Jumaat, 25 November 2011

MULUT BUAYA OK LAGI...HARIMAU PUN OK LAGI...BAGAIMANA JIKA MASUK NERAKA

'Keluar mulut harimau masuk mulut buaya' | Print |
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 24 Nov: Pakatan Rakyat mendakwa Kerajaan BN tidak menghormati pandangan umum khususnya Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) apabila meneruskan bacaan kedua Rang Undang-Undang (RUU) Perhimpunan Aman di Dewan Rakyat.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, RUU yang dibentang pada Isnin lalu untuk bacaan kali pertama itu jelas tidak mengambil kira pandangan Suhakam dan Suruhanjaya Bebas Aduan dan Salah Laku Polis (IPCMC) yang diwujudkan untuk menangani isu-isu berkenaan hak asasi dan demokrasi.

"Rang undnag-undang ini bukan untuk mengizinkan perhimpunan tapi undang-undang untuk memperuntukkan sekatan bagi menghalang perhimpunan aman diadakan.

"Ia menunjukkan kerajaan mengenepikan saranan dan cadangan yang dibuat oleh Suhakam dan IPCMC yang mencadangkan supaya rakyat diberi ruang kebebasan yang lebih baik kepada ruang demokrasi di negara ini," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.

Terdahulu, beliau bersama empat lagi Ahli Parlimen Pakatan mewakili Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat ke Suhakam menyerahkan memorandum berhubung RUU yang didakwa lebih mencengkam rakyat itu.

Mereka ialah Dr. Hatta Ramli (PAS-Kuala Krai), Sivarasa Rasiah (PKR-Subang), Zuraida Kamaruddin (PKR-Ampang), dan Fong Kui Lun (DAP-Bukit Bintang).

Sivarasa berkata, memorandum tersebut diserahkan kepada Pesuruhjaya Suhakam, Datuk Muhammad Sha'ani Abdullah meminta pihaknya menyuarakan pandangan berhubung RUU yang mendapat tentangan banyak pihak itu.

Sebagai respons kepada memorandum tersebut, Sha'ani bersedia memanjangkannya ke pihak atasan dan bersetuju bahawa RUU itu mengenepikan pandangan Suhakam sebelum ini.

"Kita sebutkan pada Suhakam bahawa Pakatan kesal Rang Undang-undang ini dibentangkan secara tergesa-gesa untuk diluluskan dan ada yang bertentangan dengan Perlembagaan yang memperuntukkan hak berhimpun," katanya yang juga Naib Presiden PKR.

Sementara itu, sambil menyifatkan RUU itu seperti "keluar mulut harimau masuk mulut buaya", Mahfuz berkata ia bukan untuk mengizinkan perhimpunan tapi undang-undang untuk memperuntukkan sekatan bagi menghalang perhimpunan aman diadakan.

Katanya, RUU itu lebih teruk daripada Sekyen 27 Akta Polis yang menyebut mana-mana premis persendirian tidak perlu kepada permit untuk perhimpunan.

"Sekyen 27 Akta Polis seperti ditafsirkan di mahkamah iaitu tempat persendirian dibolehkan untuk berhimpuntanpa perlu diberitah tapi dalam ran undnag-undang ini, tempat persendirian pun tidak dibolehkan," jelasnya yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena.

Tambahnya, Umno BN harus sedar RUU itu bakal menjerat mereka kerana merekalah yang selalu mengadakan program di premis awam sperti sekolah, yang disenarikan sebagai salah satu tempat yng dilarang berhimpun.

"Harap kerajaan sedar ada beberapa perkara yang menjerat mereka.

"Kalau Umno sedar saya percaya kerajaan akan tarik balik. Kalau Umno BN buat program di sekolah, kita bantah, Umno nak buat program di mana?" katanya.

Sementara itu, membidas kenyataan Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein bahawa kerajaan tidak akan melayan tuntutan supaya RUU ini ditarik balik, beliau berkata, ianya membuktikan kerajaan enggan menerima pandangan orang lain.

"Inilah dia sikap keras kepala kerajaan yang tidak boleh menerima pandangan orang lain. Suhakam selaku penasihat yang menasihati soal demokrasi telah menasihati kerajaan.

"Kerajaan habis duit RM10 juta untuk tubuh suruhanjaya pembaikan polis tapi nasihat mereka kita tak guna.

"Kita bayar gaji, elaun kepada Suhakam tapi kita tak dengar pendapat mereka," katanya.

Kecaman Mahathir dan nurani Saifuddin | Print |
Ahmad Lutfi Othman
Wawancara Mingguan Malaysia, Ahad lalu dengan Dr Mahathir Mohamad, mengenai persiapan Umno menjelang PRU13, sempena perhimpunan agung parti itu, bermula 29 Nov ini, dikatakan mencetuskan rasa tidak puas hati ramai pemimpin dan aktivisnya. Mingguan dan Utusan Malaysia nampaknya masih menjadikan bekas Perdana Menteri itu sebagai sumber berita utama berbanding akhbar arus perdana yang lain.

Bercakap kelemahan Umno, seperti lazimnya, Mahathir mengecam dan meletakkan sepenuh kesalahan kepada pengganti beliau, Abdullah Ahmad Badawi: "Umno sudah menjadi rosak teruk apabila Abdullah mengambil alih. Ini kerana beliau mengutamakan keluarganya dan macam-macam lagi pertuduhan rasuah. Lepas itu orang tahu tentang penglibatan menantunya."

Bagaimanapun, Mahathir yang dilihat lebih percaya kepada Muhyiddin Yassin, turut menyindir Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Najib Razak: "Umno memerlukan banyak masa supaya ia boleh diperkuatkan. Tapi beliau pun sibuk dan tidak mempunyai masa yang cukup. Pemimpin-pemimpin Umno yang lain pula belum ada kredibiliti dan masih baru."
(Khabarnya Mahathir tidak senang dengan kegemaran Najib yang kerap melancong keluar negara).

Mahathir terus memperlekeh kemampuan pemimpin Umno, termasuk para menteri dan ketua bahagian, yang disifatkannya gagal menjawab serangan pembangkang khususnya mengenai rasuah dan kronisme. "Di kalangan pemimpin Umno tidak banyak yang berkaliber, tambah lagi mereka dikaitkan dengan rasuah seperti (semasa) bertanding untuk Ahli Majlis Tertinggi," bidasnya.

Ditanya apakah orang Melayu sudah kritikal terhadap Umno, beliau menjawab: "Ini adalah soal impression bahawa Umno dipimpin orang yang korup dan orang yang ada kelayakan tidak dibenarkan masuk dan pegang jawatan. Ini adalah benar, malah kita hendak cari pemimpin dalam Umno sekarang pun susah. Di Selangor begitu ramai orang Melayu tapi hendak cari pemimpin cukup susah ..."

Segera saya teringat buku Reformasi Pembiayaan Politik di Malaysia, terbitan tahun 2010, yang dihasilkan sekumpulan pengkaji Transparency International. Mahathir merupakan salah seorang yang diwawancara. Beliau dipetik sebagai berkata: "Hakikatnya setiap orang yang dilantik ke jawatan Majlis Tertinggi Umno dalam tahun 2009 memang kerana mereka menggunakan wang. Jadi bolehlah anda mengatakan bahawa jawatankuasa pusat Umno sebenarnya terdiri daripada orang yang bersikap rasuah."

Seorang teman mengirim emel kepada saya, mengutip respons Ketua Pembangkang Dun Kelantan, Md Alwi Che Ahmad dalam Facebook. Saya tertarik dengan ungkapan Alwi, di antaranya: "Hari ini Tun M kata macam-macam, Melayu gaduh sama sendiri, pemimpin Umno tiada pelapis ... saya nak tanya Tun M, bukankah di zamannya Umno dan PAS mula gaduh? Dia benci PAS sebab Yusof Rawa pernah kalahkan beliau. Lepas itu dia pecat Musa Hitam, kemudian guna Pak Ghafar, lepas itu suruh Anwar kalahkan Ghafar. Sebelumnya dia benci Tengku Razaleigh, kemudian pecat Anwar ...

Dalam FB, Alwi kelihatan berdebat dengan seorang penyokong Mahathir. Beliau turut merakamkan: "Dulu saya selalu hantar Tun M keluar negara. Cium tangan hormat pemimpin dan orang tua. Tetapi suatu hari di bilik bunga raya, saya tengok Pek Khing letak tangan atas bahu Tun M, Vincent Tan pula salam biasa, saya jadi kaget. Lepas itu saya refused menghantarnya tetapi hati saya memberontak. Aku hormatkan dan muliakan pemimpinku, (tetapi) bangsa lain ....

"Saya cuma minta dia berlaku adil dalam kritikannya .... anak-anaknya tiada yang tidak kaya raya, kapalterbang sendiri pun ada, dia hentam Cina, tapi di sekelilingnya semua Cina berjaya, saya hanya mahu dia berlaku adil!"

Apa pun, saya lebih terkesan dengan gesaan Mahathir agar Umno memberikan tumpuan untuk menarik pengundi Melayu. Bekas Presiden Umno ini tidak pula menunjukkan kebimbangannya dengan trend pengundi bukan Melayu, khususnya komuniti Cina, yang dijangka terus menolak BN dalam PRU13 nanti.

Mahathir seperti mahu menyampaikan mesej bahawa jika berlaku swing undi di kalangan orang Melayu -- walaupun sedikit -- peluang BN untuk mengekalkan penguasaan di Putrajaya terjejas dengan teruk.

Dari sisi lain, bukankah selama ini banyak pihak risau tentang keupayaan PAS untuk mendekati dan meraih sokonganmasyarakat Melayu luar bandar, khususnya di kampung-kampung tradisi dan peneroka Felda? Maknanya, yang perlukhuatir dan berusaha berlipat ganda untuk memenangi minda dan hati orang Melayu adalah PAS, bukannya Umno, 'kan?

II.

Dua hari sebelum berlangsungnya majlis diskusi e-buku, Kalau Saya Mahasiswa, di Universiti Islam Antarabangsa, Gombak, saya menerima SMS Saifuddin Abdullah, Timbalan Menteri Pengajian Tinggi yang mempelawa untuk turut memeriahkan program berkenaan.

Saya memanjangkan jemputan itu kepada rakan-rakan lain. Bukunya itu telah saya hadam, namun saya percaya sudut pandangannya tentang dunia kampus tetap segar dan mencabar, apatah lagi UIAM merupakan gelanggang paling sesuai membicarakan isu-isu yang membelenggu kebebasan akademik, menjerut suara mahasiswa dan memperbudak golongan cendekiawan.

Keuzuran menghalang saya, diganggu pula dengan deadline Harakah. Final bola sepak Sukan SEA di antara Harimau Muda dengan pasukan Indonesia di malam sama memang mengujakan tetapi saya hanya beminat untuk mengetahui keputusannya. Jantung saya masih tidak selesa untuk menanggung debaran yang memenatkan!

Tanpa mengetahui perkembangan diskusi itu, esoknya, pagi Selasa, saya bertanyakan Saifudin melalui SMS, dengan hasrat untuk turut mengulasnya dalam kolum ini. Tanpa menjelaskan, beliau hanya minta alamat emel saya.

Rupanya saya ketinggalan keretapi. Pada saat-saat akhir, UIAM membatalkan program itu. Saya turut merayau ke akaun Facebook Saifuddin. Beliau menyifatkannya, "ini tribulasi dan asam garam perjuangan". Kepada Malaysiakini, beliau berkata, "inilah kali pertama saya dijemput tapi program dibatalkan."

Waduh, alahai ... dan aneh sekali, di waktu Mahkamah Rayuan cuba memberikan ruang untuk warga kampus melaksanakan hak yang dijamin Perlembagaan, Rektor UIAM -- tentunya selepas mendapat arahan menteri, yakni boss Saifuddin sendiri -- yang mempunyai latar belakang undang-undang yang hebat bertindak senekad itu atas alasan "isu Auku sedang hangat diperkatakan".

Belum pun berlalu episod hitam menimpa Prof Aziz Bari, UIAM seperti ghairah menagih kontroversi baru. Kali ini bukan membabitkan mana-mana tokoh pembangkang, kerana yang dihalangnya adalah seorang timbalan menteri dan Ahli Majlis Tertinggi Umno.

Saya pernah mengusik Saifuddin; nampaknya beliau seperti keseorangan, atau mungkin hanya didokong Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin dan Naib Presiden MCA, Senator Gan Ping Sieu, yang juga Timbalan Menteri Belia dan Sukan. Ketiga-tiga mereka popular dengan aktiviti bola keranjang, YB'sCanJump. Jawabnya, "ada ramai lagi tetapi tidak berani bersuara."

Mengapa Saifuddin digeruni? Meskipun tegas mempertahankan prinsip dan berani menongkah hujah lapuk yang dikemukakan rakan-rakannya dalam BN, termasuk menyanggah daleh kolot pegawai kanan universiti, tutur katanya tetap teratur dan sopan. Dalam satu program TV, Saifuddin membidas tajam pendirian bebal bekas Naib Canselor UiTM, Ibrahim Ali Shah.

Dalam e-bukunya, Saifuddin menegaskan, Auku jelas mengongkong dan mengawal gerakan mahasiswa sehingga menjadikan mereka lesu.

Beliau juga menolak hujah yang mendakwa Auku tidak menyekat gerakan pelajar hanya kerana banyaknya jumlah program yang dijalankan di kampus. Beliau mengkategorikan tiga jenis program mahasiswa, iaitu aktiviti, bakti dan advokasi.

Baginya, program yang sekadar aktiviti kurang berkesan, manakala bakti dianjurkan dalam satu siri atau pakej yang punya matlamat tertentu. Sedangkan advokasi ialah prsoes pembuatan atau mempengaruhi pembuatan keputusan, yang dilakukan menerusi memorandum, perundingan, melobi dan sebagainya.

"Ada aktiviti yang sekadar aktiviti. Ada aktiviti yang bersifat bakti. Ada aktiviti yang bersifat bakti dan advokasi. Manakala ada aktiviti yang bersifat advokasi sahaja, dan ada yang bersifat advokasi dan bakti sekali gus, tetapi jarang terdapat advokasi dan aktiviti sekadar aktiviti.

"Gerakan mahasiswa ditandai oleh sifat atau ciri advokasi," jelas Saifuddin. Dan inilah jenis program yang terpaksa menempuh pelbagai halangan di universiti.

"Ada yang berpendapat Auku 1979 perlu untuk mengawal mahasiswa daripada berpolitik kerana bimbang mahasiswa menentang kerajaan. Soalnya, mengapa tidak ditanya mengapakah kerajaan ditentang oleh mahasiswa?" katanya, dipetik daripada e-buku "Kalau Saya Mahasiswa".
Mansuh Ordinan Darurat tiada makna kepada rakyat | Print |
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 24 Nov: Pemansuhan Ordinan Darurat yang diusulkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan diluluskan pada persidangan Dewan Rakyat hari ini, tidak boleh diterima oleh PAS dan Pakatan Rakyat.

Penolakan tersebut dibuat memandangkan pemansuhan ordinan itu tidak memberikan makna kepada rakyat kerana ia masih mengekalkan kuasa kepada Kerajaan Pusat untuk mengisytiharkan darurat di negeri-negeri dan negara ini.

Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahuddin Ayub berkata, realiti itu berlaku apabila pemansuhan tersebut tidak turut sama menarik balik fasal-fasal yang melibatkan perlanggaran kuasa oleh Kerajaan Pusat.

Menurut beliau, fasal-fasal tersebut terutamanya Fasal 149 dan 150 ordinan itu yang jelas memberikan kuasa kepada Kerajaan Pusat untuk mengisythirkan darurat terhadap sesebuah negeri di negara ini yang tidak pun dimansuhkan.

Katanya, pada hal kedua-dua fasal itu sebelum ini telah pun dipinda sebanyak 6 kali, tetapi masih tetap juga tidak dimansuhkan kuasa darurat yang diberikan kepada kerajaan.

"Dengan itu, Kerajaan Pusat tetap mempunyai kuasa untuk mengisytiharkan darurat terhadap sesebuah negeri yang tidak berada di bawah BN untuk membolehkan parti itu terus berkuasa," katanya ketika berucap membahaskan pemansuhan Ordinan Darurat pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Tindakan tersebut, menurut beliau, jelas merupakan satu bentuk perlanggaran kuasa dan pihak pembangkang tidak boleh menerima sekali-kali pengisytiharan darurat yang dibuat oleh kerajaan untuk kepentingan politik bagi membolehkan parti itu terus berkuasa.

"Pengisytiharan darurat hanya boleh kita terima disebabkan berlaku bencana alam," katanya yang juga Naib Presiden PAS.

Sebelum ini, menurut beliau, Kerajaan Pusat pernah menyalahgunakan ordinan tersebut dengan mengisytiharkan darurat di Kelantan dan Sarawak suatu ketika dulu.

Katanya, tindakan tersebut diambil berdasarkan peruntukan Ordinan 64, 66 dan 77 yang jelas bermotif politik, bukannya untuk kepentingan negara dan rakyat.

"Bila undang-undang ini diungkai hari ini, ia masih tidak menjamin tindakan itu tidak akan berlaku kerana kerajaan masih diberikan kuasa untuk melakukannya," ujarnya.

Berdasarkan pemikiran yang waras, tambahnya, kejayaan yang dinikmati negara hari ini adalah kejayaan rakyat dan pejuang-pejuang terdahulu.

"Setiap kita mahu negara kita terus menempa kejayaan dan tidak mahu merosakkan masa depan negara. Sehubungan itu, setiap rakyat mahu demokrasi di negara ini disuburkan," tegasnya.

Sekiranya demokrasi tidak disuburkan, tambah beliau lagi, rakyat pasti bangkit di jalan raya seperti yang berlaku di negara-negara Timur Tengah baru-baru ini.

K'jaan tidak pernah bincang RUU Perhimpunan Aman | Print |
Muhammad Faizal

KUALA LUMPUR, 24 Nov: Bekas Presiden Majlis Peguam, Datuk Ambiga Sreenevasan berkata, kerajaan tidak pernah membincangkan perlaksanaan Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman dengan badan itu.

"Perkara ini tidak pernah dibincangkan dengan Badan Peguam Malaysia dan kita melihat ia amat bertentangan dengan hak asasi negara ini dan juga perlembagaan.

"Saya membantah perlaksanaan tersebut serta tindakan kerajaan melaksanakan Rang Undang-Undang tersebut melanggari dengan amalan sistem demokrasi negara," jelas Pengerusi Bersih 2.0 itu.

Dalam pada it, beberapa badan bukan kerajaan (NGO) dan individu mengadakan perhimpunan aman dalam Kempen Kebebasab Berhimpun (KKB) di hadapan bangunan Parlimen hari ini.

Kempen itu bagi menyatakan bantahan terhadap kerajaan yang telah membentangkan rang undang-undang baru iaitu Bil Perhimpunan Aman.

Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar yang turut serta dalam perhimpunan KKB itu menjelaskan melalui perlaksanaan rang undang-undang yang baru itu telah menyekat sepenuhnya kebebasan rakyat untuk mengadakan perhimpunan.

"Kerajaan akan membuat bacaan kedua hari ini tapi apa yang pasti Pakatan Rakyat membantah keras rang undang-undang tersebut walau apa jua alasan diberikan oleh kerajaan.

"Kita melihat dalam masa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak menyatakan ingin mengamalkan sebuah negara demokrasi tetapi dengan perlaksanaan rang undang-undang terbaru ini menutup sepenuhnya amalan demokrasi," jelasnya.

Sementara itu, Ahli Parlimen Batu, Tian Chua memberitahu dengan kelulusan undang-undang tersebut, secara langsung ceramah-ceramah parti politik kalau sebelum ini hanya memerlukan dua minggu permohonan permit terpaksa menunggu selama sebulan.

"Halangan berlaku semasa dalam permohonan permit dan jika ada di antara mereka yang hadir mendengar ceramah itu membawa kanak-kanak maka penganjur akan dikenakan tindakan RM20 ribu jika disabitkan bersalah.

"Begitu juga jika terdapat warga asing yang juga turut hadir maka penganjur juga akan dikenakan tindakan," katanya.

Tambahnya lagi, undang-undang tersebut merangkumi kesemua tempat sama ada terbuka mahupun tertutup.

“Sekali lagi ditekankan di sini Pakatan Rakyat membantah sekeras-kerasnya perlaksanaan rang undang-ndang tersebut dan kita akan bahas sepenuhnya bagi memastikan ia ditarik balik," sambungnya lagi.



Katanya, tindakan Kerajaan BN yang masih mencengkam rakyat dengan pemansuhan Ordinan Darurat dan pembentangan Akta Perhimpunan Aman yang tidak boleh diterima oleh orang ramai, dilihat oleh rakyat sebagai tindakan kerajaan untuk mengecilkan demokrasi di negara ini.

Beliau berharap agar kejadian di Timur Tengah diambil pengajaran oleh Kerajaan BN supaya tidak turut terjadi di negara ini.

Rakyat tolak ‘khurafat’ dipertahankan Umno | Print |
Aslani M

TUMPAT, 24 Nov: Unsur ‘khurafat’ kononnya hanya Umno mampu mentadbir negara yang dipertahankan pemimpin parti itu sejak 54 tahun lalu, kini semakin hilang.

Ini dibuktikan di Kelantan sejak 21 tahun lalu rakyat memilih ketuanan Islam yang ternyata mampu melahirkan kesejahteraan kehidupan rakyat.

Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, ‘khurafat’ yang bermati-matian dipertahankan pemimpin Umno sebelum ini sudah tidak lagi diendahkan rakyat.

“Umno dok jaja hanya merekalah yang mampu mentadbir negara buat selama-lamanya, kononnya parti lain tidak ada kemampuan.

“Sebaliknya rakyat Kelantan membuktikan mereka sudah lama menolak ‘khurafat’ peninggalan Umno sejak pilihan raya 1990 sehingga sekarang,” katanya pada ceramah isu semasa di Dataran Pasir Pekan malam semalam.

Hadir sama Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Timbalan Menteri Besar, Datuk Ahmad Yakob, anggota parlimen Tumpat, Datuk Kamaruddin Jaffar, aggota Exco, Che Abdullah Mat Nawi dan Adun Kelaboran, Mohd Zaki Ibrahim.

Orang ramai tetap memenuhi ruang tempat ceramah biar pun hujan lebat sepanjang hari.

Mohamad berkata, pemimpin Umno sejak merdeka lagi melaungkan dogma tanpa Umno rakyat negara ini tidak akan menikmati pembangunan.

Bagaimanapun katanya, Kelantan yang bukan ditadbir Umno sejak lebih 21 tahun lalu juga membangun pesat seperti negeri-negeri lain.

“Umno mendabik dada sebenarnya kerana sejak dahulu sehingga sekarang mereka bergantung kepada undi pos, pengundi di Felda, Felcra dan sokongan rakyat Sabah serta Sarawak,” ujarnya.

Kamaruddin pula berkata, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak kelihatan begitu rimas sekarang sehingga teragak-agak mahu menentukan tarikh pilihan raya umum ke-13.

Katanya, kalau sebelum ini geger diperkatakan Perdana Menteri gemarkan tarikh 11.11.2011 untuk membubarkan parlimen, namun tidak pula menjadi kenyataan.

”Presiden Umno dilihat seperti takut sekarang, lagi lama menduduki kerusi Perdana Menteri musuhnya bertambah ramai.

”Musuh bukan sahaja berada di luar, sebaliknya berada dalam Umno sendiri. Malah, Tun Dr Mahathir Mohamad pernah menyebut Umno busuk sehingga ke usus,” katanya.

Tiada ulasan: