Jumaat, 23 November 2012

AGAK2 SAPE YANG SYAITAN...ALLAH LEBIH2LAH TAHU

ADUN Umno didakwa hambur kenyataan seksis pada Eli
 
Seorang wakil rakyat pembangkang Datuk Mohd Isa Abu Kasim mencetus ketegangan di persidangan DUN Selangor hari ini apabila beliau didakwa menghamburkan kenyataan seksis terhadap anggota exco Elizabeth Wong.
Mohd Isa dalam perbahasan itu antara lainnya berkata beliau gembira kerana exco berkenaan terus menjaga kawasan rizab hutan untuk menghalang pencerobohan.

"...(Tapi) jangan sampai lupa jaga hutan diri you sendiri," katanya lagi.

Beliau sebelum itu mencabar Elizabeth supaya mengemukakan saman terhadap akhbar The Star berhubung laporan mengenai dakwaan pencerobohan ke atas kawasan rizab hutan Taman Templer.

Wong ketika menyambung ucapannya selepas itu menyifatkan kenyataan Isa itu sebagai cubaan untuk bertindak "nakal-nakal" terhadapnya.

"Tak apalah. Ini adalah perangai Umno-BN. Kita sudah sedar, tak payah jawablah.

"Anda dan saya tahu. Tak apa, nak hina wanita, hinalah. Ini Umno-BN," kata Wong.

Dalam satu sidang media selepas itu, Wong berkata golongan wanita perlu menolak wakil rakyat BN atas sikap yang ditunjukkan oleh Mohd Isa.

Isu berkenaan turut dibangkitkan exco hal ehwal wanita Rodziah Ismail dalam perbahasannya selepas itu, dengan menyifatkan kenyataan Mohd Isa sebagai "seksis dan lucah" dan menggesa Isa dirujuk ke jawatankuasa hak dan keistimewaan Dewan.
Ng dakwa Shukor bohong isu tanah untuk Umno
 
ADUN DAP Ng Suee Lim mendakwa wakil rakyat pembangkang Abdul Shukor Idrus berbohong dalam penjelasannya kepada DUN berhubung penggunaan tanah yang diperolehi individu tertentu bawah harga pasaran ketika BN mentadbir Selangor.
NONEADUN Sekinchan itu mendakwa, ada di antara tanah yang diperolehi itu digunakan untuk tujuan komersial ataupun dijual.

"Tanah berkenaan (dibangunkan) secara usaha sama dan ada yang sudah membina kedai, kondominium dan hartanah lain," dakwanya dalam satu sidang media di bangunan DUN Selangor hari ini.

Ng mendakwa, tiada dewan mahupun taman asuhan kanak-kanak yang dibina di atas tanah berkenaan.

"Ini bermakna ADUN Kuang membuat satu pembohongan besar," dakwa Ng.

Ng sebelum ini mendakwa 24 keping tanah dengan jumlah keluasan 33.5 ekar atau 1,459,260 kaki persegi dijual kepada parti komponen BN dengan harga RM1 sekaki persegi.

Bagaimanapun, Shukor yang merupakan ketua penerangan Umno Selangor berkata tanah berkenaan hanya digunakan untuk kegunaan masyarakat seperti untuk pembinaan dewan serbaguna.
DUN S'gor tegang seketika di akhir penggulungan bajet
 
DUN SELANGOR Sesi penggulungan Sidang Dewan Undangan Negeri Selangor hari ini tegang seketika selepas Anggota Dewan Undangan Negeri Taman Templer Datuk Subahan Kamal membidas Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim semasa beliau menggulung perbahasan ucapan Bajet 2013.
  
Subahan berkata beliau tidak memahami dan bingung dengan penerangan Abdul Khalid mengenai belanjawan itu.

"Saya makin lama makin bingung kerana saya tidak faham apa Menteri Besar dok cakap. Ini kursus kira-kira, accounting... ini kursus di UiTM atau nak bentangkan bajet?.
  
"Tapi bila menjawab tu, biarlah menjawab terus kepada persoalan yang dibangkitkan bukan pusing satu dunia sampai ke Afrika sampai ke Amerika," katanya menyebabkan Speaker Datuk Teng Chang Khim meminta Subahan menarik balik perkataan bingung kerana ia bersangka jahat.

Subahan menjawab beliau tiada masalah untuk menarik balik perkataan itu dan menyatakan bahawa Menteri Besar faham maksud beliau.

Bagaimanapun, Teng berkata dengan menjawab boleh tarik balik tidak memberi erti jika Subahan tidak melakukannya.
  
"Saya tarik balik," kata Subahan dan Teng berkata: "Tarik balik apa?"
  
"Bingung tak salah, bingung bukan sangkaan jahat," jelas Subahan.
  
Keadaan itu membuatkan anggota-anggota pembangkang dari Barisan Nasional seperti Datuk Amiruddin Setro (BN-Jeram) naik marah dan bangun memprotes tindakan Teng itu.
  
Keadaan turut menjadi hingar bingar menyebabkan pembesar suara di tempat duduk pembangkang ditutup.
  
Teng turut mengarahkan Amiruddin supaya duduk tetapi beliau enggan menyebabkannya diarah keluar selama sejam dari sidang dewan mulai 5.10 petang.

Keadaan menjadi tenang selepas Teng meminta pihak pembangkang bersabar untuk membolehkan Abdul Khalid menggulung perbahasan.

Terdahulu, Abdul Khalid berkata cara perbelanjaan dibuat pada masa ini berbeza dari dulu kerana kecanggihan dan kepantasan teknologi maklumat.

"Kalau dahulu maklumat agak lambat diperoleh, tetapi kini maklumat seperti prestasi kutipan hasil dapat diperolehi dalam tempoh tiga bulan dan ini memudahkan perbelanjaan dapat diselaraskan dengan peningkatan pendapatan.

"Itu adalah antara sebab mengapa pada tahun lepas, setiap kali sidang dewan diadakan peruntukan tambahan dimohon oleh kerajaan negeri," katanya.
  
Beliau berkata demikian sebagai menjawab perbahasan Ketua Pembangkang Selangor Datuk Muhamad Satim Diman (BN-Seri Serdang) yang sangsi Bajet 2013 kerajaan negeri berjumlah RM1.63 bilion akan kekal kerana kemungkinan ada permohonan peruntukan tambahan seperti tahun-tahun sebelumnya.
  
Sidang dewan disambung esok.
  
- Bernama
Saman 27j tapi nahas j'raya meningkat - Mahfuz
 
Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Abu Seman Yusop hari ini berkata polis mengeluarkan sebanyak 27,414,823 saman kepada individu yang dirakam melanggar had laju sejak 1996.
Data berkenaan kemudiannya menjadi modal perbahasan Datuk Mahfuz Omar (PAS-Pokok Sena) yang berkata jumlah tersebut menunjukkan kegagalan penggunaan kamera untuk mengelak kemalangan.

Katanya, jumlah kemalangan terus meningkat walaupun polis mengeluarkan jumlah saman tersebut sejak 1996.

Atas alasan tersebut, beliau mempersoalkan mengapa pasukan polis perlu menggunakan kamera berkenaan.

Mahfuz merupakan pemimpin pembangkang yang mengetuai gerakan menentang saman ekor dan juga pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES), termasuk penggunaan kamera di kawasan yang banyak berlaku kemalangan.

Fong Poh Kuan (DAP-Batu Gajah) turut membangkitkan sama ada pengguna jalan raya akan dikenakan saman berganda daripada penguatkuasaan AES dan juga daripada kamera polis.
Bijih nadir bumi tiba di Kuantan, dikawal ketat polis
 
dikemaskini Lebih 100 kontena yang mengandungi bijih nadir bumi telah tiba di Pelabuhan Kuantan hampir tengah malam semalam di bawah kawalan ketat luar biasa pihak polis.

Pengerusi Gabungan Stop Lynas, Andansura Rabu, yang berada di pelabuhan, memberitahu Malaysiakini bahawa sebilangan besar anggota polis dan kakitangan Lynas berada di dok malam tadi.

azlanMenurutnya, kira-kira 102 kontainer tiba di Pelabuhan Kuantan pada kira-kira jam 11 malam, yang beliau syaki mengandungi bahan mentah untuk loji nadir bumi Lynas di Gebeng.
Sementara itu, Lynas telah mengeluarkan satu kenyataan ringkas hari ini mengesahkan berita tersebut.

"Lynas Corporation ingin mengumumkan bahawa kira-kira 100 kontena nadir bumi pekat kini telah tiba di Kuantan," umum Lynas dalam lamanweb rasminya hari ini.
Pada Isnin, Lynas mengumumkan pemprosesan bahan mentah akan
bermula bulan depan selepas memenangi kes mahkamah terhadap aktivis yang menentang kehadiran loji, yang bimbang bahaya sisa radioaktif.
Menurut Andansura, pengangkutan kontainer tersebut ke loji tersebut, sejauh kira-kira 7km jauhnya bermula antara jam 1 pagi hingga 2 pagi.
Katanya, ia dipindahkan oleh trak kontena yang diiringi oleh pihak pollis dan proses itu masih berterusan pada 8 pagi.

Tiada gambar dibenarkan

Walaupun dokumen pelabuhan tidak menyatakan bahan yang disimpan di dalam kontena tersebut, Andansura berkata kehadiran ramai polis mendorongnya untuk mempercayai bahawa ia adalah bijih nadir bumi dari Australia.
Beliau juga mendakwa bahawa polis telah menutup jalan utama dari pelabuhan ke loji tersebut, dan menggunakan tiga kereta polis untuk mengiringi trak kontena itu. Terdapat dua lagi kenderaan polis yang diletakkan di pelabuhan.

Polis menghalang Andansura dan beberapa aktivis anti-Lynas yang lain daripada mengambil gambar dan mereka berulangkali dilarang dari menghampiri kawasan itu.

Dalam satu kenyataan rasmi lewat pagi ini, Lynas mengesahkan bahawa kira-kira 100 kontena nadir bumi pekat kini telah tiba di Kuantan, dan sebahagian besar kontena tersebut kini  telah sampai di loji Lynas (Lamp).

Lynas menjangka bahawa peleburan pertama dan permulaan operasi di Lamp akan berjalan dalam dalam hari-hari akan datang.
Kontena itu tiba ketika gabungan anti-Lynas Himpunan Hijau sedang mengadakan perarakan sejauh 300km dari Kuantan ke Kuala Lumpur, manakala satu lagi kumpulan SMSL (Save Malaysia, Stop Lynas) berada di Australia untuk melobi menentang loji tersebut.
Hadi mungkin disokong syaitan, kata Dr Mahathir
 
Bagaimana rakyat boleh tahu bahawa pembangkang tidak disokong oleh syaitan, tanya bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Beliau juga mempersoalkan bagaimana Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang (bawah) boleh tahu yang BN disokong oleh syaitan. Dan, Mahathir seterusnya membayangkan yang pemimpin parti Islam itu sendiri mungkin disokong oleh syaitan.

NONE"Beliau (Hadi) dan pembangkang mungkin disokong oleh syaitan sendiri. Beliau sendiri bersama dengan syaitan. Itulah syaitan yang saya tahu.

"Dia sendiri bersama dengan syaitan itu," ulang Mahathir lagi.

Mahathir berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai komen Hadi, semasa muktamar PAS baru-baru ini di Kota Bharu, bahawa parti yang disokong oleh syaitan tidak mampu menegakkan kebajikan yang "adil terhadap semua".

Walaupun presiden PAS itu tidak menamakan parti tersebut, tetapi ramai percaya beliau merujuk kepada BN dan Umno, terutamanya selepas tulisan di blog Mahathir yang menyentuh mengenai perkara itu.

Dalam tulisan itu Ogos beliau, Mahathir telah mencadangkan adalah lebih baik bagi rakyat memilih syaitan yang mereka tahu, daripada malaikat yang rakyat mungkin tidak tahu.

Diminta mengulas syor supaya Abdul Hadi untuk menjadi perdana menteri jika pembangkang memenangi pilihan raya umum akan datang, Dr Mahathir berkata presiden PAS itu bebas menjadi PM jika beliau dan mereka boleh menang.

"Beliau (Abdul Hadi) lebih layak daripada (Datuk Seri) Anwar (Ibrahim), kerana beliau tidak membawa beban sejarah. Tetapi beliau perlu menang dulu, "katanya.

Mengenai sama ada kemenangan Abdul Hadi akan mendapat sokongan orang Melayu, Dr Mahathir menyindir Karpal Singh, dengan mengatakan jika pengerusi DAP itu memakai turban, beliau juga akan berkelayakan sebagaimana Nik Aziz (Nik Mat, mursyidul am PAS).

"Sama serban pun ada, janggut pun ada, apa lagi yang kita mahu?" katanya berseloroh.

Mahathir berkata demikian kepada pemberita di akhir Persidangan Antarabangsa mengenai Kanak-kanak Mangsa Perang anjuran Yayasan Keamanan Global Perdana.


1. 'Parti syaitan tak mampu tegak kebajikan'

 
MP: Harga kamera perangkap laju 10 kali ganda?
 
MP PAS Datuk Mahfuz Omar hari ini mendakwa Kementerian Dalam Negeri mungkin membayar lebih 10 kali ganda untuk perolehan kamera perangkap had laju bagi kegunaan polis yang berjumlah RM23.5 juta.
Dalam ucapannya di Dewan Rakyat hari ini, Mahfuz (PAS-Pokok Sena) mendakwa demikian berdasarkan dokumen didakwa sebut harga untuk pembekal kepada kerajaan di tiga negeri di Amerika Syarikat di antara Oktober 2011 hingga Januari 2012.

Mahfuz mempersoalkan sama ada proses perolehan itu dibuat secara tender terbuka dan meminta kerajaan menjelaskan syarikat yang dipilih untuk membekalkan kamera berkenaan.
Dokumen berkenaan, yang disaksikan Malaysiakini, menunjukkan kerajaan negeri Montana menawarkan AS$4,995 (RM15,292.59) dan Idaho sebanyak AS$5,057.44 (RM15,483.84) untuk setiap unit kamera jenis Laser Trucam.
Menurut dokumen itu lagi, negeri Delaware menawarkan AS$6,378 (RM19,526.88) untuk setiap unit kamera Laser Digicam.

Dalam satu jawapan bertulis kepada MP Jerai Mohd Firdaus Jaafar, Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein menjelaskan kamera Laser Digicam itu diperolehi dengan harga RM173,925 seunit dan RM223,500 seunit untuk model Laser Truecam.

Ia turut menjelaskan, kerajaan membekalkan kamera berkenaan secara berperingkat-peringkat kepada pasukan polis sejak 1995 – yang keseluruhannya berjumlah 85 unit bagi model Digicam dan 39 bagi Truecam.
Berucap ketika perbahasan peringkat jawatankuasa untuk belanjawan kepada kementerian tersebut, Mahfuz berkata menteri perlu memberi penjelasan berhubung isu berkenaan.
Sabotaj Umno: Dua dipecat, seorang digantung
2:41PM Nov 22 2012  
Lembaga Disiplin Umno hari ini mengumumkan pemecatan dua ahli dan penggantungan selama tiga tahun seorang lagi ahli, ketiga-tiganya dari Umno Bahagian Semporna, Sabah, kerana kesalahan sabotaj parti.
  
Pengerusi Lembaga Disiplin Umno Tengku Tan Sri Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail berkata yang dipecat ialah Haji Ab. Habi Haji Mustapha dan Abdul Majid Haji Palah manakala yang digantung keahliannya selama tiga tahun mulai 6 September 2012 atau satu Penggal Pemilihan ialah Haji Nisfu Haji Palah.
  
Mereka didapati bersalah melanggar peruntukan Fasal 20.8 Perlembagaan Umno dibaca dengan Perkara 3 Tataetika Ahli Umno, katanya dalam satu kenyataan di ibunegara hari ini.
  
Empat ahli Umno yang lain dari Bahagian Arau, Padang Besar dan Kangar, Perlis juga didapati bersalah dan diberi amaran kerana kesalahan tidak mengikut perintah-perintah parti dan juga tidak menjalankan dasar-dasar parti iaitu melanggar peruntukan Fasal 20.8 Perlembagaan Umno dibaca dengan Perkara 3 Tataetika Ahli Umno.
  
Mereka ialah Syed Atif Syed Abu Bakar (Arau), Yaacob Man (Padang Besar), Biswardi Mohamad Hasbi (Kangar) dan Abdul Halim Abdullah Sunny (Arau).
  
Katanya Lembaga Disiplin bagaimanapun mendapati Datuk Zahidi Zainul Abidin dari Bahagian Padang Besar, Perlis tidak bersalah.
  
Tengku Ahmad Rithauddeen berkata keputusan itu diambil oleh Lembaga Disiplin yang bersidang pada 6 September dan 8 Oktober lalu.
  
"Keputusan ini adalah selari dengan transformasi politik oleh kepimpinan parti di mana Lembaga Disiplin tidak akan berkompromi kepada sebarang anasir untuk merosakkan perjuangan parti untuk kepentingan rakyat termasuk pelanggaran
disiplin yang telah, sedang dan akan diambil tindakan tegas,” katanya.

- Bernama

Tiada ulasan: