Ahad, 20 November 2011

CADANGAN BIAR LOGIK..JADI BAHAN TEMPELAK JE...DAH JELAS SALAH LETAK JAWATAN BOLEH MENYELAMAT SEDIKIT MARUAH...JIKA TIDAK MENJUNAM HABIS..

PAS sambut baik mansuh guru kerja 9 jam | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 20 Nov: PAS mengalu-alukan keputusan kerajaan yang mengumumkan projek perintis yang mewajibkan guru bekerja sembilan jam sehari bermula Januari ini di empat negeri tidak akan diteruskan.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, tindakan tersebut sangat wajar dan selari dengan desakan PAS selama ini yang mahu warga pendidik dibela, bukan dibebankan dengan ditambah waktu berkerja.

"Kita alu-alukan keputusan kerajaan membatalkan projek printis guru kerja sembilan jam ini.

"Saya sendiri sebelum ini turut menyuarakan bantahan kepada pihak kementerian di Dewan Rakyat, agar ianya dimansuhkan kerana khuatir kesan negatif kepada proses pengajaran guru dalam kelas," katanya yang juga ahli parlimen Pokok Sena.

Beliau mengulas pengumuman Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin semalam bahawa projek perintis yang mewajibkan guru bekerja sembilan jam sehari itu dibatalkan.

Langkah itu menurut Muhyiddin, bertujuan mengelak salah sangka dan kekeliruan di kalangan masyarakat dan guru sendiri terhadap pelaksanaan program tersebut.

Katanya, ianya tidak perlu perlu diteruskan jika guru sendiri tidak memahami kehendak sebenar program tersebut yang bertujuan memperkasakan perkhidmatan guru di negara ini.

Mengulas lanjut, Mahfuz sekali lagi menegaskan, pihak kerajaan khususnya Kementerian Pelajaran perlu juga mendapat pandangan pihak Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) sebelum membuat sebarang ketetapan terhadap tugas guru.

"Kerajaan perlu ambil pengajaran. Apa-apa keputusan berkaitan perguruan, perlu berbincang terlebih dahulu dengan pihak kesatuan.

"Kita tidak mahu keputusan yang dibuat akhirnya menjejaskan 'core business' guru sekaligus yang menjadi mangsanya adalah pelajar itu sendiri,' katanya.

Sebelum ini Presiden NUTP Hashim Adnan turut menyatakan bantahan dengan projek printis kerja sembilan jam itu kerana ianya dibuat tanpa berbincang dengan pihak mereka.

Lebih membimbangkan katanya, tindakan tersebut 'boleh mematahkan semangat guru' disamping tidak praktikal dengan sistem pengajaran sedia ada.


PRU-13: Himpunan Pemuda PAS Perak 27 Nov | Print |
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 20 Nov: Dewan Pemuda PAS Perak akan mengadakan himpunan seluruh anggotanya pada 27 November ini sebagai persiapan terakhir berdepan Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 yang dijadual bila-bila masa dari sekarang.

Himpunan tersebut akan di adakan di Dataran Purnama, Kampung Kedah, Parit Buntar.

Menurut setiausahanya Salman Saleh, Himunan Pemuda PAS Perak atau Hempap itu bakal mengumpulkan seluruh petugas jentera pilihanraya Pemuda PAS Perak bagi menerima amanat dan juga arahan pimpinan PAS.

"Kami telah memilih tema Hempap kali ini dengan warna kuning bagi menyemarakkan gelombang kuning yang telah digerakkan oleh tuntutan Gabungan Pilihanraya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0). Ianya sebagai penerus atau pasca BERSIH 2.0 yang telah berhimpun di Kuala Lumpur pada 9 Julai 2011 yang lalu.

"Dan sepertimana yang telah dinyatakan oleh kepimpinan PAS, jika pihak Kerajaan Barisan Nasional (BN) masih gagal melaksanakan tuntutan BERSIH 2.0 ini maka BERSIH 3.0 akan digerakkan. Kami mengambil inisiatif ini untuk menggerakkan pra BERSIH 3.0 di Negeri Perak," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Faktor memilih Parit Buntar untuk himpunan kali ini pula jelasnya kerana mahu memastikan parlimen tersebut dan Dewan Undangan Negeri di bawahnya akan terus kekal bersama Pakatan Rakyat.

"Dan kami juga merasakan momentum himpunan ini akan turut memberikan kesan kepada kekuatan PAS di utara Perak," katanya.

Pakatan mahu Dun Perak bersidang 5 hari | Print |
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 20 Nov: Pakatan Rakyat Perak mahu sidang Dewan Undangan Negeri (Dun) dan pembentangan Bajet 2012 negeri itu yang bermula esok diadakan sekurang-kurangnya lima hari.

Adun Titi Serong, Drs. Khalil Idham Lim berkata, pembentangan bajet perlu mengambil masa beberapa hari bagi membolehkan ianya dibahaskan semasak-masaknya sebelum diluluskan.

"Kita minta sidang kali ini sekurang-kurangnya lima hari untuk kita membahaskan bajet. Jangan bersidang beberapa jam sahaja, terus luluskan bajet," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Ketua Sekretariat Pakatan Rakyat Perak itu juga berkata, semua Adun Pakatan akan hadir esok dan sudah menghantar soalan-soalan yang akan dikemukakan sewaktu persidangan.

"Adun Pakatan sudah terima notis dan saya dimaklumkan bahawa semua dapat hadir esok. Kita juga sudah menghantar soalan-soalan dan bersedia untuk berbahas," katanya yang juga pengerusi sekretariat Pakatan Rakyat Perak.

Menyentuh mengenai bajet, beliau berkata, BN harus membuktikan mereka lebih baik daripada Kerajaan Pusat dengan mengelakkan bajet yang defisit.

"Kita harap kalau kerajaan BN adalah kerajaan yang mampu membuktikan pentadbiran yang cekap, mereka mesti pastikan defisit yang selama ini berlaku ditiadakan.

"Kalau Kerajaan BN ajar Perak defisit selama 14 tahun, sekarang Kerajaan Negeri kena buktikan mereka terbaik daripada Kerajaan Pusat," katanya.

BN kena patuh arahan

Sementara itu, beliau mengingatkan kerajaan BN agar tidak menimbulkan kekecohan di persidangan sebelum yang berlaku sebelum ini.

Katanya, kerajaan BN tidak layak menasihatkan Adun Pakatan agar menjaga sikap kerana mereka dahulu yang memulakan tindakan tidak demokrasi.

"Jangan nasihatkan Adun Pakatan supaya tidak menimbulkan kekecohan kerana soal kecoh timbul disebabkan BN yang tidak patuhi peraturan asal dan semuanya berlaku kerana mereka merampas kerajaan negeri.

"Saya harap sidang kali ini berjalan lancar dan segala keperluan dalam keadaan baik seperti alat pembesar suara. Sebelum ini alat pembesar suara sebelah Pakatan ditutup dan saya rasa inilah satu-satunya Dun di dunia yang berlaku demikian," katanya.


Serah bantuan RM100 di pejabat Umno? | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 20 Nov: Dakwaan banyak pihak bahawa pemberian bantuan persekolahan RM100 dijadikan alat politik Umno BN menagih undi, nampaknya ada kebenarannya.

Semalam, Ahli Parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin yang juga ketua Wanita PKR mendedahkan wang bantuan RM100 kepada murid sekolah yang sepatunya diadakan di sekolah, diberikan di pejabat Umno.

Zuraida mendakwa sebuah sekolah rendah di Ampang membawa pelajarnya ke pejabat Umno bahagian untuk mendapatkan wang bantuan terbabit.

Malah bantuan tersebut diberikan oleh Ketua Umno bahagian Datuk Ismail Kijo di bangunan Umno Ampang di Jalan Bukit Belacan.

“Saya dapat panggilan dari guru besar dan ibu bapa yang memberitahu murid-murid terpaksa dibawa ke bangunan Umno Ampang untuk menerima wang itu.

“Sepatutnya bantuan itu diserahkan oleh kakitangan kerajaan atau pun daripada Kementerian Pelajaran,” kata Zuraida dalam sidang media di Ibu Pejabat PKR semalam.

Wang bantuan persekolahan RM100 diumumkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada pembentangan Belanjawan 2012 lalu.

Ianya sepatutnya diserahkan kepada pelajar melalui satu majlis penyerahan yang diadakan di sekolah, dan bukan di pejabat Umno.

agenda terdesak

Sebelum ini, beberapa pemimpin Pakatan Rakyat mendakwa Umno sangat terdesak sehingga terpaksa menggunakan projek pemberian RM100 itu sebagai medan politik mereka.

Dalam sesetengah majlis penyerahan yang diadakan, ibu bapa yang hadir bagi menerima wang tersebut didakwa dipaksa menunggu dan mendengar 'ceramah politik' dari pemimpin Umno yang turut dijemput serta dalam program itu.

Malah, satu surat yang mendedahkan arahan khas daripada Ketua Setiausaha (KSU) Kementerian Pelajaran Malaysia Datuk Dr Rosli Mohamed bertarikh 11 November lalu kepada pengurusan sekolah dan pengarah pelajaran negeri agar menjemput wakil rakyat BN ke program penyampaian bantuan itu juga dilihat ada agenda politik tertentu.

Kandungan surat itu menyatakan, mesyuarat jemaah menteri pada 28 Oktober memutuskan, wakil rakyat atau "wakil terpilih kerajaan persekutuan" hendaklah membantu menyampaikan bantuan itu kerana ia "touch point" kerajaan kepada rakyat.

"Ini menunjukkan bahawa duit tersebut bukan sangat bertujuan untuk membantu murid atau keluarga, tetapi lebih kepada kepentingan politik, (tunjukkan) yang beri itu Umno atau BN," kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar.

Sementara itu, Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution berkata, arahan Dr Rosli itu jelas menunjukkan bagaimana ketua pentadbir kementerian tidak profesional, tidak amanah dan tidak jujur kerana "menjadikan kementerian sebagai alat politik".

"Saya nasihatkan dia berhentilah bermain politik. Ia menyalahi prinsip penjawat awam tidak boleh memihak," kata anggota parlimen Machang itu.

Anak muda penentu ke Putrajaya | Print |
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 20 Nov: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) akan meningkatkan fokus kepada pengundi muda bagi memenangi Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13).

Ianya merangkumi kemas kini daftar pemilih di kalangan pengundi muda, culaan dan menyusun program bersesuaian bagi mendekati golongan sasar.

Pengarah Jabatan Pilihan Raya DPPM, Mohd Sany Hamzan berkata, program penerangan bagi meningkatkan kesedaran mereka untuk mengundi akan diserapkan ke dalam program sosial yang akan dijalankan di peringkat akhir ini.

"Sebelum ini bukan pemuda tak buat kerja, malah pemuda di setiap negeri sudah merangka dan emlaksanakan pelbgai program mendekatai pengundi muda tapi kita ingin tingkatkan dan perkasakan program-program ini untuk mencapai matlamat kita ke Putrajaya," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Semalam, DPPM berjaya mengumpulkan hampir 500 petugas terdiri daripada Ketua Pemuda Negeri, Pengarah dan Setiausaha Jabatan Pilihan Raya negeri-negeri dan kawasan di Konvensyen Pilihan Raya DPPM Peringkat Kebangsaan di Shah Alam.

Sany berkata, pada konvensyen itu juga, pemuda diberi amanat untuk membantu PAS ke Putrajaya dengan menyediakan tenaga petugas bagi setiap kerusi Parlimen yang bakal ditandingi.

"Walaupun PAS belum tahu berapa kerusi Parlimen yang akan ditandingi, namun pemuda diberi tugas dalam Road Map to Putrajaya yang dibentangkan oleh Datuk Husam Musa (Naib Presiden PAS) semalam," katanya.

Tambahnya, konvensyen tersebut dijangka program besar yang terakhir oleh DPPM sebelum PRU 13 yang dijangka berlaku awal tahun hadapan.

"Setiap pemuda membawa balik semangat untuk berkerja di negeri dan kawasan masing-masing dan kita jangka ini program besar yyang terakhirlah sebelum PRU 13.

"Kehadiran semalam juga satu yang memeberangsangkan memandangkan pemuda baru sahaja selesai mengadalakn ijtimak baru-baru ini," katanya lagi.

Menyentuh program terdekat pula, beliau berkata, DPPM sedang merangka satu program mendekati pengundi luar bagi memberi kesedaran mereka untuk pulang mengundi di negeri masing-masing.

"Ramai pengundi yang tinggal di luar negeri tapi alamat mengundi di negeri asal. Jadi kita akan adakan satu program kesedaran untuk pulang mengundi," katanya.

Fidlot: KMPP pula cabar Shahrizat letak jawatan | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 20 Nov: Kongres Melayu Pulau Pinang (KMPP) mencabar Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil meletakkan jawatan ekoran dakwaan penyelewengan wang rakyat oleh National Feedlot Corporation Sdn Bhd (NFC) iaitu syarikat milik suaminya.

Dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily, Presiden KMPP Rahmad Isahak berkata, Shahrizat yang juga Ketua Wanita Umno telah hilang kepercayaan rakyat akibat dakwaan tersebut dan beliau kini tiada pilihan lain melainkan meletakkan jawatan.

"Sebagai seorang insan yang dilahirkan di Pulau Pinang beliau juga perlu membersihkan imejnya khususnya kepada orang Melayu disini.

"Oleh yang demikian pihak KMPP dengan ini dalam situasi tanpa prasangka mencabar beliau supaya meletakkan jawatan sebagai Menteri Kerajaan Pusat disebabkan beliau tidak layak dan telah kehilangan kepercayaan rakyat," katanya.

Menyifatkan skandal tersebut sebagai satu lagi episod malang melanda negara, beliau juga mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyatakan pendirian dan mengambil tindakan tegas jika dakwaan tersebut benar.

"Perkara berbangkit disini yang menjadi 'Crux of the case' tentang kewujudan yang nyata ke atas pembelian sebuah Kondominium yang bernilai RM9.8 Juta bertempat di One Menerung, Bangsar yang dikatakan pembelian hartanah berkenaan adalah bagi mendapatkan pulangan pelaburan memandangkan projek lembu Feedlot oleh NFC mengalami kelewatan operasi.

"Perlu diingat bahawa modus operandi syarikat NFC untuk mendapatkan pinjaman modal berkenaan adalah bagi tujuan industri penternakan dan bukannya pelaburan hartanah. Secara tidak langsung telah wujud situasi penyelewengan dan pecah amanah yang melampaui keraguan munasabah," tambah Rahmad lagi.

Menurutnya lagi, walau apapun spekulasi yang timbul Shahrizat tidak boleh menafikan sama sekali bahawa dia tidak mempunyai pengetahuan tentang kewujudan NFC, begitu juga soal pinjaman modal oleh pihak kerajaan dan pembelian kondominium mewah berkenaan.

"Penafian beliau secara total bakal mengundang padah kepada parti pemerintah dan seterusnya mendatangkan liabiliti yang tidak berharga kepada negara kita.

"Orang-orang Melayu khususnya sedang menilai situasi ini secara serius," jelasnya.

Pakatan Rakyat awal bulan lalu mendakwa kerajaan persekutuan telah menyalurkan pinjaman mudah sebanyak RM250 juta kepada syarikat NFC berkenaan bagi tujuan industri penternakan lembu.

Bagaimanapun ianya didakwa tidak berjaya mencapai sasaran pengeluaran malah Laporan Ketua Audit Negara 2010 juga menyebut projek berkenaan dalam keadaan 'kucar-kacir'.

Sebelum ini desakan sama, yang menuntut Shahrizat meletak jawatan, turut disuarakan oleh anggota parlimen BN sendiri iaitu Datuk Bung Moktar Radin (BN-Kinabatangan).

Beliau yang juga Timbalan Pengerusi Majlis Ahli Parlimen BN (BNBBC) mendakwa tindakan menteri berkaitan Fidlot itu telah menyusahkan Umno Barisan Nasional.

"Kalau saya pada tempat ini, saya letak jawatan, menyusahkan. Dia punya kerja semua musnah. Mana tidak betul, kita kena betulkan.

"Walaupun dia menteri Umno, siapa dia, dia bersalah, letak jawatan lebih baik daripada jadi liabiliti keapda Umno dan Barisan. Kita tegas, sebab kita memerintah negara ini dengan adil," katanya.


Tiada ulasan: