Isnin, 14 November 2011

9 JAM BELAJAR...MENYEBABKAN PELAJAR@ANAK KITA TAK DAN PI SEKOLAH AGAMA...SEKOLAH AGAMA TUTUP..KELAS NGAJI TUTUP...RASIONALLAH SIKIT

PAS tak setuju guru kerja sembilan jam

PAS menganggap projek rintis sistem bekerja sembilan jam Kementerian Pelajaran sebagai tidak wajar dan mahu ia dikaji semula kerana akan membebankan guru.

pas muktamar 130610 idris ahmad"Rasional apakah guru-guru terpaksa bekerja selama sembilan jam? Sebenarnya guru-guru di Malaysia sudah sedia terbeban, bukan sahaja (dengan) pembelajaran dan pengajaran.

"Malahan guru sudah menjadi ‘multi purpose’ kerana semua perkara guru terpaksa lakukan.

“Guru juga pemandu Ambulan jika pelajar sakit, menjadi polis trafik ketika pelajar keluar sekolah, pengawal disiplin, pegawai kewangan kalau ia guru kelas, menjadi kerani untuk masuk markah," kata ahli jawatankuasa PAS, Idris Ahmad dalam satu kenyataan media.

Beliau merujuk kenyataan Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Wee Ka Siong, semalam yang berkata mulai Januari tahun depan, empat negeri - Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak - akan bekerja sembilan jam sehari.

Projek rintis itu katanya, berasaskan satu kajian di Melaka Tengah yang mengenalpasti tempoh bekerja yang ideal bagi guru.

"Saya harap semua guru di empat negeri tersebut tidak perlu risau kerana kita hanya membuat percubaan.

"Apabila projek rintis itu meyakinkan kita dan kita dapat membuat kesimpulan secara konkrit, barulah kita memperluaskannya ke semua sekolah di seluruh negara," kata Wee.

azlanSambil membidas tindakan Kementerian Pelajaran yang diterajui oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku menteri pelajaran, Idris berkata kerajaan sepatutnya mencari jalan untuk menyenangkan guru-guru supaya mereka berada di zon selesa.

Ini kerana di tangan mereka yang akan melahirkan modal insan yang berguna untuk masa akan datang.

Bawa kerja balik rumah

"Mungkin ada orang cemburu kerana guru banyak mendapat cuti berbanding dengan mereka yang berada di pejabat.

“Tetapi perlu diingat tugas guru bukan sahaja di sekolah, malahan kerja mereka berterusan sehingga balik ke rumah. Kerana kerja latihan pelajar perlu diperiksa, persiapan mengajar perlu dibuat.

missionary school 241207 students“Budaya ini berlainan dengan mereka yang bekerja di pejabat, selesai sahaja waktu pejabat ia tidak perlu dibawa balik ke rumah," katanya.

Sehubungan dengan itu, Idris juga mahu kerajaan menambah kemudahan dan membina lebih banyak sekolah supaya bilangan pelajar di dalam sebuah kelas dapat dikurangkan agar bebanan guru juga dapat diringankan.

Katanya, kebanyakan sekolah pada hari ini dibina lebih 20 tahun dahulu dan sudah tidak mampu menampung pertambahan penduduk di sekitarnya sehingga suasana di dalam bilik kelas tidak lagi selesa kerana bilangan pelajar yang begitu ramai.

Idris berkata sebagai penghormatan kepada guru-guru yang mendidik rakyat di negara ini, Pakatan Rakyat menjanjikan RM500 kepada mereka jika diberi mandat ke Putrajaya.


  • Hariz Rosdi · Pengulas Tertinggi · SMK Taman Melawati
    Aku setuju guru kerja ofis hour..waktu rehat pukul 10.00pgi jika berlaku pelajar bertumbuk, guru tak payah kisah sb diluar waktu bekerja..pukul12.30-2pm semua ckgu boleh keluar pergi makan mana-mana dia suka..pelajar urus lah sendiri di sekolah(murid darjah satu pasti pecah kepala)..meeting guru tak boleh lebih pukul 4.30ptg..warden asrama kena bagi klim overtime..meeting pibg malam, guru tak boleh datang-mana ada kerja pejabat waktu malam..sukan pelajar tak boleh buat hari sabtu..perkhemahan pelajar/kem tak boleh buat hari minggu...dll
    • Mohd Zakri · Pengulas Tertinggi
      Haris Rosdi..Anda bukan guru,tulisan anda pun tergaru-garu, nanti ada anak, ajar sendiri di rumah,baru boleh rasa jadi guru.Sy pun x pasti sekolah mana yang anda maksudkan berlaku sedemikian.
    • Mohd Yusoff · UPSI
      Mohd Zakri ...mu ni bodo tak faham bahasa kiasan
    • Mohd Hilmi Othman · Kluang
      Utk makluman kerja kerajaan rehat pagi pukul 10 adalah ehsan majikan, takde dalam pekeliling. Rehat yg ada 1.00pm-2.00pm sahaja. Lagi satu kerja kena ikhlas dan amanah.. terlalu berkira dgn waktu, sedangkan diri sendiri banyak buat kerja lain pada waktu pejabat..
  • Vijay Kumar · Pengulas Tertinggi · UTM
    Saya seorang guru, kerja siang malam, keluar duit sendiri bawa pelajar untuk pelbagai petandingan, lewat tidur malam kerana banyak perlu buat persediaan mengajar, sejak kebelakangan ini kena bangun pukul 3 atau empat pagi untuk masukkan markah online, tapi duit internet bayar sendiri, duit printing fotostat dan kertas pun bayar sendiri, kena masuk markah kat sekolah lagi, bangun pagi pukul 6, start sekolah 7.15 pagi, latih pasukan sekolah sebelah petang sampai enam petang, tak cukup lagi sabtu ahad banyak aktiviti kokurikulum. Terima kasih kerana tambah waktu kerja, sebenarnya takda kesan pun, kerana kita dah kerja hampir 20 jam sehari.
    • Eldy Yakin · · Bekerja di KPM
      Saya pun seorang guru....jika dasar ini dilaksanakan sepenuhnya...minta maaf..tiada dalam kamus untuk undi BN dlm PRU13!
    • Saras Aru · Bekerja di Teacher
      saya sokong Eldy....nanti tumbanglah 4 negeri ini dulu...
    • Kayz Khairul · Pengulas Tertinggi · Mrsm serting
      ibu bapa pun kne la mainkan peranan dlm didik anak2.. ni sume tggungjwb bg kat guru, tp ble anak kne mrah, kne rotan trus nk melenting.. klu guru keje 20 jam pun, tp mak bapak x didik anak2 kat umah, same je jdnye.. anak2 jd setan gak...
    • Lie Jali · Works at Murabbi
      setuju!!!
    • EP Ng · Top Commenter · Caen, France
      Vijay, Eldy: Tapi waktu cuti panjang kamu semua datang sekolah buat sikit kerja saja kan? Student cuti kamu pun cuti. Tapi tak macam pensyarah. Student cuti tapi pensyarah tetap kerja. Kena buat research lagi.....
    • Mageswaran Santhirasegaran · Kluang
      Kawan cikgu sekalian, kat sekolah nak saya pulak...ngam-ngam bulan januari, cikgu gi cuti bersalin...cikgu ganti pun takde...asyik tukar jadual nak cover..lepas balik cuti bersalin, asyik emergency leave..lepas tu cuti sekolah pun dpt lagi...exam langsung tak buat, bila tanya kata sistem baru dah tak buat test...mcm mana nak tahu pencapaian anak??...buku kerja pun tak habis..bila dah dekat nak november, baru terkejar2...saya as parents, terpaksa ajar anak saya bab yg tak diajar kat sekolah...
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Boleh bagi nama sekolah dan nama guru??? Saya cabar saudara!
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      EP Ng, adakah anda sanggup ikut jadual bekerja saya atau mana-mana guru, lepas tu anda akan tahu cuti sekolah kita buat apa ;)
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Dan saudara mages, guru pun manusia, takan u nak dia bersalin dalam bilik darjah??? Pakailah akal sebelum munuduh. En.Mages ada anak, takan guru takboleh ada anak???
    • Yb Suhairy · Top Commenter · UPSI
      vijay kumar...aku sokong kamu...
      guru ni mcm hamba abdi tp xpe...untuk pelajar kita buat sbb guru kita dulu pun mcm tu juga dulu... TAPI MENTERI MCA NI TAK RETI KENANG BUDI... KAWAN2 JGN LUPA PANGKAH PR, DAPAT RM500.00 BARULAH MENGENANG BUDI NAMANYA.... PR PR PR PR MENANG !!!!
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Bagi saya ini bukan soal politik, please treat teachers as Human. Kita bukan lembu...beb ;)
    • Yb Suhairy · Top Commenter · UPSI
      EP Ng anda bangang !!! cari fakta sebelum komen ye...
    • Yb Suhairy · Top Commenter · UPSI
      Vijay Kumar lembu shahrizat jalil...
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      No komen...hehehe
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      kalau ada orang kata cikgu zaman ini malas, memang saya tak setuju dan saya akan tentang habis-habisan...kerana saya tahu, merasa dan melihat dengan bijik mata saya sendiri bagaimana mereka berkorban untuk pelajar-pelajar. Orang yang tak pernah jadi guru moden , memang tak akan faham.
    • Abghaji Shauqi · Works at SAM Jeram, Kuala Selangor
      betul...!! semua comment kat semua tu ambo setuju ..!!
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Ramai yang tak tahu bahawa waktu cuti panjang guru kena buat planning untuk tahun hadapan untuk setiap subjek yang akan di ajar (yearly plan), kami datang betugas disekolah secara bergilir, guru-guru juga menjaga spm dan stpm, ada guru membawa pelajar untuk pertandingan tertentu, ada guru melanjutkan pelajaran master dan sebagainya, guru-guru pentabir ada disekolah untuk buat perancangan sekolah tahun berikutnya. Dan semu guru akan hadir 2 miggu awal sebelum sekolah buka untuk mesyuarat. Ada guru yang buat pendaftaran hari ahad untuk kemudahan ibubapa. Banyak lagi ....berbuih mulut i nak cakap, merah dah jari menaip.
    • Ahmad Fadzeli Abd Ghani · Universiti Terbuka Malaysia
      betul tu vijay
    • Masain Hakeem · Sek men linggiu
      Vijay Kumar u r the true teacher yg byk buat pgorbanan..sbenarnya x semua guru mcm kamu..tp saya tetap berbangga masih ada guru yg amanah seperti kamu..
    • Zull Mohd · Johor Bahru
      sy sokong kenyataan vijay kumar.
    • Izam Baharin · Top Commenter · Institut Perguruan Darulaman
      Vijay Kumar : caya la bro,sape yg x puas ati dgn guru, sila apply jd guru, aku cabar korang,plg lama blh thn sebulan..amacam,berani?
    • Mat Zaini Abdullah · Top Commenter · Ketua Bidang TekVoch at Smk baling
      Mageswaran Santhirasegaran
      Kalau dah macam tu, tukarlah anak ke sekolah lain. Sebagai ibu bapa kita ada pilihan atau suarakan dalam mesyuarat agung PIBG. Hak waris ialah memastikan pendidikan yang terbaik untuk anak-anak samada di sekolah atau di rumah. Hak sekolah ialah menyediakan pendidikan berdasarkan dasar KPM.
    • Shamsul Bahri · Petaling Jaya, Malaysia
      syabas Vijay... awak ada lah antara segelintir kecil guru2 yg berdedikasi...
    • El-Haneef Abd El-Hameed · Top Commenter
      Hanya dan ahli keluarga guru saja faham macam mana career ini berfungsi. Jangan sekali-kali samakan primary and secondary teacher dgn pensyarah. Ianya tidak sama.

      Nak samakan cuti sekolah dgn cuti guru? Ingat guru cuti macam murid juga ke? Saya rasa ini lebih kepada assumption. Ibu dan isteri saya adalah guru. Rasanya sibuk lebih dari saya. Sampai ke malam menaip, gunting itu ini, rumah penuh dengan buku dan kertas. Belum kira toner printer sendiri asyik habis je. Untung la government macam ni.

      Lately guru asyik kena panggil jadi crowd untuk penuhkan program kerajaan. Tak datang diambil tindakan. Program tak ada kaitan dgn pendidikan pun kena hadir. Jadi tukang penuhkan kerusi. Beritahu sini dimana hujung minggu dan malam hari guru untuk bersama keluarga?
      ...See More
    • Abdul Muis Hassan · Top Commenter · UiTM Shah Alam
      cadangan bengong dr krajaan bengong
    • Abdul Wahab Ahmad · Top Commenter
      Eldy Yakin ...Astagfirullah hal azim...mengapa dicampur adukan tugas dan amanah dengan politik..kankah kita yang mohon menjadi guru ,bukanya kerajaan membawa dulang menjemput kita..itu pilihan kita...bersyukurlah kita kerana Allah memilih kita untuk mendidik dapat mencari rezeki untuk keluarga..laksanakan tugas kerana Allah....bukan kerana siapa2...berfikir sebagai guru...bukan seperti ?...Saya juga guru seperti anda..dah beribu-ribu anak murid saya yang keluar dalam pelbagai bidang dari yang tinggi hingga ke penjual air tebu inilah pesanan yang selalu saya sampaikan..kita ini hamba allah yang dikurniakan akal fikiran yang sempurna....insyaallah saya sangat yakin dan berdoa semoga bekas2 murid saya menjadi manusia,hamba Allah yang sentiasa bersyukur.....Saya doakan semoga anda menjadi guru yang baik.... begitu juga dengan rakan2 guru yang lain,,insyaallah besar ganjaranya disisi Allah didunia dan AKHIRAT.....amin
    • Burn Mrgenius · The Big Boss at Kerja sendiri lahhhhhhhh
      Tahniah VJ n congratulation Eldy...... pengakuan ikhlas... what u say what I see.....
    • Mohdadib Ramli
      INSYAALLAH TUMBANG
    • Abdul Wahab Ahmad · Top Commenter
      Yb Suhairy ...RM500...sanggup gadai maruah sebagai guru...masyaallah.....
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Kami tak merungut, tapi kasihan rakan guru-guru sering dibayangkan oleh sebahagian masyarakat sebagai relaxs banyak cuti dan sebagainya. Cubalah jadi guru anda akan tahu perngorbanan mereka. Memang tak boleh dibandingkan dengan mana-mana profesion lain, termasuklah pensyarah. kalau kita bawak pergi budak kepertandingan, kita jadi emak bapak mereka, makan minum kita yang jaga. Mana ada lecturer yang keluar duit untuk siswa masa field work??? Itulah bexanya kami golongan pendidik.
    • Russl Russ
      EP Ng masa sekolah cuti tak semestinya guru cuti...sekolah buat tuition la, ada kursus la....mcmmcm lagi
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Abdul Wahab Ahmad , duit tak penting. Maruah guru harus dipertahankan. Kalau betul nak berkira-kira duit....tak payah jadi guru....anda akan sakit jiwa nanti...haha. Nak jadi guru, bersiaplah untuk korbankan tenaga, wang ringit dan masa anda. Semnagat patrioik wajib. Untuk kami, 9 jam takde kesan , sebab dah lebih dah kita curahkan tenaga. Tapi masyarakat mungkin akan berangapan cikgu zaman sekarang malas. Siapa nak pertahankan kami???
    • Xyza Caution · Top Commenter
      Ep ng...ko nak cakap yg ko pensyarah ke....aku hormat ko selaku seorang pensyarah....tp aku pelik dgn kata2 ko...kenapa nak banding pensyarah dgn guru....pensyarah klau dia rajin....buat penyelidikan byk2....dia terus naik pangkat...dia rajin sebab nak pangkat....kuliah pun...klau dia sibuk...terus bagi kepada student master dia kawal....tp guru lain...klau rajin pun....belum tentu naik pangkat.....
    • Yb Suhairy · Top Commenter · UPSI
      Abdul Wahab Ahmad guru juga berhak berpolitik !!! jgn menidakkan hak guru... suka hati guru lah nak sokong BN or PR... yang pasti guru sudah muak dgn BN... saya hormat anda sbg guru n semestinya anda guru yang baik.. Alhamdulillah... dan yang pasti semoga anda dibukakan pintu hati sokong PR bkn jadi pencacai UMNO.. aminnn...
    • Yb Suhairy · Top Commenter · UPSI
      Abdul Wahab Ahmad PR mengenang jasa guru...rm500 bukan gadai maruah tp untuk kurangkan beban guru..anda guru, anda tahu... hidup PR... mampuihhhh gerombolan !!!
    • Mohd Hanafi · Works at SAM Jeram, Kuala Selangor
      9 jam je? sy rasa rata2 rakan guru kerja lebih 12 jam sehari...guru bukan sebarangan jawatan yg boleh diberi sesuka hati....sekali anda menjadi guru...selamanya anda akan dikenang sebagai guru..pensyrah pon guru..guru dah mmg namanya guru...cuma guru lebih besar jasanya sbb nk memastikan anak2 didik berjaya dunia akhirat...rakan2 yg bukan guru jgn merendah2 kan tugas guru..tanpa guru ank anda x kan tau membaca dan mengira...
    • Ashib Moh · Top Commenter · Works at Biasa Biasa Aja
      TQ BEEND WAKTU KERJA 9 JAM,INILAH PETANDA AWAL GURU-GURU 1.2 JUTA TUMBANGKAN BEEND PRU 13,JOM GURU2 4 NEGERI DAN LAIN-LAIN GURU PAKAT-PAKAT PRU 13,NAK RINGANKAN KERJA GURU TETAPI BALA DAN BAHANA YANG DIBERI.....
    • Sorfidiaku Yushua · Works at Smk temerloh jaya
      KPM suruh guru2 malaysia jadi penjaga mcm pengasuh di taska2...jage budak2 sampai pkul 5 mak ayah jemput....same jgk idea lemah yg telah berlaku di Universiti Awam...pensyarah kerja ikut ofis hour...padahal projek2..klas sampai malam....
    • John Ong Jun · Top Commenter · SXI
      Jangan biarkan ahli politik campurtangan dalam isu pendidikan. Barulah negara kita boleh maju dengan pesat. Terlalu banyak protokol. Buat hidup kami susah.
    • Zul Karnain · Top Commenter · Guru Pendidikan Islam at Kementerian Pelajaran Malaysia
      japa tindakan kerajaan sekiranya 400 ribu org guru semua mogok tak nak mengajar 9 jam..???
    • Hasmira Hasmi · Top Commenter · SGB
      Abdul Wahab Ahmad ,mu ni bengong,pernah jadi guru ke,cakap saja bolehlah,gaji guru bukan umno yang bayar,guru dan murid jadi tempat percubaan umnongok
    • Khairi Khalid · Kuantan
      Eldy Yakin klu x dasar mcm tu pn.. x undi pn x apa.. mmg pimpinan skrg membebankn..
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Majid ni bukan soal kena buli, dah memang nasib kita macam ni....kesian cikgu-cikgu yang terlibat dalam kemalangan, insuran memang tak ada, sapa nak jawab anak bini dia orang??? Tak pernah pula dengar cerita pensyarah mati kemalangan semasa bawa siswa....atau kerani mati /kemalangan bawa pelajar. Hanya guru!!!
    • Jiwa Lara
      Mageswaran Santhirasegaran . kalau tanya anak, memanglah asyik nak salahkan cikgu. Tak puas hati, datang ke sekolah. Lihat, buka apa yang tak bertanda. Buku latihan ke atau buku kerja. Buku latihan tu wajib tanda. tapi buku kerja bergantung kepada keadaan.
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Memang kerja guru terdedah dengan risiko tinggi, kemalangan antara buktinya. Cuba buat analisis kesihatan, mesti golongan guru berada di atas sekali sebagai bermasalah. Kami menguruskan beratus -ratus pelajar setiap hari, tapi tak pernah diberikan suntikan mencegah bird flu atau wabak H1N1. Masih ada yang nak komen pasal tugas guru???
    • Matbank Maybank · Penang, Malaysia
      Kami di sektor swasta kerja dari 8.00am sampai 5.30pm tapi paling awal balik pun pukul 7.00pm tak pernah bising pun malah tak pernah claim pun bayaran lebih masa. Bagi kami itu satu tanggung jawab kepada syarikat. Kadang2 kalau ada masalah tengah malam pun masih lagi kena pergi selesaikan. Kata saja kerja 9jam tetapi sebenarnya kami kerja 24jam. Kerja swasta ni tak banyak faedah yang kami dapat seperti di sektor awan tapi kami ikhlas dan kalau asyik dok bising saja bila nak maju.
    • Syedalif Muhammad · Top Commenter · UiTM Shah Alam
      menteri gila babi tak pernah sekolah....
    • Semar Embar
      Eldy Yakin , ini bukan soal Parti politik yang mana satu nak undi PRU ni nanti, tapi nampak sangat la ko dah sedap sgt kerja separuh hari kan, soh kerja 9 jam pun dah men ugut2, tak tau yg kakitgn awam yg lain berhempas pulas sampai 10 jam, syif mlm pulak tu, ada yg 24 jam lagi..
    • Sjkt Glenmarie Shah Alam
      saya tak faham apakah rasional dibelakang kajian 9 jam bekerja untuk guru.Perlu satu kajian untuk guru bekerja 5 jam sahaja. Lain-lain aktiviti 1 jam. Kerja-kerja online ,data semua perlu guru khas yang tidak mengajar.
    • Nazriaziz Alsheikh · Top Commenter · Pemulung Hati dan Jiwa Rakyat Marhaen at Bangsaku
      Vijay Kumar: I salut u. Sy pernah pukul kawan kelas kerana menghina cikgu saya yg kebetulan "stres" dan tak dpt mengajar. Masuk kelas cuma diam saja. Apa pun kita kena hormat cikgu2, sebab merekalah kita mengenal dunia.
    • Zainol Md Zain Nonzen · Top Commenter · Pengurus at Zz sdn bhd
      Eldy Yakin ugut nampak?????
    • Zainol Md Zain Nonzen · Top Commenter · Pengurus at Zz sdn bhd
      Eldy Yakin kalu bn x buat pun kita tumbangkan ja......
    • Saidon Din · Columbia University
      Eldy Yakin aku sokong.yang bercakap nak buat time 9 jam tu bukan guru.cuma menteri kpd guru2.apa dia tau.semua suka hati je nak buat apa pun.kasihan guru2 dapat menteri tak boleh fikir untuk sesuatu yang terbaik
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Mat Maybank, kau dapat bonus berapa bulan??? Memanglah kau kerja sampai malam, duduk dalam aicond, naik turun lift, ada meja sendiri, ada ruang rehat, ada komputer sendiri, print pakai ofis punya catridge, kau masih ingat macam mana keadaan sekolah kau belajar dulu??? Cikgu, komputer beli sendiri, katrige beli sendiri, abm buat sendiri, download kat internet pakai internet sendiri, bepeluh tengah padang, berlari-lari bersma pelajar, belum kira cikgu yang umur 50 tahun, naik turun empat lima tingkat, setiap jam atau 40min tukar bilik atau bangunan, meja share empat orang , u nak compare u punya kerja dengan guru??? Blah laaa.
    • Mat Lipan · Top Commenter · Works at Pengurus penganggur
      EP Ng - padan lah pon lecture gaji baru masuk pun dah DG 44.
    • Jabal Nur · Top Commenter · Works at Penoreh getah
      Eldy Yakin : Setuju. Sebab itu guru2 menjadi sasaran BN untuk memenuhkan kerusi kosong setiap program mereka. Guna program atas tiket KPM tapi menghentam pembangkang. Guru-guru perlu bangkit untuk menolak kerajaan yang carca marba dasarnya.
    • Mat Indera · Top Commenter · UTM
      Eldy Yakin DAH KALU XJADI...U NK UNDI LG KE BN HARAM JADAH TU..CIKGU MESTI TAK BODOH U MNILAI SAPE BN HARAM JADAH NI
    • Mat Indera · Top Commenter · UTM
      Kayz Khairul IBU,BAPA,GURU dah xleh wat pa skrg..prsekitaran y trhidang sgt teruk,dgn hburan y dluluskan oleh BN HARAM JADAH & UMNO LAKNAT NI
    • Jabal Nur · Top Commenter · Works at Penoreh getah
      EP Ng : Standardlah dengan PHD kamu, berbanding guru yang paling rendah sijil perguruan. Pensyarah fleksibel kerjanya. Boleh tunda kelas atau kalau malas burn saja.....
    • Ijoi Mohd
      pak aku pun cgu gak.... apa ssh.... xlrt amek mc la.....
    • Jabal Nur · Top Commenter · Works at Penoreh getah
      Mageswaran Santhirasegaran : itu kena tanya pak menterilah sebab buat dasar. Untuk murid tahun 1 tiada lagi peperiksaan yang ada hanya penilaian berterusan. Kes sakit, cuti bersalin itu bukan kerja kita. Sepatutnya ada penganti tapi hujung tahun biasalah duit dah tak ada....anak saya sendiri tahun 1 apabila di suruh mengulangkaji...katanya 'bukan ada periksa'. Apa nak kata, kononnya nak tukar supaya pelajar tidak belajar berorentasikan peperiksaan tapi entahlah.....pening2....
    • Jabal Nur · Top Commenter · Works at Penoreh getah
      Matbank Maybank : Aku tetap sokong guru....supaya tumbangkan BN....
    • Ema Halimah
      Bro sy pun guru jg..tp ko ni punya fahaman yg sempit..buka minda la bro..
    • Joe Hary · Top Commenter
      Eldy Yakin : yeah...! PTD 4-6 tahun dpt gaji M48, GURU hampir 30 tahun masih DG44, biar PTD undi BN, Guru kalu undi BN lagi... sah korang memang... ngok!
    • Eyta Baharun · University of Southern California
      Matbank Maybank ko keje dlm econ..smpai mlm x mandi pun x pe.. cikgu kat padang, berlari, melompat dgn budak2.. ckup 40 minit kena bgerak dr kelas tingkat 1 ke tkat 3 daki tangga, pastu turun blk tingkat 1.. belum kul 2, dah hangit satu badan...ko dapat bonus brpa bulan?... cg dpt sebulan.. silap2..langsung xde..jd kalau x tau keje guru, x yah nak ulas..
    • Joe Hary · Top Commenter
      Vijay: dulu guru kerja 5 hari seminggu, jabatan lain 6 hari seminggu. tapi bila jabatan lain dah dpt 5 hari seminggu, guru pulak kerja 6 hari seminggu (2 x sabtu setiap bulan)... hahaha pengetua & gurubesar memang ... ngok!
    • Jabal Nur · Top Commenter · Works at Penoreh getah
      Abdul Wahab Ahmad : RM500 nak gadai maruah apa pulak ini cikgu? Tawaran sebagai menghargai guru. Cikgu kata jangan campur aduk kan dengan politik, siapa yang selalu campur aduk kerja dengan politik kalau bukan kerajaan BN sekarang. Bagaimana dengan yang dapat kain batik dan pelikat atau beri ic kepada pendatang...Maksud cikgu kalau BN kalah nanti semua penjawat awam kena letak jawatan ke? Cikgu sekarang umur berapa tahun? Cikgu mesti guru besar atau pengetua sekarang ....dan ada jawatan dalam UMNO. Tahukah cikgu berapa ramai guru besar/pengetua balik ikut pejabat...ikhlas dan amanah sesuatu yang subjektif cikgu......
    • Madir Sempoi · Top Commenter · University Malaysia Sabah (KAL)
      rasa2nya jumlah masa bkeja guru d tambah ader kaitan dgn MBMMBI..coz dgr taklimat ari tu, jum masa mgajar bm dan bi akn d tambah..
    • Diga Gamindal · · Top Commenter · IBKL, UNY & UPM
      EP Ng
      GURU TERPAKSA CUTI KERANA PELAJAR CUTI!!!
      SURAT PEKELILINGNYA DEMIKIAN!!! SEMUANYA TERTAKLUK..KERANA SEMUA MEREKA ADALAH "SAYA YANG MENURUT PERINTAH!!!"
    • Diga Gamindal · · Top Commenter · IBKL, UNY & UPM
      Jabal Nur
      HAHAHAHA NAMPAK SANGAT HANG MEMERLUKAN GURU UNTUK MENDIDIK ANAK HANG...APA YG HANG BUAT SEBAGAI BAPAK...TAKKAN BIKIN SAJA PANDAI???
    • Mohd Tajul
      EP Ng sapa kata time cuti kami cuti,1/3 dr cuti kami adalah hak sekolah,bila2 masa ja cuti kami blh ditarik balik n trpaksa berada di sekolah..
    • Ahmad Syarafuddin Sabri
      alah guru bkn kena thumb print pon..relax r..mcm x biasa lak mgular2..heeeehehhe
    • Ibnou Malek UhibbuBurdah · Institut perguruan guru malaysia
      Matbank Maybank hahahahahaha kerja guru lebih dari kawasan kerusi. meja, komputer, perinter, dan tempat letak fail...
      :)
  • Diplomatik Bebas · · Top Commenter
    Islam mengajar KITA, 8 jam IBADAH, 8 jam KERJA dan 8 jam REHAT.

    Kerja 8 jam ker, 9 jam ker tak jadi MASALAH. Yang penting HASIL tu. Nie kerja 8 jam ker, 9 jam ker, 4 jam ker... serupa jugak... KERAJAAN? Tukar ARAHAN tu, tukar ARAHAN nie... CIKGU mcm nak MAMPUS kerja... HUTANG semakin tinggi... apa ingat CIKGU tu pun tak ada KELUARGA ker?

    MENTERI2 tak per la... boleh cakap, boleh bagi ARAHAN... anak2 korang nak terbalik ker, nak balik besok pagi ker, nak BERSOSIAL ker... korang peduli apa... janji DUIT MASYUK!
    ...See More
  • Arowanabp Arowanabp Fadhil · Muar, Johor, Malaysia
    kerja guru menggunakan suara. penat wo bercakap tak henti2Masa mengajar yang banyak 20-30 waktu seminggu. guru juga terpaksa menjaga displin budak, budak sekarang semakin susah nak dikawal. budak sekarang pun dah pandai report kat polis bila disentuh atau ditegur guru. Ada guru yang terpaksa gi ke balai polis selepas waktu pejabat. Guru juga terpaksa memungut wang yuran sekolah, mengambil kedatangan pelajar, menutup reguster. mengisi markah peperiksaan 2 kali saps dan sistem peperiksaan negeri. buat head count. mengadakan program koko seperti lawatan , perkhemahan , menghantar dan melatih pelajar bertanding. membuat kajian tindakan. Ada pula sekolah yang mewajibkan setiap guru buat skt. mengadakan kelas tambahan tiap2 petang dan hari sabtu. tiap 2 hari sabtu dipaksa bekerja seperti ldp, perkhemahan, karnival sukan, mesyuarat. c...See More
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Saya dah ada tekanan darah tinggi, ubat daripada swasta, punca tekanan darah tinggi, stress.
    • Madir Sempoi · Top Commenter · University Malaysia Sabah (KAL)
      nie aku sokong sgt2..bukan setakat calar kete..dorang pn pancitkn tayar kete..minggu lepas cikgu disiplin sekolah aku kena pukul oleh bdk2...3 bln lepas tayar motor aku d pancitkn, kalo dpancitkn buang angin x per, nie, bdk2 bocorkn guna pisau..p kedai motor suh tampal, ader 8 lubang ..dh x ble nk tutup..tpaksa tukar tayar RM70...ader kerajaan kisah, ader dia sediakn peruntukkan??duit poket cikgu jgk..
    • Yb Suhairy · Top Commenter · UPSI
      Madir Sempoi hahahhaha kesian kena 8 lubang hahaaaha lucu...
      takziah...memang guru hadapi cabaran mcm tu...menteri celaka tu x reti bahasa btl ler...
    • Penjejak Awan
      sape rasa keje guru senang cuba keje dalam masa sebulan aku sure dia akan tukar gomen pru13 nie....
    • Ismie Mohd Asraf · · Top Commenter · Guru at Kementerian Pelajaran Malaysia
      sgt penat mulut ini apabila mengulang isi pelajaran yg sama bg lebih dr satu kelas! nak guna cuti rehat khas (CRK) punya la susah... kena ikut peraturan. now, nak tambah masa bekerja lg? No 3x... itu x masuk lg marah pelajar kerana ulang kesalahan yg sama. kalo satu kelas xpa. ni BNYK kelas wooo...
    • Cikgu Mat Awanglah · Top Commenter
      Yb Suhairy koi itu hari abis RM 2000 lebih kereta kena calar... dalam beb... kiri kanan.... kena simen dan cat baru.... hu hu hu hu dah tu lak kena dinasihatkan oleh GPK pentadbiran.... cuba tgk apa salah kita hu hu hu hu
    • Mohd Hanafi · Works at SAM Jeram, Kuala Selangor
      Vijay Kumar nk ubat darah tinggi sy ade,,,hehe...
    • Semar Embar
      Arowanabp Arowanabp Fadhil, nak dibandingkan tugas menggunakan suara korang dengan kitaorang yang dah umpama askar kerahan ni?
      .Menyiapsiagakan enjin-enjin utama kapal (gas turbine and diesel electric plants)
      .Mengawalselia dan pemantauan sistem elektrikal kapal.
      .Mengekalkan tahap kesiagaan dan memantau peralatan dalam pelbagai platform tanpa mengira apabila pelayaran, semasa latihan perang termasuk di pelabuhan.
      .Tugas & tanggungjawab ke atas peralatan dan memantau tahap operasi dengan mengenal pasti masalah yang boleh menjejaskan keupayaan kapal dan memulakan operasi dengan seberapa segera sebagai tindakan pembetulan yang mungkin.
      ...See More
    • Diga Gamindal · · Top Commenter · IBKL, UNY & UPM
      Madir Sempoi
      BAPAK BUDAK YANG AJAR KOT!!!
  • Sanjulan Joe · Kajang, Malaysia
    aku pun setuju guru keja ofis hour... lepas ni guru jgn bawa balik keja kat rumah.. bila ada aktiviti luar claim OT.. kalu ada meeting claim OT.. keja nak ngajar esok jgn pikir dirumah.. tunggu esok.. bila masuk kelas baru pikir apa nak ajar... kerja2 perkeranian jgn buat.. kerja cikgu hanya mengajar... jgn kutip yuran.. biar kerajaan ujudkan jawatan tukang kutip yuran.. aktiviti perkhemahan bukan tugas guru... kena bagi pada yg terlatih dlm aktiviti perkhemahan.. pelajar sakit biar je jgn buat apa2 telefon ambulan je
  • Arifin Masran · Top Commenter · Universiti Putra Malaysia
    Saya seorang guru.... selamat jalan dan bercuti untuk BN dan juga Umno dalam PRU ke 13 nanti.... Anda cukup bodoh dalam menilai khidmat seorang guru....
    • Normah Zakaria · Top Commenter
      cara2 dan kaedah licik kerajaan utuk mneghadkan penglibatan cikgu2 dlm politik...dok kat sekolah la siang malam..cikgu ni ramai yg membangkang kut?
    • Kumbanghitam Hitam
      BTUL TU ARIFFIN.....SOKONG
    • Abdul Wahab Ahmad · Top Commenter
      AM nampaknya kerajaan tersalah pilih anda menjadi guru...kesian anak murid
    • Abu Nas · Top Commenter
      abg wahab baru posting ke?
    • Syedalif Muhammad · Top Commenter · UiTM Shah Alam
      arifin masran war2kan kepada semua guru...1malaysia untuk PKR...kepala hatuk abdul wahab ahmad meka guru2 bertugas tanpa over time kau kata salah pilih...kau tu bodek menteri gila...
    • Nazriaziz Alsheikh · Top Commenter · Pemulung Hati dan Jiwa Rakyat Marhaen at Bangsaku
      Abdul Wahab Ahmad : Bang Wahab Ketua UMNO cawangan mana? Cukup korum ke kalau buat mesyuarat agong? Atau jadi pengerusi tetap je kot, maklum cikgu pencen...huahahahahaha. UMNO dulu oklah, cikgu adalah tulang belakangnya, sejak zaman Madey Kutty, cikgu dah dipandang jijik, yang dijulang ialah para usahawan dan kontraktor. Itu sebab negara jadi tunggang-langgang.
    • Shieda Dengan Amir
      BGUS ARIFIN MASRAN
    • Adam Sejodoh · Top Commenter
      Abdul Wahab Ahmad YANG BUTA MENILAI, BANGANG PUNYA AMANUSIA, DUNGU...!!!
    • Semar Embar
      Adam Sejodoh, drpd komen yg menilai, drpd bahasa2 yg digunakan dlm post2 kat sini, tahulah yg mn dungu, yg mn bangang, lu pikir la sendiri!!
  • Debat Rakyat · Universiti Malaya
    bini aku keja cikgu...tiap2 hari gi kerja kul 6.45 pg....blk kul 5 ptg lebih..aku tak kisah sgt... tp yg aku kisah sgt wlaupun blk lewat namun ttp bwa blk keja kat rumah....kdg2 aku jd mangsa kena periksa buka plajar2...kdg2
    aku kena teman dia masuk kan markah kat online....kalu dia dah lth aku plak sambung.... kpd muhiydin n wee ka siong....aku tak nampak lg apa u all lakukan utk mjaga kebajikan pendidik...ingat kalu tkda ckgu hampa mgajar A B C dulu...hampa tak akn jd menteri...ingat tu!!!!!!!!
  • Zakaria Abdullah
    masa cikgu sekarang ni pun tak tentu hala...antaranya

    bila waktu sukan - GURU KENA BUAT GARISAN LARIAN (OLAHRAGA)



    GURU KENA SEDIA NO PESERTA



    GURU KENA JADI PENGACARA



    GURU KENA UKUSKAN PEMBELIAN HADIAH



    GURU KENA ADAKAN LATIHAN SUKAN



    GURU KENA HANTAR BUDAK KE KEJOHANAN SUKAN



    (GUNA KETA SENDIRI- CLAIM TAK ADA, KALU ACCCIDENT



    TANGGUNG SENDIRI) PPD TIDUR JE

    Hari pendaftaran pelajar - GURU KENA KUTIP YURAN



    GURU KENA MARAH DENGAN PARENTS (PASAL APA



    KENA BAYAR LEBIH, CTH DUIT ASRAMA DLL)



    GURU KENA SUSUN MEJA AND KERUSI UTK MAJLIS

    kelas tambahan - GURU KENA BUAT KELAS TAMBAHAN, MLM AND SIANG



    KALU PERATUSAN LULUS TURUN PPD & PIBG MARAHKN



    GURU, KALU NAIK PPD & PIBG DAPAT NAMA TERMASUK



    KELAS TAMBAHAN

    Budak tak sihat- GURU KENA HANTAR

    Masa mengajar- GURU KENA SEDIAKAN PLAN MENGAJAR



    GURU BERDIRI SEPANJANG MENGAJAR



    GURU SEDIAKAN BAHAN SENDIRI (KENA GUNA DUIT SENDIRI)

    DAN MACAM2 LAGI YANG GURU KENA BUAT BILA BERJAYA YANG DAPAT NAMA PPD..
    BILA TAK BERJAYA GURU YANG SILAP...
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Cuba kita suruh pensyarah kat atas tu buat persediaan sukan, boleh tak???
    • Cikgu Mat Awanglah · Top Commenter
      errrrrrrrrrrr 2 semua aku buat.... and kena .... maknanya aku cikgu ha ha ha ha ha.....bestlah pas ni kerja 9 jam hu hu hu
    • Mohd Hanafi · Works at SAM Jeram, Kuala Selangor
      Cikgu Mat Awanglah pensyraha semput la klu wat garisan...kerja diorg dok dlm bilik je..huhu
    • Nizar M Zaini · Top Commenter · Works at Cikgu Food Tech a.k.a. Sir Nizar
      Vijay Kumar betul2. saya kat U dulu mana ada pensyarah buat apa2 pun. semua student yg buat, depa mai makan goyang kaki je. kat sekolah ni, haaa kita la tukang masak, tukang hias, tukang hidang, tukang basuh dan tukang kemas. Rugi kena ganti kalau alatan dirosak murid juga guru disalahkan.
    • Shieda Dengan Amir
      Vijay Kumar .Kta sruh menteri peljrn wt garsn larian,kutp yrn sklh,hntr pljr ke klink
    • Nazriaziz Alsheikh · Top Commenter · Pemulung Hati dan Jiwa Rakyat Marhaen at Bangsaku
      Cikgu V. Kumar: Pensyarah ni nak hidupkan LCD projektor pun tak tahu. Semua dah sedia "on" oleh juruteknik universiti. KIta pun tahukan masa belajar kat U dulu.....hahahahahaha.
  • Zam Bin Zom · · Top Commenter · Boss at 4D (Duduk Diam Dapat Duit)
    mulai th dpn 4 negeri , cikgunya kena kerja 9 jam sehari.. mungkin th berikut nya semua negeri pulak.
    Cuma ada satu cara shj kalu guru tak nak ikut kerja gila Kem Pel ni: JGN UNDI BN DLM PRU 13 NI.
    • Shieda Dengan Amir
      sya sokngn sngt zam bin zom.jom tumbngkn bn
    • Syedalif Muhammad · Top Commenter · UiTM Shah Alam
      sokong berjuta2 %....menteri gila
    • Fiona Haikal
      Percaya x, dengan modal yg sangt rendah..hanya RM100 dah blh bantu klu anda tengah cari jalan tuk buat side incme...xperlu kuar ribu2 pun...modal rendah, buat pun senang, hanya promosikan link, sungguh2 pasti anda pun boleh wat cam saya wat...Klik sini skrg utk details. http://ik.my/smartwang
  • Lie Jali · Works at Murabbi
    kpd pekerja kerajaan lain..jgn asyik mempertikaikan masa pendidik..saya cabar anda, cuba jadi seorang guru..baru anda tahu bebanan seorg guru....kita tidak tahu jika kita tidak berada dlm profesion ini..menambah jam, manambah lg bebanan guru..tak mungkin guru yg sakit mental akan bertambah selepas ini...tunggu dan lihat...
  • Sugumaran Kathaperumal · Top Commenter · Manager at Muhibbah Sales & Service
    rakyat selain daripada guru x layak buat komen baik ataupun buruk. inilah adalah kerja seorang guru dan tahu bahawa tugas yg akan diberikan oleh BN adalah beban atau tidak.. terpulang kepada semua guru. maknanya sekarang inilah masanya utk meluahkan perasaan yg tersirat....terima kasih.
    • Syedalif Muhammad · Top Commenter · UiTM Shah Alam
      orang sokong hampa tak suka...memang kau guru bongong...aku ada anak di ajar oleh guru2...aku hormat & sayangi guru2 yang mendidik anak2 aku. kalau kau sugumaran macam ni punya peragai...ibarat jagan jaga tepi kain orang...kau sorang guru yang ketingalan jauh kebelakang...aku syaor kau tak payah ambil gaji lah.
  • Amz Shafa · · Top Commenter · Jitra
    Daripada Sultan hingga ke tukang kebun .... semuanya didik oleh guru, betapa besarnya khidmat mereka
  • Josmi Che Othman · Top Commenter · Universiti Malaya
    bodoh punya menteri....mesti fail matematik nih.... cuba tengok jadual guru. kul 7.15 mula perhimpunan pagi. guru mesti dtg sblm kul 7.15 untuk menguruskan pelajar untuk perhimpunan.. 7.30 pgi mul a masuk kelas.. loceng balik kul 3.15 ptg.. ( sek. vokasional ) 4.30 petang latih pelajar bersukan abis kul 6.30 ptg. balik rumah semak buku/persediaan mengajar/ masuk markah on line/buat post mortem dll..kdg2 anak sendiri terabai...sek vokasional pernah memperkenalkan kerja 9 jam beberapa tahun lps.. dari kul 7.30 pagi sampai kul 4.30 ptg...hasilnya keputusan semakin teruk bkn semakin meningkat... apa tidaknya... selps rehat kedua jam 2.00 ptg pelajar dah mula tidak dpt menerima apa yg diajar..kul 3.30 ptg kdg2 hampir separuh pelajar dah tak larat ( tidur ).. ptg pula kul 5.00 ptg 30% shj pelajar yg dtg utk kegiatan sukan/kokurikulum.. dimanakah falsafah pendidikan negara yang menjadi tonggak pendidikan Jasmani, Emosi, Rohani, Intelek....
    • Muhammad Nurazim · Project Manager at X keje lagi !!
      sbar ye ckgu...
    • Iryanie Yusuf
      hahahaa... teringat mase sek. dulu.. blk kul 4.30 ptg..cikgu tutup pagar srh pi koko. member2 tolak pagar ramai2. roboh pagar tuuu.....mase tu ramai member2 nak tukar sek lama balik. tak dpt lak tu. pas tu thn berikutnya bdk2 x nak dtg ke sek. vokasional sbb blk lewat...
  • Mat Zaini Abdullah · Top Commenter · Ketua Bidang TekVoch at Smk baling
    Justifikasi apa yang telah digunakan oleh KPM untuk kajian rintis kerja selama 9 jam bagi guru. Pandangan secara peribadi, seeloknya KPM halusi beban tugas guru, spesifik KPI, pengkhususan kerja yang lebih terarah. Setiap jabatan kerajaan fungsinya berbeza. Pasukan Polis bertugas menguatkuasa undang-undang, beban tugas semakin bertambah kerana ratio polis untuk seorang rakyat tidak bertambah dengan kadar yang sama dengan kadar pertumbuhan penduduk. Seorang guru sekolah, bertindak sebagai pengajar sukatan mata pelajaran, penguatkuasa peraturan sekolah dengan kuasa yang terhad, bertindak sebagai pegawai perhubungan awam baik dengan waris, jabatan lain, pencari derma untuk program, pegawai keselamatan kepada murid, pegawai kesihatan dan pemandu ambulan, pegawai pembangunan sekolah, pegawai buku teks, pegawai kewangan, dalam perbicaraan selalunya bertindak sebagai defendan bila disaman waris. Harta persendirian perlu dikongsi dengan murid terutamanya kereta, jika kemalangan biasanya guru yang kena lebih, pegawai harta modal dan inventori, pegawai kebajikan masyarakat, pegawai penilai peperiksaan, pegawai penulis laporan, pegawai sistem berasaskan komputer, pegawai pencegah maksiat. Boleh dikatakan semua fungsi jabatan lain ada di sekolah kerana anggapan sekolah sebagai institusi sosial. SEELOKKNYA KAJIAN BEBAN KERJA DAN PENAMBAHBAIKAN KERJA DILAKSANAKAN. DULUKAN ADA TUBUH JAWATANKUASA MENGKAJI BEBAN TUGAS GURU. KE MANA HILANG?
  • Yong Nor Hasni Yaakob
    BN digging another hole for itself!
  • Soby Jaafar · Top Commenter · Universiti Putra Malaysia
    Tu nak jadikan guru baby sitterlah tu jadi penjaga anak2 mak bapak yg bekerja.......tapi takada org gaji kat umah, nak suruh jaga anak2 remaja yg lepak lepas sekolah tak balik umah......kesian cikgu2 sekarang......aku dulu bercita2 nak jadi guru sbb kerja sekerat hari.......kalau macam nilah peraturannya tak jadilah nak jadi guru! dan takyah undi BN lah...suka buat benda2 mengarut macam PPSMI tu.....
    • Saharudin Bin Jobri · Tukang Kebun at Bank Islam Malaysia Berhad
      Dulu zaman kita2 sekolah ugama Ustaz nokman sampai sekolah dekat2 pukul 2.00 sekarang bini aku hari2 masuk sekolah pukul 10.00 pagi, padahal budak2 masuk kelas pukul 2.00 ptg jugak.
    • Soby Jaafar · Top Commenter · Universiti Putra Malaysia
      Dia suruh cikgu tanda buku budak kat sekolah.....kalau bilik darjah ada aircon ok jugak...ini ada kipas pon tak pusing......kalau cikgu ada kat sekolah senanglah mak2 budak dtg jumpa cikgu nak tanya pasal kemajuan anak dia sbb la ni cikgu duduk jauh dari sekolah tak macam dulu rumah cikgu sebelah sekolah......
    • Shieda Dengan Amir
      Mai kta tumbngkn bn pru13 nie.TAKBIR
  • Are WE Qlatam · Works at Keje dgn ore
    hanya yang bodoh je akan setujuk...cikgu2 tau camne teruknya mereka kat sekolah zaman sekrang...kepada yang xpernh jadi cikgu...cakap memang senang..sebab anda xmerasainya...
  • مس اويام
    tugas-tugas seorang guru
    by مس اويام on Tuesday, November 13, 2011 at 8.46 pm

    SEORANG GURU BIASA:

    ...See More
    • مس اويام
      guru sudah terbeban dengan bermacam2 tugas tp masih lagi ingin dibebani dengan kerja 9 jam sehari...
  • Tapai Masam
    sy juga guru .......... sy sangat setuju guru kerja ikut waktu pejabat sepertimana jabatan kerajaan lain. dengan syarat murid datang sekolah ambil nombor giliran. lepas tu jika ajar dan layan sorang2 mcm jabatan lain. lepas tu murid pergi ambil lg nombor untuk subjek lain. cam tu baru ok, guru tak perlu layan 40 org murid sekali gus , sama dengan jabatan lain pelanggan ikut giliran. Amacam ...... anda setuju....... fikir2 lah, tugas guru tak sama dengan jabatan lain, guru bina manusia bukan bina kereta. Anak lima org pun sukar dikawal, inikan pula 40 org satu kelas, silap cubit kena serang ...... nampak gaya guru besar kena order alat sistem nombor pulak ...... saya warga guru sgt setuju dengan sistem nombor ..... mcm jabatan jabatan lain, layan pelanggan sambil duduk ....... cikgu juga ingin bekerja sambil duduk, best kan ..
  • IQone Mind · Top Commenter · London Business School
    Tugas berdepan dgn murid berbeza dgn tugas duduk ofis...."tension dia berbeza"klu bagi guru brdepan dgn murid bagi tempoh 9 jam...rasanya ramai guru akan menerima rawatan di Psikiatri.
  • Smiley Everyday · Top Commenter · Chulalongkorn
    Guru kalau bagi banyak free masa dia buat niaga tuisyen, macam2diret selling, tahu saja bila niaga akan menjejaskan penupuan pada pengajaran budak2 sekolah.
    • Madir Sempoi · Top Commenter · University Malaysia Sabah (KAL)
      apesal awk x cite skali..guru x payah key in markah, x payah jd jurulatih sukan, x payah ikut ko-kurikulum, x payah jd ajk sukan, x payah jd pgadil, x payah p kursus, x payah hntr bdk p hospital kalo ader yg sakit, x payah msuk cmpur kalo bdk bgaduh, x payah tanda kerja budak, x payah bkhemah..kan bg awk GURU NIE HANYA MENGAJAR SHJ..sume bnda nie x bkaitan dgn pnp dan x akn tnya dl peperiksaan pn..
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Smiley pernah pergi tution tak???
    • Smiley Everyday · Top Commenter · Chulalongkorn
      Cik gu jangan lah mudah hot he..he...,kalau tusyen berbayar ajar lebih sebab bayar.Masa ajar budak kat sekolah pun kena ajar lebih pada tuisyen kerana imbuhan titik peluh dibayar oleh pembayar cukai.
    • Ah Hoon Hoon
      Smiley Everyday SE: gaji kami BANYAK sangat, memang cukup sangat untuk x hadapi KELAPARAN. Kami juga SERONOK apabila pegawai perubatan desa pandang kami LAIN MACAM kerana begitu sokong perkhidmatan KLINIK KERAJAAN, sampai kakak farmasi tu ejek MANIS---"cikgu, ubat tu boleh beli kat farmasi luar". Tu lar berkat disebalik sikap yang selalu berhati2. I juga selalu doakan supaya jangan tiba2 timbul sesuatu yang diluar bajet, kat sekolah bukan risau akan HADIAH YANG BERNAMA JEKAH dari i/bapa je, di luar sekolah bawa kereta pon i berhati-hati supaya orang lain x terlanggar i. ADILKAN kerana gaji yang kami dapat tu....?
    • Bob Walid · Top Commenter · Pasir Gudang, Johor, Malaysia
      Madir Sempoi knp.x ceritakan sekali skg guru ngajar x amanah x spt dulu.....ada anak kwn buku latiihan xpernah diperiksa dari awal tahun hingga akhir tahun.....ada yg x pernah diisi kosong jer....apa yg guru buat....bila nk buat AGM PIBG buat ditempat mewah paling bangsat resort.....itu x mau cerita...
  • Patrick Ang Wai Vun · Universiti Teknologi Malaysia
    saya seorang guru di johor bahru. bulan ni je saya terpaksa tidur 3 dan 4 jam sehari...banyak kerja kena buat. klu kamu seorang guru kamu akan tahu mcm mana beban seorang cikgu.
    • Luther Han's
      Apa beza nya guru berkerja 9Jam dgn penjawat awam yang lain.. maksud nya pelbai jabatan pun berkerja 9 jam.. sedangkan kerajaan gaji seorang guru lagi tinggi gaji mereka di bandingkan penjawat awam yang lain... guru lain pun tak merungut mcm mana tu .
    • Rosee Ann · Semekta
      bcoz guru kena melayan ragam plajar n pnjawat awam x.tnggujwb guru lebih byk. .
    • Rosee Ann · Semekta
      L.h. .mcm na ko tau guru len x mrungut??
  • Abdul Hayyi Assyubainy · · جامعة العلوم الإسلامية الماليزية
    9 jam??... rasa2 semua guru kerja lebih dari 20 jam sehari, tido pun mimpi murid.. siap nak mintak GL pun kena cari sendiri sb kerani pemalas.
  • Faris Zuhaidi · · Top Commenter · Works at Santiago Bernabéu (Real Madrid C.F.)
    muhyidin kecek sedak..acu tra mg jd cikgu plop..keno plop ckgu hok pendalaman..baru mg tau.....
  • Umgok Penipu Sampai Kiamat · Top Commenter · Atas pokok
    kalau dibawah pakatan rakyat nasib guru akan sentiasa terbela.
  • Adam Sejodoh · Top Commenter
    Omno/Bn memang tak tahu mengenang tugas GURU. Tugas GURU jauh berbeda dengan Pekerja di Pejabat atau Bank. Kalau kita lihat KERJA GURU, nampak banyak CUTI, tetapi sebenarnya GURU BERTUGAS HAMPIR 24 JAM...! Bayangkan selepas mengajar pukul 12.30 tengah hari, seseorang GURU kena buat persediaan mengajar untuk ESOK HARI dan terpaksa menyemak kerja-kerja murid di rumah. GURU adalah Pengurus, GURU adalah Perancang, GURU adalah DOKTOR, GURU adalah POLIS, GURU adalah JURULATIH, GURU adalah KERANI, GURU adalah segala-galanya dan yang tahu kerja ini hanya GURU dan yang pernah menjadi GURU. Omno/bn sedang membuat percubaan KONON GURU DIBERI TUGAS 9 jam. Ini bermakna tugas guru benar-benar BERKERJA 24 JAM. Rupa-rupanya Para Menteri terutama Menteri Pendidikan TIDAK PERNAH TAHU TUGAS GURU..! Dalam BUKU JINGGA PR telah dimasukkan ELAUN RM500 kepada GURU dan ini satu penghargaan kepada GURU. Oleh itu, WAHAI KERABAT GURU, BERSATULAH KITA MEMENANGKAN PR DALAM PILIHANRAYA UMUM KE-13. JANGAN FIKIR DUA KALI, UNDI PR...! KITA BERI KEMENANGAN BESAR KEPADA PR...! KITA BERI KEMENANGAN MUTLAK KEPADA PR...!!!
  • Noor Imani Ali · MAKTAB PERGURUAN RAJA MELEWAR
    Biniku seorang guru sesi pagi...
    1) Basuh kain aku tolongkan...sbb balik lewat petang, byk aktiviti. Sampai rumah terus tertidur.
    2) Hias kelas, aku tolongkan...sbb gayat nak panjat meja kat tingkat 3. Tangga aku pinjamkan, bawak dari rumah.
    3) Gun tacker, dawai, tukul, paku, plier, rail, langsir, kad2, jam, etc, aku belikan...sbb tak ade peruntukan sekolah. Duit aku tuuu..
    4) Malam2 sibuk...sbb isi markah online, buat sijil berhenti sklh, kira yuran, kira kutipan murid...
    ...See More
  • Aida Murni Jasin · Top Commenter
    Huuuih baguih la macam tu. Bukankah guru umpama "Lilin" memberi cahaya kepada semua pelajar, tapi membakar diri sendiri. Menteri depa bagus la macam tu. Sayangkan guru jadi hadiah 1 jam kerja sebagai bonus 2012. Tahniah la cikgu2 dapat kerja 1 jam tambahan. Kami tak dapat pun. Lepas ni boleh la undi umno ramai-ramai no? Seronok la kerja 9 jam. Lepas tu tambah lagi 2 atau 3 jam utuk kokurikulum, bengkel hari Sabtu dan Ahad, buat gotong-royong, berbaris di tepi jalan panas2 tunggu menteri umno lalu untuk lambai bendera, berhimpun di stadium untuk meramaikan suasana bila org besar umno datang dan nyanyi 1Malaysia...lepas tu dapat makan nasi lemak sebungkus dan mineral water gelas plastik kecik....woooi jadi guru dan sokong umno baguuuih la macam tu! TPM suka macam tu. Ustaz Idris bagi RM500 saja tak cukup, macam tu. Beri cikgu ajar 4 waktu mengajar sehari la lagi bugus. Cikgu2 undi la umno atau Pakatan...tengok dan demand sapa beri yg lebih baik. Baru cun.
    • Anim Idris · Top Commenter · University of Delhi
      Guru-guru selama ini amat bodoh kerana menyokong umno giler! Rasakan baru tahu apa yg umno buat pd ko orang. PRU13 ni undi le umno-bn biarlah mrk boleh tambah 2 jam lagi. Nyalaklah "guru untuk umno selama-lamanya". Tepuklah tangan dan sanjunglah umno biar lama-lama harga diri guru pun tak ada. Padan muka cikgu !!
  • Zul Karnain · Top Commenter · Guru Pendidikan Islam at Kementerian Pelajaran Malaysia
    Saya adalah guru..secara dasarnya saya tidak setuju kerja guru 9 jam sehari..sedangkan sabtu ahad..guru terpaksa bawa anak murid buat perkhemahan, aktiviti koko dan macam2 lagi..

    kerja disekolah terpaksa dibawa balik..menanda, mengalisis peperiksaan..

    kerja guru tidak boleh disamakan dengan kerja kakitangan awam lain..
    Guru mengajar murid ..bukan mengajar org dewasa..
    masa kerja guru bukan disekolah sahaja..tetapi sehingga ke rumah..

    kalau dijohor terdapat sekolah agama negeri yg diasaskan sendiri oleh Ayahand a TPM muhyidin yasin...

    kalau guru sekolah rendah diarahkan ajar sehingga pukul 4.30 petang..bila masa murid2 nak belajar disekolah agama..dan adakah guru2 sekolah agama di negeri johor diarahkan berhenti???
  • Rezx Kdh · Top Commenter · Works at Di rumah aja
    banyak aku baca komen2 kt sini...& realitinya..jika dilaksanakan jg.... SIAP sedia le Be eNd.... dlm PRU-13....setengah juta @ 500 000 guru akan tumbangkan Be eNd.... akan tahlilkan Be eNd.....

    sila truskan le wahai UMNO/Be End..... hatta penyokong2 korang dikalangan guru turut terkejut dgn tindakan ini dan tidak ada point utk hujah malas SERTA mengakui apa yg dilakukan oleh KPM/TPM/UMNO/BN adalah MELAMPAU.... siap..siap...siap...bungkus siap2 pon takpe dah pejabat2 korang...semestinya jika dilaksanakan....guru2 akan tumbangkan BN (krn benci & undi protes)... nk tengok?? sila laksanakan........hahaha
  • Ismie Mohd Asraf · · Top Commenter · Guru at Kementerian Pelajaran Malaysia
    Cukup2 la masa bekerja tu. jgn ditambah2 lagi. apa la guna keje berjam2 sedangkan masa kita dengan 'Kekasih Kita yg Teragung' pun dibatasi. balik rumah awal pon bukannya boleh berehat sgt. perlu siapkan laporan la, buku rancangan mengajar la, nota pengajaran dan latihan la, semakan buku nota dan latihan pelajar, key-in markah exam di web SAPS, mengemaskini markah merit demerit dan maklumat peribadi murid, menyediakan surat amaran 1, 2 dan 3 la utk pelajar ponteng, update pelajar yg hilangkan buku teks dan uruskan byrn dendanya skali, kelas2 tambahan dan bnyk lg. Tu belum masuk lg aktiviti yg sek rancang pada sabtu dan ahad dan meeting2 panitia, bidang dan staf. Kesimpulannya, cukup la dengan masa bekerja guru skrg. x payah ubah2.
  • Russl Russ
    siapa yang bukan golongan guru tak perlula komen yang tak masuk akal....golongan guru tetap bantah projek ini kerna guru sudah terbeban dgn tugas dalam dan luar sekolah. cikgu kena kerja 24 jam macam 7 eleven 7 hari seminggu, cikgu kerja "all rounder"..macam mesin..kalau begitu lebih baik semua guru malaysia tingal dalam kelas...24 jam..TAHUN LALU KPM NAK BUAT KAJIAN MENGENAI BEBAN GURU...DAH KE MANA KAJIAN TU? SEKRANG PULA NAK KERJA HINGGA 9 JAM...YANG PEMBUAT POLISI DALAM KPM SEMUA ORANG POLITIK YANG TAK ADA HOTAK... TAK TAU APA YANG BERLAKU DI AKAR UMBI...KITA TUKAR KERJAAN!
  • Leong Yun Kui · Top Commenter · Tawau at Teacher
    Bagi saya kerja guru itu sudah terlalu terbeban..24 jam pun tidak terisi..mengajar di sekolah, fobia dengan sikap pelajar moden, timbunan sukatan,, menyemak latihan di sekolah..rumah malah terpaksa bersengkang mata dan kesiangan pula..kurang bijak jika Kementerian ingin memperpanjang tempoh kerja guru lagi..lebih teruk lagi terdapat sesetengah pihak pula mencadangkan agar masa mengajar guru diselaraskan dengan waktu syarikat di luar untuk memudahkan ibu bapa menjemput anak-anak balik ke rumah...
  • Khairul Anuar · Top Commenter
    KALAU BOLIH GURU BERKERJA DARI JAM 0700 am HINGGA 0700pm... LAGI BAIEK... KALAU PERLU BAWA BANTAL DAN TILAM KESEKOLAH ... GURU GURU DILAHIRKAN SEBAGAI ROBOT "BN"... APA PUNYA MENTERILAH... DIA NAK JADIKAN GURU MCM LEMBU SHAHRIZAT... KALAU GURU UMNO TAK MENGAPA... PERGI KEMPIN ..MESYUARAT PARTI.. GURU LAIN JADI KELDAI... PENGETUA TAKUT NAK MAMPUS...GURU BESAR MENIKUS KERANA GURU BERKENAAN BAIK DGN MENTERI !!! INI LAH TERJADI DI SEKOLAH MALAYSIA SEKARANG INI !!!!!!!!!!
  • Nor Din · · Top Commenter · Pengurus Pemasaran at Mondar Mandir Cari Uang
    Kerja guru bkn macam kerja seorang kerani yang hanya duduk di meja mengadap komputer dan fail di bilik yang selesa. Guru terpaksa berhadapan dengan ramai manusia yang pelbagai kerenah, bangsa, agama, sosiao budaya malahan tahap IQ yang berbeza. Di sekolah guru sebagai Ibu dan bapa, kerani, penguatkuasa, pemeriksa, hakim, doktor malahan sebagai pemandu ambulan..Aku takut nanti ramai guru yang terpaksa dirawat di Hospital sakit jiwa...
  • Cikgu Rosli · Universiti Sains Malaysia
    Masalahnya guru tak mengajar di Pentadbiran sekolah, di PPD, Di JPN di kementerian terlupa betapa besar tanggungjawab dan beratnya beban guru. Mereka ni lah yang menambah beban kerja guru. Spanjang 16 tahun saya berkhidmat sebagai guru, Hanya sekli beban guru dikurangkan iaitu Rangcangan mengajar mingguan tak perlu dibuat. Selain dari tu banyak kerja tambahan sebagai tambahan dr beban kerja sedia ada, yang perlu dilaksanakan oleh guru.
  • Ketam Kapit · Top Commenter · Unimap
    melahirkan modal insan yang cemerlang adalah bermula dari rumah... bukan di sekolah...... kalau semua sekolah d malaysia dikategorikan cemerlang. tapi kehidupan keluarga di rumah caca-merba dan tempang, lingkup juga pembangunan modal insan... so, jangan la bebankan guru-guru dengan tugas yg memang dah terbeban.... mereka juga mempunyai anak dan keluarga sendiri.....btoi tak?
  • Allen Teo
    Isu ni sbg 1 helah je, utk mengalihkan perhatian isu PPSMI UMNO/BN c Mahadir.. Klau nak kuatkuasakan secara menyeluruh, nak pelempang ke c Muydin n c Wee KC ni??? Lainnya, memang ni teknik c Muydin n c Wee KC utk nak BANTU tumbangkan UMNO/BN c Najib ni pada PRU13.. Ko org ingat c Muydin tak malu ke kerja c Najib pasal PPSMI tu?? c Muydin dah umum mansuh, tiba2 je c Najib n Mahadir suruh dia jilat ludah balik... Terasa le Pak cik tu... Tp, apa pun kita hangatkan lg isu ni baru umpphhh sikit..
  • Yahya Hashim · Top Commenter · Maktab Perguruan Temenggong Ibrahim Johor Bahru
    Nilah nasib seorang guru.Jadi bahan pemanis dan contoh sahaja bila ada apa2 kenaikan gaji! Kerja bertimbun depa tak fikir.Sepatutnya GB dan Pengetua yang mesti kerja 9 jam.Segala tindakan depa bagi pada guru bawah, bab mensyuarat depa no 1, hampa taulah lepas tu.......

    walaubagaimanapun bila dah pilih bidang ni tanamkan minat untuk bekerja, terutama bagi mendidik anak bangsa dan membina keluarga, insyallah berjaya.
  • Azli Iskandar · Top Commenter · University Putra Malaysia
    Idris berkata sebagai penghormatan kepada guru-guru yang mendidik rakyat di negara ini, Pakatan Rakyat menjanjikan RM500 kepada mereka jika diberi mandat ke Putrajaya - NI KENYATAAN YANG PALING BEST AKU NAK DENGAR DARI PR. HIDUP PR !!!!
  • Najmy Kh · International University of Japan
    kerajaan ni dah gila ke... dulu ko buat peguam kerja lebih masa sampai lewat mlm n hari cuti... skrg ko nak suruh cikgu kerja 9 jam? x msuk akal langsung... agak2 arr... ko tu menteri, semua free, pi parlimen melalak je tau... bertimbang rasa le ckit... cikgu pon de banyak kerja g... yg skrg ni dah ckup terbeban dah... ni kau tambah beban diorang g... bknnya membantu... hampeh punya menteri...
  • Raja Rimba · · Top Commenter · UC Berkeley
    SILA LIHAT VIDEO PART 2 INI, ANDA AKAN FAHAM BAGAIMANA PENIPUAN DAJJAL DAN MODUS OPERANDINYA HINGGA KE HARI INI http://bit.ly/tCHR6A.
  • Kumbanghitam Hitam
    jAGAN NK SAMAKAN KERJA PEJABAT NGAN KERJA GURU.......KERJA PEJABAT LEBIH BANYAK SEMBANG DARI BUAT KERJA......KADANG2 BOSAN TENGOK GELAGAT KAKITANGAN AWAM PEJABAT
  • Fiezah Halim · Top Commenter · Universiti Pendidikan Sultan Idris
    Mak saya juga cikgu...kesian mak saya kena tambah waktu bekerja...mak saya ada anak-anak juga..=(.
  • Mohd Ariff · Top Commenter · UTM
    buatlah testing tue kat Pahang, Melaka, Johor, Sarawak...nak kasi tukar kerajaan negeri cepat le tue..
  • Danial Alin
    kami yg dok sarawak ni pn keje siang mlm....nk tambah lg ke masa mengajar...silakan....biar tgk nk jd apa.
  • Sanjulan Joe · Kajang, Malaysia
    guru kalu jabatan suruh hadir meeting jgn hadir... kerja guru kat sekolah je
  • Sham Din · Works at Sk seri puleh
    bertambah beban le tugas guru....
  • Basir Parto · Top Commenter · Un. Putra Malaysia
    PAS PEMBELA NASIB MASA DEPAN GURU....TQ PAS
  • Eldy Yakin · · Works at KPM
    sokong101%
  • Faizal Yahaya · Top Commenter
    memang benar semua perkejaan membebankan, tp ingatlah.. berhadapan dengan org yg mempunyai akal dan fikiran tak sama dengan berhadapan dengan angka dan tumbuh2an serta perkataan.. aku pernah kerja sebagai akauntan zakat dan guru. mmg aku tgk org kerja sbg akauntan kadang2 jam 2 3 pagi baru balik, tp itu semua ada OT.. tp guru sentiasa memikirkan pelajar untuk berjaya tanpa ada OT .. dan sememangnya tidak pernah terlintas untuk ada OT
  • Kumaran Balachendran · Top Commenter
    Saya rasa, pihak yang buat keputusan ni hendak jadikan guru sebagai Babysitter tak berbayar...itu je..
  • Hashim Hj Derashid · · Enterprenus Development Institute (EDI)
    Guru patut di bagi jadual kerja flexibel kesian mereka selalu bawa balik kerja buat kat rumah.
  • Abdul Zahrin · Top Commenter · Kluang
    Terus terang cakap...takde maknanya buat arahan waktu kerja 9 jam...selama ni pun cikgu kerja memang dah lebih dari 9 jam. kalau nak buat jugak boleh tapi pastikan cukup je keja 9 jam cikggu balik rumah...jangan bawak balik keja...kalu mcm tu ok.
  • Zaim Abdul Aziz · Mansoura University, Egypt
    Gaji naik sikit, elaun makin kurang, anak makin banyak, anak murid makin teruk perangai, petrol makin mahal, kerja lebih masa... Keikhlasan guru tercabar disini. Kasihani guru-guru kita.
  • Khairul Anuar · Works at KPM
    Kalau nak buat kajian tersebut, pastikan sekolah-sekolah terpilih itu tidak perlu menjalankan aktiviti kokurikulum pada hari Sabtu, dan cukuplah 8 jam sehari. Ini kerana guru-guru yang terpilih itu perlu menulis laporan harian semua tugas yang dilakukan setiap hari di sekolah.

    Pastikan juga, guru-guru yang terpilih tidak dibenarkan membawa balik kerja ke rumah. Semua kerja wajib disiapkan di sekolah dan waktu yang ditetapkan sahaja.

    Then, we see what will happen next!
  • Hasan Omar · Institut Latihan Perkaderan Dakwah Malaysia
    ambillah pengurusan islam dlm semua urusan...insyaallah sejahtera..
  • Bobkomen Penang · Top Commenter · U
    sape cakap kerja guru susah dan beban.....aku ni berkhemah 3 hari 2 malam hari khamis bertolak hari sabtu balik (di rumah anak bini dah tau camna)......dah sampai ambil kereta hantar budak kat dalam kampung (3 trip) sampai depan rumah.yg lain ada ibubapa susahkan diri mai ambil...budak demam pi ziarah dan beli ubat.....malam lak isi markah....sampai pukul 3 pagi...broadband bayar sendiri...komputer beli sendiri....bayar bulan.....sampai sekolah hari ni kena anjur hari anugerah...pukul 3.30 ptg ada latihan bola sampai pukul 6.30.....(anak aku jumpa sejam je).....malam isi lagi markah..tu tak kira rancangan mengajar lagi....tak beban pun......pap pap pirahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh hangpa punya idea...
  • Keduduk Putih · Tualangtjut, Aceh, Indonesia
    bajet pada bulan lepas guru dapat habuan yg lebih berpatutan dengan tugas, mungkin menteri tidak puas hati lagi dan mahu guru bekerja 9 jam..
    umpan pilihanaraya RM500 bagi setiap isi rumah pada tahun depan akan tinggal kesan yg perit oleh rakyat jika tidak berubah pada PRU-13 nanti..
    GST tunggu masa dan ketika sahaja untuk di laksanakan...AWASSSSSSS rakyat 1 m'sia...
  • Hashim Ismail · Top Commenter · Pulau Pinang
    Sebagai guru tak semestinya berterusan bersama anak murid... yang penting teknik mengajar disertai pengurusan pengetua yang cekap. tak perlulah sampai 9 jam dok mengajak.... kementerian ni sebenaknya tak bijak nak buat dasar. kalau buat pun bila sampai ke meja ketua pengarah hanya angguk2 tak reti nak menambahbaikan sampai kat pak menteri pula dok pikiak macammana nak pusing songlap peruntukan.
  • Tapai Masam
    Tak dapat 500 sebagaimana janji pakatan rakyat pun sy tak kisah, janji ade overtime, periksa buku murid, isi data, isi markah, latih murid, perkhemahan sampai malam atau hingga berminggu-minggu pun saya tak kisah janji ada overtime ........ dah lama warga guru tunggu kerja dan claim overtime ... yesssssssssss!
  • Farouk Harakiri · Top Commenter · Ground Support Engineer Team at MAS engineering Depot Subang
    huhuhu. nasib lah kalau tak di lembukan, sedangkan masa terbaik untuk bersantai bersama keluarga hilang kemana.

    katakan sahaja jika tidak mampu lagi menggaji guru guru baru ke dalam perkhidmatan, supaya bakal bakal siswazah perguruan sedar kerjaya mereka amat terhad jika ingin makan gaji bersama kerajaann.,
  • Tapai Masam
    kalau kerja sambil duduk, pas tu ada over time, sy rela mengajar sampai malam, tak balik rumah pun tak pe.
  • Edzlya Rushbell · University Malaysia Sabah
    Pensyarah dan guru....tak sama cabarannya....tgk umur murid dan pelajar berbanding siswa siswi....mana lg mencabar? Bdk kecik tak reti baca blh mjd pm, menteri, doc, peguam dll.........
  • Arjunan Aman Arjunan · Top Commenter · Works at Teacher
    yes...yes....cemburu....
  • Aminah Mansor
    ini kerja org politik yg suka buat perubahan yg gila2...mgkin prubahan ni sama dgn dasar PPSMI....bila gagal...tk mgaku akan kegagalan dan kmbali pada asalnya...pikir=pikirlh.
  • Shamsul Bahri · Petaling Jaya, Malaysia
    guru2 ni... bukan bawak balik kerja ke rumah pun... lepas sekolah wat kelas tuisyen... caj sampai RM 40 sejam bg setiap murid... kat sekolah ajar lebihkurang jer... saper nak anak pandai , g antar kat tuisyen...
  • Nellson Mandale · Top Commenter · SMTM
    Sekali lagi guru jadi bahan eksperimen kerajaan, dulu PPSMI yg tak berapa nak menjadi. Orang suruh kurangkan beban guru dia tambah beban guru, apa ke bangang ke kerajaan ni.
  • Saidi Liasan · Top Commenter · Pen.Kanan Kokum at KPM
    Makan dan minum guru-guru kerajaan kena sediakan di sekolah.Jika tidak haaa...ini yang menimbulkan masalah di sekolah luar bandar terutama sekolah yang tidak ada kantin...
  • Mat Nawi Yusof · PK 1 at Guru
    Sy. seorg guru terpaksa tidur disekolah setiap akhir tahun buat kjo persediaan program sperti jadual, prancangan aktiviti dn sebagainya bagi pengajara dan pembelajran setiap guru diawal tahun. Itulah setiap thun.Nmpak aje senang tapi kjo penat.
  • Master Zack · Atas pagar
    ya bagus, teruskan menambah kerja guru...ya cikgu cuti banyak kan...inilah pndpt manusia yg lahir zaman lps merdeka...dia dah lupa ini dah tahun 2011...hanya manusia bodo dan takdak otak shj yg kata cgu cuti byk....
  • Zamri Mohamad · Top Commenter · Maktab Perguruan Sultan Idris, Tanjung Malim
    kadang-kadang 24 jam jaga murid. nak tau jom join cikgu cikgi.
  • Master Zack · Atas pagar
    diharapkn kpd semua guru2 msia cukuplah memberi mandat kpd kerajaan lembu fedloot ni...beli kondo berjuta2 semata nak pelihara lembu di dalamnya....;)
  • ZRshd K'rol · UiTM Shah Alam
    sekolah yang ada dua sesi camne? sesi malam masuk nk balik kul brape?.. tambah2 la anak dlm tong sampah n longkang...
  • Tok Kenali
    saya nk ucap timakasih pada para guru kerana didik saya dan anak bangsa...paling penting kualiti mengajar kena tingkat para cikgu.. xyah la 9 jam, 6pun cukup dah... tapi kualiti kena ada lacikgu..timakasih cikgu sume.. kalau sy jadi pm sy bg 1000 sorang sebulan... tapi kalau ada anak murid xlulus kita bagi gaji pokok jer rm500... amacam..
  • Jali Cross · UMalaya, Kuala Lumpur
    Guru adalah pkerjaan brisiko tinggi krana tpaksa bhadapan dgn : 1-murid, 2-pentadbir, 3-ibu bapa, 4-PPD, 5-Nazir, 6-JPN, 7-Polis, 8-Mkamah, 9-Kmenterian..sbb tu rmai guru jadi gila akibat stress kerja bnyak dan risiko mnanti jika tersilap dlm mjalankan tugas...mana2 yg kmplin ttg kerja guru, kamu dialu2kan menjadi guru..dgan rasa hormatnya di persilakan...jgn jdi bdoh pndai kmplin ajerr..
  • Ana Ain Faqehah · Sekolah Kebangsaan Air Merah
    Guru sebagai pendidik dan guru sebagai penjawat awam biasa. Yang mana satu kementerian pelajaran nak pilih? Kita selalu salah faham tugas guru.. Guru bukan setakat ajar tulis baca supaya budak2boleh masuk periksa... Tugas guru jauh lebih besar... Membina jati diri seorang manusia.. Bijak mcm mana sekalipun tapi kalau sahsiah diri out... Pelajar yang dihasilkan tidak lebih seperti komputer.. Bijak tapi tak ada perasaan.adakah itu yang kita mahukan dari seorang guru.. Sekadar mengajar dari jam 7.30-4.35.. Lagi satu bersediakah kementerian memberikan cuti dan hak guru sama seperti kakitangan awam yg lain? Cuti 35 hari setahun yg bebas diambil bila2 masa saja. Sekarang cuti cikgu cuma 7 hari. Itupun atas belas kasihan pengetua nak luluskan atau tidak..sama seperti penjawat awam yg lain..kerja sekolah tak perlu bawa balik ke rumah..sabtu cuti cikgu jgn diusik.
  • Mohammad Shahir Ahmad · Top Commenter · Kolej Teknologi Yayasan Pendidikan Cheras
    saya sokong..biar cikgu kerja 9 jam..
  • Roberto Mancini · Top Commenter · Product Manager at Hewlett-Packard s r.o.
    apa punya menteri , dah mcm2 polisi dia tukar, ni GURU plk di jadikan MPV < multi purpose vehicles > kahkahkah...
  • Mahhayu Ismail · · Top Commenter · Kolej Pendidikan Perdana Shah Alam
    "Mungkin ada orang cemburu kerana guru banyak mendapat cuti berbanding dengan mereka yang berada di pejabat"...
    seharusnya org yg cemburu itu kena belajar jadi cikgu..bila guru cuti kamu sakit hati..kerja hanya jadi kerani
  • Muhammad Hafidz Abdullah · Top Commenter · Owner/ President at Kelab MHA
    Menteri pelajaran kita memang tak guna buat sesuatu tanpa memikirkan kesan kepada budak /pelajar dan banyak lagi masalah. Contohnya banyak banyak aktiviti kokurikulum dijalankan hujung minggu jadi cikgu akan bekerja sepanjang minggu. Fikir2lah masalah orang wahai pak menteri
  • Al Barra
    jangan takut semua cikgu , ni semua janji yg x nyata sebab tahun dpn BE END dah x memerintah dah.
  • William Cheong · Top Commenter
    guru sekolah harus bekerja dari 7.45 pg sampai 3pm. 9 jam itu tak beban. Saya juga bekas guru menengah dan pengajar di universiti. Leceh sgt sbb tak ada cabaran kecuali disiplin murid. Benda yg diajar pun sama setiap tahun. Tutup mata pun boleh beres. Yg guru komplen ini sebenarnya jenis guru yang tak ada inisiatif utk majukan murid sekolah. hanya tahu makan gaji dan tunggu cuti sekolah dan juga lepas wktu sekolah nak tambah income dari pusat tusyen.
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      maknanya anda sebagai guru hanya pernah mengajar sampai pukul 3pm??? Pemalas punya cikgu!!! Cikgu cikgu sekarang , sabtu ahad pun berkerja.
    • Vijay Kumar · Top Commenter · UTM
      Waktu pejabat online sesak, kami bangun pagi-pagi buta untuk key in markah-markah pelajar.
    • Zarina Suleiman
      haha subjek yg sama setiap tahun????biar betul pernah jd guru??sure sgt ker???
  • Tok Peran Mat Sham · · Top Commenter · Pengurus at Kerja sendiri
    Kesian kat cikgu-cikgu. asyek jadi mangsa , sokmo kena tipu dan sokmo dijadikan bahan ujian . cukup-cukuplah menyokong , tunjukkan kuasa guru-guru.
  • Ab Hakim Helmi Abdullah · Top Commenter · Works at Smk padang piol
    NO KOMEN....UNDI PROTES!!!!!!!!!!!!!!!!
  • Muhammad Hafidz Abdullah · Top Commenter · Owner/ President at Kelab MHA
    Tak setuju guru kerja ikut waktu pejabat - kerana guru mendidik manusia bukan bahan atau barang, manusia ada had penerimaan sesuatu pembelajaran kalau nak juga ikut waktu pejabat guru mesti diberi kerja lebih masa, elaun dan sebagainya seperti profesion lain.
  • Lutfi Ahmad · Top Commenter · Drop out
    bagi guru kerja 12jam lagi untung!
  • Insan Biasa
    aku setuju sgt2 cikgu kena kerja 9 jam sehari....sebab ape?....sebab sekarang ni pun aku dah kerja 10 jam sehari....korang yg bukan cikgu jgn jeles yer kalau 1 hari nanti cikgu2 dpt imbuhan rm500 sebulan...tahun depan cikgu2 dah dpt cuti 87 hari( cuti sekolah) bergaji....standard gaji guru sehari rm120 x 87 = rm10440 percuma.tp korang kena ingat, kami kerja xkira waktu, mlm pun mengadap laptop cari bahan nk mengajar...korg ape tahu....
  • Mannszar Czar · Top Commenter · Ampang, Kuala Lumpur
    Memperkualitikan guru dengan kaedah mengajar yg berkesan utk pelajar dan memperkualitikan sahsiah pelajar yg merudum bagi mendepani masaepan negara perlu di ambilkira sbelum penambahan 9jam bekerja utk guru adalah banyak memberi manfaat
  • Abdul Malik Abd Ghani · University of Malaya
    cubalah jadi guru barang seminggu... baru terasa 'syoknya'...
  • Tobe Firdaus · Top Commenter
    next election..pangkah I parti yang xsokong kerja 9jam..senang je..
  • Lukman Hakeem · Top Commenter · Midfielder at Chelsea F.C.
    korang ingat ckg ni masuk kelas keluar kelas je ke? atau korang mmg nak sangat ckg2 kat malaysia ni mcm tu. cubalah buat kajian betul2 dulu... kang tumbang kang... haaaa. kalau x pecaya, korang pegi la kat rumah gila kat malaysia ni, golongan guru lh yg paling byk masuk. bukannya peguam, doktor atau politician. keja 9 jam boleh, tp kalau dah lepas 9 jam, palajar asrama sapa nak jaga? pengkritik2 kat bawah ni ngkorang nak suroh... belajar adab menghormati guru pun tak habis...
    • Lukman Hakeem · Top Commenter · Midfielder at Chelsea F.C.
      aku pasti sangat semua guru stuju kalau dpt kerja opis hour mcm govt servant yg lain.... dan dpt keistimewaan yg sama cthnya dpt claim overtime... aku rasa guru2 jugak lh yg paling rajin overtime, sbbnya merasa mmg sejak dr dulu lg keja lbh masa cthnya ketua warden asrama dan guru yg ditugaskan utk jaga data.. x de masalah.
  • نوريدا موسى
    pengorbanan seorang guru memang tiada nilai dan saya kagum dengan ketabahan mereka mendidik anak bangsa serta beban yang digalas...tetapi sebagai penjawat awam yang bukan disektor pendidikan, kami juga terpaksa menjalankan kerja yang diarahkan tanpa mengira waktu...melaksanakan 'wahyu' dari orang atasan tanpa kompromi..mungkin hanya segelintir sahaja mereka yg bekerja dipejabat selesai sahaja waktu pejabat tidak perlu dibawa balik ke rumah.
  • Ibn Abd Halim · Top Commenter · DTC
    Eh! Kenapa tak suruh gurun kerja 24 jam, kan itu lebih mudah? Ibubapa tak payah jaga anak. Biar guru buat semuanya.
  • Mohd Jauze · Top Commenter · Jempol, Negeri Sembilan, Malaysia
    Apa masalahnya guru kerja 9 jam? kami staff gomen lain kerja 9 jam gak! kalau kerja 9 jam guru x the la bawak balik kerja dari sekolah.. semua kerja boleh disiapkan disekolah..
    • Mohd Ariff · Top Commenter · UTM
      meh duduk 1minggu dalam sek...try la klu ada bran..
    • Mohd Jauze · Top Commenter · Jempol, Negeri Sembilan, Malaysia
      cakap seolah2 tugas guru paling berat.. dan menganggap kerja lain digovenrment sangat mudah.. cuba anda berada di pihak kami pula ?
    • Mohd Zakri · Top Commenter
      Kerani duk dlm ofis aja,cikgu ni nak melayan manusia dalam kelas lagi,nak buat kerja pengkeranian lagi, nak audit harta sekolah lagi,nak baiki komputer sekolah lagi,nak check kedatangan lagi,nak kena fikir tu budak x berjaya lagi..kerani ada fikir dirumah mcm mana nak tolong pelanggan yang ada masalah.
      dah lah budak2 sekari x boleh tegur,rotan apatah lagi.
    • Sangkatula Sangkakala · Top Commenter · SEKOLAH ATAP
      PANTAT KO MOHD JAUZE.. KO TAU KE KERJA GURU NI MCM MANA?
    • Mohd Jauze · Top Commenter · Jempol, Negeri Sembilan, Malaysia
      Sangkatula Sangkakala x perlu menyalak lah.. anda bukan guru
    • Munaim Ali · Unikl miat
      simple..u choose what u want to believe in media,quarreling over something u guys didn't see with your own eyes?pathetic...what kind of religion asked you to do that if you are true malaysian?
    • Munaim Ali · Unikl miat
      jom dota 5,4,3,2,1,. hehe
    • Munaim Ali · Unikl miat
      media dicipta manusia..pasti ade perselisihan,mmg btul dlm al-quran dh diberitahu.Itu sebagai tanda kebesaran Allah SWT.Segala apa ditulis manusia pasti ade perselisihan.terpulang kepercayaan & pegangan masing2.anda yang memilih siapa yg betul dan salah.Bila berlaku perselisihan kpd Al-quran kita merujuk.Jom baca Al-quran =)
    • Madir Sempoi · Top Commenter · University Malaysia Sabah (KAL)
      awk keja kalo lebih 9 jam, ader OT x?turun keja time cuti ari sabtu n ahad akn dpt OT or x?awk penah tido d tmpt keja awk selama 2 3 ari tinggal kn ank bini d rumah?Kalo sume nie awk x pnah alami, x pnah alami, betullah kata awk, keja cikgu sama mcm d ofis..dan utk soalan yg yg last td kalo anda pnah tido d tmpt keja awk 2 3 ari, mmg sya sokong 100% keja guru sma dgn org pjbt..
    • Mohd Jauze · Top Commenter · Jempol, Negeri Sembilan, Malaysia
      Madir Sempoi banyak lagi profession lain seperti doktor, farmasi, nurse dan lain2 profession di government yang mempunyai tugas lebih berat dan bekerja lebih 9 jam sehari, oncall tanpa gaji, OT tanpa gaji, bekerja shift malam, bekerja pada cuti umum tanpa gaji, bekerja di hujung minggu .. guru belum lagi dipraktikkan bekerja 9 jam tetapi sudah mengeluh di sana sini
  • Noah Zig · Top Commenter · International Islamic University Malaysia
    RM 500 selain daripada kenaikan pangkat dan gaji yg sentiasa disemak dari semasa kesemasa. guru pembina masa depan negara.
  • Bunmi Nab Thawisin · Top Commenter · Universiti Malaya
    Boleh tambah jam TAPI skim perkhidmatan dan elaun patut dibayar. Guru boleh dibayar elaun 'long hours', barulah adil. Kerja guru ni berat. Dulu2 guru tak berkira sangat, tapi la ni, buat apa pun pakai duit...x payah dengar cakap PAS nak bagi RM500. Bagi la ni kepada kakitangan negeri yang di perintah, baru.
    boleh cakap.
  • Nurul Mubin Siraj · Top Commenter · Sekolah paling tinggi di tingkat dua.
    sebelum ini ada orang komplen pekerja malaysia kerja lebih 8 jam sehari. kini kerajaan cadang 9 jam pula...hari sabtu yg dikatakan cuti pun, guru2 dapat 2 sabtu saja sebulan.
  • Nasrun Abd Manaf · Top Commenter · INSTITUT PENDIDIKAN GURU KAMPUS TEMENGGONG IBRAHIM, JB
    dh 3 bulan aku tak buat lesson plan.....lagi nk tambah keje 9 jam....gi mati la.
  • Faizal Rahman · Johor Bahru
    biar lah cuba dulu br ade keputusan. cikgu jer ke yg dapat rm 500 yg lain2 macam mana?
  • Hj Masran Haron · Top Commenter · Simpang Rengam, Johor, Malaysia
    Persoalanya adakah guru2 bersetuju dgn cadangan itu,, guru sbagai warga pendidik yg telah diamanahkn mungkin xmenjdi masalah bgi mereka,, cuma apa yg dilihat ialah isu ini cuba dipolitickn olh pas hanya utk pru 13 dgn menjanjikn rm 500. wlau macamana pun syabas pd guru2 yg besar jasanya pd rakyat msya,,
  • Mohd Fadli Fadli · Top Commenter · UIAM '06
    Hariz Rosdi mnyindir kmenterian pendidikan jika keadaan sedemikian berlaku nanti.. mmg beraetrabur lah anak2 sekolah kita nanti jika cadangan bahalol itu dijalankan..
  • Luqman Hakim · Teacher at Sekolah Agama Menengah Tengku Ampuan Jemaah, Sungai Besar
    Hmm.. Tak payah la nak tukar-tukar waktu bekerja. Dah memang dari dulu waktu kerja lebih dari itu. Pagi sambung ke petang. Petang sambung ke malam. Kalau x boleh lagi kadang-kadang celikkan mata pagi-pagi buta. Tapi kami x kisah pun. Dah tanggungjawab. Orang lain yg kata kerja pendidik ni senang, cuba dulu mendidik anak orang. Baru boleh faham apa yg dimaksudkan dgn pendidik. BUKAN sekadar pengajar je.
  • Mohd Amin Mohd Noh · · Top Commenter · Union Member at Spirit of Shankly - Liverpool Supporters Union
    yeah! lps ni pakat guru ramai2 sokong PAS... haha..
  • Mie Field · Works at SMK SELANCAR
    tak cukup 9 jam, buatlah sampai 18 jam sehari br ok. hehehe
  • Ummi Rahmi · Terakhir di sk sri skudai at Pesara guru
    pastikan BN di empat negeri Pahang, Melaka, Johor dan Sarawak tumbang PRU 13 nanti.
  • Patrick Ang Wai Vun · Universiti Teknologi Malaysia
    saya tidak setuju kerja sembilan jam...buat kajian sepeti tidak pernah ke sekolah.

Tiada ulasan: