Isnin, 14 November 2011

BANYAK ISU2 SUSAH NAK JAWAB...SEBAB ORANG PENGAMPU BUKAN ORANG2 TAKWA...FITNAH TIMBUL...FITNAH YANG KITA CIPTA SENDIRI...MAKA TERIMALAH PADAHNYA...

Lim: Najib mesti tarik balik pinjaman projek lembu
Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang mahu Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak campur tangan dalam skandal Perbadanan Feedlot Nasional (NFC) dengan menarik balik pinjaman mudah RM181 juta yang diberikan kerana mendakwa perlaku penyelewengan.

NONE"Najib perlu campur tangan dalam skandal RM10 juta pembelian 'kondominium untuk lembu' dengan menarik balik pinjaman RM181 juta yang diberikan kepada NFC tetapi tidak digunakan untuk tujuan penternakan lembu.

"(Ini pun) jika beliau serius dengan dasar transformasi negara dan juga slogan Rakyat Didahulukan Pencapaian diutamakan," kata Lim dalam satu kenyataan media hari ini.

Bagaimanapun, Lim berkata bahawa pendedahan RM10 juta dibelanjakan bagi 'kondominium untuk lembu' bukan kebimbangan utama keseluruhan kemelut berkenaan.

"Apa yang mengejutkan ialah kenyataan oleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani, Datuk Seri Noh Omar yang membantu dan bersubahat dengan penyelewengan dana awam itu."

Menurut Lim, daripada melahirkan rasa terkejutnya, berhubung apa yang didakwa sebagai penyelewengan pinjaman untuk penternakan lembu itu, menteri tersebut sebaliknya tampil dan mempertahankan NFC.

NONE"Apakah salah guna dana awam daripada pinjaman mega yang diberikan kepada ahli keluarga jemaah menteri atau kroni adalah perkara biasa di bawah pentadbiran sekarang?" soal Lim yang juga ahli parlimen Ipoh Timur.

Sebelum ini, Noh cuba menepis tanggungjawab pembelian kondominium mewah berharga RM9.8 juta itu daripada kerajaan dengan mengatakan bahawa pemberian pinjaman terpaksa mematuhi syarat-syarat yang ketat dan bahawa tiada apa-apa permohonan untuk membeli kondominium yang diluluskan.



  • Azwan Hashim · Pengulas Tertinggi · Binary College
    Setuju untuk ditarik balik. Ikut suka dier orang jer belanja duit rakyat. Dier orang ingat duit maka bapak dier orang.

    SPRM sila siasat penyelewengan duit aku juga.
    • Abee Fiona Fabian · Pengulas Tertinggi
      Azwan SPRM tak minat nak siasat kes 'Kondo untuk Lembu" rm250J yang dorang mahu siasat ialah cam kes TBH rm3k je beli bendera je you tau jugak kan SPRM ni LEMBU umnongok
    • Lee Beng Soon
      Abee Fiona Fabian abee nak siasat ape tu semua salah labur tak rasuah tak salah lah
    • Nizam Hamid · Pengulas Tertinggi · Sekolah Kebangsaan Chabau
      sprm nama saja,Tapi pada hakikat nya sprm cucuk hidong?kalau pati lain dari bn!tak sempat keluar lapuran berjujai2berbaris2 sprm tunggu kat depan kandang lembu tu ;ini lah sikap sprm upahan,rakyat umumnya dah tahu dan meluat dgn sikap dubell standard.
  • Tajudin Yaakob · Pengulas Tertinggi · Bekerja di OPEN POLTICAL UNIVERSITI
    bagi umno semuanya tidak salah......guna dana awam beri kpd ahli keluarga jemaah menteri dan kroni...tidak salah.memfitnah org tidak salah.membunuh org tidak salah.merogol org tidak salah.menyalahgunakan kuasa tidak salah.penasihat dia apco.yahudi sama yahudi semuanya okey.dia tak okey dgn bangsa lain.dlm isu ini yg bersalah rakyat........kenapa rakyat tetap memilih umno, walau pun banyak kesalahan dan kesilapan terbukti?
    • Abee Fiona Fabian · Pengulas Tertinggi
      UMNO tak salah Tajudin NAJIB+ROSMAH yang salah. tingok ja Rosmah Beli Cincin RM24J
    • Erabaru Mindamuda · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Business
      Itu yg kita tau yg tak tau berapa billion lg depa sapu bg kat anak beranak depa.
    • Ibn Abd Halim · Pengulas Tertinggi · DTC
      Abee Fiona Fabian,
      Najib dan Rosmahpun tak salah. Semua kerja yang mereka buat halal dan bukan jenayah. Yang haram hanya babi. Maki dia kata babi dia bengang. Makan babi dia tak mahu, haram sebab itu diajar oleh mak bapak dari kecil. Nampak babi mesti
      ludah.
    • شمس الدين · TTTC KL
      Abee Fiona Fabian mana ada beli cincin 24juta?? cincin tu saja jalan2 cari makan kat malaysia.. pas tu dia balik negeri la.. heh heh..
    • Nizam Hamid · Top Commenter · Sekolah Kebangsaan Chabau
      rakyat belanjawan ,kerana gula2telah di-tabur apa pun kalau tak kerana gula2melayu itu mati?kerana org ini mudah diperbodohkan oleh bangsa sediri,Tapi tidak pada bangsa yg lain? mereka2ini berfikiran terbuka/globar oleh yg demikian mereka ini bersikap beri kita ambil kerana itu hak kita,tak serperti org kita yg takut utk berubah .bagi mereka tiada unnoooo melayu itu mati dan terus mati;Walau bagai mana pun saya bersukor apa yg saya lihat kebelakangan ini para anak2muda dan para cerdek pandai telah merubah lanskap politek hari ini semoga hijrah itu akan membawa satu perubahan pada bangsa ugama negara ,khasnya buat jenarasi yg akan datang ,kita tidak mahu jadi musapir di-tempat sendiri oleh dek pati melayu ummmmmmmno,perasuah perhancur ,dulu saya bersama nya tapi sekarang tidak ,tidak dan terus tidak?
    • Min Mohamed Rani · Kuli Jer at Tenaga Nasional Berhad, Malaysia
      Rakyat beli brg kat KR1M....dikhabarkan harga brg2nya murah.Ye ke.....????
    • Hanafi Abd Ghani · Top Commenter · TMS Kuala Pilah
      Rakyat mudah lupa.
    • Farouk Harakiri · Top Commenter · Ground Support Engineer Team at MAS engineering Depot Subang
      Abee Fiona Fabian najib dan Rosmah tak salah.. yang salah adalah rakyat malaysia sendiri sebab mengundi dan memilih BN untuk meneraju pemerintahan malaysia..
    • Zamri Ali · Top Commenter · Kampong Pasir Puteh, Kelantan, Malaysia
      Farouk Harakiri , perbetulan, aku tak salah sbb tak pernah dalam hidup aku undi BN, haram hukumnya kalau aku undi BN selagi dia tak berubah kepada islam. yg salahnya mereka yg berjasad manusia tapi tidak berakal seperti manusia, PR dah kata BN barang naik , tapi tak nak juga fikir
    • Nuang Ibrahim · Top Commenter
      Abee Fiona Fabian , hehe..tah2, komisen lembu beli cincin...
  • Xyza Caution · Top Commenter
    kondominium tu utk menempatkan lembu2 kut....maklum la lembu zaman moden ni...xsuka dah duk dalam kandang....nnT xgemuk...daging x banyak...duk dalam suasana sejuk dan nyaman....baru la pertumbuhan daging drastik....satu lagi Projek Barisan Nasional....
    • Ibrahim Jusoh · Top Commenter · Manager at Bahagia World Alor Setar
      Xyza Caution. Cantik ulasan dan satira cerita anda. Yang menyebabkan saya tersenyum lebar ialah "Satu Lagi Projek Barisan Nasional". Apa kata ini dijadikan trade mark terhadap kritik-kritik penyelewengan macam ini.
    • Achiez Eizhar · Top Commenter · OIC
      Ibrahim Jusoh : setuju. 1 Malaysia..Lembu di dahulukan Condo d utamakan..
    • Master We · Kuching, Malaysia
      Achiez Eizhar . Perkara mcm ni dah dipraktikkan oleh geng bn sejak dulu kala lg, skrg dunia moden dan internet, baru maklumat mcm ni lebih terdedah. harap lepas pru13, bn belajar menginsafi diri dan belajar menjadi pembangkang setelah pr jadi kerajaan. yang pasti kalau bn kalah, gerenti ramai peguam malaysia dapat durian runtuh pasal banyak kes akan disiasat. pada masa tu, permintaan penerbangan ke luar negara pun banyak puak bn tempah, untuk mengelak dicekup. So, sebelum bertanding, passport ditahan 6 bulan lepas pilihanraya, gerenti ramai puak bn berpeluh dahi gelisah apa akan jadi pada meka, tengok apa nasib khir toyo.. :)
  • Pak Long · Top Commenter · Sek men keb baling
    ha! tarik la blik pinjaman..kalo pinjaman PTPTN utk rkyat kalut sgt suh byr siap berbunga & bercaj2 perkhidmatan..ha! najib..yg ni xde caj perkhidmatan ke? duit rkyat gak ni..
    • Zamri Ali · Top Commenter · Kampong Pasir Puteh, Kelantan, Malaysia
      Pak LOng, itu bukan duit rakyat, tapi hasil simpanan pak haji dan kak hajjah semenjak dari dalam kandungan ibu khusus untuk NFC.
    • Pak Long · Top Commenter · Sek men keb baling
      Zamri Ali ..kalo mcm 2 lg la teruk..duit org p hji tu..rkyt juga tu..aduhai...teruk benor la..kena tarik blik ni siap ngnbunga n caj prkhidmatan smua skali..bg sma adil..
  • William Lau · · Top Commenter · Works at Kerja sendiri
    Najib campur tangan pun tiada guna. cuma tumbangkan KERAjaan bn di pru 13 adalah cara YANG TERBAIK.
  • Nashrudin Hj Abd Rahim · Top Commenter · Politeknik Batu Pahat
    Kjaan sebuk kejar peminjam ptptn utk bayar hutang buat membiayaai sharizat lembu beli kondo rm10 juta, bukan wat bela lembu, lembu betullah!
    • Gattot Kaca Raja Langit · Dewa dewi langit
      betul tu, peminjam ptptn yg tidak membayar d larang sama sekali ke luar negara, apa kejadah umngok sial ni...kak jijat yg terang2 da ada bukit menyeleweng dana lembu xde sapa pun yg berani siasat.. di mana sprm?
  • Khirrudi Kajaga · Top Commenter · ATM graduate
    pada PAKATAN, kita sudah letih menjerit, SPRM buat bodoh je tiada tindakan jika tiada laporan polis. penulis cadangkan kita kumpulkan maklumat lengkap semua kes penyelewengan kerajaan dan buatkan satu buku untuk diedar/jual pada awam sebagai senjata utk p/raya. mereka berkuasa, tutup telingan, kita doakan mereka PEKAK dan BISU selama nya. ameen
    • Ddy Fahmin · Top Commenter · Works at Berniaga
      hari pendedahan olih yb saifuddin telah dibuat serentak dengan laporan ke SPRM. Tapi tiada siasatan langsong. sepatutnya SPRM dulu kena siasat.
  • Chan Son · Batu Gajah
    rayat kena bangun tidur,, kalau tidak anak cucu kita,, lebeh susah dari kita sekarang,, selain PR tak ada orang lain dapat bantu kita lagi,,,
    • Along Izo · Pahang, Pahang, Malaysia
      huuuu PR blh percaya ke huuu penang pon teruk huuuu
    • Shuib Hanafiah · Top Commenter · Smk teluk cengai
      Along Izo penang memang la teruk,sebab lembu2 umno berak merata2 di penang,kerana umno penang tak bagi makan mamak2 lembu itu.
    • Ehsanudin Zaini
      Along Izo dok penang la, baru tau teruk tak teruk~~
    • Zamri Ali · Top Commenter · Kampong Pasir Puteh, Kelantan, Malaysia
      Along Izo ! penang amat teruk bagi golongan UMGOK sebab kat sana tak ada rumput RM untuk disumbat ke dalam perut UMGOK, kalau sumbat juga akan sakit kembung perut UMGOK PEKEMBAR sebab kat sana RM nya bersih2.0
    • Qaseh Qaisarah Comey · Top Commenter
      Along Izo ,apa yg teruk??? pencacai UMNO La teruk..projerk tak dak nak kedarah..lembu kalu tk makan rumput mati laaaa///kikikik
    • Mohamad Sermin · Top Commenter
      Along Izo kerajaan Negeri Pulau Pinang memang teruk bayar hutang peningalan kerajaan BN yang terdahulu dari 630 juta dah tinggal 30 juta, jadi yang teruknya kerajaan BN yang tak bayar hutang, Inilah tahi dari lembu lembu BN yang kerajaan PAKATAN RAKYAT kena tanggung.
  • Azeeza Abdullah · · 101 subscribers
    Menteri dah jelaskan di Dewan Rakyat pada 8/11 (baca hansard), tapi LimKitSiang ketika perbahasan kenapa tidak ada sama utk menyoal menteri? Kalau diperhatikan, PKR yg beriya2 menyerang isu ini, skg telah diam... tapi mereka2 yang tidak hadir ketika perbahasan, tidak faham penerangan menteri tapi membising di luar... Kita fikir sama2 iye.
    • Laksamana Chu Hai Ree · Top Commenter · UTM Skudai
      saya yang tak ada dlm Parlimen pun faham ... duit pinjaman utk projek lembu .. yang suka2 beli kondo tu dah tentang salah besar .. pasti ada berlaku penipuan pemalsuan dokumen .... mcm kakitangan kerajaan buat loan beli komputer .. submit dokumen .. dpt rm5000 ... rm5000 beli barang lain ... ha ha ha ... jerung lagi besar mainannya.
    • Rosli Omar · Top Commenter · SABS Kuantan
      ini bukan isu PKR,PAS,DAP,MCA,MIC,UMNO....ini isu wang rakyat di boroskan.sebenarnya tidak perlu penerangan dari menteri tetapi amanah dan kejujuran dari menteri yg diperlukan.penerangn di parlimen lebih banyak penipuan dari kebenaran..so yg penting bukan penerangan menteri TETAPI kejujuran dan amanah seorang menteri yg di amanah kan menjaga duit rakyat
    • Laksamana Chu Hai Ree · Top Commenter · UTM Skudai
      cara taktik menipu pun kita dah tahu.
      Wujudkan projek lembu .. modal dlm rm10 juta (contoh).
      Buat dokumen .. Claim loan dgn kerajaan.
      Dpt duit ... joli lah apa sahaja ... he he he .. semua dlm kocek taktik tu.
  • Roberto Mancini · Top Commenter · Product Manager at Hewlett-Packard s r.o.
    BERITA TERKINI...KONDOMONIUM DI BANGSAR SUDAH MULA DI PENUHI DGN TAHI2 LEMBU...negara bersih rakyat sihat, puuuuiiii...
    • Aida Murni Jasin · Top Commenter
      Hahaha....boleh jual pd penduduk Bangsar buat samsu, shampoo, makeup supaya jadi macam mami lembu juga.
  • Shamsul Anwar Harun · University of Bradford, United Kingdom
    INI MENUNJUKKAN NAJIB TAK LAYAK LAGI MENJADI PERDANA MENTERI MALAYSIA. SECARA TERUS TERANG BN TIDAK AMANAH UTK MENERAJUI MALAYSIA DAN UMNO SUDAH TIDAK RELEVEN UNTUK ISLAM DAN MELAYU DIMALAYSIA. AYUH RAKYAT MALAYSIA, KITA PELIHARA MALAYSIA YANG DISAYANGI DENGAN LEBIH BAIK DIBAWAH PR DAN KITA BINA SEMULA PENGHAYATAN MALAYSIA YANG SEBENAR UNTUK SEMUA KAUM BERLANDASKAN PERLEMBAGAAN NEGARA TERCINTA.
    • Atikah Harun · Works at TM
      Dah lama duit rakyat digunakan utk projek2 yg memperkayakan kroni yg mana akhirnya terbengkalai @ siap tapi tiada penghuni @ siap tapi tiada jemaah.
  • Jaafar Haji Mansor
    Apa ni Bn projek feed lot lembu dah jadi Kondo. 10 juta bukan satu jumlah yang kecil. Ia boleh bantu orang miskin kedana dalam rancangan Bersamamu tv 3. Kalau diagihkan kepada mereka yang miskin 10,000 seorang, 1,000 orang dapat di bantu. Ini seorang je, itu pun krono menteri. Kita masih nak diam ke? tak mendidih ke?,........Bn nak diam.
  • Ketam Kapit · Top Commenter · Unimap
    wawasan kerajaan Najib, agar lembu-lembu dan ternakan dipelihara ditempat berhawa dingin agar tidak terjebak dgn penyakit berjangkit.... lembu tidur di kondo, rakyat hidup dalam rumah reban.....
  • Ahamed Bashani · Top Commenter · Penang, Malaysia
    Sy PASTI apabila SPRM mnyiasat...hasilnya TIADA PENYELEWANGAN & IANYA DIBUAT DGN SYARAT YG KETAT(bkn LONGGAR)....betul X?
    sila LIKE jika setuju................
  • Sanmugan Raman · Top Commenter
    Itu Shahrizat pompuan kesukaan Pak Lah la...macam mana dia nak tarik balik? Nanti Pak Lah merajuk.Najis tiada opsyen lain melainkan tambah duit kasi NFC. Tunggu dan lihat.
  • Jay Hans
    Setuju..Najib wajar campurtangan kerana ini adalah salah satu tanggungjawab beliau..
  • Ketam Kapit · Top Commenter · Unimap
    pelaburan jangka panjang untuk lembu lembu BN....
  • Zee Red Jungle · · Top Commenter
    Tarik pinjaman jer ker.... kondo tak tarik sekali..
    • Amirul Elias · Top Commenter
      Memang rakyat didulukn..tk bayar kereta beberapa bulan je dh dpt status bankruptcy..juta2 depa ambik SPRM sekadar berdehem je...dh nyata PR jaga negeri2 mereka ngan telus & berhemah...lepas ni kita tunggu apa pulak!!! Najib & wife balik dr Haji dh bejalan ke Hawaii...hmmm
  • Muhammad Nazmi · Top Commenter · Al-Azhar University, Cairo
    kita tunggu balasan Allah di Akhirat.
  • newera188@hotmail.com (signed in using Hotmail)
    Nok tarik balik cam mana? One Termenung tak dapat jual. RM10 Juta dah terlekat. Syarikat2 bersekutu NFC dan Syarizat rugi setiap tahun. Duit yang diberikan dah hangus.......bakar......tengelam.....masuk poket peribadi.....Melainkan Nor Omar dan KJ napok menteri2 lain dah senyap tikus saja dalam Isu Kondo untuk Lembu ni.
  • Laksamana Chu Hai Ree · Top Commenter · UTM Skudai
    Senang betul ya.... loan utk tujuan lain... tapi dibenarkan guna utk tujuan lain... kalau mcm tu bagilah projek ni kat semua orang miskin di Malaysia... bukan susah pun... dpt duit rm250 juta kita pakatlah beli aset... rumah, tanah, jongkong emas.. pasti tak rugi...
  • Ali Alialimun · Top Commenter · Stanford University
    Saya setuju untuk ditaik balik. Projek lembu tapi beli Kondominium. Takkan bodoh sangat si jawa Noh Omar, dan anak bapak ( Khairy ). Projek lembu bela lah lembu kalau tidak pun boleh bela babi. Asalkan binatang.
  • Ramdhan Mohamad · Top Commenter · Tukang Paip at SYARIKAT BEKALAN AIR SELANGOR SDN BHD (SYABAS)
    tapi kalau tarik balik projek2 mcm ni menteri2 kita nak makan apa? takkan dia nak sokong pm lagi kalau habuk pun xdak?
  • Line Man · Sex Story
    sprm xde komen kker??? biasa laju jer kalauu nak siasat terutama selangor, kedah, pinang dan kelantan??
  • Martin Pressly · Top Commenter
    Aku pun nak juga pinjaman mudah dari KERA jaan sebab aku pun layak...buat modal ternak ular dan beli kandang mewah...
  • Shuib Hanafiah · Top Commenter · Smk teluk cengai
    sharizat jadi menteri melalui pintu belakang, pinjam duit nak bela lembu pun mestilah melalui pintu belakang baru lah cukup syarat nya.

Karpal: P'raya umum Januari ini demi 'survival Najib'
Pengerusi DAP, Karpal Singh berkata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak tidak mempunyai pilihan tetapi untuk membubarkan Dewan Rakyat seawal Januari tahun depan, bukan untuk kepentingan rakyat tetapi demi survival politiknya.

NONEKatanya, bukan menjadi rahsia lagi bahawa cubaan menikam Najib seperti penerbitan sebuah buku yang membidas pentadbirannya dilakukan oleh ahli-ahli dalaman Umno sendiri.

Turut memburukkan lagi keadaan, kata Karpal beberapa pemimpin kanan BN menubuhkan Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) yang diketuai oleh Tengku Razaleigh Hamzah kerana mendakwa tiada ruang bersuara dalam Umno.

"Tidak syak lagi, bahawa pilihan raya umum semakin dekat... saya jangkakan sekitar Januari.

"Ini kerana tekanan yang dikenakan ke atas PM semakin mendesak, sebagai contoh dari kumpulan Amanah dan juga dari dalam partinya sendiri. Mereka kata, dia tidak layak untuk jadi PM.

"(Justeru), dia (Najib) tidak mempunyai pilihan tetapi membubarkan Dewan Rakyat supaya pilihan raya umum dapat diadakan. Ini bukan untuk kepentingan rakyat tetapi untuk survival diri sendiri," kata Karpal pada satu sidang akhbar semalam.

NONESpekulasi bertiup kencang bahawa Najib akan membubarkan parlimen pada suku pertama tahun depan walaupun jangka hayat pentadbirannya tidak akan berakhir sehingga 2013.

Awal bulan ini, sebuah buku berjudul ‘Kesilapan-kesilapan Najib’ yang memaparkan apa yang didakwa sebagai kegagalan Najib selaku presiden Umno dan sebagai Perdana Menteri kini berada di pasaran.

Buku yang ditulis bekas pemimpin Umno, Wangsa Maju, Shahbudin Husin menuntut supaya Najib mengorbankan dirinya dan meletakkan jawatan sebelum pilihan raya umum ke-13 diadakan.

  • Saidin Jusoh · Pengulas Tertinggi
    Makin lama dia tangguh, tembelangnya semakin membusuk. Mana mahu lari, hari 'kematinanya' tetap akan tiba.
    • Zulkifli Marzuki · Pengulas Tertinggi · North Pole, Alaska
      kesian pembangkang.. kena main dgn pak najib pasal tarikh pilihanraya.. hehe.. steady lah najib.. biar pembangkang terus meroyan mcm anjing menyalak bukit.. heheh
    • Salehudin Hanafi · Pengulas Tertinggi · SMKSS
      Kerajaan Najib pasti akan tumbang pada PRU 13...!!
      kami rakyat Malaysia sudah meluat tengok muka Najib & Rosmah..!!
    • Rosma Siforan · Pengulas Tertinggi · UITM
      Zulkifli Marzuki , aku sokong BN jadi pembangkang. Biar dia rasa macam mana Khir Toyol rasa
  • Mohd Nasir Tanngo Jinggo · GM di BISNESMAN
    ha ha..pak jib jaga2 silap langkah kantoi
    • Salehudin Hanafi · Pengulas Tertinggi · SMKSS
      Najib & Rosmah dah lama kantoi....!!!
      hanya mereka berdua yang masih tak sedar diri.....!!!
    • Badrulshah Shah · Pengulas Tertinggi · Tokyo International University
      silap2 PR yang lingkup........hahaha
    • Hafiz Masrom · Pengulas Tertinggi · SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN BUKIT SAUJANA
      Badrulshah Shah RAKYAT TAKKN LINGKUP...KAMI BERJUANG JIHAD HABIS HABISAN....TENGOK LH KUASA RAKYAT YANG DIZALIMI BERSAMA-SAMA ALLAH SWT....BERANI LAWAN ALLAH SWT????????????
    • Keladi Kelad · Top Commenter
      ada ke PR kisah sangat pasal tarikhnya??? tidak samasekali, esok atau lusa pasti bubar jugak....yg lucunya puak umno semakin terdesak mencari helah dan tipudaya utk rakyat....langkah umno makin tempang dan gampang kahkahkahkah
    • Raja Rimba · · Top Commenter · UC Berkeley
      SILA LIHAT VIDEO PART 2 INI, ANDA AKAN FAHAM BAGAIMANA PENIPUAN DAJJAL DAN MODUS OPERANDINYA HINGGA KE HARI INI http://bit.ly/tCHR6A.
    • Hasmira Hasmi · Top Commenter · SGB
      rakyat dah lama tersiksa akibat kerenah bini dia yang enjoy sana sini,rakyat hidup susah,harga barang keperluan naik mendadak,bini dia shopping merata tempat di luar negara dan tak pernah fikir masalah rakyat.
    • Liau Peng Chuan · Top Commenter
      Badrulshah Shah bin anak sohai rupanya sibuk,jaga tepi kain orang lain kat sini!!!!!!pukimak kau jahanam UMporkNo.
    • Lim Swee Chan Charles · Top Commenter · Setapak High School
      Badrulshah Shah : Cukai baru akan di kenakan selepas UMporNO menang pilihanraya akan datang.. Be End boleh menang sebab selain dari Badrulshah, Bangla dan Indon sudah bersedia untuk mengundi..
    • Jamil Awab · Top Commenter · MPTAA
      Badrulshah Shah, bro, BN sudah nyawa-nyawa ikan. Sebab itu Hj Najib gunakan Jab Pendaftaran dan SPR serta merayu Mat Indon, Bangla, Vietnam, Myanmar, Nepal yang diberi IC agar memenangkan BN pada PRU13. Kau ni memang tinggal dalam gua Batu Cave, tak ikut perkembangan semasa. Kau dan umporno/BN akan bertindak sebagai pembangkang selepas PRU13 nanti.
    • Doros Salimun · Top Commenter
      Hafiz Masrom : Jangan guna nama Allah dlm politik...Allah tdk terlibat dlm politik ..
    • Ahmad Hj Saad Ahmad · Top Commenter
      Hafiz Masrom ...bila ko di zalimi..?ko di fitnah dan di sumbat dalam penjara tanpa sebab ke..?pikou lah sikit..jgn riyak sgt
    • Ali Alialimun · Top Commenter · Stanford University
      Badrulshah Shah Kenapa pulak Pakatan nak lingkup? Saya yakin BN akan dibuang dalam tong sampah.
    • Celik Fikir · Top Commenter · UKM
      MMANG DAH KANTOI MENANGPUN HARAP UNDI POS PM POS MALAYSIA....
    • Mat Mamat · Top Commenter
      Hafiz Masrom KO NI LARI DR TAJUK......
    • Mat Mamat · Top Commenter
      Liau Peng Chuan MK TAK CAKAP APA2 PN.. KO AJE YG LEBIH2, MCM NI KE ORG2 PR....
    • Mat Mamat · Top Commenter
      Lim Swee Chan Charles ADA BUKTI...
    • Kelipkelip Tantari · Top Commenter · Pondokan wirajagat
      Badrulshah Shah ....Senyuman hang buat puak puak PR cukup tak selesa ,rimas ,dan rasa ada jawapan negetif dan kontra dari semua bonus yang ingin disantap dan lahap oleh mereka....HANG PUNYA SENYUMAN SUDAH CUKUP MEREBAHKAN MEREKA DENGAN IMPIAN MEMEGANG AWAN DIBANJARAN TITIWANNGSA.....MEREKA SEBENARNYA TIDAK SABAR UNTUK MENJOLOK SANG MATAHARI....KERANA LEMAS OLEH KEGELAPAN MINDA........MEREKA LUPA MATAHARI HANYA KELUAR MENGIKUT MASA YANG DITETAPKAN ALLAH.....KECUALI BILA TIBANYA KIAMAT......dan disaat itu tiada seorang pun boleh menolong mereka lagi.......
    • Kamarudin Rahmat · Top Commenter
      Hafiz Masrom.......Aku rasa PR lah yang lingkup.......sebab sudah ada tanda tandanya lah
    • Penggali Kubor · Top Commenter · Sekolah Menengah Kebangsaan Cyberjaya
      heheheheeeee... mohyidin dok desak najib turun jer tuuu... hahahaaaaaaaa
    • Didi Amran · Top Commenter · Shah Alam, Malaysia
      Raja Rimba Kau ni menyebok je.saya keluar rimba kau masuk rimba.x de modal lain ke?? asyik yang sama je..
    • Eddy Safbree · Works at Kementerian Pelajaran Malaysia
      Hafiz Masrom ....jgn gunakan islam utk berpolitik...kau siapa nk menentukan halal atau haram...politik sempit punya otak
    • Afnan Putra · Top Commenter · Sekolah Rendah Ummi
      Badrulshah Shah : aku doakan umno/BN dgn hang2 sekali lingkup. aminnnnnnnnnn
    • Sakrani Ahmad · Top Commenter · Pasir Gudang, Johor, Malaysia
      Tak kira siapa.Pemimpin yang jujur dan ikhlas pasti akan dapat sokongan.Harus di ingat''MUSUH YANG PALING DEKAT ADALAH KAWAN RAPAT'' hati2 wahai pemimpin,banyak rahsia Tuan itu telah di sebakan olih kawan tuan sendiri.
    • Razali Haroun Scirocco · · Top Commenter
      Eddy Safbree apa sebab x boleh gunakan islam dalam politik?
    • Kay Min · Top Commenter
      selamat mengantoikan diri... haha
    • Zain Sulaiman · Top Commenter
      Badrulshah Shah berselindung dengan muka bodoh nya.
    • Zain Sulaiman · Top Commenter
      Kelipkelip Tantari rakyat dah menolong Rosmah beli cincin,handbeg, shoping di akhrat tak ada semua tu. Sharizat dapat duit lembu beli condo apalagi Kelipkelip nak dari rakyat semua dia sapu. Jangan cerita akhrat tapi cerita apa nak jadi sekarang. Duit rakyat di pakai sesuka hati nya. Saya bukan membela PR tapi membela hak rakyat. Saya tak nak jadi bodoh macham awak berpehak pada yang tak benar, yang rugi rakyat. Mungkin awak dah senang dengan duit kerajaan UMNO BN maka itu awak bela habis habisan. Tapi kebangkitan rakyat awak mesti ingat jangan jadi Sunami di Malaysia lagi awak pun nanti terhanyut di bawak umbok.
    • Ddy Fahmin · Top Commenter · Works at Berniaga
      Badrulshah Shah betui telohan hangtu; bekar timbalan presiden PAs dan anak pak Ali akan istihar keluar PAS awal tahun hadapan; Sekarang UMNO sedang bagi makan mewah2 kat depa tu.. kerana tahung depan akan disembelihnya.
    • Kelipkelip Tantari · Top Commenter · Pondokan wirajagat
      Razali Haroun Scirocco ....APABILA ADA YANG MEMUTUSKAN BAHAWA POLITIK MEREKA SAHAJA D TERIMA ALLAH......DAN MEREKA MELIBATKAN ALLAH YANG MAHA ADIL DAN MAHAMENGETAHUI MEMERANGI SAUDARA ISLAM MEREKA......MEREKA MENGELAPKAN HATI HATI MEREKA DARI BERKASIH SAYANG SESAMA UMAT DAN SESAMA MAKHLUK SEMATA MATA INGIN MENAWAN UNDI........KERANA HAMAK DAN HALOBA KEPADA KUASA DUNIA MEREKA RELA MENOLAK SAUDARA SEAGAMA KEDALAM NEREKA ( KATA MEREKA ) DAN MEREKA MENYANGKA JALAN MEREKA SUDAH TERAMAT LURUS.
    • Raja Mohd Shahrim · Top Commenter
      Badrulshah Shah
      Lingkup..?? so sapa yg rakyat pilih..?? LEMBUMNO... HAHAHAHA..
    • Geena Young · Top Commenter
      Hafiz Masrom : itu bukan jihad la lebai..mempertahankan anuar albontot jihad dlm islam ke? bodoh btul lu ni..he he
    • Geena Young · Top Commenter
      Celik Fikir : knp najib berani buat pru awal? sbb dia dah tau pakatan haram skrg macam cacing kepanasan..he he
    • Tok Wan Rongoq · Top Commenter · Works at Tukang urut
      Badrulshah Shah ... orang2 yang masih dok bawah tempurung mcm hang ni lah yang masih tak sedar apa yang dah jadi keliling
    • Mohd Zaki · Top Commenter
      haha..najib pndi jaga line..yg kurang pandainya..perdana menteri dia yg byk terpecah tembelang
    • Samsudin Osman · Top Commenter · Kajang High School
      Badrulshah Shah - HAHAHAHHAHAHA...aku ulang gelak lagi..HAHAHAHHAHAHAHAHAHA......pi mampoihh la ko umngok
    • Liau Peng Chuan · Top Commenter
      Geena Young jangan duduk sibuk kat FB!!!bayi dan anak-anak belum disusukan.Sudah,pergi balik.pinggan mangkuk,baju-baju pun belum cuci.ceraikan awak balu tau.!!!!!
    • Jamaliah Ariff · Top Commenter
      Badrulshah Shah dah kenyang dengan projek UMNOGokk sehidup semati dengan UMNOGo....
    • Badrulshah Shah · Top Commenter · Tokyo International University
      Liau Peng Chuan : UMNO memang pukima begitu juga PR kelentit babi
    • Badrulshah Shah · Top Commenter · Tokyo International University
      Tok Wan Rongoq : la katak rupanya aku ni..tapi aku tengok kau serupa dengan cipan dan tenuk..sebijik...dua kali tengok macam babi gunung....hebatlah kau...macam transformer
    • Badrulshah Shah · Top Commenter · Tokyo International University
      Samsudin Osman : pemenang ialah orang yang ketawa kemudian...aku nak simpan ketawa ni dulu ye...kau ketawalah lah lagi banyak2 sampai terkeluar dubur...opss...nanti susah pulak korang nak buat anu tu kan....hati2 ye..pakai krim dubur ye
    • Badrulshah Shah · Top Commenter · Tokyo International University
      Raja Mohd Shahrim : UMNO memang bongok tapi PR bahlul tahap cipan dan tenuk....asyik meneran dubur je kerja...
    • Badrulshah Shah · Top Commenter · Tokyo International University
      Mohd Zaki : PAS pun pandai juga cover line sebab kengkawan tak bagi hudud dan akan terus gunakan agama untuk bolot kuasa dan harta...DAP pula penuh dengan agenda menjahanamkan semua pribumi dengan "toleransi palsu" canggih ciptaan mereka..banyak agenda tersembunyi yang akan mengikis kelebihan org melayu dan pribumi malaysia...bahkan mereka ada hubungan sulit dengan pemimpin negara2 yang pernah memusuhi dan membenci Malaysia seperti Aust, Israel dan banyak lagi...PKR tak kurang juga dengan misi kronisme dan nepotisme mereka ingin membolot sebanyak mungkin harta Malaysia termasuklah dengan menjual petronas(rumor underground panas)...dan banyak lagi....aku tau keadaan BN sangat teruk sekarang ini...tapi kalau PR merintah nnti malaysia akan jahanam terus....
    • Aki Tok · Top Commenter · No University
      gua mau bagi tau sama luu kuasa yang najib ada sekarang bukan mandat dari rakyat sepenuhnya.Najib hanya menerima peralihan kuasa dari Mantan Tun Abdullah.maknanya kalau najib dan BN dah confident nak mandat dari rakyat elok bubar parlimen cepat baru kita boleh tahu sapa yang nak lingup dan sapa yang nak kelepiak,rasa rasa gua parlimen lambat lagi nak bubar selagi tak selesai masaalah lembu tidok kat apartment,dengan buku terbaru yang ada di pasaran.
    • Nazzwan Aiman Mertesacker Ams · Top Commenter · Works at Indah Water Konsortium Sdn Bhd
      najib memang ada kelemahan tapi anuwar korang tu lagi byk masalah...... setakat ni walaupun BN ada kelemahan nye .. tetapi pakatan rakyat lagi byk masalah dan kesilpan .. mana ada orang tak buat silap??? kesilapan2 je tu bukan apa pun ... ala korang tgok jelah BN pasti akan merampas kembali selangor kedah PP dan kelantan .. 100% BN akan menang PRU ke 13 nanti... asyik nak cari salah Bn je yang bodo2 lak tu.. contoh nye ramai harga juta(lantak la duit dia sukatilah dia nak apa) harga kedai 1malaysia jadi isu.. resotan 1malaysia ...(besar sangat ke maslaah harga ni??? xde modal len ke??? murah la jugak dari beli kat pasaraya besar tu... walaupun tak murah sangat tapi compare yang ada branded jauh kaw2 harganye... .. korang ni nak tumbangkan BN sama dengan korang nak tumbangkan kuasa orang melayu jgn jadi bodo sangat.... DAP tu mengunakan anuwar tu je jadi boneka diorang... tak percaya korang tgok jelah peristitwa 13mei akan berulang percayalah.........
    • Mat Lipan · Top Commenter · Pengurus penganggur at Pengurus penganggur
      Nazzwan Aiman Mertesacker Ams -" tak percaya korang tgok jelah peristitwa 13mei akan berulang percayalah" - Ni mcm ugut ni bro...hati2 nanti kena ISA bro..
    • Azman Nash · Top Commenter · Universiti Sains Malaysia
      Nazzwan Aiman Mertesacker Ams works at indah water patutla otak dan pemikiran masih mcm benda2 dalam kolam indah water ha ha..komen pangjang2 pun hang dah memang jalang umno maka teruskan menjadi jalang dan pencacai upahan umno di sini..
    • Azman Nash · Top Commenter · Universiti Sains Malaysia
      Nazzwan Aiman Mertesacker Ams bn dan najib confident la akan tawan selangor dan semua negeri pakatan rakyat kerana bangla, nepal vietnam diberi kerakyatan dan akan dapat kp untuk undi..kira sampai bangla pun dapat kursus keusahawanan la ..ha ha..ingat manusia merancang perbuatan jahat, Allah juga merancang..tapi perancangan Allah sebaik2 perancangan ..
  • Abu Kassim Azmi · Top Commenter
    zaman umno di era pemerintahan Najib lebih jahat dari penyamun Ali Baba...umno dulu merompak sorang sorang dia tapi di zaman najib pemimpin umno bawa anak bini merompak harta dan wang rakyat,....hancur punah ranah dan bengkerap habis dana negara.Sesiapa yang masih mau undi umno BN memang jenis monyet kera lutong tak bertamadun dan berinformasi......
    • Izul Ishak · Top Commenter · Sungai Petani
      Lepas tu berlakon konon2 nak bantu rakyat tp hatikatnya nak menyelamatkan diri sendiri dan kekayaan....lihat la kejatuhan kerajaan2 negara2 arab kekayaan tidak boleh menyelamtkan diri...kuasa rakyat adalah segalanya...
  • Mohdjamil Jamil · Top Commenter · San Francisco State University
    dosa-dosa yang harus ditangung oleh najib.menipu rakyat melalui undi pos mencuri wang rakyat melalui cukai 6%setiap bil tm dan lain-lain lagi.menyekat suara rakyat daripada mendapat maklumat yang adil.memelihara yb-yb bukan dari kalangan ahli parlimen yang di pilih oleh rakyat melalui undi dan lompat katak.dan akhir sekali harta negara bagaikan harta peninggalan mak bapak mereka.yang di takuti oleh najib ialah bubar parlimen.sesungguhnya allah maha kaya.mudah-mudahan najib pm yang terakhir daripda BN.
Penduduk sekitar Kuantan terus bantah loji Lynas

Kira-kira 2,000 penduduk tempatan sekitar kawasan pembinaan loji pemprsosesan nadir bumi di Gebeng, Pahang, hari ini menyertai perhimpunan anti-Lynas yang dianjurkan oleh jawatankuasa ‘Selamatkan Malaysia’.

NONESebagai tanda sokongan terhadap bantahan yang diadakan di Taman Gelora, Kuantan, itu, mereka membawa beberapa ‘pinata’ - iaitu objek yang diperbuat daripada cenisan kertas - dan memukulnya secara simbolik.

Menurut pengerusi penganjur bantahan itu, Tan Bun Teet, pihak polis sejak awal pagi memantau keadaan sekitar taman itu dan orang ramai yang hendak ke taman awam itu terpaksa mendaftarkan diri mereka.

Selain itu, dakwanya, mereka juga diingatkan supaya tidaak menyertai perhimpunan haram itu.

NONEWalaupun, Tan mengakui, pihaknya tidak mempunyai permit, namun katanya, Taman Gelora adalah kawasan awam, di mana orang ramai tidak boleh dihalang daaripada pergi ke sana.

Perhimpunan yang bermula pada jam 7.30 pagi ini berlangsung tanpa sebarang perkara yang tidak diingini dilaporkan. Orang ramai bersurai kira-kira dua jam kemudian.

Sementara itu sebuah lagi NGO anti-Lynas, Gabungan Hentikan Lynas (GHL) mahu Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob supaya tidak mengeluarkan kenyatan berbaur rasis dan cuba memutarbelikkan isu sebenar.

Bersifat rasis

Dalam kenyataan medianya, GHL menasihatkan Adnan supaya menghentikan kenyataannya yang bercanggah dari segi logik dan rasional tetapi bersifat rasis.

NONE“Dalam temuramah tersebut (dengan aktivis Australia Ryan Albrey pada 7 September lalu), Adnan tidak menolak kemungkinan bahawa orang Cina di Malaysia cuba bersuhabat dengan negara China untuk menggagalkan projek Lynas Advanced Material Plant (Lamp) supaya China boleh kekal memonopoli pasaran tanah jarang di dunia.

“Ini merupakan satu tuduhan yang serius dan GHL harap Adnan dapat menunjukkan bukti atas dakwaan beliau.

“Jika tidak, Adnan selaku menteri besar Pahang bukan sahaja tidak peka terhadap kesejahteraan dan keharmonian masyarakt majmuk di Malaysia, malah cuba mengkaburi mata orang awam dengan andaian yang tidak berasas malah bersifat perkauman,” petik kenyataan itu.

NONESehubungan itu, GHL berkata Adnan perlu berhenti menjadi jurujual kepada Lamp dengan kata-kata yang manis tetapi tidak masuk akal dan tidak membawa makna.

“Apa yang rakyat harap adalah sikap pihak pemerintah yang akur dan mendengar kepada suara rakyat, tetapi bukan sikap politik yang dangkal dan jijik mainan pemimpin yang hanya mahu terus kekal berkuasa sahaja,” petik kenyatan itu lagi.


  • Mutalib Ahmad · Pengulas Tertinggi
    tutup shj kilang di Gebeng nie dan bka di Pekan atau Pagoh.....
    • Dzulkafli B Sharif Dzul · Pengulas Tertinggi · UKM Bangi
      cuba suruh adnan yaakob buat rumah dan tinggal kat kilang lynas tu...ada bran ker?
    • Aimiruddin Hanur · Pengulas Tertinggi · Universiti Teknologi Malaysia
      Lepas itu suruh Dato Karam Singh Waliah jadi jiran baiknya.
    • Dzulkafli B Sharif Dzul · Pengulas Tertinggi · UKM Bangi
      Aimiruddin Hanur kalau adnan yaakob berani dan bersedia buat rumah dan tinggal di luar kilang lynas berjiran pulak dengan Datok Karam Singh, maka jgn lah demo lagi..sebab memang dah sah lynas memang selamat....adnan yaakob pun berani tinggal sebelah kilang tu, najib pun akan ikut sama gak tinggal sebelah kilang tuh...he..he..he..he..
  • Khairul Anuar · Pengulas Tertinggi
    APA LAH KAMU ORANG KOMEN KOMEM INI .....SEBENARNYE 'BARISAN NATIONAL' NAK BUNUH RAKYAT NYA SENDIRI SECARA PERLAHAN LAHAN ....KALAU RAKYAT MALAYSIA RAMAI YG DAH MATI ..BN AKAN BAWA PENDATANG JADI PENGUNDI...YG PALING UTAMA BILA ADA PROJEK KRONI AKAN DAPAT DUIT !!!! MAKA KRONI TAK AKAN MATI KEBULURAN !!!
    • Saiful Zamri · Pengulas Tertinggi
      tp rakyat phang bodoh bukan semua la, masih tetap undi BN, pas tu marah BN,
    • Zamri Ali · Pengulas Tertinggi · Kampong Pasir Puteh, Kelantan, Malaysia
      Saiful Zamri ! sebenarnya penyokong BN tak marah, mereka tetap bersyukur sbb parti kebanggaan mereka berjaya mewujudkan satu projek yg berbahaya, cuma yg marah tu penyokong PR dan orang atas pagar sahaja
  • Noah Zig · Top Commenter · International Islamic University Malaysia
    Bantah semua projek yg tak berfaedah kepada rakyat dan negara. Protes sampai BN jatuh tertiarap.
    • Faisal Kaiba · Top Commenter · Works at Tidak ada kerja ni
      lihat semua masyaraktyang tentang loji lynas ini seperti cacing kepanasan sedang melalak, terbahak, terlolong macam orang barua x habis2...seperti PKR temberang dan PAS mengarut...sedarlah ahli2 pkr dan pas....
    • Saifulnizam Bin Mohammad · Top Commenter
      Faisal ni mesti suka suatu hari nnti dpt anak/cucu kaki sebelah panjang...punggoq xde tmpat buang najis sbb tmpt buang najis dh b'pindah ke dahi... sbb tu gaya ckp spt org yg meletakkan akal kt punggoq..
    • Kamarul Nizam · Top Commenter · Mentakab
      Faisal Kaiba hang too yg bodo.. ni bkn hal politik tp hal keselamtan anak cucu cicit hang bodo.. hang nak ker keturunan hang cacat .. sedar la skit.. kalau btoi slmt knp tak dibina jer di australia too .. depa pun tak mau.. hang yg bodo ni ddk suka plak.. bengong
  • Man Kadir · Top Commenter
    Tv 3 suku menjadi media upahan pemimpin BN untuk terus mempertahankan projek yang membahayakan rakyat .... APA MACAM?
    • Nizam Hamid · Top Commenter · Sekolah Kebangsaan Chabau
      jadi tali barut akan terima hukuman dari allah ,kerana setiap yg hidup pastikan mati,maka yg demikian datanglah dua maylaikat akan bertanya marab buka apa kah kamu tv3 menjadi pencacai kepada BN.MAKA JAWAB LAH DNG LIDAH YG KELU LAGI TEBAL YA,,,,YA,,,YA DI ARAH ?
  • Azhar Mann · Top Commenter · MPSP
    Kalau projek ini tidak memudaratkan rakyat sudah lama negara2 lain merebut peluang ini.
    Kenapa Australia tidak mahu bina loji ini di negara nya yg begitu luas dan perlu di hantar ke Malaysia.
    Kenapa Malaysia menjadi Pak Sanggup menerima dan membina loji ini.
    Karam Singh Walia mendapat gelaran Datuk...ekoran pro nya kepada projek ini.
    Kalau berani buatlah di kawasan petempatan golongan elit ataupun Putrajaya
    • Mat Mamat · Top Commenter
      JANGANLAH... KO ORG PANDAI NK MEMBODOHKN DIRI SENDIRI.. KO PIKIR LA SENDIRI...
    • Chew Ok · Top Commenter
      Mat Mamat ni nak gelaran Datuk kot? .. NAK PANGGIL ORANG FIKIR?? .. HANGLAH YG KENE PAHAM AND PIKIR!!!!! .. DATUK MAT BODOH!!!
    • Mat Mamat · Top Commenter
      Chew Ok KO TAK PAYAH SURUH AKU FAHAM DARI 13 MEI 1969 LAGI AKU DAH FAHAM SEMUANYA... DATUK MAT SEDAP GELARAN TU, GELARAN UTK KO LAGI SEDAP
      LAN CHAW.... MAAF SILAP LAN CHAW... MAAF SILAP LG LAN CHEW OK KAN...
  • William Lau · · Top Commenter · Works at Kerja sendiri
    MB Pahang ini memang cukup resis. Rakyat Malaysia kami orang cina cuma nak menyelamatkan Malaysia bebas dari redioaktif. bangunlah rakyat Malaysia tumbangkan KERAjaan bn barulah ada harapan untuk hentikan lynas.
Pakar: Dakwat boleh diguna tanpa pinda perlembagaan

Pakar perlembagaan Profesor Abdul Aziz Bari berkata tidak timbul kemungkinan keputusan pilihan raya boleh dicabar di mahkamah jika dakwat kekal diperkenalkan tanpa meminda Perlembagaan Persekutuan.

NONEKatanya, beliau tidak tahu dari mana ahli Jawatankuasa Terpilih Parlimen (PSC) bagi pembaharuan sistem pilihan raya, Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad mendapat tanggapan itu.

Sebaliknya, kata Abdul Aziz, pandangan pengerusi Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0) Datuk Ambiga Sreenevasan dan presiden Majlis Peguam Lim Chee Wee bahawa perlembagaan tidak perlu dipinda bagi penggunaan dakwat kekal adalah betul.

“Ambiga dan Lim adalah betul: tak perlu pinda perlembagaan. Malah, saya katakan saya pasti 100 peratus, tak perlu pinda.

“Seperkara, adakah terdapat sebarang peruntukan dalam perlembagaan yang menghalang penggunaan dakwat kekal?

“Dalam undang-undang, cukup mudah; jika tiada yang menghalang, ia adalah sah dan dibenarkan. Malah, pelajar undang-undang tahun satu juga tahu hal itu,” kata Abdul Aziz yang juga adalah pensyarah undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa.

NONESemalam, semasa pendengaran awam, Mohd Radzi dilaporkan berkata kemungkinan keputusan pilihan raya boleh dicabar di mahkamah jika sistem itu diperkenalkan tanpa meminda perlembagaan persekutuan.

Kesilapan besar

Penggunaan dakwat kekal sepatutnya diperkenalkan pada pilihan raya umum Mac 2008, tetapi bibatalkan pada saat-saat terakhir.

Menurut, Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) rancangan itu dimansuhkan atas alasan mendapat nasihat daripada segi perundangan termasuk keperluan menggubal satu undang-undang yang membenarkan seorang pengundi yang tidak mahu kuku atau jari telunjuknya ditandakan dengan dakwat, diberikan kertas undi.

bersih indelible ink police report against abdullah ahmad badawi rashid musa ghaniebelum ini, Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail juga dilaporkan berkata Perkara 119 perlembagaan persekutuan perlu dipinda terlebih dahulu sebelum sistem itu boleh dilaksanakan.

Bagi Abdul Aziz, perkara itu tidak masuk akal dan satu kesilapan yang besar.

“India telah menggunakannya; ada apa-apa cabaran mahkamah di sana mengenai isu ini setakat ini? Malah, kes-kes di India juga banyak dirujuk mahkamah Malaysia.

“AG Gani Patail mesti beritahu kita mengapa dia kata penggunaan dakwat kekal bertentangan dengan perlembagaan. Jika ada orang yang enggan untuk mengundi, seperti dakwaan beliau, itu adalah masalah mereka.

bersih indelible ink police report against spr“SPR mempunyai setiap hak untuk tidak membenarkan mereka mengundi jika mereka enggan mematuhi peraturan yang ditetapkan oleh SPR. Penggunaan dakwat kekal telah diterima di seluruh dunia sebagai cara yang sangat berkesan untuk menghalang pengundian berganda,” katanya.

Menurut Abdul Aziz lagi, dalam sebarang kes, beliau ragu-ragu jika kebimbangan itu mempunyai sebarang asas ataupun hanya imaginasi pihak tertentu dengan agenda khusus.

Pembaziran RM2 juta

“Dalam mana-mana kes mengapa AG tidak menasihatkan SPR sebelum mereka membeli dakwat kekal yang menelan belanja lebih RM2 juta itu?

“Saya tertanya-tanya jika pembelian dakwat kekal ini telah dimasukkan ke dalam Laporan Ketua Audit Negara? RM2 juta wang yang banyak dan pihak-pihak berkuasa yang terbabit perlu bertanggungjawab,” katanya sambil menambah mengundi adalah hak perlembagaan.

abdul rashid ec chairman and indelible ink for election 010607Bekas pengerusi SPR Tan Sri Abdul Rashid Abdul Rahman pada satu wawancara dengan Malaysiakini pada Oktober lalu berkata beliau menganggap tekanan pihak berkuasa supaya penggunaan dakwat kekal dimansuhkan pada 2008 sebagai kegagalan terbesar dalam tempoh 26 tahun perkhidmatannya.

Malah, katanya, beliau juga menimbangkan kemungkinan meletakkan jawatan, tetapi dinasihatkan oleh banyak kawan-kawan yang rapat supaya tidak berbuat demikian bagi mengelakkan krisis perlembagaan.

Justeru, kata beliau, dakwaan kerajaan, SPR dan pihak berkuasa hari ini yang mengaku sedang mengkaji penggunaan dakwat kekal sebagai "lawak besar".

PRU-13: Rakyat diingat tak terpengaruh fitnah
Rakyat diingatkan berwaspada supaya tidak terjerat dengan fitnah yang dilemparkan oleh pelbagai pihak yang ingin meraih simpati untuk memenangi pilihan raya umum ke-13 dan seterusnya memerintah negara.

Penasihat Agama kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Md Zin, berkata pihak yang ingin memenangi pilihan raya kini semakin terdesak hingga sanggup berbuat apa sahaja termasuk mengeksploitasi agama untuk mengelirukan orang ramai.

Katanya, terbaharu pihak-pihak berkenaan membuat tuduhan dengan memfitnah Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak dan isteri, Datin Seri Rosmah Mansor yang pulang awal selepas selesai mengerjakan wukuf di Arafah sebagai tidak sah dan gagal mengerjakan haji.

"Ini satu fitnah dan pembohongan yang dibuat oleh mereka yang jahil dalam mendalami ilmu-ilmu mengerjakan haji semata-mata untuk menimbulkan pandangan serong masyarakat terhadap pemimpin negara," katanya pada majlis sambutan Hari Raya Aidiladha di Kampung Lay Out Padang Luas Dalam dekat Jerteh di Besut.

Abdullah yang juga ahli parlimen Besut berharap rakyat tidak lalai dengan cerita-cerita tidak berasas di bawa pihak berkenaan selain menilai sendiri usaha yang dilakukan pemimpin yang ada kini dalam memakmurkan negara.

Pada majlis itu, beliau turut menyampaikan 12 basikal kepada anak-anak penduduk di kawasan berkenaan melalui peruntukan 'Program Pemimpin Bertanya Khabar Orang Kampung' yang disalurkan khas untuk mereka yang memerlukan.

- Bernama

Tiada ulasan: