Sabtu, 17 November 2012

NON MUSLIM TOLAK HUDUD ITU BIASA....BAGAIMANA YANG MANGAKU ISLAM...MELAYU BUKAN AGAMA TETAPI BANGSA....SEMUA BANGSA BOLEH MASUK ISLAM...JIKA ITU HUDUD PAS...MANA HUDUDNYA YANG SEBENAR...CAKAP AJE BANYAK...AKHIRAT JANGAN2 ALLAH HUMBAN DALAM NERAKA...SAMA2 KITA BERLINDUNG PADA ALLAH SWT

Hudud: Kenyataan Ketua Ulama jerat Pas, dakwa Perkasa
Wartawan Sinar Harian
17 November 2012
Ibrahim Ali
Ibrahim Ali
PASIR MAS – Perkasa menyifatkan tindakan Ketua Dewan Ulama Pas mengeluarkan kenyataan berani mengenai hukum hudud, akan menjerat kredibiliti Pas, kelak.
Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata, sikap Datuk Harun Taib yang terlalu yakin mendapat majoriti dalam Parlimen menggambarkan pembohongan kepada rakyat.
Ini kerana katanya, kerusi ditandingi Pas lebih kecil berbanding seteru mereka dalam Pakatan Rakyat iaitu PKR dan DAP.

“PRU12 lalu, Pas hanya meraih 23 kerusi dari 66 parlimen, maka bagaimana mereka mahu menyaingi jumlah seteru mereka dalam Pakatan Rakyat dalam PRU akan datang.

“Jika PKR dan DAP bergabung dan menolak hudud, Pas tidak akan mendapat sokongan majoriti seterusnya ia tidak akan menjadi undang-undang negara,” katanya.
Beliau turut yakin Pas tidak akan berjaya menandingi jumlah calon dalam PKR dan DAP yang akan bertanding dalam PRU13.

Ibrahim yang juga Ahli Parlimen Pasir Mas mencabar Pakatan Rakyat membuat deklarasi perjanjian pelaksanaan hudud sekiranya berjaya membentuk kerajaan seterusnya menawan Putrajaya.

“Kita akan lihat sama ada mereka benar-benar ikhlas untuk melaksanakan hukum hudud di Malaysia.

“Ia perlu dipersetujui dan ditandatangani pemimpin dalam Pakatan Rakyat termasuklah (Datuk Seri) Anwar Ibrahim, (Penasihat DAP) Lim Kit Siang, (Setiausaha Agung) Lim Guan Eng dan (Pengerusi DAP) Karpal,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Khatan Perdana melibatkan 162 kanak-kanak dan Sambutan Maal Hijrah peringkat Dewan Undangan Negeri Pengkalan Pasir di Kampung Slow Machang, semalam.

Kelmarin, Harun berkata, Pakatan Rakyat bersetuju hukum hudud dilaksanakan jika mereka berjaya membentuk menawan Putrajaya selepas PRU13 tidak lama lagi.

Bukan itu sahaja, Harun berkata, syariat Islam turut akan dilaksanakan mengikut lunas-lunas demokrasi, jika pakatan pembangkang berjaya merampas negara daripada Barisan Nasional.
Karpal: DAP tidak pernah setuju hudud

16 November 2012
Karpal Singh
Pengerusi DAP Kebangsaan Karpal Singh
KUALA LUMPUR -  DAP hari ini menegaskan ia tidak pernah bersetuju dengan pelaksanaan hukum hudud di negara ini.
Pengerusinya Karpal Singh berkata, kedudukan parti itu mengenai isu hudud tidak boleh dikaitkan dengan sebarang kompromi dan ia adalah dasar kepada kewujudan parti itu.
Beliau mengulas kenyataan Ketua Dewan Ulama Pas, Datuk Harun Taib semalam bahawa pakatan pembangkang secara umumnya bersetuju dengan pelaksanaan hudud sekiranya mereka dapat membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum ke-13.
"Kenyataan Harun adalah nakal dan jauh menyimpang dari kebenaran," katanya dalam satu kenyataan.
Beliau turut membidas Harun yang berkata Pas telah menjelaskan pandangannya dengan DAP beberapa kali apabila kedua-dua parti duduk bertukar pendapat.
"Sudah tentu saya sentiasa tidak bersetuju dan telah memberi sebab secara terbuka dengan berkata demikian berdasarkan peruntukan di dalam Perlembagaan Persekutuan dan interpretasi peruntukan-peruntukan tersebut oleh mahkamah tertinggi di negara ini," katanya.- Bernama
Umno: Tolak hudud bukti DAP tak hormati Pas

17 November 2012
Datuk Mohd Fatmi Che Salleh
Ketua Umno Bahagian Kota Bharu, Datuk Mohd Fatmi Che Salleh
KOTA BAHRU - DAP secara terang-terangan tidak mengormati rakan dalam pakatan mereka apabila menolak hukum hudud yang akan dilaksanakan PAS andai mereka menguasai Putrajaya, kata Setiausaha Politik kepada perdana menteri Datuk Mohd Fatmi Che Salleh.
Beliau berkata ia terbukti selepas kenyataan Pengerusi DAP Karpal Singh yang menegaskan keputusan PAS mengenai isu Hudud tidak boleh dikait dengan sebarang kompromi dan ia adalah dasar kepada kewujudan parti itu.
"Saya tidak terkejut langsung dengan penafian Karpal kerana memang DAP sejak daripada dahulu hingga sekarang memang menentang negara Islam. Dengan sendirinya penafian ini sudah dijangkakan.
"Kalau PAS betul-betul nak perjuangkan Islam, mereka terpaksa kaji balik hubungan dan kerjasama mereka dengan DAP," kata Fatmi kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Ramah Mesra Ahli Kelab Suara Muda, di sini malam tadi.
Pada majlis itu, Fatmi menyerahkan sumbangan berjumlah RM150,000 daripada kerajaan persekutuan kepada kelab itu untuk menaiktaraf dewan bagi kegunaan anggota kelab. Turut hadir Presiden Kelab Suara Muda Hashim Mohd Ali.
Isu pelaksanaan hukum hudud kembali 'panas' apabila Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Dr Harun Taib selepas merasmikan Muktamar Dewan Ulama PAS ke-51, dua hari lepas dilaporkan berkata PAS telah bersetuju untuk melaksanakan dasar Islam, termasuk syariat Islam dan hukum hudud sekiranya berjaya mentadbir negara.
Harun berkata pakatan pembangkang secara umumnya bersetuju bahawa hukum hudud akan dilaksana sekiranya pembangkang berjaya membentuk kerajaan selepas pilihan raya umum ke-13.
Bagaimanapun, kenyataan Harun itu disanggah Karpal dan Timbalan Pengerusi Kebangsaan DAP Dr Tan Seng Giaw yang dilapor berkata mereka tidak tahu bagaimana boleh timbul isu hukum hudud dipersetujui pakatan pembangkang, sambil menegaskan DAP hanya menerima kedudukan agama Islam seperti mana termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.
Tan berkata persetujuan yang dicapai antara DAP dan PAS mengenai pelaksanaan hukum hudud sekiranya pakatan pembangkang berjaya membentuk kerajaan nanti, adalah berdasarkan apa yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan. - Bernama

Jawatan PM: Hadi rela jadi khadam
SALMIAH DRUHAMAD DRAHSIN
17 November 2012
ABDUL HADI AWANG
ABDUL HADI AWANG
PENGKALAN CHEPA - Datuk Seri Abdul Hadi Awang rela menjadi khadam demi rakyat daripada menggalas tanggungjawab sebagai Perdana Menteri yang disifatkannya sebagai "amanah berat" meskipun Dewan Ulama Pas menegaskan presidennya itu lebih layak.

"Apa yang penting kepada kami, kita ke Putrajaya. Siapa yang jadi Perdana Menteri, yang diterima oleh rakyat, yang dapat menyatukan rakyat, dapat menegakkan keadilan untuk rakyat.

"Kita terima. Saya terima. Macam saya sebutlah, saya sanggup jadi nelayan balik," kata Abdul Hadi pada sidang media di Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (PUTIK), hari ini.
Dalam satu temu bual dengan Sinar Harian Januari lalu, Abdul Hadi berkata, beliau tidak kisah menjadi nelayan asalkan Perdana Menteri yang dipilih kelak mengamalkan dasar pemerintahan Islam dan mampu menyelamatkan negara.
Pagi tadi, perwakilan Dewan Ulama menegaskan, jika ada individu yang paling layak menjadi Perdana Menteri sekiranya  Pakatan Rakyat menang pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) adalah Abdul Hadi sendiri.

"Bukan sebagai alasan untuk menaik-naikkan beliau, tetapi beliaulah orang yang lain layak untuk menjadi pemimpin, Perdana Menteri pada masa akan datang dan kita sebagai anak didik kepada Pas, tidak sepatutnya, kita pula yang berkempen agar orang lain menjadi pemimpin sedangkan negara yang ingin dibawa adalah negara yang berdasarkan syariat.

"Kita meletakkan satu keyakinan bahawa presiden kita orang yang berkaliber untuk memimpin sebuah negara...," katanya.

Menjawab pertanyaan media, Abdul Hadi menjelaskan, dalam Pas, pimpinannya tidak pernah diajar untuk meminta-minta jawatan dalam parti politik.

"Saya sebagai seorang pimpinan yang diajar dalam parti Islam, kita tak boleh minta untuk jadi pemimpin," namun katanya, jika diberikan tanggungjawab itu, "kita anggap ini sebagai satu amanah yang berat, amanah yang besar."

Malam tadi penasihat DAP, Lim Kit Siang membuat pengisytiharan bahawa Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim akan dilantik sebagai Perdana Menteri sekiranya perikatan itu ke Putrajaya selepas PRU13.

Menurut Kit Siang, Anwar adalah pemimpin dari pembangkang yang paling layak untuk menjadi Perdana Menteri.
Wakil bukan Islam puji kesederhanaan PAS

  • Nigel Aw
  • 4:31PM Nov 17 2012
MUKTAMAR PAS Seorang wakil bukan Islam di Muktamar PAS ke-58 hari ini memuji kesederhanaan PAS, dan menolak dakwaan BN bahawa parti itu sebagai ekstremis.

K Deepakaran pas non-muslim wing 3Setiausaha Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) K Deepakaran
berkata stigma terhadap PAS itu perlahan-lahan terhakis sejak pilihan raya umum 2008.

"Sebelum 2008 apa yang terjadi, apa pandangan tentang PAS daripada masyarakat lain, terutamanya India dan Tiong hua.

"Kamu nak masuk masuk PAS ke?... Kalau kamu sokong, kamu kena peluk agama Islam, macam-macam lagi...kena potong (bersunat) itu," katanya disambut gelak ketawa perwakilan

"Kalau kamu sokong PAS, tiada tempat ibadat untuk Hindu dan Tiong hua. Apa jadi sekarang? Yang Berhormat kita, sampailah tok guru, sampai pemimpin sekarang tak ada masalah boleh masuk kuil, duduk satu meja bincang. Kenapa? (Kerana) kita sudah ditarbiyahkan," katanya yang sekali lagi mencuit para hadirin.
PM: K'jaan yakin NGO Cina tak sokong fahaman ekstrem

  • Bernama
  • 7:20AM Nov 17 2012
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata kerajaan sentiasa percaya bahawa pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Cina yang pelbagai bukanlah badan yang menyokong fahaman ekstrem atau melampau.
  
Beliau berkata kepelbagaian NGO Cina yang ditubuhkan sama ada berasaskan nama keluarga, daerah, dialek atau perniagaan sebenarnya menolak fahaman itu namun mengamalkan kesederhanaan sebagai satu penghayatan.
  
Katanya keyakinan itu berasaskan kepada kepercayaan dan kefahaman confusciusnism yang satu daripada intipati ajaran yang dipegang masyarakat Tiong Hua itu sejak 30,000 tahun lepas ialah kesederhanaan atau `Zhong Yong' yang banyak mempengaruhi kehidupan dan pemikiran masyarakat Cina di negara ini.

"Kesederhanaan bererti kita menolak kefahaman yang ekstrem dan kita maklum bahawa pertubuhan-pertubuhan Cina bukan pelampau, tetapi merupakan badan yang mengamalkan kesederhanaan sebagai satu penghayatan.
  
"Walau apa pun NGO itu berasas, yang penting bahawa kita semua percaya kita boleh memainkan peranan untuk menentukan usaha untuk melakukan transformasi membawa Malaysia ke arah negara berpendapatan tinggi akan berjaya," katanya ketika berucap merasmikan Pesta Kebudayaan Cina Malaysia (PKCM) ke-29, di Sekolah Menengah Pay Fong, Bandar Melaka malam tadi.

Turut hadir Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam.
  
Najib berkata di sebalik pelbagai tanggapan, beliau percaya pertubuhan atau NGO Cina tetap boleh memainkan peranan yang besar dalam membantu usaha kerajaan melakukan transformasi terhadap pembangunan negara.
  
Perdana menteri berkata dasar inklusif dan keadilan sosial yang diterapkan di dalam pentadbiran kerajaan mampu membawa setiap rakyat merealisasikan keupayaan mereka secara maksimum bagi membantu menjayakan setiap agenda pembangunan yang akhirnya akan melahirkan sebuah negara yang lebih adil dan saksama kepada semua.
  
Untuk itu, beliau meminta badan atau pertubuhan Cina untuk memainkan peranan membangkitkan kesedaran rakyat berhubung kepentingan meneruskan kesinambungan dalam memilih kerajaan memerintah.
  
"Rakyat Amerika telah membuat keputusan memilih Presiden Obama kerana mereka percaya bahawa kesinambungan lebih penting daripada keadaan yang tidak menentu.
  
"... dan saya percaya rakyat Malaysia pun tahu sekiranya kita ingin melihat Malaysia muncul sebagai negara maju dalam masa tujuh tahun akan datang, amat penting kerajaan yang ada hari ini diberi masa yang secukupnya untuk menunjukkan kebolehan membawa perubahan yang besar pada negara," katanya.
  
Mengenai kebudayaan Cina, Najib berkata kerajaan sentiasa mengiktiraf dan memelihara warisan kaum itu termasuk mengisytiharkan Gendang 24 Perayaan, Perarakan Tokong Kuni, Tarian Singa Bertiang Tinggi dan 'Penang Char Kue Tiaw' sebagai warisan kebangsaan.
  
Beliau berkata kebijaksanaan pemimpin terdahulu telah menjadikan
kepelbagaian agama, budaya dan kaum di Malaysia sebagai suatu yang istimewa, unik dan tidak menjadi penghalang, sebaliknya dijadikan asas untuk membina sebuah negara bangsa yang banyak membawa pembaharuan dan kejayaan kepada negara kini.
  
"Kita telah memilih jalan integrasi dan bukan asimilasi sebab itulah kita boleh lihat bagaimana kepelbagaian merupakan satu keistimewaan pada negara yang mana setiap kaum dapat mengekalkan warisan tradisi masing-masing dan boleh menyumbang kepada kejayaan negara," katanya.
  
Sementara itu, Mohd Ali dalam ucapannya merakamkan penghargaan kepada perdana menteri dan kerajaan Persekutuan kerana menyumbangkan RM330,000 bagi menjayakan PKCM, yang bermula sejak 10 Nov lepas dengan objektif untuk memartabat keunikan budaya masyarakat Cina di negara ini.
  
PKCM merupakan acara tahunan yang dianjurkan secara bergilir di antara negeri-negeri sejak 1991 dan pesta itu telah menjadi antara program utama di bawah naungan Gabungan Pertubuhan Cina Malaysia (Hua Zong), sebuah pertubuhan yang menaungi semua 13 Dewan Perhimpunan Cina di Malaysia.
    
- Bernama


Tiada ulasan: