Jumaat, 2 November 2012

NAK PILIH BERDOSA BOLEH DAN NAK PILIH PAHALA PUN BOLEH...MATI TETAP MATI...DAKWA TETAP DAKWA...DUNIA LEPAS...AKHIRAT SEKSAAN NERAKA MENUNGGU

MB: S'gor tunggu penjelasan syarikat kendali AES
  • Bernama
  • 6:23AM Nov 2 2012
 
Menteri Besar Selangor Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata kerajaan negeri tidak akan membuat sebarang keputusan berhubung Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) sehingga mendapat penjelasan daripada syarikat yang dipertanggungjawabkan untuk melaksanakannya.
  
Baru-baru ini empat negeri yang dikuasai pembangkang iaitu Selangor, Pulau Pinang, Kelantan dan Kedah memutuskan untuk menangguhkan pelaksanaan AES yang akan merakam gambar pemandu yang melanggar peraturan lalu lintas.

"Selangor ada beberapa cadangan buat mereka (dua syarikat konsesi) untuk diteliti jika kami bersetuju dengan pelaksanaannya, bagi menunjukkan projek itu lebih adil bagi kedua belah pihak," katanya kepada pemberita selepas majlis pelancaran sebuah buku di Shah Alam semalam.
  
Abdul Khalid berkata sistem itu sepatutnya boleh memantau pengguna jalan raya dalam keadaan yang lebih adil dan hasil yang dikutip daripada saman had laju digunakan untuk memperbaiki sistem trafik dan keadaan pemanduan di Selangor.

- Bernama
JPA perjelas status kakitangan diserap sertai GLC
  • Bernama
  • 6:13AM Nov 2 2012
 
Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) hari ini menjelaskan bahawa mereka yang terlibat dengan penswastaan dan diserap ke syarikat berkaitan kerajaan (GLC) telah diberi opsyen sama ada memilih Skim Ala Kerajaan atau Skim Syarikat.
  
JPA dalam satu kenyataan berkata bagi mereka yang memilih Skim Ala  Kerajaan, tempoh dan gaji akhir semasa berkhidmat dengan syarikat akan diambil kira bagi tujuan pengiraan pencen dan ganjaran.
  
Skim Syarikat pula menawarkan gaji serta faedah lebih lumayan tetapi  tempoh dan gaji akhir sewaktu berkhidmat dengan syarikat tidak diambil kira bagi tujuan pengiraan pencen dan ganjaran.
  
Demi memelihara prinsip kesamarataan kepada semua pesara, kerajaan  tidak bercadang meminda undang-undang berkenaan, kata kenyataan itu yang merujuk kepada surat pembaca bertajuk 'Pesara Kakitangan GLC Dapat Pencen RM290' yang disiarkan sebuah akhbar 22 Oktober lalu.
  
"Tidak dinafikan terdapat pesara yang terlibat dengan penswastaan dan diserapkan ke GLC atau sebagainya, mereka menerima amaun pencen yang agak kecil memandangkan tempoh perkhidmatan yang boleh diambil kira yang singkat dan gaji akhir sehari sebelum mereka diserapkan di dalam syarikat agak kecil," kata
kenyataan itu.

JPA berkata bagi pesara yang memilih Skim Ala Kerajaan, mereka  memperoleh hanya satu faedah persaraan (pencen, ganjaran, wang tunai gantian cuti rehat dan faedah perubatan) berdasarkan tempoh perkhidmatan dengan kerajaan termasuk perkhidmatan dengan syarikat.

Bagi pesara yang memilih Skim Syarikat pula, mereka memperoleh dua  faedah iaitu faedah persaraan (pencen, ganjaran, wang tunai gantian cuti rehat dan faedah perubatan) berdasarkan tempoh perkhidmatan dengan kerajaan serta faedah Kumpulan Wang Simpanan Pekerja berdasarkan tempoh perkhidmatan dengan  syarikat.
  
- Bernama
Pertandingan mengeja: NSTP, TV3 menang rayuan
  • Bernama
  • 6:16AM Nov 2 2012
 
New Straits Times Press (Malaysia) Berhad (NSTP) dan Sistem Televisyen Malaysia (TV3) memenangi rayuan di Mahkamah Rayuan Putrajaya semalam untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi bahawa mereka menciplak idea daripada kertas konsep sebuah syarikat pendidikan dalam pertandingan mengeja 'NST-SPELL-IT-Right' yang disiarkan oleh TV3 pada 2008.

Panel tiga anggota yang diketuai Hakim Datuk Mohd Hishamudin Mohd Yunus sebulat suara membenarkan rayuan NSTP untuk mengetepikan keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur bahawa NSTP menciplak idea itu daripada Admal Sdn Bhd.
  
Ketika dihubungi, peguam Isa Aziz Ibrahim yang mewakili Admal berkata Hakim Hishamudin memutuskan bahawa tiada keterangan mencukupi berkaitan pelanggaran hak cipta.
  
Panel itu yang turut dianggotai Hakim Datuk Alizatul Khair Osman Khairuddin dan Anantham Kasinater memerintahkan Admal supaya membayar kos perundangan RM40,000 bagi prosiding di Mahkamah Tinggi dan Mahkamah Rayuan.

Pada 1 Ogos tahun ini, Mahkamah Tinggi membenarkan saman sivil Admal terhadap NSTP dan TV3, dengan memutuskan bahawa syarikat itu menciplak idea itu daripada Admal.

Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Hanipah Farikullah turut memutuskan bahawa dengan menyiarkan pertandingan itu pada 2008, tanpa kebenaran daripada Admal, TV3 turut melanggari hak Admal dan melanggari amanah berkaitan maklumat sulit yang dinyatakan kepada mereka.
  
Mahkamah Tinggi turut membenarkan tuntutan Admal bagi ganti rugi yang akan dinilai oleh mahkamah.
  
Admal memfailkan saman pada 3 Mei tahun lepas terhadap NSTP dan TV3 memohon gantirugi RM10 juta kerana pelanggaran hak cipta dalam konsep pertandingan 'NST-SPELL-IT-RIGHT' dan memungkiri kepercayaan.
  
Syarikat itu mendakwa ia adalah pemilik hak cipta pertandingan mengeja 'NST-SPELL-IT-RIGHT' dan defendan, tanpa kebenaran daripada plaintif, melancarkan pertandingan mengeja 'NST-SPELL-IT-RIGHT'.
  
Syarikat itu berkata pada Januari 2005, ia mengadakan beberapa perbincangan dengan NSTP serta membentangkan kertas konsep itu dan kedua-dua pihak bersetuju untuk menamakannya 'NST-SPELL-IT-RIGHT'.
  
Sementara itu, Isa Aziz berkata anak guamnya sedang menimbang untuk membawa perkara itu ke Mahkamah Persekutuan untuk memohon kebenaran merayu terhadap keputusan Mahkamah Rayuan itu.
  
NSTP dan TV3 diwakili peguam Liew Teck Huat, Lim Qi Si dan Rishwant Singh.
  
- Bernama
SUV Hummer tanda kaitan Nazri-Chia, dakwa PKR
  • Koh Jun Lin & Kow Gah Chie
  • 3:30PM Nov 1 2012
 
Tindakan Menteri Undang-undang Datuk Seri Mohd Nazri Abdul Aziz didakwa mempunyai konflik kepentingan apabila beliau memberitahu Parlimen bahawa ahli perniagaan Michael Chia telah dibersihkan daripada tuduhan rasuah, kerana mereka berdua dilihat sebagai kawan.

NONEHubungan antara kedua-duanya didakwa adalah dalam bentuk
kenderaan SUV Hummer berwarna hitam, yang berharga lebih RM459,000, yang dimiliki oleh Chia dan mungkin telah digunakan oleh anak sulung Nazri, Nedim.

Dakwaan itu dibuat oleh Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli hari ini, yang menunjukkan satu salinan saman trafik yang dinyatakan pemiliknya  sebagai Chia Tien Woh dan gambar-gambar yang menunjukkan bahawa kenderaan itu kerap dikesan di kondo di mana Nedim tinggal (foto bawah).

NONEKatanya, dalam satu kes rasuah berprofail tinggi dan pengubahan wang haram sebelum ini yang didakwa melibatkan seorang ketua menteri dan orang yang membersihkan nama ketua menteri Sabah dan Chia adalah menteri yang "kita telah ditemui bukti bahawa keluarganya telah mendapat... manfaat dari Chia".

"Jika ini bukan (rasuah), saya tidak tahu apa itu," kata Rafizi dalam sidang akhbar di lobi Parlimen, sambil menambah bahawa sekurang-kurangnya, terdapat persoalan konflik kepentingan di mana Nazri harus mengambil tanggungjawab politik dan moral.
NONEBerikutan ini, pemberita bergegas ke pejabat Nazri untuk
mendapatkan komennya di mana beliau menafikan sebarang konflik kepentingan.

Nazri menjelaskan bahawa jawapan bertulisnya kepada Parlimen mengenai perkara itu datangnya dari Pejabat Peguam Negara dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).
Di samping itu, secara berseloroh, beliau berkata, apa yang berlaku antara Chia dan anaknya tiada kena mengena dengannya kerana anaknya sudah dewasa.
Beliau memberitahu pemberita bahawa soalan tentang kebenaran dakwaan Rafizi bahawa Chia telah memberi sebuah kereta kepada Nedim, perlu dirujuk kepada kedua-dua mereka.

"Itulah antara anak saya dan Michael Chia ... Jika dia mahu beri Hummer atau Ferrari, itulah urusan Michael Chia."

Bagaimanapun, Nazru mengakui mengenali Chia secara peribadi dan pernah ke Dubai bersama dengan Chia, tetapi atas perbelanjaannya sendiri. Baca transkrip komen Nazri

"Saya kenal Chia dan saya tidak bimbang mengenainya," katanya.
Exco: Lembah Sireh mungkin gagal tapi tiada penyelewengan
ROSMIZA KASIM & SAPINAH AB GHANI
2 November 2012
Takiyuddin Hassan
Datuk Takiyuddin Hassan
KOTA BHARU - Kerajaan Kelantan menafikan wujud penyelewengan dalam projek Pembangunan Lembah Sireh walaupun mengakui pelaksanaannya tidak menepati masa.

Exco Kerajaan Negeri, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, walaupun setakat ini projek tersebut dilihat kurang berjaya, namun tidak ada unsur penyelewengan di sebalik pelaksanaannya.

"Projek ini mungkin tidak berjaya sepenuhnya, tetapi tidak ada penyelewengan, macam mana dikatakan ada penyelewengan sedangkan kita ada jawatankuasa teknikal yang bertanggungjawab terhadap projek tersebut.

"Pada pandangan kerajaan kita akan bagi penjelasan kepada Ketua Audit Negara, benda ini telus, kalau kata ada penyelewengan itu tidak betul," katanya, semalam.

Takiyuddin berkata, isu tersebut sengaja diperbesarkan pihak- pihak tertentu untuk tujuan yang hanya diketahui pihak terlibat.

"Bagi pihak Kerajaan Negeri, pintu kerajaan sentiasa terbuka untuk mana- mana pihak berkuasa menjalankan siasatan jika terdapat laporan mengenai penyelewengan terhadap projek berkenaan," katanya.

Menurutnya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan, Kerajaan Negeri bersedia menemui Ketua Audit Negara Tan Sri Ambrin Buang bagi memperjelaskan isu Lembah Sireh berikutan perkara itu dibangkitkan dalam Laporan Audit Negara 2011.

Katanya, pihak audit mengesyorkan agar Kerajaan Negeri atau Unit Perancang Ekonomi Negeri (UPEN) mengambil beberapa langkah termasuk membuat penilaian terhadap sumbangan syarikat yang menjalin kerjasama, di mana penilaian itu berdasarkan nilaian tanah semasa serta kemudahan disediakan.

"Selain itu, setiap projek usaha sama perlu dikaji dengan teliti oleh pakar dan agensi Kerajaan Negeri yang dilantik bagi mengurus dan memantau pelaksanaannya, dan untuk projek di tebing Sungai Kelantan ini kita sudah ada jawatankuasa pemandu sejak dari dulu lagi yang diketuai Timbalan Menteri Besar, selain semua jawatan teknikal berkaitan serta wakil syarikat ada dalam jawatankuasa ini," katanya.

Beliau berkata, selain itu, pihak audit turut mengesyorkan supaya UPEN mengambil tindakan segera untuk memastikan pihak syarikat menyerahkan bon sebagaimana tercatat dalam perjanjian.

"Memang dalam perjanjian syarikat perlu bagi permance bon yang jumlahnya RM150, 000, syarikat telah buat banyak, pada masa itu kita berpandangan performance bon itu dikontra dengan projek- projek dibuat syarikat, tetapi pihak audit memaklumkan bon itu perlu dimasukkan bersama, dan kerajaan sudah berbincang dengan syarikat serta sudah mencapai persetujuan," katanya.

Menurutnya, selain itu, pihak Kerajaan Negeri juga perlu meneliti setiap terma dalam perjanjian usaha sama supaya kepentingan rakyat terjamin.

Takiyuddin berkata pembangunan di kawasan itu sedang giat dijalankan di bawah perjanjian dengan pihak pemaju, dan dijangka siap menjelang 2019.

"Sehingga kini hanya lima peratus sahaja pembangunan sudah dilaksanakan di kawasan itu sejak dimulakan pada 2007 yang lalu, dan kita mempunyai masa sehingga 2019, pihak kerajaan yakin seluruh kawasan itu akan dapat dibangunkan nanti," katanya.
Susulan kemalangan: Niat ziarah kawan di hospital tidak kesampaian
KU NOOR FAIZAH KU MUSTAFA
2 November 2012
Kemalangan
Keadaan kereta dinaiki lima sekeluarga remuk selepas bertembung dengan lori padi tanpa muatan dalam kemalangan semalam.
POKOK SENA – Niat lima sekeluarga menziarah penduduk kampung di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) Alor Setar tidak kesampaian apabila kereta Perodua Viva dinaiki mereka bertembung dengan sebuah lori padi tanpa muatan, berdekatan Kampung Permatang Limau Jalan Tualang Pokok Sena, di sini semalam.

Kemalangan itu menyebabkan empat maut manakala seorang lagi parah dan sedang dirawat di HSB Alor Setar.

Mangsa yang maut ialah Shafie Abd Hamid, 57, isterinya, Faridah Ani, 60, dan dua anak mereka iaitu Mohd Istihar, 26, dan Nurul Faiz, 26.

Mohd Ikbal Zakuan, 15, mengalami kecederaan parah.

Keluarga itu berasal dari Kampung Kubang Pisang dekat Kubur Panjang Pendang.

Seorang saksi, Jamaluddin Ramli, 31, berkata, kejadian berlaku kira-kira 2.30 petang ketika dia melalui jalan berkenaan dan menyaksikan kemalangan itu lalu menghubungi talian kecemasan 999.

“Waktu saya sampai dan menghampiri kereta yang dinaiki mangsa, saya dapati empat daripadanya telah meninggal dunia dan mayat berada dalam keadaan tersepit manakala seorang lagi terbaring di tempat duduk belakang," katanya kepada Sinar Harian ketika ditemui di tempat kejadian itu semalam.

Menurutnya, kejadian dipercayai berlaku apabila lori padi dari arah Tualang Pokok Sena itu mengalami kerosakan sebelum terbabas ke lorong kereta dinaiki mangsa dari arah Bukit Sekechong Kubur Panjang Pendang menuju ke Alor Setar.
Lubuk emas ditemui di Perak
Razif Rosli
1 November 2012
zambry
$entry.content.caption.value
IPOH – Perak yang dulunya kaya dengan bijih timah, kini dikejutkan dengan penemuan di beberapa kawasan yang dikenal pasti menjadi lubuk emas.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir berkata, Kerajaan Negeri telah mengenal pasti beberapa kawasan di negeri ini yang memiliki deposit emas yang berdaya maju.

Beliau juga telah mengarahkan Jabatan Mineral dan Geosains menjalankan kajian terperinci berhubung penemuan tersebut.

Menurutnya, satu laporan penuh perlu dibentangkan bagi memastikan kawasan yang dimaksudkan benar-benar berpotensi untuk dikomersialkan ataupun sebaliknya.

“Kita nak tengok juga sama ada kawasan itu ada banyak atau sedikit sahaja longgokkan emas dan kawasan itu kita telah pun kenal pasti, tapi saya tidak boleh dedahkan kepada umum, takut timbul pula masalah lain kelak.

“Setakat ini, kita serahkan jabatan berkaitan menjalankan kajian potensi itu dahulu dan kita tengok hasilnya nanti,” katanya di sini, semalam.

Hadir sama, Exco Kerajaan Negeri, Datuk Mohammad Zahir Abdul Khalid dan Datuk Dr Mah Hang Soon serta Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Abdul Puhat Mat Nayan.

Pada Ogos 2009 lalu di Teluk Intan, Zambry dalam kenyataannya turut mengandaikan Perak mungkin muncul sebagai negeri pengeluar emas terbesar di negara ini berikutan kajian mendapati beberapa kawasan di negeri ini memiliki logam berharga berkenaan.

Katanya, Kerajaan Negeri akan mengorak langkah setapak lagi untuk mengadakan kegiatan perlombongan emas bagi menggantikan industri lombong bijih timah yang menjadi kebanggaan Perak sejak beberapa dekad lalu.

Mengulas lanjut, Zambry berkata, Kerajaan Negeri turut mengadakan perbincangan bagi melakukan rombakan semula kategori bahan mineral, galian dan logam yang terdapat di Perak.

“Kita lihat setiap bahan itu perlu diperhalusi dan dikategorikan mengikut spesifikasinya yang betul bagi mendapat pulangan sebenar mengikut harga pasaran.

“Dulu kita guna istilah yang terlalu umum iaitu galian, sama ada bijih timah, pasir, batu atau bahan lain seperti emas, sedangkan ia berbeza royalti dan premiumnya.

“Justeru itu, kita rasa perlu diperhalusi serta dikategorikan mengikut kesesuaian tertentu dengan menukarkan istilah utamanya daripada galian kepada mineral,” katanya.

Menurutnya, ia juga bagi mengelakkan pelbagai masalah dihadapi dari segi bayaran premium daripada pengusaha terlibat.
Jais gagalkan himpunan cuba hidupkan Al-Arqam
NURUL AINI MOHAMED ALI
2 November 2012
RAWANG - Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) menggagalkan satu perhimpunan ajaran sesat, yang disyaki 'Aurad Muhammadiah' dan cubaan menghidupkan semula ajaran Al-Arqam di Bandar Country Homes di sini, malam tadi.
Perhimpunan itu melanggar Seksyen 12 (C), Enakmen Jenayah Syariah Selangor.
Serbuan Jais dibuat kira-kira jam 10.30 malam dan beberapa ahli jawatankuasa majlis ditahan bagi membantu siasatan.
Kira-kira 3,500 pengikut ajaran sesat dijangka menghadiri majlis itu termasuk seorang pemimpin kanan PKR Selangor.
Seorang timbalan pengarah perhimpunan, yang dikenali sebagai Nawawi, ketika disoal siasat pegawai penguat kuasa Jais berkata, perhimpunan diadakan sempena sambutan ulang tahun keputeraan pemimpinan kanan mereka, Allahyarham Ashaari Muhammad bertemakan "Abuya Terus Memimpin Walaupun Ghaib".
Berlaku sedikit kekecohan antara pengikut ajaran dengan anggota penguat kuasa Jais kerana enggan mengikut arahan membantu siasatan.
Nawawi berkata mereka hanya mengadakan kenduri mega dan majlis doa selamat.
Penganjur turut menurunkan kain rentang serta acara dihentikan serta-merta.
Serbuan turut mendapat kerjasama pihak polis bagi membantu siasatan.

Al-Arqam merupakan gerakan agama di Malaysia yang diasaskan oleh Ashaari Muhammad.
Ia juga dikenali sebagai Jamaah Aurad Muhammadiah dan telah mengembangkan pengaruhnya di kalangan berbagai lapisan masyarakat Islam di seluruh Malaysia ini.
Ia diharamkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan pada Ogos 1994.
Ashaari, pengasasnya, meninggal dunia di Hospital Ipoh pada 13 Mei 2010 akibat jangkitan paru-paru.
‘Kantoi’ depan kedai nasi kandar
Wartawan Sinar Harian
1 November 2012
C.Murali
Murali (dua kiri) dibawa keluar selepas dijatuhkan hukuman penjara empat tahun oleh Mahkamah Majistret.
GEORGETOWN - Walaupun cuba menutup kesalahan mencuri dengan memotong wayar sistem kamera litar tertutup (CCTV), seorang kontraktor tetap ‘kantoi’ dicekup anggota polis di depan sebuah kedai nasi kandar.
Tertuduh, C.Murali sebelum itu telah pun berjaya menyembunyikan dirinya selama dua hari selepas mencuri di Lebuh Carnavon, namun hasil siasatan anggota polis kemudiannya berjaya menangkapnya di Jalan Penang.
Dia yang berusia 34 tahun itu didapati melakukan kesalahan memecah masuk sebuah rumah dan mencuri wang tunai RM300 bersama dua biji loket, dua utas rantai dan satu gelang tangan.
Tertuduh dihadapkan ke Mahkamah Majistret semalam atas kesalahan pada 21 Oktober 2012 kira-kira jam 10.30 hingga 11.30 malam itu.
Mengikut fakta kes, tertuduh telah pun memotong wayar kamera CCTV sebelum mengambil barangan bilik pengadu.
Atas kesalahan itu, Murali didakwa mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan dan sekiranya didapati bersalah boleh dihukum penjara sampai lima tahun dan denda atas kesalahan pecah rumah.
Sementara penjara sehingga 14 tahun pula akan dikenakan bagi kesalahan pecah rumah serta mencuri.
Tertuduh juga boleh dikenakan hukuman denda atau sebat sekiranya ia adalah kes berulang buat kali kedua dan ketiga.
Sementara bagi pertuduhan kedua, tertuduh dari Jalan Kebun Bunga itu juga didapati melakukan kesalahan pada 23 Oktober 2012 kira-kira jam 2 pagi apabila didapati gagal mengemukakan kad pengenalan dirinya kepada pihak berkuatkuasa.
Ia sekaligus bertentangan dengan peraturan 6 Pendaftaran Negara 1990, dan dengan itu telah melakukan kesalahan yang boleh dihukum di bawah peraturan 25 (1) (a) peraturan-peraturan Pendaftaran Negara 1990.
Jika sabit kesalahan boleh dikenakan penjara selama tempoh tidak melebihi tiga tahun atau denda tidak melebihi RM20,000.
Setelah mengaku bersalah atas kedua-dua pertuduhan, Murali merayu supaya hukuman diringankan kerana mempunyai sakit HIV dan juga batuk kering.
Majistret, Siti Salwa Ja’far kemudiannya menjatuhkan hukuman penjara empat tahun terhadap tertuduh dan denda sebanyak RM10,000.
“Sementara bagi pertuduhan kedua, tertuduh dikenakan hukuman penjara selama enam bulan,” katanya.
Sembunyi diri dalam tandas
AMRAN ALI
1 November 2012
Mohd Yusof Hashim
Kamalludin (kanan) menyoal seorang warga asing yang ditahan ketika dibawa ke Pejabat Imigresen negeri di Ayer Keroh, semalam.
AYER KEROH - Sepasang kekasih sanggup berkurung dalam tandas sebaik saja menyedari rumahnya didatangi sepasukan Bahagian Penguatkuasa Jabatan Imigresen Melaka (JIM), di Malim, dekat sini malam kelmarin.
Pasangan warga Indonesia berusia 25 dan 24 tahun itu berbuat demikian kerana takut dicekup kerana tinggal di negera ini melebihi tempoh dibenarkan.
Pengarah Imigresen negeri, Kamalludin Ismail berkata, ketika serbuan, anggota penguatkuasa terpaksa bertindak memecahkan pintu rumah selepas ia gagal dibuka, meskipun sudah diketuk selama lebih lima minit.
“Sebaik pintu dipecahkan, kelihatan tiga penghuninya sedang leka memasak di dapur. Manakala pemeriksaan dijalankan anggota kami menemui pasangan berkenaan yang sedang menyorok di dalam tandas rumah berkenaan," katanya.
Beliau berkata, tiga lagi penghuni rumah berkenaan mempunyai permit kerja yang sah, manakala pasangan terbabit terpaksa ditahan untuk siasatan lanjut.
Menurutnya, operasi yang dikenali sebagai Operasi Program Penyelesaian Menyeluruh Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin (6P) di sekitar negeri bermula 9 malam kelmarin, dan berakhir kira-kira enam jam selepas itu.
Operasi diketuai Timbalan Pengarah Penguatkuasaan Imigresen Salmah Omar dan Timbalan Pengarah Penguatkuasaan Imigresen, Mohd Yusof Hashim bersama 13 anggota penguatkuasa sekitar kawasan Bukit Beruang, Malim dan Taman Melaka Raya.
"Seramai 27 orang lagi ditahan, selain tinggal lebih masa, kebanyakan mereka ditahan atas kesalahan masuk tanpa permit sah dan melanggar syarat permit atau pas sempadan.
“Mereka terdiri daripada warga Vietnam, China, Indonesia, Bangladesh, Pakistan, Myanmar, India dan Thailand,” katanya.

Pulau dilitupi debu gunung berapi 100 tahun

Posted on the November 2nd, 2012 under Luar Negara by admin
JEREBU melitupi dua kincir angin di puncak Gunung Pillar di Pulau Kodiak, Alaska pada 9 Oktober lalu.
JUNEAU, Alaska – Sebuah pulau di Alaska, Amerika Syarikat (AS) dilanda jerebu yang dipercayai kesan daripada debu letusan sebuah gunung berapi sekitar 100 tahun lalu.
Keadaan berjerebu itu melanda Pulau Kodiak dekat sini sejak minggu lalu.

Perkhidmatan Kaji Cuaca Kebangsaan menyatakan, angin kencang serta kekurangan salji pada Selasa lepas menyebabkan debu gunung berapi Novarupta di Alaska yang meletus pada 1912 merebak dengan lebih meluas.
Letusan tersebut adalah yang terkuat pada abad ke-20.
Rantau Alaska di utara AS merupakan kawasan beriklim sejuk dan bersalji.
Kepulan jerebu itu kini mencecah ketinggian 1,219 meter dan meliputi keseluruhan Pulau Kodiak dengan menyebabkan amaran penerbangan dikeluarkan.
Pada Jun 1912, Novarupta meletus dan menghamburkan debu setinggi 30,480 meter ke udara yang melitupi seluruh daerah Katmai di Alaska. – AP

Bekas Ketua Polis Balai dituduh rogol gadis

Posted on the November 2nd, 2012 under Tempatan by admin
Tertuduh yang menutup mukanya dengan pakaian meninggalkan mahkamah selepas menjelaskan denda berkenaan, semalam.
KOTA BHARU – Seorang bekas ketua polis balai di sini dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini, semalam atas tuduhan merogol seorang gadis berusia 14 tahun, tiga tahun lalu.
Anggota berpangkat Sarjan Mejar itu bagaimanapun mengaku tidak bersalah.

Mahmad Bidin, 52, dituduh merogol mangsa di Pejabat Ketua Polis Balai, Balai Polis Binjai di sini pada jam 2.30 petang, 15 Oktober 2009.
Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya negeri, Intan Nur Hilwani Mat Rifin.
Tertuduh didakwa mengikut Seksyen 376(1) Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman penjara yang boleh sampai 20 tahun dan boleh juga dikenakan sebatan, jika sabit kesalahan.
Dia yang diwakili peguam bela, Rosmizan Sulaiman memohon jaminan minimum dikenakan berikutan anak guamnya itu menerima separuh gaji akibat ditahan kerja.
Hakim Azman Abdullah yang mempertimbangkan rayuan itu membenarkan tertuduh diikat jamin RM10,000 dengan seorang penjamin dengan syarat tertuduh tidak boleh berkomunikasi dengan mangsa.
“Jika gagal dipatuhi, jamin secara automatiknya terbatal,” katanya.
Sinar

Bayi 4 bulan perlu bantuan

Posted on the November 2nd, 2012 under Tempatan by admin

JENGKA – Keluarga seorang bayi berusia empat bulan yang didapati menghidap jantung berlubang dan salur darah sempit, memerlukan wang tambahan untuk menampung kos rawatan serta pembedahan untuk kali kedua.
Bayi itu, Muhammad Haidar Hisamudin kini ditempatkan di unit rawatan rapi pediatrik (PICU) Institut Jantung Negara (IJN), Kuala Lumpur kerana baru sahaja menjalani pembedahan menelan kos sebanyak RM50,000, kelmarin.
Ibunya, Juniza Johari, 28, berkata, anaknya pada asalnya dijangka menjalani sekali sahaja pembedahan, namun doktor memutuskan untuk membuat dua kali pada saat akhir.

“Anak saya dikatakan mempunyai tiga lubang di jantung dan saluran darah sempit. Keadaan itu mungkin menyebabkan dia memerlukan dua kali pembedahan. Pembedahan kali pertama berjaya dilakukan semalam (kelmarin), namun pembedahan kedua belum diketahui tarikhnya lagi.
“Sekali pembedahan menelan kos RM50,000. Pembedahan kedua masih belum diketahui kos pembedahannya lagi. Kos pembedahan pula tidak termasuk bayaran selama tinggal dalam wad,” katanya.
Juniza berkata, anaknya disahkan menghidap penyakit itu pada 24 September lalu dan ditahan di wad Hospital Sultan Haji Ahmad Shah (Hoshas), Temerloh.
Menurutnya, pada 23 Oktober lalu, Muhammad Haidar dipindahkan ke IJN dan kini anaknya berada di wad hampir dua bulan.
“Keluarga saya dan suami (Hisamudin Mohamed) banyak membantu untuk menampung kos pembedahan pertama. Tanpa keluarga, saya tidak tahu di mana hendak mencari wang. Namun, saya masih memerlukan kos tambahan untuk pembedahan kedua.
“Suami cuma bekerja sebagai pembantu tukang masak dengan pendapatan RM700 sebulan. Jumlah itu tidak cukup untuk menampung kos rawatan anak kami,” katanya.
Juniza mengatakan dia masih belum mengetahui jumlah sebenar kos pembedahan tersebut dan menganggarkan ia mungkin menelan belanja sehingga RM50,000 atau lebih.
Difahamkan, Juniza sekeluarga baru sahaja dua minggu pulang ke Pahang sebelum anaknya dimasukkan ke wad dan kini dikatakan menumpang di rumah mentuanya di Felda Ulu Jempol.
Sinar

Lemas dibuai romeo, kenal sebulan serah RM40,000

Posted on the October 31st, 2012 under Tempatan by admin

KUALA LUMPUR: Cinta mendalam, apatah lagi selepas dijanji untuk dijadikan isteri menyebabkan seorang wanita kerugian RM40,000 selepas diperdaya teman lelaki yang baru dikenalinya dalam tempoh sebulan.
Mangsa yang berusia 29 tahun berkenalan dengan lelaki itu pada penghujung Julai lalu dan bermula Ogos hingga September lalu, dia memohon lima pinjaman peribadi daripada bank serta syarikat wang berlesen untuk mendapatkan wang bagi diserahkan kepada teman lelakinya.
Sumber polis berkata, selain wang tunai, mangsa yang bekerja di sebuah syarikat swasta turut menyerahkan beberapa

Tiada ulasan: