Rabu, 16 November 2011

JANGAN KITA KATA MEMPERJUANGKAN DAN MEMPERTAHANKAN ISLAM...TAPI BANYAK BUAT MUNGKAR ATAU MEMBUAT PERKARA2 YANG BERTENTANGAN DENGAN ISLAM..NI BAHAYA..

Jangan pinggir mahasiswa OKU
Mohd Abdullah Mohamed Yusoff, UKM

Berdasarkan statistik yang dikeluarkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, golongan orang kurang upaya (OKU) merupakan 10 peratus daripada jumlah penduduk di dunia ini. 80 peratus daripada golongan OKU ini berada di negara-negara membangun.Jika 10 peratus seperti yang di laporkan oleh PBB,Malaysia mempunyai penduduk sekitar 28juta, maka jumlah OKU di Malaysia dianggarkan seramai 2.8 juta orang. Namun begitu, OKU yang berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) seramai 280 ribu sahaja. Yakni 10% daripada anggaran penduduk OKU ( 2.8 juta ) di negara kita.

Saya berterima kasih kepada pihak kerajaan dalam usaha membangunkan golongan kurang upaya di malaysia sehingga diberi pengiktiraf golongan minoriti OKU dalam bentuk jaminan hak yakni akta OKU 2008. Akta tersebut telah dibentangkan oleh Allahyarham Senator Prof. Datuk Dr. Ismail Bin Md.Salleh dan di wartakan pada 24 januari 2008. selain daripada wujudnya akta OKU 2008, kerajaan juga dilihat bersungguh dalam membantu golongan minoriti ini, yakni dengan memperkenalkan dasar 1% pengambilan golongan OKU bekerja di bidang kerajaan dan banyak usaha murni terhadap golongan kurang upaya di malaysia.

selaku Presiden kelab mahasiswa istimewa UKM, saya mengharapkan dasar-dasar yang di perkenalkan oleh pihak kerajaan ini dipatuhi semampu mungkin oleh semua pihak. Dalam akta OKU 2008, bahagian IV dinyatakan tentang jaminan PENGGALAKAN DAN PEMBANGUNAN KUALITI HIDUP DAN KESEJAHTERAAN ORANG KURANG UPAYA. Dibawah perkara tersebut di tekankan tentang Kebolehaksesan kepada kemudahan, ameniti, perkhidmatan dan bangunan awam. Akses kepada kepada kemudahan pengangkutan awam. Akses kepada pendidikan. Akses kepada pekerjaan. Akses kepada maklumat, komunikasi dan teknologi. Akses kepada kehidupan berbudaya. Akses kepada rekreasi, santai dan sukan.

Sebelum ini, kerajaan telah menyatakan bersetuju untuk memberi bantuan tambahan iaitu bantuan yuran pengajian sebanyak 700 untuk satu semester dan wang saku sebanyak RM1800 sebulan bagi semua kategori pelajar OKU di IPT yang mengikuti pengajian peringkat Diploma ke atas secara sepenuh masa di IPT tempatan. Bantuan kewangan yang baru ini meliputi pengajian sepenuh masa dan separuh masa di IPTA dan IPTS tempatan. Perkara ini sungguh menggembirakan kepada semua mahasiswa OKU di semua IPT. Cuma ramai yang tidak tahu bahawa bantuan tersebut adalah bersyarat yakni Pelajar OKU yang menerima biasiswa atas dasar kurang upayanya tidak layak menerima bantuan kewangan ini. Walau bagaimanapun, pelajar OKU yang menerima pinjaman pelajaran atau biasiswa atas merit akademik layak menerima elemen wang saku sahaja.

Saya berpendapat, syarat tersebut tidak kena kerana kos tanggungan golongan kurang upaya untuk belajar adalah lebih tinggi berbanding mahasiswa lain. Sebagai contoh, seorang pelajar buta. Di kebanyakkan kampus di malaysia tidak banyak rujukan ilmiah di perpustakaan di terjemah kedalam tulisan braille, jadi golongan buta terpaksa mengupah individu untuk membacakan bahan rujukan tersebut. Upah untuk membaca ( professional reader ) bagi sebuah buku adalah sekitar RM200. Dalam satu semester, purata biasanya ada dalam enam subjek maka kos untuk upah membaca sudah sekitar RM1200. Ini tidak termasuk soal peralatan golongan kurang upaya dalam mendapat kemudahan pembelajaran seperti brailler, perakam khas, software khas untuk golongan buta dan lain-lain lagi ( sepanjang pengajian ). Ini golongan buta, bagaimana pula golongan cacat fizikal dan golongan pekak. Sudah pasti mereka ini golongan yang memerlukan bantuan persekitaran dalam proses pembelajaran di kampus Sedangkan perkara ini tidak berlaku kepada mereka yang tipikal dalam proses pembelajaran. Berbalik kepada Akta 2008, yakni akses kepada pendidikan adalah suatu jaminan kepada golongan OKU.

Oleh itu, saya berharap pihak kerajaan mempertimbangkan kembali kerelevanan syarat berkenaan diletakkan, walhal golongan OKU yang di universiti pada setiap tahun sekitar 330 hingga 450 orang setahun seperti yang dinyatakan oleh Dato' Seri Mohamed Khaled Nordin selaku menteri Pengajian Tinggi malaysia dalam blognya. Dari tahun 2006-2009, Kementerian Pengajian Tinggi telah menyediakan bantuan kewangan untuk 1205 pelajar dengan purata tajaan baru sebanyak 330 pelajar setahun. Melalui perluasan ini, dijangkakan hampir 450 pelajar OKU yang baru dapat menikmati kemudahan ini pada setiap tahun.(http://khalednordin.com/?p=670 ). Jika sejumlah 1205 yang ada di IPT setiap tahun, kerajaan hanya perlu memperuntukkan sekitar dalam 6.025 juta berbanding peruntukkan sekarang sebanyak RM 4.425 juta. Sudah pasti, jumlah itu bukan satu liabiliti kepada kerajaan. Tidak salah jika ia sebagai khidmat sosial kerajaan kepada golongan tidak tipikal yang jumlahnya kecil.

Saya kira jika perkara ini berlaku, sudah pasti ia memberi dorongan positif terhadap kemasukan pelajar OKU ke dalam universiti dan akses yang lebih baik kepada golongan minoriti ini untuk belajar di kampus. Untuk pengetahuan umum juga, soal penyediaan ameniti yang di nyatakan dalam akta OKU 2008 di peringkat kampus masih di tahap sederhana. Walau bagaimanapun, saya cukup optimis pihak kerajaan dengan kebijaksanaan KPT dan pentadbiran universiti mampu menambahbaik perkara ini. Sudah pasti dalam penambahbaikkan ini, pentadbiran Universiti memerlukan tempoh masa. Kita tidak mengharapkan semuanya disediakan dalam masa satu hari, cuma kita mengharapkan, dalam ekstensif masa penambahbaikan diberikan, supaya sedikit demi sedikit ditambah baik. Kita khuatir setiap tahun bila dirujuk tentang soal ameniti bagi OKU, pasti persoalan kewangan menjadi alasan yang kukuh untuk memanjangkan tempoh pelaksanaan tersebut.

Selain itu, saya juga mencadangkan agar pihak kerajaan mengambil kira golongan OKU ini dalam budget negara. Maksudnya, soal pembangunan berterusan terhadap golongan kurang upaya ini selepas dari tempoh persekolahan. Umum sedia maklum, selepas pelajar berkeperluan khas tamat di sekolah pendidikan khas, kemanakah saluran mereka selepas itu. ini perlu difikirkan. jaminan pendidikan seperti kesepakatan dalam deklarasi salamanca, iaitu pendidikan untuk semua golongan sama ada sindrom down, autisme, selebrum palse, terencat akal, masalah pembelajaran, lembam dan disleksia perlu diberi peluang. setahu saya, di malaysia kita menyediakan pembelajaran untuk golongan itu, tetapi belum meluas kepada peringkat pendidikan lebih tinggi ( universiti ). OKU yang berada di dalam kampus rata-rata dari golongan buta, pekak dan masalah fizikal dan amat jarang oku selain itu. perkasakan kembali soal pendidikan vokasional terhadap golongan tersebut, contohnya seperti yang dilakukan Malaysia Associate For The Blind ( MAB ) tetapi dalam perkara ini, biarlah ia sepenuhnya dibawah seliaan pihak kerajaan bukannya pertubuhan-pertubuhan OKU kerana ia lebih kukuh tentang soal kewangan untuk menampung perjalanan operasi.

Soal yang seterusnya ialah kebolehpasaran mahasiswa OKU. Perkara ini juga perlu diambil kira dalam berhadapan dengan perangkap "kepercayaan" majikan terhadap golongan kurang upaya. Rata-rata majikan kurang yakin dengan kebolehan mahasiswa kurang upaya disebabkan halangan yang wujud pada individu OKU tersebut dan atau halangan komunikasi antara majikan dan pekerja OKU. saya cukup yakin, ramai kalangan mahasiswa OKU yang mempunyai estem kendiri yang rendah untuk berhadapan dengan masyarakat. Dalam hal ini, bukan sekadar kerajaan sahaja perlu "menyuap" segala-galanya kepada mahasiswa OKU akan tetapi mahasiswa OKU sendiri juga perlu perkasakan soal nilai tambah dan mempromosikan kebolehan yang ada pada diri supaya golongan mahasiswa OKU juga boleh berada setaraf dengan golongan tipikal lain.

Saya mewakili mahasiswa kurang upaya mengucapkan berbanyak terima kasih kepada semua pihak terutama kepada kerajaan, pentadbiran universiti dan masyarakat sekeliling TERHADAP perhatian dan membantu memberi sokongan kepada golongan kurang upaya dalam memberi akses kemudahan khususnya yang berada di dalam kampus. Kita bukan golongan yang meminta-minta simpati, tetapi kita mahu bersifat assertif untuk kami hidup berdikari.


Pakatan tunggu jawapan hitam putih ROS | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 15 Nov: Pemimpin Pakatan Rakyat mahu Jabatan Pendaftaran Pertubuhan Malaysia (ROS) memberi jawapan bertulis berhubung status permohonan mendaftarkan 'Pakatan Rakyat' sebagai parti.

Sehingga kini menurut Setiusaha Agung PKR, Saifuddin Nasution Ismail, ROS tidak memberi jawapan hitam putih berhubung perkara itu kepada pihaknya.

Bercakap kepada pemberita pada sidang media selepas mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat hari ini, beliau berkata, jawapan dari ROS itu penting sebelum pihaknya mengemukakan permohonan baru.

"ROS mestilah keluarkan keputusan hitam putih terhadap status permohonan terdahulu yang melibatkan Datuk Zaid Ibrahim.

"Kalau dia kata tolak, tolak...alasanya apa, Zaid tak anggotai PKR," katanya sambil menegaskan akan menunggu surat itu terlebih dahulu.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kepada kenyataan Ketua Pengarah ROS, Datuk Abdul Rahman Othman dalam temubual dengan Utusan Malaysia, bahawa permohonan pendaftaran 'Pakatan Rakyat' secara automatik terbatal selepas Zaid selaku pemohon telah meninggalkan Pakatan.

Beliau juga mendakwa, Pakatan Rakyat tidak pernah mengemukakan permohonan baru selepas dari itu.

Menurut Saifuddin lagi, Pakatan Rakyat telah melantik AJK PAS Pusat, Datuk Kamaruddin Jaffar menggantikan tempat Zaid dan permohonan baru telah dilakukan kepada Ketua Penolong Pengarah Pendaftar Pertubuhan ROS.

Namun ujarnya, ketua penolong pengarah tersebut enggan menerimanya bagi pihak ROS kerana mendakwa permohonan terdahulu belum dimuktamadkan oleh ROS.

"Kita follow up dari masa ke masa. Kes itu pending sehingga ketua pengarah ROS kata kita tak buat apa-apa.

"Majlis Presiden juga bersetuju untuk satu permohonan baru kita kemukakan sepantas mungkin apakala keputusan ROS itu diketahui," katanya.


Kementerian Pelancongan terima pandangan PAS | Print |
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 15 Nov: Pandangan PAS agar pegawai-pegawai Kementerian Pelancongan yang berkelayakan dinaiktaraf diterima dengan baik oleh kementerian itu.

Pandangan tersebut dikemukakan oleh PAS bagi membolehkan pegawai-pegawai terbabit diiktiraf dalam Jusa demi memanfaatkan kebolehan mereka untuk kepentingan perkembangan bidang pelancongan negara.

Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli berkata, sehingga kini kedudukan pegawai-pegawai kementerian terbabit berada dalam kedudukan yang tidak sewajarnya, walaupun mereka mempunyai kebolehan tersendiri.

Menurut beliau, kejadian seperti itu tidak sepatutnya berlaku kerana ia bukan sahaja menganiaya pegawai-pegawai terbabit, tetapi boleh menjejaskan keyakinan pelbagai pihak terhadap kebolehan mereka.

Katanya, disebabkan kejadian itu, banyak pihak berasa kurang yakin untuk berbincang dengan mereka berhubung sesuatu perkara kerana diyakini gagal untuk menyelesaikan sesuatu masalah berbangkit dalam usaha untuk mengembangkan bidang pelancongan negara.

"Contohnya termasuk berhubung sesuatu masalah besar seperti yang berkaitan perbincangan makmal," katanya ketika berucap pada sesi penggulungan peringkat Kementerian Pelancongan oleh timbalan menteri terbabit pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Disebabkan keadaan itu, menurut beliau, pegawai-pegawai kementerian terbabit pasti akan turut dipandang rendah oleh pelancong-pelancong asing sehingga menyebabkan mereka hilang keyakinan terhadap pegawai-pegawai tersebut.

"Padahal, pegawai-pegawai itu juga mempunyai kebolehan dan memang telah memainkan peranan yang baik bagi perkembangan industri pelancongan negara.

"Oleh itu, mereka selayaknya dinaik taraf setandiing dengan pegawai-pegawai lain yang berada dalam Jusa," katanya yang juga Ketua Pengarah Pilihanraya PAS.

Timbalan Menteri Pelancongan, Datuk Dr James Dawos Mamit ketika menyambung penggulungannya mengucapkan terima kasih kepada beliau di atas pandangan tersebut kerana ia ternyata satu pandangan yang baik.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Mambong ternyata dapat memahami dengan baik pandangan tersebut dan berjanji akan membawanya ke peringkat perbincangan di peringkat atasan nanti.

Bahan ketawa

Dalam pada itu, James Dawos Mamit mengundang ketawa ahli-ahli Parlimen lain dan orang ramai pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Keadaan itu tercetus apabila beliau bertindak memarahi Ahli Parlimen Seputeh, Teresa Kok, yang memberikan satu pandangan baik berhubung pelancongan, pada hal Teresa sebenarnya menyokong pandangannya.

Ahli Parlimen Putatan, Datuk Dr Marcus Mojigoh ketika bangun mencelah sewaktu James menggulung perbahasan peringkat Kementerian Pelancongan mencadangkan gambar menteri dan timbalan menteri terbabit turut dipaparkan pada billbord.

Menurut Marcus, tindakan itu merupakan sesuatu yang baik dan wajar dalam usaha promosi pelancongan negara dan seperti juga dilakukan oleh kementerian-kementerian lain dalam mempromosikan aktiviti kementerian masing-masing.

Memberikan respons bagi pandangan itu, James berpandangan tindakan tersebut tidak sepatutnya dilakukan pada kementeriannya, malah beliau lebih bersetuju jika gambar Menteri Pelancongan dan gambarnya tidak dipaparkan pada billbord.

Sebaliknya, beliau lebih bersetuju jika gambar-gambar lain yang bersesuaian yang dipasang di tempat-tempat tertentu, terutama di sesuatu kawasan pelancongan di seluruh negara.

Teresa yang bangun mencelah bersetuju dengan pandangan beliau dan mengaskan bahawa memaparkan gambar-gambar seperti mascot orang utan pada destinasi pelancongan tertentu seperti di Sarawak lebih berkesan dalam usaha menarik perhatian pelancong berbanding gambar-gambar manusia termasuk wanita.

Menurut beliau, tindakan seperti itu juga patut dilakukan di kawasan-kawasan pelancongan di negeri-negeri lain di seluruh negara dengan difokuskan kepada gambar tertentu yang mempunyai kaitan dengan ciri-ciri tempatan.

"Saya bersetuju dengan pandan YB Timbalan Menteri dalam hal ini. Gambar-gambar seperti itulah yang patut dipaparkan, bukannya gambar orang seperti gambar-gambar perempuan," katanya.

Bagaimanapun, James ternyata salah faham dengan pandangan itu lalu menganggap tindakan memasang billbord ditentang oleh Teresa walaupun ia penting bagi perkembangan pelancongan negara.

Meskipun Teresa bangun sekali lagi menjelaskan pandangannya, James tetap salah faham sehingga ahli-ahli Parlimen dan pelbagai pihak lain yang bertugas di Parlimen menjadi hairan dengan sikap beliau lalu mencetuskan ketawa orang ramai.

Sikap James yang suka berpusing atau berpaling kiri kanan dan belakang depan mencari ahli Parlimen yang bangun mencelah ketika beliau berucap, turut ditegur oleh Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat kerana ia menyalahi peraturan Parlimen.

Bagaimanapun, teguran itu dijawap oleh James dengan mengkritik sistem bunyi di dalam dewan persidangan yang tidak memuaskan sehingga mengganggu pendengarannya, walaupun menteri dan timbalan-timbalan menteri lain yang berucap sebelum ini tidak pula mengalami sebartang masalah dengan sistem bunyi di dalam dewan persidangan baru itu.

Sebelum itu, James turut kelihatan cemas apabila diserang bertubi-tubi dengan beberapa pertanyaan daripada Ahli Parlimen Rasah yang juga Ketua Pemuda DAP (Dapsy), Anthony Loke.

Antara persoalan yang ditimbulkan oleh Anthony termasuk berhubung jumlah sebenar kakitangan Kementerian Pelancongan yang terbabit dengan urusan Facebook sehingga perbelanjaan bagi pengurusan Facebook kementerian itu memakan belanja amat besar sebanyak RM1.8 juta.

Pertanyaan Anthony tidak dijawab oleh James tetapi sebaliknya beliau cuba beralih kepada persoalan lain khususnya berkaitan kepentingan Facebook kementerian itu untuk mengembangkan industri pelancongan negara, pada hal ia ternyata di luar kontaks persoalan sama sekali.

Walaupun Anthony bangun beberapa kali bertanyakan soalan-soalan lain dan soalan yang sama, James ternyata gagal menjawabnya dan akhirnya berjanji akan memberikan jawapan bertulis kepada Anthony berhubung perkara itu kemudian nanti.


NFC: Mahfuz bidas Muhyiddin masih membisu | Print |
Abdul Aziz Mustafa

KUALA LUMPUR, 15 Nov: Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin perlu menjelaskan adakah keluarga Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil dipilih mengendalikan Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) kerana mereka adalah 'orang sendiri'.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar juga membidas Muhyiddin yang membisu terhadap peranannya sebagai Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani ketika itu dalam memberikan projek tersebut kepada keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu.

"Dalam tegurannya kepada (Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk) Bung Moktar (Radin), Muhyiddin menyifatkan tuntutan timbalan pengerusi BNBBC (Kelab Penyokong Kerajaan Barisan Nasional) itu supaya Shahrizat meletak jawatan sebagai sesuatu yang tidak perlu di kalangan 'orang sendiri'.

"Persoalannya, adakah keluarga Ketua Wanita Umno itu dipilih mengendalikan NFC kerana mereka juga adalah 'orang sendiri'?" Ahli Parlimen Pokok Sena itu mempersoalkan.

Mahfuz juga mempersoalkan sikap Muhyiddin yang hanya bersuara apabila Shahrizat dituntut supaya meletak jawatan.

"Saya tidak mahu mempersoalkan keghairahan Muhyiddin membela rakannya dalam kabinet dan kepimpinan Umno serta menolak tuntutan Bung Moktar supaya Shahrizat meletak jawatan.

"Memang Shahrizat patut meletak jawatan jika beliau mementingkan maruah tetapi yang lebih penting ialah apakah peranan Muhyiddin, Shahrizat sendiri dan bekas Perdana Menteri (Tun Abdullah Ahmad Badawi) sehingga keluarga Shahrizat dipilih mengendalikan NFC?

"Rakyat berhak mendapat jawapan yang jelas tanpa sebarang keraguan mengenai peranan mereka. Bagaimana syarikat tidak ada pengalaman boleh diluluskan?" katanya sambil menekankan bahawa projek kontroversi yang diuruskan oleh anggota keluarga Shahrizat itu diperolehi mereka ketika Abdullah menjadi Perdana Menteri.

Muhyiddin hari ini menegaskan Shahrizat tidak terlibat secara langsung dalam NFC dan tidak perlu meletakkan jawatan sebagai anggota kabinet dan parti.

Dalam kenyataannya, Abdullah pula meminta Shahrizat supaya jangan melayan tuntutan supaya beliau meletakkan jawatan.


Umno berselindung di sebalik mempertahankan Melayu, Islam | Print |
Tuan Ibrahim Tuan Man

MUTAKHIR ini banyak penulisan meluahkan kebimbangan terhadap kekuasaan orang Melayu Islam – seolah-olah melihat dengan jatuhnya kerajaan Umno Barisan Nasional (BN), maka kekuasaan orang Melayu juga akan turut hilang.

Kewujudan Pakatan Rakyat (PR) dilihat akan melemahkan kekuasaan orang Melayu dan juga akan menghakiskan kekuatan Islam di negara ini.

Pandangan begini bukan baru, malah semakin lumrah dalam pemikiran sebahagian besar penulisan dan cetusan idea di kalangan pemikir Melayu Islam.

Namun, apa yang penting ialah “Adakah pemikiran ini bertolak kepada fakta dan realiti sebenar atau hanya satu luahan rasa tanpa berpijak kepada fakta yang nyata?”

Bagi menjawab kebimbangan golongan ini, kita harus berpijak kepada sejarah negara dan kedudukan kekuasaan Melayu dan agama Islam selama ini.

Sejak negara ini merdeka, Umno adalah tunjang kekuasaan BN dan Umno-lah yang diharapkan memelihara maruah Islam dan kaum Melayu. Selama 54 tahun nasib Melayu dan Islam terbela, dan kalaulah Umno tewas maka orang Melayu akan hancur dan semakin lemah.

Itulah pemikiran yang hendak diterapkan di kalangan rakyat, agar umat Islam dan kaum Melayu akan sentiasa was-was dan ketakutan untuk kehilangan Umno.

Tapi, wajarkan ketakutan begitu? Sekali imbas, atas permukaan ada terasa seperti benar, namun fikirkanlah selepas membaca hujah-hujah di bawah ini.

1. Kalau betul Umno pentingkan kekuasaan Melayu Islam, kenapa tiada tambahan kerusi di negeri-negeri majoriti Melayu seperti Kelantan, Terengganu dan Kedah - sehinggakan ada kawasan parlimen yang jumlah pemgundinya mencecah hampir seratus ribu orang.

2. Kenapa tambahan kerusi banyak pula dilakukan di Sarawak dan Sabah?

3. Umno dah tewas lebih 20 tahun di Kelantan, apakah kuasa Melayu dan Islam hilang di Kelantan? Bahkan Islam bertambah megah di Kelantan dengan pelaksanaan pentadbiran sifar rasuah, dan terus memperjuangkan perlaksanaaan undang-undang Islam di sana.

4. Kalaulah benar Umno ikhlas untuk menjaga Melayu dan Islam, kenapa royalti minyak Kelantan tidak dibayar sehingga kini walaupun ada perjanjian jelas yang mewajibkan Petronas melalui kerajaan pusat membayar royalti tersebut. Apakah orang Kelantan yang memilih PAS dan penyokong Umno di Kelantan yang majoritinya Melayu Islam, bukan Melayu Islam sebenar pada kaca mata Umno sehingga pelbagai penindasan dilakukan sejak tahun 1990?

5. Kenapa Umno sanggup serahkan beberapa kerusi parlimen yang dahulunya ditandingi oleh Umno kepada parti lain seperti yang berlaku di Kuala Selangor, Kuantan, Raub, Port Dikson dan puluhan kerusi yang lain. Bukan ke ini Umno sendiri yang melakukan pengkhianatan kepada Melayu?

6. Siapakah yang membuang tulisan Jawi dari sistem pendidikan kalau bukan kerajaan Umno dan menteri yang mencadangkannya pun dari Umno?

7. Siapa yang meluluskan pelbagai jenis loteri dan judi halal untuk berakar umbi di negara ini kalau bukan pemimpin Umno?

8. Apakah hanya Melayu Umno (yang pandai mengampu sahaja, yang mengkritik tak termasuk) dianggap sebagai Melayu Islam, sedangkan kalau Melayu dari PAS, PKR dan DAP mereka ini bukan Melayu Islam?

Kebimbangan hilangnya kekuasaan orang Melayu dilihat tertunjang dengan kekuasaan Umno – seolah-olah tiada parti lain dalam Malaysia yang akan memelihara kuasa Melayu dsn agama Islam.

Namun hakikatnya, dalam soal membela Melayu, Umno selama ini tidak mampu menaikkan martabat dan sosio-ekonomi mereka dengan ketara walaupun sudah 54 tahun memerintah negara. Begitu juga, dalam soal membela Islam, berapa kali Umno melacurkan Islam dan menggunakan Islam hanya apabila keadaan perlu untuk memelihara kepentingan politik semata-mata?

Janganlah rakyat Melayu Islam terus membuta tuli menyokong kerajaan yang sengaja menakut-nakutkan mereka dengan propaganda, “Tanpa Umno, mereka hilang tempat bernaung.” Sebaliknya, mereka harus menuntut Umno untuk berubah dan sekiranya tidak, slogan ‘Asal bukan Umno’ akan menjadi laungan dan pilihan mereka pada pilihanraya akan datang.

Pemikiran sempit dari era sebelum merdeka dilihat masih dianuti oleh parti perkauman sehingga hari ini. Namun, pemikiran sedemikian diyakini akan bakal berakhir dengan kemunculan gabungan politik berbentuk majmuk seperti PAS-PKR-DAP, di mana ketiga-tiga parti ini boleh menerima semua bangsa sebagai ahli mereka tidak seperti gabungan Umno-MCA-MIC.

Kini, rakyat negara ini dilihat sudah bersedia berhadapan dengan era baru yang lebih terbuka.

Harus diingat, kaum dan bangsa seseorang bukanlah pilihan seseorang manusia - ianya ketentuan Allah. Lantaran itu, Islam melihat kemuliaan bukan kepada bangsa dan warna kulit tetapi pada ketaqwaannya.

Apakah yang rakyat Melayu Islam nak bangga kalau rasuah, penyelewengan dan salahguna kuasa berleluasa dalam negara diketuai oleh sebuah kerajaan yang majoriti ahlinya mendadik dada sebagai pembela orang Melayu dan Islam?

Rakyat Melayu Islam mesti melakukan perubahan besar untuk melahirkan umat Islam yang kuat akidahnya dalam berpegang kepada ajaran Islam. Mereka perlu segera menyelaraskan tindakan mereka dengan ajaran Islam dan menterjemahkan sifat sebenar Islam sebagai rahmat bagi seluruh alam, tanpa mengira apakah mereka Melayu, Cina, India dan lain-lain.

Kerana itu, janganlah mereka terus mempertahankan kerajaan korup, rasuah dan pelbagai penyelewengan dengan berselindung semata-mata atas nama mempertahankan Melayu dan Islam. Ini bukan sahaja memalukan umat Melayu Islam malah mencemarkan agama Allah kerana penganutnya bersifat sebegitu rupa.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat

Tiada ulasan: