Isnin, 7 November 2011

LAWAK...DULU TENTANG...LA NI TENTANG LAGI...BAHASA SENDIRI PUN BODOH...GUNA BAHASA INGGERIS LAGI BODOH...CAKAP BERBELIT2...SAMPAI MASA JATUH DAN MATI

TPM nafi kerajaan 'flip flop' dalam mansuh PPSMI
Timbalan Perdana Menteri menafikan kerajaan membuat keputusan bersifat 'flip flop' atau sambil lewa berhubung pemansuhan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Menteri Pelajaran berkata, pemansuhan dasar itu dilaksanakan oleh kerajaan selepas melakukan kajian terperinci mengenai keberkesanan dasar itu.

muhyiddin yasin muhyiddin yassin"Semua ahli parlimen termasuk daripada pembangkang menyokong apabila kita laksanakan dasar Memartabat Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) untuk mengganti PPSMI,” katanya selepas menghadiri majlis korban perdana di Dewan Sri Pekembar di Muar, hari ini.

Beliau berkata, hasil daripada kajian kementerian menunjukkan hanya di antara lima hingga tujuh peratus keseluruhan sekolah di bawah kementerian yang menggunakan Bahasa Inggeris ketika melaksanakan PPSMI.

Majoriti daripada sekolah-sekolah yang lain, katanya, menggunakan dwibahasa atau Bahasa Malaysia sepenuhnya di dalam PPSMI sejak dasar itu dilaksanakan pada 2003.

Mengenai saranan pemimpin Pakatan Rakyat supaya kerajaan mengurangkan bilangan
kakitangan awam, beliau meminta, banyak pihak supaya mencabar parti-parti pembangkang melaksanakannya di negeri-negeri yang diperintahnya terlebih dahulu.

"Jikalau pembangkang memerintah negara, kita tahulah bahawa mereka akan memberhentikan banyak kakitangan kerajaan," katanya dan menambah, banyak pihak juga mencabar pembangkang supaya melaksanakan saranan itu di Pulau Pinang dan Selangor terlebih dahulu.

azlanPenjawat awam yang sehingga ini berjumlah satu juta orang diperlukan bagi memastikan sistem penyampaian kerajaan berjalan dengan licin bagi kemajuan negara, katanya.

Muhyiddin berkata, kerajaan sememangnya mahu memantapkan perkhidmatan awam negara kerana sumbangan mereka penting dalam memastikan pertumbuhan ekonomi negara berjalan lancar.

"Sumbangan kakitangan awam terhadap negara adalah amat besar dan mereka yang berkhidmat dengan cemerlang perlu diberikan ganjaran yang setimpal," katanya.

- Bernama

  • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
    Muhyddin ini opportunist.
    Tengok kir tengok kanan.
    tengok depan , tengok belakang...
    kalau Mamak Mahathir bunyi `erk'......
    dia pun berhenti cakap.
    ...Lihat seterusnya..
    • Ampun Tuan · Pengulas Tertinggi
      Mentor dia tu bro..!! madey wlupun tuer tapi qudrat power!! dia bersin jer org terkejut. Belum dia makihamun lagi...!! terkencing2 ler jwbnyer!!
    • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
      Ampun Tuan
      ini skripyt umno yang paling best
      Nanti Mamak cakap .. aku boleh turunkan Pak Lah
      Kalau kau tak ikut arahan ku ... nanti aku bagi kau turun juga . kah kah kah
    • Badrulshah Shah · Pengulas Tertinggi · Tokyo International University
      bukan dia yang buat PPSMI dulu...orang lain...dia bukan Menteri Pendidikan time tu bongok.......PR lagi tak ada pendirian terutama DAP...time nak buat dulu korang tentang habis-habisan bila muihidin nak mansuhkan pun korang tentang habis-habisan.....sapa yang tak de pendirian???
      buat salah tak buat pun salah...koraang jerr betul memanjang PR Peliwat Rambang...
  • Raymon Goe · Pengulas Tertinggi · SASS
    tiada pendirian tul la mamat sekor ni, hari ni kata lain esok lain pla..
    • Badrulshah Shah · Pengulas Tertinggi · Tokyo International University
      bukan dia yang buat PPSMI dulu...orang lain...dia bukan Menteri Pendidikan time tu bongok.......PR lagi tak ada pendirian terutama DAP...time nak buat dulu korang tentang habis-habisan bila muihidin nak mansuhkan pun korang tentang habis-habisan.....sapa yang tak de pendirian???
    • Badrulshah Shah · Pengulas Tertinggi · Tokyo International University

      buat salah tak buat pun salah...koraang jerr betul memanjang PR Peliwat Rambang...
    • Samsudin Osman · Pengulas Tertinggi · Kajang High School
      Badrulshah Shah - ko la yg BONGOK....buat bende tak pikir gune OTAK....asik gune RASUAH aje....yang KERA JAAN ko nak teruskan pengajaran sains dan matematik dlm BI tu ape citer?....OTAK KO KAT LUTUT KE MMG KO TAK BEROTAK?..
    • Samsudin Osman · Top Commenter · Kajang High School
      Badrulshah Shah - ABAH KO PELIWAT KE?...ATAU KO MMG PENAH MELIWAT ATAU KENE LIWAT?.....
    • Badrulshah Shah · Top Commenter · Tokyo International University
      Samsudin Osman: korang kan memang Pakatan PR Peliwat Rambang...Tan Sri Bapa Peliwat Anua kan mentor korang...Dewi Seks Ambiga kan Ikon korang hahahaha
    • Hamzah Mohammad · Top Commenter · University of Malaya
      Badrulshah Shah, dah men menteri ke menteri lak ye. PPSMI tu buatan mantan PM Dr MM. Dr MM tu dr parti mana? Men Pendidikan pd waktu tu pun dr parti mana? Muhyidin bukan juga ahli kabinet ke masa tu? Ngapa dia tak tentang? DAP kawan, tak tentang pemansuhan PPSMI. Mrk cuma mahu rakyat diberi pilihan. PPSMI ka, MBMMBI ka...semuanya agenda mengayakan pemimpin-pemimpin Umno dan kroni-kroni mereka. Bukan mereka kisah sangat dengan apa yang akan terjadi dgn anak bangsa.
    • Kamarudin Rahmat · Top Commenter
      Badrulshah Shah Dia orang dah tak ada kerja itu je yang dia orang tahu buat........tetang tetang tetang je
    • Ismail Hj Sidi · Top Commenter · Works at Government
      bersifat 'flip flop' adalah sikap pemimpin Pakatan Rakyat
    • Mohd Derus Mohd Amri · Spm
      Badrulshah Shah sekejap 2012 dimansuhkan PPSMi sekarang 2016 lak kenape ye
  • Adam Sejodoh · Top Commenter
    Wahai Pak Muhyiddin, majukan bangsa melalui bahasanya. Melayu tidak akan rugi walau satu sen dengan mempelajari Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu.. Melayu tidak akan ketinggalan oleh negara7 lain hanya kerana kita mahu membangun bersama bahasa MELAYU bahasa kita. Kalau kita tak yakin dengan bahasa Melayu boleh maju setanding dengan bahasa7 lain yang telah maju, lebih baik tinggalkan Malaysia dan pergilah di London atau mana2 negara yang menggunakan bahasa yang mereka agung-agungkan. Kita bukan anti bahasa Inggeris, malah semua bahasa asing perlu kita pelajari dan kuasai, tetapi kita mestilah maju dan mendaulatkan bahasa MELAYU bahasa kita. Sesiapa orang Malaysia yang merasakan bahasa Melayu tidak berdaya saing, tiada nilai ekonomi, silakan tinggalkan Malaysia dan pergilah ke London atau Amerika kerana di sana negara yang sesuai dengan orang seperti ini. Orang Melayu yang merasakan bahasanya rendah dan tiada nilai ekonomi, tidak sesuai lagi tinggal sebagai warganegara Malaysia. Hanya Melayu yang boleh MEMERTABATKAN BAHASA MELAYU bukan orang putih..
  • Mohd Azizie Abd Aziz · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia
    Maaf lari tajuk... Aku sedih seorang TPM beri lembu kat Pagoh kebanyakannya kurus macam lembu kena penyakit TB. Tak ikhlas penyumbangnya atau ada songlap komisen lebih?
  • Ringgit Ka Syorga · Top Commenter · Kuala Lumpur, Malaysia
    ingatkan mantop.. flip-flop, flip-flop juge rupa nyer...
  • Muhammad Hafidz Abdullah · Top Commenter · Owner/ President at Kelab MHA
    Siapa yang nak kurang kakitangan kerajaan - lain orang maksudkan lain pula dia faham - betul mamak ngok ni - lidah bercabang.
  • Alief Danael · Top Commenter
    penyelesaian terbaik, tambah bilangan guru math/sains sekali ganda disemua sekolah (maksudnye tambah bil kakitangan awam)..bg setiap darjah/ tingkatan, buat 2 aliran (bm & bi) bg kedua2 subjek..biar murid2 pilih nk masuk aliran mana..baru boleh puaskan hati semua pihak
  • Rafhan Ctah · Top Commenter · Boss at Australia
    kalau dah makan taik lembu, tak kaan nk ngaku....
  • Pak Kadok · Pengurusan at SK Kijal,Kemaman
    Apa mslh gomen sebenarnya....macam payah je nak selesaikan sesuatu isu.
  • Mahadzir Ibrahim · · Top Commenter · Politeknik ungku omar
    pusing berpusing berpusing macam gasing daa
  • Mohd Fatihah Abdullah · Institut Bahasa Kuala Lumpur
    kajian pakar pendidikan menyatakan ppsmi merugikan murid... ikut sajalah
  • Mohd Fatihah Abdullah · Institut Bahasa Kuala Lumpur
    Mn satu nak pakai, camne nak puaskan semua pihak
  • Stephen Jinho · Top Commenter · Dallas
    Yiddin tu dah belajarB.Ingeris dulu, dgan Madir dll. Dah pandai dan fasih doh dlm Bahasa tu. Anak depa tu semua pi belajaq kat Negeri org putih, pun dah jadi lebih pandai Bahasa tu...depa nak pegi luarg negri senang aje, pandai cakap org putih, kira duit kali punya kali, tambah tolak dlm bhasa org putih... Yiddin dan gang to tak risau lagi anak depa tak sangkut pasaltak erti B.Ingeris!
    Anak muda skrang jangan bagi belajaq B.Ingeris, kira kira dlm BI, tolak tambah dlm BI..haaa, TAK pandai la esok, tak apa, bukan anak cucu depa.
    Besaq esok, nak pi keluarq negri, susah, pasai tak pandai cakap BI..KANTOI!
    Anak2 Melayu ni lah yang AKAN JADI MUNDUR!, MCMANA MELAYU NAK MAJU!
    LAGI TAK PANDAI ANAK2 MEALYU, LAGI MUNDUR ANAK2 MELAYU, LAGI KUAT DAN KAHAK ANAK2 MELAYU UMNO!
    APA PUNYA MENTERI PELAJARAN!
  • Tengku Utara
    Muhyiddin tak takut dengan mahadhir, tapi segan.Jika kita teliti kenyataannnya banyak bercanggah dengan mahadhir.Dia kena ikut angin demi menjaga sokongan politiknya.Ya...nampaknya nak jadi 2 kem.
  • Jessica Lye Fun Choon · Tunku Abdul Rahman University
    masalahnya dasar Memartabat Bahasa Malaysia Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBMMBI) untuk mengganti PPSMI ini tidak menekankan agar bahasa inggeris ini menjadi lebih kukuh di dada pelajar. akibatnya lahirlah pemimpin yang gagap bahasa inggeris macam ali rustam atau mahyuddin yassin sendiri. mcm mana mahu jadi PM ni? saya cadangkan agar ibu bapa diberi pilihan antara MBMMBI atau PPSMI. kalau tiada pilihan nanti, orang akan buat pilihan waktu pilihanraya..
  • Parip Mohd Parip · UTM
    masa aku kat utm dulu, dlm kursus aku dah di bahagi2kan mana yg dpt BI P9, P7 N P8 kena wat semester mei. KWN AKU ADA 8 ORG DPT P9 SPM DLM BI DAH JADI AKITEK 2 DRPNYA DAH ADA PART 3 . DUA ORG LAGI DAH WAT MASTER DI UK .SEMASA NK GI UK DIA ORG SIAP DAH IKUTI KURSUS INTENSOVE BI DI BRITISH COUNSEL DLM BAB PENULISAN N PERCAKAPAN SAHAJA. BUKAN BELAJAR SAINS/ ILMU HISAB DLM BI...BELAJAR PERCAKAPAN N PENULISAN SAHAJA...KENAPA SUSAH SANGAT NK TUKAR 100 % DLM BAHASA MALAYSIA.MASA KAMI KAT UTM MEMANG DAH BUAT PUN BUKU TEKNIKAL DITUKAR BAHASA INGGERIS KEDLM B.MALAYSIA.SY PERNAK JOINT WAT..SEPERKARA RAMAI RAKAN YG KERJA KAT KILANG ELEKTRONIK MATSHUSHITA PERGI BELAJAR KE JEPUN WAJIB BELAJAR BAHASA JEPUN SAHAJA..TAK ADA PLAK KENA BELAJAR BAHASA INGGERIS...YG SEDIHNYA ADA DIKALANGAN KWN AKU PAK ARAB BILA CKP DNG AKU GUNA BI, BILA AKU TANYA KENAPA X CAKAP B.MALAYSIA, KATANYA SINI DAH MCM ORG PUTIH.MASUDNYA BI BUKAN PERKARA PENTING , MASA CUTI DEKOLAH/ TUNGGU KEPUTUSAN SPM/UPSR BLH BELAJAR BAHASA BI...SEMASA AKU WAT SATU BANDAR BARU DI LUMUT BERNILAI RM 5B , RAMAI PELABUR DR JEPUN N KOREA DTG NK MELABUR , DAK SUPPLY SOLAR PANEL , KONTRAKTOR , BILA BCCG DIA ORG PAKAI SEORG JURUBAHASA , BILA SY TANYA DIA ORG TTG LATARBLKG SYKT , SYKT DH BUKAK CWG DI FILIPINA , USA DLL SATU DR SYKT TERSEBUT DEAWOO..X PLAK DIA ORG SUSAH NAK CKP SOAL PERNIAGAAN N TEKNIKAL..
  • Ahmad Bebakar · Top Commenter · Universiti Sains Malaysia
    Ni perangai Melayumno, nak laksanakan ppsmi dulu bukan main cepat. Terdapat bantahan, mana Umno yang nampak duit ppsmi sangup undur, projek tetap projek, pendidikan anak bangsa kedian kira. Kalau dah kajian kata 7 peratus yang guna sepenuh ppsmi dalam bilik darjah, berjaya kenama tu. Yang tolol sangat nak tangguh-tangguh pembubaran ppsmi sampai 2016 tu idea malaun mana pulak. Cukup le Melayu Umno tipu Melayu
  • Ramesh Rao Adari Naidu · Top Commenter
    Kawan saya kata, dalam islam kita tak boleh tuduh & fitnah orang tanpa bukti yang sah dan DOSA besar di akhirat jikalau dituduh tanpa bukti! dalam perihal ini, anwar dituduh sebagai peliwat sebab ada bukt (saiful)i, pelakon video seks sebab ada video.Chegubard kata rosmah beli cincin , tetapi sehingga ini tak de pun bukti pembelian cicncin! berdosa kah chegubard? tolong jawab!
  • Ieyatsu Sawada
    Setiap perubahan sememangnya mengundang kritikan daripada mereka yang tidak sependapat. Mudah-mudahan perubahan ini membawa kebaikan kepada generasi yang akan datang.
  • Hj Mohd Nor · · Top Commenter · UITM
    Pemimpin yang..klok klit,, kelok kelit..takut buat keputusan.
  • Roy Neo · Top Commenter · Works at Kementerian buruh paksa
    MUYIDIN MELAYU PLASTIK...BREHIM ALI MELAYU SPASTIK..
  • Nizam Mohd Ridzwan · Top Commenter · 47 years old
    Dah agak...
  • newera188@hotmail.com (signed in using Hotmail)
    PPMSI dimansuhkan beperingkat2 untuk kemudahan murid2 yang dah belajar Matomatik dan sains dalam BI. Jadi tak ada masaalah untuk meneruskan pelajaran dalam aliran ingreis. Yang saya kuar tir programme menperkukukan BI selepas PPMSI. Berulang lagi peristiwa 70 han. Janji kosong semana2, kalu napok masa dulu, nok pertahankan tahap BI pun susah, jangan kata nok perkukuhkan nya. Aku nok tengok, lepas 6 tahun berjalan nya sistem baru dan jika ia tidak menperkukuhkan BI, siapa yang bertangungjawab? Bila Nasi menjadi bubur siapa yang nok menanggungnya? Mesti berbagai alasan diberi atau pun memanipulasi markah2 BI budak2 UPSR untuk menunjuk betapa sukses nya sistem baru.

Aziz Bari: DAP salah sokong pilihan PPSMI
Pensyarah kontroversi Prof Dr Abdul Aziz Bari berpandangan bahawa sokongan DAP supaya pilihan diberi untuk belajar Sains dan Metematik dalam bahasa Inggeris salah daripada aspek perlembagaan.

NONEPakar perlembagaan itu berkata, perkara 152 perlembagaan persekutuan menyatakan urusan rasmi mesti dijalan dalam bahawa Melayu yang merupakan bahasa kebangsaan negara ini.

"Tambahan pula ia berjalan sehingga (mantan perdana menteri) Mahathir (Mohamad) secara bersendirian menukarnya (kabinet tidak terliabt membuat keputusan itu)," katanya pensyarah undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa (UIA) itu.

Setiausaha Publisiti DAP Tony Pua (bawah) pada 30 Oktober dilaporkan berkata, kementerian pelajaran perlu lebih anjal dan wajar memberi pilihan supaya kedua-dua matapelajaran itu dalam bahasa Inggeris demi mengekalkan bakat terbaik dalam negara.

Katanya, prinsip paling penting harus terima pakai ialah pelajar yang cerdik tidak harus ketinggalan di belakang hanya kerana ada pelajar yang lemah dalam akademik.

azlanSehari sebelum itu, timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata sistem pendidikan akan kucar-kacir jika kerajaan membenarkan pemilihan bahasa pengantar sama ada bahasa Melayu ataupun bahasa Inggeris.

Dalam kenyataan hari ini, Aziz berkata, tindakan Muhyiddin yang juga menteri pelajaran memansuhkan PPSMI dan meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris sebelum ini adalah betul.

"Bawah perlembagaan dibenarkan belajar bahasa lain; hatta dana awam boleh digunakan untuk tujuan itu. Kenapa pengajaran Matematik dan Sains dijadikan bahan ujikaji?" soalnya.

Beliau berpendapat, walaupun PPSMI tidak disebut antara dasar bersama Pakatan Rakyat, iltizam untuk melindungi dan menegakkan sistem beraja, agama Islam, hak istimewa dan bahasa Melayu, cukup jelas.

"DAP - seperti juga MCA - perlu konsisten berhubung perkara yang melibatkan perlembagaan," katanya.


  • Diplomatik Bebas · · Pengulas Tertinggi
    Saya sokong KENYATAAN PROF ini.

    Soalan kepada DAP, siapa yang akan mengangkat Bahasa Malaysia jika bukan orang Malaysia? Tak kisahla dia Melayu ker, India ker, Cina ker...

    PROF pun faham, Bahasa Inggeris banyak di gunakan dalam Sistem Pembelajaran Antarabangsa.. contoh2nya buku2 rujukan Undang2, Perubatan dan sebagainya...
    ...Lihat seterusnya..
    • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi
      Masa Akhir Pemerintahan Tun Mahathir Mamak Kutty.. 2 Perkara Besar dia Buat Merosakkan Agama Dan Bangsa!
      1- Menghapuskan Bantuan Perkapita Kepada SAR ( Sekolah Agama Rakyat).
      2- Menghapuskan Bahasa kebangsaan dan Perkenalkan PPSMI.
      Yang Heran Sultan yg Menjadi Ketua dan Tunjang Melayu tak berani kata ape pada Mamak ni! Nak Kata ape.. Perkataan UMNO sendiri guna Bahasa Penjajah (United Mamak Nasionalis Org) kah kah kah.
    • Wan Adib Wan Roslan · Pengulas Tertinggi
      Satu bentuk teguran yg bernas dari prof. Diharap DAP mendengarnya dgn hati terbuka. Krn inilah yg diamalkan dlm Pakatan, keterbukaan utk menerima pandangan, bukan mcm dlm umno/bn...
    • Lukas Fahmi Gerard · Pengulas Tertinggi
      betul tu..DAP patut tak boleh mencabar
  • Mannszar Czar · Pengulas Tertinggi · Ampang, Kuala Lumpur
    Semuanya business....buku teks jadi bahan bisness.
    • Muhammad Mukhtar · Pengulas Tertinggi · UiTM Shah Alam
      kalau boleh depa tak mau belajar Bahasa Melayu sebab susah nak sebut...bangla duk Msia setahun dah fasih BM...maka layaklah mereka diberi kerakyatan...hee..hee...
    • Zuikafly Zakaria · Bukit Mertajam
      MEREKA MEMPERLECHEHKAN BAHASA MELAYU KERANA PEMIMPIN MELAYU SENDIRI YANG TAK YAKIN DGN BAHASA SENDIRI,TERUTAMA SIMAHATHIR TU. DLM DUNIA HANYA BAHASA MELAYU SAHAJA YG BELUM DIDAULAT LAGI DITANAH AIR SENDIRI, DAH 53 TAHUN MERDEKA KEMPEN BAHASA MELAYU MASEH DIIKLANKAN LAGI DITV, SEPATUTNYA PERKARA NI DAH LAMA SELESAI ,MACAM DI INDONESIA ,MASAALAH BAHASA TAK TIMBUL LANGSUNG. ORANG CINA CAKAP INDONESIA BEGITU LANCAR SEKALI.KERANA MEREKA BERFIKIR DIMANA BUMI DIPIJAK DISITU LANGIT DIUNJUNG.MULAI SEKARANG KERAJAAN MESTI BERTEGAS MENDAULATKAN BAHASA MELAYU. MENTERI MESTI BERTUTUR .DLM BAHASA MELAYU DI TV ATAU RADIO.JADI TAK PAYAH ADA SERI KATA LAGI. KADANG2 KITA BERFIKIR MACAM DUDUK DIENGLAND PULAK.KALAU BOLEH BUAT UNDANG2 BARU, JIKA ADA PEMIMPIN KERAJAAN YANG MEMPERTIKAI BAHASA MELAYU, DIA TIDAK BOLEH JADI PERDANA MENTERI ATAU MENTERI.JAWATAN BELIAU AKAN TERLUCUT DGN SENDIRI NYA. ADA BERANI?
  • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
    OOOI Prof Dr Abdul Aziz Bar.
    dulu lu belajar perundangan punya masa guna bahasa melayu atau bahasa enggeris? lepas itu universiti dluar negara mengajar dengan bahasa melayu kah?
    - Bahasa melayu bahasa yang tiada ada nilai ekonomi.
    Bagi mat bangala saja mat bangla terasa bahasa melayu ada nilai, sebab senang boeh kahwain dengan perempuan melayu. boeh tukar bangsa jadi melau.
  • TJ Abdullah · 47 years old
    kpd mereka yg mahu pilih PPSMI sila buat sekolah swasta sendiri atau belajar di luar negara... rakyat Malaysia sewajarnya memartabatkan Bahasa Malaysia... di mana bumi dipijak di situ langit dijunjung... hormatilah Perlembagaan Malaysia jika mahu jadi rakyat Malaysia yang baik...
  • Izmil Amri · Top Commenter · Universiti Teknologi Mara
    DAP tak salah. Yang salahnya Mahathir. Kalau Mahathir tak mula, tak perlu DAP nak cuba untuk menangkan kedua-dua pihak yang teraniaya. Satu pihak sudah terbiasa dengan Bahasa Inggeris, satu pihak lagi sepatah haram tak paham. Ini semua salah Mahathir.
    • Chin Mui Ha · Top Commenter
      Projek IC kebanjiran PATI anak2 jati malaysia jadi bangang dan bodoh,inilah kuasa kroni dan rasuah
  • Muhammad Hafidz Abdullah · Top Commenter · Owner/ President at Kelab MHA
    Ini semua kerja Mamak Mahathir menjadi pendidikan sebagai business yang jadi mangsa rakyat. Sistem pendidikan pun cacamarba - ikut kepala menteri - tukar menteri tukar dasar ......
    • Yusri Rawi · Top Commenter
      arahan tun masa tu...suruh ajar dlm bahasa urdu sekalipun diorg buat..punya la takuttt..hehe
    • Nasir Mohd
      pening kepala budak, sekali itu, sekali ini, di mana ketegasanya? politi k tak bley terlibat dlm pendidikan,pakistan, india, banyak tekankan bahasa inggeris.
  • Tan Eng Hock · Banting
    Pandangan saya... PPSMI patut dimansuhkan. PPSMI hanya plan jangka pendek (Knee Jerk Reaction) utk selamat masalah system pendidikan kita yang gagal. Ramai dah tak percaya kat system kita. Penguasaan english pelajar kita dah merudum dan semua panic.

    Kita dah tak percaya kat bahasa kita, ada yang tak sukanya, ada juga yang pandang rendahnya. Saya rasa masalah bukan kat bahasa tapi mereka yang menjaganya. Bahasa boleh dibaiki dan ditingkatkan... dan diperhebatkan pengunaannya. Tiada penghasilan ilmu orginal dengen bahasa ini. Kalau ada tentu status bahasa ini tak semacam sekarang.

    Kalau ada invention and innovasi yg mengegar berhasil melalu bahasa ini tentu bahasa kita akan berstatus in rantau ini. Ramai akan sukai Bahasa and menjunjungnya sebagai bahasa ilmu. Kewibaan bahasa ada pada ilmu yg dibawa. Tapi malang itu tak berlaku....See More
  • JinMun Low · University of Hertfordshire
    Prof, kali ini saya tak setuju. Jika takut Bahasa Melayu dipinggirkan, maka kita harus memperbaiki sistem ajaran and kawalan mutu(quality control) bahasa. Ini adalah 'wake up call' untuk DBP and orang2 yang praktikan bahasa di khalayak umum. Apa pasal Bahasa Melayu sendiri boleh di jahanamkan oleh Bahasa Inggeris? Tengok balik apa yang saya tulis, perkataan english telah 'dimelayukan'. What's the point?

    Also, I hope those that comment here really studied in a public secondary school where our science and math being taught in Malays. For us, kimia, fizik, biologi is good until we are done with SPM. After that we have to convert all the terms into English! Not less of my peers felt real confident taking science in secondary only to fumble badly in tertiary education.

    Prof Aziz, maths and science cannot be taught in Melayu, Why? You can't get world recognition when all your peers in the field are using English as the medium of communication. Perhaps PPSMI can be abolished when Bahasa become the lingua franca of the world and science.

    If we talk about the constitution, didn't UMNO screw ours left right up down? Why cant we amend it to prepare for the future?
    • Azman B Zainuddin · Bota
      Siapa kata math and science cannot be taught in Melayu. I have been taught Math and Science in Melayu and now I am teaching Engineering in one IPTS in English! Research by world educationists recommend early learning of M and Sc in mother tongue language. That is why UNESCO declare that as one element in the rights of one's education. No problem in converting
      to English at tertiary level. Pro-PPSMI supporters should stop thinking that those who are against PPSMI are rural malay backward people. If your mother tongue is English, you should try your best to get your children to be taught in English, that is your right. But do not force that on other people like what have been done for the past 8 years to many malaysians.

Pelajar PPSMI diberi pilihan teruskan dalam BI

Kerajaan bersetuju membenarkan murid kohort Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) untuk meneruskan pembelajaran kedua-dua mata pelajaran itu dalam bahasa Inggeris sehingga Tingkatan Lima.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata keputusan Kabinet ini bermakna murid kohort PPSMI boleh memilih sama ada untuk meneruskan Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris, bahasa Malaysia atau dalam kedua-dua bahasa apabila mereka memasuki Tingkatan 1 bermula tahun depan.

"Jadi pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains di sekolah rendah hanya akan dilaksanakan sepenuhnya dalam bahasa Malaysia pada 2016 manakala di sekolah menengah adalah pada 2021.

"Dengan keputusan itu, pemansuhan PPSMI adalah kekal. Kerajaan tidak bercadang untuk melaksanakan semula PPSMI seperti yang dituntut oleh sesetengah pihak," katanya dalam sidang media di sini hari ini.

Beliau berkata kerajaan berharap dengan keputusan membenarkan kohort PPSMI untuk meneruskan pembelajaran dalam bahasa Inggeris sehingga tamat Tingkatan 5 dapat melegakan ibu bapa.

Muhyiddin yang juga menteri pelajaran berkata perkara itu diputuskan dalam mesyuarat Kabinet hari ini.

Muhyiddin berkata kerajaan yakin dengan keputusan itu, pencapaian murid kohort PPSMI dalam peperiksaan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tidak akan terjejas.

Dengan pemansuhan PPSMI kelak, beliau berkata murid di Sekolah Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) akan mengikuti pengajaran Matematik dan Sains dalam bahasa Cina dan bahasa Tamil di Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT).

Sementara itu, Muhyiddin berkata kajian Kementerian Pelajaran ke atas semua sekolah di bawah kementerian menunjukkan bahawa kebanyakan sekolah telah melaksanakan pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Malaysia.

Beliau berkata kajian menunjukkan kurang lima peratus daripada jumlah kelas di 7,495 buah sekolah rendah menggunakan bahasa Inggeris sepenuhnya dalam pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains.

"Manakala di peringkat sekolah menengah, kurang sembilan peratus daripada jumlah kelas di 2,192 buah sekolah menggunakan bahasa Inggeris dalam pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains.

"Dapatan kajian ini membuktikan bahawa PPSMI tidak dapat dilaksanakan sepertimana yang dihasratkan," katanya.

Menurutnya, hasil kajian lapangan yang dijalankan kementerian menunjukkan pengalaman guru dan amalan di bilik darjah serta temu bual dengan murid-murid mendapati murid sukar memahami mata pelajaran matematik dan sains dalam bahasa Inggeris.

"Pemansuhan PPSMI tidak bermakna kerajaan mengabaikan kepentingan penguasaan Bahasa Inggeris," katanya.

Untuk meningkatkan penguasaan bahasa Inggeris di kalangan murid, Muhyiddin berkata pelbagai inisiatif baru dan lebih efektif sedang dilaksanakan di bawah Dasar Memartabatkan Bahasa Malaysia dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI).

Antara inisiatif itu, katanya ialah penambahan masa pengajaran dan pembelajaran Bahasa Inggeris, penambahbaikan kurikulum Bahasa Inggeris di bawah pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) dan daripada segi penyediaan guru.

Inisiatif lain termasuk pengambilan penutur jati bagi meningkatkan kapasiti pensyarah dan guru Bahasa Inggeris, penyediaan bahan sokongan berkualiti seperti bahan bacaan tambahan dan bahan digital bagi menyokong pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah, katanya.

Bernama
  • Umngok Apco · Pengulas Tertinggi · Ungku Omar Polytechnic
    Hahaha... inilah dia 2 ekor Jantan yang tak bertelor ( Najib dan Muhyiddin ). Mula2 bertegas nak hapuskan PPSMI kononya sbb nak daulatkan Bahasa Melayu dan pasang angan2 nak mencadangkan kepada Asean agar bahasa melayu dijadikan bahasa perantaraan dalam setiap mesyuarat Asean... aleh2 bila kena gertak dgn bangsa cina kat pulau pinang supaya para pelajar boleh mengunakan bahasa Ingeris terus tersumbat telor masing2 dalam pundi2 kencing sebab ketakutan yang amat sangat... apa punya bangsat lah melayu dua ekor ni... huhu... bukan main berpencak silat di atas pentas.. baru musuh buka langkah seluar depa dua ekor terlucut terus... wakaka.. Inilah dia Pahlawan UMNO... woiii.. Bahalol jangan jadi Pahlawan lah baik korang masuk rancangan Raja Lawak ada juga hasilnya.. jadi Pahlawak... wakaka..
  • Kong Bu Fenzi · Pengulas Tertinggi
    Kali ini gua sokong kerajaan BN.
    Kerajaan umno sudahmengakui bahasa meayu bahasa tidak bernilai ekonomi.
    Kerajaan umno sudah sokong bahasa melayu itu bahasa anak haram , bahasa kacukan dan bahasa pinjaman , ini kerana bahasa melayu kalau dipulang kepada tuannya... cuma tinggal 4 perkataan asli:
    Babi , ,, salah satu perkataan asli yang dicipta melayu.
    - Terima kasih... kerajaan umno sudah takut , gentar kalah dalam pilihanraya. tiba tiba menteri perlajaran Mat Sembab buat u-turn katakan nak paku keranda PPSMI, tapi kini flip flop.
    - Fikirkanlah kerajaan yang bersikap flip flop.... macam mana layak memimpin nnegara? Elok lah rakyat bangkit dan sapu kering golonan flip flop dari umnoporno.
    • Rais Khalil · Pengulas Tertinggi
      Lu manyak kulang ajar ... lu apa bangsa haa.. lu memang celaka punya olang.. Lu langsi lu mati...
    • Ipoh Mali · Pengulas Tertinggi
      Kah Kah Kah.. Najib dan Muhyiddin Terpaksa Tunduk pada Mamak Kutty! Inilah jahatnya UMNO.. Mamak Kutty mahathir Sudah Sound Muhyiddin.. kalau lu Sokong Mansuh PPSMI.. gua tak tolong lu jadi PM..
    • Dzulkafli B Sharif Dzul · Pengulas Tertinggi · UKM Bangi
      Ipoh Mali betul bro..kalu dulu umno lah yg paling mengutuk BM era mahathir...bukan main lagi mengutuk BM sendiri...tak mau majulah, mundur lah, bodohlah, ketinggalan zaman lah dn macam2 mengutuk BM sendiri...tapi kini apa dah jadi wahai mamak kutty? lihat lah kemusahan kamu sendiri...berapa bilion RM hangus, berapa byk pelajar yg sudah gagal dan kecewa..berapa ramai ibubapa mengutuk dan mengeji kamu!

      kini umno menjilat baik tahi berak mahathr balik...bodo...!! itu pun nasib baik rakyat kini makin celik dan bijak..kalau lah kita bangang mcm dulu, memanjang kena kencing je la kat umno...
    • Dzulkafli B Sharif Dzul · Top Commenter · UKM Bangi
      Rais Khalil UMNO LAGI MANYAK KULANG AJAR LOOO!!!
    • Ezam Razali · Top Commenter · Kuching, Malaysia
      Kong Bu
    • Zulkhfli Alias · Top Commenter · Kuala Terengganu
      lu punya bangsa datang malaysia, apa kerja,cakap mau belajar tetapi datang jual ..........kita melayu tidak merantau negara china untuk cari makan. kita belajar dalam bahasa melayu kerja dinegara melayu, kerajaan melayu, raja melayu apa lu susah,lu sakit hati sama orang melayu
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Zulkhfli Alias
      Lu jangan sombong , nanti malaysia bangkrap lupunya anak perempuan jadi pelacir. jual itu barang bagi cina `tiu' .. mungkin lu punya anak perempuan kena belajar bahasa enggeris , supaya ada pasaran untuk jual itu barang juga ...
      Malaysia bangkrap ... lu baru faam kpentingan bahasa Enggeris , sekarang lu boleh cakap besar ... nanti lu tahu , anak bini kau kena jadi tukang kebun di UK .US ... silap sila kerja di bangladesh , indon ..
    • Noriman Saari · Top Commenter
      harap malaysia kini dapat pantau kong bu fenzi....komen hanya berbau perkauman dan rasis...orang begini memang tak layak duduk di malaysia...
    • Masri Azri
      Zulkhfli Alias semangat ashabiyyah tu
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Noriman Saari
      Ah puak umno .. semua dia betul , semua dia baik ...
      OOOi ....siapa main kad rasict?? hujah lahdengan fakta , jangan persona attack . kalau hujah kau macam penegganas ,,elok kaumain guli bapak kau .
    • Zulkhfli Alias · Top Commenter · Kuala Terengganu
      Masri Azri tq ingatkan saya, sama-sama kita berdoa kepada Allah semoga agar menyelamatkan negara kita Malaysia.
    • Nel Hans · · Top Commenter · Universiti Teknologi Malaysia (UTM)
      kONG.....NAPA LU MANYAK MAKAN LADA KAH,BAGUS REHAT KEJAP MINUM ITU TODE AND DURIAN TEMBAGA ITU ADA BAIK,SUARA LAGI KUAT OH......MANYAK SIOK
    • Mnoor Mansor · Top Commenter
      Pemimpin or sesiapa yg meminta/mendesak agar PPSMI diteruskan walaupon sehingga tahun depan mmg HARAMJADAH n PENGKHIANAT BANGSA N AGAMA SENDIRI. SBBNYA KRN MAJORITI PELAJAR DATANGNYA DR LUAR BANDAR n SUB BANDAR AKAN TERUS MENGAHADAPI MASALAH DALAM 2 PELAJARAN INI. Slps 15thn dr skrg akan wujud jurang perbezaan pendidikan yg ketara serta melebarkan lg jurang miskin kaya yg mengakibatkan sosioekonomi tak seimbang. Utk mengelak dr perkara ni terjadi, dlm PRU13 sama2 kita pangkah PR sbb UMNO n BeNd sememangnya penjahanam ISLAM n MELAYU di negara MALAYSIA KU TERCINTA.
    • Rizalman Yahya · Top Commenter · Edinburgh, United Kingdom
      kong bu fenzi ni mmg jenis anti islam dan melayu..tgk komen2 dia yg lepas2. semua kena ban dengan malaysiakini. kimmak punya KBF
    • Badrulshah Shah · Top Commenter · Tokyo International University
      PPSMI
      BN: dulu beria-ia nak buat sampai keluar belanja bilion untuk bagi elaun guru, kursus guru, tukar buku teks...sekarang belum sampai 10 tahun...nak tukar.
      PR: dulu menentang habis-habisan PPSMI...sekarang bila nak mansuh pun nak tentang juga
      TAKDA pendirian...semua politik kotor BN dan PR saja...belacan
    • Kamil Arsyad
      Warganegara tanpa kelas mcm Kong ini lebih baik dihumban dalam penjara sahaja. Malaysiakini sila ambil tindakan. Org begini mencemarkan tidak layak menjadi warganegara. Kong jangan takut ya. Tindakan keatas you dalam perjalanan.
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Kamil Arsyad
      Setiap rakyat mempunyai hak untuk menyuarakan pendapat mereka , kerajaan ang bodoh saja dan jahi sahaja tidak menghormat ikebebsan bersuara .
      - Manusia tidak menghormati keebsan bersuara dan pendapat oran cuma layak jadi binatang . ada faham??
      - Melayu islam konon tidak menghormati kuasa rakyat .!! pengkhianat negara .
    • Kong Bu Fenzi · Top Commenter
      Kamil Arsyad
      Jangan hasut !!! ini sudah melanggar akta hasutan , boleh dpenjarakan !!
    • Mat Jusoh · Top Commenter · MPSI
      betul5
    • Kamil Arsyad
      Kong Bu Fenzi : Kita boleh menyatakan pendapat suara kita tetapi jangan sampai menghina. Kenyataan u menghina bahasa melayu melibatkan jatidiri u sebagai warga negara malaysia. Kita org melayu tidak bercakap pasal bahasa cina. Kita sedar semua rakyat perlu belajar bahasa cina, india. Tapi kenyataan u menghina bahasa melayu sgt mengecewakan.
    • Jeff Wahab · Top Commenter · Macam Macam Boleh at Sekolah kat tepi sungai jer
      Kamil Arsyad..tulisan KBF reverse psycho.


Pak Lah harap pemansuhan PPSMI diterima semua

Bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Ahmad Badawi berharap pemansuhan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dapat diterima dengan baik oleh semua pihak agar tidak mengundang masalah di kemudian hari.

abdullah ahmad badawi maha agriculture exposition 120808 02Beliau berkata perubahan yang dilakukan itu perlu konsisten agar setiap pembaharuan yang akan dilakukan dapat dilaksanakan dengan sempurna serta tidak mengelirukan tenaga pengajar dan pelajar.

"Saya harap dalam hal ini dan isu berkaitan yang telah diputuskan dibuat dengan sebaik-baiknya. Insya-Allah perubahan dan pembaharuan yang dilakukan ini tidak akan beri masalah lagi," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas menyerahkan sebahagian daripada 42 ekor lembu korban kepada penduduk di dalam kawasan parlimennya di Kepala Batas hari ini.

Pengumuman pemansuhan PPSMI dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Pelajaran Tan Sri Muhyiddin Yassin selepas mengambil kira hasil kajian bahawa sebahagian besar sekolah tidak melaksanakan PPSMI, sebaliknya menggunakan dwi bahasa dalam proses pembelajaran dua subjek itu.

muhyiddin yassin and education ppsmiDengan pemansuhan PPSMI, kerajaan akan menggunakan Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkasakan Bahasa Inggeris (MBMMBI).

Terdahulu, Abdullah menunaikan solat sunat Aidiladha di Masjid Jamiul Badawi bersama penduduk setempat dan kemudiannya menghadiri jamuan Hari Raya Aidiladha anjuran wakil rakyat sekitar Parlimen Kepala Batas.

- Bernama

  • Aimanrahmad AsSalleh
    jangan jadikan pelajar seperti bahan kajian atas semua dasar yang hendak dilaksanakan.
  • Bang Wan Pekida · Pengulas Tertinggi
    Bukan setakat PPSMI saja yang perlu Kerajaan mansuhkan tetapi juga sekolah pelbagai aliran perlu kerajaan pertimbangkan untuk memansuhkannya dan diganti dengan sekolah 1 aliran selaras dengan bahasa rasmi Malaysia ialah bahasa Melayu kerana sekolah pelbagai aliran juga ada salah satu penyebab bukan Melayu walaupun mengaku rakyat Malaysia tidak fasih dsan tidak mahu menggunakan bahasa Melayu sebagai bahasa pertuturan hari2. Ada juga mereka yang tak fasih dan tak reti berbahasa Melayu walhal mengaku diri rakyat Malaysia
    • Bulan Senyum · Pengulas Tertinggi · KUIS
      bila agaknya kerajaan nak buat??
    • Mengdez New Book ·
      Kalau mahu kaum lain belajar Bahasa Melayu, Orang Melayu sendiri kena cintakan bahasa sendiri, saya rasa kat KL ada Melayu yang langsung tak guna bahasa Melayu dalam percakapan mereka, kalau orang Melayu sendiri pun merasakan bahasa mereka bahasa kelas kedua, jangan nak salahkan orang bukan Melayu tak fasih Melayu dalam konteks ini. Dan belajar bahasa ibunda adalah hak dalam perlembagaan Malaysia, jangan jadikan ia sebagai satu isu.
    • Ibk Khamis · Pengulas Tertinggi
      kat pantai teluk danga (danga bay) jb papan tanda arah semua dlm bahas inggeris. MBJB dok tido ke?
    • Ismadi Ismail · Top Commenter · SM Ibrahim Fikri, SM Seri Dungun, SM Sultan Omar
      kluk klek yg membosankan dari parti yg memerintah @ atau yg menurut perintah.........
    • Wroy Yowl · Top Commenter · Works at Managing director
      apa lah kau pak lah baru nak mengembek, kau juga yang rosakkan dan kekalkan PPSMI, lubang hidung boleh Uturn keretapi tapi otak besar semut
    • MissAll Sunday
      Mengdez New Book 100% setuju dgn u
    • Anim Idris · Top Commenter · University of Delhi
      Mengdez New Book - Org Melayu tak ramai yg cinta pd bahasa Melayu mereka. Mrk lebih suka campur-aduk bahasa Melayu dgn Inggreis atau Arab atau Cina dan India. Bahasa Melayu sudah jadi bahasa pasar di sekolah dan RTM dan semua stesyen TV. Di Parlimen lagi teruk dgn maki hamun pak-pak menteri. Kenapa Melayu tak gunakan "abah, emak, ibu, saya, kamu, awak..." sebaliknya suka pada "umi, papa, mummy, mom, daddy, I, you, enta...". Semua cuba nak hilangkan identiti atau malu dgn bahasa Melayu sendiri?
    • M Ganeson Munu · Top Commenter
      Ibk Khamis . mana perna dia orang tak tido, ada gaji cukup apa..
    • Saharudin Hamzah · Top Commenter
      ini sume gula2 PRU13 je ...... jgn tertipu. Kalu dah mati kena tipu x pe ..... ni masih hidup2 lagi kena tipu bodoh2 ... tak boleh jadi ...... say NO 2 BN and UMNOGOK.
    • Joimin Yabi · Top Commenter
      Walaupunpun kita bangga sebagai rakayat Malaysia, tetapi tidak semestinya seseorang warganegara malaysia itu harus fasih berbahasa melayu. Apa pandangan saudara dengan masyarakat warga malaysia yang tinggal di pedalaman sarawak dan sabah. Ada di antara mereka langsung tidak tahu bahasa melayu.. Kenapa kerajaan tidak mengambil inisiatif untuk mengajar mereka berbahasa melayu?
    • Viveka Sri Rajaretinam Armuggan · Top Commenter · University of Malaya
      Ini bukan soal Bahasa Kebangsaan...ini soal pendidikan awal kanak-kanak.... perlu faham dan terima hakikat dari kajian oleh byk pihak...Pendidikan Awal Kanak-kanak seharusnya menggunakan bahasa ibunda kanak-kanak..ia mudah difahami serta mempercepatkan perkembangan minda kanak-kanak.... bila dah bijak mahir... maka semua bahasa di dunia boleh di pelajari.... tidak ada yang musthail....
    • Bang Wan Pekida · Top Commenter
      Sebenarnya salah statement kamu. Tak peduli Agama dan banga apa sekalipun, dah jadi rakyat malaysia wajib bertutur dalam bahasa melayu. Mengapa kamu nak suruh orang melayu cakap melayu. Mereka memang fasih cakap melayu tetapi yang bukan Melayu mengaku rakyat malaysia tetapi tak mau bertutur bahasa Melay uapa hal? Dengan semua orangkah orang Melayu cakap orang putih? Jangan pandang sebelah mata. Kaji dulu sebelum nak keluarkan isu2
    • Pang Hean Hock · University Science of Malaysia, Malaysia
      Negara kita masih muda, Bang. Golongan yang Bang maksudkan itu mungkin tidak sempat belajar, bukan mereka tak mau jadi pandai. Manusia mana yang mau dirinya tak pandai? Mungkinkah tidak bahasa yang mereka gunakan itu (BI/BC) lebih kuat nilai ekonominya?
    • Harry Lee · Top Commenter
      anak melayu dah terer jawi?
    • Ieyatsu Sawada
      Bang WP ni tak sekoloh kot? Asyik nak tutup sekoloh orang! Itu semuanya termaktub dalam Perlembagaan. Ramai orang fasih dalam pelbagai bahasa, tapi suka hatilah depa mau pakai bahasa mana asalkan yang pihak satu lagi suka menerimanya.
    • Abd Hamid · Technical Senior High School
      Ibk Khamis IRDA dan Iskandar Malaysia yg terlalu mengagongkan bahasa asing.. Boleh Jahnam bahasa negara kita disebabkan orang begini yg duduk kat kerusi empuk tu
  • Ng Poh Sim · University Technology of Malaysia
    Jika masalah timbul maka cari jalan mansuh. Kita tak akan maju ke mana. Orang yang boleh maju ialah bila timbul masalah, cari jalan untuk menyelesaikan masalah.Jika pelajar luar bandar susah menguasai BI maka latihlah guru sains dan mat yang pakar BI ke luar bandar untuk menaikan penguasaan BI pelajar luar bandar ini. Galakanlah belajar lebih banyak bahasa. Tak rugi jika galakab anak-anak kita banyak belajar bahasa BI. Bukannya mansuhkan saja sudah selesai masalah.
  • William Lau · · Top Commenter · Works at Kerja sendiri
    sistem pendidikan di malaysia tak menambah baik dasar yang sedia ada ke arah yang lebih maju dan berkesan.menteri pendidikan masih pusing2 penggunaan bahasa untuk mengajar. jika ia berkesan menggunakan apa bahasa yang ajar pun bukan masalahnya.
  • Hariz Rosdi · Top Commenter · SMK Taman Melawati
    KALAU NAK SURUH PANDAI B.INGGERIS TAMBAH SUBJEK SASTERA INGGERIS, TAMBAH BILANGAN WAKTU SEMINGGU MP INGGERIS DI SEKOLAH..BUKANNYA BELAJAR SAINS & MATE DLM BHASA INGERIS..PANDY KUTTY PUNYA PEMIKIRAN! SAMPAI MATI AKU TAK PANGKAH BN.
  • Sultan Amin · Top Commenter
    woi bangang bodoh nya bangsa melayu, msia ni peminjam teknologi bukan pencipta teknologi. semua 100% di tiru dr barat & usa. so x yah nak komen. kalau boleh bila msia kaum wanita nak tutup aurat, org melayu sendiri x ikut ajaran islam.
  • Gunners Van Persie · Top Commenter
    SATU LAGI PROJEK KERAJAAN BN YANG GAGAL.....MEMANGSAKAN GURU2 & PELAJAR2.
    • Bulan Senyum · Top Commenter · KUIS
      mereka jadi mangsa terutama pelajar2 luar bandar... ni semua idea dan rencana madey
  • Tajudin Yaakob · Top Commenter · Works at OPEN POLTICAL UNIVERSITI
    54 thn dah......parti kamu memerintah.dah 7 PM dari bangsa melayu.tapi BM terumbang ambing.sekali buang sekali ambil balek.lama dah bunyi nak memertabatkan BM tapi BI nak diperkasakan juga.yg mana satu pilihan kamu.bila kena gertak.....english okey.pemimpin bangsa apa jenis kamu ini.PPSMI punya bajet dah hangus 6 billion...hasilnya cuma 3 persen.gila apa menteri ini...takut kat tun dr m ko? atau takut kat chua soi lek?
  • Normiza Safuan · Top Commenter · USM Penang
    Berapa BILION KERAjaan BN berbelanja untuk perkayakan kroni kroni dalam projek nii.
    Mansuh pun tak aper.. Dah kenyang... termasuk guru-guru pro UMproNO di JPN JPN (Pembangunan).
    • Rohan Abd Rahman · Top Commenter · Works at Perodua
      apakah kita ingin dipermainkan dan diperbodohkan lagi oleh pemimpin2 kerajaan BN ni...? Dulu semasa diperkenalkan PPSMI ni..,semua pemimpin2 ni dan penyokong pembodek mereka..,hari2 memuji PPSMI...tapi sekarang bila dah nak dekat pilihanraya...dan dah nampak tanda2 kekalahan..,mula lah mereka nak tunjuk baik..,konon prihatinlah dgn suara rakyat dan macam2 lagi..,sudahlah,cukup dgn lakonan dan tipu daya ni...,apa yg patut kita buat sekarang...,JATUHKAN DAN KUBURKAN BN pada pilihanraya yg akan datang ini!!!!
  • Ng Poh Sim · University Technology of Malaysia
    Kejahilan menyebabkan orang menolak belajar perbagal bahasa. Penguasaan BI membolehkan kita menimba banyak ilmu dari pelbahai sumber.

MCA sambut baik pendekatan cara halus PPSMI
MCA menyambut baik keputusan kerajaan bahawa Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) akan dikekalkan bagi pelajar yang telah mengikut dasar pembelajaran itu, kata Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

NONEKatanya pengumuman oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin Jumaat lalu telah memperjelaskan garis panduan mengenai perkara itu dan menamatkan sebarang kekeliruan.

"Adalah baik untuk diperhatikan bahawa pelajar tingkatan dua hingga tingkatan empat akan meneruskan dasar itu sehingga tamat persekolahan menengah. Pendekatan itu juga telah menyediakan pilihan kepada sekolah untuk mengajar dua subjek itu sepenuhnya dalam bahasa Inggeris, bahasa Malaysia atau dwi bahasa," katanya dalam kenyataan media.

Menurut Dr Chua, berikutan dengan pengumuman itu, kerajaan telah mendengar suara rakyat dengan merencanakan formula 'menang-menang' untuk semua pihak berkepentingan.

"Bagaimanapun, menjadi harapan MCA bahawa kemeterian pelajaran akan menekankan kepada penggunaan bahasa Inggeris bagi melengkapkan rakyat dengan bahasa sejagat itu selaras dengan perkembangan dunia," katanya.

azlanBeliau juga berharap kementerian akan berusaha ke arah menjadikan bahasa Inggeris sebagai mata pelajaran wajib lulus dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Kesusateraan Inggeris sebagai mata pelajaran wajib di sekolah.

Pada 4 November lalu, Muhyiddin, selaku menteri pelajaran mengumumkan kerajaan bersetuju membenarkan murid kohort PPSMI untuk meneruskan pembelajaran kedua-dua mata pelajaran itu dalam bahasa Inggeris sehingga tingkatan lima.

"Jadi pengajaran dan pembelajaran matematik dan sains di sekolah rendah hanya akan dilaksanakan sepenuhnya dalam bahasa Malaysia pada 2016 manakala di sekolah menengah adalah pada 2021.

mahathir and muhyiddin yassin ppsmi english education"Dengan keputusan itu, pemansuhan PPSMI adalah kekal. Kerajaan tidak bercadang untuk melaksanakan semula PPSMI seperti yang dituntut oleh sesetengah pihak," kata Muhyiddin.

Sebelum ini, beberapa pihak, termasuk mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad, lantang mendesak kerajaan supaya meneruskan PPSMI di sekolah.

  • Adam Sejodoh · Pengulas Tertinggi
    Dalam usaha menguasai bahasa asing termasuk bahasa Inggeris, adalah diingatkan kepada puak-puak yang mengagungkan sangat bahasa asing supaya menyediakan diri sebagai RAKYAT MALAYSIA yang benar-benar tulin dan JATI 100%. Cukup jelas rancangan kerajaan dalam MBMMBI dan jangan cuba meminta lebih daripada yang sepatutnya untuk menginggeriskan sistem pendidikan kita. Sesiapa rakyat Malaysia seharusnya berganding bahu memajukan bahasa Melayu sehingga mencapai kecemerlangan dan setanding dengan bahasa7 asing yang telah maju. Kalau kita terus menerus menganggap bahasa Melayu sebagai bahasa kampungan dan tidak bernaiai ekonomi, sampai bila Malaysia maju dengan bahasanya sama seperti Jepun, Rusia dan sebagainya. Kepada para pemimpin, sila gunakan bahasa Melayu seperti negara Indonesia yang mana mereeka benar-benar bangga dengan bahasa mereka. Tidak mustahil satu waktu Indonesia akan menjadi negara TERMAJU dan tidak mustahil juga negara kita pula menjadi pengemis di tanah Indonesia. Indonesia sudah mula menggunakan bahasa TEKNOLOGINYA DALAM BAHASA MELAYU, sementara Malaysia masih terkial-kial menginggeriskan sisitem pendidikannya. Aneh...! Inikah MELAYU JATI....! FIKIRLAH SENDIRI....!!!
    • Ieyatsu Sawada
      Tidak kira samada PPSMI atau MBMMBI sesungguhnya adalah usaha kerajaan untuk meningkatkan daya saing anak-anak kita pada masa depan. Kalau nak bincang, biar rasional dan akademik. Jangan emosi......
  • Abu Bakar Ahmad
    Yang perlu dimantapkan subjek Bahasa Ingggeris shj. Jangan memandai usik subjek yg lain pula. Hal ini membawa implikasi besar terhadap struktur, dasar akta pelajaran, dan perlembagaan. Fikir-fikirkan mengapa belajar dari sekolah rendah hingga menengah iaitu hampir 11 tahun murid kita tak boleh kuasai BI. Fokus kpd persoalan ini, llihat semula pedagogi dan kaedah P&P Bahasa Inggeris yg dilaksanakan di sekolah selama ini. Mungkin perlu revolusi terhadap subjek ini. Jika ini difikirkan insyaallah sistem pendidikan negara akan hebat, maju dan penuh dengan jati diri bangsa Malaysia. Sebelum mewajibkan subjek BI lulus dlm peperiksaan, pastikan semua persediaan termasuk semua murid hingga kawasan pendalaman telah bersedia dan menguasai bhs tersebut.
    "Bahasa Roh Bangsa".
    • Ismie Mohd Asraf · · Pengulas Tertinggi · Guru di Kementerian Pelajaran Malaysia
      Pada pendapat sy,BI sebagai syarat wajib lulus exam boleh dibuat jika semua sekolah terutama sekolah di kawasan luar bandar dan pedalaman mendapat guru BI yg betul2 terlatih. Sekolah tempat sy mengajar d Tenom, Sabah ni masih belum cukup guru opsyen BI. Sehinggakan saya yg opsyen Biologi terpaksa diserap ke Panitia BI. Bayangkn mcm mana guru bukan opsyen tiba2 ajar BI. Amat tidak adil jika sekolah masih tidak cukup guru BI yg betul2 opsyen dan mahir, tetapi dasar BI sbg syarat wajib lulus mahu dilaksanakan. Sudah la ada sebahagian pelajar luar bandar yg bersusah-payah utk lulus BM, tiba2 ditambah pula BI sbg syarat wajib lulus. makin susah la pljr kami mau lulus.
    • Maxwell Pedro
      Rombak dan reformasikan Sistem Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Inggeris di sekolah...dulu time ngajar guru ja yang cakap atau dgn kata lain guru lebih banyak cakap dari pelajar...macam mana pelajar nak perfect dalam bahasa inggeris????

      Alaa...tak perlulah mengagung-agungkan bahasa inggeris...agap saja ia penting sebagai Bahasa Antarabangsa....

      Dulu tujuan PPSMI diperkenalkan kerana dengan alasan ianya bahasa ilmu dan semua buku ditulis dalam bahasa inggeris...so dengan alasan nak maju kita terpaksa untuk mengajar subjek sains dan math dalam bahasa inggeris...

      Alaaa...daripada buang berjuta2 or berbilion2 tuk semua tu baik tubuhkan Jabatan Penterjemahan Negara yang mana berfungsi sebagai badan yang menterjemah semua buku2 dari luar ke dalam bahasa melayu....kalau kat jepun misalnya mereka banyak menterjemahkan buku ke dalam bahasa mereka...buku yang baru sehari dikeluarkan dalam bahasa inggeri..seminggu kemudian orang jepun dah terjemah dan keluarkan dalam bahasa jepun....ORANG JEPUN BELH MAJU PUN LAGI MAJU LAGI......
  • Ipoh Mali · Top Commenter
    Akhirnya Siapa yg Tunduk kepada Cina Soi lek Porno ini? Mana pergi Pejuang Melayu? mana Brahim Ali? Mana ZulNordin? Mana Perkasa? Inilah Kerja Jahat Mahathir Mamak Kutty Merosakkan Melayu. Muhiyiddin Cakap Hari Jumaat Kerajaan Takkan tunduk.. Keputusan Muktamad! tak sampai 24jam.. Tunduk Pade MCA? Flip Flop Sama Macam Najib.. UMNO penggadai Bangsa dan Agama..
    • Syamsul Fahmy · Top Commenter · Works at FICO
      Sokong 100%.memang muhyiddin ni Dari dulu lagi x pandai n not talented to be a minister.masa jadi
    • Syamsul Fahmy · Top Commenter · Works at FICO
      Menteri besar Johor lagi mamat x guna ni pro-cina nk kaya cekap n penting diri sndr.ape susah lepas
    • Syamsul Fahmy · Top Commenter · Works at FICO
      Melayu tumbang geng2 barua UMNO ni lari overseas la duit haram dh byk dapat.kite kat sini nnt jadi melayu Singapore la..barua betul najib dgn muhyiddin ni..
  • Ariff Budiman
    Rakyat harus tolak keputusan bermain kompromi yang mengelirukan ini. Mengapa mesti tunggu 2021? Reson: takutkan Mahathir, nak gembirakan Mahathir dan konco2nya. Ini bukan keputusan yang bijak dan berani; ini main2 politik untuk mengabui mata rakyat dan menipu mereka. Tolak UMNO/BN sepenuhnya; kembalikan daulat bahasa Melayu di tempat tumpah darah bahasa itu. Pemimpin berdolak-dalik begini tidak boleh dipercayai; mereka akan ubah lagi bila dapat undi besar. Jangan biarkan penipu terus-menerus menipu kita. Tolak UMNO/BN dalam PRU13!! HAPUSKAN PENIPU DALAM POLITIK!!
  • Ibn Abd Halim · Top Commenter · DTC
    Kalau tak silap aku semasa Dr Mahathir memperkenalkan PPSMI yang paling lantang menentangnya ialah MCA. Sandiwara apa daaa?
  • Muhammad Hafidz Abdullah · Top Commenter · Owner/ President at Kelab MHA
    Mantan PM Tun Mahathir mendesak agar PPSMI diteruskan kerana projek dan ideanya bukan dia fikrikan anak bangsa Melayu yang tercicir, Mahathir bukan Melayu tapi ..........................
  • Tang Kieh Kiong · Top Commenter · Works at Pelajar It
    Hari ini satu,
    besok pula satu,
    lusa buat hal lagi satu...
    sentiasa bertukar...
    nak suruh rakyat ikut yang mana satu....
  • Mat Nizam Md Nidzam · Top Commenter · KUiTTHO
    pada aku senang je nak selesai masalah ni... kita ikut sahaja cadangan arwah tun razak dulu.. Kita ambil guru2 daripd negara2 komanwel untuk ajar subjek bahasa inggeris. kalao kita kaji, subjek bahasa inggeris ini sbnrnya lebih berkesan jika diajar oleh org putih.. x percaya, lihat MRSM da mula terapkan proses ini... berjaya..
  • Latiff Haron · Top Commenter · Sys batu gajah
    Rakyat juga menyambut baik pendekatan cara halus utk melenyapkan MCA, MIC, PPP dan Gerakan, supaya tidak lagi mendatangkan bebanan dan permasalahan di masa akan datang.
  • Mat Jusoh · Top Commenter · MPSI
    sekali nak PPSMI sekali nak mansukh, apa dah jadi ni, akhirnya murid dengan cikgu juga yang pening, mana satu yang mesti diikut.............

Tiada ulasan: