyakan negeri pada sebelah pagi membolehkan umat Islam menunaikan solat sunat Hari Raya diikuti ibadah korban dengan menyembelih lembu dan kambing dalam keadaan selesa.

NONEDalam pada itu, seramai 28,000 jemaah haji Malaysia, termasuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor antara kira-kira 3 juta jemaah haji seluruh dunia yang sedang berkumpul di Arafah untuk berwukuf yang merupakan salah satu rukun dalam ibadah haji.

Perdana Menteri dan isteri yang berlepas ke Arab Saudi pada 31 Oktober lalu turut diiringi bonda Najib, Tun Rahah Mohamad Noah dan adik Najib, Datuk Mohamed Nazim.

Di Kuala Lumpur, kira-kira 10,000 orang ramai termasuk warga asing segak dengan pakaian berwarna warni bersama-sama memenuhi Masjid Negara bagi menunaikan solat sunat Aidiladha.

Cuaca yang redup memudahkan pergerakan orang ramai yang mula tiba seawal pukul 7 pagi bagi menunaikan solat itu yang diimamkan oleh Imam Masjid Negara Ustaz Ehsan Mohd Hosni sebelum beliau menyampaikan khutbah bertajuk 'Aidiladha: Mengerat Perpaduan Ummah'.

Umat Islam di ibu kota khususnya yang tidak berpeluang untuk meraikan Aidiladha bersama keluarga tetap mengambil kesempatan untuk meraikan hari raya dengan menyertai acara korban di masjid-masjid dan surau selain mengadakan rumah terbuka bagi mengeratkan lagi ukhuwah dan silaturahim antara kaum.

Di Terengganu, Setiausaha kerajaan negeri Datuk Mazlan Ngah bersama kira-kira 2,000 umat Islam menunaikan solat sunat Aidiladha di Masjid Al-Muktafi Billah Shah, Ladang, Kuala Terengganu.

Sambutan Hari Raya agak meriah kerana cuaca agak baik dan hujan yang berhenti sejak malam tadi memudahkan umat Islam melakukan ibadah korban.

Di Perlis, Aidiladha disambut secara sederhana dengan cuaca cerah membolehkan umat Islam menunaikan ibadah korban di segenap kampung dan taman perumahan dengan lebih sempurna selepas menunaikan solat sunat hari raya.

Ribuan ternakan terutama lembu dan kambing dikorbankan tahun ini termasuk 45 ekor lembu yang disumbangkan oleh kerajaan negeri dan 42 ekor yang disumbangkan oleh ahli parlimen Arau, Datuk Ismail Kasim.

Di Ipoh, Pemangku Raja, Raja Dr Nazrin Shah dan Raja Dihilir Perak Raja Jaafar Raja Muda Musa menunaikan solat sunat Aidiladha bersama-sama lebih 3,000 rakyat jelata di Masjid Sultan Azlan Shah.

Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Abdul Kadir yang kini menunaikan fardu haji di Mekah dijangka pulang pada 10 Nov ini.

Kerajaan negeri turut mengerjakan ibadah korban iaitu 11 ekor lembu dengan dikelolakan oleh Yayasan Perak di kediaman rasmi Menteri Besar, esok.

Di Shah Alam, kira-kira 10,000 umat Islam menunaikan solat sunat Aidiladha bersama Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah dan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim di masjid negeri, Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Selain masyarakat tempatan, Masjid Negeri di Shah Alam turut menjadi tumpuan para pelajar Islam dari luar negara terutamanya yang menuntut di Universiti Antarabangsa Al-Madinah dan juga pekerja-pekerja asing terutamanya warga Bangladesh dan India yang mencari rezeki di sini, untuk menunaikan solat sunat.

Upacara korban dimulakan pada pukul 10.15 pagi tadi dengan 34 ekor lembu dijadualkan disembelih dan dagingnya disedekahkan kepada fakir miskin.

Di Sandakan, Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman menunaikan solat sunat Aidiladha bersama-sama lebih 2,000 rakyat jelata di Masjid Taman Merpati.

Yang Dipertua Negeri Sabah Tun Juhar Mahiruddin kini berada di Mekah bagi menunaikan fardu haji.

Umat Islam turut memenuhi Masjid Negeri di Sembulan dan Masjid Bandaraya Kota Kinabalu di Likas untuk menunaikan solat sunat Aidiladha.

Di Alor Setar, Sultan Kedah, Tuanku Abdul Halim Muadzam Shah menyertai ribuan umat Islam di bandaraya Alor Setar menunaikan solat sunat Aidiladha di Masjid Zahir.

Baginda berkenan bersalaman dengan para jemaah selepas selesai menunaikan solat yang diimamkan imam besar Masjid Zahir, Sheikh Roslan Abdul Halim Al-Hafiz yang turut membacakan khutbah.

Turut sama menunaikan solat di masjid itu ialah Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak, beberapa anggota exco kerajaan negeri dan pegawai-pegawia kanan kerajaan negeri.

Sementara itu, cuaca di bandaraya Alor Setar hari ini agak baik berbanding dua hari lalu di mana beberapa kawasan di Kedah dilanda ribut yang disertai hujan dan merosakkan beratus buah rumah.

Di Pulau Pinang, Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas menunaikan solat sunat Aidiladha bersama kira-kira 2,000 umat Islam di Masjid Negeri Pulau Pinang.

Cuaca cerah pada sebelah pagi juga memberi peluang kepada penduduk setempat untuk mengeratkan silaturahim dengan menziarahi sanak saudara terdekat.

Di Johor Baharu, Tunku Mahkota Johor Tunku Ismail Sultan Ibrahim menunaikan solat Aidiladha bersama-sama lebih kurang 2,000 rakyat jelata di Masjid Sultan Abu Bakar.

Turut menunaikan solat di masjid negeri itu ialah Menteri Besar Datuk Abdul Ghani Othman serta beberapa exco kerajaan negeri yang lain.

Di Kuala Pilah, Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan Tuanku Mukhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir menunaikan solat sunat Aidiladha di Masjid Diraja Tuanku Munawir, Seri Menanti.

Turut mengiringi baginda, Tunku Ampuan Besar Tuanku Aishah Rohani Tengku Besar Mahmud serta dua anakanda baginda Tunku Ali Redhauddin dan Tunku Zain Al'Abidin pada solat yang diimamkan imam masjid berkenaan Abdul Rahman Ibrahim.

Selesai solat, baginda berkenan menyaksikan penyembelihan 15 ekor lembu untuk ibadah korban di perkarangan masjid berkenaan, dan berkenan mengagih-agihkan daging korban kepada ibu tunggal dan warga emas.

Tunku Mukhriz bersama keluarganya juga sempat berangkat ke makam ayahanda baginda di makam diraja untuk bacaan tahlil dan doa yang dipimpin oleh Mufti Negeri Datuk Mohd. Yusof Ahmad.

Di Melaka, Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam menyertai kira-kira 7,000 muslimin dan muslimat menunaikan solat sunat Aidiladha di Masjid Al-Azim, Bukit Palah.

Turut sama ialah Speaker Dewan Undangan Negeri Melaka Datuk Othman Muhamad, anggota-anggota Exco dan pegawai kanan kerajaan.

Sebahagian jemaah kemudian menyertai majlis korban sebanyak 14 ekor lembu yang diadakan di kawasan meletak kenderaan di masjid itu selepas solat sunat.

- Bernama


Kelab Melayu Muda · Pengulas Tertinggi · Hanya kuli biasa di Agensi Kerajaan NegaraLabbaik Allahumma Labbaik, Labbaika la syarika laka labbaik, Inna al hamda wa an ni’mata laka wa al mulka la syarika laka. Kami memenuhi dan akan melaksanakan perintah-Mu ya Allah.Tiada sekutu bagi-Mu dan kami insya Allah memenuhi panggilan-Mu.Sesungguhnya segala pujian, nikmat dan begitu juga kerajaan adalah milik-Mu dan tidak ada sekutu bagi-Mu.


Hadi: Terus berkorban, tegakkan keadilan Islam
Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyeru seluruh umat Islam di negara ini meneruskan pengorbanan demi menegakkan keadilan Islam.

azlanDalam perutusan Aidiladha yang disiarkan di Harakahdaily, Abdul Hadi berkata, pada zaman ini sudah menjadi terbalik apabila pemimpin Islam mengorbankan agama untuk kepentingan diri dan duniawi.

"Maka menjadi tanggungjawab kepada kita untuk meneruskan pengorbanan di zaman ini, bagi memastikan tertegakkan keadilan Islam yang akan memayungi kesejahteraan hidup manusia pelbagai bangsa dan agama.

"Malanglah di zaman ini, ramai manusia mengorbankan agama untuk kepentingan diri dan duniawi sehingga membiarkan dunia terus rosak dengan jenayah, ekonomi, politik dan sosial yang pincang akibat mengenepikan syariat Allah," katanya.

Aidiladha katanya, mengingatkan umat Islam tentang pengorbanan nabi-nabi terdahulu menegakkan agama Allah sehingga sanggup meninggalkan segala kemewahan dan keselesaan dunia.

azlanSebagai contoh, katanya, Nabi Ibrahim berkorban dengan meninggalkan anak dan isterinya di kawasan yang kering. Begitu juga dengan Nabi Musa yang meninggalkan istana Firaun yang mewah manakala Nabi Muhammad SAW pula meninggalkan tanah air tercinta untuk menegakkan syariat Allah.

"InsyaAllah dengan kesedaran yang sama-sama kita bina sempena hari raya ini, akan membuahkan hasil yang baik kepada diri, masyarakat dan negara ini ke arah melahirkan negara yang sejahtera dan adil untuk semua dengan cara mematuhi perintah Allah dalam semua perkara,” katanya.


  • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi
    اَللّهُ اَكْبَرُ، اَللّهُ اَكْبَرُ، اَللّهُ اَكْبَرُ، لاَ اِلَهَ اِلاَّ اللّهُ اَللّهُ اَكْبَرُ، اَللّهُ اَكْبَرُ، وَلِلّهِ الْحَمْدِ.
    Bangunlah kita.. Berdiri bersama Kepimpinan Ulama'..
    • Kamikaze Kuala Kedah · Pengulas Tertinggi · Kolej Sultan Abdul Hamid
      Haji Hadi ulamak ke ? piiirah
    • Pakngah Rock · Pengulas Tertinggi · Kuli batak di PENCARI ROTAN
      Kamikaze Kuala Kedah! Kalau Haji Hadi bukan ulamak, siapakah ulamak UMno. Najib adalah "ular dalam semak" membawa negara ke arah kebankrapan. Sila rujuk laporan Ambrin Buang ( Ketua Audit Negara)
    • Shirts Frenzy · Pengulas Tertinggi
      Kamikaze Kuala Kedah kalau pendekatan yang di ambil oleh Haji Hadi selaras dengan sunnah dan al-quran..maka dier berdiri dibelakang ulama, yang berdiri di belakang beliau jg berdiri dibelakang ulama, walaupun orang itu adalah Najib Tun Razak. Yang penting seseorang itu datang menjelaskan perihal syari’at(hukum), maka besatulah umat Islam.
  • Wan Adib Wan Roslan · Pengulas Tertinggi
    Allaahuakbar, Allaahuakbar, Allaahuakbar, Walillaahilhamd! Disini ingin saya kongsikan satu fakta yg sedang berlaku samada kita sedari atau pun tak. Didlm era peperangan haq dgn bathil skrg, kita menghadapi ancaman kuasa global pasukan Dajjal. Mereka sedang mempersiapkan bala tentera & kuasa mereka utk menakluki dunia x lama lagi. Ini adalah sebahagian agenda mereka yg bersedia utk menyambut ketibaan Dajjal x lama lagi. Mereka2 ini disamping menjadi pasukan Dajjal, juga telah pun menghambakan diri mereka pd iblis/syaitan, & menyembahnya. Mereka2 ini mungkin pd zahirnya beragama yahudi, kristian, bahkan juga beragama Islam, tapi dlm realitinya mereka telah pun menghambakan diri mereka pd iblis/syaitan utk memesongkan umat manusia dari jln kebenaran. Krn inilah tugas mereka pd iblis/syaitan & Dajjal, utk menyesatkan umat manusia d...Lihat seterusnya..
  • Hamdan Hussin Ejen Hartanah · UiTM Shah Alam
    bangkit bangkit dan terus bangkit warga muda mudi..
  • Pakngah Rock · Top Commenter · Kuli batak at PENCARI ROTAN
    Sama2 kita berjuang dan berkorban untuk menegakkan keadilan sejagat dengan menumbangkan kerajaan zalim Be End pada PRU 13 akan datang.
  • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
    Masalahnya berapa melayu islam bersemangat macam ini?
    Masalahnya berapa melayu slam betul betul faham dan ela berkorban menegakkan keadilan islam? pada hal Pengorbanan itu cuma kepentingan diri ,,, bukan kerana kuasa siapa mengorbankan diri?
  • Mohd Ariffin · MPTI
    ingatlah kita ni hamba Allah, sebagai hamba kita dituntut hanya patuh kepada apa yang diperintah oleh NYa.
  • Buzze Azam · Top Commenter · Universty of salford manchester
    Satu lagi pengorbanan hadi awang lupa cakap, pengorbanan perjuangan negara Islam Pas apabila dap dan pkr bersetuju utk tidak bersetuju dgn hudud. Pengorbanan juga tu demi mendapat kuasa di dunia. Tak kira penzina ke peliwat Asal Bukan Umno kami jemaah Pas wajib sokong. Takbir!
  • Luk Man · Top Commenter
    bercakap sekadar....untuk politik..tiada maknanya jika tidak direalisasikan tangan di hulur tetapi tidak disambut dengan ikhlas...demi agama dan kekuatan umat islam di malaysia..umat islam itu mesti bersatu..kenapa nak bersatu itu tidak..mendapat tempat di hati...parti2 politik yg digambarkan islamnya itu ..kenapa tidak buangkan seketika fahaman politik...untuk islam..dan umahnya...umno pas...peluang untuk bersama janganlah dilepaskan inilah masanya...jika tidak..percayalah .kepastian kehancuran...perpecahan.....akan berlaku...umat islam akan lemah....dan dikuasi..oleh..pihak lain...kita masih lagi di buai lena mimpi kuasa...tekala..pihak lain terus..menerus..memperlekhkan islam..itu....tanpa ada..pembelaan...sangupkah ugama islam ini di hina.. di bumi sendiri...


MCCBCHST: Jangan sembelih lembu di sekolah
Menjelang sambutan Aidiladha, esok Majlis Perundingan Bagi Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao Malaysia (MCCBCHST) menggesa pihak berkuasa supaya tidak meneruskan amalan menyembelih lembu-lembu di perkarangan sekolah dan tempat-tempat awam.

azlanDalam kenyataan yang ditandatangani oleh pemimpin-pemimpin majlis itu, MCCBCHST menyuarakan kebimbangan bahawa upacara mengorbankan lembu - yang dianggap sebagai binatang suci oleh penganut Hindu - akan diadakan di premis sekurang-kurangnya dua buah sekolah di Kuala Lumpur pada Jumaat ini.

Upacara penyembelihan lazimnya dijalankan di perkarangan masjid, tetapi ada kalanya dilakukan di lokasi-lokasi lain.

Malaysiakini difahamkan upacara pengorbanan yang dijadualkan pada Jumaat ini, bafgaimanapun telah dibatalkan atas sebab-sebab tiada kemudahan yang mencukupi di sekolah berkenaan.

Namun demikian, MCCBCHST berkata pihaknya kurang senang apabila aktiviti seperti itu dijalankan di hadapan penduduk pelajar yang berbilang kaum dan budaya, kerana ia tidak mengambil kira sensitiviti kanak-kanak sekolah dan masyarakat majmuk Malaysia.

felda cow cattle rearing centre palong 120206 cow02"Kami merayu pihak berkenaan supaya menghormati sensitiviti masyarakat kita yang berbilang agama dan memohon mereka untuk menghentikan upacara pengorbanan daripada dijalankan di sekolah-sekolah, institusi-institusi pengajian tinggi dan tempat-tempat awam lain.

"Kami berpendirian bahawa tempat-tempat awam, terutamanya sekolah-sekolah, bukan tempat yang tepat untuk melaksanakan upacara ini yang hanya berkaitan dengan masyarakat Islam. Ini tidak memberi teladan yang baik untuk kita menggalakkan keharmonian dan keamanan di kalangan rakyat majmuk negara ini,” kata kenyataan itu lagi.

  • Kemaman Kite · Pengulas Tertinggi · Kemaman, Terengganu, Malaysia
    mengambil kira pelbagai agama, dilarang sesiapa sahaja wanita tak tutup kepala di tempat umum yang ada berbagai orang kerana menghormati orang Islam yang agamanya mewajibkan wanita pakai tudung.... juga dilarang menjual arak diseluruh kedai yang ada pelanggan dan pekerja Islam kerana menghormati orang Islam... amacam, MCCBCHST ada setuju ka????
    • Mike Nechs ·
      Lawaklah cth ko ni..sedangkan Siti,Lisa or bnyk lagi cth artis lain Islam x pkai tudung, ko nk wajibkan pkai?

      And of course la, mnda pekerja n pelanggan Islam yg masuk kedai x halal? LOL.. lawak pa benda
    • Ferrari Merah
      pastu kalau ada perayaan agama jgn berarak kat jalan raya tempat awam. nanti jalam jem
    • Stephen Jinho · Pengulas Tertinggi · Dallas
      Kemamam Kite, Anda perlu faham MAS ada perkerja Islam,A.Asia begitu juga,dan banyak lagi tempat perniagaan yg juga ada pentingan kerajaan yg berjual arak dan mempunyai ramai perkerja org Melayu Islam,klu pun MCCBCHST SETUJU dgan cadangan kamu,sy yakin kerajaan pun TIDAK akan SETUJU dgan MU.
  • Monica Adeline · Pengulas Tertinggi · Guru di Education Department
    Minta maaf la kalau terasa...kita ni tinnggal di negara Malaysia ni bukan negara untuk orang Islam or Melayu sahaja. Kalau kita nak orang lain menghormati agama kita, kita patut menghormati agama orang lain. Bukan orang islam sahaja yang sensitif tentang isu agama. Kalau nak haramkan kami yang tak bertudung ni di tempat awam, banyak lagi orang Islam yang tidak bertudung di luar sana.
  • Mohd Azizie Abd Aziz · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
    Hari ini mereka kata jangan sembelih dalam kawasan sekolah kerana haiwan itu suci pada mereka. Kita ikut, tahun depan dia kata jangan makan pulak. Kau siapa nak masuk campur urusan agama aku. Kaum kafir ni dah melampau dalam diam diam dia menyelinap kedalam agama kita. 1Malaysia ke ini. Dia buat ladang babi kat kampung melayu boleh pulak. Dia buat kubur mereka kat kampung melayu boleh pulak. Orang melayu bertoleransi tapi ini sudah lebih. Nak jaga hati orang kafir kita pulak kena korbankan maruah agama kita pula. Dahlah MCA hina agama kita. Mana orang pemimpin islam mana perkasa BACUL semuanya.
    • Rijal Ramli · Works at Kementerian Pelajaran Malaysia
      tambah lg 1,bt sarang burung layang2 kat kawasan perumahan@bangunan@kedai.x kira lg benda y menyalak2 gigit org berak depan rumah org lg tuh.bela la kt umh sndiri,ikat @ kurung
    • Stephen Jinho · Top Commenter · Dallas
      MAAA: lesen2 tu di luluskan olih kerajaan,sepatut nya kau TANYA KERAJAAN kenapa LULUSKAN kandang babi,Kubur2 di kampung atau di kawasan org Melayu..ya? Kini kita bincang soal tempat bersesuaian,bukan kafir melampau menyelinap kedalam agama kamu!
    • Ahmad Fithri Al-Bassam · Top Commenter
      Stephen Jinho kenapa bukan islam sibuk campur tangan urusan org islam untuk laksanakan hukum hudud bagi org islam?? pasal lembu sembelih kat sekolah kamu marah.. bagaimana perasaan org islam bila kaum minoriti bukan islam marah hudud dilaksanakan di negara ini hanya utk umat islam. lu pun perlu jaga sensitiviti agama islam, jgn lu sendiri je pandai nk suh org jaga agama lu.
  • Bee Owi · · Nurses at Hosp ampang
    penganut islam MEMANG PATUT menghormati penganut agama2 yg lain jugak.. !!!! malaysia kan berbilang bangsa n agama... !!!! kalu org cina sembilih BABI depan org islam, tentu org islam marah jugak !!! samalah dgn sembelih LEMBU di depan penganut agama lain... !!! faham2 la mana org yg x faham2 lg tu... !!! ini ditujukan kpd org yg x reti bahasa punye... !!! kepada org islam yg pandai menghormati agama2 lain, i ucapkan berbyk terima kasih... tq
    • Bly Bit · KML, IPGM KBL
      gud comment
    • Fairuz Ariffin · Top Commenter · Bodyguard at Shannan's Pub
      BEE QWI--> aku nak tanya ko sejak ble lak org islam sembelih lembu dpn bkn islam? klu camtu yg korg minum arak dpn org islam xpikir lak? korg mabuk2 dpn kami org islam penah kami marah? jgn nk bangkitkn isu yg korg sendiri xtau... cermin diri la bro... ble pesta hantu lapar penah korg pikir colok besar yg dibakar hari2 tu mengangu penglihatan org lalu lalang? tu semua perkara kecil sbb kami hormat amalan agama anda.. tapi ble tentang amalan agama islam kenapa nk pertikaikn ... kte bbilang kaum n byk amalan agama... so hormat amalan agama kami n kami hormat amalan agama korg...
    • Kapal Terbang Kertas · Top Commenter · Accademia delle Belle Arti di Napoli
      Fairuz Ariffin nak kesamarataan ? patut tutup sekolah2 aliran cina dan tamil....jd 1 sekolah kebangsaan....baru bole ajar dan bgtau pada semua kaum apa yg salah dan silap..betul x ?
    • Bee Owi · · Nurses at Hosp ampang
      FAIRUZ ARIFFIN : u n i n semua org tau bahawa LEMBU itu suci kpd org beragama HINDU... SO jgn la berniat or berplan or bercadang or rasa nak bersembelih LEMBU di tempat2 seperti di sekolah, insititut pengajian awam.... tempat2 mcm tu kan semua bangsa n agama berkumpul... agak2 lain... !!! kalu org hindu nampak lembu disembelih di depan diorg sendiri, tentu diorg akan amat2 sedih ye...
    • Bee Owi · · Nurses at Hosp ampang
      sembelih la kat masjid.... tempat suci org2 islam....
    • Megat Shahir · Works at Port Dickson High School
      Stakat aku hidup kat Malaysia ni xpernah lagi aku dgr Org islam complain pasal ritual atau adat resam agama lain.. kenapa bila orang islam punya acara keagamaan korang nk pertikai? nk ke kami pertikai pasal bakar colok, berarak bawa orang mati sampai jalan jem, usung tokong ntah kemana2.. siap ada polis melayu yang agama islam lg yg kawal trafik.. lu olang apa mau bising2...
    • Fairuz Ariffin · Top Commenter · Bodyguard at Shannan's Pub
      Kapal Terbang Kertas ---> XPERLU BRO... diorg nk wat apa sek diorgnya psl.. aku hormat amalan diorg! skrg ni jgn nk pertikaikn amalan agama kami! MALAYSIAKINI PUN BANGANG BODOH! SIARKAN TOPIK NI MALAM RAYA! KLU BEBAS SANGAT PUN BERITA TAPIS LA SIKIT! JG ATI UMAT ISLAM! DLM HAL POLITIK AKU LEH SABAR LAGI BYK YG AKU SETUJU TP BLE BERITA BANGSAT MCM NI TAMBAH LAGI DGN PROVOKASI AKN WAT SALAH PHM SO LEBIH BAIK KTE HORMAT 1 SAMA LAIN...
    • Ajmel Hakimi · Sekolah Islam Adni
      Bee Owi kalau macam tu orang Hindu tak payah la pergi tengok upacara korban ...lagipun dibuat sewaktu sekolah cutikan...apa yang korang sibuk2....benda ni dah berjalan berpuluh2 tahun...why rock the boat now? apa motif orang2 bukan Islam mempersoalkan benda2 macam ni?
    • Bee Owi · · Nurses at Hosp ampang
      apa yg buat i geram ialah komen dr FERRARI MERAH... dia kata : makin berani bersuara penganut agama lain.memang sial.... PATUT KE FERRARI MERAH CAKAP MCM TU ???!!!
    • Ajmelhafiz Jamaludin · Top Commenter · Lead Engineer at Husky Oil
      Bee Owi rasanya memang patut Ferrari merah cakap macam tu...aku penyokong tegar Pakatan Rakyat dan aku risau sikap yang makin melampau orang2 bukan Islam ini aku memalitkan fitnah kepada Pakatan Rakyat.
    • شمس الدين · TTTC KL
      INGAT!! AGAMA RASMI MALAYSIA ADALAH AGAMA ISLAM!! ITU TELAH TERMAKTUB DALAM PERLEMBAGAAN NEGARA MALAYSIA.. SO JGN MAIN2 DGN PERLEMBAGAAN..
    • Nazriaziz Alsheikh · Top Commenter · Pemulung Hati dan Jiwa Rakyat Marhaen at Bangsaku
      Bee Owi : Kenapa you tak bakar mercun di toh peh kong (kuil cinalah) kenapa mesti bakar mercun depan rumah, bikin bising anak kecil mahu tidur. You tak tahu hormat orang lain ke? Di Singapura, you jangan harap boleh bakar mercun depan rumah. You masih beruntung tinggal di Malaysia. Saya pun tak pernah protes jiran saya cina bakar mercun sebab saya faham budaya orang cina, So, you pun mesti kena faham juga la.
    • Muhammad Ismail · Top Commenter
      bee owi - lu mau sembelih babi utk makan lu punya sukalah.ini sembelih utk Qurban satu tahun sekali ma... bukan hari2... kalau utk makan biasa punya kita pun tidak sembelih dekat Masjid apa lagi di sekolah... sembelih di pasar juga.lu org jual ARAK ari2 ada hormat sama org punya agama ka?
    • Ismahaji Abu · Top Commenter
      BO...kamu ade masalah ke org islam sembelih lembu dpn org cine...
    • Muhammad Ismail · Top Commenter
      bee owi - org hindu bela lembu utk jual dapat untung bukan utk di sembah pa cerita. kalau tak leh sembelih jgn suruh mereka jual... bela saja sampai lembu2 itu mati dgn sendiri...boleh...kalau jual org yg beli mesti nak sembelih punya... mereka pun tahukan...jadi jgn lah jual lembu2 belaan mereka...
    • Zil Husham Ramli · Top Commenter · Kolej Sultan Abdul Hamid, Alor Star, Kedah
      mr bee owi.......Islam tidak pernah mahu menginayai agama lain, apa lagi mahu menyembelih binatang korban di depan mereka....pada kebiasaannya korban dilakukan di kawasan masjid ataupun surau ataupun kawasan ramainya orang islam......saya fikir usah dibangkitkan hal-hal seperti ini (kecuali menyembelih lembu di kuil hindu)....kerana ia menyentuh sangat-sangat perasaan orang islam.....saya fikir sejak akhir-akhir ini terlalu banyak penghinaan terhadap islam telah dilakukan oleh orang-orang bukan islam....sebenarnya ini amat-amat bahaya....negara ini agama rasminya islam....oleh itu saya rasa selagi ia terang-terang tidak menginayai agama hindu....jangan diperdebatkan.
    • Nut Trition
      Ko ni bodohnla Bee Owi.. Orang Islam sembelih lembu atas tuntutan agama..itupun sembelih setahun sekali masa raya haji.Yang lu nak sembelih babi tu tuntutan agama jugak ka?
    • Lancer Lancergt · Sales Manager at HTC
      Fairuz Ariffin aku sokong ko
    • El-Haneef Abd El-Hameed · Top Commenter
      Bee Owi - Borneo is part of Malaysia but you can see pipel sell pork in public. Tidak ada isu dr Melayu dan Muslim kerana menghormati budaya majoriti kaum serta agama lain disana. Ini adalah common understanding.

      Banyak tahun telah berlalu, dan saya rasa kita sesama kaum banyak sudah memahami kebudayaan antara satu sama lain. Kenapa perlu berbangkit isu seperti ini?

      Saya rasa permintaan ini tidak boleh dijadikan National Policy. Saya rasa permintaan utk tidak menyembelih lembu di sekolah umum make sense ttp tidak disemua sekolah. Namun permintaan penyembelihan ditempat awam, saya rasa itu keterlaluan. TEMPAT AWAM ini tafsirannya meluas.
      ...See More
    • Sylvester Sigar · Uitm
      benar kata kamu...kalau dari segi moral di ajar disekolah hormat menghormati tu di tekan tak kira bangsa dan agama....satu lagi semua manusia dicipta oleh tuhan....kau orang pandai2 kata kau orang saja layak...entah2 bau surga pun kamu tak cium...jadi cermin dulu muka...
    • Ipoh Mali · Top Commenter
      Masalahnya Kami Ade Tayang dan Ajak penganut Hindu Tonton ke?Pade pade lah Suruhajaya agama ni nak Sensitf pun.. Lu Kira Lu punya Sensitif je! sampai Nak Korban lembu pun tak boleh..Melampau la.. Sape menteri dia? Bukan Koh Tsu Koon? Woii Bagi kami Sembelih Lembu tu amalan Suci.. Bukan Niat nak Sakitkan Hati lu org.. Kalau Macam tu Pergi la Marah Dengan restoran McD.. Pasal Jual Big MAC.. BODOH PUNYA MAJLIS AGAMA.. Bukan nya sembelih depan Kuil..
    • Rijal Ramli · Works at Kementerian Pelajaran Malaysia
      Nazriaziz Alsheikh tumpang sekaki nazri, ade naga & gendang datang tiap2 rumah kita diorg mintak sedekah pun kita x penah bising
    • Ismie Mohd Asraf · · Top Commenter · Guru at Kementerian Pelajaran Malaysia
      Ajmel Hakimi Saya setuju pendapat saudara. Bagi saya tiada masalah kalau buat ibadah korban di sekolah. Yang dijemput itu org ramai yg beragama Islam. Seingat saya la, xpernah lg kami jemput pelajar non-Muslim tgk ibadah korban. Plus, ibadah ini dibuat pada hari sekolah cuti. Mmg xperlu kan pelajar non-Muslim dtg ke sekolah. So, xde sebab la pelajar non-Muslim menyaksikan ibadah korban di sekolah.
    • Ismie Mohd Asraf · · Top Commenter · Guru at Kementerian Pelajaran Malaysia
      El-Haneef Abd El-Hameed Mmg betul kata saudara.
    • Bee Owi · · Nurses at Hosp ampang
      zaman kamrul : u pasti ke yg jual daging tu org hindu ? ataupun yg u lihat tu adalah org india tp beragama christian.... tak sama tau !!!!
    • Kassim Selamat · Top Commenter · University Mobster2 Vendetta
      Bee Owi
      Manusia tenak Lembu tu untuk dimakan bukan dibelai mcm kucing dan anjing walaupun kat Negara China tu diaorg makan jugak anjing ngan kucing..bukan Melayu jer yg Islam dlm Malaysia,Cina dan India pun ade..
    • Sang Kelembai · Top Commenter
      Bee Owi - cuba ko sembelih babi depan rumah aku, kalau nak tau langit tu tinggi ke rendah.
    • Saadong Toktadoh · Top Commenter · SM Jeli
      Kapal Terbang Kertas sebab tu kefahaman dalam masyarakat kena fikirkan semua sudut jangan ikut perasaan tau nak tibai aje, kalau diambil kira pasal sensitif semua perkara terlibat, jadi kena didik minda jenerasi kita supaya saling memahami antara agama dan budaya, kena asuh dari bangku sekolah lagi. yang fanatik tu kena jaga la keluarga masing2 jgn hampiri benda yang kita taksuka .
    • Hadi Osman · · Top Commenter
      xde makna kami nk hormat agama lain..dh tertulis dalam al-quran kamu wahai si kafir adalah kayu api neraka..dan kami dgn ibadat kami yg tiada tolok bandingnya..islam we islam.mujahiddin just wait for you action untll we finish you..malaysia ini aman kerana kami ade disini..jika tiada umat islam di sini makan malapetaka akan berlaku...BEE QWI..jgn ckp xpakai otak...kaum kau baru sja baling daging babi dihadapan rumah imam kami..you all jgn main2 dgn islam..kalo berani suarakan hak kamu utk tentang islam..kita lawan....
  • Jessica Lye Fun Choon · Tunku Abdul Rahman University
    kenapa tak larang saja orang islam makan lembu ?saya tak setuju la dengan MCCBCHST ini. pertembungan seumpama ini tidak dapat dielakkan kerana kita pelbagai budaya. saling bertoleransi la dengan kepercayaan masing-masing.kalau kamu larang mereka sembelih lembu, nanti mereka larang kamu sembelih babi atau bawa anjing kamu bersiar-siar depan rumah orang islam untuk dunking waktu petang atas alasan "pelihara sensitiviti, kalau nak anjing kamu berak, bawa bersiar depan rumah orang non-muslim saja atau berak di toilet saja". sungguh tidak masuk akal .... kerana kita pelbagai kaum di malaysia ini.
  • Carlos Kiyanly · Top Commenter · De Todo Un Poquito
    Bagi pendapat akulah, pada masa lalu issue ni tak pernah pula timbul, ketika umat Islam menyambut Aidil Adha, biasanya, sekolah2 tutup, University2 tutup sebab public holiday ramai yg balik kg untuk menyambut Aidil Adha, korban pula dibuat kat masjid2, surau2 atau di kampung2, tak ada pun issue2 sensitif diperbincangkan macan ni ditimbulkan, tapi sekarang baru timbul, KENAPA? cuba kita fikirkan sejenak KENAPA? adakah saja PROPAGANDA dimainkan untuk meraih sokongan dari Parti2 tertentu yg akan menjadi HERO dlm masalah ini. atau saja untuk memecah belah keharmonian rakyat malaysia yg berbilang bangsa dan agama dan Parti tertentu akan mengambil kesempatan dlm issue ni? Fikir2 kanlah. ISLAM TETAP TERPILIHARA. Ni Pendapat peribadi aku jer, FIKIRLAH SEJENAK.
    • Mohd Irfan ·
      aku pun rasa2 macam tu juga. Apa2hal pun, kita layankan je, sekaranglah masanya umat islam nak berfikir secara kritis dan kritikal. Buat kita sedar, dunia ni tak seindah khayalan. :)
  • Stephen Jinho · Top Commenter · Dallas
    Sekolah bukan tempat sembelih, biar apa jenis haiwan pun! Sembelih korban lembu, kambing, unta walau ayam pun sepatut di lakukan di dalam kawasan masjid, untuk org Islam dan kuil Hindu untok org Hindu. Habis cerita!!
    Bukan nak buat issu, tapi nasihat untuk kebaikan semua kaum.
    kalau tidak, nanti org Cina nanti ada kenduri, dia sembelih kinzir dlm kawasan sekolah.... ha, JADI KECOH PULA!!
    • Hud Romel · Top Commenter
      Malaysia ni kan negara Islam , budaya Agama Rasmi Negara patutlah di mana mana , tidak kira di sekolah ke . etc ..
    • Balthazar Blake · Top Commenter
      lu nak sembelih babi pegi sembelih babi dlm sekolah jenis CINA lahhhh...apa lancau
    • Sang Kelembai · Top Commenter
      Apa jadi Masjid Babri di India...tolong ingat sikit!!
  • Raja Mohd Shahrim · Top Commenter
    Betul apa teguran MCCBCHST, kalau dorang sembelih babi kat tempat awam, mesti org islam marah..so sama lah dgn dorang.. lembu pulak adalah haiwan suci bg penganut hindu, teguran macam ni jangan lah disensasikan
    • Ajmel Hakimi · Sekolah Islam Adni
      apa pasal nak kecoh kalo diorang nak sembelih babi kat tempat awam.....asalkan tak melanggar syarat2 kerajaan tempatan, jabatan alam sekitar dsbnya...contohnya darah tak dibiarkan mengalir ke longkang2 dan sungai, bau busuk tak boleh ada dsbnya, bagi saya tak de masalah
    • Stephen Jinho · Top Commenter · Dallas
      Raja Mhd. YOU ARE RIGHT!! mereka mensensasikan dgn isu yg salah pula! At least you are one very sensible Raja!
    • Muhammad Ismail · Top Commenter
      rms - kou tahu tk yg sembelih korban kat surau ke...masjid ke...setahun sekali je...bkn sembelihan hari2...apa yg diaorg termasuk kou nak sesansikan sangat...tanyalah siapa yg memulakan semua nih...
    • Pridivraj Naidu · Kuala Lumpur, Malaysia
      Terimakasih Raja Mohd Shahrin.... kalo la semua org leh faham, napa perlu keluarkan ayat2 pedih : sakit membaca...
    • Mohamad Basori Umar
      ISLAM AGAMA SEJAGAT. SURAH AL-BAQARAH (LEMBU) BOLEH BACA.
  • Al- Brangi · Pensioner at Pensioner
    apa pulak tak mengambil kira sensitiviti agama lain? bukannya budak2 sekolah yg beragama lain dipaksa datang ke sekolah masa ibadah korban. habis tu beraraka keliling kota menyemak dan meyampahkan kota dengan buah kelapa hingga jala sesak itu tidak mengambil kira sensitiviti agama lain? menghina hudud itu tidak mengambilkira sensitiviti agama lain come on....hormatilah malaysia muslim-based country seperti mana kami menghormati agama lain.
  • Marimuthu Pachayappan · Top Commenter · Universiti Utara Malaysia
    Lembu dianggap suci krna ia banyak berguna utk org hindu dulu2. Tapi dlm kitab2 lama ada juga menyatakan lembu dikorbankan utk disembah pd dewa2 dan juga org hindu dulu yg makan lembu. Sekarang zaman moden, secara logiknya kalau tuhan betul-betul tidak mahu org makan lembu, maka dia akan jadikan lembu berbisa supaya org tidak makannya.......Jadi MCCBCHST tak payah pedulikan dimana org nak sembilih lembu........ setahu saya kalau byk makan daging lagi tak baik utk kesihatan....
    • Sang Kelembai · Top Commenter
      Perarakan bawa kawadi pun elok dicadangkan buat kat Bt Caves jer
    • Fairuz Ariffin · Top Commenter · Bodyguard at Shannan's Pub
      umat islam hormat amalan agama kamu semua... esok umat islam nk sambut raya korban dan ble berita ni keluar serius telah wat hati umat islam terguris... dan kepada kaum2 bkn islam korg hormati amalan agama kami seperti mana yg kami lakukan pd amalan agama kamu... bbincang boleh tp kadang2 jgn melampau!
    • Yap Lean Kent · University Sains Malaysia
      Fairuz Ariffin : Setuju, kalau buat kat sekolah, suruh murid-murid semua cuti. ( Hari Cuti kan?) jadi upacara itu tidak dapat dilihat oleh lain-lain penganut agama. apamacampun, hopefully tidak tersinggung dengan isu-isu ini. Janganlah marah-marah, kita dah hidup more than 100 year dalam tanah ini, tentu ada penyelesaian..Jangan kutuk, cari penyelesaian..Selamat Hari Raya buat kawan-kawan Muslim.
  • Kumaran Balachendran · Top Commenter
    dari dulu, kini dan selama lamanya, mana ada MUSLIM jaga sensitiviti agama lain secara keseluruhan? yang selalu didengarkan dan dikumandangkan adalah, penganut lain mesti menghormati sensiviti kaum muslim...kalau diminta atau diseru, ada yang mengeluarkan kata kata>non muslim telah menyebabkan kemarahan orang Mly Muslim dan sebagainya...cuba lihat jamuan jamuan di jabatan/institusi kerajaan..disediakn daging lembu bersama sama makanan lain..dan kakitangan beragama HINDU pulak, berdiri, tengok saja! kalau diasingkan takpe, ini tak...ada banyak lagi cntoh!
    • Pridivraj Naidu · Kuala Lumpur, Malaysia
      asingkan?? haha... i tak penah mkn kat jamuan krjn atau rumah terbuka. pegi pon sbb hormat org yg jemput. Kita jaga agama sendiri. dats sa best way here. bagi depa sedar sikit. Kita lagi sensitif ttg Agama Hindu
    • Kumaran Balachendran · Top Commenter
      Pridivraj Naidu :the sama goes to me..even,they dare to ask insensitive question>>India tak makan daging ke?
    • Mohd Irfan ·
      Kumaran Balachendran bang jiran aku ada 2-3 keluarga india. ada yang makan daging ada yang tidak (ada yang kristian dan ada yang cucunya muslim, jadi takkanlah tanya makan daging ke tidak tak boleh). India bangsa, hindu agama. sekian.
  • Ramdhan Mohamad · Top Commenter · Tukang Paip at SYARIKAT BEKALAN AIR SELANGOR SDN BHD (SYABAS)
    sudah la, jgn gaduh2 pasal agama nanti ada org naikkan lagi harga minyak kita x perasan pulak
  • Kapitan Stesen · Top Commenter
    Saya menghormati permintaan MCCBCHST.. nampak logiknya... Maka dgn ini, saya turut meminta pihak MCCBCHST untuk menghormati kami penganut agama lain dengan berhenti membakar colok2 di tepi2 jalan dan untuk berhenti berarak di jalan2 raya ketika Thaipusam dan lain2 upacara agama yg menggunakan jalan2 atau bangunan awam.. Memandangkan jalan2 bangunan2 awam adalah tempat2 awam spt yg disebutkan MCCBCHST yg akan mengganggu ketenteraman penduduk dan pelajar2 yg berbilang kaum... Jika ini dapat dipenuhi, maka tiada salahnya kami turut memenuhi permintaan anda... terima kasih..
  • Kelab Melayu Muda · Top Commenter · Hanya kuli biasa at Agensi Kerajaan Negara
    "Malaysiakini difahamkan upacara pengorbanan yang dijadualkan pada Jumaat ini, bafgaimanapun telah dibatalkan atas sebab-sebab tiada kemudahan yang mencukupi di sekolah berkenaan." UNTUK MAKLUMAN, HARI UNTUK IBADAH KORBAN HANYA PADA HARI AHAD - RABU (6-9 Nov) TIDAK TEMASUK HARI JUMAAT. Ibadah KORBAN hanya untuk UMAT ISLAM sahaja malah DAGING KORBAN juga tidak digalakkan diberi kepada orang BUKAN ISLAM kerana ia adalah IBADAT bukan KENDURI atau MAJLIS MAKAN. Oleh itu diharap semua FAHAM dengan isu ini dan jangan membarakan apa-apa isu yang tidak perlu menjadi SENSIVITI dan SENSASI.
    • Putera Benom · Kuli at Penjawat awam
      Ini satu tuntutan yang melampau. Sensitiviti? Kalau nak ikutkan banyak perkara yang bukan Islam perlu prihatin terhadap sensitiviti masyarakat Islam di negara ini.
    • Putera Benom · Kuli at Penjawat awam
      Aku bukan pelampau tetapi hormati Islam sebagai satu agama rasmi. Kamu dengan agama kamu, kami dengan agama kami. Jika kalian menyentuh ibadat yang dituntut oleh Islam..... Kami umat Islam akan suarakan apakah sensitiviti kami.....
    • Putera Benom · Kuli at Penjawat awam
      Angkara 1Malaysia belaka la ni
  • Abu Thaqif Sukri Al-abqari · Islamic University of Medina
    TAK PERLU LA ORANG INDIA NAK MARAH KALAU ORANG ISLAM SEMBELIH "TUHAN" MEREKA SEBAB BAGI MUSLIM ITU ADALAH SEBAHAGIAN DARI BINATANG TERNAK, DILAKUKAN DISEKOLAH KERANA IA SEBAHAGIAN PNP JUGA. (PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN) KEPADA PELAJAR YANG BERAGAMA ISLAM. KAN SEKOLAH TEMPAT MENDIDIK PELAJAR MEMAHAMI AGAMA MEREKA SENDIRI. DAN SAYA RASA TIDAK ADA PENGETUA YANG MENGAJAK ATAU PAKSA ORANG INDIA IKUT SEKALI.. KALAU ADA LEMPANG AJE TERUS...TAPI SEPENGETAHUAN SAYA TAK ADA LA... JADI MCCBHCHST TAK PERLU NAK MARAH...
    • Ra-v Chax · Kuala Lumpur, Malaysia
      dude i dont care kalau korang nak korban lembu...and i respect ur agama and i know a bit about islam and im trying to learn and know about them..u also should try learn other religious also because the fact that u saying that cow is our "tuhan" is totally WRONG..btw selamat hari raya haji my fellow frens
    • Abu Thaqif Sukri Al-abqari · Islamic University of Medina
      Ra-v Chax explain please...
    • Ra-v Chax · Kuala Lumpur, Malaysia
      Abu Thaqif Sukri Al-abqari cow is just a sacred animal in Hinduism...Why do the Hindus regard the cow as sacred? People who ask if cows are considered sacred should understand that Hindus regard all living creatures as sacred-mammals, fishes, birds and more. The cow symbolically represents all other creatures to the Hindu..
  • B Chendren Balakrishnan · Top Commenter · Uni Münster
    Saya menyokong pendirian MCCBCHST. Harap dan merayu agar pihak berkenaan dapat menerima rayuan ini. Selamat Hari Raya Haji. Salam
  • Apai Momoq · · Top Commenter · 234 subscribers
    org2 non muslim nie saja nk cari pasal ngan org islam.. dah 54 tahun merdeka, skg bru nk kecoh pasal sensitiviti... dasar tak pernah bersyukur..
  • Sang Kelembai · Top Commenter
    Jangan campurtangan dlm urusan agama islam...ini bumi Malaysia!!!!
    • Mike Nechs ·
      mnada diorg cmpurtangan.. cuma ckp jgn buat kt skolah.. tu pun salahkah.. xkkan xda tmpt lain..

      ini bumi Malaysia tp bukan bumi ko sorang!
    • Sang Kelembai · Top Commenter
      Mike Nechs Ko dikira bernasib baik...Orang Melayu izinkan Atok ko jadi wargenegara Malaysia berasaskan perinsip jus soli...
    • Bly Bit · KML, IPGM KBL
      bumi tu kepunyaan semua hidupan, semua org da haknya... melainkan bumi ini hak milik anda, melainkan u pencipta bumi ni... ok?
  • Azli Abd Aziz · Top Commenter · Smma
    Nampaknye perbalahan makin teruk disini... rasanya hal ini kpd kwn2 yg bukan beragama Islam tidak perlu campur dalam urusan keagama ini, tidak kiralah apa pandangan anda dan kepercayaan anda terhadap lembu yg disembelih, ini adalah urusan keagamaan.. majlis ini pun diadakan kebanyakannye di masjid atau disurau, atau sekitar kawasan masjid dan surau terutamanya dikawasan perumahan..., dan dlm majlis ini juga, kaum dari agama lain tidak dijemput, dan disini tidak timbul persoalan keagamaan... harus diingat, jgn disamakan soal potong babi atau minum arak...ini isu lain.... harap, rakan dari agama lain tidak menyentuh urasan ini secara kasar atau keterlaluan....
  • Wawe Aklee · Top Commenter
    aik.....dah makin melampau nie
  • Kamal Koh · · Top Commenter · Managing director at MY IMAN EDUCATION MEDIA SDN BHD
    Akibat sibuk berpolitik dan cari kekayaan, dakwah Islamiyah tidak pernah difikirkan. Hanya almarhum Tunku Abd Rahman Putra Alhaj yang berjiwa dakwah!
  • Sylvester Sigar · Uitm
    semua manusia yang menghuni di permukaan bumi ni siapa yang ciptakan...?! jawapannya yang maha esa....ya kah?!kenapa seolah2 ada satu bangsa ja kata dia layak?! tuk semua pembaca...kamu hormat saya, saya hormat kamu...kita semua layak hidup didunia ini...hormat menghormatilah...janganlah guna nama agamalah...malu tau...kalau mau belajar hormat org datang sarawak atau sabah...tuk pengatahuan...ada 100 lebih bangsa di sarawak belum masuk sabah....you org semenanjung baru 3 bangsa dah gaduh2 dulu kata org sarawak tinggal atas pokok..., kalau macam ni apacam jawab guna otak...
  • Lisva Ruben · Entrepreneur at Syarikat Sri Amman (M) Sdn Bhd
    jgnlaa main sama agama maaa!!! tuhan satu aje, tapi ugama yg membezakan sesama manusia....1 malaysia looooo!!! relak bro jgn terlalu sensitif!!!!
  • Tengku Utara
    MCCBCHST tak berani bersuara jika tiada dalang di belakangnya, samada dalang ini musuh islam atau seteru politik.IBRAPERKASA kenapa diam dalam isu ini?
  • Putra Teha · Top Commenter
    awas...sensitiviti agama sedang dimainkan menjelang pilihanraya.
  • Abd Wahab Haji Harun · Top Commenter · Maktab Mahmud Alor Setar. Kedah
    Dulu-dulu tak pernah bantah...sekarang dah mula sedikit demi sedikit, kenapa!
  • Buzze Azam · Top Commenter · Universty of salford manchester
    lepas ni jangan lagi ada perarakan taipusam di tempat awam. Tarian singa pun setakat dlm tokong je.
  • Ferrari Merah
    makin berani bersuara penganut agama lain. Memang sial
  • Emyanex Welly Tugis · Works at Kementerian Pelajaran Malaysia
    bertoleransi amalan mulia.
  • Johney Malibin · Tambunan
    saya lihat bnyk kekeliruan dalam diri pembaca dan juga membuat penilaian bukan melalui fikiran.dalam masyarakat majmuk, setiap kaum dan anutan agama seharusnya menghormati org lain.saya bersetuju dng cadangan dan saranan MCCBCHST agar penyembelihan tidak dilakukan dikawasan sekolah, kerana ianya bukan tempat yang sesuai.Jika pelajar di sekolah itu adalah pelajar beragama Islam dan kristian, ianya tidak menjadi masalah, tetapi jika ada pelajar yg beragama budah dan hindu maka seharusnya penyembelihan itu tidak dijalankan di situ.Ceritanya sama seperti bulan puasa.Pelajar non muslim tidak digalakkan makan dan minum dihadapan kawan2 muslimnya agar ibadah puasanya tidak terganggu.Jika ini boleh dibuat oleh non muslim, kenapa mereka tidak boleh bertolak ansur?so mari kita wujudkan satu masyarakat yang harmoni dan saling bertolak ansur.Bagi kami di sabah dan Sarawak masalah2 seperti ini tidak berlaku kerana saling menghormati antara satu dng yang lain.
  • Fairuz Ariffin · Top Commenter · Bodyguard at Shannan's Pub
    nk tanya sikit dlm sek tu ada pelajar ke time diorg lakukan aktiviti korban? tempat awam tu mcm mana? sjk ble pulak umat islam kacau kpecayaan korg? jgn wat permintaan yg sbelum ni xjd isu... jgn smpi 1 hari nati umat islam pulak persoalkn amalan agama slain islam.... tolong hormat agama islam n amalan agama islam... makin galak slain islam persoalkn amalan agama islam makin wat hati umat islam makin panas... byk je amalan agama selain islam yg boleh umat islam persoalkn... namun atas smgt perhormatan kepada amalan beragama rasanya xsalah kami umat islam mghormati amalan agama kamu semua... tp jgn mlampau ble amalan agama umat islam dpertikaikn atas alasan mghormati agama lain! "AMALAN BERDISKO, MINUM ARAK DAN PUSAT JUDI ADALAH MENGURIS HATI UMAT ISLAM! MAKA HARAMKN SEMUA AKTIVITI ITU! adakah boleh umat islam mintak tu semua dihapuskn? nati bersuara la berok2 ckp hormati hak bukan islam kerana kte negara bebas n demokrasi... TAPI BILA KENA TANG UMAT ISLAM SUKA2 KORG NK HALANG
    • Yap Lean Kent · University Sains Malaysia
      Jangan Panas Fairuz, ini perkara kecil shj, kenapa kita kena berlawan-lawan untuk perkara remek ini, ini cuba pandangan dari pihak tertentu sahaja, tetepi yang buat saya sedih, kenapa ada begitu ramai orang yang extreme buat komen. Taman aku ada buat kenduri dan saya dijemput, tapi jiran saya beagama Hindu tidak dijempu kerana sensetif..kenapa pula kita tidak dapat menyambut perayaan ini bersama. Cuba faham kenapa orang islam kena sembelih lembu, cuba faham kenapa cina membakar colok, cuba faham kenapa hindu ada perarakan ..daripada kita berbalah di sini. Sorry jika apa-apa terganggu.
    • Fairuz Ariffin · Top Commenter · Bodyguard at Shannan's Pub
      Yap Lean Kent ---> aku phm semua ttg amalan agama org slain islam n aku xpertikaikn tp ble amalan agma aku dpertikaikn n dsalah tafsir tu yg wat aku marah...aku dh lama faham amalan agama korg psl aku bkwn dgn semua org tp ble dlm cni ada yg kutuk amalan agama aku tu yg xkena.. xphm kenapa isu ni nk dbangkit?
    • Yap Lean Kent · University Sains Malaysia
      Fairuz Ariffin -- aku phm perasaan kamu, ini serupa kadang-kala isu lain-lain dibangkitkan juga buat aku marah, kita tidak dapat sekat apa-apa isu "dibangkitkan" di media serupa "malaysiakini" ini dan lain-lain "blogger" tapi hakikatnya kami hanya boleh buat bantahan sekeras-kerasnya shj, tapi saya memang tidak setuju dengan komen-komen lain yang extreme, memang semua orang di dunia tidak prefect, selain daripada Nabi atau Malaikat atau buat untuk penganut buddha -"Pu sha", walau apa apa pun, selepas kita buat pendirian kita, harap lain-lain orang atau pertubuhan akan "aware" sensitif perkara ini dan tidak dibangkit lagi.. Selamat hari raya, kawan ku.
  • Tengku Adlin Ku Mat · Dungun, Terengganu, Malaysia
    ape sebenarnya matlamat penubuhan mccbchsc, kalau nak masuk campur urusan agama islam, kami tak berminat campur tangan kamu. kami banyak toleransi dengan orang orang kamu. kamitak pernah larang hindu berarak di batu cave, kami tak pernah larang orang budha main mercun tahun baru cina, kami tak pernah halang santa claus membahagi hadiah hari krismas d pasaraya pada hari krismas. kami tak langsung campur urusan agama kamu atas ape alasan sekalipun, jadi kamu tak payah lah nak campur urusan agama kami. kalau kamu tak beleh nak hormati agama kami maka kami pun tak perlu hormati agama kamu, kamu ingat kamu saja yang sensitif tentang agama. kamu jual arak d saven eleven, pelihara babi berdekatan kampung islam, buka kedai toto d tempat awam kami tak bantah sehinga ramai orang islam terjebak dengan judi dan arak. "kita ni tinggal di negara malaysia bukan negara untuk kristian, hindu, budha saja. mccbchsc takperlu main api la ye. betul kata monica adeline "kalau kita nak orang lain menghormati agama kita, kita patut hormati agama orang lain
  • Adam Sejodoh · Top Commenter
    Kita setuju kawasan sekolah tidak sesuai menyembelih binatang kerana boleh menumbulkan bau busuk. Kalau sembelih seekor dua bolehlah. Tapi kalau sembelih lembuh banyak-banyak itu memang tidak sesuai. Busuk nanti kawasan sekolah. Kepada MCCBCHST jangan terlalu sensitif dengan amalan agama orang lain terutama Islam. Orang Islam sambut perayaan dengan membuat sembelihan lembu di mana-manapun kecuali di depan rumah KAMU, jangan tegur.. MCCBCHST jangan fikirkan sensitiviti KAMU sahaja. Sesiapa sahaja boleh melakukan upacara keagamaan di tempat awam, kecuali BERPESTA DI DALAM KAWASAN RUMAH KITA. Perlu diingatkan kepada MCCBCHST supaya tidak terlalu sensitif bila UMAT ISLAM membuat upacara keagamaan mereka di kawasan AWAM bukan di DALAM KAWASAN rumah KAMU. Pakai OTAK sembelum buat bantahan..
  • Azman Harun · Pharmacist at Hospital papar
    tiap2 agama ada peraturan dia.jgn nak kata semua penganut ikut peraturan x kira apa agama pun.contoh x pakai tudung.memg wajib tapi ada juga yg x pakai.bg islam, ada balasannya.so x perlu la bukan islam nak pertikai.kalau nak pertikai pergi study dulu agama islam baru boleh bg komen berilmu.sy x paham agama kamu jadi xmahu nak pertikai apa2.tp belum tentu kamu ikut semua peraturan kamu kan.tp yg peliknya ada beberapa perkara yg kamu x suka, tp kamu x halang..contoh judi. islam haramkan. kamu pun kata ia x bagus.tp bila nak mansuh, ada sebilangan dalam kalangan kamu x bagi.alasan ia hak asasi.logik la sikit. n dalam isu lembu ni, kalau x suka x payah la tgk.lgpun time cuti sekolah mana ada student bukan islam.kalau ada pun, kamu igtkan la anak kamu jgn pergi tgk majlis korban ni.
  • Amat Farish · Top Commenter · BoMoH ImPoRt at Umah Sakit Tuanku Ampuan Seri Menanti,N9
    :: x habis2 dengki ngan org melayu/islam....mintak macam2 dan mengarut dari dulu lagi...yg kerajaan duk ngikut je slalu..makin la naik lemak.....pastu alasan itu ini....hal org islam xde lak nk bising2 konon nk jga hati.....contoh: aku smayang dalam uma ni x ganggu kot jiran aku tapi kalau die semayang..perh! sampai dalam toilet pun bau...ade aku marah depan uma? kalau raya..ade aku pasang lagu raya kuat2 satu taman perumahan? kalau korg raya? bunyi sampai subuh! x pun x berterima kasih n paling penting, SEDAR sape majoriti kat negara ni..sekian ::
  • Reformasi Tajdid · Top Commenter · Works at Maybank
    Ini dah melampau. Kami org Islam buat majlis utk syiarkan islam tak boleh sedangkan ini negara majoriti umat islam. selama ni org Budha selamba je buat majlis kat tempat awam takpe pulak contohnya perayaan hantu lapar, selambe je buat hidangan tepi jalan raya termasuk ada babi panggang. ADA FIKIR PERASAAN ORG ISLAM YG LALU LALANG???Orang Hindu selamba je sambut perayaan thaipusam tepi jalan raya sampai jem jalan kat batu caves.berarak bawa patung tuhan mereka. APA PERASAAN ORANG ISLAM.ADA KAMI BISING??AGAK2LA.ISLAM AGAMA RASMI MALAYSIA.LEBIH 60% RAKYAT ORANG ISLAM.
  • Miagi Taro · Top Commenter
    NAMPAK SANGAT SELEPAS BEPULUH TAUN MERDEKE...NEGARA KITA MASIH RAPUH RELATION ANTARA KAUMNYA...BERITA TU SATU PROVOKASI JA...RAMAI YANG MELATAH...
    NABI MUHAMMAD DAH KATA....KAMU DENGAN AGAMA KAMU...AKU DENGAN AGAMA AKU...SO APA LAGI NAK KATA...TOLERANSI BUKAN MAKNANYA SMA HAK...INGT TU...ORG KRISTIAN, BUDDHA@ APA SAJA...XPAYAH NAK KOMEN AGAMA ISLAM SPT KAMI ORG ISLAM XPENAH KOMEN AGAMA U ALL...TU MAKNA TOLERANSI...
  • Huzaifa Mss · CEO at Engineering
    kita patut menghormati padangan mereka..Islam itu adil dan membawa rahmat...tak perlulah sampai semua sekolah atau tempat awam tak dibenarkan buat korban...mungkin tak perlu sembelih di sekolah atau tempat awam yang mempunyai ramai penganut agama hindu.. tapi kalau ada sorang dua tu..takkan tak boleh??? lagi pun masa program korban bukan dibuka untuk org bukan Islam... bukan disembelih di hadapan mereka? jadi apa rasionalnya.??
  • Mat Ali Mohamed · · Bangi, Malaysia
    Peraturan yang tidak logik. Hari raya Korban sekolah bercuti, dan bagaimana dikatakan lembu itu disembelih dihadapan pelbagai bangsa. Nampaknya ada usaha nak menyusahkan ibadah korban ni? buat kat masjid dan surau pula mintak permit. Apa yang sedang berlaku, Bukankah arahan ini menyentuh sensitiviti umat Islam?
  • Rosli Rani · Islamic Education Lecturer at KMNS
    Isunya ialah majlis perundingan agama minta jgn sembelih lembu di tempat2 awam atau di sekolah2, alasannya IALAH utk jaga sensitiviti masyarakat.... TETAPI kenapa majlis perundingan agama xsensitiv dgn perarakan agama2 lain yg jelas2 mengganggu pelbagai masyarakat...... kenapa nk melarat ke benda2 lain???
  • Reformasi Tajdid · Top Commenter · Works at Maybank
    JANGAN SAMPAI KAMI ORANG ISLAM MENGAMUK.MENTANG2 ORANG MELAYU KAYA DENGAN SOPAN SANTUN DAN ADAB SUKA2 HATIJEE NAK NYALAKAN API KEMARAHAN KAMI.KAMI BUAT IBADAT KORBAN BUKANNYA DEPAN2 ORG BKN ISLAM.BUKANNYA SURUH KO ORANG TENGOK
  • Rina Lee · Works at Syarikat Sendirian Berhad
    apa jua di lakukan umat islam di malaysia dipertikai, tetapi pernah ke kita terfikir bagaimana nasib sosilawati dan sahabat beliau yang meninggal jasad di bakar seolah olah mereka itu penganut ugama hindu, sepatutnya mereka yg melakukan harus ke tali gantung.
  • Hamka Torres ·
    cikit2 kelebihan org islam dipertikai...lepas ni kedai judi dan kedai arak boleh ditutupla...sebab menyentuh sensitiviti org islam...
  • Sukeri Salleh · ITM Shah Alam
    - akan diadakan di premis sekurang-kurangnya dua buah sekolah di Kuala Lumpur pada Jumaat ini.

    Aidil adha - ahad
    Hari tasyrik - isnin, selasa, rabu

    Hari jumaat mana boleh buat ibadah Qurban. Macam ada yang tak kena jer ni
  • Muhammad Sanusi Md Nor · · Political Secretary at State Goverment Of Kedah Darul Aman
    Pi dok kat tempat lain lah kalau camtu...makin lama makin susah nak hidup dengan depa ni...macam2 perangai...
  • Abrahim Abdan · Top Commenter · SMV Alor Gajah Melaka
    Mereka sekarang dah berani bersuara lak ..ni gara2 1MALAYSIA punya pasal..padan muka...sape bantah nanti? aku rasa BN sokong punye
  • Muhammad Sanusi Md Nor · · Political Secretary at State Goverment Of Kedah Darul Aman
    Tak payah join org sembelih kalau sensitif sgt. Itu ibadat utk umat Islam... Pi main jauh2...
  • Wan Nor · Top Commenter
    jangan gadOh... pOrnO bn suka kOrang gadOh...
  • Roy Neo · Top Commenter · Works at Kementerian buruh paksa
    KRJAAN DESPRATE MEMANG MCAM TU....
  • Henry Lim · Top Commenter · Kota Kinabalu
    Penghuni negara ini terlalu ramai manusia yang 'Hipokrit' salah seorangnya ialah Kemaman Kite. Lu ingat negara ini AWAK punya sorang je ka? MCCBCHST pun cuma merayu saja itu pun dengan alasan yang menasabah...Lu mesti mau ingat , negara ini ramai cerdikpandai dan pendidik dalam agama...tapi masih ada Bapa rogol anak, Anak bunuh Ibu/Bapa, Penagih Dadah berkeliaran sana sini...mungkin kat Kemaman banyak daun Ketum. Lu tengok statistik la bos. Pasal pakai tudung nie, memang di tuntut oleh agama tapi tak di paksa, yang penting tak nampak aurat. Kemaman Kite ni..agak-agaknya kalau ada perempuan cantik telanjang bulat depan mata... you tentu seronok hinggakan mata tak terkelip!
  • Mat Nizam Md Nidzam · Top Commenter · KUiTTHO
    Allahhu Akbar... untuk makluman semua, program sembelihan korban untuk org islam adalah merupakan program yang mulia. Saya juga amat hairan, 20 tahun kebelakngan ini org islam terlalu memberi muka kepada org bukan islam... dalam erti kata lain takut dengan org islam berbanding dgn allah. Kita lihat hari ini, masayarakat melayu di bandar amat susah nak buat majlis keagamaan walhal di kawasan rumah sendiri. Sebab jiran sebelah cina ada bgtau bising, padahal kalo majlis agama lain... org melayu islam x boleh tegur mereka walaupun mereka2 ini juga bising, bahkan lebih teruk lagi.. apa ni..... saya nak tanya kepada org bukan islam yg duduk di malaysia hari ini, tidakkah majlis korban telah lama diadakan di sekolah sejak sebelum merdeka lagi?.. Kenapa sejak sebelum merdeka xnak persoalkan isu ini???... Saya bukan rasis, tp sy hrp mereka yg bukan beragama islam jgn persoalkan isu ini lagi, sy percaya kalo org islam tunduk kepada tuntutan mereka ini... percayalah satu hari nanti suara Azan tidak lg berkumandang di Malaysia ini... Ya Allah , selamatkanlah kami darpada golongan kufar ini... Allahuakbar...
  • Muhammad Faisal · Maktab Perguruan Sri Pinang
    Saya rasa pandangan agama lain juga harus menghormati agama Islam kerana ini merupakan salah satu aktiviti agama Islam. Selama ini dah berpuluh tahun merdeka seharusnya agama lain perlu faham dan hormati agama ISLAM yang telah lama bertapak di sini...
  • Hamba Yang Hina · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
    Bagi saya , Ada kala nya kena hormat pandangan mereka , selagi mereka tidak menghina " Islam " , sebaik-baiknya ambillah jalan pertengahan yang paling afdal..InsyaAllah mereka akan faham.
  • Balthazar Blake · Top Commenter
    apa kejadah depa ni? depa nak apa sebenarnya ni.
  • Bukhari Ismail
    Amalan korban ini..bukan perkara baru..semua sedia maklum kenapa sekarang mau tegur...jaga sensitiviti semualah..
  • Safuan Zulkfli · Universiti Sains Malaysia (USM)
    wah, makin berani. adakah peristiwa 13mei akan berulang? tak mustahil kalau begini gayanya.
  • Irene Teh · Top Commenter · Ipoh, Perak
    Apakah agama-agama lain selain agama Islam membenarkan penganut-penganutnya berjudi, minum arak, makan babi dan tidak menutup aurat?
  • Daxyuri Wars · · Top Commenter · City ville
    aku rasa ini ayat ayat iblis........jgn kt terikut dgn rentak iblis.......
  • G-Lee Dahan · Pegawai Audit at Jabatan Audit Negara
    Kalau macam tu saya cadangkan jangan membazir seperti pecah kelapa di atas jalan, dan juga jangan jual babi di halayak ramai, jangan buka night club berhampiran dengan masjid seperti dekat Bangsar.....dll lagi.
  • Khairul Faezi · Top Commenter · UM
    Selaras dgn Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan yg memperuntukan Islam adalah agama bagi Persekutuan...
  • Rezx Kdh · Top Commenter · Works at Di rumah aja
    benda kecik je..pe hal bising2 bagai..... klo fikir sensitiviti, kenapa agama hindu berarak hingga mengganggu lalu lintas & scr peribadi ia jg ganggu sensitiviti Muslim.......... cuma kami bertoleransi... ini kes kecik pon nk bising.....cuba toleransi skit....
  • Suhaila Abdullah · Works at Ministry of Health
    kavadi yg berarak tengah Japan tu.... sila haramkan jugak.
  • Mohd Apis · Universiti Teknologi Malaysia
    pndai lak suruh hrmati agama dy org.. ble islam nk wat hudud ade ke dy org pk cm 2...
    • Mki My · Works at Felda Palm Industries Sdn Bhd
      ●●●●●●▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬●●●●●●● ░█░░░█░█░▄▀░█▀▀░░░░▀█▀░█░█░█░▄▀▀ ░█░░░█░█▀░░░█▀░░▄▄░░█░░█▀█░█░░▀▄ ░█▄▄░█░█░▀▄░█▄▄░░░░░█░░█░█░█░▄▄▀ ●●●●●●▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬●●●●●●
  • Ahmad Fithri Al-Bassam · Top Commenter
    Hindu jgn cari pasal la dengan agama islami.. adakah kamu hormati hak org islam untuk laksanakan hudud? malah kamu melenting lagi ada la.. jgn cabar dan kacau hak org islam!
  • David Anthony · · Top Commenter · Klang
    Fight Fight Fight!

    Fck the unity! Jahanamlah negara ini kerana perkauman dan sebilangan orang yang bodoh.
    • Fairuz Ariffin · Top Commenter · Bodyguard at Shannan's Pub
      mmg akn jahanam ble masing2 cuba pertikaikn amalan agama org lain atas dasar hak asasi... hormat la amalan agma masing2 xyah campur tangan
  • Mat Hasan Mat Amin · Takde
    hormati perlembagaan malaysia...
  • Line Man · Sex Story
    dok dalam rumah diam-diamm
  • Khirrudi Kajaga · Top Commenter · ATM graduate
    saya setuju korban dilaku ditempat umat islam beribadah, kerana korban adalah acara keagamaan islam. bagi penganut agama yg lain diminta juga menghormati agama islam. hukum hudud untuk islam, kenapa chua soi lek tentang agama islam, adakah dia orang islam (kafir) pasal sembelih lembu baru nak minta umat islam sensitif penganut agama yg lain.
  • Roberto Mancini · Product Manager at Hewlett-Packard s r.o.
    bukan apa, dulupun kerajaan dah nak buat sekolah penyembelihan, tp budget dah kureng^^^
  • Abdul Muiz Badrulhisham · · Top Commenter
    menghormati sensitiviti agama penganut lain...jgn jual arak di tempat terbuka...boleh x?
  • Haji Mohd Yusof Muda · Top Commenter · Maktab Perguruan Sultan Idris
    Anih! Kenapa baru sekarang mereka bersuara?
  • Mike Nechs ·
    Bincang n do 'Win-Win Situation' la kawan.. haiyo...
  • Mazrab Kanan · Top Commenter
    mana pulak korban hari jumaat, hari2 korban pada ahad, isnin, selasa dan rabu je, dan tak pernah sembelih korban disekolah, tapi dileher lembu je
  • Hazry Hidzir · MMU
    rasanya dah banyak tahun dari sebelum merdeka sampai la skarang takpernah jadi isu pon. kenapa tiba tiba nak bersuara dalam ibadah korban orang islam ni.. orang islam tak pernah soal bangsa lain nak bakar colok. bakar setanggi, buat perarakan thaipusam.. kenapa tiba tiba ada yang bersuara..rasa nak mulakan isu pergaduhan ker? orang islam tak buat pon korban depan orang bukan islam.. takde pon paksa orang bukan islam datang.. daging pon diberikan pada orang islam sahaja.. agak agak siapa yang yang nak cari pasal seolah olah dah bebas nak bagi komen apa amalan orang islam.. saja nak bangkitkan kemarahan orang islam.. dan akan ada nanti orang yang mencurah minyak kepada api yang mula membakar.
  • Mohd Irfan ·
    Kalau dapat kebenaran dari pihak berkuasa dan mematuhi syarat dan peraturan, sudahlah. Kenapa perlu di persoalkan. Perayaan2 dan budaya kaum dan agama lain ada umat islam persoalkan?
  • Haji Khairul · Top Commenter · Works at Kerja sendiri
    kenapa lemah sangat pentadbiran BN sekarang, dah 54 tahun kita merdeka kenapa ini beloh berlaku, jangan pusingkan jam kebelakang......
  • Megat Shahir · Works at Port Dickson High School
    Memang melampau... Ini mesti angkara guru sekolah tersebut yang report.. masalah la mcm ni..
  • Zindarud Dariush · · Top Commenter · Assistant Architect at Arkitek Ikatan Cipta Bina
    kepada non-mmuslim yang cuba mencampuri urusan agama kami islam yang menyembah tuhan yang esa dengan mengikuti jalan nabi muhammad sallallahualaihiwasallam...

    dalam kitab al-quran polisi kami jelas dalam beragama:

    http://www.englishtafsir.com/Quran/109/index.html

    [1-6] Say: "O disbelievers! 1 I do not worship those whom you worship.2 Nor are you worshipers of Him Whom I worship.3 Nor am I a worshiper of those whom you have worshiped. Nor are you worshipers of Him Whom I worship.4 For you is your religion and for me is mine."5.
    • Zindarud Dariush · · Top Commenter · Assistant Architect at Arkitek Ikatan Cipta Bina
      A few points in this verse are particularly noteworthy:

      (1)Although the Holy Prophet (upon whom be peace) has been commanded to tell this to the disbelievers plainly, the theme that follows makes it explicit that every believer should tell the disbelievers plainly what has been said in the following verses; so much so that the person who has just believed and repented of kufr is also bound to express similarly his disgust with and disapproval of the creed and rites of worship and gods of kufr. Thus, though the first addressee of the word qul (say) is the Holy Prophet (upon whom be peace) himself, the command is not restricted to him alone but it reaches every believer through him.

      (2)The word "kafir' is no abuse, which might have been used for the addressees of this verse, but it implies the one who refuses to believe, or is a...See More
  • Lim Mei Ren · Top Commenter · UKM, Malaysia
    Perbezaan fahaman politik dan agama, manusia boleh bertelagah dan bertikam lidah...nasib baik aku ni tarak agama dan tak sokong mana2 politik pun, haha! nak bertegang urat kat sini , lantaklah kamu semua!
  • Mohd Azriff · Top Commenter
    Aku rasa baik buat laporan polis sbb MALAYSIA yg keluarkan berita ini disaat org islam merayakan hari raya kurban ni.seperti kita maklum malaysiakini ni milik org cina yg hanya nak melagakan semua org utk kepentingan kaum cina semalaysia.wahai org melayu dan india sedarlah ini hayalah permainan cina untuk melihat kita semua berpecah belah.maka senanglah utk kaum cina ini merampas malaysia dan jadikan malaysia seperti singapora.bangsa lain ditindas.pergi JAHANAM MALAYSIAKINI.
  • Rasyid Zainal Abidin · SMJK St Anthony
    ni dah melampau...nak kena korban ke puak2 mccbchst
  • Mdamin Othman
    sensiviti hanya bila majlis 2 ugama islam aje, kalau ugama lain dia tak peduli apa2 pun, ini mccbhst banyak besar dia punya pukimak, haramjadah.
  • Hamidi Mohd · Top Commenter
    kah kah pegi jahannam la ngan dia org ni.
  • Syed Firdaus · SMK Kuala Kubu Bharu
    News Flash
    1. Its school holiday. you are welcome to come and see, but you don't have to.
    2.Those meat you bought from market/supermarket/mcD/etc , yeah those...they were once living animal. True story kids.
    3. plants are alive, and they feel pain (since vegans think we are cruel to animal).
    4. the animals we sacrifice (Qurban)don't dispose them, we distribute their meat to the poor, and the communities. Our God don't need them.

    i was really offended, not by the article (btw, Qurban is from 10-13 zulhijjah, friday is 15,.. ) but by the comments I read. What a sad society we've become. :(
  • Pakngah Rock · Top Commenter · Kuli batak at PENCARI ROTAN
    Kenapa tidak boleh, seandainya semua warga sekolah tersebut 100% beragama Islam?
  • Hanif Harun · Top Commenter
    Ok kenapa tak cakap dekat UMNO yang heret kepala lembu ke Wisma Negeri Selangor tahun ini? takder telor ke apa?
  • Prakash Joe · Top Commenter · ..........
    org kata sal korban lembu..........mangkuk nie pkal ckp sal tutup aurat........tak pham ke artikel nie mangkuk...... hanya mangkuk2 je yg wat korban kat tempat pengajian........tak hormat pd pelajaran..... nie semua memang tak layak jd pengajar...... tak da tempat yg sesuai ke mangkuk.........manusia yg tidak ber akal......... mkn lembu perangai pun mcm lembu..........
  • Mohamad Sermin · Top Commenter
    Amat setuju atas saranan supaya penyembelihan tidak dilakukan ditempat awam dan sekolah, sebagai sebuah negara berbilang kaum kita mesti menghormati agama lain dan begitu juga agama lain mestilah menghormati dan menyokong supaya tidak menganggu umat Islam untuk menjalankan kehendak agama Islam terhadap orang orang Islam sendiri contohnya undang undang Hudud terhadap orang Islam dan tidak melibatkan agama lain. kan kita Negara majmok semua umat mahu taat dan lebih taat pada agamanya
  • Soffie Borham · Top Commenter
    makin melampau puak2 ni. esok lusa dia kata azan membingitkan dan tak menghiraukan sensitiviti orang lain. makin dibagi muka makin naik kepala.
  • Ashiya Mizuki · Top Commenter
    aidil adha cuti umum kan...org2 yg sensitive tu x perlu la pegi sekolah...
    ke ade org Islam buat korban kat Sekolah Menengah Tamil?
  • Arif Nasiruddin · Top Commenter · High school musical
    ya ya MCCBCHST...kumpul la agama lain lg selain Islam, kita bergasak...Pesan Hindu kamu suruh berarak ramai-ramai di jalanraya awam, park kereta sesuka hati, ganggu pengguna lain....tunggu tahun depan Thaipusam tahun depan....
  • Prudent Communication Consultant
    jangan jual dan gantung babi di tempat orang ramai...amacam? hampa ni makin melampau! bab lain kami boleh tolak ansur...bab agama, langkah mayat kami dulu!
  • Selamber Jerr · Top Commenter · Works at Cia
    cadangan yg berat sebelah.. apa kata org bukan islam.... pulak jgn belarak tgh jalan sbb gnggu org islam jalan pun jem.. lepas 2 arak dan judi jgn jula dekat org islam dan jgn ambik org islam kja tempat2 mcm 2... kalu korang setuju sbb nk menghormati agama islam... so kita pun akan setuju pertimbang permintaan org bukan islam.. ANDA SETUJU.
  • Hans Adam Newtron · Top Commenter · Ipoh, Perak
    MCCBCHST kena terima hakikat yang kamu tinggal dalam majority Islam dan Islam adalah agama Persekutuan. Sembelihan korban adalah syariat Islam, bukan nak menyakiti hati sesiapa. Korban sebaiknya dikhalayak ramai bukan secara sembunyi2.
  • Cesc Kadol · Top Commenter
    jgn halang laksanakan hudud..hormati hak kami org islam yg telah tertulis dlm kitab suci kami al-quran wajib bg kami melaksanakan hukum hudud.org2 bukan islam takut hukum hudud sebab dorank x boleh nk ajak dato' dan ahli perniagaan org beragama islam pergi disco, main perempuan, mabuk utk dptkan projek..saya percaya kalau hukum hudud dijlnkan di malaysia org2 bisness islam akan takut utk terima benda2 yg org2 bukan islam offer utk dptkan projek...bisness org bukan islam akan merudum...
  • Songkok Tinggi · University of Michigan
    Orang Islam di Malaysia sudah terlalu lama berlemah-lembut dengan agama2 lain hingga skrg 'mereka' nk pijak kepala kita. So..janganlah terlalu melampau sehinggakan kami terpaksa melakukan JIHAD terhadap kamu! Tolong sedar diri dgn ruang yg telah diberikan kepada kamu utk bragama!
  • Mokhtar Bin Mohamed Nor · Top Commenter · Kota Kinabalu
    ni umno suruh ke mic suruh mangkuk2 ngo ni
    senang cerita la kalau gitu korang kena setuju la hudud dilaksanakan sebab nanti islam jadi murtad kalau tolak hudud, begitu juga perayaan halau hantu, thaipusam, krismas kena dijalankan ditempat tertutup kerana menyentuh sentiviti islam dan agama lain, kita dimalaysia dan telah berpuluh tahun benda ni berlaku tak pernah ujud satu sami atau paderi atau apa2 jua ketua agama pertikai ibadat qurban ni, datang2 bahalol ni banyak pulak fatwa dia, kena gi duk kat india la kalau nak permintaan tu ditunaikan, apa masalah bila qurban sembelih lembu mana2 kaum india hindu tak payah hadir la sebab ini perayaan agama begitu juga bila hindu pecah kelapa tgh jalan islam jgn hadir la kerana ia salah sebab merosakkan makanan rezeki tahu tak
  • Syedrazz Bin Syed Azmer
    Jaga kawan2, ada agenda disebalik kenyataan MCCBCHST...dorang x boleh buat kenyataan sebarangan tanpa kelulusan pengarang berita.. mereka segaja melaga-lagakan rakyat...lepas ini UMNO akan tunjuk hero bahawa mereka penjuang bangsa dan agama sedangkan ini adalah racangan mereka!! awas jangan tertipu
  • Anak Dollah · MRSM Muar, Johor
    Bagi menghormati agama2 yg lain, tidak di bolehkan ada kedai arak dan disko.

    Ni lah... penjajah belanda, bagi tanah sekakang kera, skrg nak negeri.
  • Ibn Abd Halim · Top Commenter · DTC
    Yang hairannya kita selalu menyeru orang supaya menghormati sensitiviti agama orang lain sedangkan kita sendiri tak sensitif. Apa nak jadi dengan manusia ni?
  • Zam Bin Zom · · Top Commenter · Boss at 4D (Duduk Diam Dapat Duit)
    di KL,, org bkn Islam bebas minum arak dihadapan org Islam, bebas beli no ekor di kwsn org Islam, bebas buat tokkong di merata tempat,,, org Islam tak bising pun
  • Didier Drogba · Top Commenter · UKM
    masyarakat kita semakin prejudice..semakin tertutup minda...
  • Mohd Azril Mat Soom · Top Commenter · Smka sheikh hj. Mohd said
    Ini dah kira melampau..
  • Es Wai · Consultant at Phoenix, Arizona
    amalan korban bagi umat islam ni dah ujud kat malaysia sejak dahulu kala sebelum MCCBCHST kenal dunia...so jgn nak cari pasal kalo dah takde kerja...org islam nak potong lembu biar lantak la, apa yg ko susah..ini soal kepercayaan masing2..kalo agama lain anggap benda tu suci, itu hak korang la...kalo org islam nak korang homat kami dgn memakai tudung dan jgn jual arak, korang tak terima...takpe...pasni kalo keling mati jgn di bako lagi sbb kami nak kamu hormati sensitiviti org islam...lg pun malaysia ni negara yg beragama resmi nya ISLAM...
    • Es Wai · Consultant at Phoenix, Arizona
      nak sembelih kat skolah ke, mesjid ke, atas jalan ke atau kat mana yg di anggap sesuai..itu suka kami lah....yg penting tempat tu bukan hak individu yg di ceroboh..kalo ada sape2 yg rasa alergic tengok kami sembelih lembu...pi jauh2...
  • Fadzil Sarbini · Universiti Putra Malaysia, Serdang
    Bertolak ansur dalam perpaduan adalah lebih utama..kt sbgai org islam pun patut menjaga senitiviti agama lain jika kt mahu agama kt dijaga sensivitinya..jgn berfikiran sempit...ibadah korban pun boleh kt jalankan di tempat lain..
  • Malizi Kuh · · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
    nampaknya kontrak sosial negara sekali lagi dipertikaikan, kali ini melibatkan islam sebagai agama resmi agama yang kuasa tertingginya adalah yang dipertuan agong,
    • Malizi Kuh · · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Ketika agama lain menjadikan lembu, gajah dan beberapa haiwan lain sebagi mulia, suci dan qudus, Islam menjadikan haiwan sebagai kegunaan untuk manusia. Makanan, kenderaan dan keperluan dan perhiasan.....dalam masa yang sama Islam melarang mengasari haiwan walaupun ketika mahu menyembelihnya.
    • Malizi Kuh · · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Dua tindakan penting disarankan oleh nabi ketika seseorang mahu menyembelih 1-Tajamkan pisau kamu 2- Rehatkan binatang sembelihanmu !!!
    • Malizi Kuh · · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
      Bahkan Islam mengajar bagaimana cara yang paling rahmat untuk mematikan haiwan sembelihan. Bukan dengan mencekik, mengetuk kepala dan mencederakan anggota kerana itu sangat menyakitkan.
  • Komuniti Siam Baru
    MCCBCHST tidak mewakli majoriti penganut agama Buddha di Malaysia kerana ia menggunakan nama agama untuk melontarkan pandangan pribadi yang sempit dan jahil. Hanya agama Buddha "aliran lembu" yang menganggotai MCCBCHST. Harap maklum!
  • Derrick Su · Top Commenter
    kalau macam itu orang islam patut buat perniagaan untuk orang islam sahaja . kerana setiap apa yang di jual atau di beli belu tentu seratus peratus halal , duit pun yang dapat belum tentu halal .
  • Palestin Hood · Top Commenter · Malaka, Melaka, Malaysia
    Agama Islam adalah agama yang syumul... sentiasa mengajar umatNya bertoleransi & elakkan sebarang perbalahan. Ada hikmah ibadah korban dilakukan dalam perkarangan masjid, at least dpt mengimarahkan lagi masjid. Sekadar pendapat peribadi... Waallahualam...
  • Mat Salleh · Top Commenter
    MCCBCHST. Mungkin ada warga Islam disitu, jadi memang wajarlah dibuat disekolah kerana itu merupakan aktiviti kelab komuniti Islam di situ. Dalam situasi ini toleransi daripada semua kaum dan agama lain sangat penting. Merka buat di sekolah atau di satu tempat awam supaya memudahkan perlaksanaan ibadah dan tiada niat untuk provakasi agama lain. Apakah ada dalam ajaran agama berdosa sekiranya terlihat agama lain menunaikan ajaran yg tidak sesuai dgn amalan agama kamu. Kalau ada, demi keamanan, semua aktiviti ajaran agama dilaksanakan di negeri asal masing2. Islam di negara islam, Kristian di negara kristian, hindu di negara hindu dan sikh dinegara sikh. Sebenar-benarnya sensitiviti dlm masyarakat majmuk kadang2 tidk boleh dielakkan, tapi yg paling penting berfikiran rasional dan semangat satu M'sia.
  • Syamsul Fahmy · Top Commenter · Works at FICO
    Hey Monica & Gobhie..u are suck bro!!sedar la sket apa u all cina gampang dapat skrg ni dari belas kasihan org melayu jugak..if we been selfish like singaporean Chinese u all are nothing la.x sedar la sket u bangsa pendatang..Cina sume are truly big liar..
  • Hafizuddin Silimiyah · UitM Puncak Perdana
    cubaan MCCBCHST ckp mcm tu memang tak patut.hormatilah upacara umat islam.ada kami kacau perayaan agama lain? takkan hal ni jadi isu....dah termaktub dalam pelembagaan bahawa islam adalah agama rasmi malaysia namun agama lain boleh anuti tanpa halangan.jadi, hormatilah.benda ni tak sepatutnya jadi isu.
  • Edham Arief Dawillah
    1) Jangan sembelih dalam sekolah public (yang guna wang tax secara kolektif).

    2) Dalam sekolah agama Islam/sekolah swasta (yang dipunyai orang Islam) dipersilakanlah.

    3) Problem senang settle, kalau ni tak boleh settle tanpa political interference atau campurtangan kerajaan, baik kita masuk sekolah belajar balik macamana nak hidup dengan manusia lain.
  • Rosee Maria
    Betul kalau tak suka tukar kerayataan Afrika sentiasa menunggu anda semuanya..............
  • Ismie Mohd Asraf · · Top Commenter · Guru at Kementerian Pelajaran Malaysia
    Tempat awam? Apa definisi tempat awam? Jalan raya? Kawasan perumahan? Pusat pembelajaran? Bagi saya, definisi tempat awam itu terlalu luas. Jika sekolah dikatakan sbg tempat awam, jalan raya di sekitar kawasan perumahan juga boleh dikira sebagai tempat awam juga. Banyak upacara keagamaan menggunakan tempat awam, baik agama Islam, Hindu, Budha dan sebagainya. Jadi x usah la perbesarkan hal seperti ini. Kalau kita mahu dihormati, kita kena la hormat org lain juga. Cuba perhati rakyat Sabah dan Sarawak. Di dua negeri ini, terdapat pelbagai jenis kaum berserta kepercayaan kaum masing2. Tetapi, tiada pula kecoh2 pasal upacara agama setiap kaum (setakat sy dgr la, kalau salah info, harap ditegur). Buang yang keruh, ambil yang jernih.
    • Ismie Mohd Asraf · · Top Commenter · Guru at Kementerian Pelajaran Malaysia
      Definition
      [edit] Areas of usage

      Most streets, including the pavement, are considered public space, as are town squares or parks. Government buildings which are open to the public, such as public libraries are public space. Although not considered public space, privately owned buildings or property visible from sidewalks and public thoroughfares may affect the public visual landscape, for example, by outdoor advertising.

      In Nordic countries like Norway, Sweden and Finland, all nature areas are considered public space, due to a law, the allemansrätten (the right to common passage).

      http://en.wikipedia.org/wiki/Public_area
  • Zaki Salim · Top Commenter · Works at Bernas
    fairnessforall I remember reading an article where Australia had banned a few slaughterhouses in Indonesia and stopped sending cows to them for their consumption. Apparently, the Australian company said that the islamic way of slautering the cows were cruel as it was done slowly and caused the cow to be in alot of pain before it died. Now they want to do this cruel deed in schools. Let alone cows, any slautering of animals should be done in a proper place and out of sight of people as it can cause distress especially to animal lovers. Its really cruel to slaughter a cow in front of everyone without a care.
    ----dipetik dari malaysiakini ( one of the comments)>>>>adakah majoriti kawan-kawan non muslim kite berpikir demikian?
  • Muhd Asyraf · · Kuala Lumpur, Malaysia
    alahai..mcm r kaum2 lain hormat agama Islam..kebanyakannya kita ni je yg tolak ansur tp mereka ni degil sgt!
  • MarangKrapu KepudenSkeper · IUCTT
    dan juga tlg jgn bakar colok merata tempant dgn buang kelapa di tgh jalan. busuk
  • Lancer Lancergt · Sales Manager at HTC
    bodoh monica adeline....yang india duk berarak kat jalan raya tu tak apa pulak duk berjoget kat tengah jalan menyusah kan orang.
  • Nut Trition
    Come on la MCCBCHST.. Orang islam di Malaysia ni tak pernah merungut atau menghalang penganut agama lain mengamalkan kepercayaan masing2..contohnya semasa menyambut thaipusam byk jln raya ditutup dan jem yang menyusahkan semua orang.Cukuplah aku bagi satu contoh..Lu pikir la sendiri.
  • Ipoh Mali · Top Commenter
    Masalahnya Kami Ade Tayang dan Ajak penganut Hindu Tonton ke? Pade pade lah Suruhajaya agama bukan Islam ni nak Sensitf pun.. Lu Kira Lu punya Sensitif je! sampai Nak Korban lembu pun tak boleh..Melampau la.. Sape menteri dia? Bukan Koh Tsu Koon? Woii Bagi kami Sembelih Lembu tu amalan Suci.. Bukan Niat nak Sakitkan Hati lu org.. Kalau Macam tu Pergi la Marah Dengan restoran McD.. Pasal Jual Big MAC.. BODOH PUNYA Majlis antara agama AGAMA.. Bukan nya sembelih depan Kuil..
  • Azlan Selamat
    Jual arak, pakai pakaian tidak menutup aurat di tempat awam yang ramai orang Islam tu macam mana? Terimalah hakikat Islam agama rasmi.
  • Jas Gunaa Sangani · Top Commenter
    BIAR LOGIK KAWAN... JGN IKUT PERASAAN..
  • Noi Nolan · · Works at AQUAMARINE-ABER
    ni la jadi nye kalau bangsa lain dah besar kepala..sendiri mau pikir lor..
  • Khairul Azhar Al-Khanaeni · Top Commenter · Operator Pengeluaran at KILANG
    apa mslhnya sembleih kat skolah? ibadat korban ni biasanya ms cuti skolah. yg dtg membantu pun hampir semua org islam.

    sbnrnya bkn ms raya haji jer lembu disembelih. hari2 pun lembu disembelih kt malaysia utk jualan kepada mereka yg mkn daging lembu. takde isu kt sni.

    ntah la.. ssh nk trgkn kt org bkn islam.. sbb diorg xfhm.. berckp dgn org jahil ni kdg2 membuatkn kita pulak nmpk bodoh.. abaikn jerla.. jgn dilyn..
  • Mohd Irfan ·
    Hari ni hari raya, elok2lah kita bermaafan2. Gunakan bahasa yang sopan bila marah, pasti orang hormat kita.


KOMEN

KEBANYAKKAN KITA....AGAMA YANG KITA ANUT...HASIL DARI KETURUNAN....BUKAN KITA PILIH...BUKAN KITA PELAJARI...BUKAN KITA KAJI ATAU DALAMI...AKHIRNYA SEOLAH2 AMALAN ADAT BUKAN SATU AMALAN SURUHAN AGAMA...INGAT SYAITAN ITU BIJAK UNTUK MENYESATKAN MANUSIA....

Tiada ulasan: