Isnin, 28 November 2011

SAMAN JANGAN TAK SAMAN...PE DE HAIRAN..BAYAR ATAU SELESAI LUAR MAHKMAH...BAGAIMANA SAMAN ALLAH DIAKHIRAT...KERJA MUNGKAR DAN KERJA2 MENGHINA HUKUM2NYA

‘Tanya Cina Kelantan, adakah saya khianati mereka’ | Print |
Rizal Tahir

KOTA BHARU, 28 Nov: Seramai 40 orang peserta rombongan dari Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Kawasan Parit Buntar menegaskan mereka tetap akan menyokong perjuangan di hadapan Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Mereka menyatakan demikian sempena lawatan rasmi mengunjungi Tuan Guru yang juga Menteri Besar Kelantan, di kediaman rasmi, di sini petang ini.

Rombongan yang sebahagian besarnya terdiri dari kaum wanita serta bekas penyokong MCA diketuai Pengerusi DHPP kawasan tersebut, Ricky Tang.

(Gambar: Tuan Guru menerima cenderahati daripada Ricky Tang.)

Ricky dalam ucapannya memberitahu, masyarakat bukan Islam di negeri ini khususnya kaum Cina sering diberi bayangan buruk berhubung perjuangan PAS dengan tujuan menakutkan mereka.

“Bagaimanapun, semakin mereka ditakuti sokongan terhadap PAS semakin bertambah dari tahun ke tahun dan pihak lawan sudak tidak boleh berbuat apa berhubung ledakan sokongan ini,” ujarnya.

Sementara itu, Tuan Guru ketika berucap pada majlis itu menyeru golongan terbabit meninjau perkembangan kehidupan masyarakat bukan Islam khususnya kaum Cina di negeri ini sejak 21 tahun lalu melalui golongan terbabit.

“Tuan-tuan boleh bertanya masyarakat Cina Kelantan, adakah saya selaku ketua kerajaan mengkhianati mereka sama ada dari segi ekonomi, agama, kebudayaan, sosial dan sebagainya?

“Tuan-tuan tidak boleh menerima bulat-bulat maklumat yang tidak tepat dari orang tertentu tanpa merujuk sendiri dari masyarakat bukan Islam di negeri ini,” ujarnya.

Tuan Guru turut melahirkan rasa bertuah serta terima kasih kerana sudi mengunjunginya, walaupun dalam keadaan demam, namun kerana rasa gembira untuk bertemu masyarakat terbabit, beliau gagahi juga.


Wasatiyyah ala Umno amal Islam secara terpilih | Print |
Aslani M

KOTA BHARU, 28 Nov: Apakah benar Umno mengamalkan pendekatan wasatiyyah (kesederhanaan) dalam amalan Islam, sedangkan dalam banyak keadaan apa yang diperintahkan Allah seperti tidak diendahkan.

Apa yang berlaku sekarang amalan Islam dilakukan mereka secara terpilih di mana meninggal perkara yang bertentangan dengan naluri.

Misalnya pelaksanaan perundangan Islam diketepikan, malah lebih mendukacitakan lagi tidak memberi kerjasama apabila ada pihak lain yang mahu melaksanakannya.

Ketua Penerangan PAS Kelantan, Dr Muhammad Fadzli Hassan berkata, konsep wasatiyyah dalam Islam berlaku apabila kita mengamalkan Islam sebagaimana diperintahkan oleh Allah Taala.

“Perlu diingatkan amalan yang dilakukan tanpa ada pengurangan atau pun penambahan. Sekiranya ada pengurangan atau penambahan maka itulah yang dikatakan melampau.

”Seperti juga seorang doktor yang menetapkan seseorang pesakit mesti mengambil kadar tertentu dos ubat. Sekiranya pesakit itu mengambil dos kurang atau lebih, ia dikira melanggar peraturan.

“Pesakit perlu mengambil ubat mengikut kadar dos yang telah ditetapkan sebagai ikhtiar bagi menyembuhkan penyakit dihidapi,” katanya di sini.

Begitu juga kata beliau apa yang PAS perjuangkan selama ini iaitu melaksanakan amal makruf nahi mungkar seperti diperintah Allah.

Semalam Biro Penerangan Umno menganjurkan seminar kebangsaan pemahaman Wasatiyyah yang dirasmikan Timbalan Presidennya, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin.

Muhyiddin pada seminar itu menyebut wasatiyyah mendidik rakyat berfikir dan bertindak secara bijaksana, berkesan dan mengajar agar tidak melampau.

Dr Muhammad Fadzli yang juga anggota Exco kerajaan negeri berkata, sebenarnya pemimpin Umno yang bersikap melampau apabila tanpa segan silu banyak melanggar perintah Allah.

“Saya peringatkan agar jangan kelirukan umat Islam dengan istilah dalam bahasa Arab, sedangkan pemimpin Umno sendiri kelihatan jauh daripada menuruti kehendak seperti digariskan al Quran,” ujarnya.


Jangan lupa jasa skuad Bawah-23 Harimau Muda

SAMM

Sudah jatuh ditimpa tangga, itulah nasib yang menimpa pasukan bawah-23 kebangsaan yang tewas secara 'terkejut' kepada pasukan bawah-23 Bahrain walaupun pasukan negara mendahului dua gol sehingga minit ke-79.

Mendahului pada minit ke-30 dengan satu jaringan yang menakjubkan oleh pemain termuda atas padang, Faiz Nazmi, dan pasukan Harimau Muda menambah satu lagi gol pada minit ke-67 oleh jaringan Mahali Jasuli setelah Bahrain bermain hanya dengan 10 pemain, tidak mampu menterjemahkah sebarang mata. Akhirnya harapan untuk ke Olimpik 2012 hanya tinggal kenangan.

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) mengambil pendekatan akan tetap bersama pasukan Harimau Muda, ingin mengingatkan semua bahawa rata-rata pemain dari pasukan Harimau Muda ini sangat berjasa kepada negara apabila bukan sahaja menamatkan kemarau pingat emas sukan SEA dua tahun lalu dan mempertahankannya dalam edisi sukan SEA kali ini. Pasukan Harimau Muda juga sebahagiannya terlibat dalam menjulang Piala AFF Suzuki yang menobatkan pasukan kebangsaan sebagai Juara Asia Tenggara.

Pasukan yang sama juga mengembalikan maruah seluruh kontigen sukan SEA negara setelah dihina dan dicerca oleh tuan rumah Indonesia di sepanjang temasya berlangsung, akhirnya anak-anak harimau ini jugalah yang mempalit duka ke atas ratusan juta rakyat Indonesia. Bukanlah kita nak bergaduh dengan kem Indonesia yang kuat provokasinya terhadap kem negara, tetapi menumbangkan garuda pada final sukan SEA adalah begitu bermakna selain kepuasan menyentap ego mereka.

Pasukan bawah-23 negara adalah pasukan kebanggaan kita yang tidak harus dipersalahkan hanya kerana 5 minit terleka. Barangkali kita lupa sebelum masuk ke padang, pasukan Bahrain sebenarnya bukan pasukan setara mengikut ranking dunia. Kedudukkan pasukan kebangsaan adalah lebih 50 anak tangga di belakang pasukan Bahrain. Oleh demikian, apakah kita terlalu kejam menghukum apabila tewas 2-3 kepada Bahrain sedangkan tiada harapan yang menggunung diletakkan dalam perlawanan tersebut?

Walaupun kita kecewa, namun bagi SAMM kita harus bersama ketika susah dan senang. Itulah resam dalam memberi sokongan membina, bukan mengkritik semata-mata hingga membawa rebah. Janganlah hanya menyanjung tinggi ketika menang tetapi bila kalah terus buat pelbagai spekulasi.

Sikap sesetengah pihak termasuklah blogger yang penyokong kerajaan dan juga akhbar Kosmo yang menghina pasukan kebangsaan setelah kekalahan kepada Bahrain adalah sangat tidak wajar. Blogger Umno tersebut telah menyentuh peribadi salah seorang pemain kebangsaan manakala akhbar kosmo dalam tajuk utama sukan hari ini mengatakan "Harimau Malaya memalukan negara". Apakah sumbangan blogger dan juga penulis akhbar Kosmo ini kepada sukan tanahair sehingga tergamak berkata demikian? Pasukan Harimau Muda Layak ke peringkat kumpulan kelayakkan sukan Olimpik juga sebenarnya telah membuktikan pasukan ini adalah produk terbaik negara.

SAMM melihat pasukan Harimau Muda ini harus diberi ruang untuk menganalisi apa yang terjadi malam itu dan menjadikannya iktibar buat mana-mana peringkat pasukan yang mewakili negara. Pasukan Harimau Muda ini juga harus diberi pendedahan lebih meluas terutamanya dari aspek pertahanan mental dan masih belum terlambat skuad bawah 23 ini terus digilap.

Sebagai penggerak anak muda, SAMM hadir sebagai platform anak muda untuk berani bersuara, bukan hadir ke dalam kelompok sukan ini untuk berpolitik semata-mata. SAMM membawa resam anak muda yang mempertahankan hak serta kebenaran. Memandangkan sukan adalah bidang utama untuk anak muda, SAMM menyahut cabaran anak muda untuk bersama dalam pelbagai program termasuklah dalam memberi sokongan terhadap pasukan Harimau Muda. Ia merangkumi sebarang usahasama dengan NGO anak muda lain seperti Ultras Malaya, demi sukan negara.

Semoga skuad bawah-23 Harimau Muda negara mempamir aksi cemerlang dalam temasya atau perlawanan akan datang. SAMM tetap memberikan sokongan walau apajua keputusannya asalkan pasukan kebangsaan menunjukkan semangat dan juga permainan menarik seperti ketika mendahului 2 gol terhadap Bahrain.

Yaser Sheikh Abdul Rahman

Penyelaras SAMM segmentasi Anak Muda


Anak sokong JKPP Felda saman Isa Samad | Print |
Nazri Abdullah

AMPANG, 28 Nov: Pengerusi Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) Mazlan Aliman (gambar) menyokong penuh tindakan Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKKP) Felda untuk memfailkan saman ke atas Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad.

Bercakap kepada Harakahdaily hari ini, Mazlan berkata, tindakan tersebut wajar memandangkan Isa telah menghina para peneroka yang selama ini memerah keringat kepada Felda.

"Kita sangat dukacita dengan penghinaan Isa Samad terhadap peneroka Felda.

"Bagi anak ucapannya itu menghina seluruh warga Felda dan kita mintak dia tarik balik," katanya yang juga AJK PAS Pusat.

Beliau mengulas pendirian JKPP dalam satu sidang media hari ini yang mahu menyaman Isa Samad jika pengerusi Felda itu tidak mahu memohon maaf secara terbuka dalam masa 14 hari.

Ianya ekoran kata-kata penghinaannya terhadap Ketua Peneroka Felda Kebangsaan yang juga Naib Pengerusi JKPP Wilayah Johor Bahru, Shamsuddin Othman.

Penghinaan itu didakwa diucapkan Isa semasa sesi penerangan kepada perwakilan Koperasi Permodalan Felda (KPF) di Melang Inn Kuala Pilah baru-baru ini.

Dalam ucapan itu Isa didakwa mengeluarkan kenyataan seperti "jika budak kecil, saya dah lempang", "munafik", "pembohong", "penipu" dan "jika saya jumpa saya akan lutu (ketuk kepala) dia".

Kenyataan itu didakwa dutujukan kepada Shamsuddin yang disebutnya dalam ucapan itu dengan nama "Pak Sam".

Bagaimanapun tindakan Isa itu dianggap menghina seluruh peneroka kerana Shamsuddin adalah ketua peneroka Felda kebangsaan yang mewakili seluruh peneroka.

"Kehadiran Isa Samad bermasalah seperti mahu berperang dengan warga Felda," kata Mazlan lagi.

Sementara itu, beliau memaklumkan, satu laporan polis akan dibuat terhadap Isa Samad pada Selasa ini di balai polis Central Johor Bahru berhubung perkara sama.


Konsesi: Guan Eng cabar Nor Yakcop berdebat | Print |
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 28 Nov: Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng mencabar Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop untuk berdebat secara terbuka berhubung lanjutan konsesi jambatan Pulau Pinang selama 17 tahun dan Lebuhraya Butterworth-Kulim (BKE) selama 11 tahun sebagai balasan untuk pembekuan kenaikan kadar tol selama 5 tahun di lima lebuh raya termasuk lebuh raya utara-selatan (NSE) akan membawa manfaat kepada rakyat Pulau Pinang mahupun Malaysia.

Lim berkata, New Straits Times hari ini telah melaporkan bahawa Tan Sri Nor telah mengecam beliau kerana mengamalkan double standard dalam bantahannya terhadap semakan semula perjanjian tol.

“Saya tidak dapat melihat bagaimana semakan semula yang menangguhkan kenaikan tol selama 5 tahun sehingga 2016 ini dapat membawa manfaat kepada rakyat.

“Tambahan pula, saya tidak faham bagaimana saya boleh dikatakan sebagai mengamalkan double standard apabila saya mengambil pendirian yang berprinsip untuk membantah syarikat-syarikat pengendali tol yang selama ini meraut keuntungan yang besar daripada rakyat,” ujarnya dalam satu kenyataan di sini.

Menurutnya, semakan semula terma konsesi seperti di atas bukanlah satu keadaan “menang-menang” bagi kerajaan, pengendali tol dan juga rakyat tetapi satu kemenangan yang besar bagi syarikat-syarikat pengendali tol sahaja.

Katanya, Rakyat Pulau Pinang akan menerima hukuman yang tidak adil sebagai balasan untuk pembekuan kenaikan kadar tol selama 5 tahun bagi Jambatan Pulau Pinang, NSE, BKE, Linkedua dan Elite.

Beliau yang juga ahli Parlimen Bagan menambah, rakyat Pulau Pinang sekarang dihukum dengan lanjutan tol selama 17 tahun untuk Jambatan Pulau Pinang, iaitu sampai 31 Disember 2038 dan bukan tarikh luput asal 31 Disember 2021.

Bagi BKE pula, katanya tempoh tol ditambah 11 tahun kepada 31 Disember 2038 daripada tarikh luput asal 27 Jun 2026.

Ini, ujarnya telah dilakukan supaya kadar tol untuk 5 lebuh raya di atas akan dibeku selama 5 tahun, tambahan pula, tidak ada lanjutan tempoh tol bagi NSE atau Linkedua.

“Yang paling tidak adil dan tidak berhati nurani, adalah hakikat bahawa syarikat-syarikat pengendali tol sudah pun meraut keuntungan yang besar di mana kos pelaburan asal pun sudah selesai dikutip,” katanya.

Menurutnya, jawapan bertulis Parlimen mengenai hasil yang telah dikutip syarikat-syarikat pengendali tol sehingga 31 Disember 2010 telah menunjukkan bahawa syarikat pengendali tol NSE telah membelanjakan RM5,945 juta untuk pembinaan lebuhraya tersebut, manakala telah menerima sebanyak RM24,266 juta daripada kutipan tol dan pampasan kerajaan dalam jangka masa yang dinyatakan.

Dalam erti kata lain, katanya syarikat pengendali tol NSE telah mencatat lebihan sebanyak RM18,321 juta setakat 31 Disember 2010 daripada pelaburan asal.

“Adakah perlu lagi untuk syarikat tersebut untuk mengutip lagi banyak tol daripada rakyat apatah lagi untuk menaikkan kadar tol?” soalnya.

Katanya, sepatutnya dan jika diambil kira kepentingan rakyat, kutipan tol bagi NSE patut dihentikan serta merta sedangkan hasil kutipannya sudah pun 3 kali ganda pelaburan asal.

Beliau berkata, keadaannya serupa untuk Jambatan Pulau Pinang yang telah mengutip sebanyak RM1,859 juta dengan kos pembinaan RM944 juta, lebihan yang dicatat sebanyak RM924 juta.

Tambahnya, bagi BKE, tol yang dikutip berjumlah RM340 juta manakala kos pembinaannya RM256 juta, iaitu lebihan sebanyak RM84 juta.

Jelasnya, rakyat Pulau Pinang bukan sahaja tidak sepatutnya terus dibebani tol sehingga 31 Disember 2038, malah tol bagi Jambatan Pulau Pinang dan BKE harus dihentikan serta merta.

Namun demikian, kata Tan Sri Nor mendakwa bahawa semakan semula perjanjian tol itu membawa manfaat kepada rakyat melalui pembekuan kenaikan kadar tol, sedangkan kenaikan kadar tol itu sebenarnyamenyamar di sebalik lanjutan tempoh tol.

Kesannya, kata beliau mungkin tidak dirasai sekarang, tetapi kesakitannya akan berlanjutan selama 17 tahun bagi Jambatan Pulau Pinang dan 11 tahun bagi BKE.

“Jika Tan Sri Nor betul-betul yakin bahawa semakan semula perjanjian ini membawa manfaat kepada rakyat, beliau patut berdebat dengan saya supaya rakyat dapat memahami bagaimana semakan semula perjanjian ini akan membawa manfaat kepada mereka dan bukan kepada syarikat-syarikat pengendali tol,” ujarnya.


Hina peneroka: JKPP Felda mahu saman Isa | Print |
Nazri Abdullah

AMPANG, 28 Nov: Jawatankuasa Perunding Peneroka (JKPP) Felda memberi tempoh 14 hari kepada Pengerusi Felda, Tan Sri Isa Samad membuat permohonan maaf secara terbuka ekoran dakwaan mengeluarkan kenyataan menghina peneroka.

Kata-kata penghinaan itu didakwa diucapkan Isa semasa sesi penerangan kepada perwakilan Koperasi Permodalan Felda (KPF) di Melang Inn Kuala Pilah baru-baru ini.

"Kita telah melantik peguam untuk menuntut Tan Sri Isa Samad membuat permohonan maaf secara terbuka dalam tempoh 14 hari dan menyiarkannya sekurang-kurangnya di lima buah akhbar.

"Jika enggan memohon maaf, kita akan meneruskan tindakan saman terhadap beliau," kata Ketua Peneroka Felda Kebangsaan yang juga Naib Pengerusi JKPP Wilayah Johor Bahru, Shamsuddin Othman (kiri).

Beliau berkata demikian pada satu sidang media di sebuah hotel di sini hari ini.

Kira-kira 15 anggota mereka turut serta pada sidang media itu termasuk pimpinan Gerakan Persatuan Wanita (GPW) Felda yang diketuai Azizah Bahari.

Dalam rakaman ucapan yang turut ditayangkan kepada media, Isa dilihat mengeluarkan kenyataan seperti "jika budak kecil, saya dah lempang", "munafik", "pembohong", "penipu" dan "jika saya jumpa saya akan lutu (ketuk) dia".

Dia juga secara jelas menujukan kenyataan-kenyataan itu kepada Shamsuddin yang disebutnya dalam ucapan itu dengan nama "Pak Sam".

Bagaimanapun tindakan Isa itu dianggap menghina seluruh peneroka kerana Shamsuddin adalah ketua peneroka Felda kebangsaan yang mewakili seluruh peneroka.

Menurut Shamsuddin lagi, penghinaan oleh Isa terhadapnya itu dipercayai ada kaitan dengan tindakannya yang mempersoal prolehan Felda yang hanya akan mendapat RM500 juta setahun selepas memajak 360,000 tanah kepada Felda Global Ventures untuk disenaraikan.

Sedangkan pendapatan Felda daripada tanah-tanah itu sekarang ini sekitar RM2 billion setahun.

"Ini kali pertama dalam sejarah, pengerusi Felda hina peneroka, tak pernah berlaku sebelum ini," katanya.

Selain itu dalam video itu juga, Isa secara tersekat-sekat menggelarkan 'JKPP' sebagai 'JKK'.

"Setelah hampir setahun bertugas tetapi masih tidak mengetahui nama dan fungsi JKPP membuktikan Tan Sri Isa tidak layak menerajui Felda," katanya.

Tiada ulasan: