Isnin, 12 November 2012

JIKA INI BERLAKU....KERANA IZIN ALLAH....KERANA KEHENDAK ALLAH...TOLEH KEBELAKANG...SEMAK DAN MUHASABAH BERAPA MAKSIAT...PENYELEWENGAN...PELANGGARAN HUKUM...DLL...MAKA KENA FAHAMLAH JIKA ALLAH SEDANG MENGHUKUM KESALAHAN YANG KITA LAKUKAN....ADA SAPE2 YANG MAMPU LAWAN ALLAH?

Pecah Berita! Rahsia Barisan Nasional Akan Kalah Pru13 Telah Terbongkar!!



Kuala Lumpur - by @tiewnama 
arakian hasil risikan tim era pasca yang memasang mata dan telinga di wisma putra dan 
juga memasang bola mata di bangunan itu, kami mendapati sokongan terhadap Barisan Nasional
melalui saringan secara pukal pengundi di malaysia telah merosot, 

seramai 13 juta pengundi yang bakal membuang undi dan di anggarkan sekitar 85% 
atau 11 juta di jangka akan membuang undi pada pru 13 ini, dari tinjauan wp yang cukup 
di rahsiakan oleh mereka, tetapi bocor juga kepada ep, 

umno dan Barisan Nasional telah membuat bancian terhadap hampir 4 juta pengundi yang 
tidak mempunyai akses internet, hasil dari itu mereka mendapati hanya 1.7 juta saja yang 
akan mengundi mereka, selebihnya tidak di ketahui akan undian mereka, wp juga membuat
bancian di facebook najib razak yang hampir 1.2 juta peminat 

dan dari bancian itu, mereka mendapati dalam setiap post perdana menteri purata menyokong
najib razak adalah 0.5 / 10 dan dalam posting posting peminat dalam facebook najib razak ini,
mereka mendapati purata 1 post memuji Najib Razak dan 30 post membelasah Najib Razak,

mereka juga membuat kajian yang mana 1.2 juta peminat Najib Razak itu, 800 ribu adalah
penentang Najib Razak dan Barisan Nasional dan hanya 400 ribu saja yang menyokong.
berdasarkan kajian ini dan kajian di twitter, wp mendapati, untuk Barisan Nasional
mengekalkan kuasa adalah amat TIPIS sekali, 

sehingga membuatkan setiausaha agung umno iaitu tengku adnan tengku mansor mahu meletak
jawatan. berdasarkan maklumat bocor dari wp, Barisan Nasional hanya mampu memenangi 93
kerusi parlimen saja, dan mereka akan dapat hanya 34% saja undi dari 11 juta pengundi akan
memangkah mereka, 

kajian wp ini meliputi ke semua aspek bahan bacaan dan perkembangan politik masa
kini,  3 perkara besar yang Barisan Nasional akan buat menjelang pru 13 ini iaitu BRIM 2.0 
dan 2000 kouta belajar memandu kereta percuma yang di taja rm 1400 seorang untuk 400++
umno bahagian seluruh malaysia, rm 1400 x 2000 x 400 bahagian umno = rm 1.4 billion anggaran
peruntukan untuk memancing 1 juta generasi muda buat kali yang terakhir. 

ketiga Najib Razak akan memberikan durian runtuh kepada warga felda 2 minggu sebelum
pilihanraya umum ke 13, maklumat ini adalah maklumat tidak bertulis kerana umno sudah
tidak lagi mempercayai sesiapa saja yang bekerja di bangunan wisma putra.

mca dan mic serta ppp sudah tidak lagi membawa erti kepada Barisan Nasional. Najib Razak tidak akan membubarkan parlimen sehingga parlimen terbubar secara automatik apabila habisnya mandat pada tahun 2013 nanti.


by @tiewnama - Anak Muda Akan Talkinkan Barisan Nasional, Kami Cabar Najib Razak
Bubarkan Parlimen Sekarang! kahkahkahkah

Jalan 0.9 km berharga RM14.9 juta?

Jimmy Kamil, 12 Nov 2012

(Jalan satu lorong dari pejabat Ketua Menteri ke DUN Sabah sejauh 0.9 km bernilai RM14.9 juta?)

KOTA KINABALU: Pernahkah anda terbayang, sebatang jalan raya satu lorong  yang hanya sepanjang 0.9 kilometer harganya RM14.9 juta?

Inilah yang berlaku di Sabah yang diperintah  Barisan Nasional (BN) di bawah kepimpinan Ketua Menteri, Datuk Seri Musa Aman.

Mungkin inilah jalan yang paling mahal sekali di Malaysia dan mungkin di dunia berasaskan kualiti dan kuantiti yang melibatkan jalan ini.

(Inilah pintu masuk DUN Sabah yang dihubungkan oleh jalan ini)

Jalan raya yang menghubungkan bangunan Yayasan Sabah yang dinamakan juga Menara Tun Mustapha ke Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah jaraknya hanya 0.9 km.

Jalan ini dibina bagi menghubung pejabat Ketua Menteri Sabah yang terletak di menara itu ke bangunan Dewan Undangan Negeri Sabah.

Jalan ini dirasmikan oleh Musa Aman beberapa bulan lalu setelah ia disiapkan.

Perkara ini pernah dibangkitkan melalui soalan tambahan oleh seorang anggota Parlimen di Dewan Rakyat, namun tidak ada sebarang penjelasan diberikan terhadap perkara ini.

Menurut kajian, kos sebatang jalan adalah kira-kira RM1 juta sahaja paling tinggi.
Itupun kalau melibatkan laluan yang lebih banyak dan mempunyai jambatan dan sebagainya.

Wakil Harakahdaily yang melihat sendiri jalan itu mendapati jalan antara bangunan Yayasan Sabah (gambar) dengan DUN Sabah ini hanya satu lorong sahaja iaitu satu lorong pergi dan satu lorong balik.

Di tengah-tengah jalan ini pula bukannya ada sebarang pembahagi jalan antara kedua-dua laluan pergi balik itu.

“Jabatan Kerja Raya negeri mengumumkan bahawa kosnya adalah RM14.9 juta,” dakwa Azmin Ali (PKR-Gombak) ketika mengemukakan soalan tambahan di Dewan Rakyat sebelum ini.

Beliau berkata, perbelanjaan seperti itulah yang menjejaskan pembangunan di Malaysia Timur.

Azmin berkata dalam pengumuman belanjawan 2013 minggu lalu, Sabah dan Sarawak juga hanya disebut lima kali dan bukan mengenai perbelanjaan utama.

NgO anti Lynas failkan rayuan

Harakahdaily, 12 Nov 2012
KUANTAN: NgO 'Selamat Malaysia, Hentikan Lynas' (SMSL) telah memfailkan rayuan di atas keputusan Mahkamah Tinggi Kuantan baru-baru ini yang membenarkan projek Lynas diteruskan melalui pengesahan Temporary Operating License (TOL).

Peguam kepada SMSL telah memfailkan penangguhan sementara sekali lagi (interlocutory interim stay) kepada TOL Lynas di Mahkamah Tinggi Kuantan Jumaat lepas.

Pendengaran kes ini dijangka akan dibuat pada hari Rabu, 14 November ini.

Mahkamah Tinggi Kuantan baru-baru ini mengesahkan TOL yang diperolehi oleh Lynas selepas digantung buat sementara oleh Mahkamah.

Ketika membuat keputusan itu, hakim Datuk Mariana Yahya memutuskan, isu kesihatan dan keselamatan yang tidak boleh diperbetulkan adalah terlalu awal (premature) untuk diputuskan.

Pemohon kepada penangguhan lesen TOL itu, Tan Bun Teet dalam kenyataannya berkata, isu radiasi dan bahan buangan merbahaya dari kilang ini bukan isu yang boleh diambil mudah.

"Lynas akan mengeluarkan jumlah bahan buangan toksid yang sangta banyak, sedangkan kilang ini tidak mempunyai pelan yang selamat untuk membuang bahan buangan merbahaya ini," kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Apa habuan jika tiada saman AES?

Abdul Aziz Mustafa, 12 Nov 2012
KUALA LUMPUR: Jika tidak ada kesalahan lalulintas dirakamkan, apa pula habuan yang kerajaan janjikan kepada syarikat konsesi Sistem Kamera Automatik (AES).

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar berkata, kerajaan perlu mendedahkan kepada rakyat perjanjian antara kerajaan dan syarikat-syarikat berkenaan, iaitu Beta Tegap Sdn Bhd dan ATES Sdn Bhd, supaya rakyat tahu apakah lagi bayaran lain yang dijanjikan oleh syarikat berkenaan.

Selama ini, katanya, rakyat diberitahu bahawa syarikat-syarikat tersebut akan mendapat keuntungan hasil dari kesalahan trafik yang dirakamkan oleh AES melalui skim pembayaran yang dijanjikan kepada mereka.

"Sekarang terdapat pula dakwaan kononnya pemasangan AES mengurangkan saman kerana para pemandu lebih mematuhi peraturan kerana tidak mahu dirakam oleh AES.

"Jika hasil dari saman tidak ada dan menjejaskan keuntungan syarikat-syarikat tersebut, apa pula habuan yang kerajaan janjikan kepada mereka?

"Kerajaan mesti berterus terang kepada rakyat apakah perjanjian sepenuhnya dengan syarikat-syarikat itu," kata Mahfuz (gambar).

Mengenai dakwaan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang cuba menggambarkan pemasangan AES menghasilkan kejayaan kerana berkurangannya jumlah pemandu yang melanggar peraturan, Ahli Parlimen Pokok Sena itu menolak apa yang disifatkan sebagai "analisa kartun" itu.

Bagi Mahfuz, dakwaan saman berkurangan itu pun boleh dipertikaikan kerana baru 14 kamera dipasang, sudah 79,000 saman dikeluarkan.

"Itu baru 14 kamera, bagaimana jika 817 kamera dipasang dalam fasa kedua nanti?

"Sebab itulah pada saya, mudah sangat analisa kartun JPJ itu untuk mengaburi mata rakyat," katanya.

Mahfuz juga mengingatkan, rakyat hendak tengok berkurangannya jumlah kemalangan, bukan apa yang cuba didakwa oleh JPJ itu.

Malah, beliau menyifatkan percubaan untuk mendakwa kejayaan AES dengan hanya menyebut penurunan jumlah pemandu yang melanggar peraturan itu adalah pengakuan bahawa jumlah kemalangan tidak berkurangan.

"Bila kemalangan tidak berkurangan, betullah apa yang kita katakan sebelum ini bahawa kemalangan bukan hanya berpunca akibat memandu laju sahaja," kata Mahfuz yang juga Pengerusi Kempen Anti Saman Ekor (KASE).

Lagi pun, katanya, buat apa mengikut peraturan atau mematuhi had laju di hadapan AES sahaja dan bila jauh dari kamera serta merta langgar peraturan.

Pastikan tawaran 12 perkara untuk Sarawak terlaksana

Harakahdaily, 12 Nov 2012

(Arifiriazul membuat tendangan penalti sebagai tanda perasmian pertandingan futsal padang)

MIRI: Pemuda PAS akan memastikan '12 Tawaran Rakyat PAS Sarawak' akan dilaksanakan sebaik mungkin khasnya untuk golongan belia.

Atas dasar itulah, Pemuda PAS sangat giat mendekatkan dirinya dengan belia bagi menjiwai hasrat mereka, kata Ketua Pemuda PAS Sarawak, Mohammad Arifiriazul Bin Paijo.

Antara perkara yang PAS Sarawak tawarkan kepada golongan belia adalah meningkatkan capaian internet Sarawak kepada 100 % dalam masa 2 tahun.

RM50 juta khusus untuk pembangunan belia dan sukan di seluruh negeri dan insentif khas untuk membantu golongan muda mendirikan rumahtangga bagi meringankan beban kos
perkahwinan.

Baru-baru ini, Dewan Pemuda PAS kawasan Miri telah Berjaya menganjurkan pertandingan futsal padang bersama penduduk Kampung Batu 1 yang telah disertai oleh 16 Pasukan dari sekitar Senadin, Tudan dan Pemyjaya.

Pertandingan bermula pukul 8.00 pagi dan dirasmikan oleh Mohammad Arifiriazul dengan mengambil tendangan sudut penalti sebagai simbolik upacara perasmian.

Di dalam ucapan perasmiannya, Mohammad Arifiriazul menyebut bahawa PAS Sarawak mengambil berat perkembangan golongan belia di Sarawak.


(Pasukan yang menang bergambar kenangan)

Pertandingan berakhir pada pukul 4.00 petang dan Pasukan Tsunami Tackle telah dinobatkan sebagai Juara bagi tahun 2012 apabila menewaskan pasukan Basicalloca pada perlawanan akhir dengan jaringan 6-2.

Tempat ketiga jatuh kepada Pasukan War 8 yang memenangi perlawanan penentuan tempat ketiga dan keempat menewaskan pasukan Formula 1.

Penganjuran Futsal kali ini mendapat sambutan yang amat menggalakkan dari penduduk kampung yang bermain dengan penuh semangat kesukanan.

Dewan Pemuda PAS pula akan terus bersama dengan pemuda serta akan menganjurkan perlawanan yang lebih besar pada masa akan datang.

PAS, PR tidak diserang jika tidak ancam Umno BN

Harakahdaily, 12 Nov 2012
TEMERLOH: Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man menegaskan bahawa PAS tidak pernah berganjak daripada landasan asal perjuangan.


“Bahkan, apa yang sering ditimbul bukanlah dasar tetapi soal strategi parti. Strategi parti boleh berubah mengikut kesesuaian keadaan dan suasana, manakala dasar parti tetap tidak berganjak,” tegas Ketua Penerangan PAS Pusat itu.

Dalam kenyataan kepada Harakahdaily, Tuan Ibrahim menegaskan bahawa dasar PAS untuk memperjuangkan Islam tidak pernah berubah kerana perubahan yang melibatkan dasar parti mesti diluluskan oleh Majlis Syura Ulamak atau usul yang diterima dalam muktamar parti.

Sehingga kini, kata Tuan Ibrahim, tiada sebarang perubahan yang melibatkan dasar parti yang berjuang berpaksi kepada al-Quran dan Hadis.

“Apakah dasar Islam yang parti telah diubah sehingga mereka membuat pelbagai tuduhan?

“Sebenarnya tiada. Jika gabungan PAS bersama DAP dan PKR di dalam Pakatan Rakyat tidak kuat dan tidak menjadi satu ancaman kepada kesinambungan pemerintahan Umno BN, serangan sedemikian tidak akan wujud,” kata beliau yang juga ahli Majlis Syura.

Beliau dipercayai sedang memberi respons kepada tindakan segelintir ahli PAS yang kecewa di dalam satu forum di Selangor, yang secara terbuka menuduh parti telah menyimpang daripada perjuangan Islam dan menyeru parti mengkaji semula hubungan politik bersama DAP.

Beliau berkata serangan datang bila mana PAS mula mendapat sokongan daripada kalangan bukan Islam dengan wujudnya Dewan Himpunan Penyokong PAS serta wujud kerjasama kukuh bersama Pakatan Rakyat.

“Pelbagai alasan ciptaan musuh mula dimainkan dan digempurkan semula oleh golongan yang kecewa di dalam PAS. Golongan ini telah menjadi alat kepada Umno sama ada secara sudi, sedar atau sebaliknya. Jika mereka boleh memikir secara mendalam, sepatutnya serangan dan saranan agar kembali kepada Islam ditujukan kepada Umno, parti yang sedang memerintah,” kata Tuan Ibrahim.

Sehubungan itu, Pesuruhjaya PAS Pahang itu menyeru agar seluruh jentera parti tidak terganggu dengan kemuncup dalam perjuangan ini.

Beliau turut menyatakan kenyakinannya terhadap kefahaman dan pengetahuan ahli PAS dapat membezakan usaha licik musuh bagi melemahkan kemaraan PAS dan Pakatan Rakyat ‘yang sudah hampir pasti menggantikan Umno BN yang kini berulat dengan korupsi melampau jika PRU13 diadakan sekarang’.

“Ahli parti mesti sedar ucapan mereka ini hanya bertujuan untuk melemahkan kebangkitan rakyat bagi menolak kerajaan BN dan Umno. Seperti kata Saidina Ali ‘kalimah yang benar, tetapi tujuannya ialah bathil’,” tambahnya lagi.

Sementara itu, Setiausaha Agung PAS Datuk Mustafa Ali mendakwa penganjuran program sedemikian adalah satu ‘fenomena biasa’ menjelang pilihan raya umum.

“Saya tidak terkejut dengan penganjuran program seumpama itu memandangkan kita sekarang berada hampir dengan pilihan raya,” kata beliau yang dipetik Sinar Harian Online.

Kantoi! Pengguna Facebook edit gambar Rosmah!

http://jalanpulang1978.blogspot.com, 12 Nov 2012

Hasil kecanggihan teknologi kini memungkinkan segala benda yang sebelum ini kita menyampah, boleh menjadi suka kembali.

Seperti mana yang terjadi ke atas isteri perdana menteri, Rosmah Mansor yang terselit di antara pasangan pengantin badminton negara, Lee Chong Wei dengan isterinya Wong Mew Choo, sungguh ramai yang meluat dengan tindakan Rosmah yang dikatakan melanggar protokol selain menjadi bahan ketawa di laman sosial Facebook dan Twitter.

Rosmah yang hadir kelmarin di majlis resepsi pasangan mempelai pada malam kedua persandingan mereka bukan setakat dicemuh, malah mengelirukan para penonton yang menyaksikannya secara langsung di kaca televisyen selama sejam bermula 8.30 malam Sabtu lalu.

Seorang pengguna Facebook yang bengang dengan tindakan tersebut sempat mengambil beberapa keping gambar Rosmah dan pasangan pengantin secara terus dari hadapan televisyen lalu dengan usahanya itu, maka terhasillah apa yang kita semua lihat pada gambar di atas.

Lihat http://jalanpulang1978.blogspot.com/2012/11/kantoi-pengguna-facebook-edit-gambar.html

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Tahniah! Malaysia Boleh...Zulfahmi lari dari semburan arak lagi

http://batuvskayu.blogspot.com, 12 Nov 2012
Tahniah kepada pelumba negara Zulfahmi kerana mengharumkan nama negara. Beliau berjaya menaiki podium buat kali kedua setelah berjaya menamatkan perlumbaan di tempat ketiga di litar Valencia Sepanyol sebentar tadi.
Semasa perlumbaan di litar Sepang  tempoh hari beliau telah mengejutkan para peminat pemotoran di tanah air dengan melakarkan sejarah   kerana buat  julung kali beliau menaiki podium.
Dan kini di Valencia Sepanyol membuktikan kemenangan beliau di litar Sepang bukan faktor nasib. Di Valencia beliau sekali lagi membuktikan  bahawa beliau adalah pelumba yang hebat.
Taniah...semangat Zulfahmi  Bolehhhh.

Tapi yang membanggakan aku lari tetap lari bila celebrate arak. naik podium kali kedua dan lari dari semburan arak pun kali kedua....

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily

Presiden Umno sendiri pernah berkata "Allow Muslims to convert if they choose to"..

http://darisungaiderhaka.blogspot.com, 12 Nov 2012
Utusan Malaysia ataupun Lidah Rasmi UMNO berhempas pulas memutarbelitkan kenyataan Nurul Izzah Anwar.

Akhbar yang telah berpuluh kali disaman kerana memfitnah itu hanya menyiarkan kenyataan Izzah yang diputarbelit, tetapi menyembunyikan latarbelakang bagaimana kenyataan itu terbit dan apa maksud sebenarnya.

Ia berdasarkan soalan yang diajukan oleh Siti Kasim, seorang yang dilaporlan penganut Kristian berketurunan Orang Asli berhubung ayat suci Al Quran, Surah Al-Baqarah, ayat 256 berhubung konsep ‘Tidak ada paksaan dalam agama (Islam)….’

Question: "When you speak about freedom of religion, are you actually applying to the Malays as well? Thanks."

Nurul Izzah : When you ask me, there is no compulsion in religion. Even Dr Farouk quoted that verse in the Quran. How can you ask me, or anyone… How can anyone really say, "Sorry, this only applies to non-Malays". It has to apply equally. That is the basis.

In the Quran, there is no specific term for the Malays. This is how it should be. So I'm tied, of course, you know, to the prevailing views, but I will say that what you want is, of course, is in terms of quality. You believe so strongly in your faith that even me, being schooled in Assunta, with a large cross in the hall, and an active singing Catholic nuns, Catholic society will not deter you. Thank you.

Jawapan yang diberi oleh Nurul Izzah memang tepat sekali iaitu tiada paksaan dalam agama bukan hanya untuk bukan Islam sahaja tetapi juga untuk orang Melayu yang sinonim dengan Islamnya.

Maksudnya, bukan orang bukan Islam sahaja yang tidak boleh dipaksa mengganut Islam atau mengamalkan ajaran Islam tetapi orang Melayu/Islam juga tidak boleh dipaksa untuk menganut ajaran bukan Islam. Jadi, di mana salahnya kenyataan Izzah itu?

Baiklah, kalaulah kenyataan asal beliau tidak jelas atau terdedah untuk membawa kepada beberapa maksud maka perkara terbaik untuk dilakukan ialah merujuk balik kepada kepada orang yang mengeluarkan kenyataan maksud sebenarnya.

Setelah dirujuk kepada Izzah ternyata ia tidak bermaksud seperti yang diputarbelitkan oleh Utusan Malaysia.

“Saya berpegang pada pendirian umum sedia ada, iaitu setelah memeluk Islam, seorang Muslim tertakluk dengan Syariat Islam; sebagaimana seorang warganegara tertakluk dengan Perlembagaan Persekutuan.

“Saya kesal kerana ada percubaan memutarbelitkan kenyataan saya seolah-olah saya meremehkan soal aqidah atau mudah menerima orang Islam yang memilih untuk murtad,” tegas Nurul Izzah.

Jelasa beliau tidak bermaksud seperti yang difitnah oleh Utusan Malaysia maka mengapa beriya-iya sangat puak tertentu nak terus mengaitkan Izzah dengan dakwaan tersebut.

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan kenyataan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR) Nurul Izzah Anwar berhubung kebebasan beragama itu adalah satu tindakan bodoh dan melampau.

Beliau berkata orang Islam tidak boleh menukar agama sesuka hati, dan orang bukan Islam mempunyai hak untuk mengamalkan agama masing-masing tanpa ada sebarang paksaan daripada mana-mana pihak.

"Tak tau lah (Nurul Izzah) yang mahukan kebebasan dan berpolitik sampai tiada had. Kita orang Islam mana boleh tukar agama sesuka hati, tapi orang lain nak tukar mereka punya hal lah.

"Dalam Perlembagaan, masing-masing boleh amalkan agama mereka tanpa ada sekatan. Orang Islam dengan cara orang Islam dan kaum lain dengan agama masing-masing," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada Kejohanan Paintball Piala Dunia Asia (WCA) 2012 di Dewan Mahsuri, Padang Mat Sirat hari ini.

Jika Nurul Izzah dianggap bertindak bodoh dan melampau bagaimana pula dengan Pak Lah ini?


Pada July 2007, Pak Lah yang merupakan Perdana Menteri Malaysia dan juga Presiden UMNO pada ketika itu dilaporkan telah berkata "Allow Muslims to convert if they choose to"..

Dalam Bahasa Malaysia ianya bermaksud benarkan orang-orang Islam murtad jika itu pilihan mereka..

Tidakkah tindakan Pak Lah itu akan mengalakkan orang-orang Islam untuk murtad sebagaimana dakwa kebanyakkan pencacai UMNO bila Utusan melaporkan Nurul Izzah buka peluang murtad?

Kenyataan Pak Lah ini tidak disiarkan oleh media-media yang ditunggan oleh UMNO/BN tetapi beberapa media cetak dan on-line luar negara

Laporan di atas juga disiarkan oleh Channel News Asia di ( SINI )
Apakah bila ianya disuarakan oleh pemimpin UMNO sendiri maka ianya tidak memudaratkan Islam?

# Harakahdaily tidak bertanggungjawab di atas segala info yang ditulis oleh pihak pengendali blog. Pandangan penulis blog tidak mewakili Harakahdaily.

Tiada ulasan: